Resa med två par skidor utan att pröjsa extra

skidmannen
150 inlägg
skidmannen 150 inlägg 7 år sedan

Funderar på om jag kan få med mig två par skidor utan att letala extra på flyget? Om jag tar av bindningarna på ena paret blir det ett litet men tungt skidfodral, jag klarar precis att få skidfodral+pjäxbag under 15 kg. Nån som har provat?

Svar

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Köp lättare skidor wink

Barsken
5 inlägg
Barsken 5 inlägg 7 år sedan

Jag har ett dakine fall line fodral. Jag sätter ner ett par pjäxor, två par skidor och all min skidutrustning i de fodralet, när de är fullt väger de mer än 15kg, har aldrig haft problem med de. Dom väger aldrig specialbagagen så de ska nog inte vara något problem.

Ski_marre
23 inlägg
Ski_marre 23 inlägg 7 år sedan

precis skidor ær en fastavgift så trykk ner det som får plats och får det inte det køp større skidfodral smile

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Barsken :

Jag har ett dakine fall line fodral. Jag sätter ner ett par pjäxor, två par skidor och all min skidutrustning i de fodralet, när de är fullt väger de mer än 15kg, har aldrig haft problem med de. Dom väger aldrig specialbagagen så de ska nog inte vara något problem.

Inte flygit på länge?

Barsken
5 inlägg
Barsken 5 inlägg 7 år sedan

De var nu i januari jag flög sist med skidutrustning! Har de förändrats?

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad somebody (7 år sedan)

Multifodral är no go och pjäxorna måste vara i separat bag och blablabla

mWadsten
164 inlägg
mWadsten 164 inlägg 7 år sedan

har flugit ett antal gånger med skidor, 2 par och fler ibland... sist 2 par plus pjäxorna i bagen och lite annat smått. Har gått bra hittills, betalde bara bas avgiften för "special bagage" Upp till var och en om man vill chansa eller inte.

Obey your master Citera
kappakomplett
410 inlägg
kappakomplett 410 inlägg 7 år sedan

Swiss är bra, ett par skidor, stavar, och ett par pjäxor gratis. Upp till och med 23 kg. Flög ner till Zürich med två par skidor, två par pjäxor i fodralet och lite annat. Vägde strax under 23 kg så det var inga problem.

Vattendroppe
Online 3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 7 år sedan

Som sagt beror det helt på flygbolag. Finns det en viktgräns brukar det vara de enda de kollar, men i vissa fall säger reglerna så att säga en skiduppsättning och då brukar det vara kinkigare.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Nidhugg
46 inlägg
Nidhugg 46 inlägg 7 år sedan

Flög med två halvfeta skidor i ett fodral senast nu i helgen, vägde in på 15.3 kg (dom vägde det på Geneves flygplats). Trots viktgräns på 15 kg lät Easyjet det passera. Norwegian som vi flög ner med sa inte heller något. Har aldrig haft något problem så oroa dig inte.

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

ni som aldrig haft problem kan inte flyga mycket ni!

Åk mer jobba mindre! Citera
ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

Brukar lägga i två skidor i fodralet utan problem

Heddious
1779 inlägg
Heddious 1779 inlägg 7 år sedan

det beror på flygbolag. kolla på deras respektive hemsidor.
bland annat sas har ändrat reglerna de senaste åren.

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 7 år sedan

somebody :

Multifodral är no go och pjäxorna måste vara i separat bag och blablabla

Hörde också en massa snack om det, chansade över nyår med 2 par i Dakines mindre fodral och var inga problem. Samma sak för brorsan till USA i november, så vet inte riktigt hur hårda de blivit.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Jag har aldrig varit med om att de öppnat fodralet och kollat. Någon som stött på det?

Däremot undrar jag om man flyger två, kan man då ha ett fodral à 30 kg? (32 kg brukar väl vara maxgräns på kollivikt pga arbetsmiljöskäl - personalen ryggar).

TeleMartin
62 inlägg
TeleMartin 62 inlägg 7 år sedan

Yepp, jag har vart med om att dom har öppnat och kollat och även att dom väger skidbagen! Två par brukar dock kunna funka. Tips är att bagen inte väger allt för många kilo över flygbolagets maxgräns för specialbagage..

Maxgränsen per bagage brukar vara just maxgräns per bagage och då spelar det ingen roll hur många man är som delar på väskan..

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Varför inte bara göra rätt och betala för sig?

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Jo men maxgräns per kolli brukar å andra sidan vara 32 kg (?). Dvs man kan betala övervikt upp till 32 kg men blir det tyngre än så får man öht inte ta med väskan.

soffiiaa
36 inlägg
soffiiaa 36 inlägg 6 år sedan

Jag håller på försöker bli klok på det här. Inte så lätt det. Jag ska ner till Italien och vill ha 2par skidor med mig.
Flyger med sas, då står det att det inte är möjligt att checka in ett multiskidfodral, vilket mitt dakine dubbel är, gissar jag. Men ändra är jag trög eller så är det lite krångligt att begripa. Det kostar 300 kr att ta med skidfodral som max får väga 12kg. Är det 300 dit å 300 hem eller tur å retur förresten. Som jag kan förså det så kan jag lägga i mina båda skidor, i mitt multiskidfodral, boka i förväg å tala om att fodralet väger Tex 18 kg och då istället för att betala 300 betalar jag 450 kr. Är nog lite trög ändå jag, men kan det stämma att det är så? Har mailat sas, men inte fått nåt svar.

Max_Faktor
332 inlägg
Max_Faktor 332 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Max_Faktor (6 år sedan)

ShredTed :

Brukar lägga i två skidor i fodralet utan problem

Ja skidor brukar komma i par smile

On topic: åkte med Norwegian och hade betalat för tre par skidor. Kom dit med tre par skidor varav två i ett multifodral. Den sura gubben tvingade mig att ta ur ett par så att det blev tre kollin.

Så multifodral är aja-baja även om man betalar för två par.

JohanSundstrom
452 inlägg
JohanSundstrom 452 inlägg 6 år sedan

Hade med mig 3 par skidor och 2 par pjäxor helt utan kostnad till Whistler.. cool

Petter79
29 inlägg
Petter79 29 inlägg 6 år sedan

soffiiaa :

Jag håller på försöker bli klok på det här. Inte så lätt det. Jag ska ner till Italien och vill ha 2par skidor med mig.
Flyger med sas, då står det att det inte är möjligt att checka in ett multiskidfodral, vilket mitt dakine dubbel är, gissar jag. Men ändra är jag trög eller så är det lite krångligt att begripa. Det kostar 300 kr att ta med skidfodral som max får väga 12kg. Är det 300 dit å 300 hem eller tur å retur förresten. Som jag kan förså det så kan jag lägga i mina båda skidor, i mitt multiskidfodral, boka i förväg å tala om att fodralet väger Tex 18 kg och då istället för att betala 300 betalar jag 450 kr. Är nog lite trög ändå jag, men kan det stämma att det är så? Har mailat sas, men inte fått nåt svar.

När vi checkade in 2 skidor i samma fodral började gubben som även vägde fodralet yra just detta att det var max 12kg på sas. Hade nått med sas kollektiv avtal. Men då vi flög lufthansa så funkade det. Brukar va per håll man får betala. det är dock bäst att förboka.

lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 6 år sedan

Quiver killers och bindning i bagaget?

kappakomplett
410 inlägg
kappakomplett 410 inlägg 6 år sedan

Flög just Swiss Köpenhamn till Zürich tur och retur (kom till Köpenhamn i lördags, den 19/1). Hade två par skidor, stavar, ett par pjäxor (och lite kläder) i stort skidfodral. På nervägen blev jag tillfrågad om jag hade ett par skidor, vilket jag svarade ja på. Ingen vägning av skidfodralet. Blev tillsagd att det inte fick vara kläder i fodralet. Men det var inte någon kontroll av om jag hade det.
På hemresan var det ingen fråga om hur många skidor det var, däremot så vägdes skidfodralet, vikt 22 kg. Det var inga problem.
Enligt
http://www.swiss.com/web/EN/services/ba … pment.aspx
så får man fri transport av "1 helmet, 1 pair of ski boots, 1 pair of ski sticks, 1 pair of skis".
Uppgift om vikt är: "SWISS does not accept sports equipment of more than 32kgs".

Så egentligen får man bara ha med sig ett par skidor. Men i praktiken verkar det vara okej med två par om vikten inte överskrids. (Vilket borde vara svårt...).
Men risken för en nitiskt incheckningspersonal kan förstås inte helt negligeras. Så lite av en chansning är det...

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (6 år sedan)

Tusan vad det varierar! Jag har vid ett antal tillfällen flugit med 2 par lagg, men då har jag plockat av bindningarna från hustruns skidor (...enkelt, monterade på skenor) och "sandwichat" ihop hennes bindningslösa par med ett av mina par. Paketet ser ut som ett par, om än något tyngre, men har inte varit några problem.

MEN, sist vi flög (vanlig snöcharter) vägde dom våra lagg, fick inget vettigt ur incheckningspersonalen om någon ny policy eller så (nu hade vi bara varsitt par). En snubbe hade i a f ett "multifordral" som vi sen var två man till att lämpa in i anslutningsbussen, det var tungt...

När vi flygit reguljärt har jag bara vägt skidor en enda gång i Genevé... (då hade vi 2+2 par med oss)

Planerar att montera "Quiver-killers" i a f på dom skidorna utan skensystem (t e x mina Hendryx), just för att kunna "sandwicha" ihop flera par utan att få dumma frågor, och ytterst riskera att inte få med laggen.

(...dum) fråga: Har någon helt enkelt tagit med två par lagg, i två fordral och pröjsat vanlig övervikt för det andra paret, eller nåt liknande. Hur f-n gör man bäst....?

Kan vi kanske hjälpas åt att bena ut olika flybolags policy per bolag? Helt klart skiljer det mellan olika bolag.
Sammanställning, excelfil, någon?

/Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
erikaber100
10 inlägg
erikaber100 10 inlägg 6 år sedan

Sandwichat ihop skidorna?
Har nämnligen ett par pistskidor med skenor som jag ska ha med ner till alperna tillsammans med ett till par bredare skidor.
Får dock bara ta med ett par på planet.

Abelin
82 inlägg
Abelin 82 inlägg 6 år sedan

Lufthansa (1 bräda):
Flög Sthlm-München med Lufthansa. Hade med en bräda (inte skidor då..) och packade boots och hjälm i boardbagen. Med Lufthansa är det gratis att ta med ett par skidor/snowboard, dock vill de att man endast har skidor/bräda i väskan och skor separat. De sa till mig vid baggage drop att jag bara fick ha brädan i väskan men när hon vägde väskan o såg att den var lätt sa hon att det var okej att ha andra grejer i väskan för den här gången. På vägen hem hade jag samma innehåll, då vägde de bara väskan och brydde sig inte om innehållet.

Easyjet (2 brädor):
Jag flög Sthlm-Geneve med Easyjet. Då betalade jag 30€/resväg för snowboard equipment. Deras policy är max 12kg för specialbaggage. Om man checkar in en resväska max 20kg och specialbaggage max 12kg kan man fördela vikten mellan dessa hur man vill alltså max 32kg. Jag hade två på brädor med mig och fyllde boardbagen med boots, ryggskydd, hjälm, kläder etc. De vägde väskorna men kollade inget innehåll.

Vet inte hur mycket de skiljer på skidor och snowboard.

Abelin Citera
JoPet
0 inlägg
JoPet 0 inlägg 6 år sedan

Självklart händer det att incheckningspersonalen råkar släppa igenom felaktigt bagage.
Men det är inget som uppskattas när det är dags att lasta flygplanen.
Multiskidfodral och skidfodral som innehåller annat än skidor är otroligt jobbiga att hantera.
Två par skidor som är ordentligt buntade är dock inget jag skulle ha något problem med.

Se även till att ha koll på vad som gäller med eventuella lavinryggsäckar.
Är inte bara en gång som man har fått vänta pga det.

/Lastarslaven wink

Eller så är det bara att spåra. Citera
JAndersB
292 inlägg
JAndersB 292 inlägg 6 år sedan

Pratat en del med sas inför japanresa. Trots tjat fick jag inget annat vettigt ur kundservice än det som står på hemsidan. Skidor/snowboards gratis om man meddelar innan men totalt max 23 kg varav max 12 kg i brädfodralet. Pjäxor o hjälm vill man ha i egen väska. Så här står man med fina och tunga multibagar på hjul och kan inte använda dom :-(

Anders

Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 6 år sedan

Marker Jester Demo FTW! Ta av bindningarna och lägg skidorna mellan det andra paret.

Kan även köpa separata plattor och använda samma bindningarna till flera par skidor.

/R

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Multibagar är ju värdelösa. När jag flyger med två par skidor har jag ett traditionellt skidfodral som är marginellt större (mitt är från Rossignol, specat för 2-3 par skidor) än ett vanligt singelfodral. Kläder, pjäxor osv får plas utan problem i en vanlig stroller från Rimowa.

Vad var poängen med multibag nu igen? Extra otymplig att släpa på? Extra fult? Som skidkläder i t-banan…

JAndersB
292 inlägg
JAndersB 292 inlägg 6 år sedan

Multibag = min och frugans snowboard med våra skor och hjälmar mellan samt en hel del kläder. Denna på hjul och en väska till och allt med. Suveränt smidigt att hantera. Så håller inte riktigt med...

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 6 år sedan

Boardbag på hjul, tydligen kallat multibag, är snyggt och praktiskt.

Skidfodral över axeln: stighelmersnowroller.

listerine. Citera
soffiiaa
36 inlägg
soffiiaa 36 inlägg 6 år sedan

Orkar inte krångla, sitter å ska beställa ett enkel fodral nu. Chansar på att det blir puder, tar med det bredaste jag har:) Kan inte bestämma mig om jag ska ta Dakine eller Line fodral. Nån som vet om Line fodralet är lika bra vadderat som Dakines?

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 6 år sedan

2 snowboards + 1 par skidor + 1 par pjäxor, spade etc i ett dakine dubbelfodral. 19 kg. Inga problem med norwegian. (förra veckan)

red_tag
79 inlägg
red_tag 79 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad red_tag (6 år sedan)

Jag fick betala 600 kr till Kanada och 600 kr hem från Kanada för 2 veckor sedan. 2 par puderlagg med bindningar och stavar 13 kg typ.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook