Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Ruben
58 inlägg
Ruben 58 inlägg 5 år sedan

Ok , tack för svar Joye.

Ja det är ju frågan om den här gamla hunden kan lära sig en nya åkteknik.

Gamla hundar osv smile

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

@Ruben

Jag har kört Opinion några timmar i Tandådalen. Enbart pist. Precis som du är jag van vid "bakmonterade" skidor och plöstryck ... Inledningsvis kändes det mycket märkligt och skidorna svarade inte alls på det sättet jag är van vid, men efter några åk hade jag kört in mig och det gick riktigt, riktigt bra! :-) Är du en hyggligt god skidåkare kommer du att åka in dig snabbt, tror absolut inte detta kommer att vara ett problem. Då är det nog snarare bredden som tar lite tid att hitta rätt med när underlaget är hårt (läs pist) om du inte är van att hantera + 100 mm. ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Ruben
58 inlägg

@ Mountain_Man

Ja men det låter ju bra. Då finns det ju hopp ändå. Att det skulle vara en omställning med större midja var jag helt införstådd med. Finns nog mycket rent skidtekniskt i åkningen jag kan jobba med, men jag åker nog ganska tekniskt ok i pist.
Får väl helt enkelt köpa ett par tidigt, åka upp till Sälen och nöta teknik och svära några dagar tidigt på säsongen då. Kanske den här gamla hunden kan lära sig något nytt trotts allt då.

HaHa...

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 5 år sedan

Det känns som vi stött och blött monteringspunkt ett par varv nu, men jag påpekar ändå att det finns ett inte alldeles litet klientel som föredrar -5 cm. Det ger en lite mer "klassisk" känsla i grejerna och kan vara en bra lösning för den försiktige. (Det är fortfarande långt fram, glöm inte.)

-3.5 är det som vi tycker bäst motsvarar projektgruppens egenskapsmål och därmed blir rekommendationen för den lite mer "progressive" åkaren, men därmed inte sagt att det passar alla.

@Ruben, angående längden så får jag hålla med Joye - 187:an. Mest på grund av du inte är så van vid lite bredare prylar. 194 blir mycket skida tror jag. OM du nu inte köttar på friskt värre, då får du väl gå upp en längd.

- Hel och ren? - Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Måste väl säga att jag är mer av en plöstrycksåkare men tycker inte att jag hade några problem alls med en montering på -3,5cm.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

Måste väl säga att jag är mer av en plöstrycksåkare men tycker inte att jag hade några problem alls med en montering på -3,5cm.

Jag får nog också kalla mig en plöstrycksåkare och jag hamnade trots det på nästan exakt -3,7cm i två separata blindtester av monteringspunkter. Jag tejpade över alla markeringar på skidan och skruvade fram och tillbaka under ett antal timmar tills det kändes bäst. En dag i Sälen i lite småplockig blandning av pist och offpist och en dag i perfekt alppuder.

Som referens kan jag också nämna att jag har haft mycket svårt att åka med den typen av montering tidigare, men med Opinion kändes det inte bara ok, utan också betydligt bättre än en traditionell montering. Balansen i planande snö är suverän helt enkelt. Jon som har drivit balansfrågan hårdast har lyckats enormt bra med den biten. Men som Markus säger så är -5 en punkt som ändå är enklare att kliva på direkt utan omställning om man är konservativ och/eller inte har tid att vänja sig. Skidan går kanon även där.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

MnO :

Balansen i planande snö är suverän helt enkelt.

Jag vet vad du menar men är fortfarande fascinerad över uttrycket planande snö. Hur kan snön i sig vara planande? Det låter i mina öron hyfsat omöjligt eftersom den inte (helt inte i alla fall) är i rörelse. Det är väl skidan som planar över snön, inte tvärtom?

Egentligen kan man sammanfatta skillnaderna mellan monteringspunkterna enligt:

-3,5: Lekfullt, snabbsvängt, lättmanövrerat, bra flyt. Men kräver hela tiden att du är aktiv på skidan och har en centrerad stance. För mycket plöstryck och du riskerar att dyka. Kan vara negativt på långa åk då grejer som lårpump och liknande obönhörligen riskerar att sabba den tidigare så aktiva åkstilen.

-5: Tryggt, stabilt, bra flyt även i lägre hastigheter men inte samma lättmanövrerade sensation i högre hastigheter. Funkar bättre på långa åk med trötta ben. Men som MnO säger, det är trots allt ganska långt fram traditionellt sett.

I like big dumps and I cannot lie Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MnO (5 år sedan)

Glisseur :

MnO :

Balansen i planande snö är suverän helt enkelt.

Jag vet vad du menar men är fortfarande fascinerad över uttrycket planande snö. Hur kan snön i sig vara planande? Det låter i mina öron hyfsat omöjligt eftersom den inte (helt inte i alla fall) är i rörelse. Det är väl skidan som planar över snön, inte tvärtom?

En miss såklart rent språktekniskt. Planande åkning är väl ett bättre ordval. Men iaf jag brukar använda mig av uttrycket planande snö, när jag egentligen menar "snö som möjliggör planande åkning". Jag tycker det är mer passande än att använda det tämligen slitna uttrycket puder, eftersom puder i min värld betecknar relativt nyfallen, inte mer än dagsgammal lätt kallsnö. Snö som möjliggör planing innefattar ett mycket bredare spektrum av snötyper. Rätt till dig där dock... Planande snö är inget korrekt uttryck egentligen. Det är ju tur att jag inte skriver i någon tidning smile

Annars bra sammanfattat och man måste som sagt komma ihåg att en fullt ut traditionell montering ligger på runt -8, eller tom någon centimeter till bakåt. Gamla Explosive tex sitter väl på -15 eller nåt sånt smile Jag har under säsongen tagit förflyttningen framåt i ett antal steg. Att gå direkt från tex en Katana till en Opinion på -3,5 är en rejäl kulturkrock. Men det är ändå enormt mycket lättare än att gå tillbaka igen till Katana eller motsvarande när man väl har åkt in sig på mer centrerade grejor. För mig var det nästan omöjligt kändes det som när man plötsligt hade så enormt mycket framände att hålla ordning på.

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 5 år sedan

Glisseur :

Egentligen kan man sammanfatta skillnaderna mellan monteringspunkterna enligt:

-3,5: Lekfullt, snabbsvängt, lättmanövrerat, bra flyt. Men kräver hela tiden att du är aktiv på skidan och har en centrerad stance. För mycket plöstryck och du riskerar att dyka. Kan vara negativt på långa åk då grejer som lårpump och liknande obönhörligen riskerar att sabba den tidigare så aktiva åkstilen.

-5: Tryggt, stabilt, bra flyt även i lägre hastigheter men inte samma lättmanövrerade sensation i högre hastigheter. Funkar bättre på långa åk med trötta ben. Men som MnO säger, det är trots allt ganska långt fram traditionellt sett.

Fasen vad nöjd jag är att jag valde en demobindning! Gammal plöspressare som jag är.

Mountain_Man
4119 inlägg

@Glisseur
Är Opinion med i ÅS skidtest?

Ruben
58 inlägg

Tackar för hjälpen om längden. Det får bli 187 an för mig.

Men just nu löser ni inte bara mina problem, ni skapar nya oxså. smile

Eran nya diskussion om monterings punkt.

Inga knivar i ryggen nu är ni snälla mina herrar, men jag är ju ny på det här med offpist/skidor/bindningar etc.

Så hav förtröstan. wink

Min tanke var att sätta på en typ Guardian bindning. För att om tillfälle ges ta sig 30min bort.

Men nu när ni diskuterar -3.5 och -5.0 dök det upp lite frågor.

Finns det något system typ skena som man kan montera under bindningen så man lätt kan flytta bindningen själv. Mellan -3.5 och -5.0.

Men jag antar att om det finns ,så är det en vanlig Alpinbindning som gäller då?!?

För det skulle ju vara jävligt surt och köpa hela paket och så går åkningen åt helvete.

Eller så är det så enkelt att man får bita i det sura äpplet och lära sig bara.

Jag är ju inte kööörk, jag har ju räknat med en inkörnings period på skidorna. Men har en haft oturen att födas i södra Sverige. Så är det ju inte bara att sätta sig i bilen upp på fjället å köra några timmar.

Jaja, det är ju mina problem. Inte era. wink

Mountain_Man
4119 inlägg

Har inte sett någon platta till eller hyrversion (demo) av Guardian/Tracker. En möjlighet skulle vara att montera två set av hål med inserts ... alternativt montera på -4,25 som en kompromiss. ;-)

/MM

blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 5 år sedan

Jag valde -4.0, åkte tidigare på Patronen i 185cm på -5.5 och har aldrig haft några dyktendenser på den alls och det med ganska så mycket plöstryck. Nu så är ju Op´n 2cm längre och även bredare så jag drog fram den till -4.0.

Ruben
58 inlägg

Kompromiss !! Nä fan ,har dom som vet sagt . -3.5 och -5.0 så får det ju bli så. Hur skulle världen se ut om alla bara tog egna beslut. Det skulle ju bli total anarki. wink MoooHaaaa

Ärligt talat får jag lita på er som kan det här. Säger ni att det ska vara så då får det ju bli så.

Får väl prata med dom jag köper hos. Om det blir 2st uppsättningar hål med inserts(vad d nu är) wink

Men tack för hjälpen.

Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 5 år sedan

Ett förslag kan ju vara att försöka hitta en jester schizo att dra dit först. Med den så kan du testa en del i början på säsongen och sen drar du dit en guardian på det strecket som du vill ha lite senare på säsongen. En Jester Schizo kan du antagligen hitta på köp och sälj och sen sälja för ungefär samma peng när du är klar med den

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Åre skidfabrik, matchsponsor på Friend's! Vilka hjältar!

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

Är det bara jag som tycker att -3,5 var lite långt bak? Hade gärna testat den på -2,5, tror det hade vart spot on för min del.

skistore.se/mtbstore.se Citera
MarkusO
1019 inlägg

Jarle :

Är det bara jag som tycker att -3,5 var lite långt bak? Hade gärna testat den på -2,5, tror det hade vart spot on för min del.

Rimligen inte ensam. En del väljer säkert tom nära eller på TC.

@Ruben. Sätt den på -4 och känn ångesten försvinna. Den kommer gå bra där.

- Hel och ren? - Citera
Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

Mountain_Man :

@Glisseur
Är Opinion med i ÅS skidtest?

Jepp.

Jag var själv inte med och testade den kategorin i år men körde flera olika protovarianter på Opinion i våras. Egentligen borde jag inte uttala mig om monteringspunkter på 187:an eftersom den egentligen är för kort för min feta röv och alt blir lite missvisande just därför, men en 194 (som vi får hoppas kommer till vintern...) skulle jag montera antingen -4 eller -5. Jag vill ha lite i tanken för långa alpåk i uppspårad snö och inte bara ren puderlekkänsla.

I like big dumps and I cannot lie Citera
yiu-han
211 inlägg
yiu-han 211 inlägg 5 år sedan

Jag har beställt ett par Opinion och inte bestämt vilka bindningar jag ska ha än.

Har ni bara kört den med Jester eller har någon testat den med högre/lägre bindningar?
Tror ni den blir bättre/sämre/lika med olika ståhöjd på bindningarna?

//johan

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

yiu-han :

Jag har beställt ett par Opinion och inte bestämt vilka bindningar jag ska ha än.

Har ni bara kört den med Jester eller har någon testat den med högre/lägre bindningar?
Tror ni den blir bättre/sämre/lika med olika ståhöjd på bindningarna?

//johan

Vad jag vet har alla prototyper haft Jester eller Griffon Demo, dvs 22-23 mm stack height.

En hög bindning, typ Duke på 36mm nånstans, ger nog (som vanligt) en lite högklackad känsla som väl de flesta inte ser som en fördel direkt. Iaf inte utanför pistad terräng.
Jag tror inte Opinion sticker ut åt något håll jämfört med liknande skidor när det gäller skillnader i upplevelse av bindningshöjd.

- Hel och ren? - Citera
Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 år sedan)

Det dök upp ett litet mail idag med en liten överraskning i. Testtopsheet utskrivet.

Märk dock att det är ett topsheet där skyddsplasten är kvar, bilderna är tagna med ajfån och belysningen är bara från solen utomhus. Så tycker ni det ser förjävligt ut, var inte oroliga! Själv tycker jag det ser larvigt bra ut, men det är klart, jag kan ju vara lite jävig också...

EDIT: Glömde förtydliga, numreringen kommer stansas in på båda sidor om "of", alltså:
Limited Developer Edition
X of 38
freeride.se/opinion

https://www.freeride.se/img/photo/normal/46dda21c44a27d10750dd2e922ebf4ef.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/c4682be2ef65584d6c6cdd5a9e41b9b8.jpg

https://www.freeride.se/img/photo/normal/7fa4fcb3bda78ae5f56513b0d2b408c6.jpg

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Larvigt bra var ordet, sa Bull:) Ser otroligt bra ut!!! Vill ha mina - NU!

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Förresten, var kommer serienumret att stå? Blir de helsvarta undertill?

somebody
958 inlägg
somebody 958 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad somebody (5 år sedan)

Svängarna såg lite oproportionerliga ut på slutet bara och landningen efter droppet ser inte direkt ut att vara i den bekvämaste av vinklar!

josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 5 år sedan

somebody :

Svängarna såg lite oproportionerliga ut på slutet bara och landningen efter droppet ser inte direkt ut att vara i den bekvämaste av vinklar!

Hur svanger man proportionerligt? Dexter Rutecki style eller?

Frankfurt Citera
MarkusO
1019 inlägg

josh :

Hur svanger man proportionerligt?

- Hel och ren? - Citera
blomman67
467 inlägg
blomman67 467 inlägg 5 år sedan

Snyggt nå så jammen Whaterdropp !!

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SooL2007 (5 år sedan)

Härligt, kul att se, äntligen! smile

Vaket med de båda rekommenderade monteringslinjerna oxå.

Edit: förhastad kommentar raderad cool

The older I get, the faster I was. Citera
Vattendroppe
3052 inlägg
Vattendroppe 3052 inlägg 5 år sedan

Bjarkang :

Förresten, var kommer serienumret att stå? Blir de helsvarta undertill?

Det glömde jag förtydliga! Siffrorna kommer stansas in på vardera sida om "of" under foten. Alltså:
X of 38
freeride.se/opinion

somebody :

Terrängen flackar ut = större surfande svängar för att hålla uppe farten + närmare den fiktiga punkt varifrån bilden ses = allt ser större ut när det är närmare wink Drop-vinkeln väljer jag att inte kommentera än så länge, tar det när vi tittar på utskriften IRL! Men om det är ser illa ut är jag rätt säker på att det ska gå att ordna till produktionsexen sen smile

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SooL2007 (5 år sedan)

Vattendroppe :

Det glömde jag förtydliga! Siffrorna kommer stansas in på vardera sida om "of" under foten. Alltså:
X of 38
freeride.se/opinion

Aha, då klarnar det! Bortse från mitt ovanstående inlägg!! tongue

SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

Noe av den bedre figurative grafikken jeg har sett.

Abstraksjonsnivået på fjellene, særlig på tailen er helt top notch. Chapeau!

simen at downskis.com Citera
Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 5 år sedan

Snyggt!

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 5 år sedan

Ser fantastiskt bra ut.

josh
445 inlägg
josh 445 inlägg 5 år sedan

MarkusO :

josh :

Hur svanger man proportionerligt?

wink

Frankfurt Citera
Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Tobbe101 (5 år sedan)

Hmmm, här är en liten tanke:

Om texten

"Limited Developer Edition
X of 38
freeride.se/opinion"

står där den gör nu på grafiken så hamnar den väl under en massa plattor och skräp på flertalet bindningar?

Jag tycker det hade varit snyggare om den texten samt eventuellt "OPINION 1XX" hade stått strax framför bindningen (naturligtvis anpassat för nån stor bindning monterad TC så att det syns på allas skidor).

Då kan man dessutom visa det för alla pistsmiskare i sittliften när de frågar om det är en backhoppningsskida...

There is no point in making a turn just because you can Citera
Vattendroppe
3052 inlägg

Tobbe101 :

Om texten

X of 38
freeride.se/opinion"

står där den gör nu på grafiken så hamnar den väl under en massa plattor och skräp på flertalet bindningar?

Jag tycker det hade varit snyggare om den texten samt eventuellt "OPINION 1XX" hade stått strax framför bindningen (naturligtvis anpassat för nån stor bindning monterad TC så att det syns på allas skidor).

Då kan man dessutom visa det för alla pistsmiskare i sittliften när de frågar om det är en backhoppningsskida...

Du anar inte hur många gånger vi vänt och vridit på det. Det är något man helt enkelt får leva med om man väljer den typen av bindning (jag själv kommer skära bort mittsegmentet på mina radicals, en liten bidragande orsak till detta är att texten sitter där den sitter). Anledningen till att det är så är helt enkelt att det inte går placera på något annat sätt än att totalt kvadda hela grafiken, kort sagt. Det ser helt enkelt skit ut om man sätter texten någon annan stans.

Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 5 år sedan

Vattendroppe :

Tobbe101 :

Om texten

X of 38
freeride.se/opinion"

Du anar inte hur många gånger vi vänt och vridit på det. Det är något man helt enkelt får leva med om man väljer den typen av bindning (jag själv kommer skära bort mittsegmentet på mina radicals, en liten bidragande orsak till detta är att texten sitter där den sitter). Anledningen till att det är så är helt enkelt att det inte går placera på något annat sätt än att totalt kvadda hela grafiken, kort sagt. Det ser helt enkelt skit ut om man sätter texten någon annan stans.

Ok. Synd, med tanke på målbilden för skidan kommer väl många att montera med Duke/Baron eller X Schizo etc...

There is no point in making a turn just because you can Citera
Vattendroppe
3052 inlägg

Tobbe101Ok. Synd, med tanke på målbilden för skidan kommer väl många att montera med Duke/Baron eller [i :

X[/i] Schizo etc...

Går ju att lösa genom att köra Dynafit resp demobindning istället wink Men jag håller med om att det är synd...

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 5 år sedan

Fantastiskt roligt att se den dyka upp i ett ordinarie sortiment! smile

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2 … inion.html

Vi borde väl få se den på extrem.com snart oxå?

Fast det ska bli ännu roligare att se den dyka upp hemma och få dra på ett par bindningar på den! För att inte tala om spännande att följa vilket mottagande den får i skidpress och på marknaden. Ett underbart projekt helt enkelt! Vilket blir nästa?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook