Spara pengar till säsong

felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 7 år sedan

Jag tänkte berätta lite vad jag gör just... kanske för att inspirera någon annan eller visa på vad man kan göra om man verkligen vill och orkar.

Jag har ända sedan första gången jag var i alperna (någon gång runt 11 år) insett att det är där jag vill bo om vinterhalvåret, säsonga och bara njuta av den fantastiska miljön.

Men att säsonga kostar såklart pengar, därför jobbar dom flesta några månader innan man åker iväg... sen när säsongen är slut så är även pengarna slut och man börjar om på ruta 1. Alternativet är att man jobbar några dagar i veckan på sin säsong, men hur kul är det att dammsuga ett hotell på säsongens bästa dag?

Så jag fick en idé om att skjuta lite på säsongerna och lägga ihop alla månaders jobb till ett par års jobb, vilket skulle resultera i en miljon kronor. En summa många av er säkert redan har jobbat ihop, men spritt ut på utrustning och resor som gör att ni idag inte har speciellt mycket pengar över.

Idén är helt enkelt att när jag har den där miljonen ska jag kunna investera den såpass bra att jag får ut ca 50.000kr om året i avkastning utan att behöva lyfta ett finger. Det är en ganska rimlig beräkning tycker jag då det finns många "säkra" aktier som har över 5% i utdelning, och med en liten värdeökning täcker man även vinstskatt och inflation.

Om man vill ha en absolut stensäker investering finns det även bankkonton som erbjuder hyfsad avkastning mot att man låser pengarna ett par år. Jag vet att i alla fall Akelius tidigare haft en ränta på upp mot 5%.

Jag har satt en gräns på 5 år... lyckas jag inte innan jag är 25 år så ger jag upp och börjar åka skidor. Jag vill ju inte att mina knän och rygg ska hinna börja knaka allt för mycket innan det är dags.

Tyvärr blev suget lite för stort förra vintern och jag drog iväg till Italien, men å andra sidan gav det mig bara mer energi att slutföra det jag påbörjat, för jag vet vad som väntar när jag är klar.

Men, varför är min idé så bra då? Man kan ju lika väl jobba några månader och sen åka på säsong och sen fortsätta så ett par år... eller jobba på sin säsong.

Jo, för att jag kan när jag har jobbat klart göra hur många säsonger jag vill resten av mitt liv medan ni inför varje säsong måste jobba... det är dock lite hårddraget att säga så, alla lever vi olika och du kanske har löst det på ett bättre sätt, men för mig ser det här ut att vara den bästa lösningen.

Och framförallt, när jag ledsnar på säsongandet och kanske börjar studera eller vill köpa ett hus... då har jag fortfarande en miljon kvar, och en jävla massa säsonger i bagaget.

Jag kanske skriver här igen när jag är klar, om jag lyckas... kanske ger jag upp... men att jag ens säger vad jag försöker göra kommer nog ge mig ännu lite mer motivation att fortsätta.

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera

Svar

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Tompan14 (7 år sedan)

Har du verkligen räknat på det här?
Om du ska spara ihop en miljon på fem år från din lön så behöver du lägga undan nästan 16'700 kr per månad. Det är alltså inte vad du behöver tjäna, utan vad du behöver ha kvar över när allt är betalt. Detta är alltså skattat och klart, den genomsnittliga kommunalskatten (inklusive landstingsskatt) ligger på 31,60% för 2012, sedan tillkommer även kapitalskatt på aktieutdelning och ränteinkomster på 30,00%. Du behöver upp i en månadslön på närmre 40'000 brutto för att det ska gå ihop sig, och då får du leva extremt snålt i fem år med. Är du medlem i Svenska Kyrkan rycker det ytterligare lite pengar från din lön, annars är det bara begravningsavgiften men den är så låg att man inte behöver oroa sig över den i budgeten.
Lyckas du ändå med allt detta och lyckas få ut 50'000 årligen så är det fortfarande inte ens 4200 kr i månaden som då ska täcka utrustning, resor, mat, liftkort, boende ja precis allt!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
File
63 inlägg
File 63 inlägg 7 år sedan

Är det bara jag som ser några brister i resonemanget här ? verkar som att du har räknat med att få mat/boende och alla levnadskostnader betalda tills du är 25? 50.000kr/år är hursomhelst inte på länga vägar nog för att klara sig ett år på. Tror nog att du dessutom efter 5 år kommer vilja uppdatera din utrustning, Men jag önskar dig hursomhelst Lycka till, hoppas du klarar det !

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 7 år sedan

Låter lite optimistiskt tycker jag, ingen dum idé men lite snålt med tid. Själv tror jag att nyckeln till billigt säsongande ligger i fastighetsbranschen.

Ta en normal bummarlägenhet i Chamonix t.ex, de flesta ligger någonstans mellan 70-100 000 för en hel säsong (5-6 månader). För det mesta betalas hela den här summan på en gång, rätt placerat blir det en fin ränta på det.

Sen har vi sommaren, högsäsong i Chamonix men inte lika tätbefolkat med "bummare" vilket betyder vecko/månadshyror som man i regel kan ta mer betalt för än en långtidshyra. Kan tänka mig att det finns en eller två långsamma månader på hösten men om man löser vintern och sommaren bör det gå runt och generera tillräckligt med vinst för att man inom en inte allt för lång tid kan köpa en till lägenhet och kamma in det dubbla, sen rullar det på.

Min lilla dröm är att betala min egen lägenhet genom att hyra ut 2-3 lägenheter och jobba som vanligt utan att behöva leva snålt och spara pengar till varje säsong. I den här planen tar man dessutom bort den största kostnaden man har som bummare, boende.

www.protectourwinters.org Citera
somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

Att spara 16.700 i månden går fint i norge om man vill och orkar! Tror inte tidsmässigt att det blir några problem förutom att du kommer lessna!

felix
3314 inlägg

Jag förstår att ni ser brister i det här och har en del frågor, men det var nästan det jag hoppades så att jag skulle få förklara... själv har jag ju tänkt på det här i snart två år och även kommit en bit på vägen så visst har jag räknat på det.

Det stämmer att jag måste lägga undan hiskeliga summor varje månad, men det är även något jag gör. Jag lägger undan minst 20.000kr i månaden (givetvis efter skatter och levnadskostnader) och har en bruttolön på ca 40.000kr... det varierar lite från månad till månad, men jag försöker att inte gå under 30.000 i lön för då blir det svårt att spara så mycket som jag behöver spara. Detta gör jag genom tre stycken jobb, ett dagtid, ett kvällstid, och ett helgjobb. Nackdelen med att det är tre olika jobb är att jag inte får övertidsbetalt, men å andra sidan är jag schemalagd dessa timmar och där med "garanterad" så mycket jobb.

Nej, 50.000kr ska inte täcka mina levnadskostnader för 12 månader, utan för en säsong... kanske 4-5 månader, det beror på lite hur långt avkastningen räcker. Sommarhalvåret ska jag självklart jobba, eller studera... men pengarna jag tjänar mellan säsongerna behöver jag inte spara utan kan leva ett ganska bra liv på mellan säsongerna hemma i Sverige.

Går det lättare att förstå nu? För en miljon måste man nog till Filippinerna om man ska kunna leva på avkastningen...

Blidee: Fastighetsbranschen är grejen! Jag har mer och mer börjat kolla på lägenheter (inte i Sverige, bostadsrätter = skit) men här i Norge kan man i princip ta hur mycket som helst för ett rum. Köper du en 4a och hyr ut 3 rum har du en 15.000kr i månaden, minus fellesavgifter, el etc är det ändå en 10.000kr kvar. Jag räknar mycket på det här just och det är en riktigt smart idé att hyra ut fastigheter. Enda nackdelen är att man behöver ett ganska stort kapital för att kunna köpa en lägenhet, eller en bra inkomst så man får ett bra lån... men då försvinner det mesta i amortering.

felix
3314 inlägg

Sen så ska väl även tilläggas att jag har bra mycket bättre investeringar än Akelius sparkonto i sikte... så räknar med att det kommer bli mer än 50.000kr per år.

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Jag hoppas att är beredd på att vissa (som jag) kommer sno den idén rakt av! wink

livet är en semester Citera
FlyingW
73 inlägg
FlyingW 73 inlägg 7 år sedan

felix :

Sen så ska väl även tilläggas att jag har bra mycket bättre investeringar än Akelius sparkonto i sikte... så räknar med att det kommer bli mer än 50.000kr per år.

Jag är även jag rätt skeptiskt till din idé då jag tror att de kräver en hel del av din investeringsstrategi för att detta ska fungera. Akelius högräntekonto kan jag upplysa om, gäller bara max 50 000 kr och är inte täckt av insättningsgarantin. Någon ränta på 5% kan du nog glömma som det ser ut idag. Vill du ha den avkastningen finns det bättre alternativ, men alla dessas är förenad med en del risk och variation, dessutom kräver de flesta en rätt hög minsta insättningssumma.

Som du säkert vet är det få som gjort några stora pengar på börsen de senaste åren. Mycket av de som växt till sig sedan IT-bubblan är idag bortblåst och vi är/ha varit tillbaks på samma nivåer.

Du får gärna specificera lite vilken typ av investeringar du tänkt göra. Du måste inte avslöja specifika värdepapper, men vilken typ hade varit intressant. Vissa investeringar och värdepapper är ju direkt "drabbade" av inflationen. Enligt Riksbanken ska Sverige ha en inflation på ca 2%. Din avkastning på 5% måste ju vara utöver inflationen och utöver reavinstskatt eller schablonskatten för en kapitalförsäkring. Dessutom tänker du ju inte säsonga i Sverige som jag förstår det. Det kan ju innebära att du får ta med värdlandets framtida ekonomi i din equation.

Sen kan det inträffa andra saker i ditt liv.

- Du kan träffa din livs kärlek som kanske älskar skidor eller kanske hatar skidor eller helt enkelt inte kan vara borta varje vinter och tröttnar på dig om du tänker vara borta varje vinter.

- Idag är vår värld i någon form av trevande skede och ingen vet hur framtiden riktigt kommer te sig. Detta ökar risken i din plan ytterligare. Att resa kan mycket väl bli sjukt mycket dyrare om 5-10 år t.ex.

- Du kan omprioritera vad du vill med livet och vad du tycker är viktigt/kul.

- Att studera någon seriös utbildning och vara borta 3 månader eller mer varje vinter går sällan.

- Du kan skada dig, i jobbet på fritiden eller när du åker skidor.

Jag tycker verkligen inte du ska offra 5 av dina ungdomsår genom att jobba mer än en Slav. Tänk på att ett socialt liv alltid är viktigast. Pga detta undrar jag hur gammal du är nu?

Viktigt att du går igenom och tänker igenom ALLT 100 ggr innan du kör igång.

felix
3314 inlägg

FlyingW :

felix :

Jag är även jag rätt skeptiskt till din idé då jag tror att de kräver en hel del av din investeringsstrategi för att detta ska fungera. Akelius högräntekonto kan jag upplysa om, gäller bara max 50 000 kr och är inte täckt av insättningsgarantin. Någon ränta på 5% kan du nog glömma som det ser ut idag. Vill du ha den avkastningen finns det bättre alternativ, men alla dessas är förenad med en del risk och variation, dessutom kräver de flesta en rätt hög minsta insättningssumma.

Som du säkert vet är det få som gjort några stora pengar på börsen de senaste åren. Mycket av de som växt till sig sedan IT-bubblan är idag bortblåst och vi är/ha varit tillbaks på samma nivåer.

Du får gärna specificera lite vilken typ av investeringar du tänkt göra. Du måste inte avslöja specifika värdepapper, men vilken typ hade varit intressant. Vissa investeringar och värdepapper är ju direkt "drabbade" av inflationen. Enligt Riksbanken ska Sverige ha en inflation på ca 2%. Din avkastning på 5% måste ju vara utöver inflationen och utöver reavinstskatt eller schablonskatten för en kapitalförsäkring. Dessutom tänker du ju inte säsonga i Sverige som jag förstår det. Det kan ju innebära att du får ta med värdlandets framtida ekonomi i din equation.

Sen kan det inträffa andra saker i ditt liv.

- Du kan träffa din livs kärlek som kanske älskar skidor eller kanske hatar skidor eller helt enkelt inte kan vara borta varje vinter och tröttnar på dig om du tänker vara borta varje vinter.

- Idag är vår värld i någon form av trevande skede och ingen vet hur framtiden riktigt kommer te sig. Detta ökar risken i din plan ytterligare. Att resa kan mycket väl bli sjukt mycket dyrare om 5-10 år t.ex.

- Du kan omprioritera vad du vill med livet och vad du tycker är viktigt/kul.

- Att studera någon seriös utbildning och vara borta 3 månader eller mer varje vinter går sällan.

- Du kan skada dig, i jobbet på fritiden eller när du åker skidor.

Jag tycker verkligen inte du ska offra 5 av dina ungdomsår genom att jobba mer än en Slav. Tänk på att ett socialt liv alltid är viktigast. Pga detta undrar jag hur gammal du är nu?

Viktigt att du går igenom och tänker igenom ALLT 100 ggr innan du kör igång.

Självklart finns det alltid en del risker när man vill få sina pengar att växa, men det är något man får ta... lika som att jag kan dö imorgon, eller att landet jag vill säsonga i hittar olja inuti sina alper som resulterar i att allt blir snordyrt. Men sånt kan jag inte göra något åt, utan jag får utgå från dom förutsättningar jag har idag och försöka se så långt ögat når.

Jag har väl främst kollat på stora tunga (du vet säkert vilka) utdelningsaktier som jag handlar i en ISK, och att under hela tidens sparande återinvestera mina utdelningar samtidigt som jag fortsätter att köpa mer och mer. I och med att jag har en relativt långsiktig plan räknar jag med att kunna få bättre ingångslägen än vad som finns idag... det är väl dock kanske inte det viktigaste, att kursen faller lite gör mig inte speciellt mycket så länge utdelningen förblir den samma eller fortsätter att öka... förr eller senare går vi ändå upp igen, och jag har tiden på min sida.

Jag har även några mer riskfyllda bolag från small cap men det är mest för att jag hatar att det är så stilla i min portfölj... alla gillar väl att köpa en lott ibland, och sen tror jag verkligen på deras idéer.

Som jag sa tidigare hade jag gärna köpt en fastighet av något slag, men det krävs både en ganska god relation med banken och bra ekonomisk historik... det är inget jag har just nu, men med en miljon är det kanske något man kan börja kolla på.

Hur gammal jag är? Det står på min profil cool

FlyingW
73 inlägg

Lova att du håller oss uppdaterade med hur det går. Hoppas verkligen trots min skepticism att det går väl för dig.

Så du är 19 som jag trodde. Eller trollar du åldern?

Jo utdelning är väl trevligt, men den bestäms som du vet varje år för sig. Har företaget gått med fin vinst blir det fin utdelning i regel i dessa bolag. Blir det däremot förlust är det svårt att hitta pengar till utdelning någonstans och denna uteblir i regel. I riktigt illa fall kan du till och med bli ombedd att skicka in mer pengar när företaget går med förlust för länge.

Bara du också är beredd på att det med dagens ekonomiska situation kanske inte kommer att ges så mycket avkastning alls innan 2020. Ser man historiskt på det borde 5% justerad avkastning inte vara några problem till en skaplig risk, men nu befinner vi oss inte riktigt i en random punkt i börsens historia.

Återigen

Lycka till! när räknar du med att första säsongen genom detta blir av?

ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

Haha detta var väldigt kul.. Langa fram lite garanterade 5%are till mig är du bussig. utan utbildning kommer du ha din mille när dina glansdagar i pisten kommer sina. Finns så otroligt mycket att diskutera här så jag skiter i allt och tar ett andetag istället.

En liten fundering bara. Ska du bo hemma och gratis tills du är 30? Sen leva på 15-50000kr/år och inte göra ngt annat?

ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

Aktien går förövrigt alltid ner lika mycket som den delar ut.

PlunTzkY
220 inlägg
PlunTzkY 220 inlägg 7 år sedan

Du räknar på att inflationen är 0% och pengarnas värde kommer bestå. Jag vet inte vad inflationen är i dagsläget men det är väl kanske rimligt att det blir 3% inflation över tid, då måste du upp i 8% genomsnittlig avkastning för att få dina 5% eftersom pengarnas värde hela tiden kommer rasa med 3%.

En annan fråga är ju varför man ska bli rik, det är bättre att bara åka skidor istället....

gillen-falk
0 inlägg
gillen-falk 0 inlägg 7 år sedan

Jag undrar hur länge du orkar jobba dag, kväll och helg plus skolan då eftersom du är 15!! men om du pallar trycket så all creed till dig om fem år smile sjukt starkt jobbat!

Ps. ju äldre du blir ju mer dagliga avgifter blir det..

HannaDE
31 inlägg
HannaDE 31 inlägg 7 år sedan

Den bästa skiddagen är den du faktiskt åker skidor på.

FlyingW
73 inlägg

ShredTed,

du har missförstått honom om du ens läst allt. Han Ska leva på 50000 per säsong, resterande tid av året arbetarhan in pengar.

Du har dock helt rätt i att utdelningen dras ifrån aktiens värde, vilket kan vara dåligt, framförallt om man ska betala skatt på utdelningen eftersom man då tappar equity i skatteutgiften.

PlunTzkY,

Låter inte som du heller har läst tråden, men Han räknar med 5% utöver inflationen. Det är inte heller säkert att han måste bry sig om inflationen eftersom en hel del investeringar är "säkrade" mot inflation. Endast pengar och räntepapper blir mer eller mindre uppätna av inflationen. En aktie påverkas inte direkt av inflationen eftersom företagets värde icke-monetärt och är det samma både före och efter en årlig inflation på några procent.

Robintrolin
829 inlägg
Robintrolin 829 inlägg 7 år sedan

Ser att du gått in hårt för detta, kanske med inspiration från denna snubbe?
http://miljonar.blogspot.com/
Han levde på mindre än 5000sek i månaden, hade som mål att inte äta någon måltid över 10kr och lyckades till slut bli miljonär innan 30, på en normal månadslön. Det är ett alternativ, men jag personligen skulle inte leva så extremt.

Lycka till och hoppas du når ditt mål!

Fancy Skiers Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Vad du inte tar med är din alternativkostnad. Om du lyckas skrapa ihop en miljon på 5 år, så har du då "förlorat" fem års potentiell skidåkning i 20-årsåldern. Frågan är vad en skidsugen 40-plussare som jobbar för mycket och har bra lön skulle ge för att vara 20 och åka skidor varje dag fem säsonger på raken. Troligtvis mer än en miljon. wink

www.dpsskis.com Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

felix :

Nej, 50.000kr ska inte täcka mina levnadskostnader för 12 månader, utan för en säsong... kanske 4-5 månader, det beror på lite hur långt avkastningen räcker.

Om vi säger 5 månader så ligger du närmre sanningen än fyra skulle jag tro. Kanske inte nödvändigtvis i skidåkning men i tid som du behöver leva av pengarna. Då pratar vi alltså 10'000 i månaden. Om vi antar att du gör alla dina prylinköp innan säsongen samt att liftkort och resor (även hemresa) betalas av din "sommarlön" så behöver du enbart leva av pengarna på plats. Ur din sommarlön ska du även få ihop till alla försäkringar du behöver, hemförsäkring, försäkring när du är iväg och åker skidor, eventuellt skaffar du även en bil och då måste alla de kostnaderna, skatt och besiktning, tas ur sommarlönen. Ingen omöjlighet men det blir ändå mycket kostnader du ska ut med under de månaderna.
Det kan låta som om man klarar sig bra på 10'000 när allt ovan är betalt, men betänk att du har dubbla boendekostnader med. Eller tänker du leva så spartanskt att du kan säga upp din lägenhet varje vinter och leva ur en resväska i flera år? Eller hade du tänkt snylta på mamma och pappa tills du fyller trettio? Nej, inget av de känns som några vettiga alternativ alltså får du ställa in dig på dubbla boendekostnader. Då ska du ur dina 10'000 betala hyra och elräkning för din lägenhet i Sverige och din boendekostnad på skidorten. Redan där försvinner en stor del av dessa 10'000. Räkna med minst 4000 för din lägenhet i Sverige per månad om du bor litet och billigt. Kvar blir då 6000 kr, säg att du får lägga 2000 på mat i månaden, vilket inte är speciellt mycket i en alport där priserna är som de är. Kvar har du då 4000, vad tror du att du kan få för boende för 4000/månad i en skidort under säsongen? Då har du fortfarande inte räknat med några övriga kostnader alls, som telefon och eventuellt internet på plats, afterski och andra nöjen eller liknande.

Det är inte för att vara elak, men försök att tänka realistiskt på det här. Du kommer att få leva väldigt snålt och jobba otroligt hårt i många år för att ha råd att leva extremt snålt i några år senare. Förutsatt att du har hälsan och möjligheten senare alltså. Nej, om jag hade varit dig så hade jag nog försökt att jobba och spara ihop pengar varje år för att sedan åka på säsong så snart du kan istället för att drömma om att bli "ekonomiskt oberoende" om fem år.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
felix
3314 inlägg

Oj, vilken vägg jag möts av! Jag ser även att många fortfarande missuppfattar mig...

Jag tror inte jag ska svara så mycket mer just nu, utan skriver ett lite längre inlägg allt eftersom jag närmar mig mitt mål.

File
63 inlägg
File 63 inlägg 7 år sedan

Nojlas :

Vad du inte tar med är din alternativkostnad. Om du lyckas skrapa ihop en miljon på 5 år, så har du då "förlorat" fem års potentiell skidåkning i 20-årsåldern. Frågan är vad en skidsugen 40-plussare som jobbar för mycket och har bra lön skulle ge för att vara 20 och åka skidor varje dag fem säsonger på raken. Troligtvis mer än en miljon. wink

Pluspoäng! big_smile

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Kul idé, hoppas den går hem. Bli inte på körd av en buss om 4 år bara. Satsa på en aktie känns ju inte helt smart dock. Om just den branschen kraschar så kommer du inte bry dig om du blivit påkörd av bussen, du kanske tom hoppar framför den då.

Det som inte dödar det härdar. Citera
felix
3314 inlägg

Perkal :

Satsa på en aktie känns ju inte helt smart dock. Om just den branschen kraschar så kommer du inte bry dig om du blivit påkörd av bussen, du kanske tom hoppar framför den då.

Alltså vad i helvete... människan har gått förlorad... *gråter*

Ni tar upp mycket självklarheter nu, och eftersom jag redan är en bit på vägen så lovar jag er att jag har tänkt... man offrar inte år av sitt liv utan att tänka igenom det... tusentals gånger.

The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad The-Geb (7 år sedan)

Nojlas :

Jajjamensan. Huvet på spiken Nojlas

Jag säger, - Lev idag imorgon kan det vara försent...

Ibland blir man ju lite sugen på en Knogsmörgås Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Perkal (7 år sedan)

felix :

Perkal :

Satsa på en aktie känns ju inte helt smart dock. Om just den branschen kraschar så kommer du inte bry dig om du blivit påkörd av bussen, du kanske tom hoppar framför den då.

Alltså vad i helvete... människan har gått förlorad... *gråter*

Ni tar upp mycket självklarheter nu, och eftersom jag redan är en bit på vägen så lovar jag er att jag har tänkt... man offrar inte år av sitt liv utan att tänka igenom det... tusentals gånger.

Haha, det är dina pengar. Kör hårt bah!
EDIT: Notera det ungdomliga och det extremt balla "bah". Tycker inte det används tillräckligt mycket när man skriver!

Det som inte dödar det härdar. Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 7 år sedan

Först och främst, grym inställning! Många i detta land skulle med lätthet kunna vara miljonärer, dock kanske inte vid så unga år...
Men jag fattar inte varför du måste vänta med säsongandet tills att du dragit in din miljon? Om du nu kan lägga undan 20000/månad så räcker ju det gått och väl till en säsong och ändå lägga undan sparkapital för investeringar. För majoriteten som kommer upp i ålder är det nog knappast pengar som saknas utan tid. Så åk medan du är ung och obunden! Sen kommer jobb och familj att bli mer intressant. För dom allra flesta.

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 7 år sedan

Kan du inte bara jobba maj-oktober och skida hela vintern? Då lär du ju ändå gå rejält plus och får dessutom ordentligt med skidåkning. Blir ju mindre skatt (om du betalar sådan) om du inte jobbar hela året med den lönen.
Med lite tur så hittar du kanske ett kvällsjobb på vintern som täcker mat, hyra och lite fickpengar.

Crilleee
63 inlägg
Crilleee 63 inlägg 7 år sedan

Din idé är dålig därför den bästa tiden är nu!
Lev lite för fan.
Jag jobbar hellre säsongens bästa dag än att trampa på en kanyl på väg till jobbet i Oslo kl 07:00 .

FlyingW
73 inlägg

Åk hem Partysvenskar!

JohannaPetronella
77 inlägg
JohannaPetronella 77 inlägg 7 år sedan

eller så börjar man spela på lotto!
Köp lite triss!

All Im gonna do is just go on and do what I feel Citera
JohannaPetronella
77 inlägg
JohannaPetronella 77 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad JohannaPetronella (7 år sedan)

Ärligt .. Det ganska självklart att man får ihop den sjukaste idéen man kan tänka sig. Man börjar lägga upp hur man ska göra för att spara pengar, man börjar redan lägga undan lite. För man helt säker på att det man just har kommit på kommer att gå runt. Börjar planera allt i varje detalj och känner sig som en kung att man har kommit på hur man ska bli miljonär medan alla andra jobbar. Vad har du för jobb nu? vars får du dina pengar ifrån och hur gammal är du?

Men med handen på hjärtat:

Jag vill inte vara någon som krossar ens dröm, för drömmar måste man få ha.
Men att ha långsiktiga mål som gäller 5 år kommer sällan hålla i längden, för du lär ju stöta på problem hinder som gör att du kanske måste betala de pengarna som du använder, du kanske blir arbetslös, du kanske inte får den lönen som du vill ha. Du kanske hamnar i en olycka?

Jag har haft sjukt många drömmar, som jag har velat uppnå. Jag har säkert också kommit på en sjukt smart idé att bli miljonär på , för det flesta tror att så fort man är miljonär så är det lugnt sen. Då kan man leva livet. Men dessa miljoner kommer ju att ta slut nångång också. Ska du bara stå där utan pengar tillslut?

Ett tips det är att börja leva livet, ha din dröm ifall du vill nå den men gör inte så extremt av det, Om du vill spara pengar så visst gör det men bli inte besviken ifall de inte blir en miljon. Det är väldigt lätt att sitta med en miniräknare och räkna ut siffror om hur man ska bli miljonär och hur mkt man ska lägga undan. Men det gäller att skilja på sina drömmar och verkligheten. Ditt liv kommer inte vara problemfritt i 5år, du kommer stöta på motgångar och annat som gör att de pengarna du har sparat kanske du måste använda. Men så länge du är beredd på alla motgångar och att de kanske inte kommer ta 5 år tills du bli miljonär så gå efter din dröm. Men jag hade nog gett upp min idé och börja leva istället och våga fara ut och se världen lite.

För att uppnå ett långsiktigt mål börja med kortsiktiga. För att bara fokusera på långisktiga mål, det kommer aldrig hålla.

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 7 år sedan

ShredTed :

Haha detta var väldigt kul.. Langa fram lite garanterade 5%are till mig är du bussig. utan utbildning kommer du ha din mille när dina glansdagar i pisten kommer sina. Finns så otroligt mycket att diskutera här så jag skiter i allt och tar ett andetag istället.

En liten fundering bara. Ska du bo hemma och gratis tills du är 30? Sen leva på 15-50000kr/år och inte göra ngt annat?

Skitsnack. Utan utbildning så klarar du det illa fort bara du prioriterar rätt.
En kompis till mig har 35.000 kr ut varje månad utan utbildning (mer än en intern utbildning som företag stod för) genom att jobba sig uppåt i företaget!

burääääääääh Citera
JohannaPetronella
77 inlägg
JohannaPetronella 77 inlägg 7 år sedan

För att komma på topp måste man börja från botten.
Det krävs hård arbete för det.

Man kan typ ta vem som helst proffs osv, eller miljonärer. Många har ju kämpat och lagt ner en jävulst mycket energi på att vara där dom är nu. Det är inom hårt arbete, eller via företag som har gjort dom framgångsrika där dom är nu.

Inte fan hade Zlatan varit där han är nu, om han bara hade lagt ner energi på att kolla på fotbollsmatcher på TV och dricka öl och skita i träningarna. Börja med fotbollen kan han ju göra sen när han har blivit miljonär. Ungefär så dumt är de typ att tro att man ska kunna spara en miljon på 5 år utan arbete.

Jag kan ha missförstått också, och att de du menar är att du ska jobba 7 dagar i veckan hela året runt i 5 år och kunna spara samtidigt du ska kunna leva.

500 spänn på att du har lyckats springa in i väggen innan du ha fått ihop din miljon.

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad I3ea (7 år sedan)

Kul att läsa ditt mål och jag hoppas att du finner tips på vägar för att nå dit du vill genom denna tråd.

Pröva gärna aktiemarknaden efter att du samlat ihop kapital då aktier kan generera stora vinster på kort tid om du satsar på kortsiktiga affärer och såkallade osäkra aktier. Beroende på din kunskap om aktiemetoder kan även aktier med högre risknivå vara säkra om du hanterar börsen med noggrannhet. Finns många sätt att göra. Kruxet är bara det att det kan förekomma att du förlorar stora summor om du satsar stora summor och sånt bör inte ruinera dig så risknivån bör stiga succesivt med din erfarenhet av aktiemarknaden.

Vet en som hade liknande pengamål i din ålder och satsade en termins studielån ca 40000:-av CSN för att ha kapital att köpa aktier och det tyckte många var osmart den tiden det hände men personen testade metoder och vann och förlorade i omgångar för att sedan byta metod och plötsligt några år senare var kapitalet betydligt större. Det som krävdes för att fortsätta även då börsen gick dåligt och förlusterna härjade var envishet, hopp, fokus på målet, stor riskbenägenhet, kreativitet att komma på nya sätt, ha kontakt med proffesionella och en hel del tålamod. Nu lever personen din dröm även om det var stora förluster även förra året, men sånt får personen acceptera att det kan hända. smile

Tre jobb per dygn är imponerande och visar att du har tillräcklig med energi för att nå ditt mål enligt mig.

user93315
626 inlägg
user93315 626 inlägg 7 år sedan

JohannaPetronella :

Jag har haft sjukt många drömmar, som jag har velat uppnå. Jag har säkert också kommit på en sjukt smart idé att bli miljonär på , för det flesta tror att så fort man är miljonär så är det lugnt sen. Då kan man leva livet. Men dessa miljoner kommer ju att ta slut nångång också. Ska du bara stå där utan pengar tillslut?

För att uppnå ett långsiktigt mål börja med kortsiktiga. För att bara fokusera på långisktiga mål, det kommer aldrig hålla.

Intressant inlägg. Om han får ihop sin miljon gör han förmodligen inte av med allt på en dag utan använder det succesivt. De dagar han inte använder de kvarvarande kapitalet växer det ju under tiden beroende på vilken sparmetod han använder sig av.

Sen det där med målplanering tycker jag att det först krävs långsiktiga mål där visionen om att allt är möjligt finns med i tankarna. De kortsiktiga målen anser jag kan kallas som delmål för att strategiskt rikta sig mot det långsiktiga målet. Han sätter säkert upp kortsiktiga/delmål när idéstadiet är över, förmodligen därför han ville ha andras idéer på detta forum för att öka chanserna att komma framåt.

felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 6 år sedan

Tänkte att jag skulle ge mig på en liten uppdatering...

Jag har nu på två år lagt undan 500.000kr. Jag ligger alltså före tidsplanen och blir klar ett år tidigare än jag hade tänkt, antagligen mer med tanke på att pengarna är investerade. 3.5 år skulle jag säga att det tar att jobba ihop 1 miljon i Norge utan utbildning. Säsongen 15/16 kan jag alltså börja säsonga på avkastningen utan att det äter på pengarna.

Skulle jag ta det säkra före det osäkra och låta pengarna ligga på ett sparkonto har jag idag 10 säsonger att se fram emot tills bössan är slut. Det är ganska skönt att känna att jag redan nu lagt undan pengar för 10 säsonger. Då är jag över 30 år och vill antagligen göra något annat.

Men med en halv miljon har det öppnat sig nya möjligheter och därför lämnar jag nu Norge för lite andra projekt... jag droppar ur, eller byter strategi, det beror på hur man ser på det.

Är det någon som undrar något får ni gärna fråga.

Förstå mig rätt, en miljon skulle inte göra mig ekonomiskt oberoende men det skulle ge mig en säsong varje vinter och det är något jag älskar och kan se fram emot.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 år sedan

Svag!

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 6 år sedan

Fan va jävla soft att lämna u-landet norge!

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 6 år sedan

felix :

Men med en halv miljon har det öppnat sig nya möjligheter och därför lämnar jag nu Norge för lite andra projekt... jag droppar ur, eller byter strategi, det beror på hur man ser på det.

Är det någon som undrar något får ni gärna fråga.

Har du varit i Ryssland och köpt på dig maskiner?

skistore.se/mtbstore.se Citera
stighall
236 inlägg
stighall 236 inlägg 6 år sedan

somebody :

Att spara 16.700 i månden går fint i norge om man vill och orkar! Tror inte tidsmässigt att det blir några problem förutom att du kommer lessna!

Vad fasen har du haft för jobb i Norge som kunnat täcka mat och boende samtidigt som du kunnat spara 16700? Har du bott på gatan och ätit ur sopkorgar eller?

Cash is king Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook