Aktuella Köp & Sälj-varningar

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 6 år sedan

la_grave :

Utter :

Återigen en nyreggad medlem i, hör och häpna, norrbotten som säljer bl a en GoPro Hero3 för ett underpris.

Nu börjar det bli dags att ni gör något åt det här Johan. Koppla annonser till Facebook, låt det vara en inkubationstid för nya medlemmar innan dom kan annonsera eller något. Som det är nu så kommer folk bli lurade och NI måste göra något åt det.

Varför det? Mitt medlidande med folk som går på enkla bluffar är väldigt litet. Bättre att de förlorar ett par tusen här och lär sig för livet än att de blir blåsta i en bil- eller bostadsaffär och får skulder som tar lång tid att betala tillbaka.

Sätt en tydligt rubrik ovanför alla annonser: Ser det ut att vara för bra för att vara sant är det förmodligen för bra för att vara sant.

Det är en hel del unga här på Freeride, det går inte att kräva samma kritiska tänkande av en 15-åring som av en 20+. Dessutom avskyr jag avskum som lever på att bedra andra.

johan
2871 inlägg
johan 2871 inlägg 6 år sedan

Jibb-Lars
axelrydell@yahoo.se
Annons: Säljes: GoPro hero3 black editon + väggladdare m,m

Medlemmen och annons är nu borttagen.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Utter :

Det är en hel del unga här på Freeride, det går inte att kräva samma kritiska tänkande av en 15-åring som av en 20+. Dessutom avskyr jag avskum som lever på att bedra andra.

Är man 15 har man inte ens rätt att ingå avtal så då är det ju föräldrarna som ska ta ansvar.

Utter
3104 inlägg

la_grave :

Utter :

Är man 15 har man inte ens rätt att ingå avtal så då är det ju föräldrarna som ska ta ansvar.

Ditt dumma spån, att köpa en GoPro av en annan privatperson är inte ett avtal i det hänseendet.

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 6 år sedan

Utter :

la_grave :

Utter :

Ditt dumma spån, att köpa en GoPro av en annan privatperson är inte ett avtal i det hänseendet.

Jo, det är precis vad det är. Ska man göra affärer med minderåriga bör man se till att ha målsmans tillstånd.

Utter
3104 inlägg

la_grave :

Utter :

la_grave :

Jo, det är precis vad det är. Ska man göra affärer med minderåriga bör man se till att ha målsmans tillstånd.

Gränspuck, är personen 16 år gammal eller äldre och har tjänat ihop pengarna själv (eller sagt att han/hon varit över 18 eller att pengarna har tjänats ihop själv) så krävs ingen målsman.

91eliasson
34 inlägg
91eliasson 34 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad 91eliasson (6 år sedan)

Uppdatering:
Hon har nu svarat via sms och säger att hon ligger på sjukhus pga brutet ben så än finns det hopp om att hon är ärlig! OBS

cribbe88
1 inlägg
cribbe88 1 inlägg 6 år sedan

Jag annonserade om att jag vill köpa ett par "rossignol experience 88" och fick ett svar ifrån någon "Gabriele GENTILE <gik7233@gmail.com> som bor i spanien. Hon har ett par för 200 euro, som hon ville skicka till mig med betalning via bank transfer eller western union. Jag föreslog PayPal och det gick hon med på.
Detta osar katt, varför letar någon från spanien på svenska köp och sälj sidor.
Å andra sidan så är det ganska säkert att pröjsa med paypal, men pengarna kan bli låsta ett tag om man blir bedragen, men inte förlorade. Samt att skidorna tillverkas i spanien, så det är inte helt osannolikt.

talgdank
28 inlägg
talgdank 28 inlägg 6 år sedan

Till Cribbe88:
Jag fick svar från samma hyena och då gällde det Nordica Helldorado.Det är garanterat ett försök att blåsa dig.

talgdank Citera
Utter
3104 inlägg

cribbe88 :

Jag annonserade om att jag vill köpa ett par "rossignol experience 88" och fick ett svar ifrån någon "Gabriele GENTILE <gik7233@gmail.com> som bor i spanien. Hon har ett par för 200 euro, som hon ville skicka till mig med betalning via bank transfer eller western union. Jag föreslog PayPal och det gick hon med på.
Detta osar katt, varför letar någon från spanien på svenska köp och sälj sidor.
Å andra sidan så är det ganska säkert att pröjsa med paypal, men pengarna kan bli låsta ett tag om man blir bedragen, men inte förlorade. Samt att skidorna tillverkas i spanien, så det är inte helt osannolikt.

Det är inte säkert att betala genom PayPal. Och det här är en scam.

Om ni får svar på dålig svenska/engelska, googla det först. Ni kommer hitta oerhört mycket.

Utter
3104 inlägg

91eliasson :

Uppdatering:
Hon har nu svarat via sms och säger att hon ligger på sjukhus pga brutet ben så än finns det hopp om att hon är ärlig! OBS

Jag skulle ringa banken och stoppa utbetalningen om jag var du.

Vitalis66
61 inlägg
Vitalis66 61 inlägg 6 år sedan

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=105204

Ny medlem med kontantkortsnummer samt ett suspekt namn. varningsklockorna klämtar här iallafall!

Utter
3104 inlägg

Det sitter prislappar från Stadium på dom. Ring och kolla om dom saknar lite lagg och brädor?

Utter
3104 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=106036 Högst sannolikt en bedragare.

J_Gabrielsson
168 inlägg
J_Gabrielsson 168 inlägg 5 år sedan

Hejsan, ber alla att akta sig för "jesperwk" här på forumet! https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=133748
Jag skickade pengar och nu 5 dagar senare så har han blockerat mig.
Alla hans annonser är "tagna" från antingen hollywood eller junkyard, bilderna altså. ha en bra dag:)

FilipEricsson
40 inlägg
FilipEricsson 40 inlägg 5 år sedan

J_Gabrielsson :

Hejsan, ber alla att akta sig för "jesperwk" här på forumet! https://www.freeride.se/admarket/view.php?member=133748
Jag skickade pengar och nu 5 dagar senare så har han blockerat mig.
Alla hans annonser är "tagna" från antingen hollywood eller junkyard, bilderna altså. ha en bra dag:)

Mig med

J_Gabrielsson
168 inlägg

Kan snälla någon admin prata med användaren "jesperwk" som nu lyckats lura folk på pengar, vet flertal folk på forumet som har blivit lurade ink mig själv, han la nu ut ett par nya oakley frogskins för 200kr som jag är 99% på att han inte äger!
Jag tycker att om man ska lägga ut en annons på köp/sälj så ska man ha tagit bilden med en egen kamera och inte tagit den från hollywood/junkyard/google! Så att man är säkrare på att säljaren verkligen äger prylarna!
Förstår självklart att om man köper någon från privatpersoner så ska man tänka en extra gång, men då kan freeride.se göra sitt bästa för att "rensa" ut annonser som ser misstänksamma ut! Eller att annonserna måste "granskas" innan de läggs ut! /mvh småirriterad felstavare!
Ps. Är väl medveten om att freeride.se inte är en köp och sälj sida.

Rastavibrationer
1522 inlägg
Rastavibrationer 1522 inlägg 5 år sedan

J_Gabrielsson :

Kan snälla någon admin prata med användaren "jesperwk" som nu lyckats lura folk på pengar, vet flertal folk på forumet som har blivit lurade ink mig själv, han la nu ut ett par nya oakley frogskins för 200kr som jag är 99% på att han inte äger!
Jag tycker att om man ska lägga ut en annons på köp/sälj så ska man ha tagit bilden med en egen kamera och inte tagit den från hollywood/junkyard/google! Så att man är säkrare på att säljaren verkligen äger prylarna!
Förstår självklart att om man köper någon från privatpersoner så ska man tänka en extra gång, men då kan freeride.se göra sitt bästa för att "rensa" ut annonser som ser misstänksamma ut! Eller att annonserna måste "granskas" innan de läggs ut! /mvh småirriterad felstavare!

De försöker nog ta bort misstänka annonser så gott de kan, att ta bort alla annonser utan egna bilder tror jag inte riktigt på heller. Vad händer t.ex. med folk som inte har bilder alls?

Nej man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Är någonting otroligt billigt som de där Oakleybrillorna så är det antagligen precis som det låter, inte troligt...

J_Gabrielsson
168 inlägg

Papa_Andy :

J_Gabrielsson :

De försöker nog ta bort misstänka annonser så gott de kan, att ta bort alla annonser utan egna bilder tror jag inte riktigt på heller. Vad händer t.ex. med folk som inte har bilder alls?

Nej man får helt enkelt använda sitt sunda förnuft. Är någonting otroligt billigt som de där Oakleybrillorna så är det antagligen precis som det låter, inte troligt...

håller med dig om att man får använda sitt förnuft, men tycker att man på något sätt kan göra FR köp/sälj funktion till en säkrare sida. Jag som jobbar heltid och blir lurad på en hundring är inte hela världen men FR är från 12 år (rätta mig om jag har fel) och då känns det betydligt värre med någon hundring hitoch dit.
btw så såg att "jesperwk" lagt ut fler fake annonser nu.
ha en trevlig dag smile

FilipEricsson
40 inlägg
FilipEricsson 40 inlägg 5 år sedan

ja, men varför skulle han inte han har ju blockat mig och J_Gabrielsson och lurat oss på pengarna, så varför skulle han inte fortsätta att lura folk på pengarna.

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Har ni använt "rapporteringsknappen"? Det lilla utropstecknet? Sen är det polisanmälan som gäller.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 5 år sedan

Utter :

la_grave :

Utter :

Gränspuck, är personen 16 år gammal eller äldre och har tjänat ihop pengarna själv (eller sagt att han/hon varit över 18 eller att pengarna har tjänats ihop själv) så krävs ingen målsman.

Jasså? När jag läste juridik fick vi lära oss att man som minderårig kunde ingå avtal endast om det rör vardagliga saker som man köper för egna pengar, inga lyxvaror. Om man driver näringsverksamhet som minderårig kan man få ingå avtal som rör verksamheten.

Generellt skulle man alltså kunna säga att en affär gjort med en 15-åring om köp/sälj av ett par skidor ganska sannolikt skulle kunna ogiltigförklaras

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 5 år sedan

Det var väl precis det jag skrev? Tjänat ihop pengarna själv=egna pengar.
Det jag skrev var taget från lagtext för övrigt.

Pillard
3094 inlägg
Pillard 3094 inlägg 5 år sedan

Utter :

Det var väl precis det jag skrev? Tjänat ihop pengarna själv=egna pengar.
Det jag skrev var taget från lagtext för övrigt.

Fast du gjorde förenklingen "Tjänat ihop pengarna själv = full rättshandlingsförmåga". Om man läser andra stycket i samma paragraf så säger den också att

"Förmyndaren må med överförmyndarens samtycke omhändertaga egendom, varom i första stycket sägs, såvitt det må anses erforderligt med hänsyn till myndlingens uppfostran eller välfärd. Innan samtycke meddelas, skall överförmyndaren bereda myndlingen tillfälle att yttra sig."

Tyvärr har jag dålig koll på praxis på området. I övrigt så är detta citatet lite vilseledande, mest eftersom det är precis vad det är. Ett avtal är vad som helst som innehåller ett anbud och en accept. Det innebär t.ex. att om du kommer överens med en 15-åring att du ska få köpa hens GoPro om 3 dagar och det visar sig att den då är såld så står du där. Hade du gjort upp samma deal med en myndig person hade ni haft ett bindande avtal, ifall ni följt konstens alla regler. Huvudsaken är att det är skillnad att göra avtal med minderåriga och att avtal är avtal, oavsett om det är privatpersoner eller näringsidkare (sen att det finns undantag som t.ex. Konsumentköplagen gör inte dessa uppgörelser desto mindre till avtal)

"Ditt dumma spån, att köpa en GoPro av en annan privatperson är inte ett avtal i det hänseendet."

J_Gabrielsson
168 inlägg

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=107920 Seems legit? Skulle gissa att det är samma "jesperwk"

Primary
221 inlägg
Primary 221 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Primary (5 år sedan)

J_Gabrielsson :

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=107920 Seems legit? Skulle gissa att det är samma "jesperwk"

Fejkad bild iaf! eller vad man ska säga!

Bilden kommer från denna sida: http://www.rbrayban.com/2011/08/frogski … idium.html

Tips till er som vill kolla bilder som ser ut att vara tagna hemma: Man kan söka med hjälp av bilder istället för text på google, man kopierar alltså in bildens websida (som man vill söka med) sedan får man upp resultat där samma bild hittas!

johan
2871 inlägg
johan 2871 inlägg 5 år sedan

J_Gabrielsson :

Personen är nu avstängd. E-mail: blondinen5000@hotmail.se och användarnamn: Apply

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad blomman67 (5 år sedan)

roll

martin (martinandy6070@gmail.com)Lägg till i Kontakter2013-05-25 Till:wikamagnus@hotmail.com

Hi Greeting from Spain i am Contacting you regarding your advert..if still interested in buying..As soon as i hear from you,i will email you some pics and details,good price is accepted..thanks and hope to hear from you soon Home address is C./ Calatrava 10-12, bajos. Barcelona, Catalunya 08017. Spain

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Primary :

Bilden kommer från denna sida: http://www.rbrayban.com/2011/08/frogski … idium.html

Tips till er som vill kolla bilder som ser ut att vara tagna hemma: Man kan söka med hjälp av bilder istället för text på google, man kopierar alltså in bildens websida (som man vill söka med) sedan får man upp resultat där samma bild hittas!

Riktigt bra tips! Nu handlar inte jag så jättemycket från begagnatmarknaden men detta är värt att lägga på minnet.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
EAarup
120 inlägg
EAarup 120 inlägg 5 år sedan

medlem fiskfis!
användaren hade en fet hoodie som jag tyckte verkade bra och billig.
-jag kontaktade honom i hans gästbok och han skrev sen i pm först att han inte hade den men sen senare skriver han att han visst har kvar den.
-jag skriver och frågar om jag kan få den för 350 kr.
-han svarar att jag kan få köpa den för 250. (redan där börja jag misstänka honom)
-jag svarar att det låter skitnice.
-han svarar att han kan pröjsa frakten också.
-sen skickar han detta pm:

Avsändare: Fiskfis visa profil Bli kompis
Datum: Idag 17:03
Kan du skicka pengarna? Till denna adress!

Sticker säljare
Mattmars bye 408b
83002 mattmar

-då började jag misstänka honom ordentligt och kollade igenom denna tråd och såg tipset med google bildsök så jag använde det.
-sökningen ledde till olika bilder på newschoolers och var mycket riktigt inte hans egna.
-jag frågade honom ändå om vi inte kunde använda popgiro och fick det här svaret:

Asså jag använder mig av detta betal sätt!
Det går snabbast så, och man slipper vänta flera dagar på stålar, så hur blire? Ville du köpa?

helt klart fake, medlemmen har inte heller nån riktig email och kan inte identifiera sig.
medlemmen bordes ta bort snabbt innan han lyckas lura nån!

Vad vore världen utan tjejer? -pain in the butt.. Citera
J_Gabrielsson
168 inlägg

Jo! Blev själv lurad av samma person där jag skullr skicka till mattmar

EAarup
120 inlägg

J_Gabrielsson :

Jo! Blev själv lurad av samma person där jag skullr skicka till mattmar

hur gick det, blev du av med några pengar?

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 5 år sedan

Varför använder ni inte google och kollar vem som bor där då? Står klart och tydligt där vem som bor på den adress och står ett telefon nr och dit så det är väl bara att ringa? wink

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

Men skämtar ni? Till att börja med, vem under 80 år skickar pengar i ett brev? Och till en sån adress?? Helt vilt.

P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 5 år sedan

EAarup :

medlem fiskfis!
-jag kontaktade honom i hans gästbok och han skrev sen i pm först att han inte hade den men sen senare skriver han att han visst har kvar den.
-han svarar att jag kan få köpa den för 250. (redan där börja jag misstänka honom)

Sticker säljare
Mattmars bye 408b
83002 mattmar

-då började jag misstänka honom ordentligt och kollade igenom denna tråd och såg tipset med google bildsök så jag använde det.
-sökningen ledde till olika bilder på newschoolers och var mycket riktigt inte hans egna.
-jag frågade honom ändå om vi inte kunde använda popgiro och fick det här svaret:

Det går snabbast så, och man slipper vänta flera dagar på stålar, så hur blire? Ville du köpa?

helt klart fake, medlemmen har inte heller nån riktig email och kan inte identifiera sig.

Gabriel Kråkmo
Mattmars bye 408 b
83002 Mattmar.

^Är hans påstådda namn, och det finns även ett telefon nummer till dom som bor på den adressen på eniro:

http://personer.eniro.se/p/silje+kr%C3%A5kmo/11730622

Samt en till boende på den adressen på hitta.se:

http://www.hitta.se/arve+kr%C3%A5kmo/ma … xPwOUqqqqo

Mattmar ligger utanför Östersund så det är egentligen inte en så konstig address. Jag blev av med 350kr men fan får man väl skita i ändå små pengar.

Om någon tar tag i detta och meddelar eller ringer dom där så kan ni nämna att jag också har blivit lurad. Jag kan då också ringa eller skicka ett meddelande för att berätta det.

danne Citera
EAarup
120 inlägg

D-blunts :

EAarup :

medlem fiskfis!

Sticker säljare
Mattmars bye 408b
83002 mattmar

Gabriel Kråkmo
Mattmars bye 408 b
83002 Mattmar.

^Är hans påstådda namn, och det finns även ett telefon nummer till dom som bor på den adressen på eniro:

http://personer.eniro.se/p/silje+kr%C3%A5kmo/11730622

Samt en till boende på den adressen på hitta.se:

http://www.hitta.se/arve+kr%C3%A5kmo/ma … xPwOUqqqqo

Mattmar ligger utanför Östersund så det är egentligen inte en så konstig address. Jag blev av med 350kr men fan får man väl skita i ändå små pengar.

Om någon tar tag i detta och meddelar eller ringer dom där så kan ni nämna att jag också har blivit lurad. Jag kan då också ringa eller skicka ett meddelande för att berätta det.

Efter ett tag snackande med honom fick jag tag på hans riktiga namn: Jesper Wiklund. Efter mina riktigt kassa google skills kom jag fram till att han hade en postbox i Östersund. Blir ju bara ännu svårare nu..

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 5 år sedan

Varken Gabriel Kråkmo eller Jesper Wiklund existerar (den senare i Jämtlands län) på Birthday.se. Är det så svårt att göra en sådan enkel koll innan man lägger pengar i ett kuvert (!)? Den här tråden borde låsas så Darwin får ha sin gång även här.

gurring
634 inlägg
gurring 634 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=108928

Lite misstänksamt? Googlar man på bilden kommer ett gäng ebay-annonser upp och användaren är ny.
Eller är det bara jag som alltid blir misstänksam så fort nån säljer en ny GoPro?

Every turn is a sign of fear Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

gurring :

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=108928

Lite misstänksamt? Googlar man på bilden kommer ett gäng ebay-annonser upp och användaren är ny.
Eller är det bara jag som alltid blir misstänksam så fort nån säljer en ny GoPro?

Jupp, fejk. Blev medlem idag också... Vem köper en GoPro i Norge och säljer i Sverige? De är ju lika dyra där.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook