Hjälp! slutartid problem på 550d

softpotatiskorven
58 inlägg
softpotatiskorven 58 inlägg 7 år sedan

Tja! Har nyligen skaffat mig en 550d och har lite problem! För att komma till saken så är det så att senast jag var i tandådalen och filmade var det sjukt ljust ute då det var morgon och skinande sol i big air arenan och när ja satte på kameran var det sjukt ljust och blekt trots att ison låg på 100 och slutartiden låg på 60 och jag kan inte mycket om slutartid å så men folk på nätet säger att den ska ligga på 60 om man filmar i 720p och 60 fps som jag gör men när ja satt slutartiden på 250 så blev det mörkare och det blev perfekt ljus men det blev cp filmning och såg lite konstigt ut så min fråga är: kan man göra så att det blir mörkare utan att sätta om slutartiden? tacksam för svar så fort som möjligt!

Svar

sys64738
2 inlägg
sys64738 2 inlägg 7 år sedan

Upp med bländartalet

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

Vad körde du för bländare då? är ju rätt avgörande.

Du kan absolut gå upp(öka hastigheten) i slutartid men inte för mkt bara då rörelser tenderar att bli hackiga.

Du vill däremot garanterat inte gå ner mer (har att göra med hertz på bildskärmar och lampor.)

Ett tips på vägen att det är aldrig farligt att testa dig fram, oftast så man lär sig.

Lyck till!

ps, ett annat knep är annars att köra med ett filter på objektivet, är ju lite fusk men funkar väldigt bra ;-)

Smokin Superpark Union Team Force Citera
gua15
15 inlägg
gua15 15 inlägg 7 år sedan

Ifall du filmar i 720p och har 60fps så lär du vela ha rätt smooth slomo. Ju högre slutartid du har, desto bättre slomo får du! Förstår inte mig på den som sagt att man ska ha slutartid : 60 på filmning i dags ljus.. ha så högt som helst.

Ju större lägre på bländare du har desto mer fokus är de och blir ljusare.

softpotatiskorven
58 inlägg

guaski :

Ifall du filmar i 720p och har 60fps så lär du vela ha rätt smooth slomo. Ju högre slutartid du har, desto bättre slomo får du! Förstår inte mig på den som sagt att man ska ha slutartid : 60 på filmning i dags ljus.. ha så högt som helst.

Ju större lägre på bländare du har desto mer fokus är de och blir ljusare.

aa jag har ingen aning men vad jag dock såg på klippen som ja filmade med hög slutartid så var det suddigt och konstiga färger på vissa delar av klippet.

ZackariasL
83 inlägg
ZackariasL 83 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ZackariasL (7 år sedan)

Kolla på filmen så kommer du förstå du allt

ZackariasL Citera
softpotatiskorven
58 inlägg

fixade de nu tack för hjälpen alla!

SimonWalterss0on
51 inlägg
SimonWalterss0on 51 inlägg 7 år sedan

Om du ska filma skidor ska du inte ha 60. Över 100 i alla fall!

Simon W Citera
excellentswordfight
88 inlägg
excellentswordfight 88 inlägg 7 år sedan

Desto högre slutartid du har desto skarpare blir varje frame dock på bekostnad av ljus.
En vanlig regel är att ta fps*2 som slutartid (Detta ger en behaglig mängd av motionblur).
http://tylerginter.com/post/11480534977 … it-love-it
Om man tex filmar i 25fps med 500 i slutartid så kan bilden uppfattas som hackig om det är mycket rörelse.
Om man nu promt vill följa denna regel så är det bäst att köpa ett ND filter för mörka ner om man tycker det är för ljust vid 1/50 (om det är 25fps dvs, 120 för 60fps osv) och med iso på 100.
Om du försöker uppnå en speciell look eller vill använda dig av twixtor (twixtor fungerar bättre desto skarpare bilderna är) så kan du ju så klart strunta i den...

OVesterlund
298 inlägg
OVesterlund 298 inlägg 7 år sedan

Att det blir ljust beror nog som tidigare nämnts på bländaren. Och som excellentswordfight sa, fps*2 som slutar tid.
Äh vafan, kolla den här så får du nog lite bättre koll på läget:
[vimeo]
Och den här:
[vimeo]
Och jag rekomenderar att du tar en titt på de andra klippen han har också, så får du lite bättre koll! smile

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook