Varför säsongar man i Sälen?

FlyingW
73 inlägg
FlyingW 73 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad FlyingW (7 år sedan)

Hej,

Min trådrubrik är inte nedlåtande menad, men jag har länge funderat på vad som är skälet att unga människor lägger en eller ett par säsonger på ett ställe som Sälen. Jag har funderat en del, men inte kommit på något som Sälen kan tänkas vara bättre på än andra skidorter utom möjligtvis uppstart inför Vasaloppet (om det är snö).

Här är faktorerna och mina tankar kring dem:

-Snötillgång. Definitivt inte bäst i Sälen.

- Alpin skidåkning. Ja inte är det därför man säsongar just i Sälen.

- Längdskidåkning. Sämre koll här men så länge det är snö borde Sälen fungera lika bra som någon annan plats.

- Fest & Afterski. Gillar man att festa med Svenne Banan och Konferens Kalle är nog Sälen rätt plats, men både Åre och väl valda Alporter har ju mycket bättre fest för att inte tala om afterski, dessutom med betydligt mer varierande festfolk.

- Lön. Jag har inte hört talas om några fantasilöner, men det skulle ju kunna vara en förklaring.

- Jobb. Tar folk säsongsjobb i Sälen för att de inte får jobb på någon ort med bättre skidåkning?

- Sammanhållning. En klassiker som man hör av många. Hade varit intressant att höra vad som gjorde kulturen i Sälen så speciell i denna faktor att den urskiljde sig ifrån ex. Åre eller Hemsedal. Min teori är dock snarare att "det är alltid bäst där jag själv är"-syndromet ligger bakom.

- Lurade. Blir folk lurade eller vilseledda av kompisar och bekanta till att Säsonga just i Sälen och tänker därför inte över andra alternativ?

Någon som har några idéer om hur det egentligen ligger till?

Svar

lepe
43 inlägg
lepe 43 inlägg 7 år sedan

Kanske är det folk som dras till parkerna som är bland de bättre i Sverige.

FlyingW
73 inlägg
FlyingW 73 inlägg 7 år sedan

Jo, folk som ogärna lämnar Sverige och åker uteslutande park skulle ju kunna stå för en hygglig del av de manliga säsongarna, men kanske inte mer än 20-30% tänker jag.

Ett annat alternativ kan vara det gamla ordspråket "hellre kung i Karlstad...".

jet
679 inlägg
jet 679 inlägg 7 år sedan

Faktum är väl att göra säsong i Sälen har sin för och nackdelar, precis som alla andra skidorter. Samma typer av jobb/lön/fest/snötillgång/sammanhållning osv. För många människor räcker skidåkning alldeles utmärkt till för att roa dom både en och flera säsonger. Alla är helt enkelt inte ute efter branta åk i alperna eller den fetaste afterskin i Kanada. Dessutom om man är uppväxt utan regelbunden skidåkning eller utlandsresor så är en säsong i Sälen ett perfekt äventyr att prova sina vingar (och skidor) på efter gymnasiet. Kanske gillar det man får, kanske får man blodad tand och beger sig utomlands på nästa säsong eller inser att detta inte var något för dom.

Tycker däremot att hela din frågeställning är felaktig, eller den kanske helt perfekt och vi borde starta en separat tråd om varenda skidort i hela världen?

FlyingW
73 inlägg

jet :

Faktum är väl att göra säsong i Sälen har sin för och nackdelar, precis som alla andra skidorter. Samma typer av jobb/lön/fest/snötillgång/sammanhållning osv. För många människor räcker skidåkning alldeles utmärkt till för att roa dom både en och flera säsonger. Alla är helt enkelt inte ute efter branta åk i alperna eller den fetaste afterskin i Kanada. Dessutom om man är uppväxt utan regelbunden skidåkning eller utlandsresor så är en säsong i Sälen ett perfekt äventyr att prova sina vingar (och skidor) på efter gymnasiet. Kanske gillar det man får, kanske får man blodad tand och beger sig utomlands på nästa säsong eller inser att detta inte var något för dom.

Tycker däremot att hela din frågeställning är felaktig, eller den kanske helt perfekt och vi borde starta en separat tråd om varenda skidort i hela världen?

Jag håller i huvudsak med dig i första stycket. När jag läser din text låter det dock som att folk som säsongar i Sälen tar ett beslut utan att skaffa sig särskilt mycket information om alternativ, vilket känns rimligt. Dessutom snöar det knappast lika mycket i Sälen som i Alperna, Kanada, Japan osv, så bara detta skulle ju kunna göra att man åkte någon annan stans. Alla vill väl ha snö att åka på?

Och nej, jag tycker inte det är intressant att diskutera detta på just detta sätt om alla andra skidorter. Någonstans går det en gräns där man börjar fundera kring varför vissa skidberg väljs framför andra. Dessutom tror jag att rörande de flesta andra stora orter att folk kan säga precis varför de åkt just dit och gjort säsong. Med förklaringar som: Lätttillgänglig offpist från liften i kombination med lite folk och riklig snötillgång. Eller typ: smalast korridorer i världen och massa svenska 18 åringar som gillar att ligga med folk som åker smala korridorer.

Hade gärna hört lite olika sådana "lines" från folk som säsongade i Sälen. Och Nej, jag säger absolut inte att det inte skulle finnas bra sådana lines. Jag kan bara inte komma på dem.

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 7 år sedan

park

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
wallinen
0 inlägg
wallinen 0 inlägg 7 år sedan

kanske lite fel fokus? alternativen kanske inte står mellan att välja olika skidorter. om jag vore ung så skulle jag ju hellre göra en säsong i sälen än stå och jobba på mcdonalds eller något annat trist jobb wink

assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

jag känner skitmånga som säsongat i Sälen och de flesta har som enda anledning "jag fick jobb där". De som kommer tillbaka även nästa säsong säger "Jag vill träffa mina polare igen, en del är kvar" och där är 5-10 personer kvar även nästa säsong. Låter i mina ögon helt efterblivet.

För att svara på din fråga (som delvis besvarats med : Manliga parkåkare [och då motsatsvis; tjejer som vill ligga med manliga parkåkare. och, killar som vill bli manliga parkåkare] )

-Vem säsongar i Sälen?
-Någon måste ju göra det också.

Hans Citera
VeD1998
43 inlägg
VeD1998 43 inlägg 7 år sedan

Haters Gonna Hate........

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 7 år sedan

Folk jobbar på alla möjliga jobb för att löner sätts någorlunda marknadsmässigt. Det har väl aldrig hänt att en skidort är tvungen att stänga för att det inte finns någon personal. Bortsett från det är det ju säkert enklare att ordna en säsong i Sälen än i alperna vilket också gör att en del åker dit.

felixsjostedt
53 inlägg
felixsjostedt 53 inlägg 7 år sedan

Jag gjorde min första säsong i Mayrhofen, andra i Bad Gastein och tredje i Sälen. Min anledning till att det blev sälen och inte breckenridge dit mina andra polare åkte va för att jag inte hade pengarna att leva där i tre månader. Därför blev det sälen. Men hade jag fått välja hade jag tagit Alperna, Japan, Canada, Usa vilken dag i veckan. Men för mig va det kasst med pengar som avgjorde och jag tänkte inte sitta hemma och vara arbetslös.

www.CABALLEROS.se Citera
spacepope
1042 inlägg
spacepope 1042 inlägg 7 år sedan

du skriver att du inte menar att vara nedlåtande men du lyckas ganska bra med det må jag säga

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

I Sälen finns ju trots allt snö, fjäll, jobb och ett hyfsat uteliv. Mer än man kan säga om tex Stockholm ...

Jag vill inte vara allt för nedlåtande, men hur 17 kan man tillbringa säsong efter säsong, ja vissa hela sitt liv i Stockholm.

Snötillgång: Uselt, och skulle det mot all förmodan dimpa ner mer än en halvdecimeter blir det total kaos.
Alpin skidåkning: Zero, såvida inte lite sprutsnö på en gammal soptipp räknas.
Längdskidåkning: Va?
Fest & Afterski: Jomen, här finns ju en del och har man varit på dagsutflykt till Romme kan man ju alltid leka afterski.
Lön: Helt OK i de flesta fall!
Jobb: Bra utbud om man gillar att jobba inomhus eller som byggarbetare ...
Sammanhållning: Är det att trängas på T-banan?
Lurade: Får betala halva sin lön för en etta 45 minuters resa från jobbet, friluftslivet i veckorna begränsas till någon timme då och då i ett gym tillsammans med andra säsongare.

Någon som fattar hur det egentligen går till och hur så många kan bli så blåsta?

That´s all kids!
MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 7 år sedan

dom som säsongar i sälen är ett eller flera alternativ här
tönt
oskön
fag
white trash
volvoraggare
skåning/söderlänning

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
MarcusBlomberg
0 inlägg
MarcusBlomberg 0 inlägg 7 år sedan

Sveda_och_verk :

dom som säsongar i sälen är ett eller flera alternativ här
tönt
oskön
fag
white trash
volvoraggare
skåning/söderlänning

om det där är sant skulle man lätt kunna tro att du har gjort fler säsonger i sälen än någon annan...

Joller
99 inlägg
Joller 99 inlägg 7 år sedan

Den största anledningen är nog samma som varför så många åker och semestrar i sälen: För det är nära och enkelt.

bodisathva
29 inlägg
bodisathva 29 inlägg 7 år sedan

Mountain_Man :

I Sälen finns ju trots allt snö, fjäll, jobb och ett hyfsat uteliv. Mer än man kan säga om tex Stockholm ...

Jag vill inte vara allt för nedlåtande, men hur 17 kan man tillbringa säsong efter säsong, ja vissa hela sitt liv i Stockholm.

Snötillgång: Uselt, och skulle det mot all förmodan dimpa ner mer än en halvdecimeter blir det total kaos.
Alpin skidåkning: Zero, såvida inte lite sprutsnö på en gammal soptipp räknas.
Längdskidåkning: Va?
Fest & Afterski: Jomen, här finns ju en del och har man varit på dagsutflykt till Romme kan man ju alltid leka afterski.
Lön: Helt OK i de flesta fall!
Jobb: Bra utbud om man gillar att jobba inomhus eller som byggarbetare ...
Sammanhållning: Är det att trängas på T-banan?
Lurade: Får betala halva sin lön för en etta 45 minuters resa från jobbet, friluftslivet i veckorna begränsas till någon timme då och då i ett gym tillsammans med andra säsongare.

Någon som fattar hur det egentligen går till och hur så många kan bli så blåsta?

That´s all kids!
MM

lol

bodisathva Citera
FlyingW
73 inlägg

Tycker ni, både haters och Sälen-kramare parodierar på ett rätt trist sätt och på en rätt låg nivå.

För att förtydliga vad ni inte verkar ha förstått i min TS så är det ENDAST just säsongsperspektivet jag inte förstår riktigt.

Du verkar inte riktigt förstått detta Mountain_Man. Alltid lika kul att lägga tid på folk som parodierar utan att ha förstått vilket ämnet är. Vet inte om du själv bor i Sälen eller har säsongat där och på något underligt sätt blivit roseröd när du satt och missförstod denna tråd, men jag ska försöka förklara tydligare:

Jag har full förståelse för att folk åker någon vecka till sälen eller bosätter sig permanent i Sälen, med familj eller utan. De sakerna är logiska på ett helt annat sätt. Jag hade själv valt Sälen framför många andra ställen i Sverige om jag skulle välja någon plats när jag skaffat familj.

Man kan ju dock inte likställa att göra ett par säsonger någonstans med att bo någonstans ett helt liv? Denna tråd handlar om en eller ett par säsonger.

(ot- Jag gillar Stockholm, men skulle aldrig kunna bo där en längre tid.)

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 7 år sedan

FlyingW :

Tycker ni, både haters och Sälen-kramare parodierar på ett rätt trist sätt och på en rätt låg nivå.

För att förtydliga vad ni inte verkar ha förstått i min TS så är det ENDAST just säsongsperspektivet jag inte förstår riktigt.

Du verkar inte riktigt förstått detta Mountain_Man. Alltid lika kul att lägga tid på folk som parodierar utan att ha förstått vilket ämnet är. Vet inte om du själv bor i Sälen eller har säsongat där och på något underligt sätt blivit roseröd när du satt och missförstod denna tråd, men jag ska försöka förklara tydligare:

Jag har full förståelse för att folk åker någon vecka till sälen eller bosätter sig permanent i Sälen, med familj eller utan. De sakerna är logiska på ett helt annat sätt. Jag hade själv valt Sälen framför många andra ställen i Sverige om jag skulle välja någon plats när jag skaffat familj.

Man kan ju dock inte likställa att göra ett par säsonger någonstans med att bo någonstans ett helt liv? Denna tråd handlar om en eller ett par säsonger.

Var det verkligen MountainMan som inte förstod saker här... ...?

- Hel och ren? - Citera
spacepope
1042 inlägg

TS borde ju bara inse att människor inte är likadana och är ute efter olika saker i livet

FlyingW
73 inlägg

MarkusO:
Jo, jag har helt tiden sagt att JAG inte förstod fenomenet i frågan. Det är liksom hela trådstarten. Det hindrar ju dock inte andra från att missförstå saker.

hypnotoad:
Har jag sagt att människor är lika eller ute efter samma saker? Nej, självklart inte. Det är dock vilka dessa "saker" är i detta fallet som tråden handlar om.

Din kommentar är ju endast meningslös. Med din logik kan man ju aldrig försöka få svar på vad som ligger bakom olika beslut folk gör.

Om jag frågat varför folk säsongade i Chamonix hade du svarat det samma då? Med största sannolikhet inte.

Om jag frågat "varför åker ni på Salemon Rocker 2?" Hade du på samma tramsiga sätt svarat att det bara är att acceptera att människor är olika och är ute efter olika saker i en skida?

-
Handlar inte heller om rätt och fel, folk får ha vilka preferenser de vill så länge det inte skadar andra. Jag har redan kommit närmare förståelse i denna fråga. Den finfina parkåkningen i Sälen tycker jag kan vara en hygglig förklaring till en del av frågan t.ex.

spacepope
1042 inlägg

läs geografi b boken som man har på gymnasiet, finns ett ganska schysst kapitel om varför folk flyttar/bosätter sig på olika ställen, du verkar vara en smart kille så det känns som att om du tänker efter lite så borde mysteriet om varför folk säsongar i sälen inte vara särskilt svårlöst

callejo
71 inlägg
callejo 71 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad charles01 (7 år sedan)

Mountain_Man :

Man tar gröna linjen från Hammarbybacken till Hötorget, glider ner för Kungsgatan i pjäxor, går in på Sturehof och lämnar skidorna i garderoben, för att sedan beställa in en skaldjursplatå. Det ska inte underskattas! Har hört att riktigt feta skidor, ABS-ryggsäck och transceiver ger en respekt på Stureplan.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Jag har ställt mig samma fråga som TS främst för att i mina ögon är sälen den alpina motsvarigheeten till minigolf. Kan ju vara jättekul med vänner en eftermiddag eller så men man planerar ju inte en resa till en minigolfbana eller drömmer om att bli minigolfproffs. Svaret är ju precis som sagts: vi är olika, vissa tycker inte att det är minigolf. Det är ju mkt roligare att än arbetslöshet ifall det är alternativet.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
FlyingW
73 inlägg

hypnotoad :

läs geografi b boken som man har på gymnasiet, finns ett ganska schysst kapitel om varför folk flyttar/bosätter sig på olika ställen, du verkar vara en smart kille så det känns som att om du tänker efter lite så borde mysteriet om varför folk säsongar i sälen inte vara särskilt svårlöst

Nu handlar ju inte denna tråden om att bosätta sig, utan om att "uppehålla sig" på en plats ett fåtal månader. Visst kan man tycka att det borde finnas ett kapitel även om detta i geografi-boken, men min gissning är att man av platsbrist fick skära ner en hel del på kapitlet om ski bums.

spacepope
1042 inlägg

antingen är du oskön eller dum, kan inte riktigt lista ut vilket

v-larsson
1607 inlägg
v-larsson 1607 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad v-larsson (7 år sedan)

FlyingW :

Haha asså spelar du dum i huvudet eller är du det på riktigt?

Haha asså spelar du dum i huvudet eller är du det på riktigt?

go big or go to lindvallen Citera
Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 7 år sedan

man borde bygga en såndära mur mellan Åre och Sälen och kasta över alla osköna åresäsongare till sälen

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

För att sammanfatta svaren från dem som har säsongat i Sälen:

Lätt att få jobb;
Vilket leder till att du inte behöver ha ett startkapital.

Bra park;
Vilket är nice om du är jibber.

Nära;
Vilket endast gäller om du bor i södra/mellersta Sverige.

Det är därför man säsongar i Sälen. Och det låter jävligt mellanmjölk tycker jag.

Men, som tidigare sagts av många - Hellre Sälen och skidåkning än arbetslöshet, eller, som MountainMan i sitt något cyniska inlägg om stockholm (varför nu stockholm kommer upp här? lol) ett liv i en storstad utan snö.

Hans Citera
FlyingW
73 inlägg

assr :

För att sammanfatta svaren från dem som har säsongat i Sälen:

Lätt att få jobb;
Vilket leder till att du inte behöver ha ett startkapital.

Bra park;
Vilket är nice om du är jibber.

Nära;
Vilket endast gäller om du bor i södra/mellersta Sverige.

Det är därför man säsongar i Sälen. Och det låter jävligt mellanmjölk tycker jag.

Men, som tidigare sagts av många - Hellre Sälen och skidåkning än arbetslöshet, eller, som MountainMan i sitt något cyniska inlägg om stockholm (varför nu stockholm kommer upp här? lol) ett liv i en storstad utan snö.

Låter som en rimlig samanfattning! big_smile

Frek
6 inlägg
Frek 6 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Frek (7 år sedan)

Kanske för att vi inte är elitiska as som älskar att se ner på folk som inte säsongar i just sin lila obskyra puderhåla?
Jag följer inte riktigt ert resonemang, det är knappast så att åre är markant bättre än sälen på samtliga punkter(tror jag alla som inte säsongar i just åre kan hålla med om) och måste vi verkligen försvara att vi inte är särskilt sugna på att dra utomlands för att få snö under brädan?

Lite som att undra varför någon som nyss köpt en porsche inte köpte en ferrari istället, eller varför någon gick med i hemvärnet och inte främlingslegionen, eller flyttade till eskilstuna och inte till new york.

FlyingW
73 inlägg

Varför kan det inte vara intressant att höra varför någon köper en Porsche istället för en Ferrari?

jjosefsson
295 inlägg
jjosefsson 295 inlägg 7 år sedan

Sverige och svenskarna är landet lagom.
För många är tydligen Sälen precis lagom,

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Samma anledning som folk blir feta, dvs. dåliga förutsättningar (arv/miljö) och dåligt omdöme.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

FlyingW :

Varför kan det inte vara intressant att höra varför någon köper en Porsche istället för en Ferrari?

Njae, kanske snarare Volvo vs Ferrari. Föredrar man körglädje eller familjeliv liksom?

Carled :

Samma anledning som folk blir feta, dvs. dåliga förutsättningar (arv/miljö) och dåligt omdöme.

Där har vi det!

Utter for president! Citera
FilleJ
930 inlägg
FilleJ 930 inlägg 7 år sedan

FlyingW :

Hej,

Min trådrubrik är inte nedlåtande menad, men jag har länge funderat på vad som är skälet att unga människor lägger en eller ett par säsonger på ett ställe som Sälen. Jag har funderat en del, men inte kommit på något som Sälen kan tänkas vara bättre på än andra skidorter utom möjligtvis uppstart inför Vasaloppet (om det är snö).

Du suger på att vara subjektiv och på mig känns det som att du tror att alla är ute efter det perfekt puder-åket på morgonen. Men så är ju självklart inte fallet. Jag skulle hellre jobba i Sälen än i Åre för att det är skönare folk enligt min åsikt och jag gillar att filma parkskidåkning. Men det du har missat är att många som är i sälen inte är puderfreaks eller folk som vill vara på en större anläggning. För många är Sälen skit bra för att dom vill ha en säsong där dom får åka lite skidor och kanske utvecklas från att inte ha varit så duktiga, samt ha nära hem om man bor i mellansverige.

Att du sen inte tycker att det är klokt har ju inget med det faktiska alternativet att göra som passa väldigt mycket folk. Precis som en annan kille skriver så är det heller inte alla som har råd att åka utomlands och göra säsong och det är väldigt mycket svårare.

Men du verkar inte kunna se ur andra perspektiv och se att folk inte tänker på samma sett eller har samma krav som dig på skidåkningen. Självklart är det för många som du säger mycket bättre att åka till Usa eller alperna osv. Men för många andra så är det helt enkelt inte värt det.

Mustaschlife Citera
Speciahlberg
811 inlägg
Speciahlberg 811 inlägg 7 år sedan

-Snötillgång. Definitivt inte bäst i Sälen. Vad menar du med det? Var i Sälen är det bättre snötillgång?
Enligt mig så tycker jag Sälen brukar ha helt okej med snö. Är det en bra vinter så brukar dom ju öppna bland dom tidigaste anläggningarna i Sverige.

- Alpin skidåkning. alpinskidåkning är väl utförsåkning?eller har jag fått det om bakfoten? det är väl skidor på snö i neförsbacke?

- Längdskidåkning. Finns ett längdspår på 8-9 mil som brukar va rätt populärt för folk att åka går hela vägen till Mora

- Fest & Afterski. Personligen så dricker jag hellre en stor stark med svenne banan och en gt med konferens Kalle än att bälja i sig sprattelvatten med skumpa-jon. Sälen erbjuder fest och afterski alla dar i veckan för den som vill.

- Lön. Finns det något säsongsjobb i sverige där lönen är bra? bortsett från chefsjobb och liknande

- Jobb. Folk tar väl dom jobben dom får. Hellre snö under fötterna än regn och rusk i Helsingborg?

- Sammanhållning. Vad det gäller sammanhållningen så tror jag den är likadan på alla säsongsställen.

- Lurade. Tror ingen blir lurad. Alla som börjar jobba i sälen är nog fullt medvetna om vad dom ger sig in på. alla människor gillar olika som tur är. Vissa gillar Sälen andra Åre

FlyingW håll i hatten! Har hört att folk jobbar i Grekland under vintersäsong. På Kreta finns det ju inte äns snö. Hur ställer du dig till det?

alla människor är ju olika. Vilket jag tycker är bra. Tänkte själv om alla skulle säsonga i åre

Sitt inte inne å grubbla över skitsaker ut och åk istället!

fridens!

Claar
337 inlägg
Claar 337 inlägg 7 år sedan

Jag har inte själv säsongat i Sälen men jag känner många som har. De tycker att skidåkningen är tillräcklig, festen är bra och det är inte så långt hem till de södra delarna av Sverige.

Som skidlärare, vilket jag själv är, så har Sälen tillgång till riktigt många duktiga tränare och coacher som kan hjälpa en att nå mål som fler steg och slutligen examen. Träningen man kan få i Sälen slår de flesta andra skidorter i Sverige.

Dessutom, har du väl börjat säsonga på ett ställe och trivs, så är det lätt att bli fast där.

www.jonathanclaar.com Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

FlyingW :

Yo, jag uppfattade att ämnet var att försöka förklara för dig varför vissa människor väljer och trivs bra med att tillbringa vintersäsongen i Sälen. Uppenbart var mitt budskap inte tillräckligt tydligt och direkt för att du skulle förstå ... men det är klart, jag är ganska suddig ibland!

Nu har iofs. det kommit fram en hel del klokheter i den här tråden men jag kan väl fylla i

Inledningsvis tror jag det är viktigt att skilja på säsongande och säsongande ... de allra flesta svenskar som tillbringar en säsong i Alperna (alt. Japan/Nordamerika) skrapar ihop en god kassa under barmarksmånaderna och jobbar inte (eller har bara lite småjobb) under sin säsong. Dvs. man har ett tydligt fokus på skid- och brädkörning och afterwhatever. Men ja, det kostar en slant!

De som säsongar i Sälen jobbar. De enda som tillbringar säsongen där och inte jobbar är barn och pensionärer. Visserligen är lönerna usla (för de flesta), men det räcker i alla fall för alla omkostnader och man behöver inte spara ihop något innan säsongen. Så varför inte byta ut sitt trista lagerjobb i Sthlm, Malmö, Örebro eller Örkeljunga under en säsong till att jobba i Sälen? Och dessutom få möjlighet att köra en en hel del skidor/bräda.

/MM

JohannaPetronella
77 inlägg
JohannaPetronella 77 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad JohannaPetronella (7 år sedan)

Nu har jag inte läst igenom vad folk har svarat.
Men jag antar att de är lagomt nära för dom som bor söderut att åka till "fjällen".
Sen är väl den största anledningen festa och knulla? Måndagsklubben,tisdagsklubben harrys, HC, sen helgerna fylld med fest.

Jag tror att största anledningen är faktiskt att festa och knulla.
Fast jag har ju praktiserat där en månad för nått år sen. Jag gjorde ju de för att jag ville + för att de skulle vara nära till malung där jag har även bott förut. Så jag for ju för att ha en anledning att hälsa på alla gamla vänner. En annan anledning för jag valde sälen var för jag hade aldrig varit där och tyckte det kunde vara kul att testa något nytt.

Det finns säkert folk som vill hänga i Kläppen också.

All Im gonna do is just go on and do what I feel Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

@JohannaPetronella
Jamen då har vi löst problemet! Skönt att vi tillslut fick ett ärligt svar. Jag har funderat på hur det kommer sig att alla tjejer som jobbar i Sälenfjällen är blonda ... nu vet jag! :-)

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook