högfartsåkning

koehler
178 inlägg
koehler 178 inlägg 7 år sedan

Silur :

nastynate :

Silur :

Det handlar INTE BARA om er/dem som åker fort.
Det handlar alltså om de många andra (inklusive barn/ungdomar) som också åker på samma ställen.

Förstår inte riktigt vad du menar?
Men iaf om man åker mycket skidor te.x varje dag så kan man lätt bli lite otålig när folk som är kassa och barnfamiljer håller på och hasar runt där dom faktiskt inte borde vara, klart att folk behöver utvecklas men om man som förälder tar ut sin 5-åring i svarta backar och terrängparker så riskerar man att ungarna blir påkörda, då borde man kanske tänka om och låta barnen hålla till i flackare områden.
Lite som en yrkeschaufför som hamnar bakom krypkörande blinda 75-åriga Astrid på E6:an.
Folk som bränner oförsiktigt på transportsträckor osv håller jag med om att dom är oansvariga och borde ha lite mer vett, min mardöm är att köra på just en liten unge och jag har flera gånger skällt ut alla puckade föräldrar som låter ungarna ligga och "sprattla" i landningen på ett stort bigjump utan att ens signalera till de andra åkarna att det ligger nån i landningen.
Kommer man i full fart i en park förväntar man sig inte att det ligger folk i landningarna..
OT: Just det en sak till, haha vad tänker folk som åker runt med sina ungar i ryggsäck, då är man inte riktigt hundra i huvet enligt mig, ser det inte så ofta men det finns och även om pappan skulle va ingmar stenmark så är det riktigt korkat.

Backarna är INTE motorvägar. Om det skulle finna en markerad motorväg förstår alla att man inte ska ge sig med sin traktor.

Nä men man borde förstå det efter några nära döden upplevelser och då hänga nån annanstans lr iaf ha lite koll på vad som händer runt en..
Jag som själv åker fort har alltid koll runt mig och när jag stannar så gör jag det där jag inte riskerar att bli påkörd..
Varför kan inte dom som åker sakta stanna och låta andra bränna förbi isf?
Tror dock inte nåt sånt här går att lösa på ett bra sätt lr möjligen liftkort för olika zoner isf..

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 7 år sedan

Ace_DG :

Skrev en massa bra saker...

Eder,
Ace DG

+1 på allt Ace skrev.
Framförallt det med ordentliga säkerhetsmarginaler, 10 m som grundregel är ingen dum idé. Har man inte det får man tvärställa och ta det lugnt förbi.
Vill man ha backar med mindre folk i så är det inte många orter där backarna är fulla direkt på morgonen och på slutet av dagen, då får man passa på att ladda smile
Alternativt finns off-pisten att ladda på i under stora delar av säsongen, där är det garanterat inte för mycket folk.

AKA Knä-Ola Citera
Charlee
117 inlägg
Charlee 117 inlägg 7 år sedan

det är flera som har varit inne på det redan men allt är ju apparnas fel, shit vad folk bränner på. klart man körde fort innan med men alla håller ju med om att det har blivit en markant ökning när det gäller okontrolerade störtlopp för att bräcka polaren på "king of the slope" om man inte passar sig så får man bli "king off the slope" om man fortsätter glida upp mot överljudsfarter...

det är alldeles för mycket jämförelser till trafiken på Svenska vägar i denna tråden, framför allt motorvägen, där ligger man ju i sin fil och kör parallellt med övriga trafikanter, då kan man hålla en högre hastighet en om man carvar xD
En lösning hade kunnat vara att man har olika hastighetsbegränsningar på olika backar. det är en galen idé som förmodligen behöver lite teknisk utveckling för att funka fel fritt, men man ska ha en sändare på jackärmen som piper högt som fan när man kör för fort, detta ska man bara ha på vissa sträckor såklart, på till exempel transporter och mindre/smalare/osäkrare pister för att göra det säkrare och kanske väcka en tanke hos den fartblinde. självklart får man inte överdriva att ha de på¨hela berget och i alla backarna för då försvinner ju ett nöje som förmodligen 75% av alla åkare delar, FART!

men softa då... Citera
snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 7 år sedan

Jag åker ca 40 dagar/säsong och genom åren har det blivit några incidenter. När det gäller upplevelser av typen "vaihelvetekomdenifrån? " så är det farligaste enligt min mening relativt tomma backar med skymda krön. Tom backe leder till hög fart och kommer det en irrationell ryss åkande på tvärs bakom ett krön är det bara turen som kan rädda en. En normal åkare är inte i skymda vinkeln bakom ett krön så länge om det åks normalt, dvs utför. Ge alltså fan i att lurpassa bakom krön.

Sedan har man ju blivit pååkt själv när man stått stilla i ej skymt läge. Som tur är har jag undvikit att skada/bli skadad hittills, annat än singelolycka då. Visst tar jag det lugnt när det är mycket folk så enbart tur är det kanske inte men att köra 100% safe är inte möjligt såsom backarna är designade om man skall tillåta farter över 20 km/t.

En annan grej som jag irriterar mig på är långsamma åkare i trånga passager, typ Tottbryggan. En långsam åkare som håller sig på ena sidan kan man köra om men tre i bredd? Att planera flacka smala transporter och kräva att folk ska köra sakta och staka sig fram har inget med verkligheten att göra, självklart tar man så mycket fart som behövs.

Silur
0 inlägg
Silur 0 inlägg 7 år sedan

fransosen :

Ace_DG :

Eder,
Ace DG

+1 på allt Ace skrev.
Framförallt det med ordentliga säkerhetsmarginaler, 10 m som grundregel är ingen dum idé. Har man inte det får man tvärställa och ta det lugnt förbi.
Vill man ha backar med mindre folk i så är det inte många orter där backarna är fulla direkt på morgonen och på slutet av dagen, då får man passa på att ladda smile
Alternativt finns off-pisten att ladda på i under stora delar av säsongen, där är det garanterat inte för mycket folk.

Hej Fransosen!

Tack för ditt resonemang. det lugnar! Men jag undrar om 10 m säkerhetsmarginal räcker när man kommer i hög fart. På de flesta röda/svarta backarna ser man inte vad som finns bakom krönen, inte ens på en 5 m avstånd (tänk här på farten). När du lyckas se vad som finns bakom har du redan påkört den person/ungdom eller det barn.

Jag tror att det som gäller är att hålla nere farten i allmänna backar. Ni som gillar/kan åka fort måste nog få en egen backe eller egen tid i backarna.

Vattendroppe
Online 3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (7 år sedan)

snorkel :

Jag åker ca 40 dagar/säsong och genom åren har det blivit några incidenter. När det gäller upplevelser av typen "vaihelvetekomdenifrån? " så är det farligaste enligt min mening relativt tomma backar med skymda krön. Tom backe leder till hög fart och kommer det en irrationell ryss åkande på tvärs bakom ett krön är det bara turen som kan rädda en. En normal åkare är inte i skymda vinkeln bakom ett krön så länge om det åks normalt, dvs utför. Ge alltså fan i att lurpassa bakom krön.

Jag ska vara lite barsk här och gå hårt in i debatten på en gång. Den här inställningen tycker jag är totalt efterbliven. Självklart ska man inte medvetet stanna bakom ett krön, det säger sig självt, men det du säger är ju effektivt att alla som inte åker snabbast i backen ska ge fan i att åka i backar med krön över huvud taget? Och egentligen inte ens de som åker snabbast heller, för även den bäste kan trilla och bli liggandes/ståendes med att spänna på sig skidor bakom ett krön på en backe. Det hela faller ju på sin egen orimlighet.

Nej, jag säger snarare att man ska ge fan i att åka i någon som helst annan hastighet än att man kan bromsa på den aktuella siktsträckan bakom krönet. Vill man hålla på med snabbåkning på den nivån får man antingen åka offpist, hålla sig till avspärrade slalombanor/träningsbanor eller hitta sig en pist utan krön som skymmer sikten.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
snorkel
968 inlägg

Vattendroppe :

snorkel :

Jag ska vara lite barsk här och gå hårt in i debatten på en gång. Den här inställningen tycker jag är totalt efterbliven. Självklart ska man inte medvetet stanna bakom ett krön, det säger sig självt, men det du säger är ju effektivt att alla som inte åker snabbast i backen ska ge fan i att åka i backar med krön över huvud taget? Och egentligen inte ens de som åker snabbast heller, för även den bäste kan trilla och bli liggandes/ståendes med att spänna på sig skidor bakom ett krön på en backe. Det hela faller ju på sin egen orimlighet.

Nej, jag säger snarare att man ska ge fan i att åka i någon som helst annan hastighet än att man kan bromsa på den aktuella siktsträckan bakom krönet. Vill man hålla på med snabbåkning på den nivån får man antingen åka offpist, hålla sig till avspärrade slalombanor/träningsbanor eller hitta sig en pist utan krön som skymmer sikten.

Nu är ju inte jag den som kör vare sig fortast eller galnast, jag bara konstaterar hur det ser ut och när incidenter uppstår. Närmar mig 1000 skiddagar utan att ha kört ihjäl någon än så totalt vårdslös känner jag mig ej. En så pass låg fart som 36 km/t är samma som 10m/s. 10m har nämts i tråden som ett väl tilltaget säkerhetsmått. Hur mycket hinner du göra på 1 sekund egentligen? Vad jag ville ha fram är att om man skall minimera olycksrisken krävs antingen löjligt låga hastigheter alternativt totalt ombyggda backar utan krön. Istället så lanserar skidanläggningarna idiotappar som drar upp farterna där många, speciellt yngre, pressas av grupptrycket att åka över sin förmåga. Tror du det gör framfarten över krön säkrare?

Vattendroppe
Online 3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 7 år sedan

snorkel :

Nu är ju inte jag den som kör vare sig fortast eller galnast, jag bara konstaterar hur det ser ut och när incidenter uppstår. Närmar mig 1000 skiddagar utan att ha kört ihjäl någon än så totalt vårdslös känner jag mig ej. En så pass låg fart som 36 km/t är samma som 10m/s. 10m har nämts i tråden som ett väl tilltaget säkerhetsmått. Hur mycket hinner du göra på 1 sekund egentligen? Vad jag ville ha fram är att om man skall minimera olycksrisken krävs antingen löjligt låga hastigheter alternativt totalt ombyggda backar utan krön. Istället så lanserar skidanläggningarna idiotappar som drar upp farterna där många, speciellt yngre, pressas av grupptrycket att åka över sin förmåga. Tror du det gör framfarten över krön säkrare?

Om det bara var ett lägeskonstaterande ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som att din åsikt var att folk skulle hålla sig undan från baksidan av krön så att du inte riskerade att smacka in i dem.

1 sekund är ungefär vad det tar för en att reagera, så det är nog ungefär vad jag hinner göra på en sekund. Men jag ser fortfarande inte problemet, om det är 10 m/s eller 5 m/s som krävs för att hålla uppsikt framåt med möjlighet att bromsa vid ett kraftigt krön så är det så fort man ska åka där. Punkt. Vid krön håller jag själv alltid en hastighet som innebär att jag kan stanna på den sträcka som jag anser mig ha uppsikt över eller mindre, vilket ofta innebär att innan branten i den svarta pisten blir det ofta helstopp, kolla läget, ev. väntan på "fri väg" och sedan åka vidare. Jag har ingen lust att gå till historien som killen som körde ihjäl knodden på 6 år i svarta pisten i Åre helt enkelt, oavsett om 6-åringen "har där att göra" eller ej.

Ska man säga som så tycker jag att man har en moralisk skyldighet att inte försättas andras liv och välbefinnande i fara när man åker skidor, däremot har de ingen moralisk skyldighet att hålla pisten fri för min skull.

Nu vet jag inte vem som lanserat dessa appar, men jag håller helt med om att de är ett fullkomligt snedsteg ur säkerhetssynpunkt i pisterna.

koehler
178 inlägg
koehler 178 inlägg 7 år sedan

Vattendroppe :

snorkel :

Om det bara var ett lägeskonstaterande ber jag om ursäkt, jag uppfattade det som att din åsikt var att folk skulle hålla sig undan från baksidan av krön så att du inte riskerade att smacka in i dem.

1 sekund är ungefär vad det tar för en att reagera, så det är nog ungefär vad jag hinner göra på en sekund. Men jag ser fortfarande inte problemet, om det är 10 m/s eller 5 m/s som krävs för att hålla uppsikt framåt med möjlighet att bromsa vid ett kraftigt krön så är det så fort man ska åka där. Punkt. Vid krön håller jag själv alltid en hastighet som innebär att jag kan stanna på den sträcka som jag anser mig ha uppsikt över eller mindre, vilket ofta innebär att innan branten i den svarta pisten blir det ofta helstopp, kolla läget, ev. väntan på "fri väg" och sedan åka vidare. Jag har ingen lust att gå till historien som killen som körde ihjäl knodden på 6 år i svarta pisten i Åre helt enkelt, oavsett om 6-åringen "har där att göra" eller ej.

Ska man säga som så tycker jag att man har en moralisk skyldighet att inte försättas andras liv och välbefinnande i fara när man åker skidor, däremot har de ingen moralisk skyldighet att hålla pisten fri för min skull.

Nu vet jag inte vem som lanserat dessa appar, men jag håller helt med om att de är ett fullkomligt snedsteg ur säkerhetssynpunkt i pisterna.

Shit när va det de hände med 6-åringen i Åre?
Hade faktiskt en granne som blev påkörd i alperna så att han blev hjärnskadad och hamnade i rullstol och han var i den åldern med, var en full tysk som dessutom smet från platsen men blev som tur var tagen senare...
Det bästa när man ska bränna riktigt fort är ju att stå på toppen och vänta ut folk och kan ju säga till alla sniglar att om ni ser nån som står och laddar för att bränna så låt han åka först men turister tänker nog inte i dom banorna tyvärr...
Ang krönen fick jag en briljant idé, sätt upp skyltar att man inte ska stå där samt en sån där liten konvex spegel som brukar finnas i p-hus, det hade kännts riktigt tryggt lr?

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Ace_DG (7 år sedan)

Det är nog helt enkelt så, att om alla kategorier åkare ska kunna samsas i pisterna så gäller det att allmänt försöka inpränta ett beteende som minimerar riskerna. Jämför gärna med bilkörning. Det finns en orsak till att vi har en körkortsutbildning (skidkort? ....näe!).

Krön är ett typexempel. Tack och lov fattar de flesta att inte ställa sig bakom ett krön. Däremot ställer man sig gärna mitt i pisten, jag ser det rätt ofta. Exponeringen ökar ju många hundra procent mot att man ställer sig vid sidan av pisten. Felaktigt beteende alltså. Här kan omkringåkande "backvärdar" (vill inte kalla det backpoliser) ha en roll, att undervisa folk på plats och ställe! Tala vänligt med folk och påpeka riskerna.

För oss "snabba" gäller det att hålla ständig och aktiv uppsikt framåt, försöka läsa de framförvarande åkarna, deras hastighet och rörelsemönster, när och var dom drog över krönet framför dig, försöka avgöra var jag bäst kan passera över krönet, etc, etc. Känns det inte ok, tvärställ, bromsa, få syn på åkarna framför dig och accelerera sen igen. Vanligt sunt förnuft! Visst man tappar flytet, alla åk är inte perfekta, men man minimerar risken för incidenter. Själv traverserar jag ofta över krön istället för att köra i fallinjen när jag är osäker på vad som finns bakom.

Men är man 17 bast, appen tickar i bröstfickan och polarna ger järnet... då kan det fortfarande gå hur som helst!

Våga säga ifrån, trots att du förmodligen får svaret "jag har ju kontroll för f-n!". Du har i alla fall gjort nånting plus att kanske sått ett litet frö.

Ovanligt jevvla genompräktig i kväll...
Eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Ace_DG :

Men är man 17 bast, appen tickar i bröstfickan och polarna ger järnet... då kan det fortfarande gå hur som helst!

Jag har faktiskt, vid 17 års ålder, aldrig krockat med någon. På lätt över 1000 skiddagar. Att åka bland folk är lite som att åka i skogen, man ser sin ungefärliga linje från start. Enda skillnaden är ju att folk flyttar på sig. Därför bör man göra som jag gjorde och stå och vänta tills det blir en lucka som man vet att man utan problem klarar av. Dvs inga människor alls.

livet är en semester Citera
MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 7 år sedan

Tänkt på att det är kul att uppröra hetsiga småbarnsfarsor och carvingtyskar? Om inte så borde du prova själv innan du skriver en tråd om det.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Ace_DG
900 inlägg

GOS :

Ace_DG :

Jag har faktiskt, vid 17 års ålder, aldrig krockat med någon. På lätt över 1000 skiddagar. Att åka bland folk är lite som att åka i skogen, man ser sin ungefärliga linje från start. Enda skillnaden är ju att folk flyttar på sig. Därför bör man göra som jag gjorde och stå och vänta tills det blir en lucka som man vet att man utan problem klarar av. Dvs inga människor alls.

Nu drar jag inte alls alla som är 17 (...läs unga män) över en kam. Jag menar bara att riskbedömning sällan är ens bästa ämne i tonåren och dom tidiga 20-talen, generellt sett alltså! Du utgör naturligtvis det lysande undantaget!!! big_smile Way to go! Fortsätt så!
God kväll!
/A

Corin
1178 inlägg

Ace_DG :

GOS :

Ace_DG :

Nu drar jag inte alls alla som är 17 (...läs unga män) över en kam. Jag menar bara att riskbedömning sällan är ens bästa ämne i tonåren och dom tidiga 20-talen, generellt sett alltså! Du utgör naturligtvis det lysande undantaget!!! big_smile Way to go! Fortsätt så!
God kväll!
/A

Ska jag var helt ärlig, så är jag inget undantag, har nog bara haft tur wink

Torrfarfar
0 inlägg
Torrfarfar 0 inlägg 7 år sedan

Gs skidor i en bra pistad backe är bland det bästa som finns, dock så börjar jag känna en viss bitterhet över småbarnsfamiljer som hasar sig ner för svarta backar och stannar i mitten. Sen ska vi inte tala om hur föräldrarna och sina barn är i liftkön där de klampar omkring över allas skidor med sina hyrskidor.
Jobbar som ansvarig i en hyra och jag ser varje dag hur folk behandlar andra och sina skidor i backen.
Föräldrar och barn som saxar uppför landningar i svarta hoppen i parkerna som sen ryter åt folk som hoppar och landar bredvid.

Sunt förnuft existerar inte längre:(

fransosen
252 inlägg
fransosen 252 inlägg 7 år sedan

Silur :

fransosen :

Ace_DG :

Eder,
Ace DG

+1 på allt Ace skrev.

Hej Fransosen!

Tack för ditt resonemang. det lugnar! Men jag undrar om 10 m säkerhetsmarginal räcker när man kommer i hög fart. På de flesta röda/svarta backarna ser man inte vad som finns bakom krönen, inte ens på en 5 m avstånd (tänk här på farten). När du lyckas se vad som finns bakom har du redan påkört den person/ungdom eller det barn.

Jag tror att det som gäller är att hålla nere farten i allmänna backar. Ni som gillar/kan åka fort måste nog få en egen backe eller egen tid i backarna.

Angående krönen så håller jag med, ser man inte över krönet så får man ta det försiktigt.
10 m marginalen ser jag som en marginal i sidled, inte många åkare som klarar av en snabb acceleration i sidled på 10 m... Framförallt om man ser till att åka bakom dem.

För övrigt så såg jag en riktigt elak olycka i år här i Trysil (där jag bor), i Högegga för de som känner till det. En åkare i hög fart som kom flygandes över ett krön och körde på en långsammare åkare nedanför. Det gick inte bra alls, med flera svåra benbrott som resultat. Sånt får en att fundera lite...

AKA Knä-Ola Citera
MackeN
56 inlägg
MackeN 56 inlägg 7 år sedan

Sen har vi de som ska dricka några bärs till lunch......och en snaps......och lite GT till efterrätt?! Har stuga på Vemdalsskalet och lunchar på Anorak ibland, blir inte klok på de "grabbgäng" som lämnat frun å ungarna hemma för att umgås med män på mäns vis. Kan vara ett helvetes liv i den del av restaurangen de sitter i, med klapp i stjärten på lilla servitrisen m.m Vet inte hur många gånger man en timme senare ser dom komma störtandes utan nån vidare kontroll i de brantaste pisterna där RIKTIGA karlar åker.
Själv har jag inte så långt kvar till 40 men lämnar drickat tills jag är hemma i stugan igen..... Jag ser aldrig våra ungdomar bete sig såhär och jag tror de är lättare att prata förstånd med?
Då jag bara åker i Härjedalen undrar jag: Ser det ut såhär på andra ställen också?

Macke Citera
Hnrk
94 inlägg
Hnrk 94 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Hnrk (7 år sedan)

Sen har vi de som ska dricka några bärs till lunch......och en snaps......och lite GT till efterrätt?! Har stuga på Vemdalsskalet och lunchar på Anorak ibland, blir inte klok på de "grabbgäng" som lämnat frun å ungarna hemma för att umgås med män på mäns vis.

Nu börjar vi komma in på nåt riktigt farligt, det är ju inte för inte som vi har promillegränser för bil, båt, mc, skoter mfl...

Förbjud all alkoholservering innan liftarna stängt så är vi på väg mot en betydligt säkrare tillvaro i backen, det är ju inte bara "grabbgäng" som dricker alkohol i backen, det är troligen samma familjefäder som är oroade över folk som åker fort som "bara" ska ha en stor stark till lunchen...

I min värld hör alkohol och skidåkning inte ihop..... det heter ju faktiskt AFTER-ski

snorkel
968 inlägg

Hnrk :

Sen har vi de som ska dricka några bärs till lunch......och en snaps......och lite GT till efterrätt?! Har stuga på Vemdalsskalet och lunchar på Anorak ibland, blir inte klok på de "grabbgäng" som lämnat frun å ungarna hemma för att umgås med män på mäns vis.

Nu börjar vi komma in på nåt riktigt farligt, det är ju inte för inte som vi har promillegränser för bil, båt, mc, skoter mfl...

Förbjud all alkoholservering innan liftarna stängt så är vi på väg mot en betydligt säkrare tillvaro i backen, det är ju inte bara "grabbgäng" som dricker alkohol i backen, det är troligen samma familjefäder som är oroade över folk som åker fort som "bara" ska ha en stor stark till lunchen...

I min värld hör alkohol och skidåkning inte ihop..... det heter ju faktiskt AFTER-ski

Säkert så är alkohol inblandat i en del olyckor och överdriven konsumtion är naturligtvis inte bra. Om man enbart skall fokusera på trygghetsnarkomani så håller jag med. Dock så bör man komma ihåg att den stora massan som åker är på semester och vill kunna ta sig ett glas. Utan alkohol så kommer backrestaurangerna reduceras till 70 talsnivå, dvs på sin höjd en kopp choklad och en varmkorv. Detta pga att färre kommer att åka på skidsemester och om man ändå skall betala 135 kr för en lunch vill man åtminstone kunna få en mellanöl till, speciellt om det är skitväder. Ett alkoholförbud kommer alltså att slå hårt mot möjligheterna att äta god lunch i backen. Tycker den gamla promillegränsen på 0.5 var bra, den tillät ett glas till maten. Nya gränsen har dödat restaurangnäringen i glesbygd. Ska man göra något så är information bättre än förbud. Tex en öl räcker om du skall åka efter lunch. Alkisarna kör ändå oavsett gräns.

Thomsson
340 inlägg
Thomsson 340 inlägg 7 år sedan

Tycker det händer förvånansvärt lite olyckor om man ser till hur många som faktist åker.
Alkoholförbud i backen, nej tack. Sunt förnuft, ja tack.

STORPOTATEN
625 inlägg
STORPOTATEN 625 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad STORPOTATEN (7 år sedan)

MedlemJapaner :

Tänkt på att det är kul att uppröra hetsiga småbarnsfarsor och carvingtyskar? Om inte så borde du prova själv innan du skriver en tråd om det.

Jodå serru, så att så är det vettu. Ända tills du får smaka på ett par gjutjärnsstavar rakt över näsroten. Och med den inställningen lär det garanterat hända förr eller senare....

STORPOTATEN - Lite saftigare.. lite godare.... Citera
Silur
0 inlägg

Hnrk :

Min erfarenhet är att det gäller mest grabbgäng (alkohol i backen). Däremot har ser jag sett pappor som gasar på med sina söner (kanke 10-11) utan en enda sväng och inget stopp inför en krön.

Silur
0 inlägg

Thomsson :

Tycker det händer förvånansvärt lite olyckor om man ser till hur många som faktist åker.
Alkoholförbud i backen, nej tack. Sunt förnuft, ja tack.

Jag brukar åka till upp till de svenska fjällen antigen v10 eller 11 eller 12. På sistone, de senaste kanske fyra åren har jag lagt märke till att det är många lägenheter/stugor uthyrda och mindre folk i backarna jämfört med för 8 år sedan. Däremot upplever jag att folk åker fortare för varje år.

mangus
81 inlägg
mangus 81 inlägg 7 år sedan

humlemalt :

Vid besök i Vemdalen så upplevde vi det som MYCKET obehagligt med alla högfartsåkande utförsåkare, många av dem med dålig kontroll på sin åkning, som svischade förbi nära oss, våra, och andras barn, i väldigt hög fart.
Hur resonerar ni som åker i hög fart bland barnfamiljer och andra i pisten?
Svar som "jag har kontroll" duger inte. Det som att säga " jag kan köra 100 km/h i bostadsområde och ha kontroll".

Jag gillar att folk blir upprörda, skriver, har åsikter. Det är bra. Tror det är nyttigt.
För mig så ser jag det från två olika håll.

Det första är att jag förstår. Turister som kommer i för hög fart (i förhållande till kontroll vs folkmängd, snöförhållanden osv) ner för backen skrämmer mig med och jag har blivit på-åkt fyra gånger, sen har det varit nära några till. Lyckligtvis utan att jag har skadat mig så jag behövt fara till sjukstugan någon av gångerna. Anledningen till att jag lyckats bli träffas så många gånger är att jag arbetar i backen och har någonstans mellan 120-250 åkdagar per år och hållit på i mer än 10 år.

Jag har själv åkt in i ett barn. Den lilla killen parkerade i slutet på C-boxen medans jag var uppe på den. Inte så mycket att göra. En lätt tuch men Oj vad upprörd pappan blev. Efter lite ordväxling så åkte han för att klaga för min arbetsgivare (givetvis hade jag uniformen på mig). När jag kom ner berättade jag för chefen vad som hänt. Nästa gång jag körde in i parken satt skylten med hur man ska bete sig i parken inte i skogen längre utan på ett mycket mer synligt ställe. Pinsamt att köra på ett barn. (Förhoppningsvis så förhindrade flytten av skylten att fler liknande incidenter inträffar.)

Det andra är att vad som är fort är väldigt subjektivt!
Det som är hög hastighet för mig är en omöjlig hastighet för vissa att komma upp i och vad som är läskigt fort för mig tycker andra är rena barnleken.
Själv så anpassar jag alltid min egen hastighet till rådande förhållanden, mängden folk, deras hastighet och riktning, back-krön osv. Jag vill hävda att jag har kontroll och att det som argument inte skulle gillas ogillar jag (för jag antar att även jag pekas ut här, och hastighet är, igen, väldigt subjektivt) !

Däremot så håller många turister en mycket farligare fart (även om kanske själva hastigheten är lägre) vilket även jag tycker är obehagligt. Speciellt när jag undervisar då mina elever vilka har mycket sämre möjligheter att ta sig ur vägen om det skulle behövas. Det är precis samma rädsla som jag antar att du har för dina barn, fast antagligen mycket starkare då jag antar du gillar dina barn mer än jag gillar mina elever...

Jag tror att detta forum inte till största delen består av turister (missförstår mig inte fel när jag snackar om turister. Jag älskar dom, utan dom hade jag inte kunnat arbeta i backen, eller ha råd med säsongskort, de säsonger jag inte arbetat) som i mina ögon står för den farligaste åkningen i backen. Min känsla av freeride är att det är väldigt många med samma uppsättning intresse och färdigheter som jag har.

Den frågan jag tycker vi bör ställa oss är hur vi går till väga för att minska hastigheten på de som kör för fort i förhållande till sin åkskicklighet. Jag tror att backvärdar är en mycket bra ide!

Appen King of the hill har jag inte haft någon kontakt med då jag fortfarande har en gammal telefon.
Det finns en app som stänger av sms-funktionen så du inte kan skicka sms om du rör dig snabbare än 24km/h. Brilliant idé.
Jag hade gillat om "King of the hill" hade varnat för trafikfarligt beteende i pisten. Så du i dagens slut ser dina hastigheter och även fått 7 varningar för farlig körning... (visseligen blir det ju bara med andra som har samma app så i verkligheten kan det ju bli klurigt, i alla fall tills det blir lag på att ha en app som heter skidåkarens svarta låda... och på så sätt sedan tydligt kunna se vems fel olyckan var...) hmm kanske inte den utvecklingen jag vill ha hmm men kanske samtidigt inte en helt dum ide... (Har inte hunnit fundera nåt på den utan den växte fram medans jag skrev så den är inte genomtänkt än.)

Ace_DG
900 inlägg

Det vi hela tiden kommer tillbaka till är uttrycken "gott omdöme" och "sunt förnuft". Jag tycker fortfarande att analogin med bilkörning på våra vägar är passande. Majoriteten bilförare (jag tror det, ärligt) försöker köra med just gott omdöme och sunt förnuft. Och varför? Man vill helt enklet inte hamna i en incident eller olycka (...försening, skaderrapport, försäkringsbolag, självrisk, personskador, dödssfall, osv).

Väldigt många kör bil dagligen, medan de allra flesta åker skidor max 1 gång /veckan eller vanligare 1 vecka /vinter, typ. Ponera att alla åkte lika mycket skidor som dom åkte bil (...suck), då har säkerhetsbeteendet åkt in i ryggmärgen. Nu ställs många ovana (...och unga) åkare inför situationer som dom sällan eller raldrig mött innan, medan en van åkare kan korrigera sin åklinje och fart på ett helt annat sätt.

Likväl finns det 100 sätt det kan gå åt h-e!

En gång i Zermatt åkte jag och en kompis ensamma i ca 100 m bred pist, carving i mycket hög fart. Plötslig har vi carvat samman. Ingen av oss hann reagera. Jag hann bara se något gult i ögonvrån och sen small det (vi vägde båda 90- 95 kg). Ren tur att vi inte skadade oss värre än vi gjorde. Båda öppnade sportbutik, gled ner 100-talet meter, jag bröt en stav, hack i hjälmen och skador på laggen, kompisen gick oskadad med bara förskräckelsen.
Varför? Skidglasögonen ger dåligt seende åt sidorna. Vi trodde båda vi låg först och kunde bara ösa på.

Samma sak hände i mitt gamla Kungsberg för ett par år sen. Killen jag kolliderade med svor på att han låg först och själv jag såg faktiskt ingen i närheten. Den här gång gick vi båda ur det hela med mest blåmärken och huvudvärk (han hade inte hjälm, jag hade). Samma orsak här, dålig uppsikt, dåligt periferiseende.

Tips och lärdom (sunt förnuft?). Dra aldrig iväg samtidigt med en "snabb" åkare. Låt honom dra först , eller se till att vara säker på att du verkligen ligger före (vrid på skallen!)

Kungsberget igen. Jag kommer och åker i SL-carverfart (dvs inte så jättefort). När jag passerar ett skogsparti kommer en ung grabb uthoppandes från skogen rakt framför mig. Jag hade ingen chans att se honom inte förrän vi kolliderade 2 s senare. Jag hann precis lägga omkull och träffar killens pjäxor med mina skidor samtidigt som jag försökte fösa honom över mig, vilket lyckas delvis. Vi krokar ihop men ingen blir skadad, men båda är rätt skakiga. Hade han hoppat ut 1 s tidigare hade vi haft en klockren träff. Jag 100 kg, killen kanske 40. Resultat?

Tips och lärdom (sunt förnuft?). Killen: hoppa förrf-n aldrig ut blint i pisten från skogen! Jag: Lägg marginal till skogskanter. Tänk tanken, vad kan hända om...?

Planering, riskbedömning, sunt förnuft, hänsyn, attityder.

G'morrn!
Eder,
Ace DG

Vattendroppe
Online 3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 7 år sedan

Ace_DG :

Massa bra skit
G'morrn!
Eder,
Ace DG

Hur kommer det sig att du nästan alltid tycks skriva det vettigaste i alla trådar du skriver i?

Ace_DG
900 inlägg

Vattendroppe :

Ace_DG :

Massa bra skit
G'morrn!
Eder,
Ace DG

Hur kommer det sig att du nästan alltid tycks skriva det vettigaste i alla trådar du skriver i?

Ähhh, de e bara som jag låssas, va! Ä ju skitlätt att lura er! Närå, egentligen är jag 19 år och kom just hem (i gipsvagga förståss, och asfull hela resan) från inspelningen av Crusty Demons of Dört, episode 25½, kommer i höst!

Närå, jag är ju bara så där jobbigt jevvla gammal å klok... rena ugglan;)
Jag försöker bara förmedla något som jag verkligen anser och tycker, och på ett någorlunda balanserat sätt.
Slut på lunchen...!
/A

Ace_DG
900 inlägg

blev dubbelt

Corin
1178 inlägg

Vattendroppe :

Ace_DG :

Massa bra skit
G'morrn!
Eder,
Ace DG

+1

MedlemJapaner
2020 inlägg
MedlemJapaner 2020 inlägg 7 år sedan

STORPOTATEN :

MedlemJapaner :

Jodå serru, så att så är det vettu. Ända tills du får smaka på ett par gjutjärnsstavar rakt över näsroten. Och med den inställningen lär det garanterat hända förr eller senare....

Väntar med spänning på den dagen... Men tills dess tänker iallafall jag roa mig med högfartskidåkning med minsta möjliga marginaler.

Ett claim om dagen är bra för magen. Citera
Fiberteknologi
1937 inlägg
Fiberteknologi 1937 inlägg 7 år sedan

Skidåkning är sämst utan hastighet. Anledningen till att du skriver såhär är säkert bara för att du är sämst

Corin
1178 inlägg

Relaterad:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/529896_10150607585710947_178635730946_9317845_1182834608_n.jpg

havreboll
1051 inlägg
havreboll 1051 inlägg 7 år sedan

Ace_DG :

[b] När jag passerar ett skogsparti kommer en ung grabb uthoppandes från skogen rakt framför mig. Jag hade ingen chans att se honom inte förrän vi kolliderade 2 s senare. Jag hann precis lägga omkull och träffar killens pjäxor med mina skidor samtidigt som jag försökte fösa honom över mig

Nästan läskigt hur likt det där var en av mina krockar. Dock var det en mamma som knuffade ut ungen som inte vågade åka ut. Hann precis se att det stod något inne i skogen och att hon knuffar ut ungen innan det smäller.

Den andra krocken jag har haft var dock mer mitt fel. Sönder railade skidor, isfläck som inte uppfattades, glida på höften, kapa en 11-åring, skidrelaterad utrustning spridd i hela backen.

Överlag kan jag dock säga att sålänge man kör efter principen att hellre bromsa en gång för mycket än en gång för lite så kommer man inte krocka. Har de senaste 90-100 skiddagarna här i Revelstoke inte ens varit nära att smälla med någon annan än mina skidkompisar och då ska det tilläggas att krönen och kanterna här inte är likt något jag någonsin sett förut.

Parkshreddarn
5 inlägg
Parkshreddarn 5 inlägg 7 år sedan

Är själv en av höghastighetsåkarna som njuter av farten. Självklart säger jag mig ha kontroll och har alltid känt att jag haft det, trots allt får jag ändå räkna med oförutsedda hinder. Ett av de största problem är barnfamiljerna som åker i t.ex. World Cup Backen och Väggen (bådå ligger i Sälen där jag åker) och stannar utspridda mitt i backen för att vänta in varandra, ta kort, heja på lite etc... Detta skapar en enorm irritation för oss som åker där för kicken man får av farten (ni andra höghastighetsåkare förstår nog vad jag menar) då vi måste stanna upp för att undvika att krascha med någon av dem i en oförutsedd sväng.
Det här är nog också mest vanligt bland ungdomar som vill visa upp vad dem kan och utmana sig själva och man kan lätt skylla olyckorna på dem. Trots det så har man enligt min åsikt inget att göra i en svart pist om man nu inte kan klara av en röd pist utan problem, åk helt enkelt inte i de alldeles för svåra backarna och stanna inte upp mitt i backen, om du måste stanna så åk hellre till kanten eller kliv utanför den pistade delen.

Silur
0 inlägg

Parkshreddarn :

Är själv en av höghastighetsåkarna som njuter av farten. Självklart säger jag mig ha kontroll och har alltid känt att jag haft det, trots allt får jag ändå räkna med oförutsedda hinder. Ett av de största problem är barnfamiljerna som åker i t.ex. World Cup Backen och Väggen (bådå ligger i Sälen där jag åker) och stannar utspridda mitt i backen för att vänta in varandra, ta kort, heja på lite etc... Detta skapar en enorm irritation för oss som åker där för kicken man får av farten (ni andra höghastighetsåkare förstår nog vad jag menar) då vi måste stanna upp för att undvika att krascha med någon av dem i en oförutsedd sväng.
Det här är nog också mest vanligt bland ungdomar som vill visa upp vad dem kan och utmana sig själva och man kan lätt skylla olyckorna på dem. Trots det så har man enligt min åsikt inget att göra i en svart pist om man nu inte kan klara av en röd pist utan problem, åk helt enkelt inte i de alldeles för svåra backarna och stanna inte upp mitt i backen, om du måste stanna så åk hellre till kanten eller kliv utanför den pistade delen.

Jag citerar Vattendroppe: "...så tycker jag att man har en moralisk skyldighet att inte försättas andras liv och välbefinnande i fara när man åker skidor, däremot har de ingen moralisk skyldighet att hålla pisten fri för min skull. "

Den som åker bakom har alltså en sådan skyldighet. Är det barn som åker bakom då går skyldighet till dess föräldrar (det är föräldrarnas ansvar).

Berggrund
195 inlägg
Berggrund 195 inlägg 7 år sedan

Tycker att 17 åringar får lite väl mycket oförtjänt skit. Enligt min erfarenhet är det oftare medelålders män som kanske varit duktiga en gång i tiden men "tappat stinget" som är de som oftast är inblandade i allvarliga incidenter. Jag kan ibland uppfatta en viss oförståelse hos dessa män för andra människor och för deras egna förmåga.

Att anklaga föräldrar eller dåliga åkare tycker jag är dumt. Det är ALLTID den som kommer bakifrån i högre fart som är ansvarig. Om man inte håller tillräckliga marginaler är det ens fel, inte den personen som är i backen där alla har sin fulla rätt att vara (även föräldrar, barn och nybörjare). Enda undantagen jag kan se är de som stannar på felaktiga ställen i parken. I backen skall man alltid kunna stanna på den sträcka man kan överblicka.

Alkohol är enligt mig också en stor bov inom detta. Jag skulle gärna se att det var någon sorts kontroll på vilka som får/inte får åka skidor ner från after ski restauranger i backen. Jag har sett alltför många skadade personer som blivit påkörda av alkoholpåverkade personer.

The_Snarf
0 inlägg
The_Snarf 0 inlägg 7 år sedan

CookieMonster :

mitt resonemang: det är kul att köra fort?

Vettigaste svaret i denna tråd<3

Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Snarf Citera
tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 7 år sedan

Det här med att kassa åkare inte ska ut i branta backar känner jag igen... påminner lite om retoriken man hör från olika försvarsadvokater i våldtäktsfall; "man får skylla sig själv om man går ut sent om natten i så kort kjol".

Visst, att som nybörjare ge sig ut i en brant backe innebär vissa risker. Men ansvaret ligger ALLTID på åkaren som kommer bakifrån. Oavsett hur långsamt en annan åkare åker, eller hur han eller hon är placerad.

Gillar du att åka fort? Gå med i en alpinklubb. I pisten anpassar du dig efter andra.

NOZ
6 inlägg
NOZ 6 inlägg 7 år sedan

theodor :

.....
Gillar du att åka fort? Gå med i en alpinklubb. I pisten anpassar du dig efter andra.

Låter mer som om du säger att man ska anpassa sig efter dig. Varför kan inte andra anpassa sig för högfartsåkare?

Men jag förstår givetvis din poäng, tyckte bara att det var ene roligt formulerad mening smile

Carver
30 inlägg
Carver 30 inlägg 7 år sedan

Som f.d Speedski-åkare med förkärlek till högfartscarving och förälder till barn i nybörjarstadiet anser jag följande.
1. Säkerhet för alla måste gå före individers egna åsikter om vad som de ska få göra.
2. Inför pistvärdar som har kompetens att bedömma och befogenhet att ta tag i problemen.
3. Öka möjligheterna till högfartsåkning. Ex manchesteråkning, pister som under normala öppettider dedikeras till detta med ex intervallstart och stoppförbud.

MedlemJapaner :

STORPOTATEN :

MedlemJapaner :

Väntar med spänning på den dagen... Men tills dess tänker iallafall jag roa mig med högfartskidåkning med minsta möjliga marginaler.

Jag väljer att tro att du bara vill vara provokativ. Alternativet är ju att du verkligen är lågbegåvad på riktigt.

Fart är inget utan kontroll Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook