Problem med "ont i fötter" av pjäxor

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan

Snorkel du får agera försökskanin, tycker jag! Intressanta grejer!

Stockholm2
0 inlägg
Stockholm2 0 inlägg 6 år sedan

Ny medlem på detta härliga forum, men läsare av artiklar och inlägg sedan ett par år.

Har läst denna synnerligen intressanta tråd och känner igen mig.
Jag har bestämt mig för att investera i nya pjäxor och sulor i vinter. Hade för många år sedan egna pjäxor men har de senaste åren hyrt. Hoppas på lite relevant feed-back och tips från er proffs på detta forum. Även jag hör till kategorin "problemfötter i pjäxor" smile Jag bor i Sthlm – en stad med många bra skid/pjäxbutiker. Jag åker om knappt två månader upp till Sälen för en första skidvecka den här vintern…

Mina funderingar:
1) Var ska jag köpa pjäxor? I Stockholm eller i Sälen? Varför?
2) Vilka butiker rekommenderas?
3) Om jag köper i Sthlm och får problem, måste jag ju vänta ända till dess jag kommer hem igen! Är det därför bättre att köpa i Sälen?
4) Om jag köper i Sälen och efter ett par åk/dagar får problem undrar jag om man kan byta pjäxor?
5) …eller har någon butik i Sälen en variant där man hyr och provar olika pjäxor som man sedan kan köpa?

Ser tacksamt fram emot input och svar! smile
PS har läst: https://www.freeride.se/content/93/
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21034

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Stockholm2 :

Ny medlem på detta härliga forum, men läsare av artiklar och inlägg sedan ett par år.

Har läst denna synnerligen intressanta tråd och känner igen mig.
Jag har bestämt mig för att investera i nya pjäxor och sulor i vinter. Hade för många år sedan egna pjäxor men har de senaste åren hyrt. Hoppas på lite relevant feed-back och tips från er proffs på detta forum. Även jag hör till kategorin "problemfötter i pjäxor" smile Jag bor i Sthlm – en stad med många bra skid/pjäxbutiker. Jag åker om knappt två månader upp till Sälen för en första skidvecka den här vintern…

Mina funderingar:
1) Var ska jag köpa pjäxor? I Stockholm eller i Sälen? Varför?
2) Vilka butiker rekommenderas?
3) Om jag köper i Sthlm och får problem, måste jag ju vänta ända till dess jag kommer hem igen! Är det därför bättre att köpa i Sälen?
4) Om jag köper i Sälen och efter ett par åk/dagar får problem undrar jag om man kan byta pjäxor?
5) …eller har någon butik i Sälen en variant där man hyr och provar olika pjäxor som man sedan kan köpa?

Ser tacksamt fram emot input och svar! smile
PS har läst: https://www.freeride.se/content/93/
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21034

Jag skulle köpa dem där jag kommer att vistas mest...i ditt fall är det Sthlm.
Hade du vart en skibum som skulle göra säsong i tex Sälen, så hade jag rekommenderat att du köpte dem där.
Varför? Jo, för att du kommer att vara i Sthlm mest, och har då möjlighet att gå tillbaka till butiken och fråga om råd.
Att det kommer göra ont i fötterna de första gångerna du åker med dem, är i stort sett oundvikligt...tyvärr.
Det kommer att ta någon vecka innan det börjar kännas bra.
Börjar man mecka för tidigt (innan vet vart man får ont) är risken stor att pjäxan inte kommer att passa så bra som den kunde ha gjort. Att göra en pjäxa bredare, och fortfarande ha kvar bra egenskaper är väldigt enkelt, Att göra den smalare igen...inte fullt lika enkelt.

Pjäxor är ett jävla helvete att ha och göra med. Det är sjukt svårt att hitta rätt pjäxa, även om man får bra hjälp. Därför är pjäxor inget man ska se fram emot att köpa...tvärtom.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
mikedetheo
1 inlägg
mikedetheo 1 inlägg 6 år sedan

AndreasXPS :

Hej,

Skaffade för ett tag sedan ett par pjäxor hos Alpingaraget där vi testade flera olika utvalda modeller därav en Head Vector LTD kändes bra. Vi gick vidare och gjorde formgjutna sulor och hela kittet och allting gick på 5600:-, inte jättebilligt enligt mig...

Nu till problemet:

Jag kom hem i söndags efter en vecka i Chamonix där jag också premiäråkte pjäxorna. Första dagen var katastrof, spännde av och på hela tiden och kunde knappt avnjuta åkningen på grund av all smärta i foten. Dagen efter likadant, ingen förbättring och inte heller under veckan ut.

Jag sitter i skrivande stund med en pjäxa varav värde på 5600:- som känns skit efter 7 skiddagar 8h om dagen, det känns inte riktigt bra och jag börjar så klart bli orolig, kommer det någonsin bli bra?

Är det någon som har liknande erfarenheter av pjäxor? Vad gjorde ni för att få dom "bättre"? Hur lång tid tog det innan era satt som en smäck?

Har läst lite var stans där folk skrivit att pjäxorna gjorde skitont första timmen sen var dom helt underbara! Jag skakar bara på huvudet...

Tacksam för lite diskussion angående det här.

Mvh Andreas

Stockholm2
0 inlägg

@ mikedetheo
saknar din kommentar... du har bara citerat det första inlägget! cool

Stockholm2
0 inlägg

@ PNyberg
Tack för ditt inlägg! Någon annan som har lite feed-back att ge?

Sveda
905 inlägg
Sveda 905 inlägg 6 år sedan

Våra fötter är så sjukt mesiga.
Räcker att det trycker lite fel på en punkt och så värker det i hela skiten, brukar få gå loss med dremeln.

Det såg jättebra ut innan du ramlade Citera
GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 6 år sedan

Här kommer ett litet tips till dig om du har fått dina pjäxor sprutade hos Alpingaraget.

1, Plocka ur innersulan.
2, Kolla hur undersidan ser ut.
3, Är undersidan platt eller är formen likt ett båtskrov. Dvs kanterna lutar ngt uppåt?
4, Ser sulan ut som ett båtskrov. Gå tillbaks till butiken och be personalen att värma upp sulan igen och platta till den.

Ett vanligt fenomen hos Alpingaraget är att gjuta innersulan likt ovan. Racingåkare brukar ha den här formen på sulorna men då ska man ha i åtanke att de bara åker ett par minuter sedan spänner åkaren upp sina pjäxor och det är färdigåkt.
Normala åkare brukar ha fötterna i pjäxorna hela dagen...

Hur vet jag detta? Jag har egen erfarenhet av hur de gjuter pjäxor vid Alpingaraget. Behöver jag tillägga att jag inte var speciellt nöjd. En annan butik fick rätta till alla de misstag garaget hade gjort med mina pjäxor. Efter ca 2 år känns det betydligt bättre.

G

PNyberg
4251 inlägg

Sveda_och_verk :

Våra fötter är så sjukt mesiga.
Räcker att det trycker lite fel på en punkt och så värker det i hela skiten, brukar få gå loss med dremeln.

Jupp. Trycka ut pjäxorna på tryckpunkter, alternativt att ta fram sandpappret/dremmeln är de enklaste (och billigaste?) vägarna att gå.

Stockholm2
0 inlägg

Tack gubbar!
Vilken/-a butiker i Sthlm rekommenderar ni då?

GALSAC
102 inlägg

Jag rekomenderar inte Alpingaraget överhuvudtaget.
Att trycka ut pjäxorna är det absolut sista man vill göra, då det är betydligt jobbigare att få tillbaks den ursprungliga formen.
Trycka har blivit ett klassiskt slit och slängord som många verkar tycka låter coolt. I själva verket är det få fötter som behöver en tryckt pjäxa. Så länge kunnandet finns hos personalen går det i stor utsträckning att slippa att "trycka ut" sina pjäxor. Visst, har man knölar eller sanslöst breda fötter, finns det inget alternativ. Det vanligaste är dock att man slipper. Prova istället en pjäxa som sitter efter foten i det ursprungliga läget.

Hade jag varit i din sits hade jag testat att köpa pjäxorna i sälen. Där kan du prova pjäxan i backen omedelbart. Butiken kanske tom tillhandahåller provpjäxor. Ta en dag och känn dig för i olika pjäxor. Du kanske inte ens behöver en sprutad pjäxa?
Pjäxor som inte sitter rätt är en katastrof utan dess like, jag har varit i din sits, tro mig.

Lycka till med fötterna smile

G

PNyberg
4251 inlägg

GALSAC :

Att trycka ut pjäxorna är det absolut sista man vill göra, då det är betydligt jobbigare att få tillbaks den ursprungliga formen.
Trycka har blivit ett klassiskt slit och slängord som många verkar tycka låter coolt. I själva verket är det få fötter som behöver en tryckt pjäxa. Så länge kunnandet finns hos personalen går det i stor utsträckning att slippa att "trycka ut" sina pjäxor. Visst, har man knölar eller sanslöst breda fötter, finns det inget alternativ. Det vanligaste är dock att man slipper. Prova istället en pjäxa som sitter efter foten i det ursprungliga läget.

Hade jag varit i din sits hade jag testat att köpa pjäxorna i sälen. Där kan du prova pjäxan i backen omedelbart. Butiken kanske tom tillhandahåller provpjäxor. Ta en dag och känn dig för i olika pjäxor. Du kanske inte ens behöver en sprutad pjäxa?
Pjäxor som inte sitter rätt är en katastrof utan dess like, jag har varit i din sits, tro mig.

G

Tror du på allvar att de har provpjäxor? Hur skulle det gå till om jag får fråga? Dessutom så känner du inte på ett par åk Om en skor bra eller inte. Det tar längre tid att åka in ett öar pjäxor. Jag räknar med ca 1-1,5 vecka med ont i fötterna ( blir bättre ju mer man har dem). Man får då veta var man får ont, och kan sedan åtgärda det.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

GALSAC :

G

Tror du på allvar att de har provpjäxor? Hur skulle det gå till om jag får fråga? Dessutom så känner du inte på ett par åk Om en skor bra eller inte. Det tar längre tid att åka in ett öar pjäxor. Jag räknar med ca 1-1,5 vecka med ont i fötterna ( blir bättre ju mer man har dem). Man får då veta var man får ont, och kan sedan åtgärda det.

GALSAC: Är väl mer eller mindre 10% av alla som åker som INTE behöver bearbeta sin pjäxor?
PNyberg: Vemdalen har så att du får testa pjäxor innan köp på ett eller annat sätt. Fråga mig inte hur och på vilket sätt men tydligen så är det att man kan testa de i backen..

jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 6 år sedan

Precis som PNyberg säger är nya pjäxor inge kul alls, men när det tillslut blir dags så kan man ju sitta hemma i soffan med dem ett par kvällar. Du tjänar förmodligen in ett par, tre dagars ont i backen. Men spänn fast ordenligt och upp å kör lite burpees ibland, så blir du varm å fotsvettig å då sitter dem ju ännu bättre!

GALSAC
102 inlägg

PNyberg :

GALSAC :

G

Nu pratar jag givetvis inte om att prova ett par sprutade pjäxor utan ett par helt vanliga. Några åk brukar räcka för mig att för att avgöra om det är ngt att satsa på eller om jag ska gå vidare. 1½ vecka låter aningen överdrivet om du frågar mig.

Pratar vi sprut stämmer dock ditt resonemang till fullo. Men nej, jag är tämligen säker på att de inte har sprutskor för prov. Det trodde jag dock du fattade wink

G

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook