Länkade produkter
Dynastar LEGEND PRO RIDER 115
2 recensioner, betyg 4,5

Enbart nose rocker

snoop-a-loop
6 inlägg
snoop-a-loop 6 inlägg 7 år sedan

Är sugen att köpa ett par par skidor med relatvivt bred midja, men de enda skidorna jag hittar som ligger runt 120 har rocker både i nosen och i tailen. De skidor jag tänker på är Armada AK JJ, de flesta Völkl, salomon rocker 2 (verkar ha någonslags rocker i tailen )och line 115. Line 115 har "bara" early rise och jag skulle nog ändp vilja ha ett par rocker skidor. Jag vill ha en skida med enbart nose rocker då jag måste erkänna att jag aldrig kommer göra en cork 900 från en 30m klippa, utan jag kommer köra på förhoppningsvis öppna ytor samt försöka överleva skogsåkning. Så jag tänkte bara kolla om någon har förslag på skidor, ca 120 i midjan, med enbart nose rocker? Om det nu inte skulle finnas nose rocker i denna storlek, är det värt att köpa ett par full rocker för jag tänker mig att det är lättare att få övervikt om man skulle luta sig bakåt, eller är det bara jag som inbillar mig samtidigt som jag skulle se ut som en noob när jag inte använder skidorna till sitt yttersta!

Svar

mattheuw
34 inlägg
mattheuw 34 inlägg 7 år sedan

Kanske Dynastars LP 115 kan vara något för dig, har väl 400-450mm tiprocker vad jag kan minnas.

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

BD Megawatt?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Inga problem med tailrocker vid framåtåkning, vid skogsåkning är det snarare en fördel. Fullrocker är ju inte samma som tip och tailrocker med camber emellan?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

90% av de som har ski med tailrocker og twintip lander aldri baklengs, og ski med lav tailrocker og stiv tail gir 99% av støtten til en flat bakski i landinger. Manøvrerbarheten i trang skog blir mye bedre og du får en tail som synker litt mer ned i pudderet og gir en litt mer nøytral stance.

Kjøp et par ski med rocker i begge ender og selg de om du ikke er fornøyd?

simen at downskis.com Citera
FelixLoman
62 inlägg
FelixLoman 62 inlägg 7 år sedan

early rise är väl bara lines namn på rocker?

ukulele det är fan heavy jävla fucking metal Citera
Lima-ko
1605 inlägg
Lima-ko 1605 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Lima-ko (7 år sedan)

Early rise är Lines benämning på rocker, stirra dig inte blind på namnen utan titta på specifikationerna istället. Influence 115 har 25 cm x 6 mm early rise i nosen. Jag körde föregångaren Prophet 115 (mer eller mindre identisk med årets) ifjol och i år kör jag Sir Francis Bacon, båda är riktigt fina lagg men känslan skiljer sig en aning framförallt pga monteringspunkten skulle jag vilja säga.

Din anledning till varför du ska utesluta alla lagg med rocker båda fram och bak tycker jag är lite lustig. Bara för att en skida har både rocker fram och bak betyder det ju förslagsvis inte att den enbart är till för att landa allt man hoppar baklänges. Den blir ju snarare bara mer lätthanterlig eftersom bakändarna inte tenderar att fastnar i sväng plus att det tillåter dig att göra snowboardliknande surfsvängar där du liksom vrider loss skidorna ur deras tänkta spår på ett enklare sätt.

Vad har du för specifikationer btw, alltså vad väger du, hur åker du, hur mkt, och vart, vad har du åkt tidigare osv.? Det är rätt svårt att ge tips utan den informationen.

Edit:

znitch :

early rise är väl bara lines namn på rocker?

znitch hann före.

snoop-a-loop
6 inlägg
snoop-a-loop 6 inlägg 7 år sedan

tackar för svaren!! jo det kanske är dumt att bar stirra sig blind på rocker, så jag ska ta en funderare!! tack igen för svaren

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook