Bästa "kompromiss" Allmountain skida 90-100mm?

mcwede
35 inlägg
mcwede 35 inlägg 7 år sedan

Nej inte igen säger ni! Kanske inte en helt ovanlig forumtråd,men ändock intressant att höra andras personliga åsikter gällande den "bästa" allmountain skidan för SVENSKA skid/fjäll förhållanden.

Har själv en Dynastar Sultan 94 som jag upplever rätt tråkig,förutom i långsväng med bra fart,o funkar skapligt utanför pisten....känns inte alls inspirerande i kortsväng.
Hade tidigare en K2 Hardside i 181cm längd (K2 längd mer än 181cm) som funkade toppen i offpist,men som helt vek ner sig i pisten o blev besvärlig i tät skogsåkning (typ kittel nedersta biten)...kanske så att längden inte funkade för mig (ca177cm / 85kg)
Så vilken längd bör man skaffa på den nya skidan,har 178cm på Sultan 94:an o det känns bra.

Nu vill jag hitta en skida som är rolig/underhållande i kort o långsväng,som går som tåget i uppkörd snö o utmärkt i offpisten....finns det en sådan skida?
Typ Extrem PT,Extrem Å-bahn,Scott Crusade,Kästle 94,Nordica soul rider....etc.

Svar

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Jibberisch (7 år sedan)

Den skidan med de kombinerade egenskaper du söker, finns inte enligt mitt tycke. Men det beror på hur man definierar "rolig", "underhållande" och "utmärkt" antar jag.

Jag kör Völkl Katana -11/12 183cm som allroundskida. Tycker den funkar utmärkt överallt. Utmärkt, men inte fantastiskt.

Edit:
Den ligger lite utanför din mm-spann såg jag nu.

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Pork
58 inlägg
Pork 58 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Pork (7 år sedan)

Jag har själv funderat lite på det där då jag själv åker på Völkl Shiro 193 allt som oftast (jag är 185cm och väger 80kg). Tycker den är grym för det mesta men inte direkt rapp från kant till kant kanske och framförallt inte alltid optimal exempelvis i Kittel när det börjar smalna av i vissa av ravinerna. Missförstå mig rätt dom funkar utmärkt men ibland känns det lite overkill ur smidighetssynpunkt. Åkte förra helgen på Armada TST och blev lite lätt förälskad och klassade dom direkt som en klockren allrounder, förvisso då 102mm/183cm har jag för mig, men nära dina måttfunderingar. Sååå...jag säger ändå Armada TST smile Lättåkt, lätt, rolig, kring 17m radie grymma när det blev lite brant och stökigt och svinkul i pisten. Finns fler kandidater såklart men ett (1) tips från mig.
EDIT: Armada TST

Pork Citera
Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 7 år sedan

Jag är 180 cm lång, väger ca. 80 kg och tycker banne mig att mina Hardside 181 är så mycket allmountain man kan få. Pressa pist med den är inga problem, funkar, precis som du säger, toppen i öppen offpist och jag har aldrig upplevt problem vid tät skogsåkning (men det sysslar jag inte jättemycket med heller iofs)... Brantåkning är den också utmärkt för imo kan jag tillägga!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

@mcwede
Måste säga att jag är förvånad över avseende vad du skriver om Hardside, "vek ner sig i pisten", vad menar du mer exakt med det? Har själv haft ett par 181 cm och upplevde dem som bra stabila i pisten (högfartscruising) men lite för hårda och smala för att ge riktigt bra flyt i lössnön.

Hursomhelst kan Scott Reverse vara ett alternativ om du vill ha en allroundskida som även är rolig i lite tajtare svängar i pisten. Crusaden känns som en oljetankers i förhållande till Reverse ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Blizzard Bonafide har fått bra betyg mest överallt. Annars kanske nånting i stil med Line Prophet 98?

mcwede
35 inlägg

Med att den vek ner sig var kanske fel ord,men när vi var där höll sig tempraturen på ca -20-23 grader o blåste säkert 15m/s...så de pistade partierna var mer eller mindre soprena på snö,snarare mer is o då fick man verkligen kämpa för att få fast dom.

Kalle_Luzern
342 inlägg
Kalle_Luzern 342 inlägg 7 år sedan

Är själv mkt nöjd med Amplid Rockwell 182. Vet dock inget om Kittels skogsåkning, håller mig helst ovan trädgränsen i alperna. Funkar iaf bra i pisten även när den är hård, tack var skärningen och tip och tail rockern gör offpist trevligt (jag är iofs inte så tung heller, 176 cm 72 kg)... 96 mm under foten.

Notosai
25 inlägg
Notosai 25 inlägg 7 år sedan

Kan varna för att du eventuellt är för tung för Scott Crusade. Den fick ju lovord av Åka Skidor (vars testpatrull väger 70kg allihop), men när jag testade den förra året så upplevde jag den som mjuk som bara fan i pisten... Grym utanför, men skärande sväng var inget den hade lust till.

Jag: 193 cm, 93 kg

Du väger mindre, men vill du pressa skidan i pist så kommer den kanske att ge sig. För mig släppte den även utan att jag tröck till...

Åker numera på ett par Völkl Unlimited AC50, förra året var sista gången den producerades. Lite smalare än vad du söker kanske, men jag tycker den fungerar grymt både i pist och "svensk" offpist. Du kan ju kika på RTM-serien i årets kollektion, liknande konstruktion men full rocker istället för vanligt spann. Jag har själv inte testat den, men om den liknar AC50 i sitt upträdande i pist och har bättre flyt utanför så kan det vara en mycket kompetent skida. Du får dock köpa att bindningen är den det är och sitter där den sitter, men rälsmonterade bindningar har väldigt trevliga fördelar när man kör pist...

Halvt OT: Hur är Sultan 94 i förhållande till den gamla Mythic Rider? Har själv bara testat ridern och upplevde den som riktigt trevligt i kortsväng också, så jag funderar på om sultanen är väldigt annorlunda...

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 7 år sedan

Nu kan jag tyvärr inte jämföra olika modeller, men efter 38 år på skidor är jag riktigt, riktigt nöjd med att åka på Soul Orange. Bra i svensk OP, går att leka med G-krafter, funkar helt OK när man glider omkring med barnen.
Är det stenhårt i pisten är de kanske inte bäst och riktigt kortsvängande ägnar jag mig inte åt så ofta, så där finns väl också annat att kolla efter. Extrem PT verkar skitroliga, är nyfiken på dem också.

erik832995
176 inlägg
erik832995 176 inlägg 7 år sedan

Håller med PhatFred , hade de oranga tidigare , har nu svarta . Läs på soul´s hemsida , beskrivningarna stämmer bra . Har testat blåa , vita ,svarta med rocker . Erik

erik832995 Citera
kappakomplett
414 inlägg
kappakomplett 414 inlägg 7 år sedan

Har någon kört dps wailer 100 (eller vad den heter?), den som kom i år, med midja runt 100?

xLUNDISx
33 inlägg
xLUNDISx 33 inlägg 7 år sedan

mcwede :

Nu vill jag hitta en skida som är rolig/underhållande i kort o långsväng,som går som tåget i uppkörd snö o utmärkt i offpisten....finns det en sådan skida?

Den finns, MOMENT PB&J
Läs mer om den här http://blistergearreview.com/gear-revie … bj-188cm-2

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

kappakomplett :

Har någon kört dps wailer 100 (eller vad den heter?), den som kom i år, med midja runt 100?

Fråga tompelompe, han kör ett par: https://www.freeride.se/member/view.php?id=127606
Jag har ett par i Åre och ett par i Luleå till utlåning...

www.dpsskis.com Citera
kappakomplett
414 inlägg
kappakomplett 414 inlägg 7 år sedan

Nojlas :

kappakomplett :

Fråga tompelompe, han kör ett par: https://www.freeride.se/member/view.php?id=127606
Jag har ett par i Åre och ett par i Luleå till utlåning...

Det borde väl vara den verkliga "komprissen" med de här nya dps-en eftersom dom väger så lite som 1,7 så borde det vara som gjort för att tura med också!
Tyvärr han jag köpa ett Scott Powd'air, inte för att jag diretk är missnöjd, men jag kanske skulle provat ett par wailer 99 istället. Det var mer snack om den där 112 RP, men det kanske är för att 99% av freeskiers tycker att 99 är alldeles för smalt...

assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

När jag ser att du väger 85kg så tänker jag att en 90mm är verkligen inte allmountain för dig, för den kommer inte att flyta bra alls om du går på kortare längder vilket du verkar vilja göra för att kunna ha bra manöverbilitet. Jag skulle gå på någonting aningen större, så kanske 110-99mm snarare, och helt enkelt lägga på en cm i midja. Då kommer det in en hel massa trevliga allmountainskidor in i bilden och jag som är 182cm/73kg säger då:

Atomic Coax 183cm.
Tiprocker, lite tailrocker, men endast om du planar skidan. Kör du på skär så kantar hela skidan, rockern är bara 5mm eller ens det. Så det är mer early rise än egentligen en fet shovel rocker. Någon skida som denna skulle jag gå på. Jag carvar verkligen skiten ur de flesta svenska backar med mina coax, och de har väldigt bra kantgrepp så länge man håller efter dem en aning.

Som sagt;
Medelhård skida; lätt konstruktion, 110-99mm midja, längd 190-180cm och minst early rise/tiprocker, skulle jag gå på om jag var dig. Där blir mitt val coax men det finns en hel drös skidor i den kategorin. Köper du en 90mm eller däromkring midja skida så är du i mina ögon bakåtsträvande och kommer lida av det i offpisten.

Hans Citera
assr
462 inlägg
assr 462 inlägg 7 år sedan

för att förtydliga; med bakåtsträvande menar jag att det du vinner i pisten kommer bli marginellt jämför med den stora förlust du kommer uppleva i offpisten.

jag menar nog egentligen något mindre nedsättande ord än bakåtsträvande - men det var det som dök upp.

ber om ursäkt för det.

Hans Citera
oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

Jag har precis beställt ett par SKILOGIK Ullr's Chariot! mått 145/101/133 (182 cm)

Blev väldigt sugen då jag hört många lovord från alla som provat och det verkar som att den ska vara väldigt bra på det mesta! Finns i längderna 174 och 182! Vill man ha en skida som verkligen är allround så tror jag att den här kan vara ett riktigt bra alternativ!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

Intressant tråd ...

Spännande att läsa hur en och samma skidmodell kan uppfattas på så skilda sätt av olika åkare. Känns som ett gott råd är att själv (om möjligt) testa skidorna innan köp! Men, jag tror det i grunden är viktigt att ha förståelse för att en skida med midjemått > 90 mm och skärningsradie > 20 meter kräver fart, teknik och kraft för att gå bra i en hård pist. Inget för kvicka kortsvängar.

Frågan man måste ställa sig när man köper en allroundskida är om fokuset är på pist eller offpist, det avgör valet, jag tror inte det finns en allroundskida som matchar lite bättre skidor i båda kategorierna, även om "alla" tillverkar påstår att de har det perfekta verktyget för alla förhållanden.

Näe ... bättre att köpa två par skidor. En skida för pisten och en annan för offpisten. Bäst och roligast så. Själv kör jag två allroundare, 75 - 180 för pist och 108 - 188 för opist. Täcker min behov bra!

/MM

callejo
71 inlägg
callejo 71 inlägg 7 år sedan

Lägg på lite i midjan och köp Line Sir Francis Bacon!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Och hur fet måste man vara för att styra ett adlat par? cool

/MM

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 7 år sedan

Mountain_Man :

Spännande att läsa hur en och samma skidmodell kan uppfattas på så skilda sätt av olika åkare. Känns som ett gott råd är att själv (om möjligt) testa skidorna innan köp!

Vad gäller skidtester måste jag säga att jag håller med McConkey en hel del - Just grip it and rip it! Det jag skulle kunna se som en poäng är möjligen att testa skidor i väldigt skilda kategorier, typ "klarar jag av att köra en skida på 100 mm i pisten, eller blir det stonkigt för mig" och dylikt. Vilken skida man sedan väljer i respektive breda katogeri tror jag spelar mycket liten roll.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 7 år sedan

Ett par Rossi S3 alt Rossi Scimitar? Beroende på om du vill ha spann eller inte.

Lite sugen på att byta mina Mantra mot ett par nästa år som skida för svenska förhållanden.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Vattendroppe :

Vad gäller skidtester måste jag säga att jag håller med McConkey en hel del - Just grip it and rip it! Det jag skulle kunna se som en poäng är möjligen att testa skidor i väldigt skilda kategorier, typ "klarar jag av att köra en skida på 100 mm i pisten, eller blir det stonkigt för mig" och dylikt. Vilken skida man sedan väljer i respektive breda katogeri tror jag spelar mycket liten roll.

Näeee ... kan skilja enormt i köregenskaper mellan två skidor med samma mått även om midjemått och skärningsradie ger en indikation på hur de beter sig. Det gäller lika mycket i hård pist som i djup powpow.

/MM

havreboll
Online 1047 inlägg
havreboll 1047 inlägg 7 år sedan

Völkl Gotama.

Funkar super i offpisten. styv nog att köra över uppkört men ändå lättsvängd mellan björkarna
i kittel tack vare fullrockern vilken ger väldigt lite "hookande" i tip och tail.
Lång svängradie när du pressar på och lägger i hela skidan, kort svängradie när du
kör kortare svängar och inte använder hela skidan.

Tål helt klart någon i din viktklass utan några problem alls.

chicolone
21 inlägg
chicolone 21 inlägg 7 år sedan

Jag har kikat lite på Armada TST som även Pork nämnde i början och funderar på om den kan funka som den skida du söker.

Jag har inte testat den men det låter lockande med tip rocker, men ingen tail rocker (mer stabil), 102-3 mm i midja, r 16,8 / 18.9 beroende på om du väljer 183 eller 192 i längd. Jag tror den kan funka bra överallt.

mcwede
35 inlägg

Kul att höra alla olika personliga åsikter om både olika skidor o vad som funkar bäst för en,smaken e som baken som det kallas. Sen att flera ska tycka samma om en o samma skida blir nog svårfunnet.

Atomic Coax tycker jag verkar intressant,lika med Armada TST,sen finns ju alltid Völkl Gotama(speciellt 2012 mod).....men vad om Atomic Blog?
Sen e det ju det här med längden på skidan,har aldrig varit speciellt förtjust i "långa" skidor för min längd(177cm),men ska man satsa på Coax-183cm,Blog-177cm,Armada TST-183cm,Gotama-178cm?

Blir att jag skaffar ett pistpar o ett allmountain par,känns som att få ett par skidor för alla underlag blir lite svårt.
Tar en tur till Kittel i helgen o hoppas på både bra väder o gott om snö.

Pork
58 inlägg
Pork 58 inlägg 7 år sedan

Hej igen. Jag kan jag ev skaffa fram ett par TST som du kan testa...dock hinner jag inte få hit dom innan du ska till Kittel....d v s om du bor i Umeå, vilket jag tolkat det som av någon anledning smile

Pork Citera
mcwede
35 inlägg

Det hade ju varit super snällt av dig,kan bli svårt att hinna till Tordag kväll tyvärr då. Ja jag bor i Umeå.

Grodan
31 inlägg
Grodan 31 inlägg 7 år sedan

Mitt tips är att kasta ett getöga på Blizzard Bonafide. Kört på ett par 187cm en vecka nu och kan inte annat säga att jag är svin nöjd. Skär sönder det mesta i pisten och går verkligen att lita på i alla pist underlag såsom manchester, is och "pelikan högar". Bara kunnat testa dom i ca 1-2 dm nysnö och wow säger jag bara. Kan inte skryta med någon som helst erfarenhet av "puder" men oj så lätt och oj så skönt dom flöt i "fluffen". Svårt egentligen att sätta ord på dom, tycker dock att denna beskrivning är klockren

Rekommenderas varmt!

robRhino
115 inlägg
robRhino 115 inlägg 7 år sedan

Moment -PB&J !! Grym sverigeskida och den flyter ok om du inte är för tung(är ju inga puder lagg).
Eller nästa års Moment -Deathwish, verkar funka till allt! smile
Bra skit helt enkelt....

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook