Vemdalen får nytt skidområde för 2 miljarder!

Jonnes
0 inlägg
Jonnes 0 inlägg 7 år sedan

Förutom nytt skidområde ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=86052 ) på Vemdalsskalet där det byggs otroligt mycket just nu blir det nu ett helt nytt område i anslutning till Björnrike som kommer heta Örndalen och bl.a. få tre nya 6-stols expressliftar och en gondollift. www://orndalen.se

Svar

johan
2882 inlägg
johan 2882 inlägg 7 år sedan

Hej! Här kan du läsa mer om Örndalen https://www.freeride.se/content/6464/

Jonnes
0 inlägg
Jonnes 0 inlägg 7 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/b814b5597de23c6b88a834df0bcf4804.jpg

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan

Många positiva till Örndalsprojektet
Vemdalen

– Jag har aldrig tvekat, har varit med hela tiden sedan Fjällstaden presenterades i slutet av 1980-talet till dagens projekt Örndalen, säger rikskändisen och skivbolagskungen Bert Karlsson i Skara. Med sitt bolag Joharjo AB är han en av intressenterna i miljardprojektet Örndalen i Vemdalsfjällen, dock ingen av de större.
Relaterat

– Det handlar om ett fantastiskt område där man kan åka skidor direkt in i stan, något liknande finns inte i den svenska fjällvärlden tidigare, säger Bert Karlsson.

– Tre anläggningar tillsammans är unikt för landet och nu ska vi kunna konkurrera med jätten Åre på allvar, vi ligger sydligare till vilket är en oerhörd fördel, fortsätter Berg Karlsson som tycker att projektet ligger helt rätt i tiden samtidigt som Härjedalen är ett landskap som kan hävda sig i framtiden speciellt med tanke på sin natur.

Bert menar vidare att flygplatsen Hedlanda i Hedeviken i framtiden måste bli huvudflygplatsen i kommunen med tanke på den helt dominerande turistnäringen.

Centerns kommunalråd i Härjedalen, Anders Häggkvist, för övrigt boende i Vemdalen, är mycket positiv till utbyggnaden i Skorvdalen, eller som det nya namnet är Örndalen.

– Ett stort och välkommet projekt, där Härjedalens kommun ställt upp med va-lösningen och förprojekteringen, säger han.

– Jättepositivt att man vill investera i Vemdalsfjällen och Härjedalen och det är starka och mycket kunniga personer bakom det här projektet.

– Turismen är ju den största näringen i Härjedalen och skapar många arbetstillfällen och därför är sådana här satsningar livsviktiga, menar Anders Häggkvist som tror att projektet kan bli ett lyft för kommunen.

– 6 000 bäddar i Örndalen är mer än hela centralorten Svegs samhälle, det säger en hel del om storleken.

- Här tänker man tydligen också bygga en golfbana, få se vad det innebär konkurrensmässigt med de befintliga banorna i Härjedalen, avslutar Anders Häggqvist.

Masterplanen för tvåmiljardsprojektet Örndalen i Vemdalsfjällen är framtagen av Coloradobaserade International Alpine Design, företaget bakom Beaver Creek och många andra av världens främsta alpina anläggningar.

Allt boende i Örndalen byggs så att såväl skidområde och fjälleder som restauranger och annan service blir tillgänglig utan behov av bil eller annan transfer. Liftarna blir snabba och pisterna anpassas till den nya tidens carvingåkning med långa, skärande svängar. Detaljplanen har efter en naturvärdesinventering anpassats bland annat för att skydda urskog och dalgångens fjällbäck. En komplett miljökonsekvensbeskrivning färdigställs inom kort. Härjedalens kommun blir huvudman för utbyggnad av områdets vattenförsörjning och reningsanläggning.

Leif Eriksson

www.alpinbutik.com Citera
Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 7 år sedan

Undra hur dom löser det med liftkorten. samarbete med skistar?

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 7 år sedan

Här finns ännu mer info och hur det ska se ut på ett ungefär: http://72.32.9.5/~iad-vail/#/Our%20Work … 0Sweden/1/

asu62
0 inlägg
asu62 0 inlägg 7 år sedan

Bra att skistar får lite konkurrens !
smile

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad ALPINBUTIK (7 år sedan)

Nog har de väl konkurrens

Abisko Bjursås Björkliden Branäs Bruksvallarna Bydalsfjällen Dundret Fjällbyn Fjällkällan Fjätervålen Flottsbro Frykstabacken Funäsdalen Hamrafjället Hassela Hemavan/Tärnaby Hovfjället Idrefjäll Isaberg Järvsöbacken Kittelfjäll Kläppen Kungsberget Kåbdalis Källviksbacken Leksand Lofsdalen Näsfjället OrsaGrönklitt Ramundberget Riksgränsen RommeAlpin SkiSunne storlien Storstenshöjden Stöten Sundsvall Säfsen Tolvmannabacken Tänndalen Vångabacken Väsjöbacken Yxbacken •• Skidkameror-Start/Karta ••

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 7 år sedan

Något som ingen tänker på är att området är flackare än en mesig pulkabacke, dom kmr få ut en svart backe, 5 korta röda backar samt ca. 20st gröna och blåa, helt värdelöst, blir ingen lutning på offpisten heller då. Visst kmr det dra folk men inte alls lika mkt som björnrike och skalet då det har dominerande svarta och röda backar dvs bra lutning för offpisten.
Om de nu ska göra en satsning i vemdalen, satsa istället på att bygga i dalen mellan Vargen och Björnrike, där är det bra lutning och framförallt så har man möjlighet att bygga ihop skalet och björnrike då! Då skulle verkligen Vemdalen få ett otroligt lyft!
Samma sak är det med nya liften bortanför skalspasset, de kmr få ut några blåa backar men mest gröna backar där, vem fan vill åka där? Barnfamiljer kanske men det är ju inte därför man bygger en ny lift, en ny lift ska få folk att åka till vemdalen för att de har bra och häftig åkning.
Tänkt om tänk rätt Vemdalen, man undrar vilka ärthjärnor som sitter bakom dessa planeringar, folk med alldeles för mkt pengar och ingen kunskap om skidåkning

Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 7 år sedan

AshtraYmofucku :

Något som ingen tänker på är att området är flackare än en mesig pulkabacke, dom kmr få ut en svart backe, 5 korta röda backar samt ca. 20st gröna och blåa, helt värdelöst, blir ingen lutning på offpisten heller då. Visst kmr det dra folk men inte alls lika mkt som björnrike och skalet då det har dominerande svarta och röda backar dvs bra lutning för offpisten.
Om de nu ska göra en satsning i vemdalen, satsa istället på att bygga i dalen mellan Vargen och Björnrike, där är det bra lutning och framförallt så har man möjlighet att bygga ihop skalet och björnrike då! Då skulle verkligen Vemdalen få ett otroligt lyft!
Samma sak är det med nya liften bortanför skalspasset, de kmr få ut några blåa backar men mest gröna backar där, vem fan vill åka där? Barnfamiljer kanske men det är ju inte därför man bygger en ny lift, en ny lift ska få folk att åka till vemdalen för att de har bra och häftig åkning.
Tänkt om tänk rätt Vemdalen, man undrar vilka ärthjärnor som sitter bakom dessa planeringar, folk med alldeles för mkt pengar och ingen kunskap om skidåkning

Eller dom som vill tjäna pengar?

Barnfamiljer drar in sjukt mycket mer pengar åt anläggningarna än vad "extremskidåkarna" gör.

I love HEAD! Citera
Scream-59
16 inlägg
Scream-59 16 inlägg 7 år sedan

Dom anläggningar som har förmågan att kombinera bägge föregående "talare" vinner spelet i längden.
Man ska inte lägga alla ägg i samma korg. inte ens NU i påsktider................

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 7 år sedan

ALPINBUTIK :

Nog har de väl konkurrens

Marknadsandelar 2010/11

1. Skistar 48,6%
2. Branäsgruppen 5,5%
...

Konkurrens? Blir ett starkt nja på den va?

Skadar ju hur som inte med lite mer.

MackeN
56 inlägg
MackeN 56 inlägg 7 år sedan

Till er som svär över flacka nedfarter: Bergen är ju inte högre och brantare!? Blir liksom svårt då, man lär ju bygga i en slänt och det blir därefter. Och som ovanstående skrev, det är nog barnfamiljerna som drar in de stora pengarna. Vi får hoppas alla solskensåkare lämnar de brantare och hårigare åken till oss och håller sig i de lättare nedfarterna!

Macke Citera
Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 7 år sedan

Angående det här med lutningen på backarna så tror jag inte att det är helt klart vart backarna ska dras ännu, jämför det som visas här: http://72.32.9.5/~iad-vail/#/Our%20Work … 0Sweden/8/ med det som visas https://www.freeride.se/content/6464/ Där är det lite olika "färgsättning" och dragning av backarna och läser man på örndalens hemsida så står det att utsättning av liftar och pister kommer ske under 2012 och om allt går vägen så ska tydligen även upphandlingar om liftar mm. börja nu i år.

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 7 år sedan

AshtraYmofucku :

Som Duffis sa. En välbärgad barnfamilj lägger 40-70k på en vecka.

Jag, "freerider", lägger ner alla mina pengar på utrustning (hyr inte), bor i bilen, tycker skidskola är fjantigt och lånar liftkort från mina säsongande vänner samt ljuger om att jag ska ha personalrabatt i butiken och på afterskin.

PS. Jag överdrev såklart. Jag brukar faktiskt betala liftkortet... oftast. DS.

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 7 år sedan

Nya projekt i Vemdalsområdet ,dock inga nya liftar.

Bäddat för storexpansion
KLÖVSJÖ

Detaljplaner för byggen motsvarande mer än 3 000 nya turistbäddar i Klövsjö och Storhogna är nu godkända eller färdiga för samråd och utställning.
Nyckeln till storexpansionen är det nya reningsverket som byggs färdigt under våren.
Relaterat
Bildalbum. Klicka
Det nya reningsverket i Utanbergsvallarna byggs för att möjliggöra en expansion i Klövsjö och Storhognas turistområden. I början av sommaren ska det stå färdigt.

En mängd projektörer står i startgroparna för att få bygga nya fritidsbostäder och i och med att miljö- och byggnadsnämnden i Berg under fredagen godkände flera detaljplaner, eller gav dem klartecken för utställning eller samråd, kan hundratals tomter inom en snar framtid bebyggas.

– Åtminstone nästa sommar kommer det att stå färdiga hus här, säger Leif Olander från Klövsjö som fick klartecken för sin detaljplan på 38 tomter alldeles i anslutning till Katrinabacken.

Totalt 800 bäddar rymmer den detaljplan som Leif och Skistar har fått klartecken för. Redan den gångna vintern har 13 intresserade tomtköpare hört av sig.

– Det är personer från allt från Östersund till Stockholmstrakten. De flesta verkar vara skidåkare, men de frågar också efter både golf och fiske.

Av de nio detaljplanerna som passerade genom byggnadsnämnden finns de flesta i Storhognaområdet. Leif Olanders plan för Klövsjö godkändes och träder i laga kraft om några veckor, andra planer är inte lika långt gångna och ska ut på samråd eller utställning den närmaste tiden.

En mängd synpunkter har kommit in under just samråd och utställningar det senaste året och för en del områden har korrigeringar gjorts. Begränsningar i skotertrafiken är exempel på något som efterlyses av flera och något som Destiantion Vemdalen just nu utreder.

"Planförslaget är upprättat mot bakgrund av det ökande intresset för skoteråkning och kan ses som en inledning till en reglering av skoteråkningen inom Storhogna-, Vemdalen- och Klövsjöområdet", skriver planförfattaren och Bergs stadsarkitekt som en kommentar till en fråga i en detaljplan.

Intresset för att bygga nya turistanläggningar hänger ihop med det kommunala reningsverket för närmare 100 miljoner som står färdigt i början av sommaren. Bristen på avloppslösningar har tidigare gjort att ingen kunnat bygga i någon större skala i området.

– Från besöksnäringens sida sett är det ett väldigt offensivt beslut som kommunen har tagit i och med reningsverksbygget, man kan hoppas att de tjänar på det här rent ekonomiskt för det här ska de verkligen ha beröm för, säger Torgny Svensson, destinationsansvarig för Skistar Vemdalen.

Miljö- och byggnadsnämndens ordförande Lena Kjellsson (C) ser gärna att exploatörerna sätter sina planer i verket.

– Man får hoppas att det inte bara stannar vid planer utan att det blir byggen också, säger hon.

HARS
515 inlägg
HARS 515 inlägg 6 år sedan

Såg att Stordalen ska ge sig in i Örndalsprojektet. Är Vemdalen på gång att bli ett snösäkrare Sälen?
http://op.se/lanet/harjedalen/1.5273387 … t-orndalen

whiskeythrottle
9 inlägg
whiskeythrottle 9 inlägg 6 år sedan

Skidor på förmiddagen, golfrunda på eftermiddagen???

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 6 år sedan

whiskeythrottle :

Skidor på förmiddagen, golfrunda på eftermiddagen???

Kan det bli bättre? wink

kallejolle
27 inlägg
kallejolle 27 inlägg 6 år sedan

Tja, om dom får upp den här skiten fort och dessutom kirrar planer på en hopbyggnation av vemdalen och björnrike... DÅ hade dom i sanning kunnat konkurrera med Åre skulle jag säga. Borde inte vara så svårt och hade blirr ett riktigt saftigt system.

haze73
22 inlägg
haze73 22 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad haze73 (6 år sedan)

Hopbyggande har väl SkiStar sågat 55 gånger. Inga satsningar som inte tillför skidåkning?
Samma surr i Åre med transporter mellan system. Man får fortsätta ta bil eller buss emellan.
Vad gäller Örndalen känns det som att de ligger lite sent med allt för att följa masterplanen,
men det är klart med norskt kapital så kan det rassla till!
Tjing!

kallejolle
27 inlägg

jo... Men jag tycker nog terrängen där imellan ser klart åkbar ut(i alla fall delvis) och att skstar tycker så är ju bara ett mysterium som dom i alpinvärlden är helt jäkla ensamma om.

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ashtraymofucku (6 år sedan)

kallejolle :

jo... Men jag tycker nog terrängen där imellan ser klart åkbar ut(i alla fall delvis) och att skstar tycker så är ju bara ett mysterium som dom i alpinvärlden är helt jäkla ensamma om.

Det är bara som en MEGA lång transportsträcka mellan skalet och björnrike, har åkt längdskidor och skoter där emellan några gånger och det är ingen lutning över huvudtaget, ca. 8km lång transportlift skulle man behöva isåfall, skulle bli ett skyhelvettes stort och bra område!

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad JL76 (6 år sedan)

Ashtraymofucku: jättekul att åka den liften i januari med motvind och typ -30 grader i 8 km. Är det verkligen 8km btw? Ser kortare ut, antar att det beror på var du mäter ifrån såklart, kartan säger mig 4-5 km lift skulle behövas, 3st.

Håller för övrigt med om att skorvdalen inte ser ut som vettig terräng för en skidort. Små och flacka finns redan för många i detta land. Bygg ut befintliga orter i skojig terräng ifall det finns i stället.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan

Ja alltså jag mätte med skotern från Sibylla för jag antar att liften måste gå därifrån någonstans, till toppen av parkliften i Björnrike var det ca. 8km...
Men då kanske man skulle kunna dra ut en transportsträcka från nedre blåbär ut mot vargen, sen en transport lift därifrån upp till toppen ovanför Varggransstugan, ca 2km lift kanske, sen kanske det funkar med en transportsträcka därifrån ner till dalen nedaför parkliften. Därifrån måste man ju ha en lift till upp till hotellet i Björnrike då.
Däremot från björnrike till Vemdalen räcker det nog med en lift upp till Varggransstugan.

kallejolle
27 inlägg

Tja, fågelvägen emellan är det ju typ 4-5 kilometer... Och en del av det skulle ju komma att hamna i utförslut.
Klart det är en bit men med lite sprutt på en transportgongol/transportsitt däremellan borde man ju kunna klämma hela svängen på under halvtimman... Ganska lågt pris om det leder till dubbelt så stort åkbart område.
Tycker jag.

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan

Att bygga en flera kilometer transportgondol/sittlift för att binda ihop björnrike och skalet kommer aldrig skistar att göra tror jag. Däremot om de kör en enkel vajertransport med handtag (sådan som de har upp till hovdestugan) alternativt släplift. Kan ju inte kosta mycket så det borde ju Skistar kunna investera i!

fredric84
0 inlägg
fredric84 0 inlägg 6 år sedan

Skistar kommer inte inom överskådlig tid bygga ihop Skalet och Björnrike

1 , ingen skidåkning skapas
2 , alldeles för dyrt att snösäkra området
3, kostar för mycket att underhålla området med pistmaskin

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad ALPINBUTIK (6 år sedan)

Projekt Örndalen börjar ta form
Sveg

– Första gången jag såg Örndalen påmindes jag om ett av mina allra första uppdrag, Beaver Creek i Vail, USA. Jag såg liknande topografiska förutsättningar. Framför allt såg jag för första gången sedan dess en helt orörd dalgång att börja jobba med.
Relaterat
Artikelbilder

Det är inte bara fantastisk utförsåkning man kommer att bjuda på i Örndalen. Även förutsättningarna för turåkning blir jättefina.Foto: Internationell Alpine Design

Orden är Mike Larsons från International Alpine Design, som är ansvarig för Örndalens Masterplan. Masterplanen ligger för övrigt klar och omfattar samtliga fyra etapper i projektet.

Samtliga etapper planeras parallellt och redan när första etappen står klar hösten 2014 är Örndalen en komplett och fungerande fjällby; från skidåkning till boende, restaurangliv och övrig infrastruktur. Mats Svensson i projektledningen är överväldigad för det stora intresset för Örndalen.

– Trots att vi inte börjat med någon speciell marknadsföring har vi cirka 200 intresseanmälningar. Man har hittat oss på nätet och läst om projektet i tidningar.

– Många vill köpa tomt och bygga en egen stuga, andra köpa mark för att bygga egna bostadsrätter till försäljning och några kan tänka sig att satsa på Ski Lodge, säger Mats Svensson. För närvarande pågår en marknadsundersökning, som ska vara klar före jul. Men redan nu kan Svensson från inkomna svar se att det som uppskattas mest är att det blir ett helmodernt och nytt skidområde. Men även att det ska bli expressliftar, att Skistar verkar i området och att det är en sammanhållen design. Tidsplanen för Örndalen sträcker sig tio år framåt i tiden. För närvarande drivs projektet som ett sammanhållet projekt. På sikt planeras dock för en uppdelning i exploateringsbolag, liftbolag och hotellfastighetsbolag.

Fotnot: Härjedalens kommun har ännu inte sagt sin slutliga mening om Örndalenprojektet, om man ger tillstånd eller inte.
Källa ltz.se

Danil
184 inlägg
Danil 184 inlägg 6 år sedan

ALPINBUTIK :

Samtliga etapper planeras parallellt och redan när första etappen står klar hösten 2014 är Örndalen en komplett och fungerande fjällby; från skidåkning till boende, restaurangliv och övrig infrastruktur. Mats Svensson i projektledningen är överväldigad för det stora intresset för Örndalen.

Härligt att det går framåt men sade man inte först att det skulle stå klart redan till nästa säsong? Om det är på det viset kan det ju tyda på motsättningar så att dem blivit tvungna att skjuta upp det ett år eller att det helt enkelt tog längre tid än planerat.

Pimpelgas
151 inlägg
Pimpelgas 151 inlägg 6 år sedan

ALPINBUTIK :

Projekt Örndalen börjar ta form
Sveg

– Första gången jag såg Örndalen påmindes jag om ett av mina allra första uppdrag, Beaver Creek i Vail, USA. Jag såg liknande topografiska förutsättningar. Framför allt såg jag för första gången sedan dess en helt orörd dalgång att börja jobba med.

Källa ltz.se

Fy fan vilket skitsnack. Dom är visst beredda att säga vad som helst för att kränga tomter och mark till lättlurade stockholmsfamiljer. lol
Beaver Creek har 1200 fallhöjdsmeter. Är ju duktigt om dom hittat samma topografiska förutsättningar utanför Sveg.

fredric84
0 inlägg
fredric84 0 inlägg 6 år sedan

Positivt besked för Örndalen
Örndalen

I höst är det tänkt att exploateringen i Örndalen ska börja. Nu har Härjedalens kommunstyrelse gett klartecken till satsningen.
– Vi ser positivt på de planerade investeringarna, säger Gunilla Zetterström Bäcke (S), kommunstyrelsens ordförande.

På onsdagens sammanträde röstade kommunstyrelsen för att detaljplanen, exploateringsavtalet och VA-avtalet för Örndalen ska antas av kommunfullmäktige den 12 juni.

Om detaljplanen antas planeras bygget starta i höst. Den första etappen omfattar 4 800 bäddar. Projektet är uppdelat på fyra etapper och omfattar 7 000 bäddar. Sammanlagt beräknas investeringarna uppgå till två miljarder kronor och väntas ge ungefär 300 årsarbeten.

– Turismen är vår mest expansiva näring och vi räknar med att satsningen på Örndalen ger positiva effekter på sysselsättning och befolkningsutveckling, säger Gunilla Zetterström Bäcke i ett pressmeddelande.

Mats Svensson, styrelseordförande för Örndalen Exploatering AB, är förstås nöjd med kommunstyrelsens beslut.

– Dagens beslut innebär ytterligare ett viktigt steg mot förverkligandet av en helt ny året runt-resort i internationell toppklass, säger han.
Jonas Solberger 063-15 55 30

JL76
1160 inlägg

"internationell toppklass"?
på vadå? Hotellbaren?
Läser man på hemsidans masterplan är målgruppen för detta 55+ så största delen av freerides medlemmar går bort och de som hänger här och är 55+ vill säkerligen ha mer spännande terräng and vad som kommer erbjudas.
Tur att de satsar på golf också för de jag känner som är 55+ åker inte mycket skidor.

steffe7
0 inlägg
steffe7 0 inlägg 6 år sedan

Måste fråga er som är kunniga skidåkare. Har av Mats Svensson, en av företrädarna för Örndalen fått höra att dom gamla anläggningarna (Vemdalen, Klövsjö, Björnrike) i princip inte går att göra något åt. (Man kan alltid pimpa en gammal Volvo 240, men det är fortfarande en 240, typ) Dom är för gamla för att motsvara dagens förväntningar från skidåkare. På den tiden när dom byggdes, fanns tex inte Carving-skidorna, snökanoner, after-ski, spa osv. Ski-in, ski-out var på den tiden nästan okända. Nu vill Örndalen AB därför bygga en ny anläggning som motsvarar dagens krav.

Själv tycker jag att argumenten är ganska tunna för att gå in i ett skyddat naturvårdsområde, men jag är ingen erfaren utförsåkare. Jag undrar vad säger ni?

Puderslaktarn
182 inlägg
Puderslaktarn 182 inlägg 6 år sedan

steffe7 :

Måste fråga er som är kunniga skidåkare. Har av Mats Svensson, en av företrädarna för Örndalen fått höra att dom gamla anläggningarna (Vemdalen, Klövsjö, Björnrike) i princip inte går att göra något åt. (Man kan alltid pimpa en gammal Volvo 240, men det är fortfarande en 240, typ) Dom är för gamla för att motsvara dagens förväntningar från skidåkare. På den tiden när dom byggdes, fanns tex inte Carving-skidorna, snökanoner, after-ski, spa osv. Ski-in, ski-out var på den tiden nästan okända. Nu vill Örndalen AB därför bygga en ny anläggning som motsvarar dagens krav.

Själv tycker jag att argumenten är ganska tunna för att gå in i ett skyddat naturvårdsområde, men jag är ingen erfaren utförsåkare. Jag undrar vad säger ni?

Att de gamla anläggningarna inte motsvarar skidåkarnas krav är jag inte helt med dig på, Skistar har gjort ett hästjobb med alla investeringar vilket också skapat en hyffsat schysst ort. Att fjället inte har större fallhöjd går ju inte att göra något åt men de har skapat många ski in ski out lägen liksom otroligt bra förutsättningar för bra underlagg och en tidig säsongstart med väl utbyggt snökanonssystem och men ett förmånligt klimat.

Örndalen tror jag kommer bli ett nytt funäsdalsberget, de bygger en stolslift och ett antal backar men deras om storslagna planer om pulsgondoler och en ny fjällby går i stöpet då kundunderlaget inte finns från första början. ett samarbete med skistar är en nödvändighet för överlevnad tror jag.

Att gå in i ett naturvårdsområde är självklart inte så bra men om man kollar på detaljplanen så berör området bara en dal och om det skulle vara så att vissa djur eller arter tar skada av orten så får man kanske flytta de till andra sidan dalen osv.

JL76
1160 inlägg

steffe7 :

Med "dagens åkare" verkar han inte mena erfarna utan tvärtom (eller i det här fallet "erfarna" som en eufemism för ålder , 55+ är ju målgruppen...) ifall han nämner spa, ski in-ski out, snökanoner osv. Örndalen projektet skanar helt dragningskraft på mig som "erfaren skidåkare" av den enkla anledning att terrängen ser för jävla trist ut. Små svenska orter som denna passar utmärkt för nybörjare och dagstripper, då behövs inga stugor utan endast en parkeringsplats , afterski går bort för man åker hem direkt efter åkningen. Problemet är att denna ort ligger för långt bort för dagstripper för de stora kundunderlagen. Tror att de har en vision om att välbärgade par med utflugna barn ska åka hit och bränna sina pengar i span, lyxiga restauranger osv men jag är skeptisk till att dessa människor åker till "örndalen" när de faktiskt kan välja hela världen med de förutsättningarna.
Det är väl ingen som tror att denna ort kommer vara billig att vara i heller, frågan är bara hur mkt dyrare?

Jag hade inte investerat i detta, och ja jag tycker att det är fel att bygga en skidort i "skyddat naturvårdsområde" när det sker på spekulation som i detta fallet, som skidåkare känner jag inte att detta vänder sig främst till skidåkare utan till människor med pengar.

ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 6 år sedan

Såvitt jag vet är det inte ett skyddat naturvårdsområde utan det råkar bara bo 2 örnar i dalen.
Jag har stuga i Björnrike och skulle gärna åka över bergkammen och ta några svängar i Örndalen.

steffe7
0 inlägg
steffe7 0 inlägg 6 år sedan

JL76 :

Med "dagens åkare" verkar han inte mena erfarna utan tvärtom (eller i det här fallet "erfarna" som en eufemism för ålder , 55+ är ju målgruppen...) ifall han nämner spa, ski in-ski out, snökanoner osv. Örndalen projektet skanar helt dragningskraft på mig som "erfaren skidåkare" av den enkla anledning att terrängen ser för jävla trist ut. Små svenska orter som denna passar utmärkt för nybörjare och dagstripper, då behövs inga stugor utan endast en parkeringsplats , afterski går bort för man åker hem direkt efter åkningen. Problemet är att denna ort ligger för långt bort för dagstripper för de stora kundunderlagen. Tror att de har en vision om att välbärgade par med utflugna barn ska åka hit och bränna sina pengar i span, lyxiga restauranger osv men jag är skeptisk till att dessa människor åker till "örndalen" när de faktiskt kan välja hela världen med de förutsättningarna.
Det är väl ingen som tror att denna ort kommer vara billig att vara i heller, frågan är bara hur mkt dyrare?

Jag hade inte investerat i detta, och ja jag tycker att det är fel att bygga en skidort i "skyddat naturvårdsområde" när det sker på spekulation som i detta fallet, som skidåkare känner jag inte att detta vänder sig främst till skidåkare utan till människor med pengar.

Ja intressant. Jag har svårt att se varför just Örndalen skulle göra området ännu mer attraktivt. Och jag tycker underlaget är väldigt tunt för att motivera att gå in och förstöra ytterligare ett skogsområde. Därtill ett område där det huserar ett starkt skyddat kungsörnspar.

ALPINBUTIK :

Såvitt jag vet är det inte ett skyddat naturvårdsområde utan det råkar bara bo 2 örnar i dalen.
Jag har stuga i Björnrike och skulle gärna åka över bergkammen och ta några svängar i Örndalen.

Nej, det kanske inte är ett skyddat område, utan det är just kungsörnen som i EU:s direktiv anses vara särskilt skyddsvärd.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 6 år sedan

Puderslaktarn :

Att gå in i ett naturvårdsområde är självklart inte så bra men om man kollar på detaljplanen så berör området bara en dal och om det skulle vara så att vissa djur eller arter tar skada av orten så får man kanske flytta de till andra sidan dalen osv.

Åh fan, är det så enkelt alltså?

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
ALPINBUTIK
829 inlägg
ALPINBUTIK 829 inlägg 6 år sedan

Alltså det rör sig om två örnar. Björnarna i området kan vi bortse från, det finns redan alldeles för många.
2 örnar kontra 300 jobb i en byggd där det är helt utsiktslöst att det kan skapas några som helst andra jobb.
Sen är det inte heller ett skyddat naturvårdsområde.

Bootstrap
0 inlägg
Bootstrap 0 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Bootstrap (6 år sedan)

Det rör sig inte om "två örnar".
Det rör sig om ett Kungsörnsrevir (vanligtvis en kvadratmil)
med generation efter generation av fridlysta Kungsörnar som valt att bo där sedan mycket länge.
Ett annat revir på norra sidan av berget vid Vemdalskalet ödelades helt efter utbyggnaden.
Detta trots att man "visade hänsyn"...

Länsstyrelsen påpekar också:
'Järv, lodjur och björn uppträder regelbundet i området. De omfattas av samma skydd med krav på dispens vid en exploatering. Vidare är Örndalen en av få "tillflyktsorter" för vilda djur, i förhållande till angränsande redan exploaterade områden.'

På EU-nivå är kungsörnen skyddad i fågeldirektivet, Bernkonventionen, Bonnkonventionen och CITES, som alla är olika överenskommelser mellan EU-länder om skydd för hotade arter. Kungsörnen är "strängt skyddad" vilket innebär att länder där den lever är tvungna att utse skyddsområden och ta särskilda hänsyn vid planering och exploatering.

Härjedalens egen landskapsfågel är just Kungsörn och vi vill att den ska värnas om på alla sätt!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook