Black Diamond O1 vs. NTN

telemarkus
199 inlägg
telemarkus 199 inlägg 7 år sedan

Jag åker idag på ett par Black Diamond O1-bindningar med de styvaste fjädrarna (med den sköna beteckningen ridiculously stiff). Älskar verkligen styvheten och den kontakt och kontroll den medför. Samtidigt är jag väldigt nyfiken på NTN. Är det någon som har erfarenhet av hur de är jämfört med O1:an?

Ski now work later Citera

Svar

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Ingen aning om NTN men det är inte telemark as you know it.
Jag skulle kika lite på nästa års bindning från G3...Enzo
http://www.backcountrymagazine.com/inde … &Itemid=52

Generiskt citat som alla gillar! Citera
TellyHelly
148 inlägg
TellyHelly 148 inlägg 7 år sedan

Jag har inte åkt på någon av dem bindningarna. Men jag har åkt skidor med många med NTNbindningen. Och det bygger upp sig mycket snö mellan bindning och pjäxa på dem när det är nysnö.

Om du tycker om styva bindningar är Bomber Bishop bra. Det är en plattbindning precis som NTN så du får med dig skidan bättre än med en kabelbindning.

Free your heels - free your mind Citera
telemarkus
199 inlägg

PNyberg :

G3:an verkar klart intressant men jag kan inte riktigt se att den tillför något som O1:an inte har. De verkar rätt snarlika. Det jag är ute efter är en bindning som är ännu stabilare än O1:an. Det är många som liksom du inte tycker att NTN har den rätta teliskänslan men man får aldrig någon riktig förklaring varför. Blir det för mycket alpinkänsla eller vad är det som känns fel?

ulno7633
103 inlägg
ulno7633 103 inlägg 7 år sedan

Jag har åkt på Axl och Hammerhead och testade NTN i vintras. Eftersom min pjäxa gick sönder, så passde jag på att prova NTN. I korthet så tyckte skillnaden var förvånansvärt liten. Min tjej testade också har samma åsikt som mig.

Jag beslutade mig för att byta system till NTN, men jag var ändå tvungen att köpa nya pjäxor. Hade jag inte haft behov av nya pjäxor så hade jag fortsatt Axl och Hammerhead.

Är du osäker vilket system du skall ha, så är det lämpligt att testa. I Norge brukar det gå att hyra NTN utan problem.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

telemarkus :

PNyberg :

G3:an verkar klart intressant men jag kan inte riktigt se att den tillför något som O1:an inte har. De verkar rätt snarlika. Det jag är ute efter är en bindning som är ännu stabilare än O1:an. Det är många som liksom du inte tycker att NTN har den rätta teliskänslan men man får aldrig någon riktig förklaring varför. Blir det för mycket alpinkänsla eller vad är det som känns fel?

Den blir stabilare än Q1an av vad jag har fattat det som. Ser ut som en klipp och klistra bindning där de har tagit det bästa från olika bindningar o gjort en bindning av det.

NTN så får jag ofta feedbacken från kunder att man åker mer upprätt och inte går ned så djupt i sväng.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
oscarmodigh
40 inlägg
oscarmodigh 40 inlägg 7 år sedan

Jag bytte till NTN inför denna säsong och innan dess körde jag Black Diamond O1 i 4-5 år. Jag är riktigt nöjd med bytet då jag tycker att NTN är bättre på allt förutom två saker om man jämför med O1, nämligen vikten och gåfunktionen. I pisten är den helt överlägsen dom andra bindningarna enligt mig. NTN bindingen är ju som omtalat någorlunda tung och gåläget går inte att böja riktigt lika långt som på 01:an. På alla andra punkter tycker jag att NTN är bättre, den är stabilare, snabbare/bättre kraftöverföring, smidigare att ta av/på och man slipper fångremmen. Så om du använder bindningen mest för att gå på tur rekommenderar jag att du behåller din O1:a, om du ska använda den mer som allround så tycker jag du ska välja NTN!

Hoppas att det hjälper!
Hör av dig om du har fler frågor smile

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad rabbit (7 år sedan)

telemarkus :

Det är många som liksom du inte tycker att NTN har den rätta teliskänslan men man får aldrig någon riktig förklaring varför. Blir det för mycket alpinkänsla eller vad är det som känns fel?

Den här bilden, som faktiskt är från deras egen reklam, visar på en sak som negativt påverkar skid och åkkänslan i NTN-bindningarna.

http://telemarktips.com/Resources/Rotte08sm.jpg

Pga placeringen av "bakfästet" så tvingas "brytpunkten" av bindningen fram till tårna istället för i den del av pjäxan som är gjord för det, aka "the bellows", och placerad ovanför främre fotvalvet("aka ball of foot" eller första mellanfotsbenets huvud).

Så du blir alltid stående på tå på bakskidan. Inte alls trevligt om man är van att åka med mycket tryck på bakre skidan vilket, enligt min mening, är en kritisk del av telemarksåkning.

-snö
/r

Equal rights and Justice. Citera
johanb
106 inlägg
johanb 106 inlägg 7 år sedan

Bytte från AXL till NTN i år för jag behövde nya pjuck och en uppgradering i system kändes logisk.

Ångrar det inte, stabilare och exaktare tycker jag. Tog en dag eller två att komma underfund med men jag tycker nog fortfarande att det känns som telemark. Den stora skillnaden var att lägga mer tryck mot plösen (kanske för att motverka det som rabbit påpekar ovan?). Kan fortfarande köra stora surfiga telis-svängar i lössnön i maxhastighet, men nu med ännu bättre kontroll.

En litet mer upprätt skidposition normalt som sparar benen litet samt underlättar bättre fördelning av tryck på båda skidorna, bättre kontroll av mina Sidestash, mindre fippel vid i och ursteg, utlösningsfunktion (som aldrig har använts...), skistopper är väl fördelarna enligt mig.
Nackdelarna är tyngd (minimalt) och en begränsad gåfunktion jämfört med AXL.

telemarkus
199 inlägg

johanb :

Bytte från AXL till NTN i år för jag behövde nya pjuck och en uppgradering i system kändes logisk.

Ångrar det inte, stabilare och exaktare tycker jag. Tog en dag eller två att komma underfund med men jag tycker nog fortfarande att det känns som telemark. Den stora skillnaden var att lägga mer tryck mot plösen (kanske för att motverka det som rabbit påpekar ovan?). Kan fortfarande köra stora surfiga telis-svängar i lössnön i maxhastighet, men nu med ännu bättre kontroll.

En litet mer upprätt skidposition normalt som sparar benen litet samt underlättar bättre fördelning av tryck på båda skidorna, bättre kontroll av mina Sidestash, mindre fippel vid i och ursteg, utlösningsfunktion (som aldrig har använts...), skistopper är väl fördelarna enligt mig.
Nackdelarna är tyngd (minimalt) och en begränsad gåfunktion jämfört med AXL.

Intressant. Menar du att problemet som rabbit nämner med att brytpunkten hamnar för långt fram mot tårna kompenseras av en mer upprätt teleposition?

johanb
106 inlägg
johanb 106 inlägg 7 år sedan

Hej,

Har aldrig kännt det som om jag står på tå och åker, varken med NTN eller tidigare, men på rabbits bild så ser det ju faktiskt ut som litet åt det hållet.

Vad jag tror jag menar (försöker tänka tillbaka nu det är några veckor sedan jag körde...) är att med tryck på plösen så böjer man i tåleden på pjäxan där det är tänkt att böjas och får bra fördelat tryck på båda skidorna.
Den mer uppräta telispositionen kanske kommer av att det känns mer stabilt och man inte behöver gå ner lika långt för att hålla balansen.

Logiskt?

telemarkus
199 inlägg

Det låter helt klart logiskt och dessutom som att det skulle passa min åkstil alldeles utmärkt. Det kanske blir till att konvertera till NTN. Den nya Freedom-varianten ser ju dessutom intressant ut om man vill tura lite också. Det vore dock bra att få testa först så att man inte köper grisen i säcken. Trist att de inte brukar ha NTN på uthyrningarna i Sverige. Det får kanske bli en sväng till Norge...

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 7 år sedan

johanb :

är att med tryck på plösen så böjer man i tåleden på pjäxan där det är tänkt att böjas och får bra fördelat tryck på båda skidorna.

Den nordamerikanska missuppfattningen att man använder plöstryck när man åker telisar, ett plöstryck som sedan, i kombination med rätt "aktivitet i bindningen" skall fixa alla dina problem är en ide helt i klass med RAX påstående om att de är bättre för brantåkning än ett par vanliga skidor.

Equal rights and Justice. Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook