Bästa flygen/ sättet att flyga till Kanada (Whistler) ?

P-to-the-G
37 inlägg
P-to-the-G 37 inlägg 6 år sedan

Tjenare! Jag undrade om någon hade några bra tips när det gäller att flyga från Stockholm till Vancouver? Jag kommer ha väldigt mycket bagage med mig så jag tar gärna tips från rese experterna när det gäller mycket packning. Det skulle också vara grymt om någon hade några tips om vilka flyg bolag som är bästa att kolla på eller om man bara ska leta fram den bästa delen på en jämförelse sida. Tack i förhand för svar! big_smile

danne Citera

Svar

Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (6 år sedan)

Jag har aldrig flugit till Kanada, men jag beställde nyligen flygbiljetter till Tokyo och har flugit lite kors och tvärs tidigare. Kan rakt av säga att det inte bara är att söka rätt på den "billigaste" dealen, för mig är det inte ens det första steget att söka på exakta priser. I ditt fall skulle jag personligen köra på samma metod som jag använde mig av för att leta biljetter till Tokyo, jag skriver en guide wink

1. Överblickskoll. Det finns över 2000 flygbolag i världen, så en första sållning är inte fel. Jag använda mig av killroy.se för att få en ungefärlig koll på vilka bolag som ligger inom budget. Just den sidan använder jag för att den sidan har en grym sökmotor som jag tyckte gav en riktigt bra överblick och hade bra möjligheter att välja olika alternativ.

2. Pålitligt eller inte? Jag vet inte hur det är att flyga till Vancouver, men till Tokyo kan man i alla fall inte flyga direkt från Arlanda. Det är minst ett byte och det är under byten som mer eller mindre alla fall av borttappat incheckat bagage skapas. Om du inte flyger direkt så är mitt tips att börja med att kolla upp hur mycket borttappade bagage de olika flygbolagen du listat från (1.) har. Passa även på att kolla om det står något om punktlighet, att missa ett flygplatsbyte är inte kul! Tänk dig själv att missa 5 skiddagar för att du valde en biljett för 200 spänn mindre med ett flygbolag som blev försenat, eller ännu värre, att vara utan skidorna 2 veckor för att de tappades bort i transfern. För min del gick några flygbolag bort här, bland andra Aeroflot (Rysslands största flygbolag)...

3. Bagageregler... Den här punkten är ett härkejävelskap, för alla olika flygbolag har olika regler (ibland beroende på från och till var i världen man reser dessutom), men det är inte en punkt du vill hoppa över. Kolla upp bagageregler för ALLA olika flygbolag du har kvar i din "låda"! Det kan vara skillnaden på att få ha med sig 1*18 kg incheckat + 8 kg handbaggage och att få ha med sig 2*23 kg incheckat (där en av väskorna är skidor) + 10 kg handbaggage på biljettpriset. Kolla upp vad deras regler för skidor/snowboards är, vad det kostar och så vidare. Om man vill kan man få ner väldigt mycket grejer på 18 kg + handbaggage, men framförallt är det ev. frakt av sportutrustning som kan vara a och o.

3½. Blended eller single malt? Fundera också över om du vill hålla dig till ett flygbolag eller blanda olika. Blandar du olika bolag blir bagagekollen dubbelt- eller trippelt jobbig att hålla koll på, å andra sidan kan man spara väldigt med pengar genom att flyga olika skidbolag. Kombinera med punkt 4 också, hittar du en "blandbiljett" för 4000 kronor mindre än vad du fått betala för att flyga ett bolag kanske det är värt det, skiljer det inte mer än någon hundring, not so much. Jag valde att hålla mig till ett bolag för att de jag hittade hade grymma bagageregler och dessutom bland de bästa priserna. Och jag litar på dem. Ingen anledning att inte flyga blandbiljett in that case!

4. Pricecheck, formerly known as "Vad i helvete?". Flygbiljetter kan skilja grymt i pris, inte bara beroende på vilka du faktiskt flyger med, utan även vilken dag du flyger (mitt personbästa hittils är att ha sett 4000 kronor skilja mellan två flygpriser på dagarna intill varandra). Något som också spelar in är vilka du bokar genom. Om du har ett specifikt datum för ut- och hemresa är det bara hoppa in på momondo.se och börja söka (du kan kryssa i vilka olika flygbolag som är okej) och sedan jämföra priserna på de flygbolagen du kommit fram till är okej och inte, samt olika ställen att beställa biljetterna på.

Om du däremot är flexibel med resedatum (saves you moneh!) blir det lite trassligare. Momondo har ingen vidare översikt på sina sökningar och jag har i alla fall inte hittat något alternativ för att göra sökningar över flera dagar. In på killroy igen och börja leta reda på vilka datum som är bäst för dina olika flygbolag! Efter det är det bara knappa in de datumen på momondo och börja jämföra priser (glöm inte att räkna med ev. tillägg för skidor).

5. Slutspurten. de flygbolagen som hade billgaste biljetter (billigaste och sedan typ 500-1000 kronor över det), gå in på deras hemsidor och kollar vad de tar för biljetter om du köper direkt via dem. Ibland är det billigare än att köpa via en extern firma.

6. ???

7. Profit!

Jag tackar för mig och hoppas att det var till hjälp, nu ska jag gå och lägga mig och försöka sova igen.

Ps. Vad gäller specifika flygbolag så får jag med Swiss åka med 2*23 kg incheckat och handbagage på 8 kg till Japan utan extra kostnad förresten, så ska du ha med dig mycket prylar kan det vara värt att kolla upp. Det kan ha varit någon specialgrej för destinationer i Japan eller östasien dock, jag minns inte... Anyway, cheers!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 6 år sedan

Har för mig att iceland air har relativt bra biljetter. Lufthansa har även nagon drive nu men där far du betala för laggen.

Frankfurt Citera
AnteeL
187 inlägg
AnteeL 187 inlägg 6 år sedan

Jag flög Sas/United Airlines från Arlanda till Calgary med ett byte i Chicago. Gick hur bra som helst och fick ett helt ok pris. Som sagt så tjänar man ganska mycket på att vara några dagar flexibel när man bokar. En grej som störde mig lite var att vi mellanlandade i USA. Man behöver söka ESTA + gå igenom immigration där vilket tar tid och är allmänt jobbigt. Så om det är möjligt så försök att skippa transfer genom USA. Vet att många brukar köra transfer i Frankfurt, Amsterdam eller London. Det är smidigare.

Jag använde mig av flygresor.se när jag bokade. Lätt att hitta. Det är i jämförelse till Kilroy ingen resebyrå. Där kan du lätt söka efter flyg och sen boka direkt genom flygbolagen, än att gå genom en resebyrå. Resebyrå är kanske smidigare, men de tar alltid en avgift och du kan tappa vissa förmåner vid bagagekaos osv. Kolla noga innan.

Hejs

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 6 år sedan

Flög till Calgary med Canadian Airlines. SAS först till london sedan bytet och direktflyg till Calgary. SAS tar som vanlgit överpriser och är känsliga med bagaget, men CA sket i att jag hade massa övervikt och ingen kostnad för skidorna hem big_smile Billigt var det med, ca 5000. Men som de ovan sagt, kolla runt bland alla bolag och plus/minus 1-2 dagar mot vad du egentligen vill flyga kan göra väldigt mcyekt på pris och flygtid. Ibland är det itne fel att betala 500kr extra och få det överstökat på 11 timmar istället för att spendera en natt på en flygplats. Sök runt på alla sökmotorer du hittar, te.x supersavertravel.se, flygresor.se, allaflygbilljetter.se etc. Finns hur många sånna sidor som helst. Men över 6000 ska du itne behöva betala och ändå inte ha gigantiska mellanlandningstider.

Vattendroppe
3030 inlägg
Vattendroppe 3030 inlägg 6 år sedan

AnteeL :

Resebyrå är kanske smidigare, men de tar alltid en avgift och du kan tappa vissa förmåner vid bagagekaos osv. Kolla noga innan.

Dock har resebyråer ofta upphandlingspriser. Min erfarenhet är snarare att det oftare är billigare att flyga med en resebyrå (typ killroy, travellink och allt vad de heter), men som sagt inte alltid. Men ja, man ska kolla upp jävligt noga så man inte blir av med förmåner.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook