Lavinryggsäck!

RoFi
48 inlägg
RoFi 48 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Beaxy (7 år sedan)

Vill höra om det är värt att lägga pengarna på en Lavinryggsäck. De senaste 2 åren har det blivit en del off-pist och funderar nu på att göra åkningen "säkrare" än bara har en Lavinsändare. Så någon som tycker man ska satsa? De kostar ju en del, men om det kan rädda livet så tvekar jag ej!

Och om jag ska satsa, så gärna tips på någon bra!

Speed, style and control, thats how u do it... Citera

Svar

Palish
50 inlägg
ands
31 inlägg
ands 31 inlägg 7 år sedan

de är klart att det kan vara värt det, som nämnt googla runt lite och titta:)

uppges att 97 % överlever och hur man vet att det stämmer kan jag inte säga, ryggsäckarna har trots allt utvecklats sedan 70-talet !!

ands Citera
RoFi
48 inlägg
RoFi 48 inlägg 7 år sedan

Okej tackar!smile Klart jag har checkat google! Men Ville kolla upp lite mer där en del borde veta! Och om folk hade tips på någon bra, för finns en del att välja på! och när man letar så är ju alla lite bättre än den ena på ett eller annat sätt!

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

Om du bara åker lite ("en del") offpist skulle jag inte lägga pengarna på en ryggsäck.

RoFi
48 inlägg

Beror på hur man ser "en del".... Skulle väll säga att ca. 80% va off-pist i år och det kommer inte bli mindre nästa år om jag får bestämma.

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 7 år sedan

80% av vadå? 6 heldagar på sportlovet eller en 5 månaders säsong?
Söker man här på forumet så kan man hitta en hel del läsvärt, till exempel den här eminenta recensionen.
Inte för att vara tråkig nu, nya prylar är alltid kul men är det den bästa investeringen för dig? Du skriver att du har "bara en lavinsändare", vad innebär det? Den heliga treenigheten eller en jacka med RECCO insytt? Kanske vore det bättre att lägga pengarna på en kurs och lite olika böcker för att lära sig att undvika att starta en lavin istället för ytterligare en pryl som ska rädda dig när du hamnat i en? Den bästa överlevnads strategin är inte att kunna klara sig i tuffa situationer utan att veta hur man ska göra för att undvika dem.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Jakobd
58 inlägg
Jakobd 58 inlägg 7 år sedan

Ser man lavinryggsäck som en livsförsäkring är det klart värt pengarna!

Tror inte lavniryggsäckarna kommer bli utdaterade, snarare mer av en standard. Dock kan det vara så att de blir mycket billigare med tiden (som med det mesta) eftersom att det verkar slagit genom så stort denna vinter.

Jag åker själv med en Snowpulse Guide 30 l och är grymt nöjd! Detta är en lite större ryggsäck men det känns inte när man har den på sig tycker jag och alla jag känner som provat den smile Får plats med allt jag behöver och har bra funktioner för att spänna på allt möjligt smile

RoFi
48 inlägg

Tompan14 :

80% av vadå? 6 heldagar på sportlovet eller en 5 månaders säsong?
Söker man här på forumet så kan man hitta en hel del läsvärt, till exempel den här eminenta recensionen.
Inte för att vara tråkig nu, nya prylar är alltid kul men är det den bästa investeringen för dig? Du skriver att du har "bara en lavinsändare", vad innebär det? Den heliga treenigheten eller en jacka med RECCO insytt? Kanske vore det bättre att lägga pengarna på en kurs och lite olika böcker för att lära sig att undvika att starta en lavin istället för ytterligare en pryl som ska rädda dig när du hamnat i en? Den bästa överlevnads strategin är inte att kunna klara sig i tuffa situationer utan att veta hur man ska göra för att undvika dem.

Sorry jag e rätt dålig på att skriva ut info märker jag! ja aså runt 5månader ungefär men inte som en säsong utan Några veckor här och där, Och jag har en del böcker och funderat på en kurs! Det är inte så att jag bara ger mig ut och hoppas på att överleva! Jag kollar upp ställena med hjälp av guider och instruktörer och så, sen har jag åkt en del med guider! Det e bara i Sverige som jag åket utan i år!. Och som lavinsökare har jag en BCA Tracker DTS. Det är isf te nästa år jag ska satsa men de e ej gratis så jag kan inte bara komma på att nu vill jag ha en! I need plans!

RoFi
48 inlägg

Jakobd :

Ser man lavinryggsäck som en livsförsäkring är det klart värt pengarna!

Tror inte lavniryggsäckarna kommer bli utdaterade, snarare mer av en standard. Dock kan det vara så att de blir mycket billigare med tiden (som med det mesta) eftersom att det verkar slagit genom så stort denna vinter.

Jag åker själv med en Snowpulse Guide 30 l och är grymt nöjd! Detta är en lite större ryggsäck men det känns inte när man har den på sig tycker jag och alla jag känner som provat den smile Får plats med allt jag behöver och har bra funktioner för att spänna på allt möjligt smile

Okej tackar!smile Får väll kolla upp den och se:) Finns så jävla mkt och välja på! Och Om jag ska ha en vill jag ha en bra men finns ju de för 5k och de för 8k! Det är skapligt stor skillnad för mig nu när man pluggar! Så ju billigare men bättre skadar ej mig!smile

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

Kolla R.A.S...

lavinkotten
23 inlägg
lavinkotten 23 inlägg 7 år sedan

Hejsan!
Jag jobbar med ABS i Sverige och vill gärna ge mer insikt i statistiken "97%" (ands inlägg).

ABS startades i början av 80-talet.
Fram till April 2010 så har SLF i Davos (Institut für Schnee- und Lawinenforschung) samlat information om lavinolyckor där åkare använt ABS.
Antalet personer med ABS: 262
Antalet person utan ABS (i samma olyckor): 67

Med ABS:
216 personer blev inte eller delvis begravda (82%)
24 personer blev helt begravda, ABS synlig på ytan (9%)
7 personer blev helt begravda, ABS inte synlig på ytan (3%)
15 okänt

87,2% var "oskadade".

Av statistiken så framkommer det att över 80% kategoriseras som "själv-räddning" eller "kamrat-räddning". Dvs, tänk på att fortfarande använd TSS och öva på transceiversök, grävning och sondering inför varje säsong.

Lavinryggsäckar generellt skall anses som kompletterande till vanlig lavinutrustning. Lavinryggsäcken är heller ingen garanti för att överleva en lavin, så tänk på vägval/risk innan åkning.

RoFi
48 inlägg

Okej! Thx för informationen och allt! Nu blir det att tänka på det bara!

centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 7 år sedan

Har du sök mer info här på forumet? Det har skrivits en hel del om olika lavinryggor. Om du inte hittar dem via den vanliga söktjänsten så kan du leta bland mina inlägg. Jag har varit aktiv i de flesta av trådarna.

www.arelavincenter.se Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook