Val av pistcruiser?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

Har under några år funderat på att komplettera skidgarderoben med en pistcruiser.

Kör idag pist med mina 165 cm Fischer Racestock SL vilket är vansinnigt roligt under rätta förhållanden men mindre roligt när underlaget är skiftande och mina benmuskler börjat tappa spänst och reaktionsförmåga. Så jag behöver ett mer förlåtande verktyg som även uppför sig städat i lite längre svängar och inte behöver 100 % aktiv åkning. Dvs. en pistcruiser med skärningsradie omkring 16-18 meter och en längd omkring 180 cm.

Själv väger jag in på 92 kg (inte bara muskler) och mäter 186 cm. Lite taskiga knän som gör att jag inte kan trycka på som tidigare men kan hålla ett par lagg på skär om underlaget inte är allt för elakt!

Jag har testat Nordica Dobberman Spitfire 178 cm, Fischer Progressor 900 175 cm och Dynastar Speed Course TI 177 cm. Alla riktigt potenta skidor!

Spitfiren är helt klart den mest krävande skidan som behöver hyggligt med fart för att vakna till, men upp i fart så går den som på räls med ett grymmt grepp. Därefter förljer Speed Course som känns som en lite snällare skida som inte behöver lika mycket fart och kraft, lite kvickare men bra grepp och stabil i hög fart. Den stora överraskningen är Progressorn som drar in i svängen som en SL-skida men ändå känns stabil i stora svängar och högre farter.

Egentligen hade jag inte tänkt investera i nya skidor i vinter, men nu ser jag att SC säljer Progressorn (11/12) för 399 Euro. Så svårt att motstå ... Ett annat pistcruiseralternativ är K2 AMP Charger (10/11) som också finns för 399 Euro, den har jag dock aldrig kört.

Vad tror ni? Kommer jag att bli nöjd med Progressorn eller kommer den att kännas för mesig efter ett tag? Kan K2 AMP Charger vara ett alternativ?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera

Svar

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 7 år sedan

MM, vad sägs om Extrem PT 183 cm?
Bra med lite extra bredd när det blir uppkört.
/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
mac-O
128 inlägg
mac-O 128 inlägg 7 år sedan

Har kört mycket på racestock den senaste tiden - både SL och RSL. Testade för någon vecka sedan en skida som nästan kan jämföras. Extrem Freesped. Otroligt stabil på alla sätt och tål vad du ger den. Så testa den - http://extrem.com/skis/freespeed/

mac-o Citera
Anders_Nilson
Online 605 inlägg
Anders_Nilson 605 inlägg 7 år sedan

Personligen så tycker jag Progressorn är lite för enkel :-)
Den har ju en progressiv skärning och det gör att den blir väldigt snabb in i sväng och jag har faktiskt gått från den till ett par Atomic GS D2 Race (alltså butiks GS racer skidan) mina P+9 hade en radie på 14/19 i 180cm och D2 har 19 i 184cm.
Det gör skidan lite mer krävande om jag vill få ut max ur den men det är mycket mer soft om man blir trött och vill softa runt lite mer på sladd (varför någon nu skulle vilja det)
Personligen så går jag alltid på en längre skida än en bredare, mina är 70 i midjan och tycker de funkar perfekt även i offpisten och den blir väldigt allround

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

@Ace
Njae ... jag är nog inne på något mer smalspårigt, typ 70 - 75 mm i midjan. Gillar den kvicka kantväxlingen man får på den här typen av skidor. Du vet inte typ "lägga skidorna på kant och vänta ...".

@mac-O
Njae ... vill nog ha något mer förlåtande, eller tänker jag fel?

@Anders_Nilson
Intressant. Om jag förstår dig rätt upplever du faktiskt GS D2 Racern som mer behaglig om man inte riktigt är på hugget samtidigt som det går att pressa den hårt ... uppfattar jag dig rätt att det är svårare att slöåka på Progressorn eftersom den konstant "drar in i svängen"? Låter lite som Atomic GS D2 har liknande köregenskaper som Nordica Dobberman Spitfire.

/MM

Anders_Nilson
Online 605 inlägg
Anders_Nilson 605 inlägg 7 år sedan

Mountain_Man :

@Anders_Nilson
Intressant. Om jag förstår dig rätt upplever du faktiskt GS D2 Racern som mer behaglig om man inte riktigt är på hugget samtidigt som det går att pressa den hårt ... uppfattar jag dig rätt att det är svårare att slöåka på Progressorn eftersom den konstant "drar in i svängen"? Låter lite som Atomic GS D2 har liknande köregenskaper som Nordica Dobberman Spitfire.
/MM

Ja det låter precis som det.
Och jag tror att om du väljer en butiks GS racer så kommer du nog att bli nöjd

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

Har testat ett gäng skidor idag ... i pist!

Dynastar Legen 85
Salomon BBR 8.9
Scott Reverse
Scott Crusade
Völkl Racetiger Speedwall GS

Riktigt roligt, men jag var inte riktigt nöjd förrän jag avslutningsvis testade Völkl Racetiger Speedwall GS (visserligen lite för kort för mig, 175 cm) men då föll så att säga alla bitar på plats. Grym skida, kvick,lättkörd, stabil, greppar, sladdar ...

Så nu har jag snöat in lite på Völkl. Vill nog ändå ha en skida som är omkring 75 mm i midjan och tittat lite närmare på The Code! Känns som det kan vara det perfekta valet för mig ... (utan att ha testat).

SC har Code Speedwall i "red" (178 cm) och Code PSI i "svart" (182 cm) till bra pris. Vicken ska jag välja? Någon som har koll! http://volkl.com/ski/skiis/models/code%20speedwall

/MM

Westman91
30 inlägg
Westman91 30 inlägg 7 år sedan

Om du har möjlighet så kan du ju testa
Head Supershape Titan + Någon av Atomics GS TI skidor
eller den jag själv fastnade för o köpte
Nordica Fire Arrow 80 Pro
gled själv runt på en Atomic WC SL12 innan jag köpte Nordican, ville ha en allround skida och är undebart nöjd smile 80 midja dock, lite bredare än va du hade tänkt dig kanske. Men testa är aldrig fel, jag älskar den.

Mountain_Man
4119 inlägg

Mot eventuellt bättre vetande slog jag slutligen till på ett par Fischer Progressor 900 i 180 cm. Priset på 399 Euro inkl. frakt från SC blev allt för svårt att motstå. Visar det sig att de är för veka får jag väl lägga ut dem på köp och sälj. (Fynd! Nypris 7 500 kr, endast använda tre dagar, som nya , NU 5 000 kr!)

Tack för de förslag jag fått!

/MM

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Nordica Dobberman Spitfire PRO är enormt rolig att åka på. Höfterna är nere i backen på dom skidorna. Exremt lätta att åka på, sög i benen men sjukt kul var dom!

Det som inte dödar det härdar. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

En liten summering av min testverksamhet ...

Man kan dela in dem skidor jag testat i tre kategorier:

Racecarvers (racinginspirerade pistskidor med en svängradie omkring 16-18 m)
Nordica Dobberman Spitfire (178)
Dynastar Speed Course TI (177)
Völkl Racetiger Speedwall GS (175)

Pistcruisers (friåknings pistskidor med svängradie omkring 14-16 m)
Fischer Progressor 900 (175)

Allroundskidor (tänkta att fungera i såväl pist som offpist)
Dynastar Legend 85 (172)
Salomon BBR 8,9 (186)
Scott Reverse (176)
Scott Crusade (179)

Samtliga skidor är körda i blandade förhållanden i pist. Företrädelsevis kanonsnö med en hård botten och löst kornigt ytskikt (inte direkt optimalt för carving).

Mitt intryck av racecarvrarna är att samtliga gav den där sköna racekänslan av ett distinkt grepp när jag tryckt i kanten. Varken Spitfire eller Course IT kan betecknas som speciellt lättkörda utan behöver en del fart och tryck för att vakna till, men väl uppe i fart känns de kvicka från kant till kant och svarar exakt. Nordican snäppet tuffare. Den stora överraskningen av dessa skidor är Speedwall som trots sin tydliga raceinspiration fungerad utmärkt även i lägre hastigheter och snäva svängar. Går även utmärkt på sladd och dessutom ovanligt lätt att växla mellan sladd och skär. Faktiskt rent magiskt ...

I Allroundkategorin kändes Legend väldigt anonym, lättkörd men utan bett (sannolikt för kort och mjuk för mig). Crusaden kom jag aldrig riktigt överens med, den kändes bara trög och plankig, inte alls kul i pisten. Detta kan i viss mån bero på att jag bytte från den stora överraskningen Reverse som trots sina 89 mm i midjan var riktigt kvick från kant till kant med ett förtroendeingivande skär. Kändes enorm lättkörd och lekfull och gick grymt bra både i de hårdare partierna och de mer uppkörda, kändes dock lätt odämpad och lite fladdrig när det började gå fort (men underlaget var ganska skakigt). Skärningsradien kändes betydligt kortare än de angivna 15 m.

BBR då, i förhållande till sin längd och bredd går det att carva på riktigt bra i pisten. Känns mer som en mjul slalomcarver än en fet allroundskida. Jag saknar dock det mer distinkta fäste jag får med Reverse och racecavrarna. Helt OK i pist men knappast ett alternativ om det enbart är en skida för pist som gäller.

Mitt slutliga val föll på Progressorn, dels för att det var den skida som låg närmast mina utgångsbehov om en inte allt för krävande piststkida som ska fungera både i små och stora svängar och inte minst för att priset var det rätta. Én skida som jag uppfattar som mycket allsidig och lekfull utan att för den skull tappa seriositet när det börjar gå fort. Jag är dock lite osäker på om den verligen håller måttet på riktigt hårt brant underlag (med det gör iofs. inte jag heller ...). Men riktigt intressanta alternativ kändes även Reverse och Speedwall, jag skulle gärna ha dem oxå! ;-)

/MM

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 år sedan)

Hur gick det då?

Jo, Fischer Progressor 900 visade sig vara en kompetent pistcruiser men håller inte måttet i högre hastigheter och när det trycks till ordentligt. Krispig snökontakt och mycket lättkörda men en bit ifrån den exakthet och farttålighet man finner hos en mer raceorienterad skida. Sammanfattningsvis en utmärkt skida för den som vill ha en lättmanövrerad pistskida men i vekaste laget för den som kör fort och trycker i ordentligt.

Sålde skidorna i slutet av förra säsongen och har nu istället investerat i ett par Völkl The Code Speedwall (Black =185 cm). Känslan är mycket lik Völkl Racetiger Speedwall GS, dvs. exakt, väldämpad och farttålig. Men skidans tip- och tailrocker samt något bredare midja ger den en mer allround karaktär. Känns som den ger en raceskidas fördelar utan dess nackdelar, dvs. den går att sladda och fortsätter att glänsa även när pisten är uppkörd. Rekommenderas!

/MM

Ake_Astrom
316 inlägg
Ake_Astrom 316 inlägg 6 år sedan

Som köpare av MM-s progressor så kan jag hålla med om att de inte är de "värsta" racingksidorna" men för det jag skall använda dom så funkar de nog alldeles utmärkt.

De kommer i första hand användas till mina försök att vara skidinstruktör i Hammarbybacken och hjälpa de små upp på skidorna igen.

Kommer att köpa mig att par mer "krävande/roliga/fartiga" skidor till nästa säsong om inte offpiståkandet (och jag kan behärska mig) får stå för nästa investering. Inser ju att man inte kan klara sig på 1 par skidor utan man behöver ju åtminstone 3 par kanske till och med 4 par när jag tänker efter (tur att man är singel).

1 par pistracer 1 par pist cruser 1 par lite allround och 1 par för offpist, blir tydligen 4 par.

Nåja billigare än rally åtminstone.

//Åke

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

YES! Progressor 900 kan nog vara en perfekt skidlärarskida så länge eleverna inte är "doublediamonds". Dvs. lätt att köra tekniskt korrekt även i lägre hastigheter, lätt att växla mellan plog,sladd och skär. En trygg skida som det är svårt att misslyckas med. Egentligen inga problem att köra fort och stort heller, men vill man pressa fartkontrollerande stora svängar i röd/svart pist (och väger +90 kg) är de i vekaste laget.

/MM

Joscar
0 inlägg
Joscar 0 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

Hur gick det då?

Jo, Fischer Progressor 900 visade sig vara en kompetent pistcruiser men håller inte måttet i högre hastigheter och när det trycks till ordentligt. Krispig snökontakt och mycket lättkörda men en bit ifrån den exakthet och farttålighet man finner hos en mer raceorienterad skida. Sammanfattningsvis en utmärkt skida för den som vill ha en lättmanövrerad pistskida men i vekaste laget för den som kör fort och trycker i ordentligt.

Sålde skidorna i slutet av förra säsongen och har nu istället investerat i ett par Völkl The Code Black (185 cm). Känslan är mycket lik Völkl Racetiger Speedwall GS, dvs. exakt, väldämpad och farttålig. Men skidans tip- och tailrocker samt något bredare midja ger den en mer allround karaktär. Känns som den ger en raceskidas fördelar utan dess nackdelar, dvs. den går att sladda och fortsätter att glänsa även när pisten är uppkörd. Rekommenderas!

/MM

Hej
Är The code black" samma som code speedwall? Har inte fattat det här med code riktigt?

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Völkl tyckte det var kul att inte sätta ut några mått på The Code säsongen 11/12 och gav dem färger istället. Den längsta skidan fick beteckningen "black" och den näst längsta "red". Det hela blev lite rörigt (men kreativt var det) så Völkl har återgått till att ange längder på traditionellt sätt säsongen 12/13! Black = 185 cm.

Och, ja, det är ett par Völkl the Code Speedwall jag har (inte PSI som är en helt annan skida).

/MM

Hawkeye61
48 inlägg
Hawkeye61 48 inlägg 6 år sedan

@Ake_Astrom: "Inser ju att man inte kan klara sig på 1 par skidor utan man behöver ju åtminstone 3 par kanske till och med 4 par när jag tänker efter (tur att man är singel)"

Själv är jag lyckligt gift med 5 par skidor, 6 windsurfingbrädor och 6 båtar.....

Ake_Astrom
316 inlägg
Ake_Astrom 316 inlägg 6 år sedan

Hawkeye61 :

@Ake_Astrom: "Inser ju att man inte kan klara sig på 1 par skidor utan man behöver ju åtminstone 3 par kanske till och med 4 par när jag tänker efter (tur att man är singel)"

Själv är jag lyckligt gift med 5 par skidor, 6 windsurfingbrädor och 6 båtar.....

+1

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook