Länkade produkter
Down Skis CountDown 1
1 recensioner, betyg 4
K2 HellBent
17 recensioner, betyg 4,6
K2 ObSethed
7 recensioner, betyg 4,4
K2 Pon2oon
2 recensioner, betyg 5
Moment Comi
1 recensioner, betyg 5
Nordica Radict
3 recensioner, betyg 5
On3p Cease and Desist
Skilogik Depth Hoar
Völkl Kuro
18 recensioner, betyg 4,5
Völkl Shiro
12 recensioner, betyg 4,2

Kuro, Radict, Hellbent, Pon2oon eller ngt annat

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 7 år sedan

Tjenare,

är sugen på att klippa till på ett par feting-lagg såhär på vår-rean big_smile

har idag ett par Völkl Gotama 10/11 (107 i midjan) med Marker Duke som jag är riktigt nöjd med som allround skida, men är som sagt sugen på att skaffa ett par riktigt feta lagg, men har lite svårt att bestämma mig dels hur brett/fett jag vill/vågar gå upp och om jag ska köra med en Marker Duke/Tour bindning för att möjliggöra mindre turer med stighudar. Har kikat lite på K2 ObSethed och Völkl Shiro som verkar vara riktigt bra skidor dom med, men midjor runt 115-120mm så känns det som att dom ligger lite väl nära mina Gotama.

Så frågan är vilken "feting" jag ska satsa på?
Är barsligt förtjust i skogsskidåkning, mindre dropp och härliga couloir:er, väger in på 181cm och runt 75kg

tack på förhand!
cheers!
/carl

Svar

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Är du lekfull eller jibbig i din stil? Eller gillar du mer att dundra fram?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
carl_couloir
364 inlägg

PNyberg :

då är jag mer av att dundra fram, absolut! :-)

/C

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

carl_couloir :

PNyberg :

då är jag mer av att dundra fram, absolut! :-)

/C

Du kan du absolut ta bort Hellbent och ObSethed. Sen kan du lägga till Moment Comi, SkiLogik DepthHoar
Downskis CD1, ON3P Cease and desist

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 7 år sedan

Om du kollar in de PNyberg nämnde, spana även in Praxis Protest och kanske Rocker2 i 192cm. De skidor vi nämner är väl inga reafynd likt de du själv nämner, men vissa av småmärkena har pre-seasonpriser under sommaren och dollarn är ju vettig.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
TT
116 inlägg
TT 116 inlägg 7 år sedan

Kolla på dom här https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=91417

gzon68
83 inlägg
gzon68 83 inlägg 7 år sedan

Se mitt svar på happymtb ;-)

http://happymtb.org/forum/read.php/1/18 … sg-1858455

Rock On Citera
bulla
13 inlägg
bulla 13 inlägg 7 år sedan

Jag kan bara säga att jag är löjligt förtjust i Hellbent, köpte dem första året de kom och varit såld sen dess. Klart de inte är ultimata för att bomba men det går om du har starka lår! Däremot i skogen tycker jag de är svinkul och inga problem att landa mindre klippor med. Mer lekfull feting får man leta efter.

Däremot håller jag med PNyberg om Moment Comi de är riktigt goa

snej
789 inlägg
snej 789 inlägg 7 år sedan

http://sportspec.se/web/Produkter/Alpin … 1429d4b5fb för ett hyggligt pris på R2

Salomon/Atomic Citera
carl_couloir
364 inlägg

tusen tack för alla svar hittills!!

får läsa igenom och fortsätta grubbla ;-)

cheers!
Carl

OlManRiver
18 inlägg
OlManRiver 18 inlägg 7 år sedan

Såg på svaren på happymtb en viss tveksamhet till att tura på Pontoon. Eftersom jag gjort det en tag nu så kan jag säga att det inte är särskilt jobbigt, om referensgeometrin är fet skida med rocker. Har många dagar med 1000+ höjdmeter på mina med techbindning. Om det skulle vara svårt? Visst är det inget under av behaglighet på skrå vid isföre. Men vilken fetare skida är det?

Om den passar din åkstil eller tilltänkta användningsområde vet jag inte så mycket om. Jag är något kortare och något tyngre än du och kan inte annat säga att jag är skitnöjd med pontoonerna. Klart det går att kötta i lössnö med dom men det kanske finns bättre skidor för ditt ändamål föreslagna här ovan. My 2¢

Har för övrigt turbindning på ett par Gotama också som mest åker fram som "rockskis" nuförtiden.

carl_couloir
364 inlägg

interessant där med Rocker 2, får helt enkelt svänga förbi sportspec och kolla :-)

har dock hört att man helst ska gå upp i längd (i mitt fall till 192) för att de annars lätt dyker i snön med sina relativt låga brätten fram.
Men om man ändå är inne på R2 så börjar man ju närma sig Shiro och då man ju lite ifrån ett par riktiga feting lagg som var min initiala tanke ;-) men som sagt allt är möjligt.

så eftersom jag är lite Völkl frälst så kommer ju frågan om man isf ska gå på Kuro eller Shiro? vilka för och nackdelar finns då?

thanx!
/Carl

Carled
3588 inlägg

carl_couloir :

interessant där med Rocker 2, får helt enkelt svänga förbi sportspec och kolla :-)

har dock hört att man helst ska gå upp i längd (i mitt fall till 192) för att de annars lätt dyker i snön med sina relativt låga brätten fram.

Anledning till varför 192 är mer intressant än 184 är att du får en skida med en helt annan karaktär. 184 är en jibb/skogsskida medan 192 är en mer traditionell puderskida för större åkning. Visst, brättena är låga men du väljer användningsområde för skidan med monteringen. Vill man ha en stompmaskin måste man gå framåt mitten för att få mer tail, men vill man ha megaflyt får man gå bak mot -6 -strecket och offra lite stabilitet. Jag körde bara slask och mjuk snö med mina R2, inte puder, men min uppfattning är def. att man har bra koll på brättena tack vare balansen i skidan.

carl_couloir
364 inlägg

Carled :

carl_couloir :

Anledning till varför 192 är mer intressant än 184 är att du får en skida med en helt annan karaktär. 184 är en jibb/skogsskida medan 192 är en mer traditionell puderskida för större åkning. Visst, brättena är låga men du väljer användningsområde för skidan med monteringen. Vill man ha en stompmaskin måste man gå framåt mitten för att få mer tail, men vill man ha megaflyt får man gå bak mot -6 -strecket och offra lite stabilitet. Jag körde bara slask och mjuk snö med mina R2, inte puder, men min uppfattning är def. att man har bra koll på brättena tack vare balansen i skidan.

låter bra, du kör på 192 med andra ord?!

/C

Carled
3588 inlägg

Körde, har sålt dem nu. Kommer använda mig av R2 115 nästa år. Passar mitt användningsområde bättre med styvare, längre tail och smalare midja.

carl_couloir
364 inlägg

Carled :

Körde, har sålt dem nu. Kommer använda mig av R2 115 nästa år. Passar mitt användningsområde bättre med styvare, längre tail och smalare midja.

tack, då är jag med.

fasiken, det här blir inte lätt.....
att av döma från åka skidors test så är det tokjämnt mellan Shiro, Radict & Rocker 2, kanske lika bra att gå på Kuro iaf för att slippa välja ;-)

/C

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 7 år sedan

carl_couloir :

att av döma från åka skidors test så är det tokjämnt mellan Shiro, Radict & Rocker 2, kanske lika bra att gå på Kuro iaf för att slippa välja ;-)

/C

Du kan kolla på MnO och gängets skidtest istället, tror det är bättre faktiskt wink

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
carl_couloir
364 inlägg

Vattendroppe :

carl_couloir :

/C

Du kan kolla på MnO och gängets skidtest istället, tror det är bättre faktiskt wink

har precis skrivit ut delar av det faktiskt, helgen är räddad ;-)

/C

carl_couloir
364 inlägg

tröttnade på att läsa och gick istället direkt på ett par Kuro med Jester Schizo :-)

tack för all input!! :-)

/C

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

Schizo? Varför då?

MarkusO
1018 inlägg
MarkusO 1018 inlägg 7 år sedan

Hasse_Lindborg :

Schizo? Varför då?

För att kunna testa olika monteringspunkter utan att borra om.
Thank you Captain Obviuos for informing us on that point.

- Hel och ren? - Citera
Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 7 år sedan

Känns fortfarande over kill på Kuro, framför allt då han hade tanken på en Duke först..

Ekan66
42 inlägg
Ekan66 42 inlägg 7 år sedan

Jag älskar mina Kuro och har turat med dem. Jobbigt upp men värt det ner.

Ekan66 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook