Den stora tråden om Val Thorens 2012/2013

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Dekadent (6 år sedan)

Snön har smält nere i Skåne, och därför är det sommar --> dags att blicka mot nästa säsong!
Denna tråden är för alla oss som ska/tänkt på/kanske ska/ifall pappa betalar/whatever dra ner till Val Thorens nästa säsong, 2012/2013.
Har fått lära mig att det aldrig skadar att vara ute i god tid, så nu kör vi.

I den här tråden, liksom liknande trådar om säsongsfrågor, är det att skriva i om det handlar om Val Thorens och den kommande/senare pågående säsongen.
Frågor från förstaårsbummare(dit jag räknar mig själv med), tips och tricks från erfarna säsongar, folk som varit i Val Thorens innan och vill dela med sig av sina erfarenheter.
Tips om boende, hitta folk att dela lägenhet med, jobbfrågor, bästa pastareceptet, var den bästa festen en onsdag hittas etc. Allting som kan vara relevant för en grym säsong. Och en hel del random skitsnack.

Val Thorens. ( https://www.freeride.se/skidorter/val-thorens/ )
Stor guide till Val Thorens ( https://www.freeride.se/content/5897/ ) Cred till Hedda Berander.

________________________________________________________________________________________

För jag ska dit iaf!

19 år (20 till hösten) gammal kille från Lund, Skåne. Skid- och snowboardåkare, byter bort mina syskon för en skön pudersväng alla dagar i veckan, otroligt rolig, allmänt jättebra och helt okej på att laga mat.

Får med största sannolikhet med ett par kompisar ner, men ifall de är tråkiga och föredrar att se MacGyver hemma hela vintern har jag inga som helst problem att dra själv..hade nästan varit roligare! Är ju rätt lång tid till november med, så några spikade planer finns inte riktigt, förutom just skidorten.
Har kollat runt lite på boende, och hittade Alpservice som jag tycker verkar ganska smidigt.
( http://www.alpservice.com/swedish.asp?site=forside )
Någon med erfarenhet från Alpservice här på freeride? Verkar smidigt och hyggligt billigt enligt mig.
Tänkt fixa arbete på plats, antingen som bartender eller utnyttja mina skid-snowboardlärarutbildningar och leta fram något ströjobb för att täcka maten.

Nog om mig, nu drar vi igång tråden. Val Thorens 2012/2013

Svar

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 6 år sedan

Tips om boende: Kontakta Rollinsnow och kolla med dem. De har ett par säsongslägenheter som de hyr ut. Ganska trångt såklart, men så är det i VT.

Prismässigt så får man betala ca 20-25 000 per person och säsong. Vissa kommer undan billigare.

Jag rekommenderar att bo på bargatan, dvs les neves eller les glacieres, om man lätt vill få kontakt med andra säsongare och vill ha nära till krogarna.

Den stora klubben "Malaysia" är inget jag rekommenderar. Alls.

Lite småtips såhär efter en halvdag i snön.

Heddas guide beskriver det mesta, lycka till! smile

M-Eva
0 inlägg
M-Eva 0 inlägg 6 år sedan

Hej,
Kom nyss hem från Val Thorens efter ens säsong som skidguide där för ett danskt sällskap, säsong hade en megafedt där
Som sagt att bo på Les Neves eller Les Galcieres ÄR stället att bo på för skimbumsers. Du har Johns Sacndinavian på andra sidan gatan där du som säsongare kan köpa billig personalmat, du har den danska afterskibaren Cafe Snesko precis till vänster när du kommer ut. Det ligger i princip mitt på bargatan och det är när till skidbacken.

En fest finns det alltid i Val Thorens, Fredagar och Lördagar finns det en tendens till att det är lite färre ute, men det är fortfarande en fest. På Cafe Snesko är det drag mellan 18-20 då det är livemusik sen är det lugnt från 20-22 då folk går hem och äter men sen drar festen igång igen vid 22 fram till kl.0130. Cafe Snesko är ett riktigt hyggligt ställe där alla säsongare samlas och möts upp i princip, de som jobbar där är riktigt trevliga. Som sagt det är en dansk bar ås de flesta är danskar, vilket det är i hela byn, men jag trivdes där väldigt bra.
Vid sidan av har du Saloon , som är lite större, de har en bar på den nedre våningen som är lite mer biljardaktigt och den övre delen är mer som en bar, men det finns en tendens till färre människor där och personligen så var det bättre stämning på Cafe snesko.
Lite längre ner har du Le Monde en holländsk bar - behöver jag säga något mer
Snowcafe är en blandad bar, ibland är det mycket människor där och ibland inte
Rhumbox - en bar som är lite lugnare och har sina 35 olika romer som dem har gjort sjävla
Tango - här är det mest svenskar, tango har tidigrae vart känt för att vara billigt, sunkigt men hyggligt, men nu är det något helt annat. De har totalenoverat det, nu är det litemer svensk lounge/chill stämning. Det är livemusik men det är lugn livemusik, så detta är inget ställe man stannar kvar på hela kvällen. Men från 22-00 har de happy hour köp 2 drinkar betala för 1 och dem är goda.
Vid ett halv två tiden stänger alla barer och de ställena som har öppet är summit och malaysia, summit är lite mer skandinaviskt och ett bar/diskotek hygglig stämning, malayisa är lite mer internationellt och under högsäsongen så är det så stor att så fort någon i ditt sällskap ska på toaletten så tappar du bort dem. Det är också lite mer fancy nere på malaysia, medans summit fortfarande har den dä chillkänslan.

Som säsongare så kan man skriva upp en drinkräkning under säsongen på Cafe Snesko, men akta dig för att den inte spårar iväg som det lätt kan bli. Det finns som sagta alltid en fest i Val Thorens, dricka kostar ungefär som där hemma, en öl 6 €(1/2liter), drink 8-10€, kanna 15€, sen kan du som säsongare få billigare ibland, det gäller verkligen att göra sig känd i byn och hälsa på alla i början av säsongen - networking. Som guide hade jag pubrundor med gästerna på de oliak barerna och då fick vi guider biljetter och coins som vi fick gratisdricka på, allteftersom att man lär känna bartendrarna kan man få dessa biljetter/coins trots att jag inte hade pubcrawl. På Saloon kan man få biljetter och coins för både saloon och summit, på cafe snesko som säsongare kommer du till att betala men billigare.

Afterski uppe i bergen: La Folie Douce är det verkligen drag i, men om du är mån om dina skidkläder så bör du vara försiktig för de sprutar skumpa och sprit ut från balkongen, mend et är riktigt hygglig stämning, sanla ihop ett gäng ta med lite snacks och dricka så kan man sätta sig strax utanför folie douce och bara kolla på människorna där , tom det är ganska underhållande.
360 har riktigt sköna solstolar och det är bra afterski där också inte lika mkt drag som folie douce men helt ok.

Jag kan rekommendera dig att ta med dig grillkrydda, det livar upp pasta och ketchuprätten, vill du verkligen lyxa till det är majs en rekommendation. Snabbmatsstället vid sidan av Cafe Snesko har riktigt goda creps med nutella och friterade kycklingvingar.

Skidåkningen är grym, generellt sätt betyldigt bättre skidbackar ute i de 3 dalarna, meribel och courchavel tex. Den röda pisten Jerusalem och den blå pisten Folyeres var mina favorter ute i de 3 dalarna. Favorit backen i Val Throens var den röda backen Col De L'auzin och Moraine. Men vi hade riktigt bra snö hela denna säsongen och det fanns bra offpist.

Att skaffa jobb handlar även om networking, men oröva på johns scandinavian(restaurang), coca cola hotellet)som ägs av nortlander, deh ar enbart skandinavier som arbetar där), pröva på en del barer te.x saloon som har många diskplockare om du inte är utbildad bartender. Det finns ett par hotell du kan pröva med också. Chalet La Grand Marine är en restaurnag som ligger uppe i backen där det var en del säsongare som jobbade, ägaren har en dansk fru. Han heter arnaud. Som sagt gå runt i hela byn och networka så fort snön kommer så behöver de arbetare!

JA allt jag kunde komma på nu i alla fall:) Lycka till vi kanske ses där till nästa säsong!

jawknee
0 inlägg
jawknee 0 inlägg 6 år sedan

Hei, tenker også på å stikke et eller annet sted i alpene 12/13, og VT virker som et prima sted. Spiller ikke så stor rolle akkurat hvor, bare det snøsikkert og har en grei park. Må (sannsynligvis) dra alene, så trenger noen å bo med, og helst også kjøre med wink Kikket også på Alpservice, synes det virka som en grei ordning. Regner med at de tar imot norrbäggar?

25 år fra Oslo, kjører snowboard.

M-Eva
0 inlägg
M-Eva 0 inlägg 6 år sedan

Snösäkert är området om inget annat, riktigt bra vinter denna säsongen om man tänker oå snön, de har en park i Val Thorens där de flesta skimbumser håller till, sen finns det en i Meribel den andra dalen som har en halfpipe og andet også. Det är väldigt sällsynt med "norrbäggar" i Val Thorens, måste säga att jag bara träffade en som var halvt norsk och det var det på HELA säsongen, så du kommer till att bli omtalad som norsken/norrbäggen därwink

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 6 år sedan

jawnknee, kul att höra att det finns lite intresse, "internationellt" sådant också!

Jag startade mest tråden för att ha ett plank att bolla ideér mot och leta boende, men kan mycket väl tänka mig, och kommer förmodligen att dela en lya med någon. Om denne någon är norrbagge är ju bara kul, känns rätt långt fram men absolut en möjlighet. Avvaktar tills jag vet hur många jag får med mig hemifrån, kan bli hursomhelst.

Ska göra Australien i 5 månader start i maj vilket leder till hysade internetåtkomstproblem, så vill mest starta en liten "hype" kring Val Thorens så att man inte står där med en halv miljon fransmän i november.

Och snösäkert är det väl om något, iaf hyfsat tunn luft smile

viktor_vbg
10 inlägg
viktor_vbg 10 inlägg 6 år sedan

Tja!
Planerar att dra ner till val T nästa säsong också, än så länge så verkar de som jag drar ner själv men resesällskap/ folk å dela boende med vore nice. E en kille på 21 år från Varberg, åker skidor:D

romell93
0 inlägg
romell93 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad romell93 (6 år sedan)

Tjena.

19årig tjej som också tänker säsonga till vintern! jag har taggat i typ 6år på att sluta gymnasiet och dra ned så nu känns det inte som att det är långt kvar, jag kommer att åka ned själv och hoppas precis som många andra att hitta boendekompisar. Jag kommer från Vänersborg och stod på skidor första gången när jag va 2. Nu trivs jag bäst med bräda under fötterna! Känns bra att det gjordes en sån här tråd så man får lite koll på vilka goa människor man träffar i backen eller kanske till och med bor ihop med. Ett ord beskriver allt NAJS! big_smile

tjuulle
23 inlägg
tjuulle 23 inlägg 6 år sedan

Hallåja! Jag och några polare ifrån skåne ska ner till vintern och VT ligger sjukt högt på listan. Var där nu en vecka i vintras och det verkar vara en go säsongs ort. Har börjat kolla boende där nere nu och såg att http://www.alpservice.com/swedish.asp?site=forside ger en rabatt om man bokar som flera stycken så det kanske skulle kunna vara en idee om fler är på! Vi är nog 4-6 stycken som ska ner

jawknee
0 inlägg

Har booket der allerede, drar alene :-)

arvmel
0 inlägg
arvmel 0 inlägg 6 år sedan

tänkte ta och åka ner 3 veckor i början av vintern ca, 20 dec till 15 jan, om någon här har en plats på golvet i tre veckor så säg till! bodde i en grannby till val thorens 2009-2010 och är sjukt sugen på att dra ner några veckor i vinter... har knappt åkt nån park och är mer sugen på att dra ut bland bergen och tura och åka puder..

patr
95 inlägg
patr 95 inlägg 6 år sedan

M-Eva :

Hej,
Kom nyss hem från Val Thorens efter ens säsong som skidguide där för ett danskt sällskap, säsong hade en megafedt där
Som sagt att bo på Les Neves eller Les Galcieres ÄR stället att bo på för skimbumsers. Du har Johns Sacndinavian på andra sidan gatan där du som säsongare kan köpa billig personalmat, du har den danska afterskibaren Cafe Snesko precis till vänster när du kommer ut. Det ligger i princip mitt på bargatan och det är när till skidbacken.

En fest finns det alltid i Val Thorens, Fredagar och Lördagar finns det en tendens till att det är lite färre ute, men det är fortfarande en fest. På Cafe Snesko är det drag mellan 18-20 då det är livemusik sen är det lugnt från 20-22 då folk går hem och äter men sen drar festen igång igen vid 22 fram till kl.0130. Cafe Snesko är ett riktigt hyggligt ställe där alla säsongare samlas och möts upp i princip, de som jobbar där är riktigt trevliga. Som sagt det är en dansk bar ås de flesta är danskar, vilket det är i hela byn, men jag trivdes där väldigt bra.
Vid sidan av har du Saloon , som är lite större, de har en bar på den nedre våningen som är lite mer biljardaktigt och den övre delen är mer som en bar, men det finns en tendens till färre människor där och personligen så var det bättre stämning på Cafe snesko.
Lite längre ner har du Le Monde en holländsk bar - behöver jag säga något mer
Snowcafe är en blandad bar, ibland är det mycket människor där och ibland inte
Rhumbox - en bar som är lite lugnare och har sina 35 olika romer som dem har gjort sjävla
Tango - här är det mest svenskar, tango har tidigrae vart känt för att vara billigt, sunkigt men hyggligt, men nu är det något helt annat. De har totalenoverat det, nu är det litemer svensk lounge/chill stämning. Det är livemusik men det är lugn livemusik, så detta är inget ställe man stannar kvar på hela kvällen. Men från 22-00 har de happy hour köp 2 drinkar betala för 1 och dem är goda.
Vid ett halv två tiden stänger alla barer och de ställena som har öppet är summit och malaysia, summit är lite mer skandinaviskt och ett bar/diskotek hygglig stämning, malayisa är lite mer internationellt och under högsäsongen så är det så stor att så fort någon i ditt sällskap ska på toaletten så tappar du bort dem. Det är också lite mer fancy nere på malaysia, medans summit fortfarande har den dä chillkänslan.

Som säsongare så kan man skriva upp en drinkräkning under säsongen på Cafe Snesko, men akta dig för att den inte spårar iväg som det lätt kan bli. Det finns som sagta alltid en fest i Val Thorens, dricka kostar ungefär som där hemma, en öl 6 €(1/2liter), drink 8-10€, kanna 15€, sen kan du som säsongare få billigare ibland, det gäller verkligen att göra sig känd i byn och hälsa på alla i början av säsongen - networking. Som guide hade jag pubrundor med gästerna på de oliak barerna och då fick vi guider biljetter och coins som vi fick gratisdricka på, allteftersom att man lär känna bartendrarna kan man få dessa biljetter/coins trots att jag inte hade pubcrawl. På Saloon kan man få biljetter och coins för både saloon och summit, på cafe snesko som säsongare kommer du till att betala men billigare.

Afterski uppe i bergen: La Folie Douce är det verkligen drag i, men om du är mån om dina skidkläder så bör du vara försiktig för de sprutar skumpa och sprit ut från balkongen, mend et är riktigt hygglig stämning, sanla ihop ett gäng ta med lite snacks och dricka så kan man sätta sig strax utanför folie douce och bara kolla på människorna där , tom det är ganska underhållande.
360 har riktigt sköna solstolar och det är bra afterski där också inte lika mkt drag som folie douce men helt ok.

Jag kan rekommendera dig att ta med dig grillkrydda, det livar upp pasta och ketchuprätten, vill du verkligen lyxa till det är majs en rekommendation. Snabbmatsstället vid sidan av Cafe Snesko har riktigt goda creps med nutella och friterade kycklingvingar.

Skidåkningen är grym, generellt sätt betyldigt bättre skidbackar ute i de 3 dalarna, meribel och courchavel tex. Den röda pisten Jerusalem och den blå pisten Folyeres var mina favorter ute i de 3 dalarna. Favorit backen i Val Throens var den röda backen Col De L'auzin och Moraine. Men vi hade riktigt bra snö hela denna säsongen och det fanns bra offpist.

Att skaffa jobb handlar även om networking, men oröva på johns scandinavian(restaurang), coca cola hotellet)som ägs av nortlander, deh ar enbart skandinavier som arbetar där), pröva på en del barer te.x saloon som har många diskplockare om du inte är utbildad bartender. Det finns ett par hotell du kan pröva med också. Chalet La Grand Marine är en restaurnag som ligger uppe i backen där det var en del säsongare som jobbade, ägaren har en dansk fru. Han heter arnaud. Som sagt gå runt i hela byn och networka så fort snön kommer så behöver de arbetare!

JA allt jag kunde komma på nu i alla fall:) Lycka till vi kanske ses där till nästa säsong!

Säker på att du var skidguide och inte afterskiguide? Du hade inte så mycket att säga om åkningen iaf smile

Opuskrokuz
2 inlägg
Opuskrokuz 2 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Opuskrokuz (6 år sedan)

Tänkte dra ner ett grabbgäng nu till hösten/vintern! I nuläget är vi ett gäng på runt 8-10 personer. Vi har funderat på att hyra två lägenheter hela säsongen för ca 20 lakan/skalle. Är det detta man ska göra eller ska man satsa på att fixa jobb när man väl är nere och hoppas på att få boende inkluderat? Min syster körde säsong i St Anton och där fick de boende med jobbet. Fungerar det ungefär likadant i Val T eller det är lägenheter som gäller - följaktligen separat jobb?

Hur är lätt/svårt är det att få jobb om man kommer ner i slutet av november? När tycker ni man bör åka ner för att vara säker på att få jobb? Ska man ha CV och grejer med sig (?) eller det är bara att treva in på ett hotell och säga; "Hej här är jag, jag söker jobb!" Har tidigare bott i Frankrike och pratar därför mkt franska.

Har endast skummat igenom tråden lite snabbt och ber om ursäkt för ifall jag har missat ngnting av relevans.

fredric84
0 inlägg
fredric84 0 inlägg 6 år sedan

Jag kan ha fel, det var länge sen jag var i Val t.
Finns väl i inga fjällstugor där , bara lägenheter och hotell.

Opuskrokuz
2 inlägg
Opuskrokuz 2 inlägg 6 år sedan

Förmodligen jag som misstar mig, kan vara lägenhet jag menar... tongue

patr
95 inlägg
patr 95 inlägg 6 år sedan

Opuskrokuz :

Tänkte dra ner ett grabbgäng nu till hösten/vintern! I nuläget är vi ett gäng på runt 8-10 personer. Vi har funderat på att hyra två fjällstugor hela säsongen för ca 20 lakan/skalle. Är det detta man ska göra eller ska man satsa på att fixa jobb när man väl är nere och hoppas på att få boende inkluderat? Min syster körde säsong i St Anton och där fick de boende med jobbet. Fungerar det ungefär likadant i Val T eller det är sk. fjällstugor som gäller - följaktligen separat jobb?

Hur är lätt/svårt är det att få jobb om man kommer ner i slutet av november? När tycker ni man bör åka ner för att vara säker på att få jobb? Ska man ha CV och grejer med sig (?) eller det är bara att treva in på ett hotell och säga; "Hej här är jag, jag söker jobb!" Har tidigare bott i Frankrike och pratar därför mkt franska.

Har endast skummat igenom tråden lite snabbt och ber om ursäkt för ifall jag har missat ngnting av relevans.

Att kunna franska är en enorm fördel när du ska söka jobb. I VT har dom ett kontor för säsongare. Där finns en lista på många ställen som behöver personal (där är det krav på franska). Annars kan du alltid springa runt och fråga på barer och hotell och dela ut cv:n.

EFrancke
13 inlägg
EFrancke 13 inlägg 6 år sedan

Säsongade där nu i vintras, hade boende men inget jobb när jag kom ner. Otrolig hets bland säsongare första veckan men det slutade med att alla fick något slags jobb. Inte alls svårt att hitta något vill jag säga! Finns restauranger, städföretag, barer och nästan alla anställer säsongare på plats! Det finns en arbetsförmedling för säsongare, dock är franska ett krav på rätt många jobb, men de som jobbar på arbetsförmedlingen är hur hjälpsamma som helst och där hittade jag mitt jobb!

Val thorens är ett grymt ställe att säsonga på! Kunde inte spendera 6 månader på någon bättre plats smile

Ebbae
0 inlägg
Ebbae 0 inlägg 6 år sedan

Är det helt kört att hitta ngt deltidsjobb om man drar ner i början av januari? Tänkte nämligen åka då och hem i april/maj och jobba ihop det mesta här hemma innan jag åker, men det kan ju altid va skönt att ha en liten inkomst iaf. Vad säger ni? Kört att hitta jobb för typ 3 dagar/vecka om man drar ner i januari?

Dekadent
137 inlägg
Dekadent 137 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Dekadent (6 år sedan)

TS här, skamlig bump!

Arbetar just nu ihop säsongskassan på en mjölkfarm nere i Australien, bra pengar! 60h i veckan är ingenting när man har så mycket grymt att se fram emot(först två månader längs kusten här med början i augusti för att fixa brännan och glädjen(ingen snö, men rätt nära paradis ändå!), sen hem och byta flipflops mot skidor/bräda och dra ner till Val'Thorens! Folk har slitit värre för mindre!

För att hålla tråden glad och busy: Hur arbetar alla ni ihop säsongskassan?

Jag siktar på en kassa runt 50 - 60 000 för allting, med ett litet jobbgig vid sidan om för att det är kul att ha en inkomst. Vad säger freerides veteranbums om det, låter lagom för Val'Thorens? Hur tänker alla ni andra angående budget, hjälp gärna varandra(och mig) till att bli lite mindre yra.

Hälsningar uppochnerifrån, ett helt okej ställe för att vara utan snö!

..och tagga till lite allihopa, 5 månader kvar!

slugg0
0 inlägg
slugg0 0 inlägg 6 år sedan

Nu har ja äntligen bokat flyg så nu är de bara 4månader kvar smile, Det är lite dött på denna sidan, Tycker vi borde försöka hjälpa varandra med tips samt boende om de är någon som vill dela osv..

Kom igen nu dela med er av eran planerade säsong big_smile

själv åker ja den 27november har inget boende än så om de är någon som vill dela är skicka gärna pm
min budget är 75-80 k och då ska ja inte jobba big_smile

//Patrik

heddannn
0 inlägg
heddannn 0 inlägg 6 år sedan

Drar ner till Val Thorens i början på december med tre kompisar. Blir tredje året i rad nu, skillnaden är dock att vi inte stannar en vecka, utan minst 5 månader. Norge blir i alla fall vår destination för att tjäna ihop pengar, där ska vi leva på vatten och bröd i tre månader och jobba på ett slakteri.. Lär förhoppningsvis tjäna ihop pengar så vi klarar oss i Val T under säsongen utan att behöva jobba men känns som att man behöver ett jobb i alla fall ett par dagar i veckan för att inte tröttna på skidåkningen (om det nu är möjligt). big_smile

Finns det någon själ där ute som redan fixat boende? Hur, var, när, hur mycket kostade det? Har läst på en del trådar att man ska bo på Neves när man är en skibum för det är där alla håller till. Plus att det ligger precis där man ska va, på bargatan.

/heddan

slugg0
0 inlägg

heddannn :

Drar ner till Val Thorens i början på december med tre kompisar. Blir tredje året i rad nu, skillnaden är dock att vi inte stannar en vecka, utan minst 5 månader. Norge blir i alla fall vår destination för att tjäna ihop pengar, där ska vi leva på vatten och bröd i tre månader och jobba på ett slakteri.. Lär förhoppningsvis tjäna ihop pengar så vi klarar oss i Val T under säsongen utan att behöva jobba men känns som att man behöver ett jobb i alla fall ett par dagar i veckan för att inte tröttna på skidåkningen (om det nu är möjligt). big_smile

Finns det någon själ där ute som redan fixat boende? Hur, var, när, hur mycket kostade det? Har läst på en del trådar att man ska bo på Neves när man är en skibum för det är där alla håller till. Plus att det ligger precis där man ska va, på bargatan.

/heddan

Gött å se att de är mer folk som inte hade tänkt att jobba utan bara ägna tiden åt att åka samt ha de jävligt sköjj..
ang boende så funderar ja på att boka igenom alpinservice.com då är man säker på att man får något iaf även om de nu kanske är lite dyrare som ja har hört folk säga.. lycka till med ditt nya jobb å planerna för resan smile

arvmel
0 inlägg
arvmel 0 inlägg 6 år sedan

som jag skrev lite längre upp så är jag intresserad av att åka ner 3-4 veckor mellan 20 dec och 15 jan.. om någon vill spara lite pengar och kan tänka sig ha någon sovandes på sitt golv i VT så hojta till!

heddannn
0 inlägg

EFrancke :

Säsongade där nu i vintras, hade boende men inget jobb när jag kom ner. Otrolig hets bland säsongare första veckan men det slutade med att alla fick något slags jobb. Inte alls svårt att hitta något vill jag säga! Finns restauranger, städföretag, barer och nästan alla anställer säsongare på plats! Det finns en arbetsförmedling för säsongare, dock är franska ett krav på rätt många jobb, men de som jobbar på arbetsförmedlingen är hur hjälpsamma som helst och där hittade jag mitt jobb!

Val thorens är ett grymt ställe att säsonga på! Kunde inte spendera 6 månader på någon bättre plats smile

Vad var det för jobb du lyckades kamma hem då? smile och var bodde du?

rasmuseklund
8 inlägg
rasmuseklund 8 inlägg 6 år sedan

Ååå blir lagom sugen att åka dit igen i vinter.

trissan
16 inlägg
trissan 16 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad trissan (6 år sedan)

så kommer här ett monster inlägg på val T (trotts jag försökt hålla nede det lite):
Jag har själv varit nede i Val t en hel säsong + 1,5 månad + 1månad + 2x1v olika säsonger och lyckas liksom inte slita mig därifrån... trotts att jag tagit mig till st.anton och valdisere... det är liksom ett suveränt ställe om man vill ha ALLT... suveräna backar, offpist (som ligger mer än 3 tim utan att behöva hika), afterski, party, bumser som känner allt och alla och jobb.

vet själv hur det var när jag åkte min första sesong dit ned... och då hade jag redan varit där 2 gånger som turist dess för innan. så tänkte dela av mig lite av det jag lärt mig så långt =P

Kostnads mässigt en säsong:
- boende – räkna med 25 000sek
- mat - kan utan större problem vara lite billigare än hemma speciellt om man håller utkik efter kyckling och kött
på discount pga kort datum och knackar dörr hoss veckogästerna fredag eftermiddag för att fråga om de
har något de inte kommer använda upp innan de åker tidigt lördag... de tycker oftast bara de är skoj att
prata lite med en bumse eller två.
- liftkort - strax över 700E för alla tre dalar (halva priset om man uppvisar jobbkontrakt)
- utrustning - köp/hyra alltid säsongsrabatt och ofta inkl reperation eller vaxning
- lägg undan - en hel del till säsongsavslutnings rean i april... nästan halvt pris på precis allt (förutom Oakley goggles)
nästintill alla bränner dubbelt så mycket de tänkt sig... själv blev det 10lakan i påskas=P
- sjukdom/skada - omöjligt att hålla sig helt ifrån dessvärre... mitt tips är att ta med eget apotek då apoteket här nede är svindyrt och läkarna har en tendens att skriva ut en halv arsenal av mediciner för minsta lilla... så nässprej, hostmedicin, strepsil, alvedon och sportstejp + linda är starkt att rekomenderas! och underskatta absolut inte "Val T hostan" för guds skull... vid ordentlig hosta mer än 3 dagar gå direkt! de som får den brukar få den efter ca 4 veckor pga den höga höjden och tro mig, den vägrar släppa utan medicin i en vecka eller två om man inte ta den i tid. och det är den förjäk*aste hostan ever... konstant kraftigt hostande är inte bara surt för den som har den utan också rumskamraternas wink

Kom ihåg att ta med:
- förlängningssladd med massa uttag !!!!!
- osthyvel och konservöppnare (i säkerhets skull)
- kortspel + ev poker marker och tärningar för gemensamt tidsfördriv och drickspel
- högtalare till dator/iPod !!! det blir så jä*la tråkigt utan musik på kvällen och super för gemensamma tv-kvällar
- som sagt eget apotek och havegryn om så önskas
- upplåst billig mobiltelefon för att sätta in franskt kontant kort blir betydligt billigare så och dessutom har de där
telefonerna en tendens att försvinna på fyllan=P
- hårddisk med musik och filmer för snöstorm eller över fullt liftsystem (v7!!) och plats att lägga över bilder och
videos.
- om du vill ha russin i skafferiet ska det medtages... har hitintills inte funnits i Val T mataffärer av någon märklig
anledning.

Tips för att hålla kostnader nere:
- fråga ALLTID efter säsongsrabatt...
- grunda med röd/vit vin för 2,5E som smakar helt utmärkt istället för dyr sprit...
- som sagt:
"och knackar dörr hoss veckog ästerna fredag eftermiddag för att fråga om de har något de inte kommer använda upp innan de åker tidigt lördag... de tycker oftast bara de är skoj att prata lite med en bumse eller två. "
- billigaste frukosten utan konkurans är havegryn i någon form som är medtagen hemmifrån!!
- prata med reseguidena på plats om de fortfarande ger gratis mat och dricka (så mycket öl och sprit du kan och
fortfarande kunna ta dig ned för backen=P ) om man hjälper till att anordna deras picknick i backen för sina gäster..
dvs skotta snö så det blir snösoffor och ta med ned och upp allt de behöver. Kom bara ihåg att kunna ta er ned med
alkohol i kroppen... när jag var där en säsong bröt en höften, tre andra benet och två armen på vägen ner... sprit,
upkörd back och en stor sopsäck i famnen kan visa sig vara en farlig situation =P

skidsystem
Val T skidsystem – otroligt sköna blå och röda löpor... svarta betyder bara puckelpist så inget för mig. Suverän offpist som är något brantare än i de andra systemen.. kom ihåg offpisten från crime caron mot orelle sidan till. Pecle och caron/crime caron liftarna är de som alltid har störst liftköer och förstörda backar av alla turister som inte kan åka. Bosmint och Portette liftar är klart mina favoriter dels mindre folk än i övriga systemet och härliga böljande backar med mycket små hits i kanterna och bra offpist som ofta får ligga. Klassiska offpisten du lac är inte min favorit.. mycket skråning och flackt, men vissa älskar den så... senare på säsongen när slushen kommer är solsidorna suveräna och inte många som tror det så ganska så ensamt om att köra där då.

Orelle – kanske inte de nyaste liftar men suverän offpist som ofta får ligga något längre och låååånga goa backar som oftast har mindre folk än i övriga systemet speciellt tidigt i veckan. Kan vara blåsigt.

Maribel– breda sköna rödapister, skogsåkning i backen och offpist vid dålig sikt eller hög lavinrisk. Min föredragna park med enda halfpipen i de tre dalarna dessutom i OS storlek.

Les menuires – ligger nedan för valT... klart värt att köras framförallt offpisten som ligger länge då det är få säsongare härnede.

Nationaliteter typ:
50% av bumser speciellt men också turister är DANSKAR
20% svenskar
10% holländare
10%engländare
5% fransmän
5% div

- Rum box är Ö-känt för minnesförlusten som brukar komma av att man svänger förbi och tar en rom eller två där...
är helt sinnessjukt hur vissa av deras rommer knockar även den hårdaste efter en eller två ner i strupen wink
- Tango – suverän mat... och solig stor balkong perfekt senare på säsongen, 2 för 1 efter afterskiin
- Johns sandinavian- suveränt god mat men dyrare.
- Johns american – ser lite dyrt ut på menyn MEN har precis vad man kan föreställa sig av ett amerikansk vägkrog... sinnessjuka portioner om så önskas.

Transport
- flyg till geneve framför grenoble är att föredra pga mer att välja på med transfer (ca70E) komihåga att det blir extra
för skidfodral och övervikt för de som inte är vana.
- bil : måste ha dubbdäck eller snökedjor enligt fransk lag!! Så var det sisst iallafall... om man är flera klart att
föredra dels billigare transport men framförallt möjligheter att åka till närliggande system eller städer vart mat och
framförallt öl och sprit är betydligt billigare.

Jobb
personal behövs dels vid säsongsstart i mitt dec och ända fram till slutet av jan då det blir mer bussy hela tiden frams tills dess.. därefter får man förlita sig på att andra som har jobb bryter något, blir hemsjuka eller får sparken. Men det sker hela tiden så är inte mission impossible så länge man skaffat sig vänner bland de som har jobb. Tips! Om möjligt få jobb som inte innebär långa lördagar då detta är skidbytardagen dvs backen och parken är helt öde smile

Internett
– finns fritt i sportcentret om man fått lösenordet en gång... så under trappan är ett säkert ställe att finna en hop säsongare när vädret tryter

jag skulle också rekomendera att köpa säsongskort på sportcentret om inte för att träna eller simma så för BASTUN och JACUZZIN.. har också fotbolls kvällar och turneringar för säsogare. Samt stuttsmattor för att träna inför parken för den som önskar.

trissan Citera
trissan
16 inlägg
trissan 16 inlägg 6 år sedan

...glömde visst....

KLART bästa hamburgaren sist säsong var på "frog & rostbeef"... väl värt varenda krona de dagar man vill unna sig att spendera över 2E för middagen =P

trissan Citera
tjuulle
23 inlägg
tjuulle 23 inlägg 6 år sedan

en go sammanfattning som uppskattas!

jawknee
0 inlägg

Wow, kongepost trissan! Tommel opp smile Vet du hva koster det for et sesongkort på treningssenteret?

rasmuseklund
8 inlägg
rasmuseklund 8 inlägg 6 år sedan

Det finns havregryn att köpa vid flingorna på Carrefour. hehe

slugg0
0 inlägg

jag har ett boende på gång nu 30kvm 4 sängplatser och man behöver endast gå 20meter innan man sätter på sig skidorna. så ja söker tre sköna killar/tjejer som inte har något boende och hade tänkt att åka ner ibörjan av dec och stanna hela säsongen. lite om mig själv heter patrik 24år kommer från västkusten har åkt snowboard i 4år detta är min första säsong. är en väldigt social person och har lätt till skratt big_smile ..

låter detta intressant så hör av er på pm eller min mail som är patrikmm@msn.com så kan vi snacka lite mer om pris osv..

/patrik

trissan
16 inlägg

rasmuseklund :

Det finns havregryn att köpa vid flingorna på Carrefour. hehe

japp så sant.. men kostar 2,5E för 1/2kg typ... så om man tar bil eller buss ner så man inte behöver tänka över vikten lönar det sig att ta med... som säsongare fårordet "snål" en helt ny betydelse för de allra flesta =P

trissan Citera
trissan
16 inlägg

jawknee :

Wow, kongepost trissan! Tommel opp smile Vet du hva koster det for et sesongkort på treningssenteret?

kommer inte helt ihåg men ligger på runt 500späneller strax däröver om jag inte har har helt fel... max runt 800sek.

trissan Citera
EFrancke
13 inlägg

heddannn :

EFrancke :

Jobbade som städerska på lördagar :'D GRYMT!

heddannn
0 inlägg

EFrancke :

heddannn :

EFrancke :

Hur mycket tjänade du på det typ? big_smile

mxeman
72 inlägg
mxeman 72 inlägg 6 år sedan

Någon som jobbat på skiduthyrning och kan dela med sig av upplevelser kring det?

trissan
16 inlägg

mxeman :

Någon som jobbat på skiduthyrning och kan dela med sig av upplevelser kring det?

krav på att kunna prata franska och inga lördagar fri typ... dvs ingen åkning bästa dagen i veckan då det är skidbytar dagen. de flesta platser är tagna av de som kommer varje år... och resterande platser försvinner i stort sätt innan jul s gäller att vara tidig. skiset och twinner har annars flera skiduthyrningar i byn... tror det är störst chans att få jobb hoss någon av dom.

trissan Citera
EFrancke
13 inlägg

heddannn :

EFrancke :

heddannn :

Hur mycket tjänade du på det typ? big_smile

80€ per lördag, så oavsett om jag jobbade 1 timme eller 10 så fick jag ändå 80€.. smile

mougrif
15 inlägg
mougrif 15 inlägg 6 år sedan

Jag undrar ju hur mycket man behöver ha med sig om man tänker jobba där? Klarar man att leva på jobbet om man jobbar, ska vi säga, fyra dagar i veckan?

tillexempel:
Åker med 25000. Fixar utrustning, liftkort. En veckas boende. Hittar sedan jobb. Lever på lön från detta jobb resten av säsongen.
FUNKAR det?

Blir stressad av tanken att tokjobba i tre månader.

trissan
16 inlägg

mougrif :

Jag undrar hur mycket man behöver ha med sig om man tänker jobba där? Klarar man att leva på jobbet om man jobbar, ska vi säga, fyra dagar i veckan?

tillexempel:
Åker med 25000. Fixar utrustning, liftkort. En veckas boende. Hittar sedan jobb. Lever på lön från detta jobb resten av säsongen.
FUNKAR det?

Blir stressad av tanken att tokjobba i tre månader.

det handlar inte om hur mycket man jobbar utan hur mycket man spenderar... och det beror helt på vilka du lär känna där nede... om du har några vänner som jobbar på barerna blir det oftast väldigt mycket gratis dricka wink

om du har betalt för boende och har nog för en månad där nede så ska det lösa sig... du kanske inte tjänar in de pengar du lagt ut på förhand men du får in nog för resterande delen av säsongen genom att jobba 3 dagar i veckan...

en sak bara... skaffa jobb innan du köper liftkort.. då betalar du bara halva priset för liftkortet oavsett vilket du vill ha... dessutom så sälgs inte säsongskorten förrän mitt december eller något senare då den lilla snö som ligger används för de förbokade veckoturisternas liftkort... för att undvika för mycket folk i de ditintills öppnade backarna samt spara kvaliteten på den lilla snö som ligger eller konstsnö som skapats. detta kan låta lite surt.. men saken i valT är att mars är den klart bästa skidmånaden oavsett om det är park, pist eller offpist man föredrar... mycket puder, fryser inte näsan av sig, inte isigt i pist och mjuka landningar i parken. mitt råd lyder: jobba mer i början av säsongen speciellt i feb då det är fullpackat med folk för att jobba mindre sista veckan i feb och framåt för att njuta av den bästa skidåkningen i europa och en öl eller två i solgasset efteråt med alla de nya sköna vänner du skaffat.

trissan Citera
Silver
11 inlägg
Silver 11 inlägg 6 år sedan

Jeg har planer om reise en mnd på Snowboard tur alene i til vinteren (ja norbagga nr 2 her big_smile). Har lett en stund etter sider/sites som har forums og/eller reiseoperatører, boende uthyring som operer med turer over 1uke men ikke hele sessonger.
Kan konkludere med at det ser vanskeligere ut å reise alene for 1 måneds tur enn det er å finne muligheter for å ta en hel sessong (desverre får jeg ikke gjort en sessong til vinteren sad ).
Ser ut til å være svært dyrt å leie boende for 1mnd mot det 1 hel sessong koster sad.

Kom over denne tråden og freeride.se som ser ut til å være veldig aktivt blant skibomser. Har enda ikke funnet noe tilsvarende på noen norsk side (fy skam på norske comunityen for ikke ha noe slikt forum). Veldig bra jeg endelig fant freeride.se smile
La spessielt merke til AlpService.com som det ble linket til av TS her.
Er det noen andre som har brukt disse til å bestille tur tidligere, hvilke erfaringer har dere med AlpService?

En annen ting. Jeg har vært på en 5-6 forskjellige steder i Alpene, på ukes turer tidligere år. Men enda ikke vært i Val Thorens, og absolutt ikke vært på 1mnds tur enda.
Har hørt mye bra om plassen og siden det er ifølge AlpService sin bookning eneste stedet de opperer med lengre turer på feks en mnd men IKKE sessong. Så blir det kansje til at reisen går til Val Thorens.

Hvordan er Val Thorens snømessig i Januar/Februar.. ser av ett innlegg her at det anbefales først i Mars? Hvordan er livet og muligheten for å komme i kontakt med folk når man reiser for kun 1 mnd alene uten noen planer om å jobbe? Noen andre som har vært på måneds tur?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook