Sarah Burkes familj är lämnad med stor skuld

brewmaster
4 inlägg
brewmaster 4 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad brewmaster (7 år sedan)

Sarah Burkes död har lamslagit freeride världen och hela skidvärlden är i sorg efter denna starkt skinande stjärnas död.

Vi måste hjälpa hennes man Rory och hennes föräldrar med skulden dom blev lämnad med,
i USA har det startats en insamling för att hjälpa hennes familj.

Vi på Freeride måste väl också stötta detta, skänk pengar för att stötta detta!

http://www.giveforward.com/sarahburke

Länkar:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/v … 4243512.ab
http://sports.nationalpost.com/2012/01/ … cal-costs/
http://www.sarahburkeski.com

RIP Sarah sad

Svar

silvertejpen
48 inlägg
silvertejpen 48 inlägg 7 år sedan

Tycker att hennes sponsorer borde lämna lite bidrag. Ska själv lägga in cirka 1000 kr i bidrag.

brewmaster
4 inlägg
brewmaster 4 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad brewmaster (7 år sedan)

Verkligen är det så, men så fungerar det Amerikanska sjuksystemet.

Ca 95 000$ har hittils kommit in av dom 550 000$ som behövs

Fint att föregå med gott exempel "silvertejpen"

Gunnar_G
51 inlägg
Gunnar_G 51 inlägg 7 år sedan

Otroligt trist för hennes man och familj.

Jag reagerar bara på hur det är möjligt att en professionell skidåkare inte har en bra olycksförsäkring som gäller i hela världen!! Otroligt konstigt. Hon är ju till och med Kanadensare, dom har det ju ganska bra jämfört med amerikaner. Vore inte det en av dom viktigaste grejerna att kräva av sina sponsorer om det nu är för dyrt att köpa? Jag förstår inte att det är möjligt. Men vi har det väl kanske lite för bra i Skandinavien

SiouX
371 inlägg
SiouX 371 inlägg 7 år sedan

härligt system dom har...

Vi kunde inte rädda er dotter, men vill ska ha 3.7 miljoner för att vi försökte.

Ultimate Punch Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Snow_flake (7 år sedan)

Håller med ovanstående, fattar inte varför hon inte hade nån försäkring som täckte det när man är på den nivånhmm.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

Försäkringen gällde tydligen fullt ut men bara under träning/tävling. Nu var hon på ett evenemang arrangerat av hennes sponsor, Monster, som ännu inte har släppt info om huruvida de har någon försäkring som täcker det hela. Men tystnaden talar väl sitt tydliga språk.
Man får väl bara hoppas att dom inser hur dålig PR det vore att inte hjälpa till medsjukhusräkningen...

dr-telemark Citera
Christian123
72 inlägg
Christian123 72 inlägg 7 år sedan

6blomman7 :

Christian123 ? Låter ungefär lika genomtänkt som din kommentar.

Vad är din genomtänkta slutsats? Neurologer med en miljon i studieskuld skall inget ha betalt efter att i 9 dagar ha arbetat på att rädda någon som man i efterhand kan konstatera hade för svåra skador redan innan hon nådde sjukhuset för att överleva, eller? Läkarna på Salt Lake City Hospital är äckliga människor?

PLarsson
174 inlägg
PLarsson 174 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad PLarsson (7 år sedan)

Men lugn, en av världens största skidprofiler har just gått bort, och du bråkar om grammatik. Och självklart ska dessa högt utbildade läkare ha betalt, det är US sjukhussystem som kritiseras, inte läkarna.

Lider med Sarahs familj, och hoppas att sponsorerna går in och hjälper till med kostnaden.

RIP

I was here Citera
Christian123
72 inlägg

dr-telemark :

Försäkringen gällde tydligen fullt ut men bara under träning/tävling. Nu var hon på ett evenemang arrangerat av hennes sponsor, Monster, som ännu inte har släppt info om huruvida de har någon försäkring som täcker det hela. Men tystnaden talar väl sitt tydliga språk.
Man får väl bara hoppas att dom inser hur dålig PR det vore att inte hjälpa till medsjukhusräkningen...

Speciellt med Monsters egen indie-image med att bara betala reklampengar direkt till sportstjärnor och musiker, den imagen borde, med rätta, vara fullständigt rökt om man inte tar hand om detta.

CookieMonster
295 inlägg
CookieMonster 295 inlägg 7 år sedan

Christian123 :

CookieMonster :

Christian123 :

Läkarna på Salt Lake City Hospital är äckliga människor?

är du dum i huvudet på riktigt?

Vilka människor syftar du på exakt i ditt citat: "äckliga människor som tvingar dom betala den summan när dom inte ens kunde hålla hon vid liv..."?

(äntligen) jag syftar på de som har bestämt att man ska betala sådana enorma summor efter sjukhus besök... det är ju inte direkt första gången det har hänt precis.
har ingen aning varför det är så men tycker det är ganska sjukt att folk ska tvingas betala mer än vad de har råd till för att de har råkat ut för olyckor.

bättre än cookiedough... Citera
Christian123
72 inlägg

CookieMonster :

(äntligen) jag syftar på de som har bestämt att man ska betala sådana enorma summor efter sjukhus besök... det är ju inte direkt första gången det har hänt precis.
har ingen aning varför det är så men tycker det är ganska sjukt att folk ska tvingas betala mer än vad de har råd till för att de har råkat ut för olyckor.

Jag gillar det svenska ekonomiska systemet för sjukhusvård skarpt, men man måste förstår att det är en helt annan kultur och tänkande i USA, landet är byggt av folk som har flytt från statlig förföljelse i Europa, därför finns inte samma syn på staten som en historisk god kraft, utan ofta snarare som ett hot...

jibbkrille
722 inlägg
jibbkrille 722 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jibbkrille (7 år sedan)

Nu är det ju så att USA har ett ganska sjukt system med läkarvården.
Men är man i ett annat land så måste man ju anpassa sig till hur det är där, annars får man ju bita i det sura äpplet.
Det är Landslaget eller sponsorernas fel som inte har sett till att Sarah har den försäkring som gäller osv.
Därför är det också Landslaget eller sponsorerna som borde stå för räkningen tycker jag.

Christian123
72 inlägg
Christian123 72 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Christian123 (7 år sedan)

cookaduck :

Hyffsat osmakligt med tjafs i den här tråden. sad

Som man säger, vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser. Efter att ha praktiserat ett par månader på ambulans och akutbil har jag rätt osentimental syn på liv och död, goda föresatser räddar ingen, kunskap och ekonomi gör skillnaden.

Christian123
72 inlägg
Christian123 72 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Christian123 (7 år sedan)

jibbkrille :

Det är Landslaget eller sponsorernas fel som inte har sett till att Sarah har den försäkring som gäller osv. Därför är det också Landslaget eller sponsorerna som borde stå för räkningen tycker jag.

Ja, det är lite bisarrt att man som amatör kan köpa ett Carte Niege i Frankrike för runt 500:-/år och därmed få täckning för helikopterräddning för 100.000 kronor över hela globen och att ett fullblodsproffs i en extremsport i Canadas landslag inte har täckning, vad kan en fullförsäkring kosta? typ 10.000/år?

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Alldeles för mycket gräl i den här tråden.

Utan att gnälla på sjukvårdssystemet i USA så tycker jag att hennes sponsorer borde gå in och lägga lite pengar. Särskilt Monster. Monster var/är en av hennes största sponsorer och tydligen var det dem som höll i eventet Sarah tränade för vid olyckstillfället. Monster har sedan hon gick bort inte yppat ett ord om det, och deras hemsida har heller inte ändrats sedan igår då det blev officiellt.

Här är Monsters facebook, spamma gärna: http://www.facebook.com/MonsterEnergy

livet är en semester Citera
Christian123
72 inlägg

GOS :

Bra upprop!

jibbkrille
722 inlägg
jibbkrille 722 inlägg 7 år sedan

Christian123 :

jibbkrille :

Det är Landslaget eller sponsorernas fel som inte har sett till att Sarah har den försäkring som gäller osv. Därför är det också Landslaget eller sponsorerna som borde stå för räkningen tycker jag.

Ja, det är lite bisarrt att man som amatör kan köpa ett Carte Niege i Frankrike för runt 500:-/år och därmed få täckning för helikopterräddning för 100.000 kronor över hela globen och att ett fullblodsproffs i en extremsport i Canadas landslag inte har täckning, vad kan en fullförsäkring kosta? typ 10.000/år?

Ja, det är helt sjukt att man på den nivån inte har de försäkringar som gäller, när de förhoppningsvis är fullt medvetna om hur det ser ut i USA.
Monsters sida borde ju bombas helt klart.

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Perkal (7 år sedan)

Hur synd det än är att hon har gått bort är det bara jag som reagerar på hur många som har det så sjukt dåligt ställt här i världen? Och att folk ändå bestämmer sig att skänka sina pengar till en familj som säkerligen har det bra ställt och som fått en skuld som dom säkerligen inte skulle ha några problem att betala av?

Skänker jag pengar gör jag det till behövande inte en familj som har det bra ställt fått en skuld.
Ja det är era pengar, men finns bra jävla mycket bättre ställen att lägga dem på.

JA E INT BITTER.

Det som inte dödar det härdar. Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

GOS :

Utan att gnälla på sjukvårdssystemet i USA så tycker jag att hennes sponsorer borde gå in och lägga lite pengar. Särskilt Monster. Monster var/är en av hennes största sponsorer och tydligen var det dem som höll i eventet Sarah tränade för vid olyckstillfället. Monster har sedan hon gick bort inte yppat ett ord om det, och deras hemsida har heller inte ändrats sedan igår då det blev officiellt.

Tydligen blev de till slut trötta på alla spams, och nu la de ut en bild och skrev lite fina ord. Inget ord om pengarna dock.

Tydligen var det något med eventet som hon var med i/tränade för som gjorde att försäkringen inte gällde.

livet är en semester Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Perkal :

Hur synd det än är att hon har gått bort är det bara jag som reagerar på hur många som har det så sjukt dåligt ställt här i världen? Och att folk ändå bestämmer sig att skänka sina pengar till en familj som säkerligen har det bra ställt och som fått en skuld som dom säkerligen inte skulle ha några problem att betala av?

Skänker jag pengar gör jag det till behövande inte en familj som har det bra ställt fått en skuld.
Ja det är era pengar, men finns bra jävla mycket bättre ställen att lägga dem på.

JA E INT BITTER.

Sant. Finns kanske bättre ställen att donera sina pengar till. Men så som jag ser det så har hon gett oss mycket, och nu är det dags att vi ger tillbaka...hur vi än gör det.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
JohanKristofers
315 inlägg
JohanKristofers 315 inlägg 7 år sedan

"Due the outpouring of love and support, enough funds have been raised to cover the anticipated costs related to Sarah's medical care based on numbers received from the hospital this morning, Jan 20th.

Future donations will go towards post-hospital arrangements such as services and memorial costs and to establish a foundation to honor Sarah's legacy and promote the ideals she valued and embodied.

Thank you from the bottom of our heart."

brewmaster
4 inlägg
brewmaster 4 inlägg 7 år sedan

Jag startade inte denna tråden för att diskutera folks grammatik eller inte grammatik.
Vill ni diskutera detta kan ja rekommendera: www://familjeliv.se eller nån liknande sida.

Och visst är det så att det är sjukt att hon inte har en bättre försäkring och det är hur hela amerikanska sjuksystemet fungerar.
Men det är inte mycket vi kan göra något åt, och inte heller kan vi hjälpa alla familjer som har problem med höga kostnader på sjukvården.

Men vi kan hjälpa en duktig idrottskvinna som har gett oss massor av glädje i form av fantastiska klipp och filmer,
som har bidragit med sin talang och enligt hennes vänner och kollegor alltid gott humör och en bra stämning.
Vi kan hjälpa hennes familj som förmodligen inte tjänar stora pengar på hennes framgång.

Ifall ni inte vill hjälpa till så behöver ni inte skriva om hur dumt det är att hjälpa nån "som förmodligen har tjänat bra"
när det finns andra som man kan hjälpa, skriv då hellre ingenting. Eller en hälsning till Sarah där uppe som hon sitter och ser ner på oss, där uppe där backarna alltid är ny pistade och pudret alltid fjäderlätt och bottenlöst, och afterski'n alltid fantastisk.

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

brewmaster :

Jag startade inte denna tråden för att diskutera folks grammatik eller inte grammatik.
Vill ni diskutera detta kan ja rekommendera: www://familjeliv.se eller nån liknande sida.

Och visst är det så att det är sjukt att hon inte har en bättre försäkring och det är hur hela amerikanska sjuksystemet fungerar.
Men det är inte mycket vi kan göra något åt, och inte heller kan vi hjälpa alla familjer som har problem med höga kostnader på sjukvården.

Men vi kan hjälpa en duktig idrottskvinna som har gett oss massor av glädje i form av fantastiska klipp och filmer,
som har bidragit med sin talang och enligt hennes vänner och kollegor alltid gott humör och en bra stämning.
Vi kan hjälpa hennes familj som förmodligen inte tjänar stora pengar på hennes framgång.

Ifall ni inte vill hjälpa till så behöver ni inte skriva om hur dumt det är att hjälpa nån "som förmodligen har tjänat bra"
när det finns andra som man kan hjälpa, skriv då hellre ingenting. Eller en hälsning till Sarah där uppe som hon sitter och ser ner på oss, där uppe där backarna alltid är ny pistade och pudret alltid fjäderlätt och bottenlöst, och afterski'n alltid fantastisk.

familjeliv är icke ett diskussion forum. Flashback är det dock. Bra, då har vi det avklarat:I

Det som inte dödar det härdar. Citera
Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 7 år sedan

Perkal :

JA E INT BITTER.

helt rätt! tänkte också på de... +1

men softa då... Citera
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE
285 inlägg
LILYUNGBASEDUGLYGUSTMANE 285 inlägg 7 år sedan

Perkal :

JA E INT BITTER.

Jag håller med. Hennes sponsorer borde kunna stå för kostnaderna utan problem.

eller?! Citera
F_Lofberg
126 inlägg
F_Lofberg 126 inlägg 7 år sedan

Givetvis är det amerikanska sjukvårdssystemet genomruttet, precis som mycket annat i världens mäktigaste U-land. Men vad som är en än större skandal är att inte hennes sponsorer går in och betalar vartenda öre av sjukhusnotan utan några som helst invändningar. En superstjärna som Sarah Burke har garanterat genererat mer än 3,7 miljoner i vinst för Monster, Swix, Roxy, Whistler, Smith och Empire.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

GOS :

GOS :

Tydligen blev de till slut trötta på alla spams, och nu la de ut en bild och skrev lite fina ord. Inget ord om pengarna dock.

Tydligen var det något med eventet som hon var med i/tränade för som gjorde att försäkringen inte gällde.

http://www.monsterenergy.com/us/en/news/sarah-burke-ski-in-peace/
Monster :

and are committed to helping them financially.

OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 7 år sedan

Vårdkostnaderna för Sarahs sjukhusvistelse är täckta.

- Donations from fans and Health Canada would foot the bill of some $200,000 (all currency U.S.). Any surplus will be dedicated to a memorial fund.

- A source said that athletes and coaches are covered by an insurance policy of the Canadian Freestyle Ski Association when they are taking part in events as a representative of the national team. But they are independent contractors when appearing in private events for sponsors.

Läs hela artikeln på The Globe And Mail

felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 7 år sedan

Det finns bättre saker att donera pengar till...

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
felix
3314 inlägg

PNyberg :

Sant. Finns kanske bättre ställen att donera sina pengar till. Men så som jag ser det så har hon gett oss mycket, och nu är det dags att vi ger tillbaka...hur vi än gör det.

Amen vad är det där för bullshit, att hon skulle gett oss mycket och att vi nu ska ge tillbaka haha... humor. Okej, hon är en grym skidåkare (för att hon var tjej, JA, inse hur det ligger till!) men hon har knappast gjort dig eller mig till bättre människor, så det där snacket blir bara löjligt.

Sen borde folk förstå att det inte finns en chans i världen att Sarahs familj i det här fallet skulle behöva stå för sjukhusnotan själv... visserligen bra att era pengar nu ligger i en minnesfond, men vad ska den stödja? Tror fortfarande ni kunde gjort bättre investeringar.

felix
3314 inlägg

Perkal :

familjeliv är icke ett diskussion forum. Flashback är det dock. Bra, då har vi det avklarat:I

Familjeliv.se är en jävla diktatur, och en diktatur är aldrig ett speciellt bra diskussionsforum.

FlyingW
73 inlägg
FlyingW 73 inlägg 7 år sedan

Är det bara JAG som läser detta och direkt undrar hur FAN man kan ÄRVA skulder i ett modernt fritt land??

Är de verkligen ens tvingade att betala eller är det bra en skuld på hennes dödsbo? För hon va väl inte minderårig?

Christian123
72 inlägg

FlyingW :

Är det bara JAG som läser detta och direkt undrar hur FAN man kan ÄRVA skulder i ett modernt fritt land??

Är de verkligen ens tvingade att betala eller är det bra en skuld på hennes dödsbo? För hon va väl inte minderårig?

Ärver gör man nog inte, men föräldrarna var nog tvungna att binda sig ekonomiskt för att hon inte skulle bli flyttad till ett allmänt sjukhus med mindre bra vård.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

felix :

PNyberg :

Amen vad är det där för bullshit, att hon skulle gett oss mycket och att vi nu ska ge tillbaka haha... humor. Okej, hon är en grym skidåkare (för att hon var tjej, JA, inse hur det ligger till!) men hon har knappast gjort dig eller mig till bättre människor, så det där snacket blir bara löjligt.

Sen borde folk förstå att det inte finns en chans i världen att Sarahs familj i det här fallet skulle behöva stå för sjukhusnotan själv... visserligen bra att era pengar nu ligger i en minnesfond, men vad ska den stödja? Tror fortfarande ni kunde gjort bättre investeringar.

Felix. Du som "veta allt" och verkar ha otroligt mycket energi. Gör något nyttigt ist för att sprida dålig stämning. Visa lite respekt för fan!

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Christian123
72 inlägg

Perkal :

JA E INT BITTER.

Herr Moder Teresa har ju sin fulla frihet att sätta sig på ett plan till Afrika och göra världen något bättre...

Christian123
72 inlägg

Perkal :

Höjden i tak är nog högre på Familjeliv än Freeride...

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Snow_flake (7 år sedan)

Tycker alla troll kan åka till trollskogen i sälen ist för att vara inne på FR och trollifisiera trådar. Annars får man väll börja använda funktioner som make this troll invisible. *Med reservation för en massa stavfel*
edit, Äntligen får man prova lite andra funktioner på FR

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Xavier
529 inlägg
Xavier 529 inlägg 7 år sedan

Nu är det ju så här att ett försäkringsbolag är inte skyldiga att erbjuda dig en försäkring och tydligen är det så att om man nu har skidåkning som yrke på den här nivån så säger de flesta bolag nej. Och som redan påpekats så hade Burke flera försäkringar men som det fanns tillräckligt stora kryphål i för att de inte skulle gälla just den här gången.

Om nu hennes sponsorer hade tänkt ta notan så undrar jag varför insamlingen startades från början, Felix har du svar på den?

Visst har vi det bra i norden men vad är det som säger att våra svenska åkare har något som helst bättre skydd när de är i USA och tävlar/tränar? Nu snackar vi ändå om ett toppnamn inom sporten och likförbannat så måste familjen själva betala för sjukvården efter en olycka som skedde under ett av hennes sponsorer arrangerat event. Hur är det då får killarna och tjejerna lite längre ner på stegen på väg upp? Jesper Tjäder exempelvis?

Sedan är det för mig helt jävla omöjligt hur fan 9 dagars intensivvård och en operation kan hamna på 500 000 USD och jag jobbar inom vården så lite koll på kostnader har jag. Ser ut som det sjunkit till 200 000 nu men det låter ändå lite i överkant.

Ryktas också om att Orage (som inte var en av Burkes sponsorer) lämnade 1000 USD. Pissumma men tydligen mer än vad Monster gjort.

Många ord, lite blev sagt....men som F_lofberg skrev, USA är ett jävla U-land, på riktigt.

Valar Morghulis Citera
carl-pedal
79 inlägg
carl-pedal 79 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

felix :

PNyberg :

Felix. Du som "veta allt" och verkar ha otroligt mycket energi. Gör något nyttigt ist för att sprida dålig stämning. Visa lite respekt för fan!

Jag vet inte hur det är med dig, men jag behöver inte skänka pengar för att visa respekt.

Jag skulle bli ytterst förvånad om inte hennes sponsorer går in och täcker.

end of story

/ C

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook