Länkade produkter
Black Crows Corvus
8 recensioner, betyg 4,4
Black Crows Nocta
8 recensioner, betyg 4,6
Blizzard Bodacious
2 recensioner, betyg 4,5
Blizzard Bonafide
15 recensioner, betyg 4,7
Blizzard Cochise
8 recensioner, betyg 4,3
CoreUPT Slasher
1 recensioner, betyg 5
Down Skis CountDown 1
1 recensioner, betyg 4
Down Skis CountDown 2
Down Skis CountDown 3
3 recensioner, betyg 4,7
Down Skis CountDown 4
DPS Wailer 112RP Pure
5 recensioner, betyg 4,8
Extrem BUTCHER`S HOOK
Extrem PROJECT
1 recensioner, betyg 5
Extrem PROJECT X
Extrem PT
3 recensioner, betyg 5
Head Motörhead Inferno
Head Motörhead Rock 'n Roll
Hendryx 917
11 recensioner, betyg 4,8
Hendryx Cash is King
7 recensioner, betyg 5
Icelantic Keeper
3 recensioner, betyg 5
Majesty Superior
3 recensioner, betyg 4,7
Moment Bibby Pro
1 recensioner, betyg 5
Rossignol Experience 98 Open
1 recensioner, betyg 4
Salomon CZAR
8 recensioner, betyg 4,4
Salomon Rocker 2
4 recensioner, betyg 4,5
Salomon Sentinel
4 recensioner, betyg 4,5
Storm Strike
Völkl Shiro
12 recensioner, betyg 4,2

MnO & Co:s Skidtest 2012

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan

MarkusO :

@MnO: Du borde fylla på ursprungsinlägget med de nya recensionerna som poppat upp i tråden. Det inlägget blir ju ändå referensen som folk kollar av menar jag.

Scimitar kan ju också läggas in också osv.

Bra förslag och numera fixat. Dock inte när det gäller Scimitaren, eftersom det inte finns något skrivet om den än...
Jag lägger de kompletterande recensionerna separat sist i inlägget.

mcwede
35 inlägg
mcwede 35 inlägg 7 år sedan

Stark jobbat grabbar! Alltid läsvärt o intressant med olika personers åsikter på trevliga skidor.
Ni har inte fått möjlghet o testa Armada TST som jag verkligen e nyfiken/sugen på?

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 7 år sedan

mcwede :

Stark jobbat grabbar! Alltid läsvärt o intressant med olika personers åsikter på trevliga skidor.
Ni har inte fått möjlghet o testa Armada TST som jag verkligen e nyfiken/sugen på?

Tyvärr inte. Den har jag inte ens sett i verkligheten, och Armada brukar vara dåligt representerade när det gäller testmöjligheter under säsongen dessutom.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

MnO :

mcwede :

Tyvärr inte. Den har jag inte ens sett i verkligheten, och Armada brukar vara dåligt representerade när det gäller testmöjligheter under säsongen dessutom.

Utter testade dem. Har dessutom sålt många på jobbet och har bara fått bra respons. Skidorna har i huvudsak sålts som onequiver/toppturs skida.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Stämmer, tog två åk på den på slutet av lördagen. Underlaget var allt annat än trevlig, men jag måste säga att dom kändes bra. Körde på två olika Down Skis innan TST och trivdes mycket bättre på Armadan. Hade jag fortfarande tävlat så hade jag (med reservation ang att jag bara testat dom fort i decemberpist) lätt kunnat tävla på dom. Samtidigt som dom kändes väldigt lätthanterliga.

turtroll
44 inlägg
turtroll 44 inlägg 6 år sedan

Skulle någon i testpanelen kunna skriva några rader ang scott dozer v.s mega dozer v.s hendryx purple haze,

Eftersom ni testade scott skidorna förra året, kanske ni har några intryck kvar i minnet,

Förutom dozer's mindre midja tycker jag dessa tre skidor verkar vara väldigt lika i egenskaper vad jag kan läsa mig till.

Jag kör nu på punisher 182 , som jag tycker är helt underbar i alla tänkbara fören i pisten , men söker något bredare skida för typ 80% lössnöåkning, vad kan tänkas skilja dessa tre skidor åt?

åker telemark

skulle bli väldigt tacksam för svar

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 6 år sedan

okkktopus :

Skulle någon i testpanelen kunna skriva några rader ang scott dozer v.s mega dozer v.s hendryx purple haze,

Eftersom ni testade scott skidorna förra året, kanske ni har några intryck kvar i minnet,

Förutom dozer's mindre midja tycker jag dessa tre skidor verkar vara väldigt lika i egenskaper vad jag kan läsa mig till.

Jag kör nu på punisher 182 , som jag tycker är helt underbar i alla tänkbara fören i pisten , men söker något bredare skida för typ 80% lössnöåkning, vad kan tänkas skilja dessa tre skidor åt?

åker telemark

MnO gömmer sig i Österrike, ska se om jag kan jaga igång liraren.... vänta lite...

- Hel och ren? - Citera
MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 6 år sedan

okkktopus :

åker telemark

Jodå, ryktet stämmer allt. Jag är i Österrike och spårar upp så mycket orört jag hinner smile

Jag har testat alla de tre skidor du nämner. Jag håller dock inte med att dom är speciellt lika.
Telemark åker jag numera inte alls sedan några år tillbaka, så mina kommentarer är enbart baserade på alpint, men det visste du väl redan.

Mega Dozer är en fivepoint och betydligt mer offpistbetonad än de andra två och har förutom namnet inget med Dozer att göra. Den är stor och lite segt gummiaktigt trög tycker jag och jag gillade den inte, även om jag bara testade den i pist, vilket blir lite missvisande i ditt fall. Jag har hört från en del andra att den livas upp när man kör den utanför pisten i lite mer rättvisa förhållanden. Trots detta tycker jag inte att den tillhör toppen i sin kategori. Det finns många skidor i den här klassen som jag personligen rankar högre, men som sagt, det är många som gillar den ändå.

Dozer och Purple Haze är däremot ganska lika i användningsområde. Det är pistorienterade bredlagg med inslag av rocker som gör att de även fungerar skapligt utanför pisten. Båda två tycker jag presterar riktigt bra i pist, men de har en helt olika sweetspot. Även om PH är Hendryx snällaste 110:a så är det ändå en skida som i jämförelse med det mesta annat är mycket kraftfull och bestämd i pisten. Den är inte svåråkt när man har vant sig vid skärning och balans, men klarar rejält med tryck innan den viker sig. Dämpning och metallinslag ger en skida som känns välbyggd och vuxet sansad när det går undan. Dozer har samma grundkaraktär i den mån att det i första hand pistegenskaperna som har prioriterats, men den är betydligt snällare än PH. Greppet är kanon så länge man inte lägger för mycket tryck i skidan och den är välbalanserad och kul. Men den har inte alls samma prestandakänsla som PH, både på gott och ont. Jämför jag de två skulle jag utan tvekan välja PH, som är en av mina favoritskidor i pisten när det gäller 110mm:are. Dozer är trevlig, men den är ändå lite för snäll för min smak. För telemark kanske det är en fördel, speciellt om du inte är riktigt driven åkare.

Iom att du har en 90mm:are redan så tycker jag att Dozer går bort direkt, oavsett hur den går. Den är helt enkelt för smal och för pistorienterad. Även PH tycker jag är lite för pistorienterad, även om det börjar närma sig för vad du anger att du ska använda den till. Nästan alla Hendryx skidor är i första hand pistskidor och så även PH. Snackar man skidbygge med Luthman får man bilden av att alla delar i konstruktionen är anpassade för att skidan ska gå så bra som möjligt på preparerat underlag, och sen kommer offpistegenskaperna som bonus. Om det sen verkligen är så eller ej låter jag vara osagt, men faktum är i alla fall att det finns många detaljer i shapen som hade sett annorlunda ut om man hade haft lössnö som huvudprio, det står utom tvivel. PH är en fantastiskt bra skida, och ett kanonval om du vill kombinera lysande pistegenskaper med fullt godkända offpistdito. Vill du prioritera offpisten finns det bättre val tycker jag.

MegaDozer är det enda valet om du vill fortsätta med Scott tycker jag. Ska det köras lössnö, så gå hela vägen. Annars kan du likagärna plufsa med dina Punisher...

Andra alternativ:
K2 Sidestash - Senaste versionen har rejält med rocker och en traditionell balans. Gillas av väldigt många.
Atomic Bent Chetler - Bara 11/12 är intressant. De tidigare var för mesiga. "Full" bredd, men smidig och lätt och känns mindre än vad den är när det behövs. Vet inte hur det är med telis med så mycket tailrocker.
Nordica Patron - har jag iofs inte testat, men som sägs vara alert och smidig, vilket borde vara bra för telemark. Perfekt avvägd bredd tycker jag.
Moment Bibby Pro - Blandning mellan modern och traditionell stance. Perfekt mix mellan krisp och dämp och allmänt trevlig. Kanonskida.
Icelantic Keeper - Doldis som jag själv tycker är kul. Snärtig och rapp och svänger rejält. Relativt odämpad och keramisk i snökontakten ger en bra närvaro i åkningen.
DPS 112 - Behöver väl ingen presentation... en slalomcarver med stor tiprocker. Kanon i pisten och i snö som man inte sjunker ner för mycket i. Superkul skida.

turtroll
44 inlägg

Tack för din välbegripliga jämförelse, trodde en kort stund att purple haze var min nästa skida,

av dem du nämnde , lusläste om alla, känns keeper och patron intressantast, vill ha full twintip

Men skulle vilja avsluta med att kasta in ytterligare en skida i denna jämförelse,,, k2 obsethed !!??

Var står den i jämförelse med dessa andra nämnda? Har jag fattat rätt så liknar de scotts skidor

= snarare lättåkta, mjuka, lekfulla, än styva ,dämpade,fartstabila

Till sist vilken egenskap önskas av en "offpistskida", om den eftertraktade lössnön överår till blöt & tung snö , och senare fryser på och bildar skare ,som det var i åre nu i påsk, mjuk/lekfull eller styv/dämpad?

Pillard
3095 inlägg
Pillard 3095 inlägg 6 år sedan

I åre i påsk kan jag säga att en bibby går som en dröm iaf. Under slndagens tokdump trivdes som fisken i vattnet. Men för att svara på frågan så vill jag ha styv ich stadig på isigt underlag iaf

turtroll
44 inlägg

Nu lät det som att du pratade isigt underlag i pist eller hur?

Jag menar offpist , med fryst eller vindpackad skare med lössnö under , som man trycker igenom

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

okkktopus :

Jag menar offpist , med fryst eller vindpackad skare med lössnö under , som man trycker igenom

Svaret på den frågan är fort och rakt smile Har, enligt min mening, väldigt lite med skidan att göra...förutom att bredd och rocker är najs och genomslagsföre är bajs.

Pillard
3095 inlägg

okkktopus :

Hm jag märkte inte av nån bristande skare i påskas i Åre. Men precis som PNyberg säger vill man ju ha en styv och rak pjäs på fötterna. Gärna lite bredd med

turtroll
44 inlägg

tväråvalvet,och ner mot stendalsliften sön&mån, var väl pindpackad skare i det fallet!

du hade väl tillräckligt breda skidor då , och jag inte på mina punisher smile

Men alltså, kort radie som scott ofta har, är det alltså en klar nackdel i besvärligt offpistföre

MnO
2225 inlägg

okkktopus :

tväråvalvet,och ner mot stendalsliften sön&mån, var väl pindpackad skare i det fallet!

Men alltså, kort radie som scott ofta har, är det alltså en klar nackdel i besvärligt offpistföre

En så pass smal skida som Punisher, som både har en väldigt kort radie och som dessutom har sin kraftiga skärning utdragen hela vägen fram, blir aldrig enkel att ha att göra med i skräpsnö. Den blir spårig och svår helt enkelt.

Jag håller inte med PNyberg för en gångs skull. Åkaren har såklart väldigt stor betydelse, men jag tycker själv att valet av skidor gör enorm skillnad i dålig snö. Släpp ut den gode Per på ett par race-SL i skarsnö och se vad han säger sen smile

Sämst går högt spannade, korta och hårda skidor som har kort radie. Ju smalare och kortare desto sämre. Tiprocker förenklar en del, men då är det bara i svänginitieringen och inte i hela svängen. Tailrocker ger lite mer mått av servokänsla och man slipper hooken i växlingen, plus gör det lite enklare att trycka ut tailen när man måste göra det. Lägre eller platt spann under foten är nästa steg för att förenkla hanteringen.

Allra bäst går mycket breda och inte alltför hårda skidor med full continuous rocker. Rev-Rev har jag inte testat, men en del säger att det blir ännu bättre med det, men då pratar vi ju skidor som inte alls går att köra i pisten. Ska det vara någon form av allroundmöjlighet i skidorna så är modeller som inte har alltför mycket skärning och samtidigt har cont-rocker bäst på att förvandla skitsnö till åkbart tycker jag. Testa tex Völkl Kuro, Shiro eller liknande. Med fullrocker är det bara att kanta och sen tar skidan hand om resten, i alla fall så länge man inte behöver ta ner farten, för då är allt svårt. Hybridspannade skidor må vara mer allround enligt vissa, men kommer inte riktigt upp till samma nivå av förlåtande egenskaper i skräpsnö tycker jag. Indragen skärning borde rent teoretiskt vara bra, men de skidor som jag har testat som har gått bäst i dålig snö har faktiskt inte haft någon early-taper alls, så praktiken möter inte teorin där för mig.

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 6 år sedan

Nja. Det avhenger mye av hvor den korte radien kommer fra. Ski med relativt rett bakski, men stor bue mot fremtuppen (og derfor liten radie - <20m) vil med rett flex og rocker/cambergeometri oppføre seg veldig fint i varierende- /dårlige forhold, mens en ski med stor bue mot baktuppen vil ha større problemer.

En rettere bakski vil ta det mer easy i dårlig og varierende føre, mens en godt buet bakski vil ha lyst til å initiere sving hele jævla tiden. Relativ pintailgeometri er en god ting.

MnO
2225 inlägg

arild_ak :

Nja. Det avhenger mye av hvor den korte radien kommer fra. Ski med relativt rett bakski, men stor bue mot fremtuppen (og derfor liten radie - <20m) vil med rett flex og rocker/cambergeometri oppføre seg veldig fint i varierende- /dårlige forhold, mens en ski med stor bue mot baktuppen vil ha større problemer.

En rettere bakski vil ta det mer easy i dårlig og varierende føre, mens en godt buet bakski vil ha lyst til å initiere sving hele jævla tiden. Relativ pintailgeometri er en god ting.

Stämmer såklart. Skärningens utformning har naturligtvis stor betydelse.

Vad betyder bue? Båge? Böj? Menar du formen på skärningen alltså?

turtroll
44 inlägg
turtroll 44 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad okkktopus (6 år sedan)

Tack än en gång mno, du förklarar så pedagogiskt klockrent,

följdfrågor behövs liksom inte alls

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

MnO :

okkktopus :

En så pass smal skida som Punisher, som både har en väldigt kort radie och som dessutom har sin kraftiga skärning utdragen hela vägen fram, blir aldrig enkel att ha att göra med i skräpsnö. Den blir spårig och svår helt enkelt.

Jag håller inte med PNyberg för en gångs skull. Åkaren har såklart väldigt stor betydelse, men jag tycker själv att valet av skidor gör enorm skillnad i dålig snö. Släpp ut den gode Per på ett par race-SL i skarsnö och se vad han säger sen smile

Sämst går högt spannade, korta och hårda skidor som har kort radie. Ju smalare och kortare desto sämre. Tiprocker förenklar en del, men då är det bara i svänginitieringen och inte i hela svängen. Tailrocker ger lite mer mått av servokänsla och man slipper hooken i växlingen, plus gör det lite enklare att trycka ut tailen när man måste göra det. Lägre eller platt spann under foten är nästa steg för att förenkla hanteringen.

Allra bäst går mycket breda och inte alltför hårda skidor med full continuous rocker. Rev-Rev har jag inte testat, men en del säger att det blir ännu bättre med det, men då pratar vi ju skidor som inte alls går att köra i pisten. Ska det vara någon form av allroundmöjlighet i skidorna så är modeller som inte har alltför mycket skärning och samtidigt har cont-rocker bäst på att förvandla skitsnö till åkbart tycker jag. Testa tex Völkl Kuro, Shiro eller liknande. Med fullrocker är det bara att kanta och sen tar skidan hand om resten, i alla fall så länge man inte behöver ta ner farten, för då är allt svårt. Hybridspannade skidor må vara mer allround enligt vissa, men kommer inte riktigt upp till samma nivå av förlåtande egenskaper i skräpsnö tycker jag. Indragen skärning borde rent teoretiskt vara bra, men de skidor som jag har testat som har gått bäst i dålig snö har faktiskt inte haft någon early-taper alls, så praktiken möter inte teorin där för mig.

Ville mest bara göra en poäng om att....vem fan prioriterar sånna egenskaper egentligen? tongue

arild_ak
115 inlägg
arild_ak 115 inlägg 6 år sedan

MnO :

arild_ak :

Stämmer såklart. Skärningens utformning har naturligtvis stor betydelse.

Vad betyder bue? Båge? Böj? Menar du formen på skärningen alltså?

Det var ikke deg jeg ville korrigere, MnO! Jeg ga bare et tregt svar til mr okkktopus. smile Bue betyr (tror jeg) det svenske ordet "båge", og omtaler altså formen på skjæringen, ja.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Snart är det dax igen, eller hur MnO & Co? Tillsvidare får vi hållatillgodo med världens bästa skidtest från förra säsongen! :-)

/MM

PS! Det där med särskrivning är inget för mig ... DS

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MnO
2225 inlägg

Mountain_Man :

Snart är det dax igen, eller hur MnO & Co? Tillsvidare får vi hållatillgodo med världens bästa skidtest från förra säsongen! :-)

/MM

PS! Det där med särskrivning är inget för mig ... DS

Det stämmer helt korrekt. Vi testar Moment, Extrem, Icelantic, Cmd, Nocopy, Majesty och Soul den här helgen i Tandådalen. Plus enstaka par från Salomon, Nordica och Rossignol. Åre och Trysil kompletterar. Så det blir nog ett helt ok testunderlag även i år. Vi får väl se vart det landar.

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad blomman67 (6 år sedan)

Ska bli kul att läsa, hoppas ni testar Patronen en underbar skida : )

MnO
2225 inlägg
MnO 2225 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MnO (6 år sedan)

blomman67 :

Ska bli kul att läsa, hoppas ni testar Patronen en underbar skida : )

Check.
Den luftades i både Trysil och Tandådalen.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (6 år sedan)

En teaser där de testade objekten listas vore HAJK! ;-)

/MM

Pillard
3095 inlägg

Mountain_Man :

/MM

Man börjar ju kunna misstänka att det finns de som är på jakt efter att shoppa nya skidor wink

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 6 år sedan

Påminner herrarna om ett "råd" som kom upp för ett par år sen: Gör gärna ett kort förstainlägg, som följer med till de följande sidorna och minskar scrollbehovet.

Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan

PhatFred :

Påminner herrarna om ett "råd" som kom upp för ett par år sen: Gör gärna ett kort förstainlägg, som följer med till de följande sidorna och minskar scrollbehovet.

Jatack.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Det första inlägget är ju kort ... ;-)

MnO
2225 inlägg

Mountain_Man :

/MM

Hmm... vet inte om jag vill lägga den pressen på mig själv. Det är inte alltid som jag skriver om alla skidor vi har åkt på. Dels är det inte säkert att jag hinner (man skriver inte ett sånt här test på en kafferast precis, utan det är ett stort antal timmars jobb som görs på kvällstid och helger) och dels är det inte säkert att jag får tillräckligt med information från antingen ett eget test eller från de andra i gruppen för att få till något vettigt.

PhatFred :

Det har vi kört på de senaste åren, även om förstainlägget kanske blev lite långt igen förra året... Men tack för påminnelsen.

carl_couloir
354 inlägg
carl_couloir 354 inlägg 5 år sedan

har jag tappat det totalt eller har testet av DPS Wailer försvunnit mellan raderna?

/C

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

carl_couloir :

har jag tappat det totalt eller har testet av DPS Wailer försvunnit mellan raderna?

/C

Kolla 2013 års skidtest.

carl_couloir
354 inlägg
carl_couloir 354 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

carl_couloir :

/C

Kolla 2013 års skidtest.

tack men för 112:an så refererar det ju till 2012 års test.....

/C

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook