Vad för kläder (lager på lager?)

Foehammer117
0 inlägg
Foehammer117 0 inlägg 7 år sedan

Hej.

Har förstått att det finns två olika stilar i backen (nej jag åker inte så mkt.. ÄN!) De som klär sig i alldeles för stora, fula (min personliga åsikt), färgglada kläder med massor av konstiga mönster på. När jag har känt på många av dessa jackor så tycker jag ofta att kvalitén har varit lite si-sådär. Drar dessa över en å samma kant å kallar dem lite random för.. snowboardnissar. (nej jag hatar er inte, tkr bara inte det är snyggt).

Så finns de skidnissarna som har stil (än en gång enligt mig själv då), som köper relativt kroppsnära skaljackor (peak, Haglöfs, mm), och använder sig av lager på lager principen. Så här vill jag heltklart se ut i backen!

Men skaljackor är som sagt kallt. Så vad bör jag ha för lager med mig (kan verkligen inget om vilka lager jag behöver för olika väderlekar)? Har i alla fall införskaffat kroppsnära underställ i marino-ull. Tunnare dun jacka från exempelvis klättermusen är även planerat.

Så ja, kan någon gå igenom vilka lager jag bör ta på mig för olika temperaturer, och då såklart, vad jag skulle behöva ha med mig.

Snygg hjälm för den här typen av 'stil' och googles är ju inte fel om ngn tippsar om också.

Tack!

Svar

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

haha vad är de det första stycket tillför till texten egentligen? Känns nästan lite onödigt, just saying.

Tror det finns en bra artikel som FR har gjort ang lager på lager vid olika temperaturer, du kan ju försöka hitta den.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Fast dessa snowboardnissar (jibbers) som du nu kallar dom kör ju med layers vilket är att tallteesen skall sticka ut olika långt så att det är lager, så det finns lixom flera olika modeller. Sedan finns det ju då dessa skidnissarna (friåkare) som kör på haglöfs, norrönna, sweet osv... (Peak använder sig stockholmare av)
Sedan finns det turister med helt olämpliga kläder som absolut inte passar i backen, gärna från ullared och snowblades under fötterna.

Vilken variant av lager vill du veta mer om?

Men för att hjälpa dig om det som du nu tycker är snyggt så kan du ju läsa denna tråden som du kanske skulle hittat om du använt sökfunktionen https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=82416

En tunn dun jacka är ju helt emot lager principen om du nu inte vill åka naken under.

Man klarar sig med skaljacka , underställ och microfleece i -30°c så det är mer händer, fötter och ansikte man fryser om när det blir såpass kallt.

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 7 år sedan

http://s3-ak.buzzfed.com/static/imagebuzz/web04/2011/10/28/14/inb4-world-shitstorm-10367-1319825894-53.jpg

Var verkligen första biten av ditt inlägg helt nödvändigt.. just saying!

Ill be back Citera
MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 7 år sedan

linder :

En tunn dun jacka är ju helt emot lager principen om du nu inte vill åka naken under.

Tror han menar en primaloft att ha under skaljackan.

Åker man relativt aktivt och har en bra tät skaljacka så klarar man sig väldigt långt med endast ett bra underställ och eventuellt en funktionströja.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Vattendroppe
3033 inlägg
Vattendroppe 3033 inlägg 7 år sedan

"Medlem sedan: Igår 21:44"

Mata inte trollen.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

Fin väl lika många snowboardåkare som skidåkare med baggy, färgglada kläder?! (BAAAAAAAH)

Iallafall...

Jag har klarat mig med skal jacka+ byxa i -21 grader utan att frysa ett dugg.
Under hade jag underställ, tunn fleece, tjock fleece, tall-tee och slutligen min jacka.

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook