Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 5 år sedan

mholm :

Mountain_Man :

@MnO
Räcker det med 1 (en)? ;-)

/MM

"Opinion - nu även som mono-ski! Monopinion!"

"approved by Kim Jong Un!"

skistore.se/mtbstore.se Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan

Heddious :

MnO :

Mycket strålande. Verkligen lökig känsla på tailen och det är ju det man behöver framåt eftermiddagarna när syran har tagit ut sin rätt.

Angående måtten så måste jag fråga min Photoshop-assistent. Jag har inte exakt koll på vad det blev i slutändan.

Okej, nu startar jag leken "gissa måtten".

Jag antar att skida 1 och 3 är prototyper av 108:an i den långa längden, och med den informationen samt måtten på 118-skidan längst till höger i bild tror jag att Nipponion är 198 lång med breddmåtten 181-141-174, vilket borde sätta både Fat-ypus och K2s bredaste skapelser på skam.

Edit: Med all respekt för @Glisseur s photoshoppande, men den där skidan kan omöjligt vara 125. Isåfall är 118 inte 118 och ska jag djuploda i den tanken kommer jag med största sannolikhet hamna i begreppsfilosofiska resonemang som är alldeles för invecklade för min choklad/sockerspattiga hjärna.

Det låter som ett rimligt resonemang, men som ledning i frågan om Opinionska pudermonster, och som kommentar till din mycket passande signatur, så vill jag förtydliga att det var min photoshopassistent som jag avsåg tidigare. Glisseur sköter bevisligen sådana ärenden alldeles utmärkt själv.

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 5 år sedan

Ganska fett, cred till alla involverade!

https://www.freeride.se/img/photo/n/16b7c41b984117a6e2391267073a261f.jpg

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

AreSkidfabrik :

https://www.freeride.se/img/photo/n/16b … 3a261f.jpg

Wohoo! Stiligt må jag säga! Får vi se 108:an på samma plats nästa år? wink

mholm :

Mountain_Man :

@MnO
Räcker det med 1 (en)? ;-)

/MM

"Opinion - nu även som mono-ski! Monopinion!"

*siktet aggressivt inställt på den franska marknaden*

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Jarle
3975 inlägg

AreSkidfabrik :

https://www.freeride.se/img/photo/n/16b … 3a261f.jpg

Yeeeee!

@Heddious @johan kan vi införa en "+1"-knapp på foruminlägg?

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

@Jarle (lite OT, sorry alla) jag är skeptisk.. kommenterandet och diskussionerna på videoklippen dog lite efter +1-knappen.. så jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja ha det. +1-inlägg är inte så värst störande, och jag tror att behovet av att skriva någonting får folk att kanske skriva lite mer än bara +1..

Jarle
3975 inlägg

Heddious :

@Jarle (lite OT, sorry alla) jag är skeptisk.. kommenterandet och diskussionerna på videoklippen dog lite efter +1-knappen.. så jag vet faktiskt inte om jag skulle vilja ha det. +1-inlägg är inte så värst störande, och jag tror att behovet av att skriva någonting får folk att kanske skriva lite mer än bara +1..

+1

http://www.allmystery.de/i/t51e4b5_1cd234e6_half-trollface.jpeg

OnT
Det hade varit fett om det kommer fler opinion-skidor, bc-jibbers och så vidare.

Ruben
58 inlägg
Ruben 58 inlägg 5 år sedan

Säsongen är ju över nu ,så det kanske är dax att sammanställa intrycken av skidan.

Ni som äger en och åkt hela eller delar av säsongen på Opinion. Skriv några rader, vilken längd ni åkt på och vilka bindningar och era intryck.

Det finns ju redan en mängd text om skidan. Det jag reagerar på mest på är att vissa tycker tailen är för hård och hookar i puder, stämmer detta??
Men att den går som tåget i allt annat.

Tyckte jag läste i tråden att @MnO sa att dom gjort en med mjukare tip och tail i samma veva som prototyperna till lillebrodern 108.

Så ,hur var vintern på Opinion.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Jag har kört på 194an monterade på -5. Var min puderskida (/enda skida på turer där jag bara kan ha med ett par) i vinter och dem har fungerat sjukt bra!
1. Aldrig gått över styret! Tipdive visst. Men så många gånger som jag trott att jag ska dra över styret i en landning men ist så har tippen snällt sökt sig uppåt igen.

2. Lättåkt i alla lägen. Lånat ut dem till väldigt många olika åkare och bara fått goda ord tillbaka. Puder, skog och pist har väl varit det skidorna mest har fått testas i. Klarat allt galant.

3.Lekfullt flex. Nosen är bra mjuk och det är inte alls omöjligt att dra en nosebutter eller liknande med dem.

Hade ett par Guardian monterade på dem...detta kommer bytas till annan bindning för att få ett lättare paket.

Negativt:
1. Ja alltså jag vet inte om detta är så negativt egentligen med tanke på vad vi var ute efter men. Skidan känns lite mjuk när det blir ordentliga eftermiddagspucklar och man bara vill kötta rätt över. Det går, men man känner sig inte lika trygg som på ett par styvare skidor.

2.Alla vill låna dem...så man får ju aldrig åka på dem själv tongue

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 5 år sedan

Har åkt på mina 194-or i Alperna i vinter och lyckades bl.a. pricka en av de tre bästa skiddagarna i mitt 44-åriga liv trots ett antal Alp-säsonger bakom mig. Grymt nöjd med skidan i midjedjupt puder, i pjäxdjupt puder och i mjuk pist. I riktigt hård pist (isigt) var det däremot ingen rolig upplevelse men förmodligen så bär mina Diamirbindningar största delen av skulden. På tok för veka för så breda skidor i hård pist.
Går och klurar på om jag ska våga slänga på tech-bindningar istället eller om det ska bli ett par tunga bindningar typ Guardian eller liknande.

Hur som helst är jag riktigt nöjd med skidan även om det tog några dagar att vänja sig vid att ha så mycket skida bakom bindningarna.....

//H

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Hawk100 :

Har åkt på mina 194-or i Alperna i vinter och lyckades bl.a. pricka en av de tre bästa skiddagarna i mitt 44-åriga liv trots ett antal Alp-säsonger bakom mig. Grymt nöjd med skidan i midjedjupt puder, i pjäxdjupt puder och i mjuk pist. I riktigt hård pist (isigt) var det däremot ingen rolig upplevelse men förmodligen så bär mina Diamirbindningar största delen av skulden. På tok för veka för så breda skidor i hård pist.
Går och klurar på om jag ska våga slänga på tech-bindningar istället eller om det ska bli ett par tunga bindningar typ Guardian eller liknande.

Hur som helst är jag riktigt nöjd med skidan även om det tog några dagar att vänja sig vid att ha så mycket skida bakom bindningarna.....

//H

Om du ska fortsätta gå tur med dem så skulle nog jag tittat på en techbindning ist. Beast finns ju på köp och sälj för 4500kr?! Slå till vettjala! big_smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Pillard
3124 inlägg
Pillard 3124 inlägg 5 år sedan

När jag satt och letade efter ett par Radical till mig har jag för mig att jag såg Beasts för ännu mindre i nån europeisk nätaffär. Jag minns inte exakt var nu men om man letar så fanns det iaf för typ en månad sen.

Vattendroppe
3051 inlägg
Vattendroppe 3051 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

Om du ska fortsätta gå tur med dem så skulle nog jag tittat på en techbindning ist. Beast finns ju på köp och sälj för 4500kr?! Slå till vettjala! big_smile

Hmmm... Jag behöver ju ett par bindningar till mina 194or jag å...

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 5 år sedan

499£ på http://www.edgeandwax.co.uk/ matchar inte riktigt ovanstående, men ändå en hygglig deal.

- Hel och ren? - Citera
Hawk100
634 inlägg

Var det inte lite strul med Beasten? Någon del som behövde bytas ut som kärvade, eller har jag helt fel???
Den känns även lite överdimensionerad för en snart 45-årig gubbe som bara brukar skruva bindningarna till 10 eller max 11 och bara droppar 2-3 m i riktigt djupt puder......

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 5 år sedan

Kruxet med Beast är att hälhöjarna varit lite i tightaste laget, dom har varit svåra att få tillbaks till åkläge helt enkelt. Om man filar lite på plasten så funkar dom däremot bra och behöver inte speciellt mycket kraft för att knäppa upp. Enligt Fredrik Andersson så gjorde dom så med flit för att ha lite extra tolerans mot slitage, det var hans förslag att ta fram filen så jag litar på det fullt ut. Däremot vet jag inte om dom gjort några modifikationer på häldelen till nästa säsong eftersom häldelen på Beast 14 och 16 ser lite annorlunda ut rent kosmetiskt.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Hawk100
634 inlägg

Aha......
Känns dock lite märkligt att man ska behöva ställa sig och fila på marknadens dyraste bindning för att få den att funka.....
Får väl hoppas att det är fixat på nya årsmodellerna.

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 4 år sedan

Varför hittade man inte Opinion-skidan i Åka skidors skidtest i senaste numret? Kvalade den inte in i någon kategori???

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 4 år sedan

Hawk100: Opinion var med i friåknings-/puderkategorin förra hösten, därför lämnade vi inte in skidan till test i år igen.

// Calle Åre Skidfabrik

Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 4 år sedan

Aha....

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 4 år sedan

...men då var den väl fortfarande i prototyp-stadiet? Hade det inte varit kul att få ett utlåtande om den färdiga skidan? Eller det kanske inte gick?

AreSkidfabrik
63 inlägg

Bjarkang: Under vårens produktutveckling av Opinion 98 och Opinion 108, så förfinades Opinion 118 ytterligare. Dessa ändringar var dock färdiga först under slutet av säsongen, varför Opinion 118 "2.0" först är tillgänglig nu i serieproduktionen. Men det är en bra idé att skicka in Opinion 118 till vinterns skidtest igen!

// Calle

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 4 år sedan

Bjarkang :

...men då var den väl fortfarande i prototyp-stadiet? Hade det inte varit kul att få ett utlåtande om den färdiga skidan? Eller det kanske inte gick?

Vi ville ha med den i testet i år med men Calle i Chokladfabriken tyckte vi skulle skippa det och ville hellre skicka CMD Wizard.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Vattendroppe
3051 inlägg
Vattendroppe 3051 inlägg 4 år sedan

AreSkidfabrik :

Bjarkang: Under vårens produktutveckling av Opinion 98 och Opinion 108, så förfinades Opinion 118 ytterligare. Dessa ändringar var dock färdiga först under slutet av säsongen, varför Opinion 118 "2.0" först är tillgänglig nu i serieproduktionen. Men det är en bra idé att skicka in Opinion 118 till vinterns skidtest igen!

// Calle

Nu får ni ju berätta vaf skillnaderna är också!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
JohanSundstrom
457 inlägg
JohanSundstrom 457 inlägg 4 år sedan

Ja, nu blir man nyfiken!

AreSkidfabrik
63 inlägg

Vattendroppe: Det är inga större förändringar, men det som har gjorts är följande:

* Ändrat flexprofilen i träkärnan. Idag är skidan väldigt "jämn" i flexet över hela skidan, men vi tycker att den blir ännu bättre av ett mer "traditionellt" flex där den blir lite styvare under foten och därmed (rent proportionellt) mjukare i tip och tail. Skidan upplevs mer "följsam" med denna förändring.

* Ändrat tailrockern till samma "form" som tiprockern. Detta kommer knappt vara märkbart i åkegenskaper, men skidan blir visuellt mer harmonisk.

// Calle

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad MnO (4 år sedan)

Angående ÅS Skidtest förra året kan jag dra en snabb återblick på hur det gick till. Det står ju redan tidigare i tråden någonstans, men det var ju ett tag sen. Den skida som ÅS testade var en skida som var nära slutprodukten, men ja, det gjordes en del justeringar efter det testet.

I samband med testerna av den sista konstruktionsmässigt lite bredare prototypserien (den första med riktig grafik), införde vi en skala som betecknade känslan och dämpningsgraden i Opinion. Den skalan gick mellan 10.0 och 11.0 i praktiken, även om prototypserien även innehöll 12, 13 och 14. 10.0 var mest dämpad och lugn. 11.0 var mindre dämpad och mer snärtig och livlig i beteendet. Den slutliga versionen ligger på 10.3 på den skalan och Åka Skidor testade 10.0. Slutskidan är därmed lite mer lekfull än testparet, men det var ändå en skida som var representativ för konceptet Opinion. När testet skulle genomföras fanns inga 10.3 byggda och vi fick välja mellan att vara med med 10.0 eller att inte vara med alls. Vi valde då att låta ÅS testa den skida som låg närmast slutprodukten.

När det gäller årets test i Åka Skidor skulle jag säga att skillnaden mellan 118 av förra årets modell och årets modell är större än skillnaden mellan 10.0 och 10.3, men det är fortfarande bara mindre tweaks det handlar om. Noterbart är att förändringarna inte är mätbara med samma skala. Grundorsaken till att ÅS inte fick några skidor att testa är samma problem i år som förra året som Calle säger ovan. Opinion "2.0", dvs den nya versionen med förändrad flexprofil var inte klar i mars-april när Åka Skidor gör sitt test. Eftersom Opinion lever sitt eget liv när det gäller utvecklingsperioder ligger den efter marknadens utbud i övrigt. Det normala är att utvecklingen sker i tysthet mot marknaden och att de skidor som ska ut på marknaden hösten 2015 för vintern 15/16 (dvs ett år från nu), blir klara nu under hösten. De presenteras för branschen på de stora mässorna efter nyår och sen finns de till försäljning i vissa butiker i februari-mars för att lanseras på stor front hösten 2015.

När den utvecklingen sker öppet, som med Opinion, blir tidsspannet väldigt mycket kortare mellan ritbordet och leverans. Vi testade de första 108:orna tidigt april förra året, men bestämde sedan inte flexkurvan slutgiltigt på 118 förrän den sista helgen på säsongen. Sen ska de skidorna byggas på fabriken för att vara klara till hösten. De stora tillverkarnas skidor ligger plastade på pallar långt innan vi ens har börjat med prototyperna. Det är en del i Opinionprojektets charm, men det ger också problem när tex Åka Skidor ska testa skidor och förväntar sig att utvecklingsperioderna ska följa branschens standard. Med 108:an har vi gått mer den vanliga vägen. Skidorna som testades under senvintern 2014 kommer att vara klara för visning inför ISPO i januari 2015 och sen finnas till försäljning inför vintern 15/16. Förmodligen tar 118 samma väg senare för att fasas in i det ordinarie modellprogrammet. Men det ligger utanför mig och utvecklingsgruppens makt.

Men mer intressant är utvecklingen av modellerna, tycker jag. I samband med testerna av 108:an hittade vi en flexprofil som kändes fantastiskt bra och den kommer att implementeras även i 118. Efter den feedback vi fick från åkare under vinterns långtidstester letade vi efter ett sätt att kunna ge 118 bättre högfartsegenskaper på ojämnt underlag, utan att äventyra Opinions lekfulla karaktär. Det överensstämmer i stor mån lämpligt nog ur ett konstruktionsperspektiv med önskemålen om att öka pistprestandan ett par snäpp i 108 i relation till original-118. Samtidigt vill vi även i den smalare versionen vill behålla Opinionseriens DNA.

Som sagt så testades nya kärnprofiler i protoserie 1 av 108:an. Bäst kändes en profil som tar ett kliv mot mer traditionell fördelning av tip- och tailflex och som hämtar inspiration från Extrems andra modeller Project 100 och PT. Alla i gruppen och på fabriken var efter det testet överens om att den profilen måste testas i den bredare 118-geometrin. Jon och jag testade och verifierade idén med en super secret 118-version kallad Franken-Opinion. Det var en synnerligen ful skapelse som handlaminerades med glasfiber i ett kök i Alperna (till hyresvärdes stora glädje). Även om det inte var någon precision i flexkurvan så kunde vi ändå se att en uppstyvad mittdel inte nämnvärt försämrar hanterbarheten, men ger tydliga fördelar i stabilitet och motståndskraft mot genomslag. Det är framförallt när genomslagen når in till den främre bindningen som man upplever skidan som mjuk. En mjuk tip ger inte alls samma känsla, trots att det vid en första anblick borde göra det.

FrankenOpinion i all ära, men för att få det producerbart krävs mer av en fabriksmässig finess. Den nya kärnprofilen testades sedan i officiellt format. I Opinion, både i version 108 och 118, blir effekten en styvare plattform under foten framförallt. Det ger en aningen stabilare känsla när det går undan. Stabila skidor är inte svårt att bygga, men utmaningen var att även behålla lekfullheten från originalversionen. För att göra det mjukades tip och tail upp en aning genom en gradvis uttunning av kärnan medan laminatet hölls orört. Det ska dock inte utläsas som att tipparna är fladdriga eller viker sig, eftersom vi har flyttat ut de punkter där skidan viker sig vid överbelastning enligt ovanstående resonemang. Kärnan är några tiondels millimeter tjockare än tidigare ut en bit framför bindningen, men övergår sedan till en tunnare profil långt ut i tipparna. Flexet samverkar med rockerprofilen genom att det är några centimeters uppmjukat flex just där den aktiva åkytan börjar. Sedan övergår den mjukheten långsamt in mot en styvare centerdel. De inledande mjuka centimetrarna ger en silkeslen svänginitering och sen tar mittdelen över och stabiliserar skidan när den belastas hårdare. Notera dock att det här handlar om prylbögeri och nördnivå när det gäller analyser av skidan. Jag tillhör ju inte den skara som gillar att gå ner på detaljer, och det här är inga stora förändringar som sagt. Det är en fintrimning av kärnprofilen snarare skulle jag säga. Men inte desto mindre förändrar det skidan något.

Resultatet är att den håller emot mer nu än tidigare vid slag och ojämnheter, men de mjukare tipparna medger, precis som Calle lite förenklat nämnde, mer följsamhet i svängväxlingar och -initiering. Mer stuns när det behövs alltså, men inget som man behöver släpa runt på i onödan. Även jag, som gillar mjukare skidor med ganska djup flexkurva in under foten, kan konstatera att jag trivs riktigt bra på den nya kärnprofilen. 108:an tror jag kommer att bli en riktig go everyday när den blir klar, även om en del tester och beslut återstår och 118 förfinas ytterligare från tidigare år. Den stora skillnaden är att den kommer att passa ett större intervall av åkartyper och åkarvikter. De lätta åkarna kommer uppleva den som precis lika lättåkt som tidigare, trots att tyngre åkare samtidigt kommer uppleva att den står emot hårdare åkning bättre. I mina ögon har Patrik gjort ett kanonjobb vid ritbordet.

I längden 194 har vi märkt att det finns två kategorier av tyckande efter den första vintern. Det är dels de som tycker om skidan och dels de som tycker att den är lite för mjuk. Så gott som ingen har kommenterat att den är för hård eller stor, och det tyder i mina ögon på att den är lite för snäll. En jämn fördelning av kommentarer är det man strävar efter ur det avseendet. Jag tror personligen att 194:an i den nya versionen kommer att få mycket god respons i målgruppen, framförallt eftersom vi breddar skidans sweetspot när det gäller grad av belastning från olika typer av åkare.

I övrigt får Opinion en ny typ topsheet som står emot repor bättre. Jag såg ett par skidor med det i våras och det ser riktigt trevligt ut med en lätt strukturerad nätaktig yta. Det ger dels en effekt av att mindre mekanisk påverkan aldrig når ner till själva basen av topsheeten och dels ger det en optisk illusion som gör att det är svårare att se repor. När jag, kryss-Jon och MarkusO var i fabriken i april och fick syn på några provex av topsheeten sa vi samtidigt "Oooooh! Den där ska vi ha på Opinion!!"... Och så blev det smile

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 4 år sedan

Tänkte bara lämna den här lite i förbifarten
http://cdn.meme.am/images/300x/4910081.jpg

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 4 år sedan

MnO :

WALL of text

...och framdelen blir, i en relativ värld, lite mindre greppig.

- vilket jag själv uppskattar.

- Hel och ren? - Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 4 år sedan

G-arle :

Tänkte bara lämna den här lite i förbifarten
http://cdn.meme.am/images/300x/4910081.jpg

Är det Extrem-Patrik på paintball?

Ruben
58 inlägg
Ruben 58 inlägg 4 år sedan

Så Opinion 2.0 blev mer skida under foten och mjukare tip och tail. Låter som inputen från @glisseur efter Japan ????

Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 4 år sedan

Hur blir det med längder på 108? Känns som en skida riktad till en bredare målgrupp skulle må bra av ett bredare intervall av längder? smile 184 & 192 kanske? ;-)

Rädda träden. ät en bäver Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan

170-nånting, plz! roll

MnO
2236 inlägg

Eric_W :

Hur blir det med längder på 108? Känns som en skida riktad till en bredare målgrupp skulle må bra av ett bredare intervall av längder? smile 184 & 192 kanske? ;-)

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att beslutet var 179 och 186 inledningsvis. Eller om det var 178+186 kanske. Nånting sånt iaf.

MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 4 år sedan

MnO :

Eric_W :

Jag kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att beslutet var 179 och 186 inledningsvis. Eller om det var 178+186 kanske. Nånting sånt iaf.

LÄNGDER
179
186
193

Har jag från ett mötesprotokoll i våras.

- Hel och ren? - Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 4 år sedan

Men 98an då? Nu har vi ju harvat runt lite om nya 108an och Opinion 2.0 kärnan och allt låter jävligt dandy och trevligt.
Hur har tankarna farit runt den minsta modellen i tripletten?

MnO
2236 inlägg

xviggenx :

Men 98an då? Nu har vi ju harvat runt lite om nya 108an och Opinion 2.0 kärnan och allt låter jävligt dandy och trevligt.
Hur har tankarna farit runt den minsta modellen i tripletten?

Jag har själv inte testat den, men det är en skapelse som är en direkt nerskalning av 108:an efter att Patrik hade lite skapartid över i fabriken. De som har åkt den har varit mycket nöjda, men jag kan inte kommentera egenskaperna i detalj förrän jag har testat den. Jag vet inte heller om den kommer att släppas samtidigt som 108:an eller senare, eller faktiskt inte ens om det finns ett officiellt beslut på att den ska produceras. Det är helt enkelt en dark horse i samlingen än så länge.

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 4 år sedan

Kul!Känns som att den skulle kunna bli Opinion Topptur ETD med rätt stor framgång, jag hade nog gärna hasat mig både upp och ner på en i vart fall, även fast nya P100 carbon ska vara deras "turskida" om jag fattat galoppen rätt.

Men jag har fått info på att den kommer släppas, Stefan från fabriken va på min skola (Åre sport- & skidlärarlinje) i förra veckan och drog hela storyn bakom Extrem och fabriken. Enigt honom så är den en av de 3 helt nya modeller som Extrem ska släppa nästa år tillsammans med nya 108an då.

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad AreSkidfabrik (4 år sedan)

Tack MnO för din utförliga beskrivning av turerna runt Opinion 118. Jag vill bara göra några förtydliganden så att det inte finns några oklarheter.

Opinion 118 kommer att byggas i serieproduktion under oktober månad för leverans till våra återförsäljare ca 1 november. De skidor som byggs kommer att ha den nya kärn-/flexprofilen, den nya tailrockern och ett annat topsheetmaterial. Som MarkusO skriver så kommer den nya kärn-/flexprofilen att eliminera ”greppigheten” på hård snö som vissa upplevde av Opinion ”1.0”.

@Ruben -> Ja, absolut. Glisseur har gett oss mycket feedback på Opinion och det han efterfrågade/saknade i Japan är det vi har löst med ny kärn-/flexprofil.

@Eric_W -> Vi har resonerat kring längderna och kommit fram till att den ”längdvariation” som vi har på Project 100 är väldigt bra, alltså 165_172_179_186_193 cm. Det som är helt bestämt är att Opinion 98 och Opinion 108 kommer att släppas i 179 och 186 cm längd första året, vilket också är de mest efterfrågade längderna. Med stor sannolikhet kommer det att bli både kortare och längre längder, frågan är bara om vi har möjlighet att göra detta under första året.

@xviggenx -> Som MnO skriver så var grundtanken att enbart ta fram Opinion 108 till denna säsong, men i mars uppstod en lucka i fabriken och Patrik var på väldigt bra humör. Det ledde till ett par arbetsdagar framför CAD-burken och vips fanns även Opinion 98.

Att vi tog fram Opinion 98 var helt enkelt att vi tycker att shape, rocker och åkegenskaperna på Opinion är så jäkla bra att vi ville testa att göra en all-mountainskida av konceptet, inte bara ”friåkningsskidor” som 108 och 118. Dessutom skulle denna skida passa väldigt bra som komplement till vår Project 100 i all-mountainkategorin. Vi kan då erbjuda en prestandaskida och en lekfull skida, för det är precis vad Opinion 98 blev med sin radie på 19 m vid 186 cm. Otroligt kvick från kant till kant, flyter som en kork med tanke på midjemåttet, går stabilt och fint även på hårt underlag och är bara sjukt rolig att åka på. Ett riktigt glädjepiller. Till och med Patrik, som annars håller dämpade prestandaskidor som PT 92 och Project 100 som sina favoriter, körde nästan enbart på Opinion 98 under mars och april. Och han är svårflörtad vad gäller skidor.

För er som är sugna på att testa prototyperna av Opinion 98 och 108 så kommer dessa finnas med på Skistores Engelbergtest 28 nov – 2 dec.

@FORUMET -> Precis som MnO skriver är Opinions utveckling unik och det är ju det som är så häftigt. Bara för att Opinion 118 har lanserats, och till och med vunnit ISPO Gold Award, så har inte utvecklingen tagit slut. Opinion 118 har nu förfinats till denna säsong och även fått två småsyskon. Detta på grund av den feedback vi har fått från er. Vi på fabriken tycker att detta är både roligt och givande, så låt oss fortsätta med denna öppna utveckling av Opinionserien tillsammans.

// Calle

Knuta
94 inlägg
Knuta 94 inlägg 4 år sedan

Vilket borde betyda att de inte finns i Tandå samma helg, Lindvallen helgen efter då?
Blir riktigt sugen på att testa!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook