Behöver lite hjälp med ett skidval.. Shiro?

koehler
178 inlägg
koehler 178 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad koehler (7 år sedan)

Hej!
Jag har inte åkt så mycket de senaste åren men nu tagit upp det på heltid igen och det jag åker på nu är mina gamla Monster 103:or (193cm) som förvisso dundrar igenom det mesta men dom är ganska tråkiga i puder, skogen, rätt tunga samt dom saknar twintip..
Så nu är jag ute efter ny skida och vill ha en stabil, lite lättare och bredare puderskida som även ska ha twintip, har kikat runt lite i skidbutiker och hittat ett par Völkl Shiro 193 cm (årets) som säljs för halva priset, kände på dom och tyckte att flexet verkar ganska lagom!
Jag åker mest off-pist och gillar att bränna på ordentligt så undrar väl mest över fartstabiliteten..
Väger runt 90, är stark i benen och vill gärna ha möjlighet att dundra på rakt ner även i lite uppkört utan att dom börjar fladdra..
Ja det var väl allt så tror ni att dom kan passa mig eller?
Kollade även ett par Kästle Hugo Harrison pro model (2011) och dom kändes rätt bra men tycker den genomskinliga plasten på nosen verkar lite sketchy, känns som att den kan pajja rätt lätt...
Är även viktigt med twintip då jag är ute efter en lite mer lekfull skida!
Fridens

Svar

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Lekfull men charge säger du. Ja om man jämför med just dina M103 så finns det ju få skidor idag som är så pass köttiga i konstruktionen.
Sj har jag haft både B-Squad Pro 189 (jupp..en väldigt styv damskida ;P), M103 193 och 2 årgångar EHP193, men saknade precis det du beskriver då jag inte alltid orkar/vill åka i mach3 genom ett puckelhav.
2 skidor som jag tycker har funkat fint för detta är dem jag åker på nu (Down Skis CD3) och dem jag hade förra året(Moment Bibby Pro 190).
Ingen av dem flexar så väldigt styvt eller har ett ton metall och gummi i sig. Det vill säga att det kommer inte att kännas lika köttigt när föret blir sämre, men det är en tradeoff som man får ta för att få något som känns mer lekfullt och är mer lättåkt när det blir lite tightare.

En skida som kanske kan vara en kompromiss fast utan att ha en uppböjd tail är Kästle BMX108 195cm. Har sj bara testat längden under, men blev väldigt imponerad hur lättåkt och livlig den var utan att tappa nå chrageegenskaper.
Annars är Katana en skida som är älskad av många som söker dessa egenskaper i en skida (minus twin)

Generiskt citat som alla gillar! Citera
koehler
178 inlägg
koehler 178 inlägg 7 år sedan

Tack för svar!
Sjukt svårt att hitta rätt i djungelen och är inte särskilt uppdaterad heller..
Både Bibby Pro och CD3 låter ganska bra när man läser om dom dock så blev jag lite orolig över svängradien på Bibbyskidorna dels att 196:an bara har 23 meter och är de bara jag eller är inte ordningen på radie förhållande till längd lite skum?
Känns som att man inte vill gå under 30 när man är van 41 smile
Grejen med Shiron är att jag såg den av en slump på butiken till ett enligt mig grymt pris och har ändå mest tänkt använda den i mjuk snö te.x utomlands så tänkte väl att det då ändå borde gå att ladda på rätt bra men det var väl mest pga priset jag började fundera på dom..
Har även sneglat på Whitedots ragnarök och redeemer då dom verkar vara allmänt badass!
Ang Kästle så nojjar jag lite för den där plastgrejen på nosen, haha kanske lite löjligt men känns som att den lätt kan pajja om man bränner in i stenar??
Ingen 90-kilos som bränt på rejält med Shiros utan fladderskador?

Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 7 år sedan

Per Jonsson använder mestadels Shiro.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

koehler :

Tack för svar!
Sjukt svårt att hitta rätt i djungelen och är inte särskilt uppdaterad heller..
Både Bibby Pro och CD3 låter ganska bra när man läser om dom dock så blev jag lite orolig över svängradien på Bibbyskidorna dels att 196:an bara har 23 meter och är de bara jag eller är inte ordningen på radie förhållande till längd lite skum?
Känns som att man inte vill gå under 30 när man är van 41 smile
Grejen med Shiron är att jag såg den av en slump på butiken till ett enligt mig grymt pris och har ändå mest tänkt använda den i mjuk snö te.x utomlands så tänkte väl att det då ändå borde gå att ladda på rätt bra men det var väl mest pga priset jag började fundera på dom..
Har även sneglat på Whitedots ragnarök och redeemer då dom verkar vara allmänt badass!
Ang Kästle så nojjar jag lite för den där plastgrejen på nosen, haha kanske lite löjligt men känns som att den lätt kan pajja om man bränner in i stenar??
Ingen 90-kilos som bränt på rejält med Shiros utan fladderskador?

Bibby 196 är en annan skida än 190, då den är styvare och har ingen twin. Att den har 23mR är inget som du bör stirra dig blind på.
Radien är bara en av många parametrar man kan justera för att få önskad stabilitet, och faktum är att trenden är mot kortare radier även på storbergsskidor. Gott exempel på det är nästa års Cham serie, nästa års Influence 115, Icelantic Keeper, Movement Superturbo, SKILOGIK Bomb Squad.
Alla skidor har en radie som anses vara "kort" i BM sammanhang, men ska fungera till att åka fortareänfort på.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 7 år sedan

Jag har de senaste 5 dagarna kört på Nordica Helldorado 193. De är faktiskt ganska precis som du beskriver! Ganska styva, galet stabila, väldigt vridstyva och med twintip. Samma trevliga profil och form som Patron. De går verkligen rakt på/igenom all uppkörd skit, det är bara att gasa i alla fören. De väger en del, men jag (178 cm, 66 kg, förkärlek till långa lagg) går runt dem utan problem i skogen. Isgrepp bättre än någon skida som jag provat med över 75 mm i midjan. Radien är 21 meter, vilket kanske låter lite, men funkar helt underbart, eftersom dom blir roliga även i pisten. Dessutom är dom mattsvarta. Snyggt.

Har också kört nåt åk på Cham 107, och blev positivt överraskad. Inte riktigt samma vridstyvhet och grepp som Helldoradon, men bättre än några tidigare Dynastar-lagg jag provat. Rätt mycket sväng, och ganska roliga i pisten. Inte så dämpade som jag hade önskat, men låg helt okej i det uppkörda. Kör du mycket ben på gymmet lär det funka. Sinnesjukt fula dock.

livet är en semester Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 7 år sedan

koehler :

Kort: Redeemern uppfattade jag inte speciellt köttig så. Lite mer åt tung-gung-hållet skulle jag säga.

- Hel och ren? - Citera
Gazza1
211 inlägg
Gazza1 211 inlägg 7 år sedan

Ragnarrök är en mer än en köttig skida. Jag själv har aldrig känt på något styvare än så. Den skidan har inget lekfullt i sig alls och jag skulle bara ta den för att åka stora köttiga, branta ytor i Alaska.
Ibland får man låta priset styra och Shiron är en skida som erbjuder lite av allt möjligt men kommer ha kvar den där trygga kännslan som du är van vid från dina monster.
Just att du söker twintip, av vilken anledning är det? Twintip kommer tvinga dig till en lite annorlunda stance än vad du är van vid från dina Monster som är en skida som är mer framstyrd.

Shiron känns som en skida som du kommer hitta hem på väldigt fort och kommer kunna åka överallt. Enligt mig bör du inte göra det svårare än vad du måste i skidjungeln. Du tittar på en av säsongens favorit skidor som enligt min uppfattning kommer uppfylla alla dina krav. Och nej jag äger inte en Shiro så det är inte en sån där "min skida är bäst" inlägg smile

Gazza Citera
lundatok
171 inlägg
lundatok 171 inlägg 7 år sedan

Jag valde Black Crows Nocta 188.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook