Japan 2013

beckas
0 inlägg
beckas 0 inlägg 6 år sedan

Hej! Jag och min pojkvän funderar att åka till Niseko 17 jan - typ sista februari. Är det någon som har några fler tips på billiga boenden som man kan bo på under så lång tid?

Hur mycket får man betala ungefär för ett säsongskort i Niseko? Och, behöver man ha hemresan bokad innan man reser in i Japan? Någon som vet hur rummen som är " Japanese -style" är att bo i?

caile91
10 inlägg
caile91 10 inlägg 6 år sedan

tjena tjena har forskatoch forskat en massa nu och är fortfarande osäker på allt då alla bud är olika beroende på var mna läser. Vad som verkar vara säkert är att average snow i hokkaido är betydligt högre än på honshu (15 vs 10 meter give or take) men hur är kvalitén på snön är hokkaido-pudret mycket bättre (torrare) än honshu-snön, då tänker jag närmast på hakkuba området.
tacksam för alla svar !

JAndersB
293 inlägg
JAndersB 293 inlägg 6 år sedan

Hej alla!
Har begärt priser på boende 13 nätter v7-8 i Niseko och Hakuba, på lodge eller BB. Lägsta 254000 JPY och medel runt 600000 JPY, alltså 30000 SEK - 60000 SEK för 3 personer! Kan bara säga att husbilen vi använder i Europa börjar bli en bättre och bättre affär...

A-Pow
128 inlägg
A-Pow 128 inlägg 6 år sedan

JAndersB :

Hej alla!
Har begärt priser på boende 13 nätter v7-8 i Niseko och Hakuba, på lodge eller BB. Lägsta 254000 JPY och medel runt 600000 JPY, alltså 30000 SEK - 60000 SEK för 3 personer! Kan bara säga att husbilen vi använder i Europa börjar bli en bättre och bättre affär...

Låter ju onekligen sjukt dyrt. vi betalar 3000 per person (9000totalt för tre personer) detta är i niseko, för 14 nätter

JAndersB
293 inlägg

På vilket ställe har ni hittat det OK priset?

A-Pow
128 inlägg

kanon log house samt Aspara Lodge. vi kommer att bo på Aspara, då det inte fanns några plattser kvar på kanon när vi skulle vara där. bara att skicka mail å fråga smile

JAndersB
293 inlägg

Det blev Aspara Lodge för oss också - v7-8.

Aspens
69 inlägg
Aspens 69 inlägg 6 år sedan

Hallå!

Jag och två polare ska till hakuba från slutet av januari till slutet av fabruari, och har en del frågor som fortfarande är lite oklara:

Vi ska bo på Hakuba alps Backpackers, är det någon som hört nått om stället?

Planen är att vi ska åka tåg och sen byta till buss för att ta oss till Cortina, är det någon som har ett smidigare alternativ eller vet om man kan köpa typ månadskort på tåget?

Är det någon som har eller vet vart man kan få tag på terrängkartor över Cortina?

Snöiga hälsningar
Mattias

jocke_torkelson
129 inlägg
jocke_torkelson 129 inlägg 6 år sedan

Jag kommer att bo där under den tiden. Åker hem 3e Feb. Bodde där förra vintern. Själv tycker jag det är värt att ta den extra kostnaden att åka med Chuo Taxi från flygplatsen till Hakuba. Taxin väntar på dig och tar dig hela vägen fram till dörren på Backpackers. Väldigt bekvämt efter en lång resa med massa bagage. http://www.chuotaxi.co.jp/index.php?id=8
Men varför ska du åka med buss till Cortina? Eller pratar du om de dagar du ska åka där. Då går det gratisbuss från Centret.

//T-son

T-son Citera
Aspens
69 inlägg

Härligt!

Jo det blir nog taxi från flyget till boendet.

På vandrarhemmet sa dom att det va många som åkte tåg och sen buss för att ta sig till Cortina, så vi antog att det va så man gjorde.

Vad menar du med centret? och hur tar man sig dit? för om vi förstod det rätt bor vi ca. 2 km utanför själva byn, är detta rätt?

/Mattias

jocke_torkelson
129 inlägg

Det mesta boendet är en bit utanför (i alla fall till detta pris). Det går skidbussar i hela området. Backpackers till Happo One ca 5 min. Promenad ca 20. "Centret" är alltså liftkort försäöjningen för säsongskort/turistbyrå/busscentral. Ligger mitt i Hakuba. Ni/vi kommer ju att bo i ett område som heter Echoland.
Har man åkt South Face kan man glida hela vägen till dörren.
Visste inte att det gick tåg till Cortina. Var där ca 5 ggr förra säsongen.

//T-son

T-son Citera
Aspens
69 inlägg

Det låter perfekt!

Aspens
69 inlägg

Måste bara förtydliga en sak, visst bor du, //T-son, på hakuba alps backpackers och inte Mt Hakuba Backpackers.

/Mattias

jocke_torkelson
129 inlägg

Sorry! Du har rätt. Jag kommer att bo på Mt Hakuba Backpackers. Kände inte till det andra stället. My bad.
//T-son

T-son Citera
Ostberg
27 inlägg
Ostberg 27 inlägg 6 år sedan

Någon som varit i nozawa onsen? Är det värt att ta med turutrustning?

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

Ostberg :

Någon som varit i nozawa onsen? Är det värt att ta med turutrustning?

all åkning sker under trädgränsen, även i sidecountryt. minns inte om man öht kan gå till något ovanför. är det inte jättemycket besvär hade jag tagit med, nozawa är inte så stort att du kör ospårat inbounds många dagar efter snöfall.

styrbjornnordin
0 inlägg
styrbjornnordin 0 inlägg 6 år sedan

uuuh! abstinens!

nån mer som e i niseko mellan 28 dec - 6 jan?

whippo
34 inlägg
whippo 34 inlägg 6 år sedan

Åker dit 1/1 - 10/1 med Xtravel. Nästa år kanske det blir säsong i Japan.

styrbjornnordin
0 inlägg

3/12/12

A-Pow
128 inlägg

Liten uppdatering från Niseko idag!

target="_blank" rel="nofollow">Niseko dagens uppdate

Ensio
20 inlägg
Ensio 20 inlägg 6 år sedan

Tjena alla,

Vi är två finnar som drar ti Hakuba i mitten av januari till slutet av januari.
Betalade ca 700 € för 14 dagar, fixade boende via booking.com, billigt skulle jag säga.
Transporten tänkte vi fixa via Tåg, då vi stannar 2 dag före skidresan i Tokio.

Vi har kollat lite info på:

http://wikiski.com/wiki/index.php/Hakuba_valley
http://www.poachninja.com/wiki/hakuba-area

Dela o hör av er för mera info gällande liftkort samt förbindelsen mellan happone och cortina?

Förstod även att det är vanligt att skicka skidor +utrustning per transport i förväg till hotellet?

styrbjornnordin
0 inlägg

Hur fira nyår då? Är det bara en massa snordyra luxurypalats med dresscode å klinga i glaset med lillfingret i luften?

Vattendroppe
Online 3040 inlägg
Vattendroppe 3040 inlägg 6 år sedan

slubbas :

Hur fira nyår då? Är det bara en massa snordyra luxurypalats med dresscode å klinga i glaset med lillfingret i luften?

Fira med att åka skidor, duh.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 6 år sedan

För att spä på er abstinens ytterligare! Förvänta er inget mindre av er Japanresa än vad ajg fick på filmen smile

Vannish
399 inlägg
Vannish 399 inlägg 6 år sedan

Hur tänker folk med pengar. Tar ni ut där nere eller har ni med en rejäl summa pengar? Har hört att det ska vara vissa begränsningar med att betala med kort...

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

Vannish :

Hur tänker folk med pengar. Tar ni ut där nere eller har ni med en rejäl summa pengar? Har hört att det ska vara vissa begränsningar med att betala med kort...

Jag tar med mig Yen då det går att betala med visa där man köper liftkort (gäller Niseko).

Behöver jag mer cash så får jag leta upp bankomat som accepterar visa.

MrHotDog
129 inlägg
MrHotDog 129 inlägg 6 år sedan

Ni som har koll, behöver man adapter till strömkabeln? Åker ner i januari.

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

MrHotDog :

Ni som har koll, behöver man adapter till strömkabeln? Åker ner i januari.

Yes, dem kör med samma som i USA/Kanada.
110v 50/60Hz

Vannish
399 inlägg

Okej, kommer nog ta med mig pengar för att i värsta fall klara transfern iaf. Sen får jag isf leta upp bankomat! Vi ska ju bara till Hakuba så..

Denna adaptern köpte jag:
http://www.jula.se/reseadapter-400373

Finns ju denna också om man vill ha en mindre:
http://www.jula.se/reseadapter-usa-japan-404038

Finns säkert på de flesta teknikhandlare

Christer_H
58 inlägg
Christer_H 58 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Christer_H (6 år sedan)

Japp då fick man det klart!
Inget Japan i år...min resekompis bangar sad

Hört att Ulricehamn har bra med snö wink

Hx
8 inlägg
Hx 8 inlägg 6 år sedan

Vannish :

Tancoll :

Jag tar med mig Yen då det går att betala med visa där man köper liftkort (gäller Niseko).

Behöver jag mer cash så får jag leta upp bankomat som accepterar visa.

Cash is King i Japan. Men det finns dock en "Bankomat" i Niseko som jag använt både gångerna jag varit där. Det ska funka att ta ut Cash med både Visa och Mastercard.

Liftkortet kan man som tidigare nämnt betala med kort.

Vannish
399 inlägg

Nu ska vi ju till Hakuba och inte Niseko men får hoppas att man kan ta ut pengar där med! smile

snej
Online 788 inlägg
snej 788 inlägg 6 år sedan

Bankomat fanns ifjol på 7-11

Salomon/Atomic Citera
jocke_torkelson
129 inlägg

Det fanns även en bankomat nere vid Hakuba station förra året. Säsongskort gick inte att köpa med kort förra säsongen utan det var kontanter som gällde.

T-son Citera
Vannish
399 inlägg

Har hört talas om att man måste ha kontanter vid liftkorten. Tror vi kom fram till att det knappt lönade sig med säsongskort för oss.. Men har inte bekräftat detta själv. Vi ska ju trots allt stanna där 1 månad, så säsongskort känns som det borde vara billigare. Men men!

Aspens
69 inlägg

Cortina har månadskort för 14 000 ypn som vi ska köra på

/Aspen

J-P
Online 79 inlägg
J-P 79 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad J-P (6 år sedan)

Kommer vara i Japan 30 december till 10 februari. Första 3 veckorna kommer jag vara i Myoko, eventuellt på avstickare till Madarao och Nozawa eller närliggande orter. Sen tänkte jag en kortvecka i Hakuba för att sedan röra sig upp mot Aomori och Hokkaido för sista veckorna.

Alltså, preliminärt schema:
30 dec - 20 jan: Myoko, Nozawa
21 jan - 25 jan: Hakuba
26 jan - 28 jan: Aomori
29 jan - 7 feb: Hokkaido (Niseko, Rusutsu, Kiroro, Sapporo Kokusai, Sapporo Teine)
8 feb - 10 feb: Tokyo

Har turutrustning och kunskap och går mer än gärna av egen kraft för att hitta den bästa snön. Skicka PM om någon är i närheten och vill gå på tur / köra lite system / äta sushi smile

thomas58
73 inlägg
thomas58 73 inlägg 6 år sedan

Det som verkar bökigt är att boka transferen(bussen) Sapporo/ Nesiko ..Har någon bokat den förut?
Brukar det vara fullt eller vågar man chansa att bara att hoppa på?

SSyk
249 inlägg
SSyk 249 inlägg 6 år sedan

thomas58 :

Det som verkar bökigt är att boka transferen(bussen) Sapporo/ Nesiko ..Har någon bokat den förut?
Brukar det vara fullt eller vågar man chansa att bara att hoppa på?

Har bara åkt en gång. Då var det inga som helst problem att köpa biljett på flygplatsen.

gsdhfhhf4567
26 inlägg
gsdhfhhf4567 26 inlägg 6 år sedan

Hej.

Jag funderar på att dra till Japan och åka lite bräda. är väldigt ny på att åka off-pist. Vilken ort är bäst isf och hur ska man göra med utrustning? Ta med egen eller hyra? vad brukar en vecka landa på kostnadsmässigt med ett ok boende och liftkort och mat? Jag vill gärna åka bullet-train när jag ändå är där.B nog en vecka skidåkning och en vecka i tokyo och röja runt och en liten tripp till Chiba. Flygbiljetten är något som jag räknar utanför själva kostnaden för resan till brädåkandet utan lägger det som en start till det hela.

MVH Robin

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook