Längd på barnskidor?

mgbgt66
165 inlägg
mgbgt66 165 inlägg 6 år sedan

Dags att köpa nya slalomskidor till min dotter som är snart 9 år och 130 cm. Vilken längd rekommenderas? Hon kör inte portar men gillar att hoppa, köra i skogen och står på ganska bra i alla lutningar. Idag har hon ett par Dynastar twintip och hon kan inte tänka sig något annat :-)

Det blir väl en beställning från Conrad men tänkte att det kunde vara bra med lite åsikter angående skidlängd.

hulteribulter Citera

Svar

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 6 år sedan

När var yngre hade jag regeln -10 cm dvs 120 cm dock är det ett tag kvar till vintern så kör på 130

Magngan
238 inlägg
Magngan 238 inlägg 6 år sedan

Kommer att köpa nya skidor till mina barn (9 & 11) i vinter kommer att gå på samma längd på skidor som dom är höga.... Lutar dock mot( http://www.volkl.com/us/skis/freeskiing … ma-jr.html ) och då dom har rockerprofil har jag fått för mig att dom uppför sig "lite kortare".... Så upplever jag mina skidor med rocker.

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad 6blomman7 (6 år sedan)

2 par Gotama jr har dottern min kört på i 3 år, en skida som verkar ganska allround för dom som är emellan 9-13. Rekommenderar dom också ; ) lättsålda .

miol11
119 inlägg
miol11 119 inlägg 6 år sedan

Gotaman är ett mycket bra val min dotter var mycket nöjd med dem körde på dom i två år klart allround , ifjol köpte jag Shiro JR 163cm till henna kanonskida! (11 år då)
Även grabben testade Shiron 153cm en dag ifjol (8 år då) och gillade dom skarp.

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 6 år sedan

Förra året köpte jag Gotama jr 158 till stora dottern. Hon (ca 150 cm) tyckte mkt bättre om dem än om de spannade 145-skidor som var kvar sen året innan.
Så jag stämmer in i kören om att det är en bra skida och kan försiktigt föreslå t.o.m. lite längre än vad Magngan säger.
Nu är ett 128-par på väg från Sport-Bittl till lilla dottern. Vi får väl se om hon (ca 125) föredrar dem eller de gamla standard 110 som hon åkte på förra året.

mgbgt66
165 inlägg

Tack för alla svar! Det lutar åt en twintip på 130 cm. Gotaman tyckte hon var för ful....

hulteribulter Citera
Skare
265 inlägg
Skare 265 inlägg 6 år sedan

Dottern (6 ifjol) tyckte också att Gotaman var för ful men lyckades till slut lura på henne att testa och då var hon fast. De är bra på riktigt. Nu är det bra snack om rocker. Hon hade 118 och var lite drygt den längden själv. Eftersom de är full rocker upplevs de korta. Hon hade kunna kört med 128 redan i fjol. Men det ska tilläggas att hon åker mycket, minst två heldagar i veckan.

tompelompe
166 inlägg
tompelompe 166 inlägg 6 år sedan

Funderar på ett par Gotama Jr i 160 längd till min grabb som är 155 cm 43 kilo och åker i de flesta backar och fören.

mgbgt66
165 inlägg

Idag har jag handlat skidor smile Atomic Century JR 130cm. 1000 kronor med Salomon-bindning på XXL. Finns även en kill-variant med ett monster på som heter Spike. Nu får vi hoppas på mycket snö!!

hulteribulter Citera
AdamClaeson
317 inlägg
AdamClaeson 317 inlägg 6 år sedan

Det var nog ett bra val du gjorde!

När jag stod i skidbutik och knegade rekommenderade vi ca -10 cm. Lite beroende på vikt, åkstil och hur duktig barnet i fråga var i fråga. Barn växer ju som sagt, frågan är ju hur mycket Dock växer de flesta mest på sommaren. Är hon duktig som det verkar, så blir det nog inga problem ändå.

Atomic Century har väl ingen rocker?!? Jag förespråkar för rocker till barn, då skidan är "förböjd" blir det enklare att komma in i skärande sväng och man lär sig snabbare... Och ja, en rocker skida blir/upplevs kortare.

Sorsele73
3 inlägg
Sorsele73 3 inlägg 6 år sedan

Ser att skidorna redan är inhandlade men tycker att det var trevligt med en tråd om skidor för blivande freeriders. Har tre grabbar, 5, 10 & 14, samt en tjej på 7 mån. De två äldre åker på K2 Bad Seed (10-åringen) resp. Atomic Bent Chentler Mini (14-åringen), båda är mkt nöjda.

BC:n tycker grabben är en riktigt trevlig allroundskida då han åker både pist, park och puder men han har tittat lite på Völkl Shiro Jr och Line Sir Francis Bacon Shorty för att få ännu mer flyt i pudret. Är det någon som har erfarenhet av dessa två skidor?

miol11
119 inlägg
miol11 119 inlägg 6 år sedan

Shiron en kanon skida om barnen gilla att åka offpist/skog (klarar pisten också)Men hur lång är 14åringen? känns som att Shiro Jr kommer att bli för kort.
Jag köpte "163an"till min dotter ifjol, skulle tro att hon var ca 155 då, nu 5cm längre, så dom får hänga med i år också.
Kanske får han/ni kolla på på senior/dam skidor till honom.

Ps
Kollade runt lite på skidor igår och hittade denna av en slump, grym skida till bra pris!!. (Sista chancen att köpa en Moment Jr skida?)
Alpint Torsgatan

http://mastersite.se/masterappl/customerfiles/29/ProductImages/productimage-picture-kietzke-23.jpg

Notna76
0 inlägg
Notna76 0 inlägg 6 år sedan

Ska precis till att köpa nya skidor till båda mina tjejer och hittade detta forum. Har själv tittat på Gotama och de verkar vara helt rätt för mina tjejer. Har aldrig tidigare beställt från Sport-Bittl. Vad är era erfarenheter kring dem? Vad får man räkna med att frakten kostar?

wasabi
73 inlägg
wasabi 73 inlägg 6 år sedan

Beställde två par skidor i somras, frakten kostade 25 Euro totalt. De kom i två kollin och fick dem hemkörda.

The-Geb
129 inlägg
The-Geb 129 inlägg 6 år sedan

Trådjackar lite...

Ja då är det dags för nya skidor till 9 åringen. Mellan 140 och 145 cm lång och väger runt 35 kg. Hon kör bra i alla fören och i princip överallt inkl enklare offpist... Står och väger mellan 140 och 150 cm långa skidor...

Hur ska jag göra..?

Ibland blir man ju lite sugen på en Knogsmörgås Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook