Varför är tjejer SÅ mycket sämre än killar?

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 7 år sedan

Tjena!

Såg på DewTour när de körde pipe (tjejer & killar) och insåg du hur mycket sämre tjejer är.
Det var typ någon enstaka som gjorde en volt. Resten var typ vanliga snurrar. Medans ALLA killar langade minst 2 dubblar.

VARFÖR?
Hur kommer det sig att tjejer är så mycket sämre? Jag menar, visst killar är ju starkare överallt, fysiskt sätt. Men de har ju fortfarande samma förutsättningar?

Det enda jag kan tänka mig är att killar är mer "galna", vågar testa nya saker, riskera lite.

Så, är det någon som vet varför tjejer är så mycket sämre?

No offence mot er tjejer, men har tänkt på det här nu hela dagen.

Fred ut.

Never promise something you can not promise. Citera

Svar

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 7 år sedan

Kolla generellt sett i allt så är det bara så, tjejer är kassa helt enkelt!

burääääääääh Citera
JaroV
319 inlägg

magnusericsson :

Kolla generellt sett i allt så är det bara så, tjejer är kassa helt enkelt!

Det har jag också tänkt på!
Jag och en kompis tänkte såhär: Finns det någonting som en tjej är bättre på än killar? (båda ska kunna göra det, så man kan inte säga typ "föda barn")

T.ex. Balett - Killar är bättre, eftersom de är just starkare och kan göra fler saker.
Matlagning - Den som vann "årets kock" var en kille.
osv.

OVesterlund
298 inlägg
OVesterlund 298 inlägg 7 år sedan

Jag tror att just skidåkning, speciellt då det gäller att göra volter och sånt så känns det som att det inte är lika "upptäkt" av tjejer (kanske lät lite konstigt). Jag vet många tjejer som går i gymnastik som är grymt bra, flera kan göra olika sorts dubblar och en massa andra tuffa saker. Alltså borde ju tjejer kunna vara grymma på att åka skidor också.

Min syrra har gått i gymnastik ända sen hon var liten så hon är väldigt bra i gymnastik. Nu i år har hon fått sina första twintips och jag kan säga att hon har lärt sig snabbt! Hon har klarat 360 några gånger och så kan hon raila nu också. Vem vet, hon kanske är på elitnivå om nåt år?

Sen kommer det nog finnas fler kvinnliga talanger i framtiden, för ett tag sen var det ju här på freeride en film på en 9åring som var helt sjukt bra!

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. Citera
JaroV
319 inlägg

OVesterlund :

Jag tror att just skidåkning, speciellt då det gäller att göra volter och sånt så känns det som att det inte är lika "upptäkt" av tjejer (kanske lät lite konstigt). Jag vet många tjejer som går i gymnastik som är grymt bra, flera kan göra olika sorts dubblar och en massa andra tuffa saker. Alltså borde ju tjejer kunna vara grymma på att åka skidor också.

Min syrra har gått i gymnastik ända sen hon var liten så hon är väldigt bra i gymnastik. Nu i år har hon fått sina första twintips och jag kan säga att hon har lärt sig snabbt! Hon har klarat 360 några gånger och så kan hon raila nu också. Vem vet, hon kanske är på elitnivå om nåt år?

Sen kommer det nog finnas fler kvinnliga talanger i framtiden, för ett tag sen var det ju här på freeride en film på en 9åring som var helt sjukt bra!

Santsant, tjejerna blir ju bättre & bättre.
Sätter man typ cork 7 så är man typ proffs?

larssaa
240 inlägg
larssaa 240 inlägg 7 år sedan

JaroV :

Jag menar, visst killar är ju starkare överallt, fysiskt sätt. Men de har ju fortfarande samma förutsättningar?

Du sa emot dig själv ganska mycket, fysik är en förutsättning män har.

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

larssaa :

JaroV :

Jag menar, visst killar är ju starkare överallt, fysiskt sätt. Men de har ju fortfarande samma förutsättningar?

Jo, fast det är ju väldigt mycket teknik i skidåkning också. Måste faktiskt hålla med, pipen såg typ alldeles för stor ut för damerna.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
JaroV
319 inlägg

larssaa :

JaroV :

Menade förutom fysiken, så har dem samma förutsättningar.

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

De besitter ödmjukhet inför uppgiften och inser att det inte är värt risken.

listerine. Citera
Flerkz
356 inlägg
Flerkz 356 inlägg 7 år sedan

Kebabmannen :

Min morsa gick gymnastik när hon var 12 - 13 år och var ganska duktig, bättre än vissa killar i gruppen.

hälsa grattis från mig!

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

Flerkz-Pojken :

Kebabmannen :

Min morsa gick gymnastik när hon var 12 - 13 år och var ganska duktig, bättre än vissa killar i gruppen.

hälsa grattis från mig!

Shure!

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
Spangel
984 inlägg
Spangel 984 inlägg 7 år sedan

Diskus är den enda sporten i världen som kvinnorna har ett bättre världsrekord än killar! wink

...fast sen har de en lite lättare frisbee också

Lush Longboards - Team PMS Citera
Snow_flake
724 inlägg

I 110m/100m häck så har damerna ett bättre världsrekord än herrarna. Visst är det lägre häckar och 10m kortare men så är det ju ofta.
Väldigt OT dock...

Frek
6 inlägg
Frek 6 inlägg 7 år sedan

Blandning av grejer, utöver det som redan nämnts så är väll bristen på konkurrens också en bidragande faktor, räcker det med en 720 för att vinna en bigairtävling så kommer ingen anstränga sig för att göra något mer. Och det är alldeles för få brudar för att dom ska hetsa varandra till något värre. Så länge vi daltar med dam-divisionerna och delar ut priser för trick villken person som helst med lite ansträngning skulle klara kommer det vara såhär. Släpp ut tjejerna ur sin vadderade tillvaro och låt dom tävla på samma villkor som män så skulle det bli en enorm nivåhöjning på damåkarna, jämnställdhet kanske det kallas.

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 7 år sedan

Frek :

Blandning av grejer, utöver det som redan nämnts så är väll bristen på konkurrens också en bidragande faktor, räcker det med en 720 för att vinna en bigairtävling så kommer ingen anstränga sig för att göra något mer. Och det är alldeles för få brudar för att dom ska hetsa varandra till något värre. Så länge vi daltar med dam-divisionerna och delar ut priser för trick villken person som helst med lite ansträngning skulle klara kommer det vara såhär. Släpp ut tjejerna ur sin vadderade tillvaro och låt dom tävla på samma villkor som män så skulle det bli en enorm nivåhöjning på damåkarna, jämnställdhet kanske det kallas.

Måste säga att det där var en sjukt dålig idé!

Skulle man göra så skulle nog de flesta damer sluta tävla då dom vet att dom inte har en chans vilket leder till en negativ utveckling. Tror även att folk pressar sig mot nya gränser även fast det inte skulle behövas, människan drivs av nyfikenhet.

(Möjligtvis ironi i inlägget?)

I love HEAD! Citera
KaitsuH
564 inlägg
KaitsuH 564 inlägg 7 år sedan

Tjejer med snöbrädor: http://video.mpora.com/watch/PRFFFgYzo/

KaitsuH Citera
JohannaHerman
57 inlägg
JohannaHerman 57 inlägg 7 år sedan

Jag tror att vi är sämre för att vi har något innanför pannbenet som stoppar oss. Vi tänker på konsekvenserna, mer än vad killar gör. Sen är alla damsporter efter herrarnas pga att de sporterna är "yngre". Men som andra sagt så är vi på g:

Johanna H Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

http://fc08.deviantart.net/fs71/f/2010/244/4/2/why_men_rule_the_world_by_szelenbaum-d2xsyns.jpg

Det som inte dödar det härdar. Citera
Grilljanne
2191 inlägg
Grilljanne 2191 inlägg 7 år sedan

JaroV :

osv.

Den som vann "Sveriges mästerkock" (också matlagning) förra året var ju dock en tjej.

snowblades Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Perkal (7 år sedan)

simonthyrb :

JaroV :

osv.

Den som vann "Sveriges mästerkock" (också matlagning) förra året var ju dock en tjej.

Per Moberg ville bara ligga

Och ett ganska enkelt svar på din fråga TS. Det är färre tjejer som håller på med sporten?
Finns dock många saker tjejer är bättre än oss herrar på att göra:)

Det som inte dödar det härdar. Citera
Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 7 år sedan

Det har helt enkelt med nivån på de övriga skidåkarna att göra. När Jon Olsson gjorde en Kangarooflip blev det ju hejvärldens liv, kolla X-Games kvalen idag och jämför med tidigare tävlingar. Om Wallisch skulle gjort ett sådant åk i början av 2000talet så skulle han fått 200 i poäng (Nu är det inte möjligt men ni förstår tanken)

Dubblar är något som är en självklarhet i killarnas toptävlingar idag, kan du inte sätta dubblar har du inget där att göra, så enkelt är det. Jag tror freestyleåkningen skulle må (iallf tjejsidan) extremt bra av att få tävla mot killar. Även om fysik spelar in så har den inte en lika avgörande faktor som i t.ex hockey.

Har en tjejkompis som är riktigt bra på skidor, absolut i toppen i Sverige även om hon är lite ung. Men just det där att gå över gränsen finns inte hos henne, eftersom det inte finns en enda tjej som gör det.

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad tallialli (2 år sedan)

kanske

brottarn
19 inlägg
brottarn 19 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad brottarn (7 år sedan)

kolla på freeride eller youtube på 9 åriga tjejen kelly sildaru.sök på kelly sildaru wanted så kanske ni ändrar er smile

Lennstroom
3 inlägg
Lennstroom 3 inlägg 7 år sedan

asså de lär ju va utvecklingen bara? de har ju alltid varit en ''killsport'' därför har killarna domminerat och haft en längre tid på sig att utveckla tricken. sen kan de va hur sammhället är upp byggt. tjejer ber om jämnställdhet. men det är aldrig att tjejer ska göra samma som killar utan killarna som ska göra som tjejerna. och därav så prövar nog inte tjejer feta tricksen heltänkelt. sen är ju en vanlig enkelcork3a med en clean crab mycket najsigare än tripplar och bubblar! aaaight?wink

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 7 år sedan

brottarn :

kolla på freeride eller youtube på 9 åriga tjejen kelly sildaru.sök på kelly sildaru wanted så kanske ni ändrar er smile

Fortfarande sämre än män!

burääääääääh Citera
brottarn
19 inlägg
brottarn 19 inlägg 7 år sedan

hon är garanterat mycket bättre än många av oss här på freeride !!!!!och hon är bara 9 år smile

Snow_flake
724 inlägg

brottarn :

hon är garanterat mycket bättre än många av oss här på freeride !!!!!och hon är bara 9 år smile

Finns många som är bra då de är små, grejen är ju att dom måste fortsätta utvecklas hela tiden och tycka det är kul också

tallialli
91 inlägg
tallialli 91 inlägg 7 år sedan

Spelar väl ingen roll, hon är väl bästa 9:åringen på skidor, men det finns väl fler killar vid 9 års ålder som är bättre än henne!

brottarn
19 inlägg
brottarn 19 inlägg 7 år sedan

Snow_flake :

brottarn :

Finns många som är bra då de är små, grejen är ju att dom måste fortsätta utvecklas hela tiden och tycka det är kul också

Visst är det så.men det gäller ju även killar,först och främst ska man tycka det är roligt att åka hela tiden för att utvecklas.Att jämföra tjejer och killar är helt fel.Det är som att jämföra ferrari mot en lada.Vi har olika förutsättningar.Muskler,utövare,pengar samt tävlingar.Helt ärligt detta var en skit tråd i forumet.var ödmjuka och ha kul det är nummer 1,,,,,,,,,,,

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Fast hur mycket muskler är det i sporten egentligen? Inte ens toppskiktet bland herreliten är så pass jättevältränade att de kommer upp i en nivå som tjejer inte skulle kunna nå. Smidighet och balans är betydligt viktigare egenskaper att besitta än ren styrka.
Det handlar snarare om ett alldeles för litet underlag, konkurrens är oerhört viktigt för att driva en sport eller enskilda atleter framåt. Den inre drivkraften att ständigt bli bättre räcker tyvärr inte, även om den inte är att förakta.
De tjejer som är aktiva idag fungerar som dörröppnare och jag spår att vi kommer få se en stor utveckling på damsidan de närmsta 10-15 åren.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
IngemarH79
699 inlägg
IngemarH79 699 inlägg 7 år sedan

brottarn :

Helt ärligt detta var en skit tråd i forumet.var ödmjuka och ha kul det är nummer 1,,,,,,,,,,,

+1

Flux är tydligen religion på FR och jag religiös Citera
JaroV
319 inlägg

simonthyrb :

JaroV :

osv.

Källa på det?

Här är min källa:
http://www.aretskock.se/tidigare-tavlingar

SGM
0 inlägg
SGM 0 inlägg 7 år sedan

...och all den här hysterin runt detta förbannade snurrandet? Tekniskt imponerande? Japp, tveklöst. Snyggt? Nej inte värst...det ser mest ut som en torktumlare som släppts loss.

Få saker (om vi pratar snowboard) slår en riktigt stor, och lugn 360 mute, eller en riktigt, riktigt fet backside air med 30 meters travel...det handlar om finess och stil, men det verkar det inte läggas överdrivet med vikt på längre?

Och det är klart som fan att så länge det handlar om hur många varv du hinner rotera i båda axlarna, så är det muskelsyrka det handlar om, och då är brudarna chanslösa, lamt, men sant.

jibbkrille
722 inlägg
jibbkrille 722 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jibbkrille (7 år sedan)

Kolla Simon dumont i x games 2005:

Kaya turski x games 2012:

Tjejerna kommer ikapp, dem ligger bara några år efter killarna smile

tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 7 år sedan

jibbkrille :

word!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
btw du är en tönt jaroV.

go big or go HEDE Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 7 år sedan

jibbkrille :

tummen upp!

jag är dåligt insatt i hur mycket muskelstyrka som krävs för att göra (och framför allt landa) dubbelrotationer, men kollar man på aerials och vanlig gymnastik så borde det ju vara fullt möjligt även för tjejer.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Petts
137 inlägg
Petts 137 inlägg 7 år sedan

Nu har jag inte läst alla inlägg under denna topic, men jag tycker ändå en sak är lite lurig. Hur kommer det sig att det finns damer som kör "Freestyle-hopp" (OS-grenen) och gör dubblar+720 medan eliten i x-games endast kör 720, alternativt någon volt?

Visst hoppen är annorlunda och man har mer tid i luften, men tänket, "galenheten" och bollarna måste ju vara desamma som hos män? Eller?

Kgis
1194 inlägg
Kgis 1194 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Gudrunnator (7 år sedan)

JaroV :

simonthyrb :

JaroV :

osv.

Källa på det?

Här är min källa:

Touché

Lägg även märke till att ni pratar om två helt olika tävlingar

tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 7 år sedan

Gudrunnator :

JaroV :

simonthyrb :

Källa på det?

Här är min källa:

Touché

killar hör hemma framför spisen:)

go big or go HEDE Citera
tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 7 år sedan

JaroV :

simonthyrb :

JaroV :

osv.

Källa på det?

Här är min källa:

Google is ur friend

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 7 år sedan

Google har en intressant tanke om det hela med!

Tycker det är vansinigt rolig översättning smile

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook