50mm canon

VictorCalve
32 inlägg
VictorCalve 32 inlägg 7 år sedan

Nybörjarfotograf som undrar vad jag ska köpa för objektiv för offpistfoto.
Har en Canon 600D med kit objektiv 18-55 och har bestämt mig för att köpa objektiv. Vad ska jag köpa? 0-3500kr

Svar

LoBoMan
207 inlägg
LoBoMan 207 inlägg 7 år sedan

ett 70-200

Materialåkare? Helt klart! Citera
Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 7 år sedan

Under min kanadasäsong hade jag ett Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED & ett Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR (Nikons "kit-gluggar").
Nästan uteslutande använde jag till min Nikon D80 mitt 55-200 (Så gott som samtliga mina skidfoton här på freeride är tagna med den linsen).
Telet använde jag eftersom det oftast är mer praktiskt att kunna stå ganska långt ifrån åkaren.
Zoomen är extremt användbar för att i de fall man inte exakt regisserar åket med förutbestämda svängar få mer än ett försök att få en bra sväng/pose.
Exakt vilken lins du ska ha kan jag inte ge några svar om (Nikon som sagt..), men telezoom är mitt tips!

Läs 3ggr. skriv svar. läs DET 3ggr klicka sänd! Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad CustomX (7 år sedan)

Ja 70-200 är ju ett av de bästa objektiven som finns för actionfoto, dock springer det lätt iväg i pris om man vill ha 2,8:an, IS och USM. Men ett 4.0 USM kanske man kan hitta för 5-6 kakor.

Personligen gillar jag både 50 mm 1.4 och L-seriens 17-35 2,8 (eller motsvarande). Men då blir det inte mkt till zoom utan man måste komma nära objektet.

Smokin Superpark Union Team Force Citera
VictorCalve
32 inlägg

Så inte ett fast objektiv? Hur är focusen på ett 55/70-200?

Hasse_Lindborg
Online 2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

gotdahm :

Så inte ett fast objektiv? Hur är focusen på ett 55/70-200?

Fast 200 mm i så fall wink

VictorCalve
32 inlägg

Är det jättestor skillnad på 70-200 och 75-300

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Smak sak. Kör man skog så har du ju ett okej objektiv. Har du tänkt köra på stora berg kan du likväl köpa ett Telezoom objektiv(Ja nu kostar ju dom en hel del, men om du hade haft den budgeten).
Gillade/gillar själv att fota med Canon EF 100-300mm f/5.6L AFD Telephoto-Zoom. Kan bli lite mörkt ibland men du kan alltid gå ner till 100-200mms. Kan bli skakigt på 300mm, men ett stativ brukar ju lösa det. Dessa gamla objektiv kan du säkert hitta ett bra pris på. Relativt kompakta också, går lätt ner i ryggsäcken med andra objektiv.
Om jag kmr ihåg rätt kan du även fota i macro med dem.

Det som inte dödar det härdar. Citera
Totemann
205 inlägg

gotdahm :

Så inte ett fast objektiv?

Det är ju inte fel med fast heller, men som sagt ofta väldigt fördelaktigt med zoomet när man fotar saker som rör sig mot sig. Fasta objektiv är å andra sidan (oftast) billigare, väger mindre och ger skarpare bilder.

gotdahm :

Hur är focusen på ett 55/70-200?

Menar du skärpan?
Isf beror det helt på vilket objektiv du menar..

Totemann
205 inlägg

Perkal :

Smak sak. Kör man skog så har du ju ett okej objektiv. Har du tänkt köra på stora berg kan du likväl köpa ett Telezoom objektiv(Ja nu kostar ju dom en hel del, men om du hade haft den budgeten).
Gillade/gillar själv att fota med Canon EF 100-300mm f/5.6L AFD Telephoto-Zoom. Kan bli lite mörkt ibland men du kan alltid gå ner till 100-200mms. Kan bli skakigt på 300mm, men ett stativ brukar ju lösa det. Dessa gamla objektiv kan du säkert hitta ett bra pris på. Relativt kompakta också, går lätt ner i ryggsäcken med andra objektiv.
Om jag kmr ihåg rätt kan du även fota i macro med dem.

Att telezoom kostar mycket är ju en sanning med modifikation.. Finns 55-200 gluggar med Autofokus till DSLR från 1400kr på ex http://www.scandinavianphoto.se/product … id=6195897 . Självklart går dessa inte att jämföra med objektiven i andra änden av skalan, men de är absolut bra grejer att utvecklas från!

Menar du att 5.6 är för mörkt även när man fotar skidåkning, eller mer allmänt?
Samma fråga med stativet?
När man fotar dagtid har jag sällan upplevt problem att slutartiderna blir för långa såvida man inte är mitt inne i skogen en dag med riktigt tätt väder. Iof är ju skillnaden 200 till 300mm ganska betydelsefull wink
Begagnatmarknaden är väldigt användbart även när det gäller nyare objektiv med AF osv.

Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

Kör en del med ett 75-300 (mest för filmning) Använder extremt sällan över 200 mm då jag upplever att det blir för skakigt och trots relativt kort slutartid lätt blir suddigt, (ska dock tilläggas att det är ett sigma av halvbra kvalité och inget objektiv jag med hjärta skulle rekommendera).

VictorCalve
32 inlägg

Jag kör mest skog.

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad FF (7 år sedan)

bra som enda lins på berget tycker jag: canon 15-85. pris ca 4500 beg.
bra tele för skidfoto = 70-200 "snikvarianten" med f4 och utan IS. pris ca 4000 beg.
samayang fisheye 8mm är formidabelt och billigt men lite begränsat användningsområde.

Inser att dessa linser kanske blir för dyra för dig, men nu har du lite att sikta på i framtiden wink

Jag tycker bländartalet inte är så särskilt viktigt för skidfoto eftersom jag iaf oftast kör ganska ordentligt nedbländat ändå för att man ska kunna se bakgrunden (fina berg)... I skog i dåligt ljus är det dock väl bra med ljusstarkt. Så en 50mm 1.8 som ändå inte väger nåt kan man ha i ryggan om det blir skogsåkning..

Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan

Totemann :

Menar du att 5.6 är för mörkt även när man fotar skidåkning, eller mer allmänt?

Funkar ju klart fint när man åker skidor, men när det skymmer, ja då kan det svika ibland.

Det som inte dödar det härdar. Citera
VictorCalve
32 inlägg

Har kikat lite på denna. http://www.scandinavianphoto.se/product … id=1556593
Dock så måste jag spara ett tag. Är det värt det?
Om någon har ett som dom vill bli av med, hör av er!
0734431144

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad FF (7 år sedan)

gotdahm :

Har kikat lite på denna. http://www.scandinavianphoto.se/product … id=1556593
Dock så måste jag spara ett tag. Är det värt det?
Om någon har ett som dom vill bli av med, hör av er!
0734431144

jag har ett sånt, det är riktigt skarpt och prisvärt!

men kolla begagnatannonser på www://fotosidan.se det är en jäkla omsättning på objektiv där! ett sånt du länka ovan ska kosta ca 4000 beg. Själv köpte jag det i butik för 3999 begagnat med 3 månaders garanti. Många butiker har begagnat de också, tex www://rajalacamera.se

andrenordblom
0 inlägg
andrenordblom 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad andrenordblom (7 år sedan)

Jag har ett Canon EF 70-200/4L USM som jag lätt skulle göra mig av med och byta ut, dock funkar inte AF sad Vet inte vad som hänt, den funkar lite åt ena hållet men inte åt andra, dock fungerar det utmärkt att köra MF, skarpt och fint skick, använder det själv ibland när jag fotar skidor smile Har tom använt det vid hockey, och där går det undan wink

Edit: Köp ett 55-250/4-5,6 IS, lätt värt pengarna. Hade ett sådant till min 40D när jag började fota tillsammans med ett 18-55, vart nästan lite besviken till en början när jag bytte ut det mot ett 70-200/4L USM, men det gick över. Det är värt pengarna! Fokuseringen är väl inte den snabbaste men å andra sidan duger det, det man inte kan lösa med pengar får man lösa med kreativitet wink Ex. ställ fokus innan på en gran eller liknande där du planerat att fota åkaren, på med MF och tryck av när åkaren är där. smile

melkersson
12 inlägg
melkersson 12 inlägg 7 år sedan

Satsa på ett begagnat 70-200/4L! Grymt snabb focus, faktiskt snabbare än på storebror 70-200/2,8! Dessutom väderskyddat (fukttåligt) och betydligt mer stryktåligt än de billigare zoomarna. Är Canons mest prisvärda objektiv, om du frågar mig.

melkersson Citera
assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

70-200 4L är inte som tidigare talare sagt väderskyddat, det är bara IS-versionerna som är det i 70-200 serien. Däremot är det ett grymt objektiv med sjukt snabb AF och det ger bra kontrast/färg. Du kan absolut hitta ett 70-200 4L begagnad för runt 4000kr på blocket. Komplettera det med ett ljusstarkt objektiv t.ex. sigma 30mm 1.4 elller canon ef 50mm 1.4 så har du en setup till det mesta.

Hans Citera
Superpark
1356 inlägg
Superpark 1356 inlägg 7 år sedan

assr :

70-200 4L är inte som tidigare talare sagt väderskyddat, det är bara IS-versionerna som är det i 70-200 serien. Däremot är det ett grymt objektiv med sjukt snabb AF och det ger bra kontrast/färg. Du kan absolut hitta ett 70-200 4L begagnad för runt 4000kr på blocket. Komplettera det med ett ljusstarkt objektiv t.ex. sigma 30mm 1.4 elller canon ef 50mm 1.4 så har du en setup till det mesta.

1+

VictorCalve
32 inlägg

Tänkt lite och beslutat mig för att göra såhär, ifall nån bryr sig.
Börjar med att köpa ett 50mm sen så får jag önska mig ett 70-200 i födelsedagspresent.

melkersson
12 inlägg
melkersson 12 inlägg 7 år sedan

assr :

My bad, var lite snabb där. Inte väderskyddat, men stryktåligt...

/

melkersson Citera
Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Totemann (7 år sedan)

VictorCalve :

Tänkt lite och beslutat mig för att göra såhär, ifall nån bryr sig.
Börjar med att köpa ett 50mm sen så får jag önska mig ett 70-200 i födelsedagspresent.

Fast-50mm kan vara den mest prisvärda gluggen du någonsin kommer köpa.. Sjukt mycket bild för pengarna i de där..
Tyvärr inte så optimala till skidfotografering, men mångsidigt i "det vanliga livet" smile

Lyck till med användandet!

JSA
13 inlägg
JSA 13 inlägg 7 år sedan

Ett tips om du är ute efter begagnade objektiv (eller annan utrustning) är att kolla på Fotosidans köp/sälj.

http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Många seriösa fotografer som säljer bra saker där...
+ att man på deras sida kan läsa mycket bra omdömmen om olika objektiv!

.jocke. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook