Problem med "ont i fötter" av pjäxor

AndreasXPS
19 inlägg
AndreasXPS 19 inlägg 7 år sedan

Hej,

Skaffade för ett tag sedan ett par pjäxor hos Alpingaraget där vi testade flera olika utvalda modeller därav en Head Vector LTD kändes bra. Vi gick vidare och gjorde formgjutna sulor och hela kittet och allting gick på 5600:-, inte jättebilligt enligt mig...

Nu till problemet:

Jag kom hem i söndags efter en vecka i Chamonix där jag också premiäråkte pjäxorna. Första dagen var katastrof, spännde av och på hela tiden och kunde knappt avnjuta åkningen på grund av all smärta i foten. Dagen efter likadant, ingen förbättring och inte heller under veckan ut.

Jag sitter i skrivande stund med en pjäxa varav värde på 5600:- som känns skit efter 7 skiddagar 8h om dagen, det känns inte riktigt bra och jag börjar så klart bli orolig, kommer det någonsin bli bra?

Är det någon som har liknande erfarenheter av pjäxor? Vad gjorde ni för att få dom "bättre"? Hur lång tid tog det innan era satt som en smäck?

Har läst lite var stans där folk skrivit att pjäxorna gjorde skitont första timmen sen var dom helt underbara! Jag skakar bara på huvudet...

Tacksam för lite diskussion angående det här.

Mvh Andreas

LINE SFB / M. Jester 16 / Head Vector LTD Citera

Svar

Petts
137 inlägg
Petts 137 inlägg 7 år sedan

Tjena mannen,

Min flickvän hade (har fortfaande) samma problem för 2 år sedan, med ett par sprillans nya pjäxor + formgjutna sulor. Hon kunde knappt åka 3-4h/dag för att pjäxan gjorde det i princip omöjligt.

Sedan dess har vi faktiskt inte varit i backen tillsammans så jag vet inte riktigt vad man ska göra för att undgå problemet. Antar att du tidigare åkt utför med andra pjäxor utan detta problem, men testat någon polares pjäxor under en dag och se om problemet kvarstår?

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (7 år sedan)

Hej Andreas!
Att hitta rätta pjuck är ett känsligt kapitel för många skidåkare, ett mycket känt faktum. Det man provar i butiken känns sällan lika ute på berget. Det blir helt andra belastningar och tryck på fötterna vid aktiv åkning.

Nåväl, det bästa jag kan råda dig till är att gå tillbaka till Garaget (en morgon när dom öppnar eller boka en tid) och presenterar så noga som möjligt: Var får du ont, hela foten eller punktbelastningar ? Efter hur lång tid, efter nån timme eller direkt? Etc, etc. Dom kan också ha nytta av att veta vad kört på innan (fabrikat, modell, etc.).

Enligt min erfarenhet KAN det ta rätt lång tid att faktiskt anpassa fötterna till t ex styvare pjuck, t ex gå från flexindex 110 till 130, detta trots att man fixat till skon, gjort sulor, tryckt ut dom på olika ställen, m m. Flexindex är f ö inget universellt mått när det gäller pjäxor, man kan egentligen bara jämföra inom respektive fabrikat.

Sen har det betydelse också om du gjorde premiär i Cham eller om du redan hade ett antal dagar i benen. Det KAN också göra j-vligt ont i fötterna om man kört mycket på mjukt underlag och sen måste köra på hårt underlag.

Men det finns en mängd åtgärder att ta till och grabbarna på Garaget skryter gärna med att dom kan det här med pjuck, låt dom visa det!

Eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Xos
40 inlägg
Xos 40 inlägg 7 år sedan

Jag gjorde som du, köpte nya pjäxor och fixade formgjutna sulor. Har sedan dess åkt en vecka i sälen, men jag känner inte igen det du skriver. Visst fick jag ont, men inte alls så som du beskriver det. Och mitt avtog under veckans gång.

Jag skulle rekommendera att du går tillbaka till alpingaraget och fråga dem om de har någon lösning smile

skigirl91
173 inlägg
skigirl91 173 inlägg 7 år sedan

Jag har samma problem med mina pjäxor sad

kappakomplett
411 inlägg
kappakomplett 411 inlägg 7 år sedan

Sådär ska det inte alls vara. Om formgjutningen har lyckats ska det kännas bra direkt.
Det som kan återstå att korrigera är om skalet klämmer på något ställe, men det ska vara på specifikt ställe, och går i så fall att trycka ut.
En formgjuten pjäxa ska inte spännas åt egentligen eftersom den följer foten exakt. Speciellt första dagarna man har en formgjuten pjäxa får man vara försiktigt med att spänna åt. Jag har haft mina några år och måste fortfarande vara försiktig när jag sätter på pjäxorna första dagarna. Räcker med att använda lillfingret för att spänna.
De översta spännena kan behöva lite tryck men de som sitter över foten får man vara försiktig med.
Kanske har du spänt åt för mycket?

Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 7 år sedan

Jag har ett par formgjutna inneskor och pjäxor jag kört med i 1,5 säsonger.
Det är oftast bra utan några som helst problem men, Faktisk också i Chamonix 2 år i rad så har jag fått fruktansvärd kramp/smärta i fötterna.
Något som jag sällan har, hittade några gemensamma faktorer.

När vi åkte i Cham så var det långa åk, brant, djup tung snö och framförallt flatljus.
Jag tror man undermedvetet står något i baksätet i den åkningen och man spänner sig vilket kör det väldigt oskönt.
Testa när det är fina förhållanden eller i pisten när du garanterat håller "rätt" position. Ge det någon tid.

Om det fortfarande gör väldigt ont så kanske det är dags att trycka dem lite men inte om du inte har ont hela tiden.

Sedan har du inte åkt tillräckligt länge på dem tycker jag, Har själv ca en månad innåkning innan jag tycker att det känns bra. Fram tills dess så spänner jag upp de 3 nedersta spännerna i liften, alltså även de ovanför vristen, det tycker jag hjälper mycket. Nu nöjer jag mig med de 2 nedersta.

Lycka till!

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 7 år sedan

jag får ont av att stå i ankarlift och åka susarbäck... annars funkar det ok för det mesta, och detta gäller i alla pjäxor jag haft...

Åk mer jobba mindre! Citera
Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 7 år sedan

Reine :

Sedan har du inte åkt tillräckligt länge på dem tycker jag, Har själv ca en månad innåkning innan jag tycker att det känns bra. Fram tills dess så spänner jag upp de 3 nedersta spännerna i liften, alltså även de ovanför vristen, det tycker jag hjälper mycket. Nu nöjer jag mig med de 2 nedersta.

Håller med Reine, det kan ta ett tag att åka in sig. Jag knäpper nästan alltid upp 2 av 4, ibland 3 av 4 spännen mellan åken, mest för att bibehålla blodcirkulationen i foten, speciellt när det är kallt. För nya och gamla raceåkare är detta ett helt automatiserat beteende faktiskt. Racepjuck har alltid varit notoriskt obekväma (nåja, mer eller mindre...)!
När man tänker efter ser man dock inte detta alltför ofta. De flesta verkar ha samma åtspänning hela tiden.
Men ett bra tips är det!
Ha det!
/Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
ingelstroem
41 inlägg
ingelstroem 41 inlägg 7 år sedan

Jag hade exakt samma problem som dig med mina formgjutna sulor när jag skaffade dem från Skistore inför 09/10 säsongen. Det krampade något oerhört i hålfoten de första 10-14 skiddagarna och detta är något som återkommer de första skiddagarna varje säsong nu.

Svaret jag fick här på forumet och av Skistore var att min fot inte var van vid att ha stöd av en sula och på så sätt spände foten sig vilket gjorde att jag fick mer ont med sula än jag hade tidigare utan sulan. Att ta ut sulan var inget alternativ för då försvann den suveräna passformen i pjäxan, Full Tilt Seth Morrison. Vad jag gjorde var att försöka uthärda det och bara köra på och efter de första två veckorna, första säsongen med pjäxorna, hade foten vant sig vid det extra stödet och sen satt pjäxorna verkligen som "gjutna". Det jag har gjort de senaste åren är att ha dem på mig inomhus så att fötterna vänjer sig vid stödet eftersom jag inte använder sulor i skor. Det funkar sådär men är en verklig förbättring än första och andra året med sulorna. Nu vet jag inte om du använder sulor i skor så om det är ditt "problem".

För min del så uthärdade jag det och fick sen ett par kanon pjux men jag hade en hel säsong att vänja mig så jag kunde undvara några timmar varje dag den första tiden att vila fötterna från pjäxorna när det gjorde för ont att köra.

Lycka till!

carldotcom
115 inlägg
carldotcom 115 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Pow-carl (7 år sedan)

Jag tycker att det är spännande att du skriver en tråd på Freeride innan du går till Alpingaraget. Dagens ungdom! Jag lovar att dem fixar till dina pjäxor om du går dit. Men som sagt det är en liten process att få till perfekta pjäxor. Tålamod är nyckelordet, min vän.

Sedan spelar det ju mindre roll vad andra har för erfarenheter egentligen. Dem har ju inte likadana fötter som dig.

Snowjobs and faceshots rule! Citera
Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Men om folk i allmänhet var som dom flesta här inne så skulle inte alpingaraget överleva... Sport Conrad är ju guds gåva till dom flesta här... Butiker i Sverige fungerar bara som deras "skyltfönster". Patetiskt om någon frågar mig. (nu får jag nog massa påhopp, och ännu mera om jag skriver den tråden jag sitter och funderar på)

carldotcom
115 inlägg
carldotcom 115 inlägg 7 år sedan

@Magngan: Jag hoppas att du tycker att Sport Conrad är patetiskt, inte de svenska butikerna?

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Pow-carl :

@Magngan: Jag hoppas att du tycker att Sport Conrad är patetiskt, inte de svenska butikerna?

Inte Sport Conrad och deffinitivt inte dom Svenska butikerna. Utan snarare mentaliteten på många här på forumet som gärna vill känna, klämma och får råd och hjälp på någon av våra utmärkta butiker rumt om i Sverige, för att sedan gå hem och beställa från SC.... Sedan när det blir problem med grejorna, då duger den lokala handlaren igen.... Så svaret från mig är att många personers mentalitet är patetisk!

carldotcom
115 inlägg
carldotcom 115 inlägg 7 år sedan

Magngan :

Pow-carl :

Inte Sport Conrad och deffinitivt inte dom Svenska butikerna. Utan snarare mentaliteten på många här på forumet som gärna vill känna, klämma och får råd och hjälp på någon av våra utmärkta butiker rumt om i Sverige, för att sedan gå hem och beställa från SC.... Sedan när det blir problem med grejorna, då duger den lokala handlaren igen.... Så svaret från mig är att många personers mentalitet är patetisk!

Bra, blev lite rädd där. Håller helt med.

AndreasXPS
19 inlägg

Pow-carl :

Jag tycker att det är spännande att du skriver en tråd på Freeride innan du går till Alpingaraget. Dagens ungdom! Jag lovar att dem fixar till dina pjäxor om du går dit. Men som sagt det är en liten process att få till perfekta pjäxor. Tålamod är nyckelordet, min vän.

Sedan spelar det ju mindre roll vad andra har för erfarenheter egentligen. Dem har ju inte likadana fötter som dig.

Jag skrev tråden här för att jag tyckte det var spännande att höra vad andra skidåkares upplevelser av nyköpta pjäxor var. Jag skrev således inte för att få ett konkret svar på att "så här gör du för att få dina pjäxor störtsköna" och jag nämnde även i slutet att inlägget att jag var intresserad av en diskussion inte ett svar.

Och att jag frågade här på Freeride först stämmer faktiskt inte. Jag gick inom Alpingaraget i Helsingborg samma dag som jag åkte till Chamonix med UCPA och berättade för en kille där att jag tyckte pjäxan tryckte på en viss del av min fot men utan vidare hjälp faktiskt. Han sa att det inte gick göra något vilket jag tyckte var väldigt märkligt.
Han sa tyvärr och jag gick därifrån med ett ganska förvånande jaha-uttryck och väldigt besviken. Jag förväntade mig en undersökning av min fot, att dom kika i pjäxan om skalet kunde böjas till men det var aldrig på tal...

Jag får ursäkta min bristande information i första inlägget.

Angående dagens ungdom så tar jag inte åt mig då jag passerade den åldern för några år sedan wink

/A

.

AndreasXPS
19 inlägg

Vill för övrigt tacka för alla svar och den trevliga läsningen att jag inte är den enda, det känns genast något lättande smile

Jag kommer ge pjäxorna några dagars åk och återkommer om dom blivit något bättre.

/Andreas

Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 7 år sedan

Reine :

Något som jag sällan har, hittade några gemensamma faktorer.

När vi åkte i Cham så var det långa åk, brant, djup tung snö och framförallt flatljus.
Jag tror man undermedvetet står något i baksätet i den åkningen och man spänner sig vilket kör det väldigt oskönt.
Testa när det är fina förhållanden eller i pisten när du garanterat håller "rätt" position. Ge det någon tid.

Känner igen det där, får bara ont i fötterna i min pjäxor i dåliga förhållanden. Speciellt kombinationen dålig sikt/flatljus och "svår snö". Inbillar mig att jag undermedvetet spänner fötterna mer när det är mer oväntade stötar att absorbera...

kalle188
284 inlägg
kalle188 284 inlägg 7 år sedan

för mig tog det ca 3 veckor att köra in mina pjäxor (race 130) och brukar ta 2 dagar för mig varje gång jag har haft ett uppehåll innan fötterna blir glada igen i pjäxan. Så det e bara tålamod med pjäxor.
så åk på bara blir det bra tillslut...

Mr. pierre Citera
Daweee
65 inlägg
Daweee 65 inlägg 7 år sedan

En bra pjäxa som sitter bra gör ont, riktigt ont i början men efter ett tag brukar det bli bättre, men inte varje gång..

En säsong hade jag pjux som aldrig slutade göra ont, även fast jag tröck ut plasten och fräste så blev det inte mycket bättre. det tycker jag är nr 1 att testa. dett är viktigt att man ser till att man inte får såkallade skidåkarknölar. dem bildas när det trycker på en punkt i foten och det kan bli så alvarligt att man måste operera bort den.. men mitt tips är att du försöker känna vars det gör ont och så trycker du ut plasten lite så du får mer plats vid foten. funkar inte det så får du härda eller köpa nya pjux..

Claar
337 inlägg
Claar 337 inlägg 7 år sedan

5-6 timmar i två veckor tog det för mig innan mina satt som de skulle. Har kört två år med pjäxorna och till denna säsong har jag bytt inneskor, dessa tog ungefär lika länge innan de var sköna, nu sitter de som de ska.
Tålamod krävs! men gå tillbaka till Garaget och förklara så får du förmodligen hjälp tills du är nöjd.
Det beror dessutom på vart och hur du har ont, bara för att du får en formgjuten sula behöver inte det betyda att pjäxorna blir sköna.
Men på en vecka har jag aldrig varit helt nöjd. Som sagt, tålamod.

www.jonathanclaar.com Citera
Robban72
34 inlägg
Robban72 34 inlägg 7 år sedan

Jag har (hade?) samma problem som du.

Vis av tidigare lärdomar köpte jag pjäxor i Chamonix när jag var där (också UCPA). Jag bokade tid hos en bootfitter (SOLE Boot lab) och på lördagen när jag kom ner gick jag dit. De kollade mina fötter och förklarade vilka problem som fanns med mina fötter (smal häl, bredare över tårna, lång stortå och högt fotvalv). De lyssnade på vad jag ville ha för pjäxor och plockade fram en modell som passade mina fötter bra. Storleksmässigt ligger jag på 26,5 men modellen finns bara i helstorlekar.

De formgjöt ett par sulor och jag fick prova ett par 26:or. När innerskon var formad och jag hade gått runt lite kom vi fram till att pjäxan var för kort pga stortån. (Ni vet väl förresten vad man säger om män med stora stortår? De behöver pjäxor som är för stora...). Vi gick upp till ett par 27:or. Han förklarade att pjäxorna öker storleken runt om så risken är att de blir för breda och för höga.

Efter att ha kört med dem ett par dagar så insåg jag att de var för breda. För att få dem att sitta bra på foten var jag tvungen att spänna åt dem så hårt att jag fick ont i fötterna och hade ändå inte den kontroll jag ville ha. Jag gick tillbaka till bootfittern och han löste det genom att lägga i "plastformar" i pjäxorna som helt enkelt gjorde dem smalare.

Efter det har jag kört på pjäxorna i tre dagar och de känns mycket bättre. Visst gör de fortfarande lite ont emellanåt men så länge jag knäpper upp dem i liften så är det inget problem. Jag tror också att den största anledningen till den smärta jag fortfarande känner är de formgjutna sulorna. Ben och ligament i foten är inte vana med de stöd som sulan ger och när de anpassar sig efter sulan och pjäxan så gör det ont. Efter ett par dagar när foten har vant sig/format sig så går det över. Detta tycker jag bekräftas av vad jag läst av fler i denna och även andra trådar.

Slutsats:
För små pjäxor - ont i tån
För stora (breda) pjäxor - dålig kontroll och ont i foten
Formgjutna sulor och glest mellan skidåkningen - ett par dagars smärta som går över

Mina råd till dig:
- Knäpp upp i liften.
- Köp inte pjäxor hos någon som säger "tyvärr" och lämnar det där.
- Ska du en sväng till Cham igen i år så gå till SOLE Boot lab eller Sanglard och se om de kan hjälpa dig.

Själv ska jag ner en vecka till Argentiere så jag får se om åtgärderna räcker, annars tar jag bara en sväng in till SOLE smile

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 7 år sedan

Det här är varför man ska göra bootfittingen på plats där man också åker skidor... Man ska ha ganska jäkla mycket flax för att pjäxan ska bli helt klockren direkt utan en enda justering.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

AndreasXPS :

(...)
Och att jag frågade här på Freeride först stämmer faktiskt inte. Jag gick inom Alpingaraget i Helsingborg samma dag som jag åkte till Chamonix med UCPA och berättade för en kille där att jag tyckte pjäxan tryckte på en viss del av min fot men utan vidare hjälp faktiskt. Han sa att det inte gick göra något vilket jag tyckte var väldigt märkligt.
Han sa tyvärr och jag gick därifrån med ett ganska förvånande jaha-uttryck och väldigt besviken. Jag förväntade mig en undersökning av min fot, att dom kika i pjäxan om skalet kunde böjas till men det var aldrig på tal...
(...)

Jag förstår din frustration över att dina nya fina pjäxor inte var 100% från dag 1, men pjäxor är ofta krångligt att få till rätt. Nya pjäxor innebär oftast någon form av problem - så är det bara.
Jag känner killarna på Alpingaraget Helsingborg väldigt väl, och vet att de är mycket kompetenta och har en positiv "vi-fixar-det-inställning" till alla kunder.
Nu vet jag inte exakt vad som hänt här, men Efter utprovning av en pjäxa och gjutning av en sula vill man ofta inte trycka skalet, utan låta kunden åka in pjäxan först. Inåkning tar ett par dagar, beroende på modell och typ av innersko, och då får man räkna med lite ont.
Om pjäxan trycker och är för tajt fortfarande - kanske den behöver tryckas. (Lästas ut). Det går att göra nästan överallt på pjäxan, men inte överallt. Anklarna är typ omöjliga, eftersom det ofta sitter en led där. (Med undantag av Strolz, pjäxornas rolls royce., som är lite mer lättjobbad på den punkten. Vissa tredelsskal kan ev. gå att trixa med också om man nu har ett sådant)
Om man trycker ett skal innan du åkt in pjäxan, finns risken att du åker in innerskon efteråt, och då blir pjäxan för stor - det innebär att pjäxan för alltid kommer behövas spännas hårt för att sitta fast. Då kan du räkna med att pjäxorna för evigt kommer klämma och ge dig smärta.

Om man går i dåligt uppbyggda skor och är plattfot kan man vara ovan vid det stöd sulan ger, nya muskler används vid skidåkningen och foten jobbar i en ny position - det är EN faktor som kan ge ordentlig smärta. Lösning: träna fotmuskulaturen. (Detta är ett problem jag själv har haft och blivit av med)

Jag tycker du ska gå in till dem igen och förklara att pjäxorna gör ont efter första veckans åkning. De har säkert en idé om hur pjäxorna kan justeras, och sen kan du ju lämpligtvis ta dig till en liten närliggande skidanläggning och prova några timmar om det blev någon förbättring, eller om fler efterjusteringar behövs.

Precis som Reine skrev ovan så finns det en åkteknisk aspekt också.
Därtill, ska jag nämna att jag själv har modifierat mina egna pjäxor till förbannelse och ändå inte blir av med krampen de första dagarna. Den blir bättre efter första åkdagen, och det funkar OK om jag spänner upp i liften.

Ge det en chans till, jag tror nog att du snart bli kompis med dina pjäxor wink

www.dpsskis.com Citera
Nojlas
3047 inlägg

FF :

Det här är varför man ska göra bootfittingen på plats där man också åker skidor... Man ska ha ganska jäkla mycket flax för att pjäxan ska bli helt klockren direkt utan en enda justering.

Det finns en bra poäng med det, (t.ex som att fötterna sväller på hög höjd), men jag är faktiskt själv av den motsatta åsikten.

Om jag själv ska köpa pjäxor, behöver jag prova flera gånger och fundera några dagar emellan. Jag frågar butikerna under sommaren när de får in pjäxorna, och besöker dem så fort prylarna kommer in - för det är enda gången på säsongen de har ALLT inne i alla storlekar.
När jag väl gjort mitt val, vill jag ha en sula anpassad för mig och värma innerskon.
Därefter drar jag till en närliggande skidanläggning och provar några åk - vilket garanterat kommer leda till att det gör ont som f*n i mina problemfötter.
Därefter har jag en bild i huvudet om hur pjäxan faktiskt sitter vid skidåkning, och jag har mer exakta idéer om hur jag vill förändra pjäxan och sulan.
Eftersom plasten ibland går tillbaka en del med tiden, behöver eventuella tryckningar ibland göras om för att bli permanenta - vill jag gärna kunna springa ut och in hos min lokala skidbutik och driva dem till vansinne med mina ständiga justeringsidéer.
Efter första testdagarna gör jag om nödvändigt justeringar på pjäxan, men väntar med att göra större justeringar tills jag har minst 14 dagar i pjäxorna - så att innerskon är inåkt och inte töjer sig mer.

Om jag köper pjäxorna under en skidresa, kan jag kanske inte lika lätt kan komma tillbaka för efterjusteringar, utan måste betala för det i en annan skidbutik.

www.dpsskis.com Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 7 år sedan

Ok smile Visst, din metod låter också bra... Dock har du ju åkt dom lite då, innan du sticker iväg på din resa. Så att du har märkt om det är något stort fel som garanterat måste fixas. Och sen gör du inåkningen på din resa. Men att köpa pjäxorna och sen direkt ta med dom till alperna utan att ha prövat dom alls först, tycker jag låter som att be om problem.. Men det är nog många som gör så! Köper på alpingaraget inför sportlovsresan. Då gäller det nog att man har med sig sina gamla pjäxor också som backup...

Nojlas
3047 inlägg

FF :

Ok smile Visst, din metod låter också bra... Dock har du ju åkt dom lite då, innan du sticker iväg på din resa. Så att du har märkt om det är något stort fel som garanterat måste fixas. Och sen gör du inåkningen på din resa. Men att köpa pjäxorna och sen direkt ta med dom till alperna utan att ha prövat dom alls först, tycker jag låter som att be om problem.. Men det är nog många som gör så! Köper på alpingaraget inför sportlovsresan. Då gäller det nog att man har med sig sina gamla pjäxor också som backup...

Indeed! Ja, nyckeln ligger ju i att jag planerar inköpet och testar emellan. Oavsett, kan man ju göra på vilket vis man vill. Oavsett hur man gör kommer pjäxorna kräva test - justering - test - justering... över en tid tills att de sitter bra. För vissa funkar det direkt, andra behöver göra ett par justeringar.
Var man bör köpa pjäxorna beror ju också på om man har någon bra pjäxsnubbe i närheten. Har man bara vanlig sportbutik så bör man alla gånger vänta och köpa tills man är på en skidort och kan hitta en vettig butik med specialistkunskap.

På samma sätt köper man ju inte nya löparskor innan ett marathon, och ska man ut och fjällvandra ser man ju till att ha gått in skorna ordentligt innan. smile

www.dpsskis.com Citera
skigirl91
173 inlägg
skigirl91 173 inlägg 7 år sedan

jag får ont så fort jag satt fast fötterna i skidorna... men annars gör det inte ont alls bara genom att ha på pjäxorna =/

Johisco
42 inlägg
Johisco 42 inlägg 7 år sedan

Jag prövade runt tills jag hittade en pjäxa som i alla fall inte direkt klämde på min vrist så att jag fick ont, Nordica Enforcer, för att sen trycka ut skalet för optimal passning. Sen formsprutade vi Conformable innerskor och har även gjort formgjuten sula. Har åkt totalt 9 dagar med dom varav 7 i rad nu senast. Gör överjvälvligt ont till och från och blev inte bättre sista dagen heller. Dessutom så sjukt kalla i framme i tårna så jag var tvungen att pausa och värma upp tårna så att de inte skulle trilla av....

Hatar dom just nu.

Det här hjälper ju inte dig men jag fick i alla fall skriva av mig...

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 7 år sedan

Jag får ont i liften, och är det kallt så spänner jag så hårt att foten får ont -> varmt smile

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 7 år sedan

Fick mina nya pjäxor i gar och har gatt fran en 100 mm till 97 mm samt en helt annan modell. Mina fötter och underben är rätt taniga. Akt pa BD Factor ett par ar och ska nu byta till ett Lange pjuck(XT 130). Hade pa mig dom i gar med relativt hard spänning under ca 25 minuter. Fötterna fullkomligt dunkade och blev tokröda. Jag gick aldrig runt med dom pga att det var rätt sent pa kvällen.
Har mätt mina fötter och anser att 97 mm borde vara ok men har tidigare haft rätt "luftiga" pjäxor. Jag lirar hockey pa fritiden sa fötterna borde vara rätt vana med hart sittande boots.

Fragan är ju nu om jag ska chansa pa att de här bootsen kommer rätta till sig(med diverse tryckningar osv) eller om jag ska ga tillbaka och köra pa ett par 100 mm?

Frankfurt Citera
Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Det är bara att konstatera, fötter är olika och vissa lämpar sig bättre i pjäxor än andra. Mina fötter, med en massa knölar och intilliggande nerver är direkt olämpliga för pjäxor, men det är bara att bita ihop. Lite smärta har ingen dött av.

Utter for president! Citera
ChamonixMackan
0 inlägg
ChamonixMackan 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ChamonixMackan (7 år sedan)

PJÄXOR! Det finns sjukt mycket att säga i detta ämne. Alla olika pjäxmärken har 4-5 olika läster, 96 - 104mm + deras race modeller. Allt går att få tag på utöver det, med hjälp av lästning och olika modifikationer som görs på pjäxorna för att optimera passformen. Det finns biljoner fötter i världen och det finns självklart inte en perfekt pjäxa till varje fot från start. Sedan handlar det om nevrologi. Alla människor reagerar olika när det får ett tryck på foten beroende på hur deras nervsystem fungerar och var nerverna sitter. Har foten varit utsatt för ett tryck på den punkten tidigare? Då "minns" foten detta och reagerar kraftigare på trycket. Ytterliggare så sitter alla människors blodkärl på olika sätt. Tex om blodkärlen sitter ytligare på foten, så fryser man lättare om fötterna. Alpingaraget är en av Sveriges bästa butiker att köpa pjäxor i. Det finns fler - Udéns Sport i Göteborg, Åkes i Åre o.s.v
Sport Konrad, visst det är billigt, men vet du vad du köper?? Är det 1a hands sortering?? Konrad suger om du frågar mig! Skit i o säg ngt om du tycker ngt annat. Om du ska handla på nätet - se då till o få info som styrker vad det är du köper!!! Tack för mig. Svarar gärna på frågor om skidor, pjäxor, sulor o.s.v

ChamonixMackan
0 inlägg
ChamonixMackan 0 inlägg 7 år sedan

Haloj, inte alls, men kanske fel hjälp..... Även här o där kan man få D! Mes my ass!

skigirl91
173 inlägg
skigirl91 173 inlägg 6 år sedan

Varför gör det ont när jag ska ta av mina pjäxor?? Varför ska skalet i pjäxan skava mot min fot när jag tar av dom? sad

kevinMEkepil
176 inlägg
kevinMEkepil 176 inlägg 6 år sedan

Första veckan på säsongen är ju vanligt att det gör ont, så det ordnas säkert! smile

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 6 år sedan

bra bump!

utveckla problemet

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FF (6 år sedan)

skigirl91 :

Varför gör det ont när jag ska ta av mina pjäxor?? Varför ska skalet i pjäxan skava mot min fot när jag tar av dom? sad

Klassiskt problem att det är smärtsamt och svårt att komma i och ur pjäxan, om du har en relativt styv och tight "klassisk" pjäxa som spänns ihop framåt.

https://www.freeride.se/img/review/original/5925_pic1b.jpg

Pjäxor som är tredelade och har en tunga som kan fällas fram är för det mesta mycket lättare att ta av och på.

https://www.freeride.se/img/review/original/9652_pic1b.jpg

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra åt ditt problem annat än att ta på och av sig pjäxorna när de inte är så kalla, samt försöka öppna upp dom ordentligt.

GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 6 år sedan

Kan bara säga så här. Jag har varit i din sits under några år. Det hela började med att jag sprutade en pjäxa hos Alpingaraget. 3 år i följd efter det levde mina fötter i helvetet och åkningen blev drabbad å det grövsta. Nästan så att jag funderade på att lägga av helt och hållet. Jag hörde mig för till garaget ang hjälp men intresset var minst sagt svalt.

År 4 tog jag med skon till en butik i Gbg. Butiken tog 1000 kr för att justera innerskon. Problemen kvarstod och pengarna i sjön. Min sista utpost blev Udéns sport. Killarna vid Udéns gjorde en liten justering och bad mig komma tillbaks efter ett par teståk. Sagt och gjort. Det kändes redan lite bättre för första gången under 4 år.
Sammanlagt fixades pjäxan 3 gånger vid Udéns och idag, år 5 är problemen minimala och pjäxan sitter riktigt bra.

Som grädde på moset ville Udéns inte ens ha betalt för justeringarna, trots att pjäxan inte ens var köpt i butiken.

Jag har aldrig någonsin fått så bra service i någon butik, alla kategorier inköp man gjort genom åren, som hos Udéns sport i Göteborg.
Nästa gång det blir inköp av pjäxor är det inget snack vart jag går. Nu hoppas jag dock att mina pjäxor håller i 5 år till så att jag slipper byta wink

Pjäxa: Lange 110
Innersko: Comformable

Udéns och Alpingaraget har till synes ganska stora skillnader när det gäller formgjutning av sulor och innerskor. Det märktes när kiillarna vid Udéns visade vad de gjort med min utrustning...

GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 6 år sedan

Alpingaraget gjuter ibland sina innersulor som ett båtskråv undertill, likt racingläst. Det är inte att rekomendera om man ska trivas med foten i pjäxan under hela dagen. Så var nämligen fallet med de innerskor som gjordes vid garaget åt mig.
Senare plattades sulan till och komforten blev helt annorlunda, dvs jag kunde åka flera timmar utan att få ont i fötterna.

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad snorkel (6 år sedan)

Så bra med en tråd full med problemfötter. Kan ingen testa bootfitting i köket enligt metod beskriven här?
https://www.freeride.se/forum/thread.ph … 62#r975211

Verkar ju vara en bra metod.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook