Att Jobba och bo i Frankrike

Onlytelemark
488 inlägg
Onlytelemark 488 inlägg 7 år sedan

I andra tradar fragas det om att jobba med annat an typiska "bummarjobb" jag ska här säga lite om frankrike där jag bor sedan ett antal ar tillbaka. För det fôrsta, är det bäst att bo i en redig stad, Jag bor i Annecy och jag far med god planering tillsamans med min kompanjon ( har eget företag ) ihop ca 50-100 skiddagar per säsong, men da räknar jag de dagar som jag akt 2timmar. Bra städer att bo i och ha ett antal skidorter att välja pa innom 2 timmars körning är, Annecy 50 000 inv, Chambery 57 000 inv, Grenoble 156 000 inv, , Gap 42 000 inv, och i Pyreneerna har vi Tarbes 46 000 inv, Pau 84 000 inv och slutligen Toulouse 500 000 inv, dessa städer är en bra bas för att aka mycket skidor pa flera skidorter, samt en bra arbetsmarknad, En studio eller liten lägenhet gar att hitta fran 300euro/manad + gas,el, skatt, ja man betalar skatt pa hyrd lgh, Man ska även i de flesta fall betala 3 manadshyror i förskott plus arvode till mäklaren om en sadan är inblandad, kostnad ca en manadshyra, Vad gäller arbete, sa finns det nog inget land i europa som har sa manga arbetslösa högutbildade, det "snobbiga" tänket gör det inte fint att fa "lite skit under naglarna" yrken med bra med jobb, plattsättare, snickare ( montage av gipsväggar ) rörmokare, elektriker, murare ( fasadputsare ) i stort sätt allt inom byggindustrin, Man jobbar nästan uteslutande genom bemanningsföretag (Interim), detta är till fördel da det ger en stor frihet vad gäller ledighet och semester, Lönen för dessa jobb ligger fran 9euro till 16euro per timme beroende pa erfarenhet, det är en stor fördel att gjort klart sina timmar i Sverige och vara fullbetald där, men räkna inte med att fa fullt betalt här, att kunna franska är en fördel, men det gar att fa jobb även utan att kunna franska , man lär sig efterhand om man inte är helt dum i huvet, det jobbar manga invandrare i byggsektorn, Att söka jobb genom Interim innebär att man maste ha ett CV, en fast adress i frankrike, ett bankonto i fransk bank och en telefon, da kontankort till att börja med är enda möjligheten, da det krävs ett bankonto till att ta ett abonemang, och för att fa ett bankkonto krävs en adress och för att fa en lgh krävs jobb (moment 22) ett hett tips är att skaffa en fransk flickvän ; ) att starta eget företag kräver en fransk kompanjon, mycket byrakrati, Orkar man ta sig igenom byrakratin sa är detta ett fantastiskt land att bo i,,

Svar

hanchi
84 inlägg
hanchi 84 inlägg 7 år sedan

Mycket bra tråd!

kvadtat Citera
cfb
29 inlägg
cfb 29 inlägg 7 år sedan

Du glömde det viktigaste.
Vad sysslar du med och behöver ni anställa?

Kalle_Luzern
345 inlägg
Kalle_Luzern 345 inlägg 7 år sedan

Plötsligt känns byråkratin i Schweiz väldigt okomplicerad... wink

Onlytelemark
488 inlägg

cfb :

Du glömde det viktigaste.
Vad sysslar du med och behöver ni anställa?

Vi anställer inte tyvärr, Vi jobbar med att renovera badrum och montage av kök, vi har en anställd som jobbar med att göra kalkyler, för övrigt anlitar vi bemanningsföretag (Interim), fördelarna är manga, bla kan nagon som inte sköter sig skickas pa fredagen, utan uppsägningstid, vidare har vi vid en ny kontakt 2 dagar pa oss att se att han kan sitt jobb, om inte kan vi säga nej till att han fortsätter med oss, utan att vi behöver betala för de 2 dagarna, en garanti för att bemanningsföretaget skickar kvalificerade hantverkare. Detta system är till stor fördel även för en duktig hantverkare, men klart en stor nackdel för en slarvig latmask, de fa svenska och finska hantverkare som finns registrerade hos nagot interimföretag är mycket eftertraktade, fransmän är överlag, lata och har dalig respekt för arbetstider osv, Min kompanjon som jag lärde känna under min tid som fattig bummare och sedan i fransk skidpatrull hade en bakgrund som rörmokare, och min bakgrund var plattsättare, sa vi satte tidigt igang med att fixa badrum "black" I frankrike och även i Sverige och Norge, nu har vi kört detta företaget i 6 ar, och vi är specialicerade pa tätskikt och fuktskydd för vâtutrymmen, där ligger Skandinavien och Tyskland ljusar före övriga europa. Och vi har i skrivande stund projekt i hela frankrike, Schweiz, Belgien, Luxenburg och Spanien. Fördelen med att jobba i Frankrike är, kort arbetsvecka plus manga katolska helgdagar, arbetsveckan är 35tim, men de flesta hantverkare jobbar 39tim pa 4dagar dvs 3 dagar som kan läggas pa skidakning, säg att säsongen är 20 veckor x 3 dagar = 60 skiddagar, plus helgdagar, vill man sedan prioritera att ha semester under skidsäsongen och jobba under sommaren sa är det enkelt, det finns helt klart mer jobb under sommaren, januari är lite "down" , som ni kan se, sa är 100 skidagar ingen utopi, utan helt möjligt utan att endast behöva äta makaroner.
Kalle_Bern jag lovar att byrâkratin i Schweiz är liten att jämföra med frankrike

Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 7 år sedan

Byràkratin i schweiz är simpel jämfört med frankrike.

Det roligaste med frankrike är att elräkningen är lika viktigt som legitimation. Om du ska ha làn pà banken, telefonabonnemang sà glöm aldrig en kopia av din elräkning. Den är värd guld!

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Onlytelemark
488 inlägg

Blackriverpaint :

Det roligaste med frankrike är att elräkningen är lika viktigt som legitimation. Om du ska ha làn pà banken, telefonabonnemang sà glöm aldrig en kopia av din elräkning. Den är värd guld!

Det finns betydligt värre,,, att redovisa för sina utgifter när man tar ett lan i bank är ju normalt, annat var det när jag blev stoppad av polisen,, jag visade mitt svenska körkort, sedan fragar han om jag har nagon legitimation??? da kan tilläggas att ett franskt körkort ser ut som ett fiskekort,,, vad man än gör, högar med papper, om nagon vill ta bilen som flyttgods och regga den med franska skyltar, ta reda pa om just den modellen, med det motoralternativet har funnits att köpa här, om inte sälj i Sverige och köp bil här, annars kan man bli färdig för psyk,,,

tommypeters
84 inlägg
tommypeters 84 inlägg 7 år sedan

Blackriverpaint :

Ungefär som i Indien då. Ett kontantkort till mobil kräver (med vissa undantag) kopia på pass, kopia på visum - samt en elräkning...

delta
1172 inlägg
delta 1172 inlägg 7 år sedan

Onlytelemark :

jag visade mitt svenska körkort, sedan fragar han om jag har nagon legitimation???
ta reda pa om just den modellen, med det motoralternativet har funnits att köpa här

Jag fattar naturligtvis din poäng med jämf med fiskekortet big_smile men strictly speaking sa är naturligtvis svenska körkortet ingen giltig id handling utanför sverige... Själv kämpar jag med tyska posten som naturligtvis egentligen maste acceptera svenskt nationellt id kort (eftersom pass strikt sett inte är nödvändigt att ha) men deras fina SAP-snurra har inget val för det sa de kräver oftast pass.

Normallt sett skall det ju räcka inom eu (i teorin iaf) med att ha ett EU CoC (certificate of conformity) sa lange man inte ändrat nagot pa bilen...

listerine. Citera
Blackriverpaint
988 inlägg
Blackriverpaint 988 inlägg 7 år sedan

delta :

Onlytelemark :

jag visade mitt svenska körkort, sedan fragar han om jag har nagon legitimation???
ta reda pa om just den modellen, med det motoralternativet har funnits att köpa här

Jag fattar naturligtvis din poäng med jämf med fiskekortet big_smile men strictly speaking sa är naturligtvis svenska körkortet ingen giltig id handling utanför sverige... Själv kämpar jag med tyska posten som naturligtvis egentligen maste acceptera svenskt nationellt id kort (eftersom pass strikt sett inte är nödvändigt att ha) men deras fina SAP-snurra har inget val för det sa de kräver oftast pass.

Normallt sett skall det ju räcka inom eu (i teorin iaf) med att ha ett EU CoC (certificate of conformity) sa lange man inte ändrat nagot pa bilen...

EU CoC (certificate of conformity) räcker sà länge bilmodellen finns för försäljning i landet. Men ibland säljs vissa motormodeller inte i alla länder och ibland fàr folk för sig att flytta samlarbilar. I schweiz pyntar du cirka 4500 chf för besiktningen dà modellen inte finns i registret.

Ski naked! It adds colour to your cheeks! Citera
Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan

Hejs!
Någon som har koll på livet som hantverkare i Chamonix?
Ungefärliga arbetstider, löner, seriösa arbetsgivare?
När är det mer/mindre att göra?

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 3 år sedan

Har inte hantverkat själv i Cham men känner lite folk som snickrat där. Var ganska länge sen men det verkade finnas gott om jobb. Har för mig att det var populärt att jobba för en svensk, kan ha hetat Snickar-Pelle om jag minns rätt. Mycket renoveringar under lågsäsong men även en del nyproduktion.

Ungefär lika mycket skumraskfasoner som i Sverige, man får nog känna sig för på plats ett tag innan man hittar vettigt folk att jobba med. Vet inte om de har importerat lika mycket östeuropeer som vi har men andelen klåpare är säkert konstant världen över ändå, oavsett ursprung. Språkförbistring får man lära sig leva med som invandrare.

Fred-o
246 inlägg
Fred-o 246 inlägg 3 år sedan

Tack för svar! Får åka ner och forska i det !

Snowgod
518 inlägg
Snowgod 518 inlägg 3 år sedan

Lycka till!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook