-

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad IngemarH79 (6 år sedan)

-

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera

Svar

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Hur vet du att det är stavfäktare som kommer? Får man ett öga för sånt eller? Jag argumenterar inte emot på något sätt, jag är snarare på din sida.

Man förstår ju hur repetitivt arbetet är så jag brukar alltid tacka för hjälpen och försöka småsnacka lite om möjlighet finns!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 7 år sedan

Klarar man inte att kliva på liften ska man stanna borta från backen!! Blev lagom sur när jag hamnade bakom en svensk familj här nere som inte var kompetenta att åka med sina barn. Var klart skyltat att det var självservice, men farsan ställde sig ändå och skällde på liftvakten efter att de missat 10-15 byglar med kassa försök. Hela kön bakom gav honom svar på tal som tur var... big_smile

IngemarH79
699 inlägg

-

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 7 år sedan

IngemarH79 :

Senast jag jobbade i en släplift gick jag alltid tre meter ifrån påstiget när det kom stavfäktare. Vad är rimligt att kräva som gäst respektive anställd

Jag biter på trollet. wink

"Liftvärden" bör erbjuda sin assistans när han/hon anser det nödvändigt och finnas på plats utifall någon vet med sig att behöva hjälp.

"Liftvärden" bör inte tvinga sig på alla.

Svenska liftvärdar är, generellt sett, dåliga på att "sätta" humöret i liftkön och tenderar att fixera sitt jobb vid påstigningsplatsen.

Alla skidåkare som blir irriterade på folk som inte kan stiga på liften själva bör slappna av, bjuda till och påminna sig själva om att vi alla varit nybörjare.

-snö
/r

Equal rights and Justice. Citera
ChristianLovgren
20 inlägg
ChristianLovgren 20 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ChristianLovgren (7 år sedan)

Om jag inte missminner det står det någonstans att stavar skall hållas i den yttre handen fria från remmar och annat... kan vara en fel citering men det är bara något jag fastnar vid när jag läste någon post om racegubbar ovanför. Det borde minimera risken att någon fäktar dem i ansiktet på dig. Sen tror jag att en skyllt med förmaning om att liftvärden inte är intresserad av stavar i ansiktet får folk att tänka sig för.

-C

Throw me a pie! Citera
Online 191 inlägg
offline 191 inlägg 7 år sedan

Vad skulle en "liftvärds" arbete bestå i annat än att hjälpa folk med liften?roll

IngemarH79
699 inlägg

-

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

IngemarH79 :

Jag tror att de flesta liftvärdar mycket hellre servar gästerna med annat än bygling.

Du tänker varm choklad? Det hade jag uppskattat! wink

Som jag ser det är det liftpersonalens arbetsuppgift att dels se till att liften är säker, dels se till att liftens kapacitet används fullt ut.
Att låta nybörjare falla eller missa de första fyra byglarna leder bara till irritation bland alla, så där ingår det i liftpersonalens arbete att assistera. Det korta svaret på din fråga blir alltså "Självklart kan man kräva hjälp i liften". Det är ju till syvende och sist ändå ett serviceyrke ni valt.
Sen är det naturligtvis svårt att alltid avgöra vilka som vill och behöver hjälp, men har man stått några timmar i liften får man ett öga för det. Perfekt blir det naturligtvis aldrig, men tillräckligt bra.
Att nybörjare och stavar är en farlig kombination är inget nytt, ökad kommunikation hjälper. Många som arbetar i liften både i svenska och utländska system verkar inte ha det så roligt, men att surt skrika åt en gäst gör inget bättre. Kanske är bättre skyltning svaret, eller åtminstone en del av svaret. Kanske borde personalen ägna mer uppmärksamhet åt de som står 2-4 liftar bak i kön och se vilka som är förberedda och vilka som kan behöva ett vänligt ord och ett leende på vägen. Men ja, behöver man hjälp i liften så kan man kräva den av liftpersonalen enligt mig.

Till sist ett vänligt ord till alla andra, speciellt de som säsongar, att hålla sig väl med liftwaffe lönar sig alltid!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
IngemarH79
699 inlägg

Tompan14 :

Till sist ett vänligt ord till alla andra, speciellt de som säsongar, att hålla sig väl med liftwaffe lönar sig alltid!

Japp, hos mig kan man få både en åktur, pist/offpisttips och en kopp kaffe om jag är på humör.

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 år sedan

Ärligt talat. Jag tycker bara att du ska ställa dig en fråga. Är du där för gästernas skulle eller är de där för din skull? Jag tror att man får ett ganska bra svar där. Sen håller jag med Carled om att man alltid ska vara trevlig, även som gäst. Jag har också för vana att alltid säga tack när jag får hjälp med liften. I Ramundberget fick jag också ett "varsågod" varje gång. Det gillade jag.

IngemarH79
699 inlägg

-

Math1
26 inlägg
Math1 26 inlägg 7 år sedan

Ni har väll ett skyddsombud? Det är det lag på om arbetsplatsen har fler än 5?? anställda, och man kan ha flera om det finns olika avdelningar och arbetsuppgifter. Det finns även krav om att det skall finns möjlighet att rapportera tillbud och olyckor. Och stavar som är nära ögon är definitivt att betrakta som tillbud. Det skall även finnas en organisation på hur olycks och tillbudsrapportaerna ska hanteras.

Sen har skyddsombudet flera möjligheter att gå vidare. Främst genom ett möte eller förhandling med arbetsgivaren. Här skall man helst ha med sig ett förslag på lösning tex skyddsglasögon. Funkar inte det så brukar en i fylld blankett som heter 66A (tror jag) ta hus i helvete (men den kan kräva statistiskt underlag tex i form av inlämnade olycks och tillbudsrapporter).

Man kan även bolla frågor med arbetsmiljöverket.

Så här har jag förstått det iallfall än så länge. Men har inte ännu gått mina skyddsombudskurser (i en annan bransch) så jag skall inte svära på det.

Mvh

Marcs

Scubamike
39 inlägg
Scubamike 39 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Micce1980 (7 år sedan)

+1 på det Math1

http://www.forsakringskassan.se/arbetsg … _i_arbetet

Anmäl alla skador i arbetet, det hjälper till att förebygga eventuella framtida olyckor. Seriösa arbetsgivare vill även att skador som var nära att ske anmäls just för att kunna förebygga.

IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

Tackar, det var något i den stilen jag ville ha reda på.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 7 år sedan

IngemarH79 :

problemet med att jobba som liftvärd i Sverige är att vi förväntas veta vilka som vill ha hjälp och när vi inte förstår telepati så blir gästerna ganska ofta sura.

Det här är ju tyvärr ett samhällsproblem och inget specifikt för liftvärdens arbetsplats.
Ju fortare vi kommer ifrån den nuvarande "skit-i-andra,slicka-uppåt-sparka-neråt"-politiken desto fortare slipper vi möta sönderstressade, självupptagna och utslagna människor överallt.

-equal rights and justice
/r

Equal rights and Justice. Citera
jjosefsson
295 inlägg
jjosefsson 295 inlägg 7 år sedan

Frugans värsta hatobjekt alla kategorier är en person som är jävligt lat och vägrar hjälpa till i liften, Han sitter hellre och tittar upp mot solen.

IngemarH79
699 inlägg

-

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Ok, jag vet att det inte är helt enligt Ingemars syfte med tråden - men eftersom vi ändå diskuterar liftar.

Jag har haft säsongskort i en finfin skidort fyra säsonger i rad nu, i år blir det den femte. När jag åker sittlift försöker jag alltid hälsa, slänga ett glatt leende, alltid fråga hur läget är eller ge en tumme upp till den som sitter i lifthuset (främst vid sittliftar då). Min fråga är om det, vid goda förhållanden på berget, generellt anses vara en dryg gest eftersom liftvärden faktiskt inte kan åka något den dagen och att man då trycker det upp i ansiktet på denne - eller ses det som en trevlig gest att lägga märke till det jobb som utförs och uppskatta det?

Utter for president! Citera
tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

Heinz_p :

Ok, jag vet att det inte är helt enligt Ingemars syfte med tråden - men eftersom vi ändå diskuterar liftar.

Jag har haft säsongskort i en finfin skidort fyra säsonger i rad nu, i år blir det den femte. När jag åker sittlift försöker jag alltid hälsa, slänga ett glatt leende, alltid fråga hur läget är eller ge en tumme upp till den som sitter i lifthuset (främst vid sittliftar då). Min fråga är om det, vid goda förhållanden på berget, generellt anses vara en dryg gest eftersom liftvärden faktiskt inte kan åka något den dagen och att man då trycker det upp i ansiktet på denne - eller ses det som en trevlig gest att lägga märke till det jobb som utförs och uppskatta det?

Jag har tänkt samma tanke och kommit fram till att ett leende/hej funkar i alla lägen och ses positivt.

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan

Kalle_Bern :

Klarar man inte att kliva på liften ska man stanna borta från backen!! Blev lagom sur när jag hamnade bakom en svensk familj här nere som inte var kompetenta att åka med sina barn. Var klart skyltat att det var självservice, men farsan ställde sig ändå och skällde på liftvakten efter att de missat 10-15 byglar med kassa försök. Hela kön bakom gav honom svar på tal som tur var... big_smile

Var ska man lära sig åka lift hade du tänkt? Missar någon 10 byglar förstår väl alla att dom behöver hjälp, inte så svårt att ta av sig skidorna då och hjälpa till lite. Även fast det är "självservice" som du kallar det betyder inte det att det är omöjligt, vare sig för liftvakten eller andra gäster, att hjälpa folk som har problem i liften. Dom flesta uppskattar att man är trevlig, testa det nästa gång istället för att skälla på dom wink

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 år sedan

Gudrunnator :

Kalle_Bern :

Var ska man lära sig åka lift hade du tänkt? Missar någon 10 byglar förstår väl alla att dom behöver hjälp, inte så svårt att ta av sig skidorna då och hjälpa till lite. Även fast det är "självservice" som du kallar det betyder inte det att det är omöjligt, vare sig för liftvakten eller andra gäster, att hjälpa folk som har problem i liften. Dom flesta uppskattar att man är trevlig, testa det nästa gång istället för att skälla på dom wink

+1

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook