Letar Turbindning för att åka ner

Olindby
67 inlägg
Olindby 67 inlägg 6 år sedan

Hej letar efter ett par turbindningar att sätta på ett par Atomix Atlas skidor. Jag har kollat lite på Duken och baron och har hört många klagomål på duken att den inte håller särkilt bra. Har ni några råd och tips på andra bindningar eller har något att tillägga så säg till. Jag ska inte ha dem för långa dags turer utan endast korta turer och ibland bra för att åka på.

Svar

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 6 år sedan

Duke hade ett par barnsjukdomar som är botade, vill minnas att ajg sett ett par fwt-åkare på den så jag tycker inte att du ska oroa dig. I år kom två nya konkurrenter till Duke från tyrolia och salomon/atomic, båda med DIN-16. Salomons Guardian ser riktigt bra ut och tyrolian vet jag tyvärr inte mkt om.

Annars finns alltid trekkers om du vill ha dina vanliga bindningar utför och inte har något emot att släpa på lite extra prylar.

skistore.se/mtbstore.se Citera
mWadsten
164 inlägg
mWadsten 164 inlägg 6 år sedan

Tjena! kör på ett par baron. haft dem en säsong, körde kortare turer i whistler med dem. Fungerar hur bra som helst, man står ju lite högre upp på turbindningar, vilket jag själv tycker är soft när man har breda lagg!

Vad jag har hört så är det inga större skillnader på baron och duke. Duken går ju högre i DIN inställningen. Men lättviktare som man är så behöver man inte ha dem på 16 utan 9 duger gott å väl!

De andra bindningarna har jag ej testat och kan ej uttrycka mig om. Men kort sagt så är baronen mer utav en alpin bindning som det går bra att tura med.

Obey your master Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 6 år sedan

Tydligen är Salomons (Atomics) Guardian solklart bäst utför enligt ganska opartiska källor, har tyvärr inte provat dom själv. Duke funkar bra för de flesta, men har tyvärr sett en hel del som gått sönder.

Blidee
788 inlägg
Blidee 788 inlägg 6 år sedan

http://www.tetongravity.com/forums/show … p?t=248056 här finns en del info ang. Guardian. Principiellt är jag emot att köpa förstaårsprodukter för det finns alltid ett par "barnsjukdomar" som tillverkaren inte kunnat testa för. Bättre att vänta 1-2år tills ska småsaker är lösta och man vet att det funkar som det ska.

Till ämnet, jag har åkt en säsong vardera på duke och barons och har inte haft något problem med någon av dem. Efter ett antal hundra åkdagar slits dem absolut ut, vad jag har märkt så är det mest i gå/åkmekanismen vilket får hela bindningen att rucka fram och tillbaka. Detta kan va något dem löst på senare versioner, nån som vet?

Mina barons använde jag egentligen som inboundsbindning, då jag turar på plum, så det blev utsatt för en del stryk men tog det utan problem.

www.protectourwinters.org Citera
Goora
78 inlägg
Goora 78 inlägg 6 år sedan

Har ingen vidare koll på bindningar men kollar runt lite jag med. Vad säger folket om Marker Tour? lite lättare och något billigare har jag för mig.

streimert
168 inlägg
streimert 168 inlägg 6 år sedan

Har själv kört med Duke sen dom kom och aldrig haft problem. Naturligvis så fanns det barnsjukdommar som nämns ovan. Dock något jag inte kan förstå i dessa touring/freeride trender är att dessa nya bindningar Salomons och Atomics (+ de nya Duke) blir tyngre. Att man gör bindingar som är tyngre och tyngre rimmar inte alls i min värld då man jagar ibland gram (naturligvis så kan det påverka prestanda etc,,, men det verkar så ologiskt). Med detta så skall jag själv lämna Dukevärlden och gå på Dynafits Radical (årets modell som just då är uppdaterad pga barnsjukdommar) som sätt på ett par Sidestashisar.. (ngt smalare än Atlas om jag inte har fel men dock)..och sedan ett par Dynafit Titan UL...
Men strunta i vad jag har.,,,, men var försiktigt med att saker och ting blir för tunga,,, inte kul på 3500m höjd och du har 2 timmar kvar till du är framme...bla.bla..

martens
9 inlägg
martens 9 inlägg 6 år sedan

Angående Marker Tour - jag körde på Tour F12 förra säsongen och den fungerade alldeles utmärkt. Jag har haft Diamir Freeride tidigare och den kanske är smidigare som turbindning men Tour F12 är definitivt stadigare och trevligare när det är hårt underlag.

mase Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 6 år sedan

streimert :

Dock något jag inte kan förstå i dessa touring/freeride trender är att dessa nya bindningar Salomons och Atomics (+ de nya Duke) blir tyngre. Att man gör bindingar som är tyngre och tyngre rimmar inte alls i min värld då man jagar ibland gram (naturligvis så kan det påverka prestanda etc,,, men det verkar så ologiskt).

men var försiktigt med att saker och ting blir för tunga,,, inte kul på 3500m höjd och du har 2 timmar kvar till du är framme...bla.bla..

Sorry men, det här eviga vikttjafset... Frågan handlade om ett par turbindningar som är bra för att åka NER med. Ska man gå långa turer är det väl inget tvivel om att techbindningar är den ultimata lösningen, det tror jag ingen säger emot. Men för hård åkning och sidecountry med kortare turer är knappast vikten det mest primära, utan att hela paketet funkar bra utför. Dessutom sätter du knappast ett par Dynafit Radical på ett par breda och kraftiga skidor som Atomic Atlas, det blir en rätt märklig kontrast. På en sådan skida passar Salomon Guardian, Atomic Tracker, Tyrolia Adrenalin eller Marker Duke betydligt bättre.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 6 år sedan

Tjaa!

Impulsköpte ett par Ross Super 7 (195) i våras till bra pris. Ligger hemma i garaget utan bindningar och jag funderar starkt på att förse dem med Salomon Guardian. Dels tror jag att Guardian blir mäktigt snygga på Super 7 men framförallt gillar jag möjligheten att kunna växla mellan skid- och gåläge utan att ta av skidorna. Blir med största säkerhet en hel del flackåkning utan hudar och då är det grymt skönt att kunna lossa på hälen utan att ta av skidorna ... Mina knän ha fått ta en hel del stryk vid hajkande med fast häl, måste se upp med det!

För mer seriös turåkning har jag mina Sidestash med Dynafit ... Super 7 blir nog mest att använda vid liftbetjänad offpist.

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad AndreasM (6 år sedan)

Har kommit en ny Duke till årets sesong. Duke EPF som har 10mm bredare mellan monteringspunkterna än den äldre. Det borde inte göra den sämre utför med bredare skidor. Går dock inte att montera på något smalare än 88mm. Dessutom har de gjort om designen lite så man kan ju hoppas att det minskar nedisningen något.

http://www.marker.de/en/product-range/f … e-epf.html

Vill man har en lättare bildning så finns ju Marker Tour F10 och F12 som väger mindre än Duke, Baron, Guardian mm men då DIN10 och DIN12.

En annan sak som skiljer mellan Marker och Salomon/Atomic är monteringshöjden som är 36mm på Marker och 26mm på Salomon/Atomic. Hur påverkar det åkningen?

Olindby
67 inlägg

Tack för alla bra svar, det lutar åt Marker Duke tour. Känns som att det är en stark bindning perfekt att åka ner på och funkar för kortare turer precis vad jag hade tänkt göra.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Yeaaaah... and it's not even existing. Duke eller Tour, bestäm dig!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 6 år sedan

Olindby :

Tack för alla bra svar, det lutar åt Marker Duke tour. Känns som att det är en stark bindning perfekt att åka ner på och funkar för kortare turer precis vad jag hade tänkt göra.

Hehe. Va bra. Då vet du ju. Kör på den. PlumDuke Tour F12 Vertical AT. Helst EPF-versionen. Glöm inte att du inte måste ha speciella pjäxor bara.

- Hel och ren? - Citera
Rasmus
150 inlägg
Rasmus 150 inlägg 6 år sedan

Nya Plum blir man ju lite sugen på:

http://www.wildsnow.com/8060/plum-tech-bindings-review/

/R

Mountain_Man
4119 inlägg

@MarkusO
Nu tycker jag du krånglar till det ... det är ju bara att spåra! :-D

/MM

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 6 år sedan

Jag tror dukens dåliga kvalitetsrykte är extremt överdrivet. Den var först ut i kategorin, den hade lite barnsjukdomar som nu är lösta, och är idag en kick-ass bindning.
ALLA bindningar går sönder, och surgubbar som obefogat spyr galla på nätet dräller det av. Nya duken ser dessutom intressant ut - skulle vara kul att göra ett blindtest med gamla/nya och se hur man upplever den bredare monteringen rent åkmässigt. (Nån har kanske provat?)
Touren hade jag inte satt på ett par fläskiga skidor dock - det är den nog inte avsedd för. Det är vanliga duken som troligtvis gäller i ditt fall. (Eller guardian)

www.dpsskis.com Citera
iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 6 år sedan

mWadsten :

Tjena! kör på ett par baron. haft dem en säsong, körde kortare turer i whistler med dem. Fungerar hur bra som helst, man står ju lite högre upp på turbindningar, vilket jag själv tycker är soft när man har breda lagg!
Vad jag har hört så är det inga större skillnader på baron och duke. Duken går ju högre i DIN inställningen. Men lättviktare som man är så behöver man inte ha dem på 16 utan 9 duger gott å väl!
De andra bindningarna har jag ej testat och kan ej uttrycka mig om. Men kort sagt så är baronen mer utav en alpin bindning som det går bra att tura med.

Jag har också ett par Baron (Small) som sitter på BD Justice 185. Tycker att det är en riktigt bra bindning och så länge man inte ska gå länge känns den inte för tung. Hade även ett par Marker Tour F12 förut men de tyckte jag inte fullt lika mycket om. De kändes mycket plastigare och det lät som om de gick sönder varje gång man tryckte ned pjäxan. Utöver detta har jag inget att klaga på hos F12.

Så, Marker Tour/Baron/Duke är väl lämpliga alternativ. Eller den nya Guardian som verkar lovande. Det är en klar fördel att slippa ta av skidan för att switcha mellan åk- och gåläge.

Dynafit är estetiskt tilltalande och ett smart koncept men knappast något som "jag-hajkar-30-minuter-från-liften"-behöver.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 6 år sedan

iLd0tt0re :

mWadsten :

Jag har också ett par Baron (Small) som sitter på BD Justice 185. Tycker att det är en riktigt bra bindning och så länge man inte ska gå länge känns den inte för tung. Hade även ett par Marker Tour F12 förut men de tyckte jag inte fullt lika mycket om. De kändes mycket plastigare och det lät som om de gick sönder varje gång man tryckte ned pjäxan. Utöver detta har jag inget att klaga på hos F12.

Så, Marker Tour/Baron/Duke är väl lämpliga alternativ. Eller den nya Guardian som verkar lovande. Det är en klar fördel att slippa ta av skidan för att switcha mellan åk- och gåläge.

Dynafit är estetiskt tilltalande och ett smart koncept men knappast något som "jag-hajkar-30-minuter-från-liften"-behöver.

This! ^
Inte väldigt förtroende ingivande. Ska dock sägas att jag tyckte att Touren hade en go åkkänsla.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan

Håller med Per, dom känns schyssta att köra på tyckte jag under det lilla jag pröva dom. Inte rangliga som naxos eller fritchis.

AndreasM
126 inlägg
AndreasM 126 inlägg 6 år sedan

Har kommit en till Turbindning från Tyrolia med liknande målgrupp som Duke och Guardian dvs DIN16. Verkar vara ganska lik Duke i egenskaper men med skillnaden att det går att kliva ur och i bindningen utan att ta av skidan. Sen är det frågan hur stor fördel det är då man ändå kommer vilja ta av skidan för att ta på och av hudarna.
Stand Height: 36 mm
DIN: 5 – 16
Weight: 2620g (Short), 2650g (Long)

Tyrolia Adrenalin Freeride

http://www.aaa-series.com/aaaseries/

För min del blir det nog Duke EPF på ett par Sidestash i Vinter. Ska inte gå några längre turer utan mest gå en bit ifrån liften för att få lite längre åk med bättre lössnö. Men det vore skönt att huda istället för att gå med skidorna på axeln och sjunka ner i djupsnön med pjäxorna...

PNyberg
4251 inlägg

AndreasM :

Har kommit en till Turbindning från Tyrolia med liknande målgrupp som Duke och Guardian dvs DIN16. Verkar vara ganska lik Duke i egenskaper men med skillnaden att det går att kliva ur och i bindningen utan att ta av skidan. Sen är det frågan hur stor fördel det är då man ändå kommer vilja ta av skidan för att ta på och av hudarna.
Stand Height: 36 mm
DIN: 5 – 16
Weight: 2620g (Short), 2650g (Long)

Tyrolia Adrenalin Freeride

http://www.aaa-series.com/aaaseries/

För min del blir det nog Duke EPF på ett par Sidestash i Vinter. Ska inte gå några längre turer utan mest gå en bit ifrån liften för att få lite längre åk med bättre lössnö. Men det vore skönt att huda istället för att gå med skidorna på axeln och sjunka ner i djupsnön med pjäxorna...

Gillar inte helt konstruktionen på den Adrenaline bindningen. Har inte läst något test, än mindre sett ett par i verkligheten. Men får bara känslan av att det inte är en lättare duke...men en uppbeefad fritschi/naxo..vilket inte är vad den marknadsförs som.

MarkusO
1016 inlägg

Vill man ha låg vikt ~1000gram och vanligt alpinpjäxa är Tour F12 svårslagen ändå. Vridstyv som satan i sammanhanget.

Men med den låga vikten kommer en lite sämre fasthållning och att det finns lite risk för knäck om man knäar under hudning. Version 2 dock förstärkt i gångjärnet.

Duke/Guardian-gänget är mycket rejälare, men också mycket tyngre. Och Dynafit kräver andra skor. Can't win them all.

- Hel och ren? - Citera
Carled
3588 inlägg

AndreasM :

... men med skillnaden att det går att kliva ur och i bindningen utan att ta av skidan.

Det är det som är fördelen när man monterar fast bindningen i skidan med skruvar. Den sitter fast då. Det systemet är ganska så beprövad av de flesta tillverkare.

Skämt åsido, det du ämnade skriva var ju att man kan växla läge (åka/tura) utan att kliva ur bindningen. Inte nytt alls, men nytt för så här pass kralliga bindningar som tråden dividerar om. Fast de flesta är nog överens om att Guardian blir bättre och stabilare.

MarkusO
1016 inlägg

Carled :

AndreasM :

... men med skillnaden att det går att kliva ur och i bindningen utan att ta av skidan.

Det är det som är fördelen när man monterar fast bindningen i skidan med skruvar. Den sitter fast då. Det systemet är ganska så beprövad av de flesta tillverkare.

Han är i form, Carled! big_smile

- Hel och ren? - Citera
FF
2068 inlägg

Rasmus :

/R

Satan, missade dessa förrut. PORR!

Carled
3588 inlägg

FF :

Rasmus :

/R

Satan, missade dessa förrut. PORR!

Den bredare, J'Envoie Du Gros-varianten, hade ju suttit så bra på ett par blåa DPS. Synd att de precis försvann ur arsenalen. Limiterade till 100 ex skall de tydligen vara enligt Plum-hemsidan. Men man gråter ju hellre på ett par blåa Plum än ett par Tour F12.

FF
2068 inlägg

Dock, minskad ramp-angle... Det rynkar jag lite spontant på näsan åt. Vad är poängen?

MarkusO
1016 inlägg

FF :

Dock, minskad ramp-angle... Det rynkar jag lite spontant på näsan åt. Vad är poängen?

Låter märkligt och inte direkt eftersträvansvärt. Om det inte var en massa grader innan?

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

What's ramp-angle? Skillnad i höjd mellan tå och häldel i åkläge?

/MM

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 6 år sedan

Mountain_Man :

What's ramp-angle? Skillnad i höjd mellan tå och häldel i åkläge?

/MM

Jag tror den här bilden säger allt:
http://www.rockymountaingearguide.com/images/stance-comparison-900.jpg
Högre ramp-vinkel, ju mer höjs hälen. (Rätta mig om jag har fel)

www.dpsskis.com Citera
MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad MarkusO (6 år sedan)

Nojlas :

Jag tror den här bilden säger allt:
Högre ramp-vinkel, ju mer höjs hälen. (Rätta mig om jag har fel)

Ramp är hälens höjd i förhållande till framfoten, ja. Det är en variabel man kan greja med en del när man är i gång med pjäxmoddande. Har man lite mer ramp kan man köra lite rakare skaft osv. Jag har ibland känt ungefär "fan va upprätta de här pjäxorna är", men sen konstaterat att skillnaden inte alls legat i skaftvinkel, utan i ramp. Den instängda känslan man tenderar att tro beror av för lite skaftvinkel försvinner helt enkelt inte förrän man ökar rampen.

Så att köra helt rakt kanske är bra för ryggen, men det är inte självklart att man gillar det. Jag gillar det inte. Känns instängt.

- Hel och ren? - Citera
FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad FF (6 år sedan)

Ja jag håller med Markus. Jag vill kunna åka skidor med böjda knän och inte behöva fara runt som en lyktstolpe...

Men sen är det väl också lite av en funktion av pjäxornas styvhet tycker jag. Om du kör i mjuka randonneskor kanske det är bättre med en lite mer upprätt vinkel eftersom du kan flexa mer i pjäxan. Medans om du är låst i upprätt läge med pisstyva pjäxor otvivelaktigt kommer hamna i baksätet om du böjer på knäna utan att lägga vikt framåt.

Men som sagt är det en smaksak. Tex har jag för mig att många på tex TGR etc klagat på att TLT5orna är för framåtlutade? För mig känns de "just right".

EDIT: Och ja jag tror du slog huvudet på spiken med din bild, Nojlas.

Olindby
67 inlägg

Blir marker Duke, hittade ett bra erbjudande dessutom tack för all hjälp.

Goora
78 inlägg

Tjena!

Är en dude som tänkt mounta ett par AT bindningar på ett par av årets Bibby pro 184or inför en säsong i Kickin´horse. Är 171 lång och väger 70 kg. Gillar generellt att droppa lite granna, up åt 8 metarn har man väl kommit. Min fråga är ni om ni tror det räcker med Barons DIN 13? annars blir det ett par Tracker/guardians alt Dukes. Desutom, är Dukes starkare i konstruktionen än Barons? och isf är det så pass att man bör välja den? eller då ngn av de andra.

Peace out!

PNyberg
4251 inlägg

Goora :

Tjena!

Är en dude som tänkt mounta ett par AT bindningar på ett par av årets Bibby pro 184or inför en säsong i Kickin´horse. Är 171 lång och väger 70 kg. Gillar generellt att droppa lite granna, up åt 8 metarn har man väl kommit. Min fråga är ni om ni tror det räcker med Barons DIN 13? annars blir det ett par Tracker/guardians alt Dukes. Desutom, är Dukes starkare i konstruktionen än Barons? och isf är det så pass att man bör välja den? eller då ngn av de andra.

Peace out!

Duke eller Guradian hade jag nog gått för i ditt läge där. Barons har en del mer plast där duke har metall.

Goora
78 inlägg

Tack, får nog bli ett par tracker då dom andra inte finns med breda stoppers på backcountry.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook