Länkade produkter
Black Crows Nocta
8 recensioner, betyg 4,6
Down Skis CountDown 1
1 recensioner, betyg 4
Moment Bibby Pro
1 recensioner, betyg 5
Nordica Radict
3 recensioner, betyg 5
Völkl Kuro
18 recensioner, betyg 4,5

Hjälp med puderskidor! (video m.m)

Zentradi
26 inlägg
Zentradi 26 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Zentradi (7 år sedan)

Hej, jag funderar på att skaffa ett par bredare komplement skidor. Det jag skulle vilja ha är ett par bredare skidor som går att gå lite större sväng med utan att de blir för instabila, men ändå går att fartkontrollera i kortsväng om det finns bra med snö.

Först lite om mig. Jag är 183 cm lång, väger 70 kg, är 33 år gammal och åkt skidor hela livet, på senare tid börjat åka mer, dvs. ca 30+ dagar senaste 5-6 åren. Tidigare blev det en eller två veckor i fjällen.

Jag skulle inte beskriva mig som en aggressiv åkare, även om jag kan stå på lite i alla fall.

Skidor jag har:

Nu har jag ett par K2 Kung Fujas 179cm 2012. Jag gillar att åka tät skog med dessa, grymma att snabbt och lätta att svänga med, grym i kortsväng, mycket bra i sorbet pist, grymma på skär i den mjuka pisten. Funkar mycket bra i natur puckel, och om det ej är så djup snö. De tappar vid större sväng i mer fart, jag upplever de känsliga för fel balans punkt då, Om jag går för aggressivt fram så fastnar nästan skidan och det krävs viss följsamhet.

Jag har även ett par Black Crows Navis 2010. Dessa är inte lika kvicka, men jag har inga problem att köra korta svängar i typ skog, om jag har en 20 cm snö att jobba med. Fungerar mycket bättre än mina Fujas i mellan och större sväng. Jag kan uppleva dessa som lite instabila i bland. Tex. Om jag försöker kötta över uppåt offpist. Jag gillar känslan i skidorna och speciellt att spetsen är så mjuk i förhållande till resten av skidan.

Skidor jag har provat (tyvärr inte så många bredare skidor):

K2 Coomba 188 cm. Kändes som om skidan var för lätt (i gram). Studsade på ojämnhet, bra i orörd lössnö.

Salomon Rocker 2 184cm Ok skida, funkar i kortsväng men kanske inte något super flyt med tanke på brädden, svårt att sätta fingret på vad jag inte gillade med om. Tror kanske att jag inte gillade flexen i dom? Och inte så många åk so det kan vara en ovana, men snö fans det. Ca 30 cm puder i Ramunberget, då jag körde dessa.

Line Opus 185cm Roliga i pist, körde dessa i Åre, tyckte de var ok i lössnön, men inte någon skida jag skulle köpa, de var center monterade något som jag inte gillar, känns som om man måste åka med så underlig position, så lite svårt att bedöma hur skidan kändes. Kändes som om de bar rätt hyfsat, åkte med dom en hel dag. Så blev hyfsat in åk på dom. Jag tycket inte att de hade något som inte mina egna sidor gjorde bättre.

Dynastar Pro rider 2010, 184cm Svår i kortsväng, bar ganska dåligt, mycket bra att åka på med fart i uppåkt pist eller offpist, bara att lägga i mellan eller storsväng och köra över allt. För styv skida för mig.

Dessa är de jag mins i alla fall.

Skidor jag funderar på:

Tre skidor som jag har funderat på är antingen K2 Pon2oon 189cm, ser ut att kunna gå att få hyfsat billigt på condrad. Det jag är osäker på är brädden, då dessa blir 134mm breda. Även att de har så stor svängradie, 30m. Jag vill inte ha en skida där jag bara kan göra stora svängar och inget annat. Jag måste kunna åka mer tekniskt på den också.
Nästa skida är Black Crows Nocta, Jag gillar ju mina Navis mycket, så blev lite nyfiken. Men jag vill ju inte ha en för mjuk skida. Upplever mina Navis som ganska lagom styva.

Även kollat lite på Nordica Radict (ligger ju även ute ett begangnat par här på freeride...)

Här är två klipp då jag åker, tyvärr ganska flakt. Först på K2 Coomba 188, och sedan Kung Fujas 179

Blev ganska långt inlägg det här, hopas någon orkar läsa det smile

Ps. jag vet att jag landade skit tongue

Svar

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Måste du ha skidorna i år? Eller går det fint att du köper nästa år? kommer ju trots allt lite nya godsaker som du säkert skulle uppskatta smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Zentradi
26 inlägg
Zentradi 26 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Zentradi (7 år sedan)

Det är ju sant, men var inne på att försöka "fynda" då sesongen är slut... wink

eller nästan slut...

SSyk
249 inlägg
SSyk 249 inlägg 7 år sedan

What s the poblem??? Du ar flera par skidor som du trivs med. Köp en par riktigt breda på vårrean och lär dig dom. Funkar dom så är allt som det ska, funkar dom inte, sälj dem några hundringar billigare och leta vidare.

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 7 år sedan

K2 SideStash kanske? Stabila och lätta att svänga med. Tråkiga i pisten, men där ska man ju inte vara! Jag stortrivs med mina.

Zentradi
26 inlägg
Zentradi 26 inlägg 7 år sedan

Absolut SSyk, men vill öka sannolikheten att det blir rätt från början... där av frågan. Lutar lite åt att skaffa Pon2oon men är ju osäker om det verkligen är någon vits att gå så brett. Kanske man får samma prestanda och förlorar mindre kvickhet om man håller sig runt 120mm i midjan? Jag har ju inte åkt bredare än 122mm...

PNyberg
4251 inlägg

Måste säga att Nocta var en otroligt trevlig skida. Lekfull men ändå en väldigt dämpad känsla, har inte upplevd den förr. Dock så har jag bara testat den i uppkörd isig Årepist i november.....Men med den formen och flexet så antar jag att den flyter, iaf, ok.

Vill du ha något som är lite mer allround så ger många (inklusive mig själv) Moment Bibby Pro 190 ett fint betyg. Enkla att hantera, flyter fint och helt ok stabilitet smile

Och vill man verkligen ha en skida för "dem där dagarna" så bör du även ta en titt på Down skis CountDown1
151-135-145 i 194cm lång förpackning. Vikten ligger kring 2200g vilket är väldigt lätt för en skida i den storleken.
Har vart min puderskida i vinter och har vart väldigt nöjd med dem smile

Zentradi
26 inlägg

Hmm SideStash känns spontant lite small 108mm? Mer ute efter ett komplement. Någon som har provat Nocta i djupare snö och vet hur den uppför sig i förhållande till andra skidor? Främst med tanke på den korta radien. Skulle även vara internsant att höra hur CountDown1upförsig i lite kortare sväng, typ puder skog. Tack för tipsen än så länge smile

Baltemannen
43 inlägg
Baltemannen 43 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Baltemannen (7 år sedan)

Jag kör Nocta 176,1, jag är 174 lång o väger 73, har testat godingarna lite överallt, skog, pist, +20cm puder o har bara gott att säga, har innan kört lite smalare skidor, telis=mantra, alpint=monster 88 lite oldschool kanske men jag kör mycket o det har fungerat bra smile anledningen till att jag bytte är ju givetvis att smala allmountin skidor inte flyter något vidare.

Men tillbaks till Noctan, skidan upplever jag som jäkligt spänstig o lekfull, i skogen är dom tokroliga, absolut a lot of pöps som Julien sa, lättsvängda o samtidigt stabila smile

Pist fungerar bra, skitkul att ligga o skära med, fungerar även i kortsväng:) har testat Hendryx PH ganska lika men jag tycker att Noctan är mer lekfull, testade iofs PH innan den fick rocker.......

TOPPENSKIDOR !!!!!!!!!! ser nog inga svagheter alls, kanske lite breda när jag ska gå på skrå men det får det vara värt för utför blir det ju för jäkla roligt smile

Men du...vaa faan äää däää määä dääjj....!! Citera
Zentradi
26 inlägg

Någon som vet hur Noctas flex är mot Navis? Har Noctan en mjuk spetts, eller hur är den bygd? Jag har försökt att hitta info om det. Skulle även vara intresserad av att få reda på hur Volkel Kuro är i förhållande till K2 Pon2oon. Även hur bra man tar sig ner genom pisten efter puderåket...

Oscar_B
31 inlägg
Oscar_B 31 inlägg 7 år sedan

Jag hade ett par pontoon 189 äldre modellen, de går inte att carva med i pisten efter som att de har måtten 160/130/120 men när man kom ut i pudret var de som en helt ny värld öppnade sig, ska du ha en ren puderskida så kan jag varmt rekommendera dem. Saknar dem grymt mycket vissa dagar.

PNyberg
4251 inlägg

Zentradi :

Någon som vet hur Noctas flex är mot Navis? Har Noctan en mjuk spetts, eller hur är den bygd? Jag har försökt att hitta info om det. Skulle även vara intresserad av att få reda på hur Volkel Kuro är i förhållande till K2 Pon2oon. Även hur bra man tar sig ner genom pisten efter puderåket...

Pistmatchen mellan Kuro och Pon2oon vinns (nog) lätt av Kuro, eftersom den gång på gång förvånar folk med dess pistprestanda kontra form och storlek.

birdosmatte
33 inlägg
birdosmatte 33 inlägg 7 år sedan

Kan varmt rekommendera Völkl Shiro. Shiro är lillebror till Kuro. När det gäller Kuro har jag förstått att man bör välja 190cm för att den känns väldigt kort och tjock annars. Jag har 180cm på min Shiro. Har åkt den i midjedjupt puder både på stora fält och i skog samt även uppåkt snö och måste säga att den är otroligt stabil och lekfull, för mig är det den absolut bästa skida jag har haft. K2 Pon2oon har jag själv inte provat men några av mina vänner har åkt på den och dom har varit grymt nöjda med den när snöförhållandena har varit optimala men i övrigt så blir den ganska begränsad har jag förstått.
Jag är 179cm 80kg.

Lycka till

robRhino
115 inlägg
robRhino 115 inlägg 7 år sedan

Fat-ypus Irock!! mer lättåkt feting finns inte!!..... funkar överallt, pudret såklart men även pisten!
Just nu säljs dom för 450$!!
Annars är ju Moment Night Train även den en väldigt lättåkt och smidig feting...kolla även Bibbyn som också är allsidig...lite sämre flyt än ovanstående dock men du är ju ganska lätt....så kan du tänka dig 190cm så är ju inte flytet något problem.

Kör själv I-rock 186cm och är 185cm o 88kg tung...... Grymma lagg!!

Lycka till

/R

Johan555
53 inlägg
Johan555 53 inlägg 7 år sedan

Tjena!!
Ett helt fantastiskt seriöst inlägg du gjort!
Jag köpte ett par Liberty Double helix 184 cm i vintras blev väldigt nöjd me denna skida! följam,lätt, bra radie.
Har inte sett någon annan som har den heller vilket är ett plus.
Ha de

Pillard
3120 inlägg
Pillard 3120 inlägg 7 år sedan

Precis som PNyberg påpekar så finns det en del som skulle föreslå Bibby 190. Jag är sen tidigare i år störtförälskad i just den skidan. Jag gick samma väg som du och lade ut en rejäl tråd för att hjälpa mig välja just den skidan. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81678 Här finns även videoexempel på just bibby, S7 och Katana. Lite kortfattat kan jag väl bara nämna att bibbyn är en bra kompromiss mellan hysteriskt lekfull (S7) och rejält stadig (Katana). Du nämner att du ogillade den lätta Coomban för att den kändes nervig gentemot ojämnheter. Just på grund av detta blev jag en gång i tiden så kär i Katana. Den plöjde ner allt i sin väg, utan att bli direkt tungkörd i övrigt. Bibbyn är lite sämre på att mangla ner pucklarna men är istället väldigt följsam och kvick så det går att ta sig igenom pucklarna med ett leende på läpparna.

Jag har inte själv provat Noctan men jag känner en tjej som är UCPA-guide och kör på 188 Nocta i ganska tät skog så jag skulle inte gå ner under den längden i så fall.

En annan personlig reflektion är att det såg väldigt "pumpigt" ut med Fujasen. Det är lite samma tendenser till tröghet och "plöjande" som jag själv upplevde med S7or. Antagligen hänger det ihop med en kraftig tiprocker, som dessutom är rejält mjuk. Alla har vi olika smak men jag själv föredrar en skida som snarare planar på snön.

Zentradi
26 inlägg

Jag kör nog gennerelt ganska pumpigt, specielt om det är flackare eller så pass djup snö som det var på film två (kom ca 50 cm på på 24 timmar). Är det brantare låter jag oftare skidorna plana mer, men mina kung fujas är ganska dåliga på det, det blir snabbt instabilt när farten blir högre, då de är så mjuka. Navis funkar bättre i brantare åkning.

Någon som vet hur Nordica Radict beter sig i gämförelse med övriga skidor? Är de styvare än Nocta?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook