Tankar kring ditt "quiver" inför 12/13 (Once again)

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 6 år sedan

Vattendroppe :

herrgard :

"You're gonna have a bad time" wink

Den som lever får se smile Personligen tror jag att föraktet mot dynafit mest beror på att folk är rädda för förändring!

Tror mer det beror på att alla på freeride hoppar 20 meters drop varje dag och när de landar aningen snett så löser Dynafit ut. Med DIN 18 racebindning skruvad i botten så sitter skidorna kvar.

Personligen så väntar jag på att få testa mina Dynafit Radical på DPS 112RP Pure. Hoppar jag något överdrivet så lär jag ramla ändå oavsett bindning även om jag normalt sett är jävligt ståsäker.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

snorkel :

Vattendroppe :

herrgard :

"You're gonna have a bad time" wink

Den som lever får se smile Personligen tror jag att föraktet mot dynafit mest beror på att folk är rädda för förändring!

Tror mer det beror på att alla på freeride hoppar 20 meters drop varje dag och när de landar aningen snett så löser Dynafit ut. Med DIN 18 racebindning skruvad i botten så sitter skidorna kvar.

Personligen så väntar jag på att få testa mina Dynafit Radical på DPS 112RP Pure. Hoppar jag något överdrivet så lär jag ramla ändå oavsett bindning även om jag normalt sett är jävligt ståsäker.

Absolut det som det handlar om. Men eftersom jag börjar bli gammal (hela 26 (!!!!!)år = pension) så börjar jag snegla bort från 20m+ (det finns större klippor), och blickar mer mot dynafjo.....fit och kroppsstrumpa. Det ska bli ett angenämt nöje att denna vinter få gå på tur, utan att bli svettig cool

Generiskt citat som alla gillar! Citera
mangeD
Online 25 inlägg
mangeD 25 inlägg 6 år sedan

Park: Kör på ett par gamla och slitna Salomon thruster 181 som hängt med en hel del år nu. De funkar ändå helt okej och eftersom att man är fattig och för tillfället arbetslös så blir det ingen uppdatering på denna front iår heller tyvärr.

Puuder: Köpte inför förra vintern ett par Salomon rocker 2 184 och dessa underbara plankor kommer jag köra på nu till vinter också. Det var efter att ha sett alla fina youtubeklipp och recensioner om dem som jag bara va tvungen att skaffa ett par! Detta är mina första riktigt renodlade lössnöskidor så jag kan inte direkt jämföra med några andra skidor men de är ju helt klart hur sköna som helst! Funkar dessurom i stort sätt över hela berget utan några större problem.

Det jag dock är grymt sugen på till denna vintern är att ha möjlighet att tura, kommer isåfall bli kortare liftnära turer. Och man har ju hört en hel del bra om Salomon guardian 16 och rent spontant av vad man läst på nätet så får jag känslan av att Guardian är av bättre kvalitet gämfört med Dukesen? Eller är det skit samma, de funkar lika bra båda två?
Har även kikat på MFD Alltime som skulle bli en något billigare lösning än guardian/duke och jag kan dessutom behålla mina trogna och pålitliga STH 14. Är MFD något att fundera på överhuvudtaget? Är det ren skit? Eller vad är det positiva med dem? Tacksam för lite tips;)

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

För turande i norden samt piståkning: Ski Logic Howitzer med Dynafit Vertical FT. Ersätter Dynastar 6th Sense Slicer med Look.

För turande och Japanskt puder: Ski Logic Rock Star med Dynafit Radical FT. Ersätter K2 Pontoon med Jester och Trekkers. Tror att R-S mjukhet och form kommer bli fantastisk i Japansk skog.

Funderade länge på ett par Guardian till R-S huvudsakligen för att kuna använda mina Strolz. Dock passar innerskon till dem utmärkt i mina Scarpa Mastreale. Naturligtvis blir gåfunktionen avsevärt sämre än orginal innerskon men passformen är oslagbar. Tar endast med mig Scarpaskalen men båda paren innersko till Japan. Vikskillnaden mellan Scarpa och Stroltz är 900gr per pjäxa, Jester+Trekker 1100gr tyngre än Dynafit, Pontoon 300gr tyngre än Rockstar. 2,3 kg per fot gör en ganska stor skillnad.

T-son Citera
Tornkvist
52 inlägg
Tornkvist 52 inlägg 6 år sedan

Detta är sannerligen en nördig tråd. Det är många av er som har ett gäng skidor att välja på alltså.
Måste vara ganska jobbigt ibland. Total beslutsångest liksom.

Själv har jag senaste säsongerna kört på Salomon Lord med någon Look 14-bindning. Enklare så. Inte så spännande kan tyckas men eftersom jag åkt mest i skandinaviska fjällen har det funkat ganska bra, även om man varit sugen på fetare skidor. Men förra säsongen lyckades jag pricka ett redigt dump i Hemsedal och då blev man ju sugen på något bredare. Spanade mycket på Armada JJ och Francis Bacon. Hittade ett par begagnade Armada JJ med Marker Baron som jag nu har i min ägo och hoppas ska skänka mig glädje i vinter. Vet ju att det är en skida som vissa ogillar, men jag hoppas att jag ska bli nöjd. Vi får väl se!

För övrigt är det ju idioti att börja kolla på skidor i augusti. Nu står dom här lutade mot väggen i lägenheten och abstinensen är total..

Skiing is a serious addiction Citera
powdergod
5 inlägg
powdergod 5 inlägg 6 år sedan

Atomic Automatic 193 med Rottefella NTN freedom, kommer fra sport conrad på mandag:D

herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 6 år sedan

mangeD :

Har även kikat på MFD Alltime som skulle bli en något billigare lösning än guardian/duke och jag kan dessutom behålla mina trogna och pålitliga STH 14. Är MFD något att fundera på överhuvudtaget? Är det ren skit? Eller vad är det positiva med dem? Tacksam för lite tips;)

Detta är vad jag har kommit fram till efter att ha skannat internet på information om MFD:

+ Du kan köra dina favoritalpinbindningar (så länge det är någon av de MFD stödjer wink.
+ Höjden över skidan blir lägre än med duke (och ungefär lika som guardian).
- Dyra. De ska tydligen bli billigare i år men $280 är fortfarande ganska mycket för ett par aluminiumplattor.
- Ändrar flexet på skidan. Tydligen blir det styvare under foten. Somliga verkar tycka detta är ett plus wink
- Tunga.
+/-? Hållbarheten. De är ju rätt nya men verkar dock rätt biffiga.

Jag har läst om folk som älskar dem och andra som inte alls är förtjusta. Tyngden och att de ändrar flexet på skidan verkar vara det som stör mest och är även anledningen till att jag väljer bort dem i årets quiver smile Fast nu har jag ju inte testat dem utan bara läst vad andra tycker.

Trevlig och rekommenderad läsning: MFD ALLTIME Alpine Touring Binding | Blister Gear Review

mangeD
Online 25 inlägg
mangeD 25 inlägg 6 år sedan

herrgard :

mangeD :

Detta är vad jag har kommit fram till efter att ha skannat internet på information om MFD:

+ Du kan köra dina favoritalpinbindningar (så länge det är någon av de MFD stödjer wink.
+ Höjden över skidan blir lägre än med duke (och ungefär lika som guardian).
- Dyra. De ska tydligen bli billigare i år men $280 är fortfarande ganska mycket för ett par aluminiumplattor.
- Ändrar flexet på skidan. Tydligen blir det styvare under foten. Somliga verkar tycka detta är ett plus wink
- Tunga.
+/-? Hållbarheten. De är ju rätt nya men verkar dock rätt biffiga.

Jag har läst om folk som älskar dem och andra som inte alls är förtjusta. Tyngden och att de ändrar flexet på skidan verkar vara det som stör mest och är även anledningen till att jag väljer bort dem i årets quiver smile Fast nu har jag ju inte testat dem utan bara läst vad andra tycker.

Trevlig och rekommenderad läsning: MFD ALLTIME Alpine Touring Binding | Blister Gear Review

Tackar för trevlig och bra information + länken!
Jag har dragit lite liknande slutsatser och jag kan helt klart hålla med om att det känns som ett ganska dyrt pris på ändå en relativt enkel konstruktion. Dock trevligt att dom ska sänka priset till iår som du sa!
Just tyngden är inget jag direkt lägger största fokus på med tanke på att jag inte kommer göra några längre turer.
Ang att skidan blir styvare med den monterad är inget jag själv läst om, utan snarare om deras "Free Floating Chop Block" som gör att skidan behåller sin normala flex, men det kanske inte stämmer? Eller kanske inte fullt ut..
Det skulle jag nog rent spontant se som ett minus om det var så.

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan

Blir väl att sälja S7orna och slalomlaggen från i fjol då man är en fattig student sad
Och istället, förhoppningsvis, ha råd med Rocker 2 115 och på med Guardian samt hudar, sen får vi se om man slutar hos kronofogden eller ej... big_smile

PNyberg
4251 inlägg

A0S :

Blir väl att sälja S7orna och slalomlaggen från i fjol då man är en fattig student sad
Och istället, förhoppningsvis, ha råd med Rocker 2 115 och på med Guardian samt hudar, sen får vi se om man slutar hos kronofogden eller ej... big_smile

Hmm..inte så fattig student ändå. Men kanske fattig student to be wink

A0S
203 inlägg
A0S 203 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

A0S :

Hmm..inte så fattig student ändå. Men kanske fattig student to be wink

Ja det är väl bara inse att man har fastnat för den mest materiella vintersporten... och när man läser den här tråden samt sitter o dreglar i pryldatabasen så blir ju köpabstinensen inte direkt lättare att tränga bort hehe tongue

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad limegreen (6 år sedan)

kör ju vidare på mina völkl v-ski explosive, pga: less is more, fortfarande en stabil/tillitsfull tro-tjänare, apful grafik (alltså i, försök till, provokativt syfte) som inom 5-10 år kommer vara tok-inne igen (avd. "helvete vilka retro-sköna lagg killen har"), med åren förlorar de urstyrkan från fabrik (precis som ägaren) så de följer min stilla utveckling utför till mer lekfull/charmant åkning. tilläggas bör att jag även tillhandahåller ett par gamla extrem med ca 90-midja då den för sinnet ofrämjande åre-väderleken tar en med storm.

och: har ett par omonterade fischer watea 101:or som ligger å väntar på skruvning. huruvida de blir monterade under detta årtionde beror helt på utgången i nästa riksdagsval. det gäller att på ett sunt sätt ligga steget före och vända kappan efter vinden. fråga (såvida inte tidigare tråd berört detta): när blir fischers friåknings-lagg eftertraktade (även hos icke genomäkta bergsgetter)?? de har ju kommit ikapp någorlunda på grafiken, men vad är den allmänna uppfattningen om dom (freeride-maffian får härmed gärna säga sin ärliga åsikt)?? klämmer skon att skidans egenskaper anses för tråkig/olekfull eller hänger gammal stämpel kvar att fischer bara är för käppnötare å radhusfolk med längd-ambitioner?

en annan fundering: åsikter/omdöme om atomic access & ritual; för mjuka som one-quiver? har ej provat dessa men känns annars som prisvärda val som one-quivers i svensk terräng.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

limegreen: vad menar du med quiver? menar du kanske one-quiver? I princip motsatsen till quiver alltså.

Fischers friåkningslagg har de senaste åren varit för korta mjuka och traditonella med för mkt camber enligt mig.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad limegreen (6 år sedan)

@ JL76 (går det för sig att skriva @ .. till den man svarar? har fortfarande ej förlikat mig med den virtuella ny-svenskan)
jo du har rätt vilket nu är till-rättat. det var one-quiver jag syftade på. på tal om one så är 1 gång ingen gång, enligt gammal mongolisk folktro. men om man vänder på steken: jag kanske nyss myntade det nya, släpiga och sköna sättet att i skidkretsar benämna one-quiver på; dvs ´quivers cool det har ju ingen logisk uppbackning då det isf skulle innebära flera uppsättningar av uppsättningar skidor. att drömma är bra för husfriden smile

PNyberg
4251 inlägg

En bit av mitt nya quiver smile
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/30370_10152256175020567_1294642657_n.jpg

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 6 år sedan

Titan? Radical FT? Eller Plum?

- Hel och ren? - Citera
Vattendroppe
3029 inlägg
Vattendroppe 3029 inlägg 6 år sedan

MarkusO :

Det är en radicalbindning i alla fall, syns på låsarmen!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
herrgard
362 inlägg
herrgard 362 inlägg 6 år sedan

PNyberg :

En bit av mitt nya quiver smile

Porrigt smile

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jocke_torkelson (6 år sedan)

Gilla!
Ska bli kul att höra vad du säger om pjäxorna. Your text to link here...
T-son

T-son Citera
jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

MarkusO :

Pjäxorna torde vara de nya Mercury.
http://www.dynafit.com/product/shoes/mercury-tf

T-son Citera
Blide
804 inlägg
Blide 804 inlägg 6 år sedan

Mycket stiligt, FreeTouring så det skriker om det :-)

Ska prova något liknande jag med, men väntar tills jag har fått prylarna med att skriva här så att det kan följa med en bild också.

Någon i Göteborg som vill köpa inserts och dela på frakten? Finns ett prisvärt 100-pack på bindingfreedom.com...

PNyberg
4251 inlägg

jocke_torkelson :

MarkusO :

Mercury it is smile
Än så länge har jag bara torr-testat dem. Sitter betydligt bättre på min fot än vad alla andra turpjuck gör...minus en enda detalj. Mitt på vristen får jag en sjuuuk tryckpunkt, men bara när jag har Dynafit innerskon. Har testat med mina gamla intuition innerskor från mina full-tilt, och då kände jag inget alls.
Hoppas på att det blir bra efter att jag har värmt dem smile

Styvheten känns ungefär som mina Full Tilt flex8....vilket är just right för mig smile
Hade gärna sett att man kunde ändra skaftvinkeln något. Har en känsla av att det kanske kommer att kännas något för upprätt. Detta får jag veta på premiärturen på söndag smile

Vad jag är mer spänd på är bindningarna och tådelen. Jag tror att jag inte kommer att testa med tån "öppen", då jag inte vågar det. Jag lär nog köra med första hacket...dvs inte helt låst. Det känns som att den håller kvar "lagom" mycket då.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan

Blide :

Mycket stiligt, FreeTouring så det skriker om det :-)

Ska prova något liknande jag med, men väntar tills jag har fått prylarna med att skriva här så att det kan följa med en bild också.

Någon i Göteborg som vill köpa inserts och dela på frakten? Finns ett prisvärt 100-pack på bindingfreedom.com...

Jag vill gärna det. Men bor mer väst om Gbg om det är oki?

Skulle vilja ha det på mina DeathWish och mina Bibby wink wink wink Fast behöver kanske mer än 50 st då? Skall du beställa skruvar till bindningar oxå?

Vattendroppe
3029 inlägg

PNyberg :

Vad jag är mer spänd på är bindningarna och tådelen. Jag tror att jag inte kommer att testa med tån "öppen", då jag inte vågar det. Jag lär nog köra med första hacket...dvs inte helt låst. Det känns som att den håller kvar "lagom" mycket då.

Äh, fega inte ur nu! Om du tar hand om bindningen ordentligt kommer den sitta som berget.

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jocke_torkelson (6 år sedan)

PNyberg :

jocke_torkelson :

MarkusO :

Mercury it is smile
Än så länge har jag bara torr-testat dem. Sitter betydligt bättre på min fot än vad alla andra turpjuck gör...minus en enda detalj. Mitt på vristen får jag en sjuuuk tryckpunkt, men bara när jag har Dynafit innerskon. Har testat med mina gamla intuition innerskor från mina full-tilt, och då kände jag inget alls.
Hoppas på att det blir bra efter att jag har värmt dem smile

Styvheten känns ungefär som mina Full Tilt flex8....vilket är just right för mig smile
Hade gärna sett att man kunde ändra skaftvinkeln något. Har en känsla av att det kanske kommer att kännas något för upprätt. Detta får jag veta på premiärturen på söndag smile

Har samma problem. I mitt fall får både Strolz och Scarpa innerskorna följa med till Japan. Tyngre/bättre/varmare/javettefaan...... Tådelen är en mental fråga du måste komma över. (We have all been there)

T-son Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 6 år sedan

Hasse_Lindborg :

Blide :

Jag vill gärna det. Men bor mer väst om Gbg om det är oki?

Skulle vilja ha det på mina DeathWish och mina Bibby wink wink wink Fast behöver kanske mer än 50 st då? Skall du beställa skruvar till bindningar oxå?

I'm in.
Hasse: Inget begränsar väl till futtiga 100st?

- Hel och ren? - Citera
Blide
804 inlägg

Gott. Nä det går väl alltid att köpa fler :-) Blir köper mycket mer är nog killen som driver det där inte den som är den utan kan säkert ge lite rabatt, frågan är bara om vi kanske förlorar på det IOM att chansen för tullfritt blir rätt liten med en stororder.

Jag ska minst köpa till två uppsättningar speed radical och passande skruv.

JTW
40 inlägg
JTW 40 inlägg 6 år sedan

Vet ikke hvordan tollgrensen er i Sverige, men i Norge kommer man raskt over tollgrensen (NOK 200)
Fikk nå likevel 200 inserts + litt verktøy i posten her om dagen uten at det ble betalt noe ekstra, så tollvesenet får ikke med seg alt.
Sjekk ut denne tråden på tgr for litt rabatt.

Hasse_Lindborg
2923 inlägg
Hasse_Lindborg 2923 inlägg 6 år sedan

Måste kolla vilken Dynafit det jag har och sedan ha till Guardian oxå. När skall du beställa?

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (6 år sedan)

Jag köpte 100 inserts + lite annat i år och blev då ingen tull, kommer ju ändå i brev.

Åk mer jobba mindre! Citera
Blide
804 inlägg

Hasse_Lindborg :

Måste kolla vilken Dynafit det jag har och sedan ha till Guardian oxå. När skall du beställa?

Jag verkar ha halkat in på en räkmacka och fått ta del av ett paket med inserts som redan är påväg, vet detta inom 1 v och i så fall behöver jag inte lägga någon beställning...

Torrfarfar
0 inlägg
Torrfarfar 0 inlägg 6 år sedan

Ska införskaffa mig ett par tur pjuck , har för tillfället en wailer 112 med guardian men är inne på att skaffa en hardside med dynafit. Pjäxorna jag har nu är ett par nordica speedmachine 130, vill ju fortfarande ha en ganska styv pjäxa men vill ju inte att den ska väga bly.

Kollat på cochise 120 och maestrale men det är ju en sån djungel. Utbytbara sulor är ju ett plus men maestralen är ju så mkt lättare. Skulle var väldigt tacksam för input eftersom det bär av till chamonix om 3 veckor.

Vattendroppe
3029 inlägg

Torrfarfar :

Kollat på cochise 120 och maestrale men det är ju en sån djungel. Utbytbara sulor är ju ett plus men maestralen är ju så mkt lättare. Skulle var väldigt tacksam för input eftersom det bär av till chamonix om 3 veckor.

Mitt största misstag när jag köpte nya dojjor för två år sen eller vad det var är, enligt mig själv, att jag valde ett par skor med utbytbar sula. Bortsett från att mina skidor delaminerade, så att jag var tvungen att hyra skidor under familjeveckan i alperna det året har jag aldrig någonsin saknat alpina sulor (skidor jag hyrde hade dessutom ett par Griffon-bindningar, så det hade inte varit några problem). Så mitt råd är att skita i aspekten angående utbytbar sula helt och hållet, det bidrar med så ytterst lite att det inte spelar någon roll. Vill du ha en alpinbindning är det bara köra markers royal family (utom jester pro).

Torrfarfar
0 inlägg

Men går det i huvudtaget att köra med vibam sulor i guardian, har bara salomon bindningar på mina skidor nämligen. Vissa säger att det funkar bra andra säger att det inte funkar alls...
Annars verkar ju cochise som en schysst pjäxa, lit tung men i övrigt bra..

Vattendroppe
3029 inlägg

Torrfarfar :

Men går det i huvudtaget att köra med vibam sulor i guardian, har bara salomon bindningar på mina skidor nämligen. Vissa säger att det funkar bra andra säger att det inte funkar alls...
Annars verkar ju cochise som en schysst pjäxa, lit tung men i övrigt bra..

Det går, men horisontalutlösningen blir oförutsägbar och fungerar dåligt. Finns diskussioner om det på TGR du kan kolla upp! (Finns ju dock vibram-sulor med plastbitar som ligger i kontakt med AFD:n, de ska fungera bra i alpinbindningar och guardian.)

Torrfarfar
0 inlägg

Tack för snabba svar smile

LawndartGustav
1096 inlägg
LawndartGustav 1096 inlägg 6 år sedan

Det är inte ett problem lite lim/(silvertejp) kan fixa:)

Åk mer jobba mindre! Citera
jonny
171 inlägg
jonny 171 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad jonny (6 år sedan)

Fast nu avråder Marshal i TGR-tråden att inte använda just Maestrale med Guardian. Cochise ska dock funka skapligt.

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 6 år sedan

Köpte ett par Cochise light, ganska lätta (mina väger 1680g stl 27,5),utbytbara sulor, skönt flex och bra gåläge. Dessutom slipper man fippla med en lös tunga. Men inte hunnit åka på dom ännu så allt är "carpettesting" smile. Men det handlar väl mycket om vilken pjäxa som passar din fot bäst.
Om det nu säger nått så tyckte jag cochise light, maestrale RS och Mercury var ungefär lika styva i affären. Maestrale och the One tydligt mjukare.

Blide
804 inlägg

Ska slänga i powerwraps och booster-strap i mina TLT5P och tillsammans med orginal innerskorna fixa den ultimata rese-kombo-pjäxan :-)
Återkommer med resultatet.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook