Tips på BREDA pjäxmodeller

Morphose
0 inlägg
Morphose 0 inlägg 7 år sedan

Hejje!

Jag är en medelgod åkare som de senaste åren åkt begränsat men nu fått upp suget igen.

Jag har mycket breda fötter med en kort bas, ca 110 breda och 250 långa.
Eftersom jag räknar med att åka ca 10 dagar om året vill jag inte lägga ut 7-10 papp på pjäxa med modifiering.

Min idé är då att hitta en vass pjäxa av lite äldre modell som är i bra skick och sen gå till en bootfitter för att få ner priset lite. Det är här ni kommer in, mina kunskaper om vad som är riktigt bra pjäxor för en eller ett par säsonger sen är obefintlig och än mindre vet jag vilka modeller av dem som är lite bredare.

Alltså: Jag vill ha tips på riktigt bra pjäxmodeller, 1-3 år gamla och som är lite bredare. Dessa ska passa en duglig åkare(i övre skiktet på medelgod)

Tack för hjälpen!

Svar

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

Pow eller park?
Salomon SPK kanske?

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan

Ett säkert val är Atomic B120. Det är en av få pjäxor med bred läst som också är riktade mot avancerade åkare, eller åkare som har som ambition mot att bli avancerade. 120 i flex på en så bred pjäxa är dessutom inte särskilt hårt, så den blir inte för bitig för dig, utan snarare helt perfekt, om den passar.

Oavsett om du ska köpa nytt eller begagnat så måste du testa igenom lite olika modeller, och det gör man bäst i butik. Mitt förslag är att kolla in Alpingaraget, som just nu har minst ett par B120 i storlek 25,0 på lager. De är också kraftigt nedsatta för tillfället och kostar inte mycket mer än vad du får ge för ett par 1-3 år begagnade pjäxor. http://alpingaraget.se/sv/product/1398/atomic-b-120

(reklam på forumet... kanske... men jag har garanterat ingen koppling till garaget. Riktigt bra pris för att vara en fysisk svensk butik dock.)

Annars testa igenom lite olika pjäxor i en bra butik och skaffa dig en uppfattning om vad du ska ha. Det är helt omöjligt att veta vilka pjäxor du behöver. 110mm bred läst finns helt enkelt inte och det är inte heller så att man rakt av kan mäta foten och veta vilken bredd man ska ha. Utgå från så brett som möjligt i flex 100-130 och modifiera därefter så att det passar. Atomicen ovan är i mina ögon det givna valet i teorin, men det är inte alltid som det sammanfaller med praktiken.

Morphose
0 inlägg

Främst piståkning räknar jag med, några offpiståk kommer det givetvis bli men inte värt att lägga vikt vid, samma gäller park.

Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 7 år sedan

Jag står också på bred fot med 115 breda fötter. Kom precis hem från Tandådalen efter 4 dagars provåkning av mina nya Nordica speedmachine. Dom sitter rejält tight, kan inte ha de två lägre spännena knäppta nån längre stund men jag får på mig dom iaf smile.
Kan vara något att kolla på då du har lite smalare fot än mig.
Själv kommer jag försöka trycka mina lite så jag kan ha dom en hel dag utan förfrysning/kramp/blodförlust.

Lumber
7 inlägg
Lumber 7 inlägg 7 år sedan

Jag har omsatt MnOs teori till praktik och kör Atomic B120 och det funkar fint för mina ankfötter.

/Magnus

AdamClaeson
317 inlägg
AdamClaeson 317 inlägg 7 år sedan

Nordica gör överlag de bredaste lästerna. Mitt tips är Nordica Beast. En bred modell som passar goda till avancerade åkare. Tror den dock har ersatts med Sportmachinen som är något tightare Men jag har sett att vissa sportbutiker har kvar dom. 2000 spänn på rean tror jag...

Är du en medelgod åkare blir ett flex med 130 för styvt för dig (om du inte väger mycket dvs). Max 100 skulle jag gå på...

Aid
8 inlägg
Aid 8 inlägg 7 år sedan

Atomic eller Head! Det är de två pjäxmärkena som framför allt riktar in sig mot bredare fötter.
Sedan finns det alltid möjligheten att trycka utt pjäxan så att skalet blir bredare. Detta kan du göra på vilken riktigt skidbutik som hälst. Kostar ca 300 kr skulle jag tro vilket gör sussen big_smile

AdamClaeson
317 inlägg

Knuta :

Jag står också på bred fot med 115 breda fötter. Kom precis hem från Tandådalen efter 4 dagars provåkning av mina nya Nordica speedmachine. Dom sitter rejält tight, kan inte ha de två lägre spännena knäppta nån längre stund men jag får på mig dom iaf smile.
Kan vara något att kolla på då du har lite smalare fot än mig.
Själv kommer jag försöka trycka mina lite så jag kan ha dom en hel dag utan förfrysning/kramp/blodförlust.

Ett tips... Köp en bra sula som du formar (med värme) (300-500 kr). Den bygger bra kring häl och hålfot vilket gör att du får bättre blodcirkulation. I och med det så fryser du mindre. Du får också ett bättre stöd så att dina fötter inte krampar lika lätt. Dessutom får du en skönare pjäxa. smile

Ge pjäxan lite mer tid så kommer den också "sätta" sig... Hade näst intill samma problem med mina Quest förra året. Nu sitter dom som gjutet och är skitsköna! smile

Johan555
53 inlägg
Johan555 53 inlägg 7 år sedan

Atomic gör breda och bra grejer!
En formgjuten sula på de så tror jag du är hemma.
De finns ju som sagt så du ljuta hela innerskon nu förtiden.Kostar lite men köper du skalet billigt så knaske de är ett alternativ.

CarlSohlberg
29 inlägg
CarlSohlberg 29 inlägg 7 år sedan

Kan ju bara lämna in alla pjäxor och få dom bredare genom att pressa ut plasten på pjäxan gjorde det på min full tilt pjäxa blev as bra skit nöjda wink

Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 7 år sedan

AdamClaeson:
Körde hela kittet på skistore, värmda pjäxor och formgjutna sulor.
Däremot så är det ju bara 4 dagar i pjäxorna än så länge så det kan ju vara värt att köra lite till innan jag ger mig på något drastiskt.
Ska en vecka till Serre v7 och är rätt för att mina fötter inte kommer arbeta med mig efter några dagar.

Vad tror ni, pressa eller plågas en vecka? smile

Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 7 år sedan

Knuta :

Vad tror ni, pressa eller plågas en vecka? smile

Om du redan nu VET att det klämmer nånstans i pjäxorna på ett oacceptabelt sätt finns det ju ingen anledning att inte lästa lite. Om du inte är helt säker på hur det känns kan du vänta, worst case scenario är att du får pröjsa 20 ojrå eller nåt på plats för att få en tryckning, vilket inte är mycket skillnad mot vad du får lägga ut i sverige hur som. Dessutom går det att åka i ett par pjäxor som passar skitdåligt längre än vad man tror, en vecka bör inte vara några problem wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
AdamClaeson
317 inlägg

Jupp. håller med Vattendroppe! Det beror ju helt på HUR dom klämmer. Är dem bara tajta så hade jag lugnat mig lite. Trycker dom obehagligt på något speciellt ställe. Kanske du skall tänka över det. Men som sagt, går ju att göra på plats med för ungefär samma peng som hemma...

Jag hade som sagt nästan exakt samma problem förra året. Körde tre dagar i Hemsedal och höll på att krevera i liften. Ok när jag åkte dock. Drog till alperna nån vecka senare. Satt som ett smäck och nu känner jag nada! Däremot har jag en pjäxa som som sitter tajt, skönbt och riktigt bra på foten, precis som jag vill.

Men vi alla är olika och har olika fötter. Fötter som också är olika känsliga.

Morphose
0 inlägg

Fan va grymma ni är, tack för tipsen!

Efter alla tips och ha läst på lite mer gick jag och pratade med en bootfitter och mätte upp foten och vi kom fram till att Atomic b 120 var det bästa utgångsmaterialet för min fot så det kommer bli ett par nya Atomic b 120 för 2999(2400 var förra årets modell och jag hittade ingen affär som hade rätt storlek kvar). Alla begagnade som finns på marknaden är i fel storlek tyvärr(måste ha en 27 för att det ska finnas tillräckligt utrymme att ordna till den). Åker och köper dem nästa vecka och sen direkt till bootfittern.

Återkommer med pics och rapport när allt är klart.
Tack för all hjälp!

Morphose
0 inlägg

Har varit och kört en långhelg med pjäxorna nu, funkar kanon!
De är lästade i bredd framtill, hälen är höjd ca 7mm och pjäxorna är urfrästa upptill i sidorna för att vaden skall få jobba fritt.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/91725983a76c2274bb3fd80f7fa929ed.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/c4ce93c70ff228e8aa60543b76adf6e2.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/09268cca1dc0493797fa48cd564e01b8.jpg

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Trevligt med en recap och att du blev nöjd!

Utter for president! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook