Ont i fötterna

Eddee
77 inlägg
Eddee 77 inlägg 7 år sedan

Tjo!( känns som jag postar väldigt många trådar nuförtiden)
Det är så då att jag köpte nya boots för ett tag sen, satt jätteskönt när jag gick runt i huset. Annat är det när jag åker i backen. Det börjar med att min lilltå typ somnar och efter ett par åk börjar jag få ont i fötterna. Vad är felet? Har ju iofs bara åkt två gånger med de så det kanske är därför? Finns det hursomhelst någonting man kan göra utan att köpa nya boots?

Tack för svar!

Svar

MeXii
77 inlägg
MeXii 77 inlägg 7 år sedan

Spänn dom inte så satans hårt big_smile

Fick gruvligt ont i fötterna i mina nya moto senast jag åkte, men såg till å lossade lite på snörningen så satt dom fortfarande bra men gjorde inte ont.

Eddee
77 inlägg

Kör redan löst med snörningen tyvärr hmm Tror problemet är min störda fot. den blir bredare när jag lägger på lite tryck, då dvs i tåskär. Tror det handlar om en halv centimeter eller så. Booten blir liksom för smal då. Är likadant om man åker ankarlift så börjar det trycka mot lilltån. Kanske skulle funka med en gjuten sula eller så?

Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

Eddee :

Kör redan löst med snörningen tyvärr hmm Tror problemet är min störda fot. den blir bredare när jag lägger på lite tryck, då dvs i tåskär. Tror det handlar om en halv centimeter eller så. Booten blir liksom för smal då. Är likadant om man åker ankarlift så börjar det trycka mot lilltån. Kanske skulle funka med en gjuten sula eller så?

Kan man ens ha gjuten sula i snowboardboots?

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 7 år sedan

Snow_flake :

Eddee :

Går att värma dom flesta...

Den kan vara att du behöver kanske åka in dom, så åk mer med dom forsätter problemet så vet jag inte vad det kan vara...

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
Eddee
77 inlägg

Har ju redan värmt dom, men han i butiken la dom typ fel så det var bara området runt ankeln som blev värmda. Vi får se helt enkelt, får härda ut lite till!

Snow_flake
724 inlägg

rocknerPR :

Snow_flake :

Eddee :

Går att värma dom flesta...

Den kan vara att du behöver kanske åka in dom, så åk mer med dom forsätter problemet så vet jag inte vad det kan vara...

Jo det vet jag men ja tycker inte riktigt men kan kalla hela innerbooten/innnerskon för sula.
För jag tycket det verkade trångt med en sula i innerskon.

Eddee
77 inlägg

Ligger redan en sula i innerskon. Men det var ju sulan i innerskon jag menade att man kanske skulle kunna gjuta. Aja

Snow_flake
724 inlägg

Eddee :

Ligger redan en sula i innerskon. Men det var ju sulan i innerskon jag menade att man kanske skulle kunna gjuta. Aja

jaha okej har inte sett nått sånt. Alla jag provat har bara haft innersko

Picke666
8 inlägg
Picke666 8 inlägg 7 år sedan

tja. Jag har gjuten sula i mina boots funkar fint för mej. Bad dom även att slipa dessa lite snett när jag gjorde dom vilket jag tycker är skönt så man slipper all vinkel i knäna. Prova detta tycker jag.

Åk till närmsta ortoped så fixar dom det.

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 7 år sedan

Jag har samma problem , det som funkar för mig är att köpa en storlek större på bootsen.

Ett annat tips är att köra utan sula och med en tunn strumpa.

Ridder
0 inlägg
Ridder 0 inlägg 7 år sedan

Det händer nästan exakt samma sak för mig, de yttersta tårna på främre foten somnar.. Skorna är inte för små, så det borde inte vara det som är problemet. Jag har tänkt på att man kanske kan ändra vinkeln på bindningen, så att all tyngd inte hamnar på just den punkten. Jag testar det på fredag smile

Jonny_hardcore
180 inlägg
Jonny_hardcore 180 inlägg 7 år sedan

Jag har haft STORA! Problem med smärtor, kramp och allsköns problem med mina fötter genom åren. Provat allt, gjuta sulor, köra med mjuka boots, hårda boots, toe-strap, klassisk-strap, bytt bindningar allt....Vad som hjälpte till slut? Tåhävningar och träna "myrsteg" med foten (ta dig fram genom att endast använda tårna) helt enkelt träna upp muskulaturen i fötterna. Tro mig det hjälper.

KungMartin
439 inlägg
KungMartin 439 inlägg 7 år sedan

MeXii :

Spänn dom inte så satans hårt big_smile

Fick gruvligt ont i fötterna i mina nya moto senast jag åkte, men såg till å lossade lite på snörningen så satt dom fortfarande bra men gjorde inte ont.

samma här fan ! jag har oxo burton moto boots, o jag får SKITONT i fötterna om jag inte har dom på löst.

så numera har jag dom väldigt löst spända smile

MarkusRehn
134 inlägg
MarkusRehn 134 inlägg 7 år sedan

Tyvärr är det så att man oftast måste gå igenom några olika märken och modeller på boots innan man hittar det som passar bäst för ens fot. Fötter ser olika ut och även olika tillverkare har olika form på bootsen.
Men en gjuten sula rekommenderar jag. Det går att göra i de flesta bra sportshoppar på anläggningar.
Den gjutna sulan gör att din fot inte sjunker ihop under tryck och skon kommer alltså sitta "mer naturligt" runt foten istället för att trycka ut foten till en pannkaka.
För övrigt funkar gjutna sulor bättre som stötdämpare än till exempel mjuka gelesulor. Detta eftersom de är hårda och fördelar trycket över hela foten istället för att koncentrera det till hälen.

Ett par gjutna sulor är lätt värda sina pengar och man kan ha kvar dem i flera säsonger. Mina är inne på sin femte säsong och då åker jag 100 dagar per år.

Tränare för snowboardlinjen på RIG Malung Citera
tivolimeister
0 inlägg
tivolimeister 0 inlägg 7 år sedan

Hade stora problem med mina Burton Driver-X inför årets säsong.

Hårt spända = ströp blodcirkulationen = kramp, förlorad känsel i tårna
Löst spända = dålig stabilitet = spänner foten när man åker = kramp

Det enkla svaret är att spänna lagom till löst men det är mer komplicerat än så smile

Hoppade in i duschen med mina och satte mig i bastun... blev mycket bättre. Antar att du kan steka dom i ugnen runt 100-150° 15-20 min och sedan dra på dom med ett par blöta sockar i också. Annars är det bara att härda ut, dom blir bättre med tiden.

Eddee
77 inlägg

Ja jo efter ett par dagars åkande så satt dem gudomligt, tyvärr så blev de också lite för stora i processen hmm

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook