Varför är inte ankarliften anpassad för alla?!?!

uid09
0 inlägg
uid09 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad uid09 (7 år sedan)

Tja Alla!!
Jag är en sjukt skid/snowboard intresserad tjej som för tillfället utbildar mig till industridesigner. Jag ska nu om nån månad precis inleda mitt exjobb som kommer att handla om exakt detta problem. Det är helt sjukt att ankarliften fortfarande ser ut som den gjorde på 1940-talet då den första kom. Det har hänt mycket med skidindustrin sen dess, bl.a. så har snowborden tillkommit, men utvecklingen stannar inte där. Sitski för personer med funktionshinder och downhillcykling är andra exempel på nya produkter som tagits fram. Detta har gjort att det är vi användare som fått anpassa oss efter liften, istället för att liften anpassats efter oss!

Jag jobbar nu för fullt för att få ihop tillräckligt med pengar för att kunna genomföra projektet så bra som möjligt. På länken nedan kan vem som helst läsa mer om projektet och ev. bidra med en mindre summa pengar. Självklart finns det olika belöningar man kan få beroende på hur mycket man bidrar med.
Jag tror att det finns många där ute som lider av ankarliftens problem.

Det skulle verkligen vara guld värt om ni ville sprida denna länken vidare till alla ni känner. Dela också gärna med er av era egna upplevelser! Vad är ert läskigaste ankarliftsminne?
Jag kommer jobba till 110% på att försöka göra ankarliftens problem ett minna blått!!

Snälla hjälp mig sprida länken!!

www://fundedbyme.com/projects/2012/01/a … -for-alla/

Tusen tack!!

Mvh Hanna

Svar

snow_4_life
45 inlägg
snow_4_life 45 inlägg 7 år sedan

T-liften är väll ganska optimal om den har hängt med så länge? finns väll en anledning att den inte har förendrats??
ända grejen jag som snowboard åkare skulle komma på är väll att göra "bygeln" lite plattare.

lycka till!!

just shredd it!! Citera
Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Tomtefar (7 år sedan)

Tog bort mitt svar då det räcker med en tråd:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84268

HjalmarHolmstedt
37 inlägg
HjalmarHolmstedt 37 inlägg 7 år sedan

länken funkar inte för mig

uid09
0 inlägg
uid09 0 inlägg 7 år sedan

Oj det måste blivit nått fel med länken. Prova den här:

www://fundedbyme.com/projects/2012/01/a … -for-alla/

Självklart finns det flera anledningar till varför ankarliften ser likadan ut i dag! Min uppgift blir ju att ta reda på dessa, behålla de bra och förbättra de dåliga. För oavsett hur många fördelar dagens lift har kan man inte blunda för dess problem.

Målsättningen med projektet är att ta fram ett helt nytt koncept som uppfyller allas användares olika behov! Det ska verkligen bli intressant att se hur det går. smile

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

Nu vill jag inte låta som någon skeptiker här, men att ta fram en lösning som uppfyller alla användares olika behov, det är fan ingen lek inte. Snudd på förbannad omöjligt. Speciellt om man siktar på en realistisk kostnad.

Vilka är de olika användarna? Vilka är behoven? Vad är problemen idag? Hur är behoven definierade? Hur är dessa prioriterade?

En intressant utmaning.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
zantarf
133 inlägg
zantarf 133 inlägg 7 år sedan

Du får nog ge några designexempel innan jag ens överväger att sponsra något. Intressant ide, men att bara tigga pengar för framtida ideer är ganska lamt...

TTovle
65 inlägg
TTovle 65 inlägg 7 år sedan

Är väldigt intresserad av vad du anser är de största problemen med en ankarlift idag!

mikod
36 inlägg
mikod 36 inlägg 7 år sedan

Kul idé! Studerar själv design och produktutveckling och självklart lär det finnas stora möjligheter att optimera ankarliften så den fyller fler sorters åkares behov i större utsträckning. Sen säger jag inte att det kommer vara enkelt att välja hur man ska prioritera problemen..

Det jag skulle kunna "bidra" med när det gäller problem skulle väl kunna vara:
- se på möjligheterna till att göra det bekvämare för snowbordåkare eftersom de får all belastning från liften på en relativt liten (smal) yta på främre benet. Det bör väl i sådant fall innebära en bekvämare lift även för skidåkare för att vara motiverat.
- Analysera dimensionerna på ankaret och ytan/utrymmet som varje enskild åkare har under liftfärden, kanske skulle det vara bekvämare med en bredare lift eller liknande då människor i allmänhet är både längre, bredare och tyngre än på 40-talet.
- Hitta något sätt att minimera risken för att få ett ankare i huvudet då barn/turister svänger ut i backen och släpper ankaret vid avstigning. Kanske att själva byglarna fälls in på något sätt för att minimera risken att bli träffad? Har varit med om många som fått spräckta läppar och utslagna tänder på grund av folk som inte tänker sig för.

Lycka till!!

mikod Citera
jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 7 år sedan

Pröva å dela lift med en sexåring om ni inte redan gjort det, å så ska du själv vara minst 190cm lång. Det är inte skidåkningen som man blir trött av de dagarna....

ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

25k till material eller?
De som anser att ankarliften inte lever upp till det behov som finns på den sträckan sätter väl dit en annan lift, problemet löst?

bredare säte med vägg för snowboardåkarna att stå med sidan emot o skidåkarna att ha ryggen emot kan jag tänka mig. men då är det en jäkla klump som kommer farande om man fortf. ska kunna ha den i luften o inte behöva skotta runt hela liften!

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 7 år sedan

Riktig bra idé. Chippar in en hundring.

När du är klar med ex-jobbet får du gärna länka in det här så man får läsa hur det blev.

elektropudda
11 inlägg
elektropudda 11 inlägg 7 år sedan

De största problemet jag ser som snowboardåkare är att det kan bli nåt förbannat obekvämt att bara åka ankarlift en hel dag. Stå och spänna frambenet hela tiden kan vara både jobbigt och smärtsamt.

Problemet för alla är väl längdskillnader. Redan vid 20-30 cm skillnad så kan det börja bli obekvämt!

Petts
137 inlägg
Petts 137 inlägg 7 år sedan

att göra kontaktytan på bygeln större skulle nog uppskattas av många brädåkare, ev av skidåkare också?

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 7 år sedan

Hela tråden har ju missat det viktigaste, pengar.
Kan inte vara många ankarliftar som byggts efter att snowboard blev vanligt i "backen"?
Finns redan flera i mitt tycke överlägsna typer av liftar, stolliftar och gondoler t ex.
Ankarliftarna är ju vanligast i Sverige i små system (vet inte om jag någonsin ens sett ett ankare utomlands, knappar ja, men aldrig ankare) där resurserna är begränsade.
Låt oss säga att ett nytt ankare kommer fram genom detta projekt, ska man då byta alla befintliga ankare? Hur mkt kommer det kosta? Finns det ens något intresse att bygga ankarliftar längre oavsett förbättrat ankare?

Släpliftar öht passar bäst in på nån vindpinad glaciär där de går nåt hundratal meter men kan göra så oavsett väder.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

JL76 :

Kan inte vara många ankarliftar som byggts efter att snowboard blev vanligt i "backen"?
Finns redan flera i mitt tycke överlägsna typer av liftar, stolliftar och gondoler t ex.
Ankarliftarna är ju vanligast i Sverige i små system (vet inte om jag någonsin ens sett ett ankare utomlands, knappar ja, men aldrig ankare) där resurserna är begränsade.
Låt oss säga att ett nytt ankare kommer fram genom detta projekt, ska man då byta alla befintliga ankare? Hur mkt kommer det kosta? Finns det ens något intresse att bygga ankarliftar längre oavsett förbättrat ankare?

Släpliftar öht passar bäst in på nån vindpinad glaciär där de går nåt hundratal meter men kan göra så oavsett väder.

Daaaamn straight! Hade jag haft en massa pengar för att göra ngt med en t-krok så hade jag rivit skiten och köpt in en stol...en SLÄPSTOL! cool

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

JL76 :

Daaaamn straight! Hade jag haft en massa pengar för att göra ngt med en t-krok så hade jag rivit skiten och köpt in en stol...en SLÄPSTOL! cool

Fan va smart, fixa nått sånt istället.

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Verkar som problemet är störst för snowboardåkare, varför inte bara lära dom att åka skidor i stället så slipper vi ha dom sittandes i backarna....

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Magngan :

Verkar som problemet är störst för snowboardåkare, varför inte bara lära dom att åka skidor i stället så slipper vi ha dom sittandes i backarna....

Nu ska vi inte hejta på lägre stående varelser. Snösport lever på synergin mellan en och 2 träbitar under fötterna.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

Här har vi en person som skriver i sin profession istället för som privatperson och som dessutom använder forumet till att försöka samla in pengar till sitt eget projekt, varför är inte denna tråd låst än?!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

Tompan14 :

Här har vi en person som skriver i sin profession istället för som privatperson och som dessutom använder forumet till att försöka samla in pengar till sitt eget projekt, varför är inte denna tråd låst än?!

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

PNyberg :

Magngan :

Nu ska vi inte hejta på lägre stående varelser. Snösport lever på synergin mellan en och 2 träbitar under fötterna.

Den som utvecklar något som motverkar deras gnäll kring muskelproblem vid skråande sitter nog hyfsat bra till tänker jag.

"Jo alltså snöbräda är fan grymt! Bästa någonsin i puder. Jävla jobbigt att ta sig dit bara, det gör ju ont när man står på tå liksom. Men alltså, era jävla pjäxor, hur sköna är dom på afterskiin egentligen? Nä, just det. Plus att brädan flyter ju i puder alltså, det är som att surfa. Plus att man slipperstavar. Synd att det är så segt att skråa bara. Aaaawiiiawwawawaaaa."

Ja, om någon tog illa upp så var det självklart meningen.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
mushin
43 inlägg
mushin 43 inlägg 7 år sedan

JL76 :

(vet inte om jag någonsin ens sett ett ankare utomlands, knappar ja, men aldrig ankare)

Nåja, nog finns det en hel del ankarliftar utanför Norden... Schweiz har en hel drös i alla fall!

Bara för att något är gammalt innebär ju inte att man måste ändra på det... hjulet är fortfarande runt, av en anledning. Men, så klart, man får inte vara rädd för förändring heller, då hade vi fortfarande åkt puder med långa, smala plank utan rocker.

Kan man hitta en BRA utveckling av släpliften (att ersätta den tror jag inte är en lösning - ibland blåser det så mycket att hängande liftar inte kan köra) - go for it, men att t.ex. sätta en klockradio på den bara för att förnya... meh.

Rock - Paper - Monkey Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

Jag tänker på en sak när jag läser rubriken ...

Något som är anpassat för alla är oftast en kompromiss av väldigt mycket och det blir aldrig riktigt bra. roll

uid09
0 inlägg
uid09 0 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad uid09 (7 år sedan)

Tack alla för all feedback!
Jag är ledsen om jag gjort fel, men jag är ingen van forumare. Mitt mål just nu är att få era tankar kring det hela för att sen göra allt för att ta fram ett nytt koncept på en släplift som är anpassat efter dagens användare och inte efter användarna på 40-talet. Om ni känner att ni håller med om problemet och vill hjälpa mig skulle jag jätteglad.

Det finns många fördelar med utformningen på dagens lift.
Den ekonomiska biten är kanske den som sticker ut mest. Det är en enorm investering att byta ut en ankarlift mot en sittlift och inte något man bara gör så där. Men ankarliften har fler fördelar en det. Dels så går den att köra i extremare väderförhållanden en sittliften. Inte minst för att användarna transporteras på marken, d.v.s. om något skulle gå sönder finns det ingen risk att man blir fast som i en sittlift eller gondol. Det är även en trygghetsfaktor hos användarna att själva ha kontrollen.
Detta är bara några fördelar med dagens lift som gör det svårt för andra liftar att konkurrera ut den helt och hållet.

Jag har skrivit mycket om detta i min projektbeskrivning som jag gärna kan skicka till de som är intresserade sen när den är färdigställd.

De största problem som jag främst hittat hittills är:
Snowboardåkare som får allt tryck på en väldigt lite yta.
Personer med olika längskillnader har det jobbigt, inte minst för föräldrar och barn. Något som också har blivit otroligt mer vanligt sedan 40-talet.
Jag vet att många nybörjare har svårt att veta hur liften ska användas och ser den istället som en skräck.
Även när man släpper liften inträffar olyckor i form av att den träffar andra åkare.
För personer som åker sitski är det också tydligt hur lite liften anpassats och nu har det även blivit mer och mer populärt med downhillcykling.
Vist är människor kreativa och duktiga men ska det verkligen behöva vara så? Det borde gå att lösa på ett bättre sätt.

Självklart är också produktionsfrågorna väldigt viktiga, då en lift som inte kan eller är för dyr för att tillverkas inte heller skulle lösa problemet för användarna. Mitt mål är att ta fram en lift som gynnar både tillverkningen, försäljningen och i sin tur användarna. Jag har valt att göra en avgränsning i mitt projekt som gör att det konceptet som tas fram fortfarande ska kunna gå att appliceras på dagens vajersystem. Detta är främst för att det inte ska bli en för stor kostand för skidanläggningarna att byta.

Jag är lika nyfikna som er på vad det kommer bli, men det är så vår process fungerar.

Jag kan absolut visa er resultatet sen om det inte blir sekretessbelagt. Då får ni förhoppningsvis se resultatet ute i backarna istället! smile

/ Hanna

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan

uid09 :

De största problem som jag främst hittat hittills är:
Snowboardåkare som får allt tryck på en väldigt lite yta.

Inget problem om man kan åka, visst det gör kanske ont dom första 2-3 åkdagarna och kanske lite jobbigt i en 1km+ lång lift men annars är det inga problem.
uid09 :

Även när man släpper liften inträffar olyckor i form av att den träffar andra åkare.

Fast, det blir olyckor i alla fall då någon dum jävel inte åker åt sidan efter en lift oavsett om det är sittlift, knapplift eller ankarlift om dom som kommer efter inte vet hur man åker wink

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Glöm inte en viktigt aspekt: kapaciteten. Om det dessutom i kombination med större komfort vore möjligt (med tanke övriga delars styrka) att öka kapaciteten (exempelvis kortare avstand mellan byglar eller mer personer per bygel) med en ny bygel är det ett klockrent business case för att bygga om. T.ex. idag är det ju inte ovanligt (mot liftskötarens vilja) att bade en och tva extra personer hoppar pa en redan fullsatt t-bar pa vägen upp.

Ytterliggare ett behov för t-bars är pa glaciärer: och har inte nödvändigtvis med vind att göra utan det faktum att glaciären rör pa sig och därmed liftstolparna med den. (även om jag har nagot svagt minne att jag faktiskt sett en stolslift med stolpar i isen...)

Btw "snowboardsmärtan" är direkt proportionerlig mot liftsparets branthet big_smile

listerine. Citera
Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Snowjunkie (7 år sedan)

snow_4_life :

T-liften är väll ganska optimal om den har hängt med så länge? finns väll en anledning att den inte har förendrats??
ända grejen jag som snowboard åkare skulle komma på är väll att göra "bygeln" lite plattare.

lycka till!!

Ända grejen och förendra?? Enda och förändra heter det.

Snowjunkie Citera
Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Snowjunkie :

snow_4_life :

lycka till!!

Men utan särskrivning blir det ju bra...
Ändagrejen... (för oss skidåkare då)

Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 7 år sedan

Låter som en mycket bra idé! Ett förslag jag har är om man skulle kunna förbättra på/avstigning platserna på något sätt typ med rullband som på sittliftar, så att speciellt nybörjare hamnar rätt och slipper få bygeln fel.
Eller du kanske bara fokuserar på själva bygeln?

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 7 år sedan

Största problemet är nog ergonomin för liftpersonalen som står och hjälper folk med liften?
Finns T liftar med kort skaft som är riktiga mardrömmar, de kommer riktigt höft och kräver någon som hjälper till och tar ner den.

Känns som de kopplingsbara franska knappliftarna är bättre i det syftet, dock riskerar nybörjare att få whiplash skador...big_smile

msd
0 inlägg
msd 0 inlägg 7 år sedan

Jag åka ankar lift kanske 50 skidagar om året, och ibland är det bräda istället för skidor. Jag åka mycket med små barn och sitski är ganska vanlig på min hemmabacke utan något problem som jag vet om. Funktionsmässigt fungera ankarlift rätt så bra; det blir svårt att hitta en bättre lösning.

Huvudproblem med ankarlift (tycker jag) är att repet som rulla ut när man tar bygeln är inte så slitstark. De ju går sönder rätt så ofta. Bättre design och material där skulle vara vettig.

magnusericsson
1237 inlägg
magnusericsson 1237 inlägg 7 år sedan

Nu har jag inte läst alla inläggen så detta kan ha tagits upp innan, det är inte bygelliften det är fel på, det är åkaren!

burääääääääh Citera
Perkal
879 inlägg
Perkal 879 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Perkal (7 år sedan)

Wow TS är du helt retaderad? sluta wajna på att d får ont i benet pga du valde at köra bärda och köp en kudde istället. ty

Det som inte dödar det härdar. Citera
Danil
179 inlägg
Danil 179 inlägg 7 år sedan

magnusericsson :

Nu har jag inte läst alla inläggen så detta kan ha tagits upp innan, det är inte bygelliften det är fel på, det är åkaren!

Om flertalet åkare får ont eller har problem med ankarliften borde väl ändå det mest logiska vara att ankarliften ändras och inte skidåkarna för det är ju faktiskt så att den är gjord för att betjäna oss, inte tvärtom.

ElisWaltersson
983 inlägg
ElisWaltersson 983 inlägg 7 år sedan

fuck lift, hajka like a boss ftw

u r the doc, doc Citera
delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad delta (7 år sedan)

Håller med om att hajka är det ända rätta! Bra för benstyrkan.

Andreas80 :

Känns som de kopplingsbara franska knappliftarna är bättre i det syftet, dock riskerar nybörjare att få whiplash skador...big_smile

de är helt sjuka ja!! tror knappen vid pipen i la plagne gör 0-50km/h på någon sekund... helt sjukt!

listerine. Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 7 år sedan

För skidåkare är väl bygelliften rätt bra som den är.
Vill man ha dyrare liftkort kan man ju lyxa till det med automatiskt påkopplingsbara medbringare med x antal olika byglar optimerade för olika typer av åkare. Dvs vid dalstationen väljer åkaren vilken typ av bygel som önskas varpå den automatiskt hakas på vajern och liftåkaren åker iväg i högsta tänkbara släpliftskomfort.

Fundera hellre på någon form av accelerationssystem vid påstigning så att liften kan köras fortare utan att man bryter ryggen i starten. Dvs korta ned tiden för pinan i liften genom att öka hastigheten och halvera köerna vilket borde vara mer ekonomiskt.

Totemann
205 inlägg
Totemann 205 inlägg 7 år sedan

Konstigt att så många här är så bombsäkra på att det är omöjligt att uppfinna något nytt/vidare utveckla något gammalt. Säger ni samma sak om någon kommer och säger att han ska utveckla motorn på en bil? Eller om någon riktig dumskalle skulle börja fundera på att ändra formen på skidor, för att få den att reagera bättre på ex lössnö?
Jag visste inte heller att folk här lika bra på liftar som folk har långa könsorgan på flashback..

Själv kan jag definitivt erkänna att länge jag drog mig för ankarliften. Inte bara för att jag varje gång var (är?) livrädd för att fastna i ankaret och släpas med, liften som den är utformad idag är även jobbig att åka när storleken på åkarna skiljer (längd men också vikt!). Dessutom är det klart mycket jobbigare att ständigt stå i liften, med ett tryck på räva/ryggen..

Hoppas du kommer någonstans och att vi inte får se resultatet förens det kommer i verkligheten!

Läs 3ggr. skriv svar. läs DET 3ggr klicka sänd! Citera
uid09
0 inlägg
uid09 0 inlägg 7 år sedan

Totemann :

Konstigt att så många här är så bombsäkra på att det är omöjligt att uppfinna något nytt/vidare utveckla något gammalt. Säger ni samma sak om någon kommer och säger att han ska utveckla motorn på en bil? Eller om någon riktig dumskalle skulle börja fundera på att ändra formen på skidor, för att få den att reagera bättre på ex lössnö?
Jag visste inte heller att folk här lika bra på liftar som folk har långa könsorgan på flashback..

Själv kan jag definitivt erkänna att länge jag drog mig för ankarliften. Inte bara för att jag varje gång var (är?) livrädd för att fastna i ankaret och släpas med, liften som den är utformad idag är även jobbig att åka när storleken på åkarna skiljer (längd men också vikt!). Dessutom är det klart mycket jobbigare att ständigt stå i liften, med ett tryck på räva/ryggen..

Hoppas du kommer någonstans och att vi inte får se resultatet förens det kommer i verkligheten!

Tack för fint inlägg Totemann!! Det är snällt att du vågar vara ärlig. Jag hoppas fler tar efter. smile

snow_4_life
45 inlägg
snow_4_life 45 inlägg 7 år sedan

Magngan :

Snowjunkie :

snow_4_life :

lycka till!!

Men utan särskrivning blir det ju bra...
Ändagrejen... (för oss skidåkare då)

hur drabbar det er (eller dig? synd att dra alla över samma kant) skidåkare om trycket fördelas på en större yta??
har själv åkt skidor i 6 år, då upplevde jag inga problem med att "vissa" t-byglar var lite bredare. sen tröttnade jag på det så jag bytte till bräda.

just shredd it!! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook