Vems fel är det att mina skidor gått sönder…

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

…och går det att laga?

Jag köpte ett par Goode Kachina i februari (hyfsat dyra, $1440 + $120 frakt + €73 i tull) och fick ett par Rossignol FKS 180 monterade på dem. Efter 3-4 dagars åkning, mitt i en ganska vanlig sväng (nej, den var inte aggressiv) flyger häldelen ur. Inte bara på ena skidan utan på båda!

Goode menar att bindningarna monterats felaktigt, med för små/korta skruvar (en uppfattning som delas av två andra skidtekniker här i byn). Rossignol-testcentret här som monterade bindningarna menar att det saknas en "ZICRAL" (dvs en metallplatta att fästa skruvarna till bindningarna i). Dessutom fanns det ingen instruktion på skidan (Goodes fel alltså) om hur det skulle monteras (de använde standard 3,5 (?) mm skruv).

Dave Goode tycker man kan stoppa i helicoils i skruvhålen och sätta dit bindningen igen. Både Rossignol och en annan (den bästa i byn) skidtekniker tror inte det kommer hålla. Den senare menar att helicoils/inserts kan användas om någon enstaka skruv behöver fixas, inte för alla fyra. Möjligen, tycker han, skulle man kunna stoppa i inserts för snowbord, dvs sådana man borrar hål i underifrån och stoppar in, men då kommer skidans egenskaper påverkas mycket.

Vad säger experterna på Freeride?

Bilder:

Skida 1

https://www.freeride.se/img/photo/normal/69806a752778012775901aed4648725b.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/88195a8a660ed363ed70254d42aa80ac.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/f1acf9c9e6b3a1e90ca76f517c0d672f.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/e3e1812d827c67ea83d48d47a499f04d.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/908a645f30ca2438b6b507b397eb334e.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/a0ea437f1bf831c52092861da6fcec6d.jpg

Skida 2

https://www.freeride.se/img/photo/normal/f337a13e93976e4ca140a16ef4e9ad6c.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/92b081910a4a80a414ebfa9d579f2719.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/63b9c202270abc8101a67b727a87907b.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/7bd21e9e868ac4036740c07c005b7d49.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/83785f0c6847228ba0447fe47305eebe.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/023aea993f2ff950b6a6b561f6155e58.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/4963ae53790439f979e088d191f42b7c.jpg

Svar

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan

Du kan montera ett par plattor av typ Titanium eller liknande och skruva bindningarna i dem.

www.alpinbutik.com Citera
rabbit
780 inlägg
rabbit 780 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad rabbit (7 år sedan)

Jag bidrar med lite funderingar.

Jag har ett par skidor som, såvitt jag förstått, är tillverkade av goode. Antingen har de ändrat konstruktionen, jmfrt med mitt par, eller då är de där skruvarna alldeles för korta.

Mao med all kolfiber i mina är de så bomber som ett par skidor kan bli, det där hade aldrig hänt med mitt par (som inte alls behöver vara samma konstruktion)

Hur långt ner i skidan gick skruvarna? Det ser väldigt kort ut men bilder i en webläsare är inte bästa sättet att avgöra sånt.
Är det inte 9mm så skulle jag vilja påstå att kort skruvlängd kan ha varit en stor faktor.

Såvitt jag vet är "standard" 3.6x9 för vuxna och 3.5x7mm för barn. Kanske har rossi-testcentret (?) använt barn-borren för att de tyckte skidan såg tunn ut?
(och appropå "zicral"; hade det varit en metallplatta att fästa bindningarna i så hade jag nog använt 4.1mm borren)

Säger tillverkaren av skidan att inserts borde hålla så kör på det? Håller det inte kan man göra igenomgående inserts därnäst.

Min anonyma och löst grundade internetåsikt blir att det lutar åt att vem som än monterat bindningarna gjort ett dåligt jobb.

fwiw
/r

Equal rights and Justice. Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

De där bindningarna ska ju inte ha ngn platta? Använde de originalskruvarna eller tog den ngn annan skruv?

Om de använde originalskruvarna är allt plattans fel, då blir ju skruvarna för korta. Jag säger monteringsfel!

Utan att ha full koll på hela situationen, värm upp den andra skruvhuvudena(antar att det sitter med epoxy?) och skruva av bindningarna. Köp quiverkillers och dunka i alla hålen. Släng plattjävlarna och skruva i bindningarna som det är tänkt att det ska vara.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
jeppenator
7780 inlägg
jeppenator 7780 inlägg 7 år sedan

Carled :

De där bindningarna ska ju inte ha ngn platta? Använde de originalskruvarna eller tog den ngn annan skruv?

Om de använde originalskruvarna är allt plattans fel, då blir ju skruvarna för korta. Jag säger monteringsfel!

Utan att ha full koll på hela situationen, värm upp den andra skruvhuvudena(antar att det sitter med epoxy?) och skruva av bindningarna. Köp quiverkillers och dunka i alla hålen. Släng plattjävlarna och skruva i bindningarna som det är tänkt att det ska vara.

Blev också misstänksam då jag såg plattorna. aldrig sett någon köra fks med en platta under.. Är det något som satt på skidan när du köpte den eller vart kom plattan ifrån?

Ill be back Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

Ser ut som plata er en del av skien? Veldig lite av skruene som stikker ut under der...

simen at downskis.com Citera
la_grave
1780 inlägg

Återkommer med fler detaljer imorgon men eftersom flera har frågat om plattan så kommer en kort förklaring: det är någon slags 1-2 mm tjock flexibel plastplatta. Den följde med löst till de aktuella skidorna och hade en självhäftande botten: man klistrade alltså helt enkelt fast den. Jag vet inte vad syftet med den är, köra upp en amerikansk flagga i ansiktet på frassarna? På mina andra Goode sitter samma platta men där satt den fast vid leverans. Bild:

https://www.freeride.se/img/photo/normal/3c7eff47fcf869b09e83289001efdcfa.jpg

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Vad är anledningen till att använda plattan? Är det något krav från tillverkaren? Mkt knepigt...

I.a.f., monterar man med platta emellan skida och bindning på (jag antar) 2mm är det ju fullt logiskt att man behöver en 2mm längre skruv - annars blir det för kort och det riskerar att släppa.

Anledningen till släppet tror jag är just detta, men användande av för litet/stort borr eller om man använt vanligt bindningslim kan också vara bidragande orsaker. (Kompositskidor ska definitivt monteras med kompositlim, förslagsvis långtidshärdande epoxy eller motsvarande)

Vem som har rätt eller fel? Svår fråga. Jag tror dock att monteringssnubben har sabbat dina lagg - att kolla skruvarnas längd, rätt borr och att ha rätt lim för skidtypen är ganska grundläggande. Har man inte benkoll på just den här skidan, bindningen och vad den där plattan gör där - då kan man alltid vackert förklara att man inte vågar montera.
Sannolikheten att skidorna skulle vara defekta från fabrik är extremt låg - sådana här skador inkl delamineringar beror i 99% av fallen på en dålig montering och har ingenting med skidans kvalitet att göra.
Tyvärr kommer du nog få svårt att få ut någon ersättning därifrån.

Å andra sidan, ur monterarens synpunkt; att montera ett par skidor du kanske inte säljer i butiken, och ett par bindningar du oftast inte monterar kräver tid. Att montera bindningar trots typ 500:- kostnad är en rätt dålig affär med tanke på tidsåtgången för butiken. Att dessutom riskera att sabba någons 10 000-kronorsskida och vara evigt ansvarig för monteringen - vem vill ta på sig det ansvaret under de förhållandena?

Hursomhelst, hoppas det går att laga eller att du får ett par nya skidor på ett eller annat sätt.

www.dpsskis.com Citera
la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad la_grave (7 år sedan)

rabbit :

Jag bidrar med lite funderingar.

Hur långt ner i skidan gick skruvarna? Det ser väldigt kort ut men bilder i en webläsare är inte bästa sättet att avgöra sånt.

2-3 gängvarv.

Såvitt jag vet är "standard" 3.6x9 för vuxna och 3.5x7mm för barn. Kanske har rossi-testcentret (?) använt barn-borren för att de tyckte skidan såg tunn ut?

Det tror jag inte, det är nog jag som blandar ihop. De använde inte 4,1 mm, det vet jag, utan storleken mindre.

(och appropå "zicral"; hade det varit en metallplatta att fästa bindningarna i så hade jag nog använt 4.1mm borren)

Varför det? Intuitivt hade jag gissat på att en stålplatta skulle gjort infästningen starkare och alltså krävt mindre skruvar.

Säger tillverkaren av skidan att inserts borde hålla så kör på det? Håller det inte kan man göra igenomgående inserts därnäst.

Hur (mycket) påverkar inserts/genomgående inserts skidans egenskaper? Vad är skillnaden mellan inserts och helicoils?

Min anonyma och löst grundade internetåsikt blir att det lutar åt att vem som än monterat bindningarna gjort ett dåligt jobb.

Det är vad jag tror också. Möjligen skulle de avstått från att montera tills de fått tag på en monteringsanvisning, men det är ju inte mitt fel, utan oskicklighet från deras sida.

la_grave
1780 inlägg

Nojlas :

Vad är anledningen till att använda plattan? Är det något krav från tillverkaren? Mkt knepigt...

Ingen aning faktiskt. Tar tacksamt emot gissningar.

Å andra sidan, ur monterarens synpunkt; att montera ett par skidor du kanske inte säljer i butiken, och ett par bindningar du oftast inte monterar kräver tid. Att montera bindningar trots typ 500:- kostnad är en rätt dålig affär med tanke på tidsåtgången för butiken. Att dessutom riskera att sabba någons 10 000-kronorsskida och vara evigt ansvarig för monteringen - vem vill ta på sig det ansvaret under de förhållandena?

Påminner om Conradtråden för några veckor sedan. Men man får väl helt enkelt ta höjd för mänskliga misstag i sin prissättning. Och nu hade jag faktiskt köpt par bindningar för €320 (har jag för mig). Det är inga vanliga dussinbindningar.

fredric84
0 inlägg
fredric84 0 inlägg 7 år sedan

Slentrianmässigt tittar nog de flesta på skidorna vilken borr som man ska använda sen monterar man med de skruvarna som följer med bindningarna

rabbit
780 inlägg
rabbit 780 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad rabbit (7 år sedan)

Nojlas :

Jag tror dock att monteringssnubben har sabbat dina lagg - att kolla skruvarnas längd, rätt borr och att ha rätt lim för skidtypen är ganska grundläggande. Har man inte benkoll på just den här skidan, bindningen och vad den där plattan gör där - då kan man alltid vackert förklara att man inte vågar montera.

la_grave :

Rossignol-testcentret här som monterade bindningarna

Jag tolkar ju in i "Rossignol-testcentret" att de får kalla sig det pga speciell ackreditering ifrån Rossignol?
Och de sålde dig bindningarna för 320€? Isåfall skall ju inte sånt här hända.
Även om Nojlas uttrycker monterarens synpunkt väldigt väl.

la_grave :

rabbit :

Varför det? Intuitivt hade jag gissat på att en stålplatta skulle gjort infästningen starkare och alltså krävt mindre skruvar.

I första hand eftersom Salomon alltid rekommenderat det (och jag alltid varit en "salomonkille" vad gäller bindningar) och i andra hand för att få så lite deformation i skida och skruv som möjligt men ändå mycket gängkontakt.
Man använder oftast/alltid samma skruvar oavsett vilken diameter av borr.(barnbindningar undantaget) Traditionellt mindre borr, mer deformation av materiel när man monterar i "bara" trä.

la_grave :

Hur (mycket) påverkar inserts/genomgående inserts skidans egenskaper? Vad är skillnaden mellan inserts och helicoils?

Min åsikt är att inserts inte förändrar de alls, iallafall inte märkbart och genomgående kan göra en liiten uppstyvning men frågan är om det inte mest är mentalt. Länge sedan jag åkte en sån lagning.
"helicoils", de flesta bindningstillverkare har sina egna varianter, betyder att man borrar upp hålet, drar ner en metallgrej, och drar tillbaka orginalbindnings-skruven i "metallgrejen"(helicoils är ett brand-name)
Inserts betyder idag att man använder maskinskruv för att fästa bindningarna på samma sätt som snowboardåkare gjort sedan början av 90talet. Lätt att göra flera mönster och byta/flytta bindningar för olika användning av samma skida aka puckel-med-racebindningar ena dan och tura-puder-med-dynafit nästa dag på samma skida.
(det är inte länge sedan som "inserts" och "helicoil" var principiellt samma sak med olika namn och serieproducerade inserts tog fart för bara några år sedan ffa pga http://www.bindingfreedom.com/)

la_grave :

Möjligen skulle de avstått från att montera tills de fått tag på en monteringsanvisning, men det är ju inte mitt fel, utan oskicklighet från deras sida.

+1

Appropå "plattan" så kan det handla om en ren "distansplatta" för att kunna använda bindningsskruvar av normallängd på en skida som är väldigt tunn pga sin rena kolfiberkonstruktion.
I början av Goodes alpinskidtillverkning hade de sånt. Numera ser jag att det till och med är träkärna i skidorna så det här uttalandet om "distansplatta" bör tas som spekulationer.

fwiw
/r

Equal rights and Justice. Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

fredric83 :

Slentrianmässigt tittar nog de flesta på skidorna vilken borr som man ska använda sen monterar man med de skruvarna som följer med bindningarna

Stämmer nog bra men det borde ringa en klocka när det är gummi/plastplattor på skidan. Är ju däremot inte omöjligt att människan som monterade hade en stressig dag och inte var helt med i matchen.

skistore.se/mtbstore.se Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Trist och irriterande när sånt här händer! Misstänker att Goode knappast godkänner en reklamation och ger dig nya skidor ... Det ser inte ut som skidorna är skadade (mer än runt skruvhålen) förutom att ena plattan brutits av. Mitt förslag är att du begär nya plattor och sedan gör en helt ny montering med korrekta skruvar.

Bakdelen kan väl sannolikt flyttas en centimeter fram eller bak utan att det påverkar din position på skidan. Tådelen tycks ju sitta, men det är nog lika bra att få den monterad med korrekta skruvar oxå. Insetts eller inte, vet ej men det låter som en god ide!

Rimligtvis bör butiken som monterade åtgärda detta utan kostnad för dem, dvs. Om du litar på dem ...

Lycka Till!
MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 7 år sedan

Mountain_Man :

Mitt förslag är att du begär nya plattor och sedan gör en helt ny montering med korrekta skruvar.

Jag säger skippa dem! (Om det nu inte finns en anledning till att den är där?)

Mountain_Man :

Bakdelen kan väl sannolikt flyttas en centimeter fram eller bak utan att det påverkar din position på skidan.
MM

FKS/P18 har sjukt lite justeringsmån p.g.a. pivot-hälen. 10mm justering är totalt fet-omöjligt. sad

www.dpsskis.com Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 7 år sedan

Hmm ... för övrigt var det ju en bra ide! ;-)

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
felix
3314 inlägg
felix 3314 inlägg 7 år sedan

lol, det är fan la_grave som gjort tråden

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 7 år sedan

Butikken har skylda. Ut med alt, kast platene, inserts (pluss ett sett for dynafit), profit.

simen at downskis.com Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 7 år sedan

Största felet var att du köpte ett par Goode från början, sämre skidtillverkare får man leta länge efter. Goode tillverkade gamla Drakeboinays (DB som senare blev DPS) skidor i början och dom visade upp ungefär samma fel som du precis råkat ut för.

Skidan är extremt tunn så plattan är där för att inte skruvarna ska gå igenom kärnan och trycka mot belaget (precis som Rabbit säger), har sett det inträffa på mer än ett gammalt par DB/DPS. Men har man bara rätt längd på skruvarna har den ingen som helst praktisk nytta, man kan slita bort den och kasta den, jag vet att jag gjorde det med något par utan problem. Ibland kan man bli tvungen att slipa ner skruvarna så att dom inte blir för långa.

Med tidiga DB så rekommenderade man att montera dom med 3,5 mm skruv och epoxy för optimal hållbarhet. Vet inte vem som monterat dom men vis av erfarenhet från La Graves skidmekar genom åren (även om dom är sköna killar) är att dom tyvärr inte brukar ha örnkoll på speciellt mycket.

Om Dave Goode säger att det borde funka med helicoil så känns det som att det borde kunna funka. Om det inte skulle funka så kan du köra ner hans ord i halsen och kräva att få ett nytt par skidor. Kör helicoil eller skaffa metallinserts.

I like big dumps and I cannot lie Citera
dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

Om du tittar på bilden så ser du att det går sprickor ut i kolfibern från hålen, så även om du sätter helicoils i de gamla hålen så är det stooooooor risk att du sliter ut dom också.

Jag har 3 par gamla Goode-tillverkade DB. Det första jag gjorde var att ta bort den självhäftande plattan. Det andra jag gjorde var att INTE följa rekommendationen att använda 3.5mm borr till standardskruvar. Det kan man göra med trä, eftersom det komprimeras men kolfiber/epoxy krossas och spricker istället. Det finns ett bra sätt att få det att hålla och det är att borra med 4.1mm borr och sedan använda gängtapp innan du monterar med långsamhärdande (24h) epoxy. Marinepoxy från järnaffären är ett bra alternativ om du inte har epoxyharts att tillgå.

Om man rippar enstaka hål kan man rädda situationen genom att gröpa ur hålet lite på djupet, impregnera stålull med epoxy och trycka ner så mycket som det går. Sedan fettar du in en skruv med valfri olja/fett (sparsamt) och skruvar i den. Då trycker du ut epoxyn i kärnan och förankrar hela klabbet väl. Skruva ur skruven efter halva härdningstiden.

När man rippat hela skiten som du skulle jag plugga de gamla hålen och borra nya med marginal, men med de sprickor som syns på bilden så vill du nog helst ha en ny skida. Inte minst med hänvisning till avsaknaden av monteringsanvisning och det felaktiga bruket av 3.5mm borr. Var det Goodes usla idé eller monteringsnissens?

Man använder INTE 3.5mm borr i kolfiberskidor!!! Då vet man fan inte vad man pysslar med.

dr-telemark Citera
Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 7 år sedan

Eftersom det är träkärna i skidorna enligt Goodes hemsida så borde dom borrats med 3.5 först hela vägen och sen borrats med 4.1 genom platta, top-sheet och kolfibern för att förhindra att kollagret reser sig när man drar i skruven. Så monterar jag mina Ridea. Finns även sk "multi-gauge drill bits" som gör detta direkt men det går inte med plattan.

Skruvarna ser onekligen korta ut.

dr-telemark
204 inlägg
dr-telemark 204 inlägg 7 år sedan

Yep, dubbelborrning funkar också, huvudsaken är dock att man INTE borrar med endast 3.5 i kollagret. Men de där skruvarna når ju nätt och jämnt ned till kärnan. Dubbelfel.

dr-telemark Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook