Nystartat klädmärke, hoods & talltees

mimipimi
0 inlägg
mimipimi 0 inlägg 7 år sedan

Jag designar talltees och hoods i ett helt eget märke.

Mitt skidmärke ska inte vara mainstream, det ska kännas speciellt att äga plagget, och folk runt omkring som ser dig ha på dig plagget ska tänka att du är en duktig åkare som bär den hooden eller tallteen. Duktiga jibbare ska alltså använda sig utav mina kläder, åldersgruppen är ingen speciell så länge man har talang och är duktig i backen så ska man kunna visa upp sig med kläderna.

Mitt märke ska bli känt genom att folk har på sig kläderna. Jag vill inte göra reklam för dem, för de är svåråtkomna. Människor ska uppmärksamma klädesplagget genom att någon de känner har det på sig. Jag vill sponsra duktiga jibbers med klädmärket, och då kanske genom att delta i tävlingar upptäcker man märket då någon av de tävlande har det på sig. Jag vill helt enkelt delta i tävlingar, sedan hjälpa till och sponsra någon duktig åkare. På det sättet vill jag göra märket synbart.

Kläderna är kanske i ca 500 ex, och dyra. Vilket gör det speciellt att ha plagget. Kläderna ska vara dyra, eftersom de är sällsynta och svåra att få tag på. Kvalitén är också mycket bra och kläderna är mycket välsydda.

Jag vill skapa en känsla med mitt klädesplagg, när du ser någon som har på sig plagget så ska man fatta att den personen måste vara duktig på skidor/snowboard.

Det finns en hemsida till märket, där man kan köpa kläder. Men som sagt de är dyra, just för att de är sällsynta men mycket eftertraktade.

Fyfan, grym du är som tog dig genom texten. Men vill ha respons på vad du tycker.

SÅ… frågan är:
Skulle du ha intresse av att ha mitt märke och klädesplagg?

Svar

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Och hur skall du kunna kontrollera att dom som köper via webbsidan är duktiga nog för att kunna uppfylla dom av dig ställda kraven??

rocknerPR
454 inlägg
rocknerPR 454 inlägg 7 år sedan

Jo men var för inte lixom! smile

Vet inte om jag hade betalat över 1200 för en tröja, men om dom är i jätte bra kvalitet och kan hålla värme så varför inte smile

Kan du inte vara bäst, borde du vara episk! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Ja, jag vet ... lite lättretad idag! ;-)

1.4 Reklam
Det är förbjudet för privatpersoner, enskilda näringsidkare och övriga företag att posta reklam i forumet för egen eller andras näringsverksamhet. Företagare är välkomna att kontakta oss för annonsering på Freeride. Privatperson ska använda Freerides marknadsplats Köp&Sälj för utannonsering av utrustning.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
patr
97 inlägg
patr 97 inlägg 7 år sedan

Nej!
Tycker det låter grymt töntigt att ha dyra kläder bara för att dom är dyra. Men lycka till iaf.

Daskmajster
21 inlägg
Daskmajster 21 inlägg 7 år sedan

mimipimi :

Duktiga jibbare ska alltså använda sig utav mina kläder, åldersgruppen är ingen speciell så länge man har talang och är duktig i backen så ska man kunna visa upp sig med kläderna.

Mitt märke ska bli känt genom att folk har på sig kläderna. Jag vill inte göra reklam för dem, för de är svåråtkomna. Människor ska uppmärksamma klädesplagget genom att någon de känner har det på sig. Jag vill sponsra duktiga jibbers med klädmärket, och då kanske genom att delta i tävlingar upptäcker man märket då någon av de tävlande har det på sig. Jag vill helt enkelt delta i tävlingar, sedan hjälpa till och sponsra någon duktig åkare. På det sättet vill jag göra märket synbart.

Så man får inte ha på sig dina kläder om man suger i backen?
Skriker hipster om hela märket förövrigt. Jag köper kläderna om jag gillar dem och tycker de är snygga

De ser mig rullar, de hatar. Citera
Snow_flake
724 inlägg
Snow_flake 724 inlägg 7 år sedan

Mountain_Man :

1.4 Reklam
Det är förbjudet för privatpersoner, enskilda näringsidkare och övriga företag att posta reklam i forumet för egen eller andras näringsverksamhet. Företagare är välkomna att kontakta oss för annonsering på Freeride. Privatperson ska använda Freerides marknadsplats Köp&Sälj för utannonsering av utrustning.

/MM

Tycker ganska många liknande trådar finns där man berättar om sin affärsidé och frågar sedan om det skulle finnas något intresse för det utan att säga exakt vad märket ska heta. Fast dom skulle kanske också låsas/tas bort

En snöflinga gör ingen vinter... Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (7 år sedan)

Yo, det är naturligtvis inte solklart alla gånger vad som är kommersiellt och vad som inte är det. Men i detta fall frågar ju inte TS om råd eller gör någon form av "research" för att skapa en produkt / starta upp en verksamhet utan presenterar en produkt/koncept och söker åkare. Klart kommersiellt ur min synvinkel, förmildrande omständighet är dock att det inte framgår vad märket/företaget heter eller någon som helst kontaktinfo. Men underhållningsvärdet är ju obefintligt ...

That´s all kids!
MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
j_johansson
87 inlägg
j_johansson 87 inlägg 7 år sedan

tror knappast att någon köper en hood för 1200 av ett random märke..

JohannaPetronella
77 inlägg
JohannaPetronella 77 inlägg 7 år sedan

Hur blir reaktionen om du ser någon som har dina kläder och du tycker dom suger i backen, tar du tillbaka den då?

All Im gonna do is just go on and do what I feel Citera
baztin
98 inlägg
baztin 98 inlägg 7 år sedan

förmodligen har geniet bakom detta märke tänk att alla kunder som vill lägga ut mycket pengar för att köpa en hood/tall tee först ska klippa ihop någon form av highlight reel som man sedan skickar in som försäkring innan man får köpa skiten.
Låter som en briljant affärsidé och kommer förmodligen slå stort på marknaden.
Alternativ till detta skulle ju vara att ta ett plagg man redan har och trycka "jag är faktiskt grym på att jibba" på ryggen?

living for the perfect run Citera
DanielHaraldsson
81 inlägg
DanielHaraldsson 81 inlägg 7 år sedan

Måste man skicka in en film eller något sånt så du ska kunna godkänna ifall man är bra nog för att bära ditt märke? Omfg!

bad gastein Citera
ShredTed
378 inlägg
ShredTed 378 inlägg 7 år sedan

Gör det, kommer förmodligen sluta innan du börjat.

mimipimi
0 inlägg

Oj va blandade åsikter. Ursäktar så mycket till crewet om jag har brytit mot regler, det var inte meningen. Är tbh rätt noob på den här sidan. Men Jag vill ha era åsikter om det här, och det är bara bra för mig att höra plus och minus. Är sjukt glad över att få respons. Det här är alltså en affärsidé som jag har, och just nu letar jag efter intresse.

Eftersom det inte finns överdrivet stort utbud på talltees och hoods så är det största anledningen till att jag vill göra det. Grejen med mitt märke är att det inte ska vara mainstream. Jag vill inte att mitt märke ska bli som de största märkena inom alpin sport ex. salomon, peak performance, billabong, u got me. Man kan ta vilka märken som helst. Det jag vill med mitt märke är inte bara att skapa kläder, utan en känsla.

FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 7 år sedan

tänkte först som de flesta som har skrivit här, att det inte kommer fungera...

MEN, det går ju faktiskt rätt bra för Hyllengrens eDoggo...

Aa fast nä... Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 7 år sedan

mimipimi :

Eftersom det inte finns överdrivet stort utbud på talltees och hoods så är det största anledningen till att jag vill göra det.

Det finns det visst

linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

Mountain_Man :

1.4 Reklam

/MM

Hahahaha, det va det första jag tänkte på också MEN sen läste jag vad han skrev.

Killen vill ju inte sälja kläder för han vill ju inte göra reklam, kläderna ska vara dyra och vem som hellst får inte köpa dom yikes

Förövrigt 500ex kan vara exklusivt och det kan även vara värsta skiten beroende på vilket område ex'en är utspridda på . Hela världen eller bara i Åre?

Det jag tror du vill skapa är något likt vad edoggo va från början. Handsydda kläder i små upplagor. Problemet är väl att det går inte att leva på det wink Alla som är intresserade av kläder gillar sjysta plagg om det är välgjort och värt pengarna så gör du bra kläder eller bra marknadsföring så kommer folk vilja ha det.

FBacklund :

MEN, han började ju med detta i rätt tidpunkt och har övergått till massproducerade kläder för det är där pengarna ligger.

TTovle
65 inlägg
TTovle 65 inlägg 7 år sedan

FBacklund :

SOm sagt här ovan, han har helt rätt i tiden med den typen av Hoodies. I RÄTT TID MED RÄTT PRODUKT. Nu finns mängder av märken med samma fitt tillgängligt, då har han redan ett försprång..

FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad FBacklund (7 år sedan)

TTovle :

FBacklund :

SOm sagt här ovan, han har helt rätt i tiden med den typen av Hoodies. I RÄTT TID MED RÄTT PRODUKT. Nu finns mängder av märken med samma fitt tillgängligt, då har han redan ett försprång..

sant, menade bara att det GÅR att få det att gå runt... men det är klart att det inte är nåt man bara kan göra när/hur som helst...

Aa fast nä... Citera
linder
3475 inlägg
linder 3475 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad linder (7 år sedan)

FBacklund :

TTovle :

FBacklund :

sant, menade bara att det GÅR att få det att gå runt... men det är klart att det inte är nåt man bara kan göra när/hur som helst...

Det känns som du tror att gå runt betyder att en produkt går jämt ut med materialkostnad men det är en helt annan sak mot att man kan leva på det eller ta ut en dräglig peng för arbetet.

Det hyllegren gjorde för att få det att gå runt va ju helt enkelt att massproducera (om man jämför mot hans tidigare asfräsha limited edition hoodies) och det är ju inte det trådskaparen vill göra.

FBacklund
478 inlägg
FBacklund 478 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad FBacklund (7 år sedan)

linder :

FBacklund :

TTovle :

Det känns som du tror att gå runt betyder att en produkt går jämt ut med materialkostnad men det är en helt annan sak mot att man kan leva på det eller ta ut en dräglig peng för arbetet.

Det hyllegren gjorde för att få det att gå runt va ju helt enkelt att massproducera (om man jämför mot hans tidigare asfräsha limited edition hoodies) och det är ju inte det trådskaparen vill göra.

haha, tänkte faktiskt att det var lite dumt ordval, men orkade inte bry mig om att ändra...

alltså, menade att det GÅR att börja sälja och inte BARA förlora på det, men att det självklart inte är hur lätt som helst och vem som helst kan inte göra det när som helst.
klart att man måste time'a in allting och allt som behövs...

Alltså; det kan bli ruggigt svårt att klara det som mimipimi tänker göra, men satte hyllegren som ett exempel på att det iaf GÅR och inte är Helt omöjligt. dock vet jag inte om detta kommer att gå lika bra...

Aa fast nä... Citera
Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 7 år sedan

Jag låter nog den här tråden vara olåst... Det framgår trots allt inte vilket märke det handlar om.

Your localhost. Citera
Abbelille
0 inlägg
Abbelille 0 inlägg 7 år sedan

eh, skulle kanske va möjligt om dom inte skulle va så dyra för att dom skulle på så sätt bli mer sällsynta? låter idiotiskt

DanielNilssson
84 inlägg
DanielNilssson 84 inlägg 7 år sedan

Jag Är Sjukt Sugen!

DanielNilssson Citera
mimipimi
0 inlägg

Abbelille :

eh, skulle kanske va möjligt om dom inte skulle va så dyra för att dom skulle på så sätt bli mer sällsynta? låter idiotiskt

Vad skönt det känns att du tycker det är idiotiskt. Haters ska man ha. smile

Annars, ni andra som svarat. Kul att läsa era åsikter. Det är inte meningen att det här ska vara lätt. Det är överhuvudtaget inte lätt att starta något eget, speciellt inte när man är såpass ung som jag faktiskt är. Men jag tror att har man viljan så funkar allt. Det känns däremot som att många är positiva till det här, inte alla men några iallafall. Och det är de personerna jag riktar mig mot. Som tror på min idé och faktiskt är intresserade! smile

Crilleee
63 inlägg
Crilleee 63 inlägg 7 år sedan

Du har förstått att folk nuförtiden ofta köper en känsla, före funktion.
Men hur har du tänkt dig att sponsra åkarna?

mimipimi
0 inlägg

Crilleee :

Du har förstått att folk nuförtiden ofta köper en känsla, före funktion.
Men hur har du tänkt dig att sponsra åkarna?

Precis!
I början så måste jag ju själv lägga ut mycket pengar för att få det här att fungera. Men jag kommer väl antagligen vara på plats på stora tävlingar. Kolla på skidåkare och om jag ser någon jag skulle vilja sponsra så frågar jag helt enkelt.

JolineJ
116 inlägg
JolineJ 116 inlägg 7 år sedan

Jag funderar mer på om du kommer få någon ekonomi i det över huvudtaget...
Duktiga jibbers ska bära dina kläder, dem flest har ju redan spons, varför skulle dem välja ditt nya och på marknaden ett anonymt märke?
Jag förstår att du vill ha en unik produkt, men vad ska vara unikt med produkten? Att slänga kläder på några jibbers och trycka upp lite bomulls tees får du inga pengar utav. Jag tycker du ska fundera över material i kläderna och inte bara spons och tryck. Nike har en funktions t-shirt i bomull och akryl ( tror jag ) betydligt mycket bättre än dem vanliga 100 % bomull tröjorna.
Lycka till

SNDVLL
547 inlägg
SNDVLL 547 inlägg 7 år sedan

Haha. Ja du.
Okej du vill nischa dig mot folk som syns och är "duktiga". Varför? Hur?
Folk som är riktigt duktiga har sponsorer. Dessa sponsorer vill ju att deras åkare har deras kläder på sig. Ofta är det riktigt stora aktörer som sponsrar, och åkaren får gratis kläder att använda när han/hon åker. Hur tänkte du att du ska kunna sälja en dyr tröja till en duktig åkare som för kläder gratis, och har krav på sig att använda en tröja/jacka från sin sponsor?
Om du vidgar dina vyer lite och inte tänker så "exklusivt" och gör riktigt snygga tröjor kan du ju helt klart börja sälja dom, men när merparten av duktiga underground åkare den här säsongen kör "all black" så är ju frågan hur mycket man måste designa för att sälja?
Hitta en bra passform, var inte så enkelspårig och framförallt inse att det finns andra att "sponsra" än bara duktiga åkare. Många som är duktiga på att filma och fotografera hamnar i skymundan, men dom syns i backen, och framförallt med edits och foton.
Kör hårt, sänk priset och välj dom du vill sponsra väl, inte bara åkare! Lycka till.

mimipimi
0 inlägg

SNDVLL :

Haha. Ja du.
Okej du vill nischa dig mot folk som syns och är "duktiga". Varför? Hur?
Folk som är riktigt duktiga har sponsorer. Dessa sponsorer vill ju att deras åkare har deras kläder på sig. Ofta är det riktigt stora aktörer som sponsrar, och åkaren får gratis kläder att använda när han/hon åker. Hur tänkte du att du ska kunna sälja en dyr tröja till en duktig åkare som för kläder gratis, och har krav på sig att använda en tröja/jacka från sin sponsor?
Om du vidgar dina vyer lite och inte tänker så "exklusivt" och gör riktigt snygga tröjor kan du ju helt klart börja sälja dom, men när merparten av duktiga underground åkare den här säsongen kör "all black" så är ju frågan hur mycket man måste designa för att sälja?
Hitta en bra passform, var inte så enkelspårig och framförallt inse att det finns andra att "sponsra" än bara duktiga åkare. Många som är duktiga på att filma och fotografera hamnar i skymundan, men dom syns i backen, och framförallt med edits och foton.
Kör hårt, sänk priset och välj dom du vill sponsra väl, inte bara åkare! Lycka till.

Jag vill inte att märket ska bli mainstream. Det är duktiga undergrounds jag riktar mig mot. Om man _inte_ är sponsrad så är mitt märke ett bra tillfälle att börja nånstans. Kläderna ska ha en känsla, det är det jag vill med dem. Sen att de är svåråtkomna, vilket gör de speciella, gör att de är dyra. Självklart ska det vara grym kvalité, det är en av de viktigaste sakerna. Men jag vet inte vad du tänker är dyrt, men med dyrt menar jag att en hood kanske kostar runt laxen, och en talltee 300-400kr. Jag vill bara göra klart för att det är kvalité på kläderna. Att sponsra folk som är duktiga på fotografi och film har jag faktiskt inte tänkt på, men låter asbra. Tack för respons.

gashman
36 inlägg
gashman 36 inlägg 7 år sedan

Tycker det låter riktigt nice, har du en länk till hemsidan. skulle kunna tänka mig att hjälpa till med att få fram märket genom att göra edits.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

Detta kommer onekligen bli intressant att följa smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

+1 ^ 😊

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook