Länkade produkter
Black Crows Corvus
8 recensioner, betyg 4,4
Black Crows Nocta
8 recensioner, betyg 4,6
Blizzard Bodacious
2 recensioner, betyg 4,5
Blizzard Bonafide
15 recensioner, betyg 4,7
Blizzard Cochise
8 recensioner, betyg 4,3
CoreUPT Slasher
1 recensioner, betyg 5
Down Skis CountDown 1
1 recensioner, betyg 4
Down Skis CountDown 2
Down Skis CountDown 3
3 recensioner, betyg 4,7
Down Skis CountDown 4
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Extrem BUTCHER`S HOOK
Extrem PROJECT
1 recensioner, betyg 5
Extrem PROJECT X
Extrem PT
3 recensioner, betyg 5
Head Motörhead Inferno
Head Motörhead Rock 'n Roll
Hendryx 917
11 recensioner, betyg 4,8
Hendryx Cash is King
7 recensioner, betyg 5
Icelantic Keeper
3 recensioner, betyg 5
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Bibby Pro
1 recensioner, betyg 5
Rossignol Experience 98 Open
1 recensioner, betyg 4
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4
Salomon Rocker 2
4 recensioner, betyg 4,5
Salomon Sentinel
4 recensioner, betyg 4,5
Storm Strike
Völkl Shiro
12 recensioner, betyg 4,2

MnO & Co:s Skidtest 2012

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Var brukar du åka och vad har du för sullängd/bindning? Jag har ju dom sagt bland annat 112 och R2 att bjuda tillbaka med...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

Nojlas :

Ifall testtruppen kommer förbi Åre någon mer gång har vi på DPS ett par av nya Wailer 99 Pure och Hybrid till utlåning. wink

Testar gärna ett par w99or. Om det även finns ett par 120hybrid så är även det intressant smile

Ville för övrigt testa DPS i Åre. Men det var ju nästan omöjligt med tanke på hur stor trafiken var i ert tält

DPS har kontinuerligt testskidor för vem som helst i Åre. (och Luleå)
Bara att skicka PM till mig med önskemål och funderingar. smile

www.dpsskis.com Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan

Fantastiskt! Hatten av.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

Carled :

Var brukar du åka och vad har du för sullängd/bindning? Jag har ju dom sagt bland annat 112 och R2 att bjuda tillbaka med...

Marker F12 sullängd 317 mm, har mest åkt i Flottsbro förr om åren men testar gärna något annat.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Stranda var sjukt fint MnO..

Du har helt rätt att det är förvirranden med två olika Bibby i en serie så där för kommer de under olika namn till nästa år.

Körde 196 en vända i alperna förra veckan och det är en mäktig skida. Inget man kastar runt i en tight skog precis. Där emot så är 186 underbar....

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Nojlas :

PNyberg :

Nojlas :

Ifall testtruppen kommer förbi Åre någon mer gång har vi på DPS ett par av nya Wailer 99 Pure och Hybrid till utlåning. wink

Testar gärna ett par w99or. Om det även finns ett par 120hybrid så är även det intressant smile

Ville för övrigt testa DPS i Åre. Men det var ju nästan omöjligt med tanke på hur stor trafiken var i ert tält

DPS har kontinuerligt testskidor för vem som helst i Åre. (och Luleå)
Bara att skicka PM till mig med önskemål och funderingar. smile

Och Moment har det i hela Sverige... Sändes dit du önskar mot frakt....

ski_dad
26 inlägg
ski_dad 26 inlägg 7 år sedan

Imponerande, grymt seriöst jobbat! Kul läsning!

www.icelanticskis.se / www.skidad.com Citera
JPehrson
62 inlägg
JPehrson 62 inlägg 7 år sedan

Riktigt bra! Tackar och bockar.

- roger över roger ut Citera
Ake_Astrom
314 inlägg
Ake_Astrom 314 inlägg 7 år sedan

MnO :

Ake_Astrom :

Som jag väntat på detta även om just den skida som jag ville läsa om inte var med.
Detta inte menat som kritik utan bara ett konstaterande.

Tyvärr blev det så i år. Det var riktigt frustrerande att behöva konstatera att det fanns så många intressanta skidor kvar att testa, men så gick inte liftarna pga för mycket vind eller haveri. Eller också var det en halvtimmes liftkö som i Tandådalen, som gjorde att tiden bara rann iväg. Vilka skidor var det? Voodoon? Det kanske är någon annan som kan fylla i lite menar jag.

Jo det var voodoo som jag saknade.
Jag har all förståelse i värden för att ni inte hinner/kan testa alla olika modeller.
Men om någon annan har erfarenhet från voodoo skidan så tycker jag det vore roligt med ett utlåtande.

//Åke

Ersbo
80 inlägg
Ersbo 80 inlägg 7 år sedan

Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.

Det är inte så att någon i testgruppen har provåkt Ski Logik Howitzer och kan beskriva hur den upplevs när det kommer till snökontakt, balans, flex med mera?

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad MnO (7 år sedan)

Ersbo :

Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.

Det är inte så att någon i testgruppen har provåkt Ski Logik Howitzer och kan beskriva hur den upplevs när det kommer till snökontakt, balans, flex med mera?

Tackar för det betyget!

Nej, ingen av oss har åkt SkiLogik vad jag vet. Kanske PNyberg i så fall? Däremot har jag en kompis som har kört en del SkiLogik i Japan som kanske kan bistå med ett uttalande.

GOS :

Grymt bra skrivet! Höll med om det mesta, och det kanske är tecken på att man börjar växa upp.. eller? Synd att ni inte hann testa en viss skida från ett visst italienskt märke, där hade ni nog blivit lite överraskade tror jag ; )

Hmm... det var en för kryptisk referens till ett märke för att jag ska ta den utan vidare ledtrådar... vilket märke pratar vi om?

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

MnO :

GOS :

Grymt bra skrivet! Höll med om det mesta, och det kanske är tecken på att man börjar växa upp.. eller? Synd att ni inte hann testa en viss skida från ett visst italienskt märke, där hade ni nog blivit lite överraskade tror jag ; )

Hmm... det var en för kryptisk referens till ett märke för att jag ska ta den utan vidare ledtrådar... vilket märke pratar vi om?

Nordica. Finns det fler märken från Italien?

livet är en semester Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan

GOS :

MnO :

GOS :

Nordica. Finns det fler märken från Italien?

Kanske det inte gör... förutom småskuttare då. En del märken har jag ingen direkt landskoppling till, däribland Nordica. Men jag håller med. Jag hade gärna testat deras freerideplank. Dom är riktigt intressanta. Jag hoppas att jag får läge att testa dom under säsongen.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

som alltid grymt!
hade varit kul att höra om nordica patron när ni får chansen smile

Åk mer jobba mindre! Citera
Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 7 år sedan

Ersbo :

Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen.

Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert.

Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

Är xJONx och The Stig en och samma person?

http://limelight.blogg.se/images/2010/the-stig_116369023.jpg

Likheten är slående!

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Ersbo
80 inlägg
Ersbo 80 inlägg 7 år sedan

Pillard :

Ersbo :

Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen.

Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert.

Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra.

Tack! Har lite lättare att ta till mig vissa delar av testet nu när jag har en bättre uppfattning av mina egna skidor och hur de upplevs jämfört med andra modeller.

jontew91
43 inlägg
jontew91 43 inlägg 7 år sedan

Till att börja med tack för ett mycket bra och genomarbetat test med väl underbyggda analyser. Precis som andra skrivit slår det de flesta test jag läst, bl.a. skidtidningars.

Med BBR har de dock inte lyckats alls, utan har gått för långt. Förra säsongen var skidan på väg att nå den sedvanliga hypen tack vare begränsade släpp och läckage av prototypbilder och även om kritiska röster hördes om shapen så kändes det ändå som Salomon hade något intressant på gång. I år har skidan lanserats sönder av Salomon och den allmänna uppfattningen ligger närmare en blandning av fjortistuggummi och Justin BieBeR än en skida för en avancerad åkare. Nörd/tönt-stämpeln ligger farligt nära och det är säkerligen en del som undviker att köpa den här skidan enbart för att imagen inte känns rätt. För de som är initierade i vindsurfingvärlden känns parallellen med Kona-konceptet inte helt främmande. Lite småkul produkter, men total nördstämpel, iom en marknadsföring som inte passade den marknad som de skulle ge sig in i. Salomon kommer ändå att sälja drösvis med BBR, det står utom tvivel. Men skidan hamnar känslomässigt utanför det tänkbara segmentet för de flesta freeride-åkare, trots att många säkert hade kunna ha roligt på den.

Haha, kan bara hålla med om likheterna med Kona. Är själv vindsurfare och känner väl igen det. Det är kompetenta produkter som fungerar bra i de förhållanden (mindre mängder puder respektive lättare vindar) och för de målgrupper de är gjorda för, men knappast den perfekta enda produkten för ALLT, vilket den marknadsförs som och därmed blir löjligt/skrattretande. BBR är inte precis vad som lockar den unga generationen, utan är nog precis som du skriver en skida för medelgoda äldre åkare som kommer ifrån smala helspanns-skidor.

Ett önskemål till nästa år är att ha med rek. pris också, för det är vare sig man vill det eller ej ett ganska viktigt kriterie för många (åtminstone unga studenter).

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Har haft turen att få spendera några fler dagar på Down CD3:
Föret var otroligt varierat. Hård pist (ej is), gammalt puder med frusna spår, pulverschne, riktigt uppåkt snö och turistpuckel.
Det var inte en av mina favoriter i det första skidtestet då jag föll för CD2 som var mer lik Bibby Pro 190 (som jag verkligen älskar). Tog med CD3 till Funäsdalen och Ramis för skogsshred. Hade aldrig vart där förut så fick grym guidning av Anna (tack Anna! big_smile) och fick se det mesta som båda ställena hade att erbjuda.

Eftersom det var griffon demobindning monterade så lekte jag lite med monteringen och drog fram den 1cm då den är monterad -9cm från tc. -8 kändes för mig "pengar hund", som jibbkidsen hade sagt. Flexet är inte överjävligt styvt speciellt inte i tailen. Så det kändes bra att ha lite mer tail att stå på (jaja..1cm är inte så mkt på en så rak skida..mest psykologiskt antar jag).

Jag hade till en början lite problem med att hitta sweetspoten på skidan, och jag upplevde faktiskt att jag kanske jagade för mycket plöstryck. Skidorna vaknade till liv när jag ändrade stans och började åka lite mer "modernt".
När jag strävade efter mer plöstryck så upplevde jag att nosen kunde hooka lite ibland, men det försvann helt så fort jag reste överkroppen lite.
Skidan upplevdes som väldigt lättmanövrerad. Kunde med enkelhet ta mig runt i den relativt täta Funässkogen och leka mig fram i terrängen. Precis som på skidtestet så tar den här skidan fram fantasin och man ser lite fler möjligheter. Fann mig själv mer än en gång åkandes lite för fort i den uppkörda skogen, men skidan stod pall för allt.

Jag kände mig relativt säker på åkningen (trots att det bara var min 5e och 6e dag på skidor än så länge i år...och första 2 dagarna utanför pisten) och vågade öppna skidorna så fort som tillfälle gavs. Blev det för trångt eller ngt orekad hinder i vägen så tog man ner farten otroligt lätt oavsett vilken snötyp det dröjde sig om.

to be continued....

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

Tungt test! skoj att ha ett som är oberoende, tänkt om "någon" skulle dra ihop ett liknande för snowboard.

Smokin Superpark Union Team Force Citera
trulle2000
0 inlägg
trulle2000 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad trulle2000 (7 år sedan)

Vilken skida är bäst av salomon Rocker2 eller k2 obsethed??

Lee-nus
Online 2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

trulle2000 :

Vilken skida är bäst av salomon Rocker2 eller k2 obsethed??

vilken färg är snyggast, röd eller blå?

trulle2000
0 inlägg
trulle2000 0 inlägg 7 år sedan

Blå....
Har provat Obsthed och gillar den skarpt men har inte testat Rocker2 och undrar om någon har åkt på båda i bra förhållanden och har någon jämflrelse.

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad 6blomman7 (7 år sedan)

Ersbo :

Pillard :

Ersbo :

Tack! Har lite lättare att ta till mig vissa delar av testet nu när jag har en bättre uppfattning av mina egna skidor och hur de upplevs jämfört med andra modeller.

Kör på Howitzern och upplever skidan trygg och pålitlig. Har aldrig upplevt någon nervositet eller liknande vad gäller greppet. Behövs inget filande utan skidan är bra preparerad ifrån start, otrolig skida som passar mig perfekt : )

PNyberg
4251 inlägg

1dags recension av 4frnt YLE 187 12/13. Mätt från tip-tail (längs med belaget) så är den kortare än 187.....definitivt.

Plats: Bansko, Bulgarien
Om mig: Van offpiståkare utan ngn bakgrund inom racing, puckel eller jibb.
Fd. säsongare som numera studerar i Trondheim och försöker klämma ur så många dagar som möjligt.
Dagar hittills i år: 15 (illa)
Vikt: 80kg
längd: 187cm
bindning: Ngn amplid-brandad tyrolia 12a monterat för 306mm på rekommenderad monteringspunkt.
Pjäxa: Full-Tilt First Chair med en flex 8a tunga.

4frnt YLE 187 var en skida som jag länge funderade på att köpa. Det som lockade mig var vikten, rockern och flexet.
Den handflexas medelstyv genom hela skidan med ngt styvare nos än tail. Monteringspunkt är så modern som den kan bli
vilket gör att den känns otroligt lekfull och lätt att snurra. Skidan i måtten är symmetrisk (140-119-140) men inte i rockern eller flexet.
En tanke var ett tag att montera skidan bakvänt för att få en styvare tail än nos, men insåg fort att rockern skulle bli fel
och skidan skulle inte prestera maximalt.

Skidan är Wiley Millers första pro model. Hans åkstil återspeglar i skidan, lekfull med flyt och fart. Skidan känns betydligt mjukare i nosen när skidan
sitter på foten och man ska buttra, ngt som handflexen egentligen säger tvärtom. Tom jag som aldrig har buttrat i puder förr blev sugen på ett försök...gick nästan tongue

Första känslan var, shit vilken kort skida! Tittar man bakom sig så lägger man dessutom märke till den långa tailen.
Shapen är fin med väldigt lite (om någon) early taper alls. Det ser helt enkelt ut som en förstorad parkskida. Och det är just tanken.
Det är ett fint bygge med fin finnish. Lite minus för den cap-aktiga konstruktionen i tip och tail.
Men jag antar att det är för att man ska spara vikt. ?

Skidan sitter fint i pist (jo, jag vet att detta är tot. orelevenat för vissa..men ändå) så länge den inte är för hård
och svänger bättre än vad radien anger. Jag tänker att det är pga/tack vare monteringen och flexet. Väldigt livlig och
initierar sväng fort som bara den! Den har dock tendens att släppa i tailen i stället för att skjuta ut mig ur svängen.
Släppet är dock förutsägbart så det är inget som drar ner på betyget.

Banskos skogar bjöd på olika typer av 3D snö: Blower, vindtransporterat, crusty och kartong.

I vindpack så märks tailen av en hel del. Den vill inte helt släppa så lätt och det gäller verkligen att
ligga på skidan ordentligt för att den ska lyda. Får egentligen inte så mkt "whoops" känsla av att skidan ev skulle skära iväg.
Detta är något jag förvånas av med tanke på rockern i tippen.

Det är en lätt skida, och det märks väl. Den är otroligt lätt att dra runt i skogen så länge det är lätt snö.
Blir farten lägre och snön tyngre så dominerar tailen en aning för mkt för min smak och den blir nästan lika tungslashad som mina Head Monster103 193cm.
I håradre snö så beter den sig ungefär som man tror när man först ser den. För kort och för lite "kött" i skidan för att den ska kännas lugn.
Detta skyller jag helt på den låga vikten (dvs dåligt dämpande material), men å andra sidan så hade skidan vart ologisk om den hade vart tung.

Trots skidans längd, montering och shape så flyter den helt löjligt bra. Var först orolig att tailen inte skulle sjunka ner nog och att nosen skulle ha dyktendenser
då den kändes för kort. Det visar sig att men inte alls behöver vara orolig för tip-dive, utan det är bara att köra på som om man vore på en mer directional skida
vilket jag verkligen gillade. Hade ändå gärna sett en ngt längre YLE, kanske en 195a?
Även switchkörandet var ngt som jag vågade mig på trots att det var i skog. Är inte direkt ngn Pollard, men det gick under omständigheterna...bättre än förväntat.
Med det sagt så är väl inte jag i målgruppen för 4frnt YLE 187. Hade jag kört lite mer park och sökt efter en görvadsomhelstskida så hade jag verkligen hittat hem.
Tror även att det hade hjälpt om jag var ngt kg lättare och ngn cm kortare.
Du behöver absolut inte vara pro för att åka den. Den är lättkörd och relativt förlåtande, ngt som jag iofs tycker är synonymt med lekfulla BC-lagg.

PNyberg
4251 inlägg

För att bygga vidare på Down CD1 recensionen så har jag testat dem under 4 dagar i Bansko i dess rätta element....powpow!
Flyt, flyt och mer flyt. Den flyter verkligen helt löjligt bra. I receptet finner man längd, bredd och en underbart vacker rocker. Man åker skidor på ett helt annat sätt och McConkeysvänger sig ner mellan träd och åker finner fort fart i öppna fält. Bara att låta skidorna löpa och när farten blir för stor så skrubbar man fort ner farten till komfort-zonen. Flexet är genomgående över medelstyv med ngt mjukare nos än tail. Rockern är directional vilket gör att nos rocker är betydligt längre än tailrockern. Det här kan vara andra flex än vad MnO har testat i Åre då mina är produktions ex. och dem han testade var protos som var ngt mjukare (eller?? SiSt..?).

Fördelen med dessa monster är (förutom bredden) vikten. Dem väger in på strax under 2200g per skida, vilket är otroligt lätt för en skida i den här kategorin. Så tillsammans med ett par dukes så får man ett puderdon som man kan gå lättare turer med för att jaga det vita guldet. Eller varför inte montera fram dem en bit och ha som BC-jibb lagg?

Balansen tycker jag känns igen i mina CD3 och är väldigt behagliga överallt. Med lite bättre snurrteknik än vad jag har så är det inget problem att snurra dessa.
Trots den låga vikten så lider de inte av ngt som helst av en för crisp snökontakt. Jag skulle kalla den för snärtig men diffus.... inte gummidämpad men heller inte toppturspapp ngt där i mellan. Detta kan bero på att QK monteringen inte blev 100% tight och duken är inte heller känd för att vara den tightaste av bindningar...

Jag valde att montera dem först med Quiver killers för ett par dukes. Isättningen av QK tog så pass lång tid att jag bara hann med ett set. Så det blev dukes på -6cm från mitten ( har jag för mig..ska dubbelkolla) och sedan var det tanken att sätta STH16 på -3,5 eller 4 beroende på var hålen fick plats. -6cm med dukes känns väldigt bra. Balanserat i luften men har fortfarande stabilitet för att dundra fram i uppkörd snö i slutet av dagen. Dem har ett ton med pop och jag kommer ofta på mig själv olla hööga ollies i pudret. Skidorna svänger dessutom på en dajm så det finns väl inte så mkt att klaga på?

Jo....man ska alltid vara lite kritisk...det måste man. Jag har aldrig vart på en så här stor skida, och det märks. Skidans bredd gör att den planar så sjukt fort i snön så att skogsåkning blir i ett högre tempo än vad jag är van vid (egentligen inget negativt men). Jag känner även ibland att det blir tungt att åka tight åkning då man måste skjuva undan så otroligt mkt mer snö än vad jag är van vid. Första gången jag snackade med Simen så sa han att CD1 skulle vara en "brei og leken pudderski", och det är det. Han menade även att flexet skulle vara så pass mjukt att butters skulle vara barnsligt enkelt (rätta mig om jag har fel nu), men det finner jag det inte. Skidans längd och styvhet och min teknik (som kanske inte är den bästa) sliter med att få upp skidan ordentligt på nosen.
Å andra sidan så känns dessa skidor som en större CD3 och jag hittar fort sweetspot på dem (stoooor sweetspot).

Jag hoppas på att få ett gäng fler puderdagar på dessa sjuka lagg. Som jag sa i en tidigare tråd...det var "love at first slash"

PNyberg
4251 inlägg

Fortsättning på Down CD3 recensionen.

efter 2 dagar till i varierat före med CD3 så må jag säga att jag har hittat hem på skidan. Jag monterade dem på samma ställe som griffon demobindningen stod på....ca -5. Den här gången blev det lite stabilare bindningar i form av ett par FKS 185...guld och svart.

Jag har än så länge svårt att hitta ngt negativt med skidorna. Bristen i dämpande egenskaper vägs upp av riktningsstabilitet. Dämpningen är väldigt lik Bibby 190...och det är nog därför jag faller pladask för CD3. Lätt men ordentlig träkärna kryddat med lite kolfiber....mumma.
Flexet är ganska mjukt för att vara en skida i den här klassen (directional powcharger with inslag av funshape) men jag märker inget fladder när det går undan (även om jag antar att nosen fladdrar då den har en rätt lång rocker). Ska jag jämföra dem med några andra skidor så är det Nordica Blower 193 (när det var en twin) eller ngt styvare än EHP 186. Märker inte så mkt att någon del av skidan är styvare än någon annan och skidan upplevs väldigt förutsägbar. Eller en Bibby 190 med styvare nos...det är nog den bästa beskrivningen.
Skidan är 190cm lång mätt längs med belaget, men mäter man rakt från tip till tail så är den närmare 184-185.

I uppkörd greppig kartong så glänser dem. Superenkla att vrida runt men greppar när man känner för det. Dubbla två knölar och ta ner farten på nästa utan problem. Samma rutin i uppkört puder. EHP193 09/10 som tidigare var mina vapen åff shåjs känns mer tungjobbade utan att få så mkt mer när det kommer till stabilitet.

I puder så finner iaf jag sweetspoten otroligt lätt. Jag känner igen det flytet från Bibby 190 och skidan planar väldigt fort trots sina föga 114mm under foten. När skidan har planat så kan du enkelt slarva eller gräva svängarna.
Det bjöds verkligen på all typ av snö i Bansko och jag kände mig aldrig osäker på skidan. Sällan tungjobbat, aldrig klen.
De klippor jag har hunnit hucka än i år är varken stora (största på 4m) eller många, men allt har vart stomp utan problem.

Jag hade gärna testat samma skida fast med ett lager eller 2 med titt-anal för att se vad som skulle hända med skidan..? Behövs det alls? Hade det blivit den bästa allroundchargern ever?

Rättelse på monteringen.. -7cm

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

Countdown 1

PNyberg :

För att bygga vidare på Down CD1 recensionen så har jag testat dem under 4 dagar i Bansko i dess rätta element....powpow!
Flyt, flyt och mer flyt. Den flyter verkligen helt löjligt bra. I receptet finner man längd, bredd och en underbart vacker rocker. Man åker skidor på ett helt annat sätt och McConkeysvänger sig ner mellan träd och åker finner fort fart i öppna fält. Bara att låta skidorna löpa och när farten blir för stor så skrubbar man fort ner farten till komfort-zonen. Flexet är genomgående över medelstyv med ngt mjukare nos än tail. Rockern är directional vilket gör att nos rocker är betydligt längre än tailrockern. Det här kan vara andra flex än vad MnO har testat i Åre då mina är produktions ex. och dem han testade var protos som var ngt mjukare (eller?? SiSt..?).

Det stemmer nok at det paret som var med til Åre var litt mykere enn produksjonsmodellen. Helt enkelt skyldes det at vi lagde mange ulike prototyper med ulik fleksprofil, og at vi til slutt kom frem til at det var de med litt stivere fleks som fungerte best. (Jeg testet blant annet et par som veide 1950g pr ski, men de var helt enkelt alt for myke, og det ble mange "over the bars" -type fall ettersom de ikke håndterer overganger mellom ulike snøtyper særlig bra.)

PNyberg :

Balansen tycker jag känns igen i mina CD3 och är väldigt behagliga överallt. Med lite bättre snurrteknik än vad jag har så är det inget problem att snurra dessa.
Trots den låga vikten så lider de inte av ngt som helst av en för crisp snökontakt. Jag skulle kalla den för snärtig men diffus.... inte gummidämpad men heller inte toppturspapp ngt där i mellan. Detta kan bero på att QK monteringen inte blev 100% tight och duken är inte heller känd för att vara den tightaste av bindningar...

Konstruksjonen er en blanding av karbon og glassfiber, og det er en del gummi i skiene, så den føles ikke lik som en ren karbonkostruksjon ville gjort. (Best of both worlds? big_smile)

PNyberg :

Jo....man ska alltid vara lite kritisk...det måste man. Jag har aldrig vart på en så här stor skida, och det märks. Skidans bredd gör att den planar så sjukt fort i snön så att skogsåkning blir i ett högre tempo än vad jag är van vid (egentligen inget negativt men). Jag känner även ibland att det blir tungt att åka tight åkning då man måste skjuva undan så otroligt mkt mer snö än vad jag är van vid. Första gången jag snackade med Simen så sa han att CD1 skulle vara en "brei og leken pudderski", och det är det. Han menade även att flexet skulle vara så pass mjukt att butters skulle vara barnsligt enkelt (rätta mig om jag har fel nu), men det finner jag det inte. Skidans längd och styvhet och min teknik (som kanske inte är den bästa) sliter med att få upp skidan ordentligt på nosen.

Se kommentaren over. Fleksen måtte helt enkelt være stivere enn vi trodde i begynnelsen for at skien skulle være håndterbar i annet enn ren blower. Selv en ren pudderski må ha nok "backbone" til å håndtere overganger mellom ulike grader av fluff.

Countdown 3:
PNyberg :

Jag hade gärna testat samma skida fast med ett lager eller 2 med titt-anal för att se vad som skulle hända med skidan..? Behövs det alls? Hade det blivit den bästa allroundchargern ever?

Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?

simen at downskis.com Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan

Kul att höra lite rapporter från Bulgarien, PNyberg! Och det verkar som att jag fick en rätt bra bild av Cd1:orna i Åre, trots att det inte var rätt förhållanden för den.

CD3 med titanal... hmm... det hade blivit en bombare det! Men om man hade tagit bort lite annat material så att den inte blev supertung och/eller styvare, så hade det varit mycket intressant att testa.

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 7 år sedan

SiSt :

Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?

Hurra!! Preorder!

SiSt
393 inlägg

arild_ak :

SiSt :

Hurra!! Preorder!

Bare å starte en liste, tror vi trenger rundt 25 ordre for at det skal bli en "paying proposition"...

(Dette er en ski jeg godt kan tenke meg å teste selv også, så jeg er med på laget :-D)

PNyberg
4251 inlägg

SiSt :

arild_ak :

SiSt :

Hurra!! Preorder!

Bare å starte en liste, tror vi trenger rundt 25 ordre for at det skal bli en "paying proposition"...

(Dette er en ski jeg godt kan tenke meg å teste selv også, så jeg er med på laget :-D)

Det kan jag oxå smile

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 7 år sedan

+1 Jag tar också gärna ett par. smile

Det är bara vad du TROR! Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 7 år sedan

@MnO: Du borde fylla på ursprungsinlägget med de nya recensionerna som poppat upp i tråden. Det inlägget blir ju ändå referensen som folk kollar av menar jag.

Scimitar kan ju också läggas in också osv.

- Hel och ren? - Citera
SiSt
393 inlägg

ABadHabit :

3 down, 22 to go... (gjelder ikke bare sverige...)

arild_ak
115 inlägg

SiSt :

ABadHabit :

Kjære Simen. Du må jo regne med deg selv! Seriøst,dog. Sett meg på lista!

SiSt
393 inlägg

arild_ak :

SiSt :

ABadHabit :

Kjære Simen. Du må jo regne med deg selv! Seriøst,dog. Sett meg på lista!

Mangla en bekreftelse fra deg.

4 down, 21 to go.

arild_ak
115 inlägg

Hoho. Jeg trodde det var implisitt i preorderforslaget. wink

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 7 år sedan

PreOrder-snacket känns ju lite lätt OT... Länka till en ny tråd så slipper vi 25 stycken "xx down, yy to go"-inlägg med tillhörande diskussioner...

- Hel och ren? - Citera
PNyberg
4251 inlägg

Håller med.big_smile Skicka pm till SiSt ist.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook