Lavinolycka i Tänndalen

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad A-Pow (7 år sedan)

En svårt skadad i lavinolycka!!!! (expressen) (aftonbladet) Finns det någon som har mer information om vad som hände?

Hoppas han klarar sig!!!

Svar

jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 7 år sedan

Någon som vet mera kring vem det var och vad han hade för anknytning till tänndalen?
nu blir man ju orolig alltså, fasen vad läskigt det är när naturen visar sin kraft..

Ill be back Citera
jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad jeppenator (7 år sedan)

Hittade lite mera info här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14327630.ab

EDIT: såg nu att den redan var länkad.. och jag trodde jag kunde detta med att läsa innan man skriver.. attans!

Ill be back Citera
FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 7 år sedan

ajdå, läskigt när sån't där händer...

Aa fast nä... Citera
FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 7 år sedan

jeppenator :

Hittade lite mera info här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14327630.ab

EDIT: såg nu att den redan var länkad.. och jag trodde jag kunde detta med att läsa innan man skriver.. attans!

haha, inte bra...

Aa fast nä... Citera
Carolajner
81 inlägg
Carolajner 81 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Carolajner (7 år sedan)

Bilder på lavinen finns här: http://op.se/lanet/harjedalen/1.4358012 … i-lavinen. Tydligen var det två pistörer som arbetade med att lavinsäkra området som drogs med.

Edit: Eller rättare sagt var det två pistörer som åkte i området men bara en av dem drogs ner under snön.

Piglet55
481 inlägg
MFA
2 inlägg
MFA 2 inlägg 7 år sedan

Läste att det tog 30-40 minuter att få fram killen! Är det inte ganska dåligt?
Hade han ingen transciever?
Vad kräver man för beredskap hos arbetsgivaren?

Hoppas verkligen han klarar sig...

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hasse_Lindborg (7 år sedan)

Ta allt som skrivs i tidningen med en nypa salt. Sanningen kommer fram så småningom.....

Och ifrågasätt inget ni inte vet något om...

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Och undvik att peka finger eller dra slutsatser baserat på artiklar i kvällspressen, det hjälper ingen.
Håll i åtanke att det i bästa fall blir en väldigt traumatisk upplevelse för pistörerna så kliv försiktigt och med bibehållen respekt.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
markus
55 inlägg
markus 55 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad markus (7 år sedan)

Fick nyss det tråkiga beskedet att han gick bort.

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ALPINBUTIK (7 år sedan)

Hörde på nyheterna att pistören har avlidit.
Trots stor erfarenhet kan det gå riktigt illa.
Vila i frid
Såg inte att markus redigerade sitt inlägg ovan

www.alpinbutik.com Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

Ski in Peace mannen... Du var duktigt på ditt arbete!! Hoppas du får det bra...

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 7 år sedan

Riktigt tråkigt! Tankarna går till familjen och anhöriga

rabbit
779 inlägg
rabbit 779 inlägg 7 år sedan

kondoleanser

Equal rights and Justice. Citera
LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

Tråkigt! och lite speciellt när det händer de som arbetar med säkerheten för andra.

Tror däremot att större delen av de åkare som åker offpist i svenska fjällen inte förstår att lavinförhållandena ofta kan vara mycket värre i Sverige än i Kanada och alperna.
Har gjort mina säsonger i alperna och Kanada och Åre är ett av de mest lavinfarliga ställen jag någonsin åkt på!

Åk mer jobba mindre! Citera
Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 7 år sedan

LawndartGustav :

Tråkigt! och lite speciellt när det händer de som arbetar med säkerheten för andra.

Tror däremot att större delen av de åkare som åker offpist i svenska fjällen inte förstår att lavinförhållandena ofta kan vara mycket värre i Sverige än i Kanada och alperna.
Har gjort mina säsonger i alperna och Kanada och Åre är ett av de mest lavinfarliga ställen jag någonsin åkt på!

+1

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Det jag tycker är mest skrämmande är att man inte läst någonstans om transivers utan enbart sondar och polishundar... Känns som om man jobbar med lavinsäkerhet så bör man ju även ha sådant med sig hmm

Vila i frid!

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Att Aftonpressen inte skriver om transcievers betyder inte per automatik att de inte bar transcievers.
Eftersom det skedde under arbete så kommer det att startas en utredning, det är bäst att avvakta vad som framkommer där istället för att spekulera utifrån artiklar på kvällspressens nätupplagor.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Tompan14 :

Att Aftonpressen inte skriver om transcievers betyder inte per automatik att de inte bar transcievers.
Eftersom det skedde under arbete så kommer det att startas en utredning, det är bäst att avvakta vad som framkommer där istället för att spekulera utifrån artiklar på kvällspressens nätupplagor.

Sant sant ... Dock lär det ju inte behövas en utredning för att veta om dom bar transcievers eller inte.

darkokrasic1
3 inlägg
darkokrasic1 3 inlägg 7 år sedan

Kommer att kännas tomt i vår när man kommer upp och han inte är där.. Vila i frid!

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 7 år sedan

40 minuter är ju ett tag..

haiya
41 inlägg
haiya 41 inlägg 7 år sedan

Mycket tråkigt det som har hänt. Kan bara hoppas det kommer nått gott av detta.

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 7 år sedan

Detta kanske öppnar ögonen för er som tror att ni är odödliga med utrustningen...

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook