Snöguiden! Fel fel fel!

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 7 år sedan

Freeride är enligt mig en grymt bra och problemfri sida, men det är en grej jag stört mig på väldigt länge nu!

Snöguiden visar vart det är mest snö i pisterna och inte natursnö i terrängen som prio 1, borde vara tvärtom såklart!
Då t.ex Kittelfjäll har mest snö i hela Sverige står inte ens med på snöguiden eftersom de skiter i att skriva hur mkt snö de har i pisterna!
Nu ligger Romme Alpin i topp som sprutar ut konstsnö och bara skit, de har 10cm natursnö annars!

Det är väll ändå natur-snödjupet folk vill veta??!!
För man vill ju veta vart de finns mest snö, inte mest konstsnö?

//Palmroth

Svar

johan
2878 inlägg
johan 2878 inlägg 7 år sedan

Kittelfjäll skriver hur mycket snö de har i pisterna däremot var det flera dagar sen de lämnade en rapport och därför filtreras de bort från listan.

Rent tekniskt är det inga bekymmer att byta från snömängd i pist till snömängd i terrängen istället. Vad säger ni andra vill ni att vi ska basera topplistan på terräng istället för pisten?

Jepen
0 inlägg
Jepen 0 inlägg 7 år sedan

Jag håller med Palmroth, vill hellre veta snön terrängen än i pisten! Så skulle va bra om topplistan baserades på terrängen istället smile

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Vore en grymt bra idé!

Och Kittel kanske har mest snö i Sverige, om man mäter i någon av rännorna wink

livet är en semester Citera
kappakomplett
414 inlägg
kappakomplett 414 inlägg 7 år sedan

Hej!

Bättre med info om snödjupet utanför pisterna. Men finns det data om detta från alla orter?
Sen är det väl kanske inte ett väldefinierat mått, risken finns att orterna rapporterar från närmaste vinddriva?

hälsn Anders

Pillard
3108 inlägg
Pillard 3108 inlägg 7 år sedan

Böjd att hålla med i grundtanken. Snödjup utanför pisterna är väl det som de flesta av oss bryr sig mest om.

johan
2878 inlägg

kappakomplett> Japp. Vi har all information om snödjup i terrängen för de svenska skidorterna:
https://www.freeride.se/snodjup/
Vilka mätregler SLAO har vet jag inte. Men man får hoppas de inte mäter i vinddrivan smile

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 7 år sedan

Lysande initiativ AshtraYmofucku! har själv stört mig på detta under en längre tid.
gör så att topplistan baseras på mängden snö i terrängen istället!!

erik_lagg
742 inlägg
erik_lagg 742 inlägg 7 år sedan

Håller med!
Min son blev lurad och trodde att Romme hade mest snö i Sverige - besvikelsen blev stor.
Om det är 40 cm eller 90 i pisten har ju inte så stor betydelse egentligen.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Jag stämmer in i kören!
Sidan är ju främst riktad mot de som ägnar sig åt lössnöåkning och därför borde det snödjupet vara av större intresse. Finns det teknisk möjlighet att låta varje enskild användare själv välja vilket snödjup som ska visas? Låt natursnö vara standard och skulle man vilja se "pistsnö" istället så är det bara att klicka i det alternativet under inställningar eller liknande.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg

Yes! Skulle va grymt om ni ändrar detta! Tror ingen inte håller med om detta?
Man vill ju snabbt och smidigt se vart de finns mest snö i Sverige så man vet inför varje helg vart man skall åka och pumpa puder.
Inget att skryta om vem som har mest konstsnö som sagt, utan det är natursnön som är the real deal!

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Jag ser gärna båda. Men topplistan får gärna vara utan för pisten även om mätningarna där är till grova överdrifter:)

Det som inte dödar det härdar. Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg

Mätningarna är oftast inte överdrifter när man kollar på natursnön.
Däremot på mätningarna i pisten överdrivs det ju kraftigt!

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 7 år sedan

Självklart ska det vara snömängd utanför nedfarterna! Det är ju helt ointressant om det är 5 cm eller 2 m under den pistade ytan. I nedfarten är det ju just ytan som är det väsentliga och inte snödjupet.

Det är bara att byta, Johan.

www.arelavincenter.se Citera
havreboll
1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 7 år sedan

Har också tänkt på detta flera gånger. Helt för att byta till natursnö som prio 1 i listan

Enetjarn
8 inlägg
Enetjarn 8 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Enetjarn (7 år sedan)

@ashtra Res runt lite grann på vårvintern så märker du nog att det överdrivs en hel del om natursnön också.

Ashtraymofucku
634 inlägg

Jo sant Enetjarn, men det är ju endast på vårvintern det överdrivs, och då är det ändå ointressant med snödjupet eftersom man ändå inte kan få nå puderåkning då

johan
2878 inlägg

Tack för all feedback!! Nu har jag ändrat topplistorna så de baseras på snömängden i terrängen istället.
https://www.freeride.se/skidorter/
https://www.freeride.se/snodjup/

Ashtraymofucku
634 inlägg

Grymt Johan, nu behöver man inte störa sig på det något mer, TACK!

Vill inte verka petig men det fungerar inte riktigt, t.ex Borgafjäll som har 130cm i terräng och Kittelfjäll som har 125cm i terräng som är mest i hela Sverige står inte ens med i topplistan och inte i snödjupslistan nedanför, vad kan det bero på? Då dessa orter är de mest aktuella för mig skulle de va grymt om de står med på topplistan

johan
2878 inlägg

Vi sorterar bort skidorter som har gamla uppgifter. Kittelfjäll lämnade sin senaste rapport den 26 januari och Borgafjäll den 29 januari. Men förhoppningvis lämnar de någon mer aktuellt rapport då kommer de att synas igen.

Ashtraymofucku
634 inlägg

Okej misstänkte att det fungerade så, men nice! Då får Kittel och Borga skärpa sig helt enkelt

ChristianLovgren
20 inlägg
ChristianLovgren 20 inlägg 7 år sedan

Av vilken anledning finns inte Borgafjäll med?

Throw me a pie! Citera
Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 7 år sedan

ChristianLovgren :

johan :

Vi sorterar bort skidorter som har gamla uppgifter. Kittelfjäll lämnade sin senaste rapport den 26 januari och Borgafjäll den 29 januari. Men förhoppningvis lämnar de någon mer aktuellt rapport då kommer de att synas igen.

Hur kunde du missa det inlägget bara några poster upp?

ChristianLovgren
20 inlägg
ChristianLovgren 20 inlägg 7 år sedan

Tancoll :

ChristianLovgren :

johan :

Hur kunde du missa det inlägget bara några poster upp?

Kan komma på flera anledningar men nöjer mig med lathet.

Throw me a pie! Citera
johan
2878 inlägg

Nu har Borgafjäll och Kittelfjäll kommit med färska rapporter så just nu leder de snötoppen i Sverige.

Vi har även utökat med några nya orter som lämnar snörapporter: Sydalpin/Kungsbygget, Trysil, Nalovardo, Storklinten

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

johan :

Nu har Borgafjäll och Kittelfjäll kommit med färska rapporter så just nu leder de snötoppen i Sverige.

Hammarbybacken tar ledning ikväll efter snö"stormen"!!

Det som inte dödar det härdar. Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg

Grymt bra, tack så mycket Johan! Jo jag fick tjata lite på Kittel att dom skulle skärpa sig på att uppdatera snödjupen.
Men gött nu ser man snabbt vart man ska åka

Niero
8 inlägg
Niero 8 inlägg 7 år sedan

Såg att det står att Tandådalen/Hundfjället bara har öppet ca 50% av både liftar och pister, lite konstigt eftersom typ allt är öppet

Benner
16 inlägg
Benner 16 inlägg 7 år sedan

Bra initsiativ!!!!!big_smile

Ashtraymofucku
634 inlägg

Jo, vi måste få skidorterna att uppdatera oftare bara, gamm-gubbarna som sitter i styret bakom anläggningarna förstår inte hur viktigt det är för dem

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook