Varför är tjejer SÅ mycket sämre än killar?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JL76 (5 år sedan)

la_grave har en viktig poäng med att det måste ses på individnivå, jag märker inte alls att det finns ett utbrett (ens omedvetet) förtryck av kvinnor i min omgivning lika lite som jag känner att Sverige skulle vara rasistiskt. Men nog träffar man rasister och män som tycker att "kvinnor ska stå vid spisen" då och då. Men dessa sorgliga stackare ser jag verkligen inte som representanter för samhällets åsikt och sällan har de någon större påverkan på samhället i övrigt.
Inom sport/idrottsgrenarna så är min erfarenhet att de flesta män gladeligen ser fler kvinnor som utövare, de är ju dessutom inte konkurrenter då män och kvinnor oftast inte tävlar mot varandra. I människors omgivning stöter alla, män och kvinnor på "idioter" som t ex alla de som förlöjligar kampsporter med att kalla det för "pyjamassport". På de flesta orter råder väl nån slags norm må det vara fotboll för det mesta, bandy nånstans, kanske handboll nån annanstans. Här spelar ingen roll ifall man är man eller kvinna, vill man syssla med något utanför "normen" så får man stå ut med idioternas kommentarer.

Vad det gäller pengar så ser jag ingen skillnad heller, förutsatt att vi inte pratar fotbollsspelarlöner, har aldrig fått pengar av någon kommun eller stat för någon idrott/sport i mitt liv och känner inga som fått det heller specifikt eller ens lättare för de är män.
Att blanda in löner i samhället, antalet kvinnor i styrelser och på chefspositioner tror jag inte har något alls med deras ev. potential till att utföra trick i snö.

eevez: tillverkarna sklle ju gladeligen sälja fler tjejskidor, så det betyder ju att åtminstone "marknaden" står på deras sida?
Är inte män överrepresenterade i de flesta idrottsgrenar med ridning som undantag?
Är det orimligt att det finns en skillnad i "läggning" hos män att i högre grad föredra dessa fysiska aktiviter?
Är det ens intressant? Finns det något konkret som hindrar en ung kvinna idag att utöva någon idrott?
Finns det öht män som aktivt arbetar mot kvinnlig idrott (bortsett från talibaner)?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

För att svara på frågan i rubriken: för att kvinnor överlag övar mindre än män.

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

tjejer är delvis källan till allt mänskligt liv. såå mycket sämre vet jag icke. vad som däremot är värt att lyfta upp är kvinnors del i globaliseringens (syftar i slutänden på dravlet om växthuseffekten) negativa effekter. exakt vad jag menar här kan vara värt att fundera på i egen stilla mak. såvida det ligger någonting i det jag ponerar! för det har jag själv nämligen inte riktigt klargjort å nått en total sanning kring. dvs om det ens är värt att fundera kring.
och den dagen då flickor ej mer indoktrineras från barns ben i en värld där deras yttre skall vara en stor del av deras person/vardags-liv, ja då är min själ en fridfull själ. en människa är mycket. startade jag precis veckan genom att slänga ett krokben på mig själv? tack´aarrrrr!

Dreven
33 inlägg
Dreven 33 inlägg 5 år sedan

Utter :

Dreven :

Fysiken är en stor förutsättning för att sätta de riktigt feta tricksen, dock tror jag helt klart att tjejerna skulle kunna träna till sig fysiken som behövs. Det finns något som heter gym, frågan är om brudarna tar det på tillräckligt stort allvar för att faktiskt gå dit och göra det som krävs för att få fysiken som krävs. Sen är det självklart jävligt tekniskt också.

Finns ju en möjlighet att de sätter betydligt fetare grejer på mattorna men med en tegelsten(snowboard) under fötterna så kanske det blir lite svårare att sätta de tunga grejerna. Tror inte det är några spärrar som sätter stopp för brudarna alls, då skulle de aldrig kommit så långt som de har vid det här laget. Klart det finns en gräns för hur farliga saker man utsätter sig för men tror inte det är problemet.

Jag tror fysiken är största boven och att tjejerna inte vill gå till gymmet för att bygga upp styrkan eller explosiviteten som behövs för det fetaste rotationerna. Tror inte de har nått sin gräns, de kommer garanterat utvecklas mera men den finns en fysisk gräns också jag undrar hur långt bort den är både för männen och kvinnorna. Vissa saker känns rätt så overkliga redan nu.

Detta stämmer inte. Som hoppen är byggda nu så spelar kroppskontrollen in oerhört mycket mer än styrka. Därför kan en kille på säg, 13 år med lår som mina underarmar utan problem köra de största tricket på dom största hoppen.

Tjejerna skulle behöva ett större sporre/morot, tävla mot killarna är jag ambivalent mot trots att jag tror att det är det enda sättet för dem att komma ikapp på riktigt. Problemet är nog att inställningen saknas i dagsläget vilket skulle innebära att väldigt många föll bort omedelbart.
Slutsatsen är att det behövs större konkurrens bland tjejerna och en inställning mer lik den i gymnastik (utan det kinesiska tankesättet dock).

Sant men inte sant, det kan man ju även se i klippen med Aspen och Kelly, de håller lika hög nivå som grabbarna. Jag håller helt med om att de borde få tävla med killarna om de vill. Men tror vid 13 när grabbarna kommer in i puberteten osv och börjar bli starkare som de drar ifrån tjejerna och som sagt, det är mycket pga fysiken. Sen väger en 13 åring mindre så behöver inte lika mycket kraft som oss för att rotera sin kropp. Jag står fast vid att brudarna behöver träna mer, både fysik och teknik. De kanske inte behöver just gymma stenhårt men lägga ner mer energi mattan/gympasalen där de kan träna kroppskontrollen och fyisk.

Dreven
33 inlägg
Dreven 33 inlägg 5 år sedan

Dessutom är det inte bara fysiken som sätter spår utan även folks (läs: killars) tråkiga och enligt mig ofta vidriga attityd som tillexempel TS visade ganska klart som gör att tjejer inte vågar ta för sig och låta sig ta plats, våga misslyckas osv. Detta skulle jag vilja våga påstå är en följd av den patriarkala könsmaktsordningen.

Nu tycker ju jag som MAN såklart att detta är den sämsta jävla ursäkten någonsin, inte som att varenda brud jag träffat i mitt liv varit trevlig mot mig. Skulle det förhindra mig från att pusha mig och bli bättre inom någon sport jag älskar? Inte en jävla janne att det skulle.

Däremot som någon annan sa så går det in mer pengar inom den manliga delen av sporten och intresset/konkurrensen är betydligt större hos männen därför måste de pusha sig själva betydligt hårdare för att utvecklas så att de inte hamnar efter. Ju fler utövare inom sporten desto snabbare utvecklar den sig.

thalassa
0 inlägg
thalassa 0 inlägg 5 år sedan

Jag är lite chockad över att denna debatt för utrymme på ett forum där man gillar att åka skidor och andra relevanta sporter....

Ni som har fällt en och annan dum kommentar i denna tråd kan ju ta del av nedanstående länk.
http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1. … nlagan.pdf

Vi tjejer kanske inte hoppar högst med skotern, åker fortast i backen, gör de coolaste tricksen av olika anledningarna men en av dem kan vara att vi kanske inte har den tokgenen.... för vem vill nästan slå ihjäl sig och efter blivit ihop lappad göra om samma trick med livet som insats?

Men att vi skulle vara sämre är ett jävla skit snack!

Livet handlar om att han kul! Vi kanske har kul på ett annorlunda sätt. Vi kanske inte har samma behov av den typen av bekräftelse. Det finns sjukt duktiga tjejer men vi har också en annat hinder emot oss. För ni killar som redan ser ner på oss kan bara tycka någon tjej är ok om hon dessutom är snygg.... Nu kanske jag var hård men erkänn att det är sant!

Ni som har skrivit nedlåtande saker om tjejer i denna tråd kommer ni uppfostra era döttrar att bli sämre än era söner?

//

"Arga Tanten" som jobbar med skitgubbar! smile

la_grave
1780 inlägg

thalassa :

Jag är lite chockad över att denna debatt för utrymme på ett forum där man gillar att åka skidor och andra relevanta sporter....

Ni som har fällt en och annan dum kommentar i denna tråd kan ju ta del av nedanstående länk.

Rapporten är 70-80 sidor, är det något särskilt avsnitt du rekommenderar?

tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 5 år sedan

tänkte bara säga bra skrivet eevezzzzz
har egentligen så mycket jag skulle vilja skriva i den här debatten. för det handlar ju inte bara om sport utan om hela livet. och jag tror att dom flesta killar har svårt (och en ovilja) att förstå och sätta sig in i hur verkligheten ser ut för oss damer.
och btw som någon skrev, att tjejer borde tävla mot killar. ööh nej.... som tidigare skrivet. hopp och slopestylebanor byggda efter tjejers fysik (ninequeens) GER RESULTAT EFTERSOM dom är bydda efter tjejers fysik och banor byggda efter killar fysik ger INTE resultat för VÅRA KVINNLIGA KROPPAR !!!!!
har 1000grejer mer att säga blir så jävla förbannad. hejdå

go big or go HEDE Citera
tittti540
1800 inlägg
tittti540 1800 inlägg 5 år sedan

Dreven :

Dessutom är det inte bara fysiken som sätter spår utan även folks (läs: killars) tråkiga och enligt mig ofta vidriga attityd som tillexempel TS visade ganska klart som gör att tjejer inte vågar ta för sig och låta sig ta plats, våga misslyckas osv. Detta skulle jag vilja våga påstå är en följd av den patriarkala könsmaktsordningen.

Nu tycker ju jag som MAN såklart att detta är den sämsta jävla ursäkten någonsin, inte som att varenda brud jag träffat i mitt liv varit trevlig mot mig. Skulle det förhindra mig från att pusha mig och bli bättre inom någon sport jag älskar? Inte en jävla janne att det skulle.

Däremot som någon annan sa så går det in mer pengar inom den manliga delen av sporten och intresset/konkurrensen är betydligt större hos männen därför måste de pusha sig själva betydligt hårdare för att utvecklas så att de inte hamnar efter. Ju fler utövare inom sporten desto snabbare utvecklar den sig.

killar får alltid mer pengar i sina sporter eftersom dom är just KILLAR

go big or go HEDE Citera
Anzom
563 inlägg
Anzom 563 inlägg 5 år sedan

tittti540 :

Dreven :

Ska inte en person som utför ett bättre arbete också få en bättre lön?

Den som väntar på något gott.... Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Utter (5 år sedan)

tittti540 :

Dreven :

Nej, det är mer pengar i i herridrott pga att sponsorerna får större utbyte för sina investeringar där. Det har absolut ingenting att göra med vad man har mellan benen.
För att jämför med en annan bransch så kan vi kolla på porrindustrin, de flesta konsumenterna tittar pga de vill se de kvinnliga "aktriserna" inte de manliga. Därav mycket högre löner för tjejerna.

thalassa :

Vi tjejer kanske inte hoppar högst med skotern, åker fortast i backen, gör de coolaste tricksen av olika anledningarna men en av dem kan vara att vi kanske inte har den tokgenen.... för vem vill nästan slå ihjäl sig och efter blivit ihop lappad göra om samma trick med livet som insats?

Men att vi skulle vara sämre är ett jävla skit snack!

Livet handlar om att han kul! Vi kanske har kul på ett annorlunda sätt. Vi kanske inte har samma behov av den typen av bekräftelse. Det finns sjukt duktiga tjejer men vi har också en annat hinder emot oss. För ni killar som redan ser ner på oss kan bara tycka någon tjej är ok om hon dessutom är snygg.... Nu kanske jag var hård men erkänn att det är sant!

Ni som har skrivit nedlåtande saker om tjejer i denna tråd kommer ni uppfostra era döttrar att bli sämre än era söner?

//

"Arga Tanten" som jobbar med skitgubbar! smile

Jag tror att du har missat själva poängen, det diskuteras tävlande här. Inte vad man gör för sitt egna höga nöjes skull. Sen handlar tävlande om att "göra dom coolaste tricken", gör man inte det så är man sämre. Oavsett om man är kvinna eller man.

hilla
188 inlägg
hilla 188 inlägg 5 år sedan

det man inte förstår utan förklaring kommer man inte att förstå även om det förklaras

Beer-me
0 inlägg
Beer-me 0 inlägg 5 år sedan

Den här frågeställningen är helt irrelevant om man nu inte har nån sjuk tävling mellan könen!? eller möjligtvis har lidit av en dominant eller elak syster/moder? då rekommenderar jag en psykiatriker/terapeut så kan ni kanske lösa era problem med kvinnohat eller undertryckt homosexualitet.

la_grave
1780 inlägg

tittti540 :

tänkte bara säga bra skrivet eevezzzzz
har egentligen så mycket jag skulle vilja skriva i den här debatten. för det handlar ju inte bara om sport utan om hela livet. och jag tror att dom flesta killar har svårt (och en ovilja) att förstå och sätta sig in i hur verkligheten ser ut för oss damer.
och btw som någon skrev, att tjejer borde tävla mot killar. ööh nej.... som tidigare skrivet. hopp och slopestylebanor byggda efter tjejers fysik (ninequeens) GER RESULTAT EFTERSOM dom är bydda efter tjejers fysik och banor byggda efter killar fysik ger INTE resultat för VÅRA KVINNLIGA KROPPAR !!!!!
har 1000grejer mer att säga blir så jävla förbannad. hejdå

Utöver skidor så ägnar jag mig även åt simhoppning (på vuxennybörjarnivå). Jag har aldrig hört damerna som tävlar där (det är en liten sport, nybörjargrupper delar ofta bassäng med elithopparna - anmärkningsvärt nog tillhör våra tränare värdseliten och har bland annat varit i VM-final) klaga på att svikterna är anpassade efter herrars fysik eller att om herrar hoppar från 10 meter borde damer hoppa från 8 meter. Men elitdamer i simhopp är förstås betydligt seriösare än jibbare, oavsett kön.

Har inte lika bra koll på (artistisk) gymnastik men bortsett från att damerna inte tävlar i ringar och bygelhäst har de väl samma redskap utan att damerna klagar på att redskapen inte är anpassade efter deras fysik.

Jag säger att damjibbare har dålig åk- och hoppteknik och detta är primärt inte genetiskt utan en fråga om hur många timmar man övar. Punkt slut. Och på samma tema, skolpojkar har dålig studieteknik, men detta är till stor del genetiskt (framförallt senare mognad) kombinerat med att antipluggkultur anses manligt på många håll. Punkt slut (2).

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 5 år sedan

Man skulle vart tjej ju, då hade jag vart proffs nu mad mad

ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 5 år sedan

tittti540 :

Dreven :

Nej, du har fel, tyvärr, det är inga pengar som avgör det här, vadå för pengar? jag har aldrig stött på några. killar får mer pengar i andra sporter, so what? Hur får det tjejer att överlag vara sämre skidåkare än killar?

u r the doc, doc Citera
ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 5 år sedan

Det är väl snarare tvärtom att tjejer har lättare i början med att få sponsorer osv i den här sporten...

u r the doc, doc Citera
eevez
553 inlägg
eevez 553 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad eevez (5 år sedan)

"Varför är tjejer så mycket sämre än killar?"
vi kanske borde byta rubrik på den här tråden: "hur kommer det sig att förutsättningarna för att bli bra på att åka skidor skiljer sig mellan tjejer och killar?". och här tror jag att vi alla är överens om att det rör sig om den typ av skidåkning som inkluderar tricks/friåkning.

som jag tidigare har försökt förklara i denna tråd måste vi se på faktorer utanför skidåkningen för att kunna förklara varför tjejer och killar inte åker på samma tekniska nivå.

vi är alla överens om att den biologiska faktorn har en viss inverkan; killar tenderar att ha större muskelvolym jämfört med tjejer. i övrigt har vi olika förklaringar till varför denna diskrepans existerar.

eftersom kvinnligt och manligt inte är genetiska faktorer, utan sociala konstruktioner, kan det vara intressant att se vad dessa könsetiketter har för inverkan på oss, och vad konsekvenserna av deras ständiga närvaro innebär. ett enkelt test som alla kan göra nu i läsande stund, är att skriva "kvinnligt" i Word, och sedan högerklicka för att se synonymer. Vad föreslår Word att vi ska ersätta ordet kvinnligt med? Gör samma sak för begreppet "manligt". Redan här kan vi börja utkristallisera vad dessa olika begrepp står för. Självklart är jag medveten om att Word inte är SAO eller någon vetenskaplig fakta. Men det säger ändå en hel del om vad vi i nutid förknippar med dessa två begrepp. Ett liknande test går att göra på goggle, skriv i sökfältet exemelvis "women should", "women want", "women need", vilka förslag ger goggle? Gör samma sak, men ersätt "women" med "men". Samma fenomen syns även här. Återigen, jag är fullt medveten om vad detta är för typ av källa; det är en sökmotor. Det gör den dock inte irrelevant.

Vad har då detta för betydelse? Jo, hur mycket vi än tycker oss påstå vara totalt individuella och självständiga, har dessa könsnormer inverkan på oss. Vi ser den i reklamer, på arbetsplatser, i skolan, i idrotter - överallt. Vi har alla en social förväntan på oss beroende på vilket kön vi har mellan benen. Kvinnor förväntas agera och handla på ett visst sätt, män förväntas agera och handla på ett annat sätt. Vad är då problemet med detta? Kan vi inte bara ha kvar "manligt" och "kvinnligt"? Nej, det finns en problembild med att man förväntas vara på ett visst sätt. Dessa sätt är dessutom en norm, vilka är omöjliga att uppnå(mer om normer). När en individ är normbrytande utsätts den för sanktioner då det stör den sociala strukturen i gruppen/samhället/arbetsplatsen. Dessa sanktioner riktade mot individen tar oftast form i informella sociala påföljder, så som trakasserier, mobbning, utfrysning eller liknande. Då flertalet individer gärna ingår i en grupp eller sammanhang tenderar folk i allmänhet att följa normer då man vill ingå i någon form av grupp.

Så, eftersom i stort sett alla sporter är utvecklade av män, för män, blir det direkt okvinnligt att göra dessa sporter. Eftersom vi har kommit en bit på vägen i jämställdhetsarbetet är det idag mer accepterat att kvinnor sysslar med sport på både amatör- och elitnivå. Backa hundra år tillbaka i tiden och se hur många kvinnor som livnärde sig på sport, eller sportade på fritiden. Inte så många. Eftersom egenskaper som utmanande, högljudd, äventyrlig, adrenalinsökande, och risktagande mm fortfarande är kopplat till begreppet "manlighet", gör kvinnor som utövar dessa typer av sporter manlighet. Detta ställer sig direkt emot det beteende som de förväntas ha. Turligt nog finns det ett fåtal individer som ser bortom normer och gör som de själva vill, det är dessa individer som utvecklar samhället. Men detta normbrytande är inget som man kan förvänta sig att en hel befolkning ska utöva.

Vi behöver lära oss att förstå mekanismerna bakom våra sociala roller och på så vis komma på lösningar till att förändra dom. Det behöver konkret sett bli mer accepterat med kvinnor som gör "manlighet", och män som gör "kvinnlighet". Detta är inte ett problem bara för kvinnor, det är ett lika stort problem för män. Skillnaden är dock att "manlighet" värderas högre än "kvinnlighet", vilket gör den mer legitim i förhållande till "kvinnlighet".

Det är inlägget blev lite längre än tänkt, hoppas ni orkat läsa och förstår vad som menas. Jag är ingen expert, men jag tror att dessa sociala strukturer är en stor förklaringsfaktor till den lägre representationen av tjejer inom denna typ av skidåkning.

God natt!

la_grave
1780 inlägg

eevez :

eftersom kvinnligt och manligt inte är genetiska faktorer, utan sociala konstruktioner

Den premissen är inte alls given. I själva verket är det där den stora kontroversen är idag. Fråga vilken hjärnforskare som helst. I och med att ditt grundantagande fel faller ju resten av resonemanget fullständigt (men jag ska bemöta det lite längre vid ett senare tillfälle).

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

De flesta som satt sin fot i vårat moderna samhälle (eller förslagsvis i Åre kring storhelger), dvs du som läser detta, har med all sannolikhet uppmärksammat hur en viss falang bland svenska tjejer/kvinnor gärna framhäver guldgruvan som de sitter på.

Jag talar om deras yttre och deras egna särintresse att försköna detta. Ibland på ett värdigt sätt à la Lotta Engberg, men dock allt oftare en jargong i stil med essensen av klängandet (med mycket hud, oljor och krimskrams) - som bl.a. Britney Spears låg i framkant med då det begav sig.

Vad jag vill komma till är att finansminister Anders Borg bör se det ekonomiska intresset i att efter samråd skicka delar av denna falang på export. Jag talar om en mycket omfattande bordell/eskort-verksamhet där vi genom en god entreprenörs-anda kan ge dessa tjejer möjlighet att växa och blomma ut genom den globala marknadens efterfrågan.

Min poäng är alltså att då den svenska staten kan göra en stor skattevinst på dessa människors engagemang och följaktligen säkerställa en viss trygghet i framtida finans/budget-uträkningar, så kan tjejer alltså ej vara SÅ mycket sämre än killar - då vi i dagsläget värdesätter ekonomiska värden mycket högt.

Således tror jag, efter att ha tydliggjort ett mer omfattande resonemang i frågan, att du JaroV är ute på djupt vatten, under din fritt drivande ensam/sned-seglats. Go´tur, ändock.

ichigo
20 inlägg
ichigo 20 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad ichigo (5 år sedan)

la_grave :

eevez :

eftersom kvinnligt och manligt inte är genetiska faktorer, utan sociala konstruktioner

Den premissen är inte alls given. I själva verket är det där den stora kontroversen är idag. Fråga vilken hjärnforskare som helst. I och med att ditt grundantagande fel faller ju resten av resonemanget fullständigt (men jag ska bemöta det lite längre vid ett senare tillfälle).

Och ändå kommer man i forskning gång på gång fram till att även om skillnaderna mellan könen är stora är skillnaderna inom dem ännu större. Förutom de rent fysiska då.

Vi är både sociala och genetiska konstruktioner, och personligheten är så mycket viktigare än könet. Då talar jag inte fysiskt utan socialt :-)

Ämnet är f.ö ungefär lika lätt att utreda som det där med hönan och ägget.

la_grave
1780 inlägg

eevez :

"När en individ är normbrytande utsätts den för sanktioner då det stör den sociala strukturen i gruppen/samhället/arbetsplatsen. Dessa sanktioner riktade mot individen tar oftast form i informella sociala påföljder, så som trakasserier, mobbning, utfrysning eller liknande. Då flertalet individer gärna ingår i en grupp eller sammanhang tenderar folk i allmänhet att följa normer då man vill ingå i någon form av grupp.

Tala för dig själv. Jag startade den här tråden. Hände ingenting med mitt liv.

la_grave
1780 inlägg

ichigo :

la_grave :

eevez :

Och ändå kommer man i forskning gång på gång fram till att även om skillnaderna mellan könen är stora är skillnaderna inom dem ännu större. Förutom de rent fysiska då.

Det är faktiskt vad man inte kommer fram till inom hjärnforskningen.

Sedan är det lite av en plattityd. Räknar man bort faktor a, b, c , d, e, f, g, h, i , j, k, l, m och några till stämmer påståendet. Det var för övrigt den (o)vanan hos freudianer och marxister (att när det hände saker som deras förklaringsmodeller inte förutsett var det i själva verket ett bevis för att deras hypoteser stämde!) Popper vände sig mot när han utvecklade idéerna om kritisk rationalism.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

eevez: kan ju inte gör annat än att utgå från mig själv men att har aldrig ens knutit samman vilket kön jag tilllhör med skidåkning på något sätt, tror du att många på forumet t ex oavsett kön tänker såna tankar?
Innan och i samband med skidåkning? Jag känner iaf inte att som skidåkare har jag någon social roll alls knutet till kön, det heter inte skidman och skidkvinna. Vi är skidåkare/snowboardare, inte?
Det finns en sak som är vanligare bland män och som möjligtvis hänger ihop med ämnet, "nörderiet", att hänge sig åt något på gränsen till besatthet (oftast mot normen dessutom). Varför detta är vanligare kan man ju också diskutera men att nöta tennisslag mot en garageport eller tricks i ett hopp är för mig också former av nörderi lika mycket som att samla på någon obskyr serietidning eller grotta ner sig i northern soul.
Är manligt nörderi vanligare för att det är mer accepterat än kvinnligt, ifall man nu kan prata om acceptans alls?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
ichigo
20 inlägg
ichigo 20 inlägg 5 år sedan

la_grave :

ichigo :

la_grave :

Det är faktiskt vad man inte kommer fram till inom hjärnforskningen.

Sedan är det lite av en plattityd. Räknar man bort faktor a, b, c , d, e, f, g, h, i , j, k, l, m och några till stämmer påståendet. Det var för övrigt den (o)vanan hos freudianer och marxister (att när det hände saker som deras förklaringsmodeller inte förutsett var det i själva verket ett bevis för att deras hypoteser stämde!) Popper vände sig mot när han utvecklade idéerna om kritisk rationalism.

Nej, men om man forskar vidare på hur människor funkar och är, bortom den rent fysiska hjärnforskningen så kommer de fram till det. Ja, män har lite större hjärnor än kvinnor, men den skillnaden ger inte fullt utslag i intelligens. Ja, det finns fler toppintelligenta män (och fler riktigt korkade) än kvinnor, men om du ställer fem män och fem kvinnor bredvid varandra och jämför är det med stor sannolikhet inte så.

Man kan inte över huvud taget applicera statistik som gäller en hel population på individer och få fram en sanning.

Jag är övertygad om att - även om det FINNS fysiska skillnader också - en stor del av skillnaden i hur män resp. kvinnor beter sig beror på att vi ALLA (utom några få, få undantag) helt omedvetet beter oss olika mot män och kvinnor. Även mot spädbarn. Även de som tror att de inte gör det. Män/pojkar tränas till att bli orädda och tävlingsinriktade, kvinnor/flickor till att bli omhändertagande och konsensussökande. Kvinnor som avviker från den normen och är mer så som män förväntas vara betraktas ofta som kaxiga och jobbiga. Inte bara av män, utan även av kvinnor. Vi är lika inskränkta/styrda av normer allihopa.

Inte ett dugg konstigt då om män presterar bättre i sport, om man väger samman alltihopa (fysik + uppfostran). Förhoppningsvis är det på väg att luckras upp så att individer av båda kön kan få vara mer sig själva än en produkt av vår inlärda normativitet.

Powerside
3 inlägg
Powerside 3 inlägg 5 år sedan

Haha. Du som skriver detta inlägg borde skämmas. Genom forskning så är tjejer mycket mer smartare och "bättre" än killar. Så ni killar, skärp er nu! Det märks att ni är avendsjuk på tjejerna.

Powerside
3 inlägg
Powerside 3 inlägg 5 år sedan

JaroV :

magnusericsson :

Kolla generellt sett i allt så är det bara så, tjejer är kassa helt enkelt!

Det har jag också tänkt på!
Jag och en kompis tänkte såhär: Finns det någonting som en tjej är bättre på än killar? (båda ska kunna göra det, så man kan inte säga typ "föda barn")

T.ex. Balett - Killar är bättre, eftersom de är just starkare och kan göra fler saker.
Matlagning - Den som vann "årets kock" var en kille.
osv.

Jadu, du har helt fel. Det finns så mycket som du lilla inte vet om tjejer. Tjejer har vunnit 80% mer än killar på tävlingar t.x.e melodifestivalen, idol, fotboll, tennis, golf, fångarna på fortet OSV. Du borde bara lägga ner det här dumma idiot forumet eftersom att du är så avendsjuk på tjejer så behöver du ju inte hålla på skriva en massa falsk fakta om tjejer? GIRL POWER!

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan

Powerside :

Jadu, du har helt fel. Det finns så mycket som du lilla inte vet om tjejer. Tjejer har vunnit 80% mer än killar på tävlingar t.x.e melodifestivalen, idol, fotboll, tennis, golf, fångarna på fortet OSV. Du borde bara lägga ner det här dumma idiot forumet eftersom att du är så avendsjuk på tjejer så behöver du ju inte hålla på skriva en massa falsk fakta om tjejer? GIRL POWER!

"Tjejer har vunnit 80% mer än killar på tävlingar t.x.e melodifestivalen, idol, fotboll, tennis, golf, fångarna på fortet OSV." - Källa på det?

Fotboll, tennis, golf? Man tävlar ju mot samma kön när det är proffs?

I golf är det väl Sörenstam som har tävlat med männen, hon va så pass duktig att hon kom med i PGA Tour för herrar, första kvinnan som tävlar med herrar, dock kom hon på en 96e plats av 111.

Fotboll och tennis är jag rätt tveksam att damerna klår herrarna.

havreboll
1038 inlägg
havreboll 1038 inlägg 5 år sedan

Powerside :

Haha. Du som skriver detta inlägg borde skämmas. Genom forskning så är tjejer mycket mer smartare och "bättre" än killar. Så ni killar, skärp er nu! Det märks att ni är avendsjuk på tjejerna.

Det är bevisat att tjejer generellt har både bättre skolresultat och en mer utvecklad språklig förmåga än killarna. Som vanligt finns det alltid undantag som bekräftar regeln wink

zantarf
133 inlägg
zantarf 133 inlägg 5 år sedan

Powerside :

Jag hade tagit det du skriver på mer allvar om det faktum att du inte kan skriva svenska inte störde mig så mycket smile

Ake_Astrom
312 inlägg
Ake_Astrom 312 inlägg 5 år sedan

zantarf :

Powerside :

Jag hade tagit det du skriver på mer allvar om det faktum att du inte kan skriva svenska inte störde mig så mycket smile

Hmm! Så allt bedöms hur man kan skriva och behandla grammatiken?
Stackars Einstein och Mozart till exempel.
Men det kanske bara är det kvinnliga könet som måste skriva korrekt svenska, vi män får stava och skriva hur vi vill och ändå få vår skrifter bedömda efter sak inte hur vi hanterar det aktuella språket?

Besan
10 inlägg
Besan 10 inlägg 5 år sedan

Detta säger jag som tjej!

Tror att killar alltid kommer ligga snäppet högre än tjejer även det kan jämnas ut en aning med tiden!
Killar har generellt alltid varit galnare, och tjejerna rollen som lite lugnare. Sen så speciellt när det kommer till extremsporterna, så fysiken spelar roll! Vi tjejer kommer aldrig ha musklerna som en kille, så det finns saker som alltid kommer vara så mkt jobbigare för oss! Men när det gäller skidor, så ska vi tjejor kunna ligga på samma nivå som en kille, vi kommer dit!

Men sporten är relativt ny för tjejer, få har hittat dit! Kan bara se te mig sj, åker med 3 tjejer o 2 killar, jag älskar parken o har hittat mer till den, o det finns de killar som är både sämre o bättre än mig i samma ålder. Killarna är inga problem o få med i parken. Men tjejerna har inställningen "nee det e mer killarnas grej" Jag älskar nu parken o skiter fullständigt i om jag e tjej i parken.

I alla parker jag vart så är tjejerna lätträknade! Jag tror inte killarna har några problem med att det e tjejer i parken! Det e bara en attityd hos oss tjejerna som måste ändras? Det e nog många som tror att de inte kan bara för att det e så få tjejer som visar att vi kan också!

Så när det gäller i tävlingssammanhang så är det just detta som gör att vi kommer vara sämre, det kommer vi nog vara ett bra tag fram över. Majoriteten av tjejer är inte lika galna som killar, och lite galen behöver man allt va för o utvecklas i denna sport! vi måste bara få upp ögonen för det och lämna rollen som de lugna! Sen så ju större "konkurrensen" blir för tjejer ju mer kommer vi behöva utvecklas!

Sen såg jag det skrivits om gymnastiken, är sj gymnast i bakgrunden, träna mkt i mellan o högstadiet. De hjälpte mig mkt o komma igång i parken, o så jävla olika e de ej varandra, kan man göra en volt på en trampet kan man göra en med skidor i ett hopp! De e ej så olika, lite annan teknik o ett par skidorna på fötterna!

Jag vet att det finns fler som mig, och vi måste bli fler! Även om vi bara e hobby åkare!
Vi ligger bara steget efter! (ett rätt stort steg)

Killarna kommer länge ligga steget före, kanske alltid ligga steget före! Men vi kommer komma ikapp o minska gapet!

mmarcus
508 inlägg
mmarcus 508 inlägg 5 år sedan

Haha skönt att ni dragit upp en 2 år gammal tråd. Livsfarlig bastudiskussion btw

Tjaswesniper
97 inlägg
Tjaswesniper 97 inlägg 5 år sedan

Sämre fysiska förutsättningar.

Sämre konkurrens, tack vare den manliga normen. Är dock inte helt såld på den.

la_grave
1780 inlägg

Ake_Astrom :

Men det kanske bara är det kvinnliga könet som måste skriva korrekt svenska, vi män får stava och skriva hur vi vill och ändå få vår skrifter bedömda efter sak inte hur vi hanterar det aktuella språket?

Vad får dig att tro det? Ovårdat språk sänker vem som helst, oavsett kön, ålder, utbildning, titel eller vad man nu väljer att titta på.

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad linder (5 år sedan)

Jag blev fett impad på tjejernas slopestyle både snowboard och skidor! Jag anser mig själv vara en duktig åkare men jävlar va duktiga. Visst, det är långt ifrån killarna men ska vi vara ärliga är dom långt bättre än vad man vanligtvis ser i parkerna big_smile

zantarf :

Powerside :

Jag hade kunnat acceptera din åsikt om du nu kunde skriva på svenska. Men den där meningen gav mig huvudvärk. Du kanske borde lägga till ett på mellan orden skriva och svenska wink

la_grave
1780 inlägg

Tjaswesniper :

Sämre konkurrens, tack vare den manliga normen. Är dock inte helt såld på den.

Wot??

bootfitta
804 inlägg
bootfitta 804 inlägg 5 år sedan

Jösses, skönt att en massa tjommar på ett skidåkarforum helt på egen hand lyckats motbevisa könsmaktstrukturerna i samhället, jävligt seriös diskussion. Ni äldre borde tänka på hur småskitarna på detta forum suger upp eran "kunskap" för att sedan applicera den på sitt vardagsliv.

Hittills bara ett seriöst inlägg i debatten och ingen har egentligen svarat på några av punkterna förutom la_grave's försök att vifta bort hela resonemanget utan att redovisa något utav sina claims.

Freeride@2014

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 5 år sedan

bootfitta :

Jösses, skönt att en massa tjommar på ett skidåkarforum helt på egen hand lyckats motbevisa könsmaktstrukturerna i samhället, jävligt seriös diskussion. Ni äldre borde tänka på hur småskitarna på detta forum suger upp eran "kunskap" för att sedan applicera den på sitt vardagsliv.

Bootfitta va det ja...

havreboll
1038 inlägg
havreboll 1038 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad havreboll (5 år sedan)

Ake_Astrom :

zantarf :

Powerside :

Hmm! Så allt bedöms hur man kan skriva och behandla grammatiken?
Stackars Einstein och Mozart till exempel.

för att visa hur fel ditt antagande är så kommer jag anta att enda anledningen till att du försöker försvara kvinnor är att du är en mansgris som anser kvinnor som svagare och i behov av beskydd.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook