Länkade produkter
Extrem Opinion
4 recensioner, betyg 4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 5 år sedan

För att förtydliga: Den enda anledningen till att prototyperna är vita är att det är billigare att göra dom i den färgen. Det finns ingen anledning att lägga tid och pengar på att skriva ut grafik till skidor som enbart är till för att testa konstruktioner. Därmed blir dom vita.

Som vi har sagt tidigare så kommer grafiken att komma i två versioner. En begränsad upplaga som baseras på ett arbete utfört av en grupp forummedlemmar under Vattendroppes ledning och en officiell kataloggrafik som Extrem har tagit fram via sina ordinarie rutiner.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Inga lysdioder? wink

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

NEJ, inga lysdioder! Skärp dig nu!

/MM

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

NEJ, inga lysdioder! Skärp dig nu!

/MM

Vi kräver lysdioder.

Glisseur
944 inlägg
Glisseur 944 inlägg 5 år sedan

Efter att ha teståkt en av prototyperna (#8) under en semipuderdag i Åre för ett par veckor sedan så kan jag bara applådera resultatet så här långt. Jag pratade med Calle så sent som igår och vet att det återstår lite innan kärnan är helt spikad så den delen av åkkänslan ska jag inte uttala mig om. Men när det kommer till shape så känns skidan snudd på optimal. Den flyter bra i puder, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på midjebredd och rocker. Det bästa med skidan var nog däremot i bristande skare och liknande där det hela tiden kändes som att det inte spelade någon roll vilken skitsnö som fanns framför spetsarna eller i vilken fart man brakade in i den, det var bara att köra på och driva skidan på skär genom skaren utan några som helst problem. Isgreppet kanske inte var helt hundra perfekt men å andra sidan, det kan bero på flera olika variabler som att skidorna helt enkelt inte var tillräckligt slipade eller att det inte är många skidor med 115+ midja som går att få fast i Åres kärnis – eller att materialet i just det paret jag testade inte är optimalt för pist. Det är i alla fall inget jag hänger upp mig på innan den slutgiltiga versionen kommit ut ur pressarna.

Om jag spontant ska jämföra med en annan skida så är det en Rocker 2 115 på steroider. Opinionen har lite av samma lättsamhet och följsamhet utan att för den sakens skull tappa stabilitet och åkkänsla, men med bättre flyt och lite mer köttaregenskaper.

Shape, rocker, bredd, radie – möcke, möcke bra. Det enda som jag egentligen kan gnälla på är längden. 187 är lite väl kort för en reslig (och fet...) man som mig själv. Med tanke på rockershapen och en ganska lättsam känsla i sig så hade det inte varit några som helst problem att utöka med en 193 eller 195.

Totalt sett, en grym jäkla skida.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Pillard
2849 inlägg
Pillard 2849 inlägg 5 år sedan

Glisseur skrev:

Efter att ha teståkt en av prototyperna (#8) under en semipuderdag i Åre för ett par veckor sedan så kan jag bara applådera resultatet så här långt. Jag pratade med Calle så sent som igår och vet att det återstår lite innan kärnan är helt spikad så den delen av åkkänslan ska jag inte uttala mig om. Men när det kommer till shape så känns skidan snudd på optimal. Den flyter bra i puder, vilket kanske inte är så förvånande med tanke på midjebredd och rocker. Det bästa med skidan var nog däremot i bristande skare och liknande där det hela tiden kändes som att det inte spelade någon roll vilken skitsnö som fanns framför spetsarna eller i vilken fart man brakade in i den, det var bara att köra på och driva skidan på skär genom skaren utan några som helst problem. Isgreppet kanske inte var helt hundra perfekt men å andra sidan, det kan bero på flera olika variabler som att skidorna helt enkelt inte var tillräckligt slipade eller att det inte är många skidor med 115+ midja som går att få fast i Åres kärnis – eller att materialet i just det paret jag testade inte är optimalt för pist. Det är i alla fall inget jag hänger upp mig på innan den slutgiltiga versionen kommit ut ur pressarna.

Om jag spontant ska jämföra med en annan skida så är det en Rocker 2 115 på steroider. Opinionen har lite av samma lättsamhet och följsamhet utan att för den sakens skull tappa stabilitet och åkkänsla, men med bättre flyt och lite mer köttaregenskaper.

Shape, rocker, bredd, radie – möcke, möcke bra. Det enda som jag egentligen kan gnälla på är längden. 187 är lite väl kort för en reslig (och fet...) man som mig själv. Med tanke på rockershapen och en ganska lättsam känsla i sig så hade det inte varit några som helst problem att utöka med en 193 eller 195.

Totalt sett, en grym jäkla skida.

Hm, nu blir jag lite orolig här. Jag prövade just R2 115 några åk härom veckan och jag som hade trott att den kunde vara "the one" att pensionera mina Bibbys blev väldigt besviken. Skidna kändes ganska tung och trög men utan att bli stadig. Åken efteråt testade jag återigen mina gamla Katana och blev påminnd om hur trygga ett par skidor kunde vara, trots rejält uppkört och noll sikt. Det var bara att rikta spetsarna mot byn och hålla i sig.

Ni som är mer insyltade förresten, hur ser det ut med prototyper? Finns det några i lite mer framkommet stadie tillgängliga för test i Åre nu i helgen till "allmänheten" i den här tråden?

Nitrogendykare
141 inlägg
Nitrogendykare 141 inlägg 5 år sedan

En sjukt häftig skida, samt att man har fått komma med idéer och förslag. Kan det bli annat än bra.
Väntar med stor spänning på att få testa dom. Frågan är när spikas det vilken prototyp som ska användas?
Blir det innan denna säsong är över?
Projektet är häftigt att följa, bra och intressant läsning även om jag inte har kommenterat innan.

Powness
0 inlägg
Powness 0 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Powness (5 år sedan)

Må bare si at jeg elsker ideen å kommer til å følge med. Må også si at jeg aldri har sett en penere rocker, elsker den chille looken, men lurer på om det er viable å stå switch med de?

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 5 år sedan

Powness: Håller med dig om den snygga rockerprofilen, men om du läser hela tråden så framgår det med önskvärd tydlighet att skidan är tänkt att åka framåt med.

Det är bara vad du TROR! Citera
DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 5 år sedan

xJONx skrev:

Nya testskidor anlände igår. Bra känsla att packa upp ett paket med 5 par skidor bara till mig smile
text text text
Jag återkommer när vädret blivit bättre!

/Jon

Har inte vädret blivit bättre? Jag vill höra mer testutlåtanden! smile Gärna jämförelse med andra populära skidor i den här klassen.

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 5 år sedan

En testrapport kommer inom kort. Jag, MarkusO och xJONx har kört på laggen en vecka i bra förhållanden i Alperna. Vi har inte hunnit sätta oss och skriva ner intrycken än dock, men det kommer.

user133436
555 inlägg

MnO skrev:

En testrapport kommer inom kort. Jag, MarkusO och xJONx har kört på laggen en vecka i bra förhållanden i Alperna. Vi har inte hunnit sätta oss och skriva ner intrycken än dock, men det kommer.

Sjukt skoj! big_smile
Är skidan i flex en jibbnudel eller mer åt Tegelsten? (Och bara så att ni vet så är även jag öppen för test av skidan)

Jon
Online 39 inlägg
Jon 39 inlägg 5 år sedan

MnO skrev:

Är det inte inom kort snart? Det här är ju värre än att vänta på tomten. wink

Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 5 år sedan

Verkligen!

Det är inte så att det kommer gå att provåka skidan på testdagarna i sälen v16? smile

MnO
2135 inlägg
MnO 2135 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MnO (5 år sedan)

Ok då... "Inom kort" innebär väl att det är dags att ge en rapport från påsktestandet. Så här kommer den:

TESTRAPPORT OPINION SERIE 2

Under de senaste veckorna har vi hunnit få ett antal riktigt bra testdagar på den senaste prototypserien i Project Opinion. Jon har varit nere i alperna i ett par månader i vinter och har varit en ständig testbas. Jag och MarkusO prickade in kanonförhållanden under påskledigheten och kunde testa skidorna i deras rätta element. Totalt sett har vi haft en mycket bra testperiod med alla tänkbara snöförhållanden.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/a9328b8bda9218f70fd0b7f3c31eabd7.jpg
Jon testar sin favorit - prototyp 6

Det här inlägget behandlar främst påskveckan, eftersom det var då jag själv var på plats. Vi hade mestadels bra kallsnö och körde orört varje dag. Det var några dagar med sol, men också några med sämre sikt. Under soldagarna kördes öppen större terräng ovan trädgränsen och under flatljusdagarna var det mest skogsåkning. Vi fick ett dump på nån halvmeter och körde därmed en dag med perfekta puderförhållanden med nyfallen snö. Resten av veckan var kallsnön lite satt, men fortfarande orörd och kall. Jon hade när vi kom ner kört skidorna i två veckor i allt från omfrusen betong till perfekta puderdagar. Han har också kört två friåkningstävlingar på en av prototyperna. Vi ser det som ett toppbetyg att han väljer att tävla på Opinion, istället för hans ordinarie par. PNyberg har också testat den senaste serien under en helg i Åre, dessvärre i ganska trista förhållanden. Vi har också haft ett antal gästtestare, bland annat Glisseur som har skrivit tidigare i tråden, skidgurun Simen från Downskis och ett antal andra åkare som har hängt på under en eller ett antal dagar. Överlag är reaktionerna mycket positiva, vilket såklart är glädjande. Än så länge är det dock inte en färdig produkt som testas, så alla teståkare har informerats tydligt om att den skida som testas kan skilja sig ganska mycket eller ganska lite från slutprodukten. Shape och rocker är spikad numera, men inte konstruktionen.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/ed826b527ce437e1a190f548253206eb.jpg
En egen pudergryta är vad man behöver när man ska testa offpistlagg...

Konstruktion

Det handlar i den här serien om fem olika konstruktioner, som är utvecklade efter erfarenheterna av tidigare prototyper. Vi har har under hela prototypfasen haft en baskonstruktion som grund. Det är Extrems beprövade variant som innehåller de element som måste finnas ur ett rent hållfasthets- och tillverkningsperspektiv. Grundpaketet innehåller bla belag, fibermattor under (eller över beroende på hur man ser det) belag, gummifolie över kanter för bättre vidhäftning, sidewalls, ett visst antal prepreg/limskikt, topsheet osv.

Utöver det har vi haft möjligheten att laborera med olika kärnkonstruktioner, flexmönster och tillägg av fiber och andra material för att hitta den känsla vi letar efter. Grundkonstruktionen påverkar skidan väldigt lite och skillnaderna mellan de olika prototyperna har varit mycket stor. Det går för att förtydliga att bygga en superlätt turskida eller en megabombare med samma bas, så grundkonstruktionen är egentligen ett antal lager ovanför och under kärnan som är obligatoriska. Resten har varit upp till oss, i aspekten att hitta rätt egenskaper. Vi har dock inte behövt bry oss om speciellt mycket om detaljer i materialval, utan vår uppgift har varit att analysera och beskriva känslan i de prototyper vi har testat och sen komma med förslag på förbättringar. Patrik på Åre Skidfabrik har sedan med sin erfarenhet översatt våra idéer till verklighet. Precis som vi tidigare har konstaterat är Patrik en riktig skidmagiker. Hade inte han varit inblandad i det här så hade vi garanterat behövt bygga drivor av prototyper bara för att hamna i samma prestanda som i hans första skida. Det märks att han har byggt brädor och skidor sedan tonårsben.

Vi har hela tiden kört blindtest med helt vita skidor som utgångspunkt. Vetskapen om att skidan innehåller ett visst material påverkar omdömet om skidan. Man har trots allt en hel del förutfattade meningar om hur skidor med vissa material i sig känns.

Vi har haft tre huvudspår genom vintern. Dels kolfiberbaserade skidor, dels en glasfiberbaserad sandwich och dels en grupp titanalförsedda skidor. Efter test av både gruppen och en del övriga åkare skippar vi inför kommande serie både kolfiberspåret och titanalditot. De går helt enkelt inte tillräckligt bra och står sig inte i konkurrensen mot de andra.

Kolfiberskidorna blir förvisso snärtiga och roliga i mjuk och orörd snö, men vi tycker samtidigt att de är på tok för odämpade som grund. De hanterar slag och ojämnheter med en nervositet och en svårförutsägbar snabbhet i responstiden. Det är kul i korta partier av åk, men i längden blir det jobbigt och störigt. De bettar bra, men blir otrygga på skär eftersom de tenderar att hela tiden göra en höna av en fjäder när det gäller slag. För att nå upp till en dämpningsnivå som känns acceptabel måste vi peta i rejält med gummi i kollaggen. När vi når rätt dämpning av slaghantering och låga frekvenser är skidorna så döda att de blir för trista att åka på. Vikten ökar också snabbt med gummi och då försvinner idén med kol. Gruppens mening är att kolfiber endast kan bli aktuellt i en eventuell senare turutgåva om det nu skulle satsas på en sådan, eller möjligen som låginblandning via en smal stringer eller liknande.

Titanal har i det här fallet gjort skidorna tunga och krävande och spårningen blir väl tuff. Vi trodde initialt att titanalen skulle dämpa så pass bra att man inte skulle behöva blanda in speciellt mycket gummi, men det visade sig till i alla fall min egen förvåning att det inte stämmer. Det som jag brukar kalla "metall-känsla" är inte metall enbart, utan det är förmodligen baserat på att nästan alla skidor med metall också har ansenliga mängder gummi i konstruktionen. De skidor som vi testade med enbart metall utan gummi blir på tok för keramiska och nervösa i snökontakten. De spårar bra, men känns inte det minsta trygga. Tillför vi mer dämpning kommer tyngden och ännu mer spår och det blir för trögt och svåråkt. De här laggen gick klart sämre i bra puder än de andra dessutom. Titanalen tillför ingenting egentligen, förutom negativa aspekter i de protos vi har testat. Skidan förefaller helt enkelt vara för bred för att titanal ska ha en positiv inverkan, i alla fall om man inte är ute efter en ren charger där vikt inte spelar någon roll. Det är dock inte tanken i det här projektet. Vi ska bygga en skida som presterar, men som ändå är kul att åka på.

De skidor som har haft en traditionell glasfiberbaserad sandwich som bas har vi uppfattat som neutrala, lättkörda och ändå med ett gott mått av tryck i sig om vi lägger till rätt mängd dämpning. Glasfiber må låta oglamoröst, men faktum är att det har fungerat klart bättre i nästan alla sammanhang i jämfört med både de titanal- och de kolfibertrimmade skidorna. I serie två testade vi den här konstruktionen med två olika träkärnor. Den som gick bäst av de två har en stavlimmad blandad bok och poppelkärna, dvs en blandning av hög och låg densitet. Det är den skidan vi nu väljer att gå vidare med. Nackdelen är att en glasfiberbaserad skida blir anonym i snökontakten, både på gott och ont. Under ett teståk kan en kolskida kännas mer säregen och speciell, men vi är alla överrens om att man i längden trivs bättre på ett par skidor som presterar utan att hitta på några egenheter.

Shape/rockerprofilen i olika snö

Olika konstruktioner ger olika egenskaper och prestanda, men grunden i skidan är ändå shapen. Det finns inget annat sätt att säga det på än att shapen fungerar enormt bra. Vi känner att vi har prickat precis rätt och tom fått till det bättre än vad vi hade hoppats på.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/11242695b8b633aa0e2303dd3f98b768.jpg
Är tailen lagom?

Puder:
Alla fem skidorna går fantastiskt bra i bra kallsnö, oavsett om den är nyfallen eller några dagar gammal. Skidan beter sig balanserat och förutsägbart och planar upp lätt. Jag skulle säga att det definitivt är en av dom bästa, om inte den bästa skidan jag har åkt i orörd kallsnö. Den är fullständigt neutral och hittar inte på några konstigheter någonstans genom fartregistret. Det är lätt att åka fort och kontrollerat och skidan inspirerar till att dra på utan att kännas som en stel charger. I enlighet med våra förhoppningar har skidan ett bra flyt i bakänden, vilket gör att den inte åks med dominerande flyt i framänden och sjunkande bakände som en del andra puderskapelser. Istället ligger skidan neutralt och plant och man kan stå mitt i viktfördelningen och bara gasa på. Jämfört med vad jag brukar kalla "tailsinkers" ger det en mer pistaktig stance även i puder, och det upplever vi som bekvämt och lättåkt. Det går dock att trycka ut tailen utan större insats när man vill det.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/1056e8dfce2f0ce20973baca619d8313.jpg
Den lokala påskharen har säkert koll på lavinfaran... säkrast att följa spåren

Alla som testade skidorna under påskveckan var rörande överrens om att skidan får absolut toppbetyg i puder och det känns mycket skönt att höra eftersom vi hela tiden har haft det som högsta prioritet. Det ska vara en fungerande allroundskida, men puder är ändå det som driver många åkare och då måste den leverera inspiration och åkglädje under de bästa dagarna. Vi är nöjda med att notera att trots att åkarna i gruppen hade med sig en samling skidor som annars är kända för att gå riktigt bra i puder (Patron, Helldorado, Katana, 2 x Rocker2 122 och Völkl Kiku var referensobjekten) föredrog samtliga Opinion före sina egna lagg. Så även jag, även om även mina egna Patron är en bra skida. Jag känner mig personligen redan mycket hemma på Opinion. Den har den där goa känslan av att vara en trevlig kamrat på berget, som kommer att klara av allt som dyker upp. Är det bra puder, då går den kanon. Ska det köras pist så kan jag blåsa på hårdare än vad jag egentligen vågar. Det är precis det jag letar efter och jag är mycket kräsen när det gäller skidor. Opinion är i framkant av vad som finns idag i den här kategorin, det står utan något som helst tvivel efter den här veckan.

Uppkörd lössnö:
Vi såg inte så mycket spårad lössnö under veckan, men här och där har ju några hunnit ner före... Här skiljer sig det mycket mellan de olika prototyperna, men shapen fungerar lika bra här. Tippen hookar ingenting och skidan är lätt att få runt. I högre fart går de snällare prototyperna inte bra, utan fladdrar för mycket och tappar spåret. Här känner man tydlig skillnad när vi dämpar upp skidorna mer (se nedan om vad jag menar med det). Utmaningen ligger här främst nu att hitta rätt dämpnivå. För mycket dämp blir segt och för lite blir fladdrigt. Shape och flex däremot känns i princip optimalt, även om vi för intressets skull kommer att testa att mjuka upp tailen en aning på någon eller några skidor i serie 3.

Skitsnö/svårare snö/skare/vindpack och liknande:
Samma sak här. Shapen och rockern hanterar skitsnö riktigt, riktigt bra. Här är det en klar fördel att vi ligger på den radie som vi gör tycker jag. Sub 20m-skidor tenderar att bli hooky och att uppmana till att hålla ner farten. Raka skidor med längre radie får oftast brytas runt lite för mycket, framförallt om de är hårda. 23m som hos Opinion känns precis lagom. Upp på kant och skidan löser det mesta på egen hand, utan korstendenser eller andra underligheter i beteendet.

Pist:
Det blir ju alltid en del pist under en vecka, om än oftast som transport mellan olika åk. Även i pisten skiljer sig de fem prototyperna sig åt tydligt främst pga responstid, spårvilja och dämpningsgrad. Vi har som sagt hela tiden haft fokus på att skidan ska gå bra i puder, men vi har också tänkt hårt underlag, om än som en ibland sekundär egenskap. Därför är vi faktiskt förvånande över hur rapp och kul skidan är i pisten. Isbett och stabilitet varierar med konstruktionerna, men överlag är balansen precis där vi vill ha den. Rockern harmoniserar med flexkurvan och sidoskärningen och det bjuds inte på några förvåningar någonstans i svängen. Neutralt, lättkört och kul. Den uppmjukning som vi kommer att testa i tailen är tänkt att ha en inverkan i att skidan blir aningen snällare i pist i slutet på svängen.

Dämpningstester:
Som förtydligande till en del bilder i inlägget så har vi testat med externt gummi för dämpning. Det är helt enkelt för att man då har möjlighet att testa inverkan av olika former och placeringar av gummielement för att se hur det påverkar skidans egenskaper. Vi har framförallt jobbat med två olika komponenter, gummistringers och ett tunt gummifolie.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/8a514558692996af8059062c636fe1e6.jpg
Gästtestare Johan och kryss-Jon verkar nöjda. Olika grader av gummidämp testas.

Folien påverkar främst "ljudbilden" i skidan. Ljudet kan tyckas vara en oviktig parameter, men det ger en subtil grundton och om skidan är tyst eller klonkig i slag tex påverkar hur man uppfattar den. Gummistringers görs i ett tjockare material och dämpar betydligt mer när det gäller vibrationer. Skillnaden mellan en full stringer och inget gummi alls är världsvid. En skida går nästan från att vara en lättsam odämpad dagis-hubba-bubba-leksak utan gummi till att bli en rå tuff och krävande charger om man pimpar upp den med upp mot 400 kvadratcentimeter gummi.

NÄSTA STEG?

Just som jag skriver det här färdigställs nästa serie prototyper. Det är nu fem olika konstruktioner som ligger kring den skida som vi är mest nöjda med hittills. Vi testar nu olika grad av upplättning med NATO-honeycomb i tip och tail, olika grader av gummi och också i en skida att mjuka upp tailen ett antal steg. Alla skidor har för övrigt fått någon tiondels mm tunnare träkärna i tailen, vilket ska ge ett lite snällare svängavslut i pisten och lite rappare beteende i tät skog. Alla skidor har försetts med interna varianter av den gummiplacering som vi testade oss fram externt tidigare.

https://www.freeride.se/img/photo/normal/2b73156a9117b40e3bcb75ca2da5d02b.jpg
Serie 3 - De nya prototyperna behöver lite slutfinish, men är snart åkklara

Bröderna O kommer att testa skidorna i Åre i helgen tillsammans med folk från Åre Skidfabrik. Skidorna har nu den officiella grafiken, jämfört med den tidigare vita och om ni ser oss i backen så hojta gärna till.

Vattendroppe och hans liga jobbar på med specialgrafiken och den ska vara klar inom några veckor. Jag har fått en förhandstitt och det ser lovande ut!

Vi kommer nu att köra öppna test i fortsättningen. Hela, eller möjligen delar av, den här serien skidor kommer att finnas tillgängliga för test under skidtestet i Sälen den 19-21:e april. Då är alla som vill välkomna och köra ett par åk på laggen och komma med åsikter om vad ni tycker. Det kan även bli fler tillfällen i Åre framförallt, tex under valborg eller liknande om det går att lösa utlåning rent praktiskt.

Vi börjar närma oss målet, men än kvarstår en hel del beslut när det gäller konstruktion och flexkurva. Det ska bli mycket intressant att få fler omdömen på skidorna och de aktuella prototyperna och några av er har tid att ta en sväng in i Extremtältet under skidtestarhelgen i Tandådalen om två veckor.

/MnO

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 5 år sedan

Riktigt trevlig läsning! Trodde att skidsäsongen var över nu men kanske man måste klämma in en testhelg nu...

Är glad över att ni valt att gå på fiber och gummi, stödjer detta till fullo. Grafiken till produktionsmodellen ser fin ut också tycker jag. Vet inte om färgerna är sådär i verkligheten men på min skärm ser det ut som 70talspasteller på 80talspolygoner, smooth. Får en känsla av att jag kollar på en affisch till en apokalyptisk sci-fi film i bergsmiljö från 70talet. Typ apornas planet fast med joddlande zombie-nazister.

http://1.bp.blogspot.com/-i9syz0H8R7o/TXkL6nNziuI/AAAAAAAACwc/V6d_oCK0sfk/s1600/planet-of-the-apes-posters.jpg

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Carled (5 år sedan)

Jäklar, grymt!
Det som är mest intressant är ju faktiskt informationen om hur metall och kolfiber påverkar skidan. Vi vanliga konsumenter är nog ganska ovetande om vad tillverkarna egentligen gör med sina skidor. Två lager metall = dämpat offpistlok är med andra ord en sanning med modifikation, det verkar vara gummit som styr om skidor bli bra helt enkelt.

Standardgrafiken blir riktigt snygg btw, ska bli spännande med forumgrafiken sen.
Edit: håller helt med om Apornas Planet möter joddel-nazis...

Jag hoppas på att åka upp till Sälen den helgen, ska se om man kan ta sig till Tandå och provåka lite!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 5 år sedan

Har följt detta från start.

- Det närmar sig!
- Riktigt intressant läsning, mumma för en gammal konstruktör!
- Bra jobbat grabbar!
- Lycka till med fortsättningen

/Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Trist att ni inte fick testa skidan i uppspårad lössnö ... ;-) För övrigt, GRYMT! :-) Kanske svänger förbi i Tandådalen, jag vet var den uppspårade hårdsnön ligger men även var det fortfarande går att hitta orörd lössnön. Men det kan ju komma mer snö ...

/MM

MarkusO
1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man skrev:

även var det fortfarande går att hitta orörd lössnö..
/MM

Undrar var... HMMMMMMMMMMM.... wink

- Hel och ren? - Citera
fiskebulle
302 inlägg
fiskebulle 302 inlägg 5 år sedan

Varför så korta? Känns fånigt att exkludera alla storaväxta åkare genom att nöja sig med tjej-längden.

Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 5 år sedan

är samtliga prototyper 187 cm?
planer på längre, typ 195?
/A

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
MnO
2135 inlägg

fiskebulle skrev:

Varför så korta? Känns fånigt att exkludera alla storaväxta åkare genom att nöja sig med tjej-längden.

Det är utgångslängden som är bedömd att passa en medelstor åkare bäst och det är också medelvärdet för den insamling av trådbesökarnas viljor som vi hade i höstas. Längden överrenstämmer också med vad vi i gruppen själva tycker är optimalt för oss själva, med undantag för PNyberg som förmodligen kommer att åka på den längre längden när den blir klar. Jag är personligen mycket nöjd med längden. För mig känns det varken för kort eller för långt, utan exakt där jag vill ha den. Då väger jag 78kg och åker ganska lugnt ska sägas om man jämför med folk som verkligen trycker på.

Det kommer att komma en 193-194cm för större åkare (prio ett) och en 177-179cm för mindre (prio två). Vi vet inte riktigt när dock, men det är att anta att det kommer att gå snabbare att utveckla två nya längder i jämförelse med att bygga skidan från scratch.

Det kommer inte bara att bli en skalning i längd när vi går upp på 19x:an.

187:an är tänkt att vara en smidig och lättåkt skida om än med rätt bra tryck i. Åkglädje är ett ledord, men för mig innefattar det också rätt nivå av stabilitet. Det ska inte vara några lok, men definitivt inte heller några leksaker. Jag är helt övertygad om att majoriteten av forumets manliga åkare som är skapligt nära svensk medellängd och vikt kommer att tycka att den här skidan är rätt i storlek.

19x:an kommer att bli betydligt biffigare, dels pga längden, men också för att den är tänkt att bli mer av en charger som ska passa åkare som tycker att 187:an är för liten i känslan. Dock med en hel del bibehållen lekfullhet. Nån ren bigmountaindräpare av väldigt styva mått är inte troligt att vi bygger. De säljer i försumbara upplagor framförallt och det kostar en del att ta fram skidor. Ekonomin finns trots allt i botten av vad vi kan få igenom i vår diskussion med fabriken. Det är bara att titta på försäljningen av tex Katana 197, Salomon El Dictator osv. Det må vara coola skidor, men de säljer i försumbara upplagor.

17x:an blir en skida som fokuserar på åkare under 65kg, eller större åkare som föredrar en kompaktare känsla. Den här kommer att bli ett snäpp smidigare än 187:an såklart och den kommer i alla konstruktionsaspekter anpassas till det mindre formatet.

MarkusO
1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

fiskbulle skrev:

Därför att vi bara gör en längd i förstaläget och att majoriteten/medianen vill ha runt 187.

Ace_DG skrev:

är samtliga prototyper 187 cm?
planer på längre, typ 195?
/A

1. Ja.
2. Ja. Men den kommer inte släppas samtidigt, utan förmodligen till nästkommande säsong. Det känns dumt att bara skala upp en skida till längre längder utan att lägga erforderlig utvecklingstid.

EDIT: Bra timing i svaret där MnO.

- Hel och ren? - Citera
MnO
2135 inlägg

EDIT: Markus hann före, men jag låter mitt svar stå kvar.

Ace_DG skrev:

1. Är samtliga prototyper 187 cm?
2. Planer på längre, typ 195?
/A

1. Ja. Det går inte att ändra längden enkelt, utan det krävs nya pressformar (frästa i aluminium).

2. Ja, som nämns i tidigare inlägg. Vi kommer att gå ut med en förfrågan till de som önskar en längre längd och göra en omröstning om hur lång den ska vara. Förmodligen 193-196, beroende på vad pöbeln anser.

Stefans
85 inlägg
Stefans 85 inlägg 5 år sedan

Äntligen!! (som Fylking sa)
Underbar testrapport som både lär mig lite om skidkonstruktion och egenskaper och samtidigt verkar utvecklingen för Opinion gå hand i hand med vad jag själv tycker/vill ha av en skida.

Vart lägger man förhandsbokningen??

/MedianStefan

Corin
Online 1156 inlägg
Corin 1156 inlägg 5 år sedan

Verkar ju kunna bli riktigt riktigt bra detta! Det är ju kul att MnO är så duktig med tangenterna, beskrivningarna är klockrena!

Saken är det att jag ÄR I ÅRE! NU! Och jag vill vääääääldigt gärna testa nåt par. Om det finns någon som helst möjlighet är jag intresserad.

livet är en semester Citera
LawndartGustav
1064 inlägg
LawndartGustav 1064 inlägg 5 år sedan

Detta låter ju super helt enkelt!!
Som föregående talare så undrar även jag om det finns möjlighet att testa denna helg (lördag )i Åre utan att leta efter er wink ?

Åk mer jobba mindre! Citera
MarkusO
1014 inlägg

Lawndart+GOS: MnO och jag ska fixa fram skidor och köra lite initiala test på lördag förmiddag, men vi kan styra upp något under eftermiddagen. Kolla PM-lådan.

- Hel och ren? - Citera
PhatFred
297 inlägg
PhatFred 297 inlägg 5 år sedan

Det här låter bara bättre och bättre! Har börjat sälja av grejer som högst troligt ska ersättas av PO...
Kul att få lära sig nytt om skidors insida också.
Och jag upphör aldrig att beundra MnOs tangentbordstalang!
Hoppas komma till Tandådalen.

Erihof
22 inlägg
Erihof 22 inlägg 5 år sedan

Ser väldigt lovande ut!
Tycker även att den officiella grafiken ser snygg ut när den väl kom på skidan!

Då jag åker på Rocker 2 115 idag så vore det intressant om Glisseurs jämförelse med Rocker 2 stämmer, dvs. är det en liknande skida i känsla och uppförande eller är ni av annan åsikt?

Slut Citera
isak80
10 inlägg
isak80 10 inlägg 5 år sedan

Underbart projekt, testrapport och tråd!
Kan (innan jag läste tråden) alldeles för lite om skidkonstruktion och vilka detaljer som påverkar vad för att ha något vettigt att tillföra. MEN jag är väldigt glad att ni verkar ha på gång en skida som enligt era åkupplevelser och målbild beter sig precis som jag vill.

Som Stefans frågade: Vart lägger man förhandsbokningen?

Måste verkligen försöka komma lös upp till Sälen för en provtur!

Grymt jobb av alla inblandade, imponerande!
/Johan

isak Citera
user133436
555 inlägg

MnO skrev:

Ok då... "Inom kort" innebär väl att det är dags att ge en rapport från påsktestandet. Så här kommer den:

TESTRAPPORT OPINION SERIE 2

Under de senaste veckorna har vi hunnit få ett antal riktigt bra testdagar på den senaste prototypserien i Project Opinion. Jon har varit nere i alperna i ett par månader i vinter och har varit en ständig testbas. Jag och MarkusO prickade in kanonförhållanden under påskledigheten och kunde testa skidorna i deras rätta element. Totalt sett har vi haft en mycket bra testperiod med alla tänkbara snöförhållanden.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 1eabd7.jpg
Jon testar sin favorit - prototyp 6

Det här inlägget behandlar främst påskveckan, eftersom det var då jag själv var på plats. Vi hade mestadels bra kallsnö och körde orört varje dag. Det var några dagar med sol, men också några med sämre sikt. Under soldagarna kördes öppen större terräng ovan trädgränsen och under flatljusdagarna var det mest skogsåkning. Vi fick ett dump på nån halvmeter och körde därmed en dag med perfekta puderförhållanden med nyfallen snö. Resten av veckan var kallsnön lite satt, men fortfarande orörd och kall. Jon hade när vi kom ner kört skidorna i två veckor i allt från omfrusen betong till perfekta puderdagar. Han har också kört två friåkningstävlingar på en av prototyperna. Vi ser det som ett toppbetyg att han väljer att tävla på Opinion, istället för hans ordinarie par. PNyberg har också testat den senaste serien under en helg i Åre, dessvärre i ganska trista förhållanden. Vi har också haft ett antal gästtestare, bland annat Glisseur som har skrivit tidigare i tråden, skidgurun Simen från Downskis och ett antal andra åkare som har hängt på under en eller ett antal dagar. Överlag är reaktionerna mycket positiva, vilket såklart är glädjande. Än så länge är det dock inte en färdig produkt som testas, så alla teståkare har informerats tydligt om att den skida som testas kan skilja sig ganska mycket eller ganska lite från slutprodukten. Shape och rocker är spikad numera, men inte konstruktionen.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 3206eb.jpg
En egen pudergryta är vad man behöver när man ska testa offpistlagg...

Konstruktion

Det handlar i den här serien om fem olika konstruktioner, som är utvecklade efter erfarenheterna av tidigare prototyper. Vi har har under hela prototypfasen haft en baskonstruktion som grund. Det är Extrems beprövade variant som innehåller de element som måste finnas ur ett rent hållfasthets- och tillverkningsperspektiv. Grundpaketet innehåller bla belag, fibermattor under (eller över beroende på hur man ser det) belag, gummifolie över kanter för bättre vidhäftning, sidewalls, ett visst antal prepreg/limskikt, topsheet osv.

Utöver det har vi haft möjligheten att laborera med olika kärnkonstruktioner, flexmönster och tillägg av fiber och andra material för att hitta den känsla vi letar efter. Grundkonstruktionen påverkar skidan väldigt lite och skillnaderna mellan de olika prototyperna har varit mycket stor. Det går för att förtydliga att bygga en superlätt turskida eller en megabombare med samma bas, så grundkonstruktionen är egentligen ett antal lager ovanför och under kärnan som är obligatoriska. Resten har varit upp till oss, i aspekten att hitta rätt egenskaper. Vi har dock inte behövt bry oss om speciellt mycket om detaljer i materialval, utan vår uppgift har varit att analysera och beskriva känslan i de prototyper vi har testat och sen komma med förslag på förbättringar. Patrik på Åre Skidfabrik har sedan med sin erfarenhet översatt våra idéer till verklighet. Precis som vi tidigare har konstaterat är Patrik en riktig skidmagiker. Hade inte han varit inblandad i det här så hade vi garanterat behövt bygga drivor av prototyper bara för att hamna i samma prestanda som i hans första skida. Det märks att han har byggt brädor och skidor sedan tonårsben.

Vi har hela tiden kört blindtest med helt vita skidor som utgångspunkt. Vetskapen om att skidan innehåller ett visst material med stor säkerhet påverkar omdömet om skidan. Man har trots allt en hel del förutfattade meningar om hur skidor med vissa material i sig känns.

Vi har haft tre huvudspår genom vintern. Dels kolfiberbaserade skidor, dels en glasfiberbaserad sandwich och dels en grupp titanalförsedda skidor. Efter test av både gruppen och en del övriga åkare skippar vi inför kommande serie både kolfiberspåret och titanalditot. De går helt enkelt inte tillräckligt bra och står sig inte i konkurrensen mot de andra.

Kolfiberskidorna blir förvisso snärtiga och roliga i mjuk och orörd snö, men vi tycker samtidigt att de är på tok för odämpade som grund. De hanterar slag och ojämnheter med en nervositet och en svårförutsägbar snabbhet i responstiden. Det är kul i korta partier av åk, men i längden blir det jobbigt och störigt. De bettar bra, men blir otrygga på skär eftersom de tenderar att hela tiden göra en höna av en fjäder när det gäller slag. För att nå upp till en dämpningsnivå som känns acceptabel måste vi peta i rejält med gummi i kollaggen. När vi når rätt dämpning av slaghantering och låga frekvenser är skidorna så döda att de blir för trista att åka på. Vikten ökar också snabbt med gummi och då försvinner idén med kol. Gruppens mening är att kolfiber endast kan bli aktuellt i en eventuell senare turutgåva om det nu skulle satsas på en sådan, eller möjligen som låginblandning via en smal stringer eller liknande.

Titanal har i det här fallet gjort skidorna tunga och krävande och spårningen blir väl tuff. Vi trodde initialt att titanalen skulle dämpa så pass bra att man inte skulle behöva blanda in speciellt mycket gummi, men det visade sig till i alla fall min egen förvåning att det inte stämmer. Det som jag brukar kalla "metall-känsla" är inte metall enbart, utan det är förmodligen baserat på att nästan alla skidor med metall också har ansenliga mängder gummi i konstruktionen. De skidor som vi testade med enbart metall utan gummi blir på tok för keramiska och nervösa i snökontakten. De spårar bra, men känns inte det minsta trygga. Tillför vi mer dämpning kommer tyngden och ännu mer spår och det blir för trögt och svåråkt. De här laggen gick klart sämre i bra puder än de andra dessutom. Titanalen tillför ingenting egentligen, förutom negativa aspekter i de protos vi har testat. Skidan förefaller helt enkelt vara för bred för att titanal ska ha en positiv inverkan, i alla fall om man inte är ute efter en ren charger där vikt inte spelar någon roll. Det är dock inte tanken i det här projektet. Vi ska bygga en skida som presterar, men som ändå är kul att åka på.

De skidor som har haft en traditionell glasfiberbaserad sandwich som bas har vi uppfattat som neutrala, lättkörda och ändå med ett gott mått av tryck i sig om vi lägger till rätt mängd dämpning. Glasfiber må låta oglamoröst, men faktum är att det har fungerat klart bättre i nästan alla sammanhang i jämfört med både de titanal- och de kolfibertrimmade skidorna. I serie två testade vi den här konstruktionen med två olika träkärnor. Den som gick bäst av de två har en stavlimmad blandad bok och poppelkärna, dvs en blandning av hög och låg densitet. Det är den skidan vi nu väljer att gå vidare med. Nackdelen är att en glasfiberbaserad skida blir anonym i snökontakten, både på gott och ont. Under ett teståk kan en kolskida kännas mer säregen och speciell, men vi är alla överrens om att man i längden trivs bättre på ett par skidor som presterar utan att hitta på några egenheter.

Shape/rockerprofilen i olika snö

Olika konstruktioner ger olika egenskaper och prestanda, men grunden i skidan är ändå shapen. Det finns inget annat sätt att säga det på än att shapen fungerar enormt bra. Vi känner att vi har prickat precis rätt och tom fått till det bättre än vad vi hade hoppats på.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 98b768.jpg
Är tailen lagom?

Puder:
Alla fem skidorna går fantastiskt bra i bra kallsnö, oavsett om den är nyfallen eller några dagar gammal. Skidan beter sig balanserat och förutsägbart och planar upp lätt. Jag skulle säga att det definitivt är en av dom bästa, om inte den bästa skidan jag har åkt i orörd kallsnö. Den är fullständigt neutral och hittar inte på några konstigheter någonstans genom fartregistret. Det är lätt att åka fort och kontrollerat och skidan inspirerar till att dra på utan att kännas som en stel charger. I enlighet med våra förhoppningar har skidan ett bra flyt i bakänden, vilket gör att den inte åks med dominerande flyt i framänden och sjunkande bakände som en del andra puderskapelser. Istället ligger skidan neutralt och plant och man kan stå mitt i viktfördelningen och bara gasa på. Jämfört med vad jag brukar kalla "tailsinkers" ger det en mer pistaktig stance även i puder, och det upplever vi som bekvämt och lättåkt. Det går dock att trycka ut tailen utan större insats när man vill det.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 9d8313.jpg
Den lokala påskharen har säkert koll på lavinfaran... säkrast att följa spåren

Alla som testade skidorna under påskveckan var rörande överrens om att skidan får absolut toppbetyg i puder och det känns mycket skönt att höra eftersom vi hela tiden har haft det som högsta prioritet. Det ska vara en fungerande allroundskida, men puder är ändå det som driver många åkare och då måste den leverera inspiration och åkglädje under de bästa dagarna. Vi är nöjda med att notera att trots att åkarna i gruppen hade med sig en samling skidor som annars är kända för att gå riktigt bra i puder (Patron, Helldorado, Katana, 2 x Rocker2 122 och Völkl Kiku var referensobjekten) föredrog samtliga Opinion före sina egna lagg. Så även jag, även om även mina egna Patron är en bra skida. Jag känner mig personligen redan mycket hemma på Opinion. Den har den där goa känslan av att vara en trevlig kamrat på berget, som kommer att klara av allt som dyker upp. Är det bra puder, då går den kanon. Ska det köras pist så kan jag blåsa på hårdare än vad jag egentligen vågar. Det är precis det jag letar efter och jag är mycket kräsen när det gäller skidor. Opinion är i framkant av vad som finns idag i den här kategorin, det står utan något som helst tvivel efter den här veckan.

Uppkörd lössnö:
Vi såg inte så mycket spårad lössnö under veckan, men här och där har ju några hunnit ner före... Här skiljer sig det mycket mellan de olika prototyperna, men shapen fungerar lika bra här. Tippen hookar ingenting och skidan är lätt att få runt. I högre fart går de snällare prototyperna inte bra, utan fladdrar för mycket och tappar spåret. Här känner man tydlig skillnad när vi dämpar upp skidorna mer (se nedan om vad jag menar med det). Utmaningen ligger här främst nu att hitta rätt dämpnivå. För mycket dämp blir segt och för lite blir fladdrigt. Shape och flex däremot känns i princip optimalt, även om vi för intressets skull kommer att testa att mjuka upp tailen en aning på någon eller några skidor i serie 3.

Skitsnö/svårare snö/skare/vindpack och liknande:
Samma sak här. Shapen och rockern hanterar skitsnö riktigt, riktigt bra. Här är det en klar fördel att vi ligger på den radie som vi gör tycker jag. Sub 20m-skidor tenderar att bli hooky och att uppmana till att hålla ner farten. Raka skidor med längre radie får oftast brytas runt lite för mycket, framförallt om de är hårda. 23m som hos Opinion känns precis lagom. Upp på kant och skidan löser det mesta på egen hand, utan korstendenser eller andra underligheter i beteendet.

Pist:
Det blir ju alltid en del pist under en vecka, om än oftast som transport mellan olika åk. Även i pisten skiljer sig de fem prototyperna sig åt tydligt främst pga responstid, spårvilja och dämpningsgrad. Vi har som sagt hela tiden haft fokus på att skidan ska gå bra i puder, men vi har också tänkt hårt underlag, om än som en ibland sekundär egenskap. Därför är vi faktiskt förvånande över hur rapp och kul skidan är i pisten. Isbett och stabilitet varierar med konstruktionerna, men överlag är balansen precis där vi vill ha den. Rockern harmoniserar med flexkurvan och sidoskärningen och det bjuds inte på några förvåningar någonstans i svängen. Neutralt, lättkört och kul. Den uppmjukning som vi kommer att testa i tailen är tänkt att ha en inverkan i att skidan blir aningen snällare i pist i slutet på svängen.

Dämpningstester:
Som förtydligande till en del bilder i inlägget så har vi testat med externt gummi för dämpning. Det är helt enkelt för att man då har möjlighet att testa inverkan av olika former och placeringar av gummielement för att se hur det påverkar skidans egenskaper. Vi har framförallt jobbat med två olika komponenter, gummistringers och ett tunt gummifolie.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … 6fe1e6.jpg
Gästtestare Johan och kryss-Jon verkar nöjda. Olika grader av gummidämp testas.

Folien påverkar främst "ljudbilden" i skidan. Ljudet kan tyckas vara en oviktig parameter, men det ger en subtil grundton och om skidan är tyst eller klonkig i slag tex påverkar hur man uppfattar den. Gummistringers görs i ett tjockare material och dämpar betydligt mer när det gäller vibrationer. Skillnaden mellan en full stringer och inget gummi alls är världsvid. En skida går nästan från att vara en lättsam odämpad dagis-hubba-bubba-leksak utan gummi till att bli en rå tuff och krävande charger om man pimpar upp den med upp mot 400 kvadratcentimeter gummi.

NÄSTA STEG?

Just som jag skriver det här färdigställs nästa serie prototyper. Det är nu fem olika konstruktioner som ligger kring den skida som vi är mest nöjda med hittills. Vi testar nu olika grad av upplättning med NATO-honeycomb i tip och tail, olika grader av gummi och också i en skida att mjuka upp tailen ett antal steg. Alla skidor har för övrigt fått någon tiondels mm tunnare träkärna i tailen, vilket ska ge ett lite snällare svängavslut i pisten och lite rappare beteende i tät skog. Alla skidor har försetts med interna varianter av den gummiplacering som vi testade oss fram externt tidigare.

https://www.freeride.se/img/photo/norma … a5d02b.jpg
Serie 3 - De nya prototyperna behöver lite slutfinish, men är snart åkklara

Bröderna O kommer att testa skidorna i Åre i helgen tillsammans med folk från Åre Skidfabrik. Skidorna har nu den officiella grafiken, jämfört med den tidigare vita och om ni ser oss i backen så hojta gärna till.

Vattendroppe och hans liga jobbar på med specialgrafiken och den ska vara klar inom några veckor. Jag har fått en förhandstitt och det ser lovande ut!

Vi kommer nu att köra öppna test i fortsättningen. Hela, eller möjligen delar av, den här serien skidor kommer att finnas tillgängliga för test under skidtestet i Sälen den 19-21:e april. Då är alla som vill välkomna och köra ett par åk på laggen och komma med åsikter om vad ni tycker. Det kan även bli fler tillfällen i Åre framförallt, tex under valborg eller liknande om det går att lösa utlåning rent praktiskt.

Vi börjar närma oss målet, men än kvarstår en hel del beslut när det gäller konstruktion och flexkurva. Det ska bli mycket intressant att få fler omdömen på skidorna och de aktuella prototyperna och några av er har tid att ta en sväng in i Extremtältet under skidtestarhelgen i Tandådalen om två veckor.

/MnO

Vill-ha-begär

MarkusO
1014 inlägg

Erihof skrev:

Då jag åker på Rocker 2 115 idag så vore det intressant om Glisseurs jämförelse med Rocker 2 stämmer, dvs. är det en liknande skida i känsla och uppförande eller är ni av annan åsikt?

Rent geometriskt är de ju rätt lika, även om Opinion i en Salomonvärld skulle placera sig någonstans mellan 122 och 115 på directional-skalan. Opinion har lite mer tailrocker och mer tail-indrag än 115, men mindre tailrocker och längre kant än 122:an.

Känslan i bygget skiljer sig ganska markant, det står klart, men jag känner att jag har åkt för lite på 115 för att med bekvämlighet gå in på detaljer. Jag har inte testat dem side-by-side, utan har några månaders tidsglapp mellan testen. Men, kort - i jämförelse med R2 115 har Opinion mer bett, liv och lekfullhet medan 115 drar mer åt dämp/charger, med mer tail och en lite såsigare kantkontakt.

Jämför man istället med R2 122 (vilket jag gjort kontinuerligt) har Opinion lite lägre svingvikt, är stabilare i planande snö och lite nättare till både format och känsla. Den går enormt mycket bättre i pist. Enormt. 122:an är å andra sidan lite slashigare i tailen. Omställningen mellan dem är förvånansvärt stor, men det är ingen tvekan om att jag vid byte fram och tillbaka föredrar Opinion. Och det är ett sjukt högt betyg, för 122:an är en av de skidor jag är verkligen brukar hylla under dagar med bra snö i alpmiljö.

xJonx: Har du något att tillägga i sammanhanget Opinion jämfört med R2 115?

- Hel och ren? - Citera
MnO
2135 inlägg

Erihof skrev:

Ser väldigt lovande ut!

Personligen har jag inte åkt på R2 115, så jag kan inte uttala mig i den frågan. Jag körde däremot på R2 122 en del som jämförelse under ovan beskrivna testvecka och det är i alla fall en närbesläktad skida. Om jag jämför dessa två är det ganska stor skillnad.

Jag har inte tid att skriva något utförligt nu, men i korta ordalag så är 122:an klart tyngre och mer död överlag. Opinion känns hela tiden rappare och smidigare.

I pisten är det två helt olika ligor. Opinion går flera nivåer bättre, både i trygghet, spår och hur rapp den känns, men det är väl inte så konstigt iom att R2 122 knappast är känd för att prestera i pisten.

I orörd kallsnö känns fortfarande Opinion lättare på fötterna i grundkänslan, men skillnaden är mindre. Rocker2 122 är mycket mer känslig för viktplacering i längsled. Står man lite för långt bak på den så börjar fronten simma konstigt när tailen viker sig för mycket och jag gillar inte att den byter karaktär så radikalt bara man kommer lite fel i vikten. Hamnar man rätt går den fint, men jag tycker ändå att det är en skida som kräver en del inåkning. R2 122:s styrka är att den efter tillvänjning är så pass lugn och bara väntar på input och sen när den börjar svänga så är den ändå lättåkt.

Opinion har samma typ av moderna grundbalans (rekommenderad montering är -3,5cm från TC , mer om det vid ett annat tillfälle). Dock tycker jag att den är mycket bättre när det gäller att hantera olika tryck i längsled. Den går betydligt mer neutralt och lite misstag här och där spelar ingen större roll. Det gör att den överlag känns som en bättre plattform som bara neutralt gör det den ska. Jag tycker också att den är roligare att åka på eftersom den är mer spänstig och rapp överlag, utan att den för den skull blir nervös. Jon åker på 122:an som huvudskida i år egentligen, men hans kommentar var att Opinion helt enkelt är en bättre skida, och han har ställt undan 122:an de senaste veckorna. Även på tävlingar som nämdes innan. Markus är inåkt på 122:an sen tidigare och trivs kanonbra på den, men även han konstaterade att Opinion går riktigt, riktigt bra.

Det här säger inte så mycket om 115:en tyvärr, men om du/ni har koll på den i jämförelse med 122:an så kanske du kan använda det som referens. Pistprestandan tex lär vara betydligt bättre i 115 i relation till storebror 122. Jämför man shape mellan R2 115 och Opinion så finns det både en del likheter och en del olikheter, men Opinion liknar 115 mer än 122, framförallt i tailens spannprofil. Egentligen ligger den nog lite mitt emellan dessa två rent shape- och rockermässigt.

MarkusO
1014 inlägg
MarkusO 1014 inlägg 5 år sedan

MnO skrev:

Erihof skrev:

Ser väldigt lovande ut!

en massa...

Vi har bra snitt på att svara samtidigt nu, MnO. (Vi sa iaf ungefär samma sak. wink )

- Hel och ren? - Citera
Erihof
22 inlägg
Erihof 22 inlägg 5 år sedan

Tack för utförligt svar! smile

Tycker att Opinion låter högintressant och ska bli väldigt intressant att se och förhoppningsvis testa det slutliga resultatet!

Anledningen till att jag frågar är för att jag har upplevt en viss mån av "hookighet" i mina förra Bent Chetlers samt mina Rocker 2 nu som jag inte upplevt i skidor med mindre early rise t.ex Moment Bibbys eller skidor med fullrocker t.ex Katana. Enklast förklarat är väl att de upplevs som aggressiva vid hårt underlag och vill vrida runt knät speciellt om man ställer dem på tvär, en egenskap som gör dem lite svåråkta en dag med sämre underlag eller vikande kraft i benen. I min värld hoppas jag på en skida som kan vara lika snäll som ett par Bibbys men med samma puderegenskaper som ett par Rocker 2. smile

Slut Citera
Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Grymt intressant!!! Och kul... Möjligt att det redan snackats om (har missat en del i tråden), men finns det ngn indikation på pris?

MnO
2135 inlägg

Bjarkang skrev:

Grymt intressant!!! Och kul... Möjligt att det redan snackats om (har missat en del i tråden), men finns det ngn indikation på pris?

De kommer att kosta i storleksordningen som Extrems övriga skidor.

Under utvecklingsprocessen har vi inte brytt oss om kostnader, utan siktat in oss på att skidan ska bli så bra som möjligt oavsett pris. Det är tex dyrt med titanal och kolfiber. Därför påverkar vårt senaste beslut (om att inte integrera det i några större mängder i skidan) slutpriset i en positiv riktning. Det kommer aldrig att bli en lågprisskida dock och det är inte meningen heller. Handbyggda skidor från Sverige med lokalt producerade träkärnor kommer alltid att kosta en slant mer än skidor tillverkade i låglöneländer. Men det kommer att bli skidor av högsta kvalitet till ett rimligt pris, så mycket kan vi lova redan nu.

När jag drog igång det här projektet för över ett år sedan hade jag redan innan jag involverade de andra i gruppen uppfattningen att just Åre Skidfabrik var bäst lämpade för uppgiften. Jag gillar mixen mellan industriell precision och ett charmigt norrländskt hantverk. Så här i smått efterhand är vi mycket glada att de ställde upp på vår idé och de har både varit exemplariska att ha att göra med och dessutom finns det en mycket stor skidbyggarkunskap i botten.

Ekan66
42 inlägg
Ekan66 42 inlägg 5 år sedan

Säsongen är ju lite längre i norr. Kan man tänka sig provning i Hemavan, riksgränsen, Kittelfjäll el motsvarande?

Ekan66 Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook