Länkade produkter
Extrem Opinion
4 recensioner, betyg 4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Corin
1148 inlägg
Corin 1148 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad GOS (5 år sedan)

Nu kom jag på en video som beskriver bra vad en allround-skida ska klara av. Vi har säkert alla sätt den.

[vimeo]

Nu har jag aldrig provat Nocta, men jag antar att man kanske inte kan ge den hela äran för videon. Rätt duktiga åkare. Men som sagt, de visar vad en allroundskida är, och hur man ska använda den.

EDIT: Tveksamt varför det där inte funkade, men här är länken: target="_blank" rel="nofollow">

EDIT2: Nu funkade det, tack johan!

johan
2817 inlägg
johan 2817 inlägg 5 år sedan

GOS> Testa och ändra https till http

PNyberg
4249 inlägg
PNyberg 4249 inlägg 5 år sedan

Mitt första inlägg är nu uppdaterat med bilder på en otrooligt grov skiss på rocker och shape.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

PNyberg skrev:

Mitt första inlägg är nu uppdaterat med bilder på en otrooligt grov skiss på rocker och shape.

8 cm tip utan "slutböj" menar du... Är inte det i högsta laget? Eller inkluderar du en liten slutböj i det måttet trots att det inte ser ut så på din skiss?

- Hel och ren? - Citera
MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan

GOS skrev:

Nu kom jag på en video som beskriver bra vad en allround-skida ska klara av. Vi har säkert alla sätt den.

Ungefär så där åker jag. Typ jämt. Speciellt på försäsongen. Brukar segla lite längre i off-sten-360:isarna bara. Mer variation på tricken också.

- Hel och ren? - Citera
PNyberg
4249 inlägg

MarkusO skrev:

PNyberg skrev:

8 cm tip utan "slutböj" menar du... Är inte det i högsta laget? Eller inkluderar du en slutböj trots att det inte ser ut så på din skiss?

det blir en liten slutböj ja, så rockern är väl på va 7,5cm.. tyckte inte att det kändes högt när jag satt och skissade..men kan hända att det måste ändras tongue

EDIT
Efter att ha snabbt tittat på en skida och hur högt 8cm egentligen är...så är det snarare att tipen bör vara 4,5-5cm

Pillard
2754 inlägg
Pillard 2754 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

MarkusO skrev:

PNyberg skrev:

8 cm tip utan "slutböj" menar du... Är inte det i högsta laget? Eller inkluderar du en slutböj trots att det inte ser ut så på din skiss?

det blir en liten slutböj ja, så rockern är väl på va 7,5cm.. tyckte inte att det kändes högt när jag satt och skissade..men kan hända att det måste ändras tongue

EDIT
Efter att ha snabbt tittat på en skida och hur högt 8cm egentligen är...så är det snarare att tipen bör vara 4,5-5cm

det där sista låter faktiskt lite mer rimligt. Det känns faktiskt vettigt att ta till sig av rockershapen på R2an med tanke på hur positiva många ändå har varit till skidan. Sen att den i mina ögon är för bred och vi nu har chansen att göra den bättre är ju bara suveränt.

Tobbe101
204 inlägg
Tobbe101 204 inlägg 5 år sedan

Kanter: Fullängd och rejält tjocka på alla håll som på en bräda. Annars går de bara sönder. Då blir det rejäl tjocklek på belaget också så att det tål några planslipningar.

Konstruktion (Sandwich, Torsion box, Cap eller kombinationsvariant): Jag skulle föredra någon form av kombinationsvariant med cap.

Tail: Liten tail-rocker, men absolut ingen twin-tip. Det är skitdrygt att tura med twin-tip. Skidan bör fungera bra till kortare turer om det ska vara en huvudskida för bummare.

Vikt: Håll ner så mycket det går, men offra inte kanterna. Offra hellre styvhet.

Styvhet: Åt det mjuka hållet, men med en lite styvare tail. Någon progressiv flexkurva kanske?

Dämpning: En responsiv skida med mycket pop, men försök dämpa tippen för att minimera dess vibrationer på hardpack.

Längd: 188-193cm

Bredd under foten: 120mm (110mm kränger man snart till veckoåkarna som ska köra pist...)

Rocker: Det kan andra bättre än jag, men lite spann skadar nog inte.

Måttsättning tip och tail: Det kan andra bättre än jag.

Radie: En skärningsradie mellan 20m och 25m underlättar om den ska trixa sig genom tät skog.

.

There is no point in making a turn just because you can Citera
MarkusO
1012 inlägg

Tobbe101 skrev:

Radie: En skärningsradie mellan 20m och 25m underlättar om den ska trixa sig genom tät skog.

Biiiibopbopbop! Diskad!

Alternativt, och mindre drygt svar: Det var ju en något udda motivering... Utveckla gärna vad du menar.

- Hel och ren? - Citera
Tobbe101
204 inlägg

MarkusO skrev:

Tobbe101 skrev:

Biiiibopbopbop! Diskad!

Alternativt, och mindre drygt svar: Det var ju en något udda motivering... Utveckla gärna vad du menar.

Större radie än så gör den säkert otymplig, men det kanske fixas med rockern?
Eller ni kanske är inne på ännu mindre radie?

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Tobbe101 skrev:

Radien är ju ganska irrelevant IMO för offpiståkning och mjuk snö.
De konstruktioner som diskuterats hittills handlar till stor del om någon form av pintail-shape (mer eller mindre) vilket gör tailen lätt att slarve:a med. Även en stor radie (30-40m) blir då lätt som en plätt att trycka runt i tight skog.

www.dpsskis.com Citera
Tobbe101
204 inlägg

Nojlas skrev:

Tobbe101 skrev:

De konstruktioner som diskuterats hittills handlar till stor del om någon form av pintail-shape (mer eller mindre) vilket gör tailen lätt att slarve:a med. Även en stor radie (30-40m) blir då lätt som en plätt att trycka runt i tight skog.

Saxat från målbeskrivningen:
"Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten."

Skogen är inte alltid full av puder...

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Tobbe101 skrev:

Nojlas skrev:

Tobbe101 skrev:

"Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning. Skidan ska fungera väldigt bra i puder, slask och annan mjuk snö, utan att för den skull vara mesig i pisten."

Puder eller inte inte puder i skogen, jag/man carvar ändå inte runt skidan i skogen. Jag kör hellre en 190cm lång Lotus 120 med 46m radie än ett par 170cm Head Supershape med 16 meters radie i skogen. Som tidigare sagts, it is all in the tail shape! 20-25 meter stora svängar i skogen utan att köra in i ett träd? Det är ingen skog, det är en stadspark...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Tobbe101
204 inlägg

Carled skrev:

20-25 meter stora svängar i skogen utan att köra in i ett träd? Det är ingen skog, det är en stadspark...

Carled: Radien anger inte hur stora svängar man gör med en skida. Radien här hänvisar till sidoskärningsradien. För att få sidoskärningsradien ska du börja rita en linje längs kanten på skidan (när den ligger plant) och fortsätta runt tills du gjort en stor cirkel och sedan mäter radien på denna.

Hur snävt man kan svänga en skida beror på hur mycket man kan flexa den, hur mycket man kantar och på skidans sidoskärningsradie. En avsmalnande tail gör så klart dessutom att man kan sladda lättare även i lös snö, så du har naturligtvis rätt i att en OP-skida med stor radie går enklare att manövrera i skogen än en pistracer som skär fast.

MarkusO skrev:

Tobbe101 skrev:

Biiiibopbopbop! Diskad!

Har lite svårt att förstå varför jag diskas för detta. Ligger ju i linje med din brors första skiss så helt jävla wacko kan det ju inte vara. 22m radie på en 186cm skida ger ca 25m radie på en 193:a med de mått som angivits i skissen...

Nojlas
3047 inlägg

Instämmer med Carled, carving tillämpas inte bara för att underlaget är hårt. Snarare slarve. En pintail hjälper här! (Men för mycket pintail gör att skidan släpper lite väl lätt i tailen vid stenhård carving - man får göra en avvägning efter vad skidan avses för)

www.dpsskis.com Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JL76 (5 år sedan)

Carled skrev:

Tobbe101 skrev:

Nojlas skrev:

Puder eller inte inte puder i skogen, jag/man carvar ändå inte runt skidan i skogen. Jag kör hellre en 190cm lång Lotus 120 med 46m radie än ett par 170cm Head Supershape med 16 meters radie i skogen. Som tidigare sagts, it is all in the tail shape! 20-25 meter stora svängar i skogen utan att köra in i ett träd? Det är ingen skog, det är en stadspark...

Det är inte bara tailshape, ifall den är riktig mjuk också så går det att klämma runt på en femöring. Hade ett par med 30m radie som svängde hur smidigt som helst i skog (för man åker ju inte med skärningen) men den mjuka tailen var kass i pist i stället dock...

Tobbe101: jag gissar att du diskas för du öht nämner radie och skog i samma mening eftersom radien är irrelevant där. Finns en skojig tråd om detta där vi tampas med nån rättshaverist ifall jag inte minns fel.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Tobbe101
204 inlägg

JL76 skrev:

Tobbe101: jag gissar att du diskas för du öht nämner radie och skog i samma mening eftersom radien är irrelevant där. Finns en skojig tråd om detta där vi tampas med nån rättshaverist ifall jag inte minns fel.

Hehe, får nog ta och leta upp den tråden någon dag...

Håller dock fast vid att skogen inte alltid är full av puder... Och dessutom inte alltid flack... Jag skulle iaf föredra en skida som man kan skära runt med i vissa situationer, men man kan ju ändra sig om man får bevisat fördelen med det motsatta. Hoppas det blir av med projektet!

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

Tobbe101 skrev:

Carled skrev:

20-25 meter stora svängar i skogen utan att köra in i ett träd? Det är ingen skog, det är en stadspark...

Carled: Radien anger inte hur stora svängar man gör med en skida. Radien här hänvisar till sidoskärningsradien. För att få sidoskärningsradien ska du börja rita en linje längs kanten på skidan (när den ligger plant) och fortsätta runt tills du gjort en stor cirkel och sedan mäter radien på denna.

http://i48.tinypic.com/i371v6.png

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Tobbe101
204 inlägg

En runda till i pajkastningen:

You're Welcome!

(Du ska nog sudda bort din kommentar om 25m svängar i skogen för att skämtet ovan ska bli trovärdigt) wink

Nojlas
3047 inlägg

Tobbe101 skrev:

Håller dock fast vid att skogen inte alltid är full av puder... Och dessutom inte alltid flack... Jag skulle iaf föredra en skida som man kan skära runt med i vissa situationer, men man kan ju ändra sig om man får bevisat fördelen med det motsatta. Hoppas det blir av med projektet!

Men tillämpar du regelrätt carving i en uppkörd offpist med ganska hårt underlag?
Jag vill tro att nosen skär in i svängen, och tailen pressas ut i en sladd för att variera svängen, och då justeras radien av svängen lättare med en pintail-shape. (Slarve) Nosen skär på sätt och vis då den har en tightare radie. (radien blir på många pintailskidor progressivt snävare ju närmare nosen man kommer.) Mäter man radien vid tip/mid/tail kan man säkert få fyrdubbla differensen mellan tip- och tail-radie. (Beroende på shape såklart)

Jag vill påstå att radien är, med dagens alla olika designparametrar såsom pintail, rockerprofiler, flexprofiler, shapetyper, snudd på helt irrelevant för hur kvick och smidig en skida är i blandade/hårda snöförhållanden.
Undantaget är pist, där vi tillämpar en annan teknik.

Poängen med mitt påstående är, att en skida med 50 meter radie kan vara kvick utan bara h***ette i skogen, medans en 20m radie-skida kan vara ett ånglok utan dess like. Radien har alltså inte så stor betydelse, och det påståendet gäller inte bara puder, utan även alla skojjiga underlag som skare, stenhård vindblåst, slask etc etc.

www.dpsskis.com Citera
MarkusO
1012 inlägg

Tobbe101 skrev:

Har lite svårt att förstå varför jag diskas för detta*. Ligger ju i linje med din brors första skiss så helt jävla wacko kan det ju inte vara. 22m radie på en 186cm skida ger ca 25m radie på en 193:a med de mått som angivits i skissen...

*I sig tillräcklig anledning...

Det handlade naturligtvis inte om radien i sig. Den har jag inga invändningar mot. Det var din motivering.
Du säger att "20-25 meters radie underlättar när den ska trixa sig fram i tät skog".

Det är väl fullständigt ovidkommande vilken radie skidan har om du ska "trixa dig fram" i "tät skog"... Eller nästan tvärtom då. Rakare, mjukare, kortare och mer rocker lär nog vara medicinen. Kanske tom revrev.

Tur det inte är Teton det här... Oj vad det hade ballat ur där... j, o, n och g-tangenterna hade blivit alldeles utslitna... Kanske shift och 1 också. ;D

Tobbe101 skrev:

(Du ska nog sudda bort din kommentar om 25m svängar i skogen för att skämtet ovan ska bli trovärdigt) wink

Say wuut?

Tobbe101 skrev:

Håller dock fast vid att skogen inte alltid är full av puder... Och dessutom inte alltid flack... Jag skulle iaf föredra en skida som man kan skära runt med i vissa situationer

Alltså, du simmar runt bra nu. Du menar alltså att du skulle vilja ligga på 20-25m:s-skär där bland dina täta granar och buskar om det är hårt OCH brant.

Du vill väl ha en skida som inte skär i det läget, dvs en skidan som är lätt att sladda. Lättsvängd. Återigen - kort radie gör väl inte en skida lätt att sladda, utan tvärtom om något...

Eller kortversionen: Jag förstår naturligtvis mycket väl vad du menar, men jag hävdar att du har fel.

- Hel och ren? - Citera
JL76
1160 inlägg

Tobbe101 skrev:

JL76 skrev:

Hehe, får nog ta och leta upp den tråden någon dag...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81516&p=1
varsågod!

MarkusO
1012 inlägg

JL76 skrev:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=81516&p=1
varsågod!

Jag ser att jag tydligen varit inne och lagt ett spydigt svar (även där)! Hehe... lol

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

@Tobbe101
Jag följer den här tråden med ett visst intresse och inser att jag med min begränsade kunskap om skidkonstruktioner bör akta mig för att lägga näsan i blöt. Förutom då det där med Quiverkit ... ;-)

De här grabbarna har bättre koll på både åkning och skidkonstruktioner än de flesta i branschen! Tror en lämplig insats från dig är att beskriva vilka egenskaper du eftersträvar, inte hur skidan ska vara konstruerad!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MarkusO
1012 inlägg

Mountain_Man skrev:

@Tobbe101
Jag följer den här tråden med ett visst intresse och inser att jag med min begränsade kunskap om skidkonstruktioner bör akta mig för att lägga näsan i blöt. Förutom då det där med Quiverkit ... ;-)

De här grabbarna har bättre koll på både åkning och skidkonstruktioner än de flesta i branschen! Tror en lämplig insats från dig är att beskriva vilka egenskaper du eftersträvar, inte hur skidan ska vara konstruerad!

/MM

Nja. Sån stämning vill vi nog inte ha ändå. Visst, även om tråden kanske har lite "forumräv"-karaktär så är mer input = bra. Men friheten att invända mot saker om man inte håller med måste ju finnas här liksom på alla andra ställen. Förstås. Bara kul när det diskuteras lite vilt! Det är en del av charmen med ett forum. smile

Keep it up Tobbe101!

- Hel och ren? - Citera
josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 5 år sedan

Kopeiera DPS Wailer RPC sa blir det skitbra. Dont innovate imitate om man far vända pa en gammal reklamslogan.

Frankfurt Citera
blomman67
466 inlägg
blomman67 466 inlägg 5 år sedan

josh skrev:

Kopeiera DPS Wailer RPC sa blir det skitbra. Dont innovate imitate om man far vända pa en gammal reklamslogan.

Samt lite Nordica Patron och mera tyngd : )

Nojlas
3047 inlägg

6blomman7 skrev:

josh skrev:

Förklara för mig varför vikt är positivt?

www.dpsskis.com Citera
PNyberg
4249 inlägg

Nojlas skrev:

6blomman7 skrev:

josh skrev:

Förklara för mig varför vikt är positivt?

Boris the blade explains...

jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 5 år sedan

Har fortfarande inte förstått en sak. Vill ni bygga en skida för skidtestande forumsrävar, eller en som ni tror många vill ha å åka på?

PNyberg
4249 inlägg

jannes skrev:

Har fortfarande inte förstått en sak. Vill ni bygga en skida för skidtestande forumsrävar, eller en som ni tror många vill ha å åka på?

"Skidan är tänkt att vara en mångsidig everyday-skida för en friåkare som lägger fokus på offpiståkning, dvs en skida som en medel till avancerad åkare väljer som huvudskida under en alpsäsong eller för åkning av Åre-typ de dagar man prioriterar offpist, men då det ändå blir en hel del piståkning.

ABadHabit
171 inlägg
ABadHabit 171 inlägg 5 år sedan

Jannes: Menar du att det ena utesluter det andra?

Jag tror att om de kräsna forumrävarna som tillsammans har åkt på hundratals olika modeller, så lär deras samlade kunskap leda fram till en skida som väldigt många kan ha glädje av och vill åka på.

Det är bara vad du TROR! Citera
jannes
54 inlägg
jannes 54 inlägg 5 år sedan

ABadHabit skrev:

Jag tror att om de kräsna forumrävarna som tillsammans har åkt på hundratals olika modeller, så lär deras samlade kunskap leda fram till en skida som väldigt många kan ha glädje av och vill åka på.

Nej verkligen inte. Tvivlar inte alls på de inblandades kunskaper, det var några inläggg som jag hängde upp mig på bara, men sen fick jag ju omedelbar klarhet på direkten av PNyberg. Så lycka till! Enda åsikten jag har är att de ska va snygga, gärna lite lättklädda damer (sånt säljer alltid).

Pillard
2754 inlägg
Pillard 2754 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Pillard (5 år sedan)

jannes skrev:

Detta är faktiskt en intressant fråga. Om man utgår från att man vill producera rn storsäljare för den breda massan kommer nog inte den här skidan att bli nån hit. Det är ju bara att titta in på valfri team interstadium för att se vad det är som säljer i mängd. Målgruppen här är ju dock inte bara prylbögiga forumnissar utan alla som tar så pass seriöst på friåkning av den typ som pnyberg visade som många av oss här gör. Om man inte bryr sig lika mycket, grattis du sparar få en heldrl pengar wink

Edit: det sista svaret hann ramla in medan jag skrev...

MarkusO
1012 inlägg

jannes skrev:

Det finns ingen uttalad tanke att rikta specifikt produkten till "pryleliten" på ett forum. Det åks liksom inte skidor på skärmen... Däremot är tanken att dra nytta forumets kunskap och innovationsförmåga och göra nåt bra. Det är själva grundidén. Så i nån mening landar det väl i att den byggs för nämnda klientel, men utan att på något sätt utesluta någon annan med liknande skidreferenser/-behov.

Prylbögeriet når naturligtvis nya höjder här, men det är ju precis det som är meningen. Uttryck som "slarvebarhet", "hinge-flex", "alert fiberpop" används med sällan skådad självklarhet... big_smile

Edit: Jag får nog också lägga in en det sista svaret hann ramla in medan jag skrev.... Eller kanske tom en "dubbelpost"....

- Hel och ren? - Citera
JL76
1160 inlägg

ABadHabit skrev:

nu föreställer jag mig direkt: "en riktig finsmakarskida, en skida som man uppskattar först efter många års skidtestande."
Skidtestare är ju inte filmrecensenter less på Hollywood som längtar efter Iranskt drama om en blind liten pojke eller nåt (vad jag vet?), utan en skida som faller MnO & Co i smaken funkar nog utmärkt för många (som gillar att åka offpist i alpliknande miljö)
oj många hann skriva medans jag skrev...

MarkusO
1012 inlägg

Var är MnO förresten? Lusläser han försäkringsvillkor hela dagarna?

Själv siktar jag mest på att sno några A3-papper här på kontoret idag. Flåt chefen, men det behövs för lite nya storformats-skisser...

- Hel och ren? - Citera
Haellgren
555 inlägg
Haellgren 555 inlägg 5 år sedan

Till alla HipsterVänner på Freeride:
Taggade för skojs skulle en bild på Instagram med #Projectopinion, Om man taggar sin skiss med det kan man ju Kolla på andras Skisser o disskutera lite där tongue

SCHAUFELRADBAGGER!!!1 Citera
Boson
58 inlägg
Boson 58 inlägg 5 år sedan

Carving eller sladd eller "slarve" (va fan är det?) i skogen - har ingen aning. Troligen carvar jag inte. Eller så gör skidorna det utan att jag märker det?
Ja ni hör själva: inte mycket koll.
Inte mycket koll på skidkonstruktion heller eftersom jag började åka vid 46 och offpist samma år - åka och åka förresten, stod på öronen i Gränsen är ett mer adekvat uttryck.
Följer ändå tråden här med visst intresse. En sak får mig att känna mig lätt obekväm: pintail. Jag gillar nämligen att åka baklänges. Ännu mer obekväm blir jag följdaktligen av rak bakkant som någon föreslog.
Hur påverkar pintail baklängesåkningen? Kan man överhuvudtaget åka baklänges? Själv carvar jag baklänges med mina gamla hemrockade Scratch BC, om än inte i formel 1-tempo (nej, jag åker inte längre på mina Völkl Jättefort om nu någon undrar. Men håll med om att dom ser läckra ut...). Jag tog värmepickan och böjde, det blev som det blev: lång låg tiprocker och kort och lite högre tailrocker. Jag åkte bättre än någonsin tidigare på dessa (vilket förstås inte säger mycket!).
Men jag talar kanske om en helt annan skida än vad ni är inne på - BC-jibb?
För övrigt är projektet kul - lite nörderi är alltid trevligt, i alla fall om man har glimten i ögat och det tycks ju dom flesta här ha = inget gubbgnäll alltså utan kör hårt.

Pillard
2754 inlägg
Pillard 2754 inlägg 5 år sedan

En fundering, hur ser tankarna ut kring top-sheet och belagsdesign? Gör extrem den eller finns det möjligheter att lämna förslag där med?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook