Hur blir man sponsrad?

maxi97
34 inlägg
maxi97 34 inlägg 6 år sedan

Hej jag tävlar i puckelpist och budgeten har blivit ganska tajt efter vintern så jag undrar hur man gör för att bli sponsrad så man får in lite sponsorpengar.

Svar

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan

Du måste vara tillräckligt bra, du ska synas mycket.

Egentligen dem två sakerna som väger tungt.

Never promise something you can not promise. Citera
maxi97
34 inlägg

Okej e det nån ide att typ ringa till märken och butiker eller e det bara att kötta på och synas? Det går tyvärr bara 6 tävlingar per år i svenska cupen i puckelpist så det e inte så mycket.

GustavJoh
35 inlägg
GustavJoh 35 inlägg 6 år sedan

Ring och prata med de olika märkena som du önskar sponsorkontrakt med. Vissa har också en blankett du kan skicka in.

maxi97
34 inlägg

okej:)

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan

Enklaste sättet är att skicka in en riktigt bra edit på dig själv skulle jag säga iaf!

Dannepanne
105 inlägg
Dannepanne 105 inlägg 6 år sedan

Ashtraymofucku :

Enklaste sättet är att skicka in en riktigt bra edit på dig själv skulle jag säga iaf!

Aa, fast när de gäller pucklepist talar nog tävlingsresultat högre.

maxi97
34 inlägg
maxi97 34 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad maxi97 (6 år sedan)

Sen e det bara att jag e ju inte precis bäst i världen så vad skulle va rimligt. jag kom på 17:e plats i skandinaviska cupen och jag har bara kört skidor seriöst en sesong och har utvecklats enormt. Jag har gått från att bara klara 180s och 360s till att nu även klara upp till 720 och back och frontflip och blivit betydligt bättre i puckeln. Så jag bara undrar vilka företag som ni tror skulle kunna tänka sig att sponsra mig för jag behöver lite extra sponsorpengar eller egentligen vad som helst som kan hjälpa med ny utrustning till nedsatt pris och hjälp till att tex betala lite till träningsläger då jag verkligen satsar på att komma in på skidgymnasiet i Åre.

JaroV
319 inlägg
JaroV 319 inlägg 6 år sedan

maxi97 :

Sen e det bara att jag e ju inte precis bäst i världen så vad skulle va rimligt. jag kom på 17:e plats i skandinaviska cupen och jag har bara kört skidor seriöst en sesong och har utvecklats enormt. Jag har gått från att bara klara 180s och 360s till att nu även klara upp till 720 och back och frontflip och blivit betydligt bättre i puckeln. Så jag bara undrar vilka företag som ni tror skulle kunna tänka sig att sponsra mig för jag behöver lite extra sponsorpengar eller egentligen vad som helst som kan hjälpa med ny utrustning till nedsatt pris och hjälp till att tex betala lite till träningsläger då jag verkligen satsar på att komma in på skidgymnasiet i Åre.

De e typ sånt du ska berätta för just din "dröm-sponsor" eller va man säger.
Meriter
Dina mål
osv.

Dem vill veta varför dem ska just sponsra DIG. Motivera dig för dem.

Never promise something you can not promise. Citera
maxi97
34 inlägg

Asså det känns ju lite osannolikt att jag typ skulle bli sponsrad av typ k2 eller nått annat stort märke, iallafall så jag får fett mycket pengar och gratis skidor och rubbet. Men jag tänker typ om man börjar lite smått med tex skistore eller nått

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 år sedan

maxi97 :

Asså det känns ju lite osannolikt att jag typ skulle bli sponsrad av typ k2 eller nått annat stort märke, iallafall så jag får fett mycket pengar och gratis skidor och rubbet. Men jag tänker typ om man börjar lite smått med tex skistore eller nått

Du kan ju få olika typer av sponsring. Bara för att K2 skulle sponsra dig innebär det ju inte massvis med pengar. Kan ju få produkter till rabatterade priser, tex!

OVesterlund
298 inlägg
OVesterlund 298 inlägg 6 år sedan

Det blir nog inte i så fall att du får fett med pengar och att du får gratis skidor, men du kan ju få grejerna till ett bättre pris!
Kontakta k2 och alla som möjligen skulle kunna sponsra dig (även om du tycker det verkar osannolikt). Du har ju inget att förlora på det! smile

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. Citera
maxi97
34 inlägg

Nej jag vet men asså jag tänkte mer att det kanske e bättre att bli sponsrad av ett lite mindre företag och få en högre sponsringsnivå typ.

maxi97
34 inlägg

OVesterlund :

Du har ju inget att förlora på det! smile

nejdå

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

maxi97 :

Nej jag vet men asså jag tänkte mer att det kanske e bättre att bli sponsrad av ett lite mindre företag och få en högre sponsringsnivå typ.

Generellt så: Mindre företag = mindre pengar = färre sponsrade åkare.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
maxi97
34 inlägg

Ja men nu e det inte precis så att jag behöver en miljon mer typ kanske högst 4-5 tusen

jibbsara
49 inlägg
jibbsara 49 inlägg 6 år sedan

skicka in en edit och skriv lite varför dom ska sponsra dig, vad dom vinner på de osv osv osv

OlaMelin
875 inlägg
OlaMelin 875 inlägg 6 år sedan

Ställ frågan till dig själv - varför ska ett företag sponsra dig?

Varför ska ett företag välja just dig? Har du något som dina konkurrenter inte har? Det kan vara allt från resultat, en stor blogg, en populär videoserie eller någonting som får dig att sticka ut.

Är det endast pengar i handen du är intresserad av? Många skidåkares första sponsordeal innebär att de får köpa till exempel skidor till rabatterat pris, ofta omnämnt som B-spons. Är det något som känns aktuellt?

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 6 år sedan

Spons får man när man är så oerhört duktig i sin sport att man hela tiden syns i filmer, i tidningar och i nyheter m.m.

B-spons som Ola nämner är kanske aktuellt - kanske din klubb har någon deal med rabatt på prylar?
Ett annat sätt att finansiera sina nya skidprylar är att göra som alla andra människor gör - skaffa ett jobb, spara ihop pengar till det du vill ha, köp!

Hänvisar även till stora SPONS-tråden. Massor med nyttig info om spons i den tråden! wink

www.dpsskis.com Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 6 år sedan

Det hela handlar egentligen om hur bra du är på att marknadsföra dig själv och din tänkta sponsors produkter. Det är definitivt mer hur bra man är på att marknadsföra och sälja än hur bra man är på att åka. Det finns ganska mycket exempel på det.

Att som tävlingsåkare få deals på utrustning brukar gå att ordna genom din skidklubb eller din lokala skidshop. Gå dit, prata med dom, visa att du är entusiastisk och kan mycket! Du kanske kommer märka att det till och med var lättare än du trodde!

Lycka till!

livet är en semester Citera
Duffis08
269 inlägg
Duffis08 269 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Duffis (6 år sedan)

Ett tips är att börja som skidlärare. Dels för att få lite extra pengar + att det är bra för företag att du har deras märke på dig framför yngre åkare.

I love HEAD! Citera
maxi97
34 inlägg

Duffis :

Ett tips är att börja som skidlärare. Dels för att få lite extra pengar + att det är bra för företag att du har deras märke på dig framför yngre åkare.

Ja det kanske det är men jag är tyvärr bara 14 år.

axlroslund1
0 inlägg
axlroslund1 0 inlägg 5 år sedan

Det enklaste märket är topstreetwear och butik är enklaresport.se

AbbeLidman
93 inlägg
AbbeLidman 93 inlägg 5 år sedan

Är du tillräckligt bra så får du sponsorer
Simple as that.

SirTM
192 inlägg
SirTM 192 inlägg 5 år sedan

Abbe_L :

Är du tillräckligt bra så får du sponsorer
Simple as that.

Nja, måste ju synas också... wink

Snö är roligt! Citera
J_Gabrielsson
168 inlägg
J_Gabrielsson 168 inlägg 5 år sedan

maxi97 :

Ja men nu e det inte precis så att jag behöver en miljon mer typ kanske högst 4-5 tusen

Du kan nog glömma att få pengar i handen eftersom att företaget inte vinner något på att göra det.
ett företag sponserar för att få in reklam och för att folk ska kunna se "oj, han var duktig undra vilka skidor han kör med!"
Om du skulle få en sponsor från tex k2 så kommer du antagligen få x antal klistermärket att lappa upp dig själv med, sen så måste du någonstans i din video osv nämna företaget. Du lär inte få pengar men kanske du får köpa ett par skidor per år för 30% billigare. Att få sponsor betyder inte att du bara kan glida runt på gratisgrejjer.

naje
89 inlägg
naje 89 inlägg 5 år sedan

Oj vad många svarar exakt likadant. Läser ni inte kommentarerna innan? Är ju inte ens en sida ännu.

För att svara på din fråga:
Att för dig som 14 åring bli sponsrad direkt från ett skidmärke är högst osannolikt, om du inte känner någon som jobbar för leverantören. Som några har nämnt så är det igenom skidklubben som du ska gå. Ofta har klubbar avtal med ett eller flera märken där man kan köpa för reducerat pris men framför allt så brukar dom har rabatter i någon skidbutik.

Den här sporten är dyr och på grund av det så kan tyvärr inte alla hålla på med den. Som några andra nämnde så bör du skaffa dig nått typ av sommarjobb för att kunna spara ihop lite pengar till utrustning och tävlingar. Om du fortfarande om 2-3 år tycker att det är kul och villig att satsa så försök att få helgjobb på till exempel skistore som du nämnde, bara där så har du indirekt "b-spons". Då kanske du undrar hur du skulle kunna få jobb på ett sånt ställe. Ett tips är att kolla om du kan praktisera där, det burkar vara den lättaste vägen in, eller om du inte mot förmodan lär känna någon som jobbar där eller känner någon chef väldigt väl så att denne person kan rekommendera dig.

Men fortsätt satsa och träna så mycket du bara kan, som många andra har nämnt också, se till att synas men var även ödmjuk och trevlig. Allt handlar inte i slutändan om att man har vunnit allt, är man en drygpitt på vägen så kommer ingen vilja jobba med än ändå.

Så summan av allt:
Fortsätt träna
Försök att tjäna lite pengar på egen hand
Försök att skaffa nya bekantskaper inom till exempel klubben för att få rätt kontakter
Var ALLTID trevlig och ödmjuk

Kula82
459 inlägg
Kula82 459 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Kula82 (5 år sedan)

skit i spons från märken. är du så pepp på att komma in på plugget så sök stipendie. Då får du ju faktiskt pengar rakt i handen.

maxi97
34 inlägg
maxi97 34 inlägg 5 år sedan

Väldigt gammal tråd. Redan antagen.

RichardSundh
17 inlägg
RichardSundh 17 inlägg 5 år sedan

maxi97 :

Väldigt gammal tråd. Redan antagen.

Har du någon sponsor nu?

maxi97
34 inlägg
maxi97 34 inlägg 5 år sedan

Nä men fixade finansiering.

heeddaa
1 inlägg
heeddaa 1 inlägg 5 år sedan

hej min fråga är om någon har en bra sminksida

MarcusNilsson1
1 inlägg
MarcusNilsson1 1 inlägg 2 år sedan

Hej jag behöver pengar för jag håller på med legoutställning hur blir man sponsrad

johan
2878 inlägg
johan 2878 inlägg 2 år sedan

MarcusNilsson1 :

Hej jag behöver pengar för jag håller på med legoutställning hur blir man sponsrad

Då skulle jag rekommendera ett annat forum för din fråga
http://www.swebrick.se/

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook