Länkade produkter
Extrem Opinion
4 recensioner, betyg 4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

PNyberg
4249 inlägg
PNyberg 4249 inlägg 5 år sedan

Boson skrev:

Carving eller sladd eller "slarve" (va fan är det?) i skogen - har ingen aning. Troligen carvar jag inte. Eller så gör skidorna det utan att jag märker det?
Ja ni hör själva: inte mycket koll.
Inte mycket koll på skidkonstruktion heller eftersom jag började åka vid 46 och offpist samma år - åka och åka förresten, stod på öronen i Gränsen är ett mer adekvat uttryck.
Följer ändå tråden här med visst intresse. En sak får mig att känna mig lätt obekväm: pintail. Jag gillar nämligen att åka baklänges. Ännu mer obekväm blir jag följdaktligen av rak bakkant som någon föreslog.
Hur påverkar pintail baklängesåkningen? Kan man överhuvudtaget åka baklänges? Själv carvar jag baklänges med mina gamla hemrockade Scratch BC, om än inte i formel 1-tempo (nej, jag åker inte längre på mina Völkl Jättefort om nu någon undrar. Men håll med om att dom ser läckra ut...). Jag tog värmepickan och böjde, det blev som det blev: lång låg tiprocker och kort och lite högre tailrocker. Jag åkte bättre än någonsin tidigare på dessa (vilket förstås inte säger mycket!).
Men jag talar kanske om en helt annan skida än vad ni är inne på - BC-jibb?
För övrigt är projektet kul - lite nörderi är alltid trevligt, i alla fall om man har glimten i ögat och det tycks ju dom flesta här ha = inget gubbgnäll alltså utan kör hårt.

Slarve = fancy ord för en sladdsväng.. Mr. Drake visar det nog bättre än vad jag kan förklara
[vimeo]

För övrigt så kommer skidan att gå att åka baklänges med, men den är inte den bästa skidan i den kategorin
Det är faktiskt ingen som förespråkar någon extrem pintail, utan bara ett visst taper (smalare än nosen), och en omvänd skärning den sista biten..så pintail-ish.
Att den kommer ha helt raka sektioner kommer inte att påverka baklängesåkandet nämnvärt. Det är snarare att tailen kommer ha en längre radie än nosen som kanske gör det lite annorlunda att åka baklänges med dem.
Som sagt, 99% av tiden ska Project Opinion åkas frammåt. smile

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Claar
337 inlägg
Claar 337 inlägg 5 år sedan

DPS Wailer 112RP (pure) uppfyller, enligt mig, alla de önskemål ni har på en everydayskida.

www.jonathanclaar.com Citera
PNyberg
4249 inlägg

Pillard skrev:

En fundering, hur ser tankarna ut kring top-sheet och belagsdesign? Gör extrem den eller finns det möjligheter att lämna förslag där med?

Det är nog bara att fyra loss på den punkten.

Vattendroppe
Online 2886 inlägg
Vattendroppe 2886 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Pillard skrev:

En fundering, hur ser tankarna ut kring top-sheet och belagsdesign? Gör extrem den eller finns det möjligheter att lämna förslag där med?

Jag har ju redan gjort mitt bästa, men var inte så mycket gensvar på det tongue Kanske var lite tidigt ute :3

www.randoscando.com/ Citera
blomman67
466 inlägg
blomman67 466 inlägg 5 år sedan

Nojlas skrev:

6blomman7 skrev:

josh skrev:

Kopeiera DPS Wailer RPC sa blir det skitbra. Dont innovate imitate om man far vända pa en gammal reklamslogan.

Samt lite Nordica Patron och mera tyngd : )

Förklara för mig varför vikt är positivt?

Bättre stabilitet vid uppkört upplever jag med en lite tyngre skida iaf, Whailern pure och Patronen är för mig grymt lekfulla skidor men har inte så mycket att säga till om i uppkört halvfruset puder i Gränsen iaf, så jag tycker tyngd låter bra : )

PNyberg
4249 inlägg

Vattendroppe skrev:

PNyberg skrev:

Pillard skrev:

Jag har ju redan gjort mitt bästa, men var inte så mycket gensvar på det tongue Kanske var lite tidigt ute :3

Klart att det fortfarande är ett alternativ...och ett bra ett. Men det kan ju vara skoj att ha några olika bidrag att välja mellan? smile

Haellgren
555 inlägg
Haellgren 555 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Haellgren (5 år sedan)

Pillard skrev:

Har några Gammla designer Som jag användeer på de skidor jag bygger,

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/550183_163756143750366_1275642606_n.jpg

samt en bättre bild på den jag blev mest nöjd med

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/524488_162947550497892_550041475_n.jpg

SCHAUFELRADBAGGER!!!1 Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad SiSt (5 år sedan)

For et prosjekt! For en diskusjon! (Herregud så mye bedre freeride er enn friflyt...)

Et par ting:
Vekt. Vekt og dempning/stabilitet i oppkjørt har en helt klar sammenheng. Dette skyldes at en tyngre ski har lavere egenfrekvens og at en tyngre ski vil ha mindre defleksjon og bevege seg mindre ved slag fra underlaget enn en lett ski. (Can´t argue with physics, it´s the law.) Selvfølgelig gitt at alle andre parametre er like. Om det er metall i skiene eller ikke har faktisk ikke så mye å si, fordelen med metall er at det er "retningsløst" og dermed gir et likeverdig bidrag til skienes stivhet i alle retninger, vekttillegget man får er også en bonus i så måte. Metall er et lite dempende materiale ettersom det taper lite energi ved bøyning gjennom å avgi varme, visse typer gummi derimot...

Grafikk:
Åre skidfabrik har en printer som lager topsheets. Dette er mye av grunnen til at de kan drive med "custom made" konseptet sitt. Ergo, dere kan lage hva dere vil av grafikk, det er ingen begrensninger i kompleksitet, antall farger etc. Om de vil trykke det og skrive extrem på skiene er en annen sak.

simen at downskis.com Citera
Corin
1148 inlägg
Corin 1148 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad GOS (5 år sedan)

GOS skrev:

gamminlägge..
UPDATE

Skiss:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001546.jpg
(ej skalenlig eller särskilt rak)

Ser nu att man inte kan se siffrorna så bra. Såhär är det:
Mått skärning: ca 145-115-135 R?19
Mått spann: ca 35 cm rocker fram, 120 cm spann och 30-35 cm rocker bak.
Rockerhöjd: ca 12 cm.

Hittade även en spannprofil jag ritade för två år sedan:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001558.jpg

Och en grafik:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001130.jpg

Kassa bilder osv..
--------

livet är en semester Citera
MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad MarkusO (5 år sedan)

PNyberg skrev:

Pillard skrev:

När vi (i det här fallet MnO och jag) vid nåt tillfälle snackade igenom det här innan bestämde vi att grafikdiskussionen inte skulle tas med, iaf inte från start. Helt enkelt för att vi ville fokusera på egenskaper och funktionell design framför en massa grafikförslag.

Jag vågar, i MnOs frånvaro, inte säga för mycket här. Jag vet iaf att det finns ett hyffsat skarpt grafikförslag från en kille redan (Timur Kinali).

Så, det är förstås fritt fram med förslag, men det kan bli så att skidbyggarna i Åre vill sätta sin prägel på hur den ska se ut sen. Den kanske ska passa in osv, vad vet jag. Läs: whina inte för hårt om det inte blir så mycket av det hela...

- Hel och ren? - Citera
MarkusO
1012 inlägg

GOS skrev:

GOS skrev:

gamminlägge..
UPDATE

Skiss:

Och en grafik:

Kassa bilder osv..
--------

Svårt att se mått och så.... Kan du lägga in det som bildtexter kanske?
EDIT: Orginalinlägget är ju iofs rätt matigt, så det kanske räcker...

- Hel och ren? - Citera
Corin
1148 inlägg
Corin 1148 inlägg 5 år sedan

MarkusO skrev:

GOS skrev:

GOS skrev:

gamminlägge..
UPDATE

Skiss:

Och en grafik:

Kassa bilder osv..
--------

Märkte det, lade till lite. iPhone 3GS i för lite ljus, blir kasst.

MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 5 år sedan

GOS skrev:

MarkusO skrev:

GOS skrev:

Har du backat ned från 118...?

- Hel och ren? - Citera
Corin
1148 inlägg

MarkusO skrev:

GOS skrev:

MarkusO skrev:

Har du backat ned från 118...?

Mjo.. Kanske. Jag brottas lite med mig själv om det där, tänker att 115 kanske är bättre för vridstyvhet och pistegenskaper, men att det samtidigt inte är någon större skillnad. Som jag gjort det nu är det som tidigare skrivit en radie på ca 19 m, och från vad jag har läst, är inte det särskilt uppskattat. Om jag går upp från 115 till 118 blir radien något längre, och det kanske är en bra kompromiss.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Slarve = fancy ord för en sladdsväng..

Mjaa, jag skulle säga att "slarve" är uppbyggt av orden "slide" och "carve" Slide-carve = slarve. "Sladdskär" på svenska! Åkningen innebär en typ av skär, men tailen kan pressas ut i en sladd. Denna möjlighet gör det väldigt lätt att "variera radien" på en skida.

Detta går lättare med en skida som har en mer avsmalnande tail. (Kan kallas pintail, eller bara tapered tail.)

Här finns lite förklaringar av termer m.m. (sist i artikeln)

www.dpsskis.com Citera
PNyberg
4249 inlägg

GOS skrev:

GOS skrev:

gamminlägge..
UPDATE

Skiss:
http://i1189.photobucket.com/albums/z424/Gustav_Corin/Photo2012-10-04001546.jpg

http://i1189.photobucket.com/albums/z42 … 001558.jpg

Och en grafik:
http://i1189.photobucket.com/albums/z42 … 001130.jpg

Kassa bilder osv..
--------

Någon speciell anledning till att ha en hela 12 cm hög rocker? Supermegaultra-flyt?
Sen lät det lite roligt med att ha 120cm spann tongue (jag fattar att det är längden på den spannade delen)

MarkusO
1012 inlägg

Jag saknar HitMe's sidecut calculator. Nån som vet om den finns up and running nånstans?
Den brukade väl finnas här: HitMe's SideCut Calculator, men verkar vara nere.

Nån får säga till Herr Helenius att logga in och upplysa oss...

- Hel och ren? - Citera
Corin
1148 inlägg

PNyberg skrev:

GOS skrev:

GOS skrev:

gamminlägge..
UPDATE

Skiss:
http://i1189.photobucket.com/albums/z42 … 001546.jpg

http://i1189.photobucket.com/albums/z42 … 001558.jpg

Och en grafik:
http://i1189.photobucket.com/albums/z42 … 001130.jpg

Kassa bilder osv..
--------

Någon speciell anledning till att ha en hela 12 cm hög rocker? Supermegaultra-flyt?
Sen lät det lite roligt med att ha 120cm spann tongue (jag fattar att det är längden på den spannade delen)

Ska jag vara helt ärlig så ritade jag det som jag tyckte såg bra ut, och mätte utefter någon slags skala. Min idé var att det skulle vara rockern på patron/helldorado + 1cm, men det kan ha blivit nån för mycket.

Bättre skisser kommer.

MarkusO
1012 inlägg

GOS skrev:

PNyberg skrev:

GOS skrev:

Ska jag vara helt ärlig så ritade jag det som jag tyckte såg bra ut, och mätte utefter någon slags skala. Min idé var att det skulle vara rockern på patron/helldorado + 1cm, men det kan ha blivit nån för mycket.

Bättre skisser kommer.

Jag har några invändningar, och ser egenskaper som jag tror (eller rättare personligen hoppas) kommer få stryka på foten:
- Rockerns höjd, som PNyberg nämnt. För mycket plöj/broms/tip brake/tip bend overload.
- Symmetrin i rockern (fram/bak). Jag tror inte vi landar i så mycket tailrocker, utan en tailrocker som är klart mindre än i tipen. Gäller både längd och höjd.
- Måtten. Med 115 på mitten vill jag inte ha 145-115-135, utan snarare kanske 136-115-126. 145 ner till 115 känns lite för spadigt/hookigt/vingligt.

- Hel och ren? - Citera
Corin
1148 inlägg

MarkusO skrev:

GOS skrev:

PNyberg skrev:

Bättre skisser kommer.

Jag har några invändningar, och ser egenskaper som jag tror (eller rättare personligen hoppas) kommer få stryka på foten:
- Rockerns höjd, som PNyberg nämnt. För mycket plöj/broms/tip brake/tip bend overload.
- Symmetrin i rockern (fram/bak). Jag tror inte vi landar i så mycket tailrocker, utan en tailrocker som är klart mindre än i tipen. Gäller både längd och höjd.
- Måtten. Med 115 på mitten vill jag inte ha 145-115-135, utan snarare kanske 136-115-126. 145 ner till 115 känns lite för spadigt/hookigt/vingligt.

Förstår detta. Som sagt verkar det gå mot en längre radie, något jag tycker är sådär. Mitt sidecut, i alla fall skärningen, är i princip direkt snott från Patron, och där är radien @185 18,5 m. Demokratin bestämmer, och jag förstår om mina förslag inte kommer särskilt långt.

Funderade lite mer på rockerhöjden, ritade tipen i full skala och kom fram till att 12 cm är på tok för mycket. 7-8 är mer lagom. Plöj/broms är det värsta, vill verkligen bort från det.

Symmetrin i rockern står jag fast vid. Plattare tail är tråkigt. En allroundskida ska gå att åka baklänges både i pist och i puder enligt mig.

MarkusO
1012 inlägg

GOS skrev:

Förstår detta. Som sagt verkar det gå mot en längre radie, något jag tycker är sådär. Mitt sidecut, i alla fall skärningen, är i princip direkt snott från Patron, och där är radien @185 18,5 m. Demokratin bestämmer, och jag förstår om mina förslag inte kommer särskilt långt.

Funderade lite mer på rockerhöjden, ritade tipen i full skala och kom fram till att 12 cm är på tok för mycket. 7-8 är mer lagom. Plöj/broms är det värsta, vill verkligen bort från det.

Symmetrin i rockern står jag fast vid. Plattare tail är tråkigt. En allroundskida ska gå att åka baklänges både i pist och i puder enligt mig.

Det är ju en kompromiss man måste göra. Vill man;
- ha stöd bakåt
- dra reglaget _lite_ mot charger/comp-prestanda
- göra design som inte blir en gungbräda i höga farter
- ha en någorlunda kantlängd

så minskas plats för en massiv tailrocker.
Din kompromiss går mer mot renare BC-jibb-stuk och jag förstår dig. Egenskaperna är definitivt berättigade, men det går ju inte att bygga in allt i en skida.

- Hel och ren? - Citera
Corin
1148 inlägg

MarkusO skrev:

Din kompromiss går mer mot renare BC-jibb-stuk och jag förstår dig. Egenskaperna är definitivt berättigade, men det går ju inte att bygga in allt i en skida.

Det har du helt rätt i.

Spenderade dagens mattelektion med att försöka få fram en formel för radien på skidor, lyckades inte.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

6blomman7 skrev:

Nojlas skrev:

Förklara för mig varför vikt är positivt?

Bättre stabilitet vid uppkört upplever jag med en lite tyngre skida iaf, Whailern pure och Patronen är för mig grymt lekfulla skidor men har inte så mycket att säga till om i uppkört halvfruset puder i Gränsen iaf, så jag tycker tyngd låter bra : )

Mjae, jag är av en annan åsikt.
Jag anser att detta är en vanligt förekommande missuppfattning att tunga skidor är stabila och lätta skidor är "nervösa". Jag skulle vilja påstå att dämpade skidor är stabila, medans odämpade skidor vibrerar och tappar grepp. Dock så är metall och olika typer av gummi bra grejjer för att göra skidan dämpad - vilket väger en hel del!
Min poäng är att vikten i sig generellt sett inte tillför något positivt. (I så fall hade man ju bara kunnat tejpa på lite blytejp på ostabila skidor och fått stabilitet!)

För fartstabilitet måste flera faktorer samverka. I exemplet nämner du två skidor som är avsedda för att vara livliga och lättmanövrerade - och i snöförhållandena du nämner så gör sig snarare ett riktigt ånglok bäst - den rakt motsatta typen av skidshape. En ökad vikt i det exemplet hade inte lett till några positiva effekter IMO.

www.dpsskis.com Citera
JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 5 år sedan

GOS: Skärningar under 20m är för mig helt otänkbart på en offpistskida som denna, Varför vill du ha så kort som 18,5?

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Corin
1148 inlägg

JL76 skrev:

GOS: Skärningar under 20m är för mig helt otänkbart på en offpistskida som denna, Varför vill du ha så kort som 18,5?

Tänkte mig mer någonstns mellan 19 och 21. Varför? Det är kul. Varför vill du ha längre?

MarkusO
1012 inlägg

GOS skrev:

JL76 skrev:

Tänkte mig mer någonstns mellan 19 och 21. Varför? Det är kul. Varför vill du ha längre?

Visst är det kul när det svänger, men du får det alltså inte gratis. Du offrar helt klart lugn och stabilitet i utpisten iom att du måste bredda fram och bak för att få till den korta radien. Trappmaskineffekten smyger sig på, du måste tänka på att "hålla i fötterna" och skidorna drar mot mer nervositet. Trappmaskin är kanske bra på gymmet, men mindre bra i ett stort åk.

Sen svänger 19m ett jävla gäng på manchestret också. Vill du braka på i en alp-pist eller i en åre-dito med lite tryck, fart och underhållande effektivitet så är det väl kort radie. Det är väl inget självändamål att tysk-carva precis hela tiden.

- Hel och ren? - Citera
Vattendroppe
Online 2886 inlägg
Vattendroppe 2886 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (5 år sedan)

Topsheet-förslag! (Shapen jag skisat på är skamlöst snodd från MnO:s skiss på förstasidan)

Är (som synes) inte mer än en idéskiss, går att jobba upp snyggheten betydligt (jag är ingen jättehajjare på perspektiv t ex). Tänk det som är i mörkt blyerts som svart på vid grund, det gråskuggade i överkant är tänkt att det ska vara någon form av himmel (förslagsvis solig och fin!).

http://i49.tinypic.com/2lu78km.jpg

Om man vill kan texten bytas ut till något i stil med "Mitt liv är enkelt." eller något annat man tycker passar.

Corin
1148 inlägg

MarkusO skrev:

GOS skrev:

JL76 skrev:

Visst är det kul när det svänger, men du får det alltså inte gratis. Du offrar helt klart lugn och stabilitet i utpisten iom att du måste bredda fram och bak för att få till den korta radien. Trappmaskineffekten smyger sig på, du måste tänka på att "hålla i fötterna" och skidorna drar mot mer nervositet. Trappmaskin är kanske bra på gymmet, men mindre bra i ett stort åk.

Sen svänger 19m ett jävla gäng på manchestret också. Vill du braka på i en alp-pist eller i en åre-dito med lite tryck, fart och underhållande effektivitet så är det väl kort radie. Det är väl inget självändamål att tysk-carva precis hela tiden.

Inser att mina åsikter verkar vara något speciella. Mina referenser är som tidigare nämnt Patron och Helldorado. Patron @185 har 18,5 m radie, och Helldorado @193 har 21 m radie. Jag kör Patron i princip varje dag (ca 80 dagar 11/12) och Helldorado då det ska köttas (ca 10 dagar 11/12). Både RTC och NM åktes på Helldorado, var inga problem. Dom är stabila och vridstyva, och går att kötta rätt hårt med. Går som på räls i pisten. Bör prövas innan man klankar ner allt för mycket på kortare radie.

Dessutom är 21 inte jättekort. En slalomracer har 12m, det är kort.

MarkusO
1012 inlägg

GOS skrev:

Mina referenser är som tidigare nämnt Patron och Helldorado. Patron @185 har 18,5 m radie, och Helldorado @193 har 21 m radie. Jag kör Patron i princip varje dag (ca 80 dagar 11/12) och Helldorado då det ska köttas (ca 10 dagar 11/12). Både RTC och NM åktes på Helldorado, var inga problem.

En polare till mig (som har bra driv) säger ofta: "På tre dagar åker man in sig på vilken skit som helst"

Stort wink

- Hel och ren? - Citera
JL76
1160 inlägg

GOS: säger inte att Patron/Helldorado är nåt fel på men jag har provat många skidor och alla de med skärningar <20m har precis som MarkusO skriver känts väl svängiga i alppist.
Har du provat flera med radier runt 25-30 i sådana förhållanden blir min kontringsfråga i såfall?

PNyberg
4249 inlägg

Vattendroppe skrev:

Topsheet-förslag! (Shapen jag skisat på är skamlöst snodd från MnO:s skiss på förstasidan)

Är (som synes) inte mer än en idéskiss, går att jobba upp snyggheten betydligt (jag är ingen jättehajjare på perspektiv t ex). Tänk det som är i mörkt blyerts som svart på vid grund, det gråskuggade i överkant är tänkt att det ska vara någon form av himmel (förslagsvis solig och fin!).

Om man vill kan texten bytas ut till något i stil med "Mitt liv är enkelt." eller något annat man tycker passar.

Varför poleplantar han när han straight-linar?

Corin
1148 inlägg

MarkusO skrev:

GOS skrev:

Mina referenser är som tidigare nämnt Patron och Helldorado. Patron @185 har 18,5 m radie, och Helldorado @193 har 21 m radie. Jag kör Patron i princip varje dag (ca 80 dagar 11/12) och Helldorado då det ska köttas (ca 10 dagar 11/12). Både RTC och NM åktes på Helldorado, var inga problem.

En polare till mig (som har bra driv) säger ofta: "På tre dagar åker man in sig på vilken skit som helst"

Stort wink

Kan nog stämma wink

GOS: säger inte att Patron/Helldorado är nåt fel på men jag har provat många skidor och alla de med skärningar <20m har precis som MarkusO skriver känts väl svängiga i alppist.
Har du provat flera med radier runt 25-30 i sådana förhållanden blir min kontringsfråga i såfall?

Jo, har prövat en del. Katana, Bodacious och liknande framförallt. Jag tycker dom är lite tråkiga. Stabila som satan, särskilt Blizzarden, och går att kötta riktigt hårt med. Men de förlorar lekfullhet, och framförallt manöverbarhet för tunnisar som mig. Och ska man åka dem i pisten behöver de köras skitfort för att det ska bli kul, och det kräver stor pist och lite folk. Jag hävdar att i puder/op använder man inte radien överdrivet mycket ändå, så därför kan man, om man gör det till ett stabilt bygge, lägga in en kortare radie.

Men som sagt, mina åsikter verkar gå ifrån freeride-kollektivets.

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Vattendroppe skrev:

Haha, good one! Nämen jag gillade den här designen, kul tänk!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Vattendroppe
Online 2886 inlägg
Vattendroppe 2886 inlägg 5 år sedan

PNyberg skrev:

Tanken med bilden var då att "straightlinen" går uppför berget medelst stighudar och turbindning tongue Uppenbarligen var det inte tydligt nog!

josh
444 inlägg
josh 444 inlägg 5 år sedan

Vattendroppe skrev:

Ena skidan ser ut som en halv vagina.

Frankfurt Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (5 år sedan)

@Vattendroppe
Lovin' It! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MarkusO
1012 inlägg

Vattendroppe skrev:

PNyberg skrev:

Tanken med bilden var då att "straightlinen" går uppför berget medelst stighudar och turbindning tongue Uppenbarligen var det inte tydligt nog!

Snålt lut om han kan kliva rakt upp... hmm

- Hel och ren? - Citera
SiSt
393 inlägg
SiSt 393 inlägg 5 år sedan

Sidecut radius calculator

Vær så god!

Det är bara att spåra.

simen at downskis.com Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 5 år sedan

MarkusO skrev:

Vattendroppe skrev:

PNyberg skrev:

Snålt lut om han kan kliva rakt upp... hmm

Ett zigzack uppför kan nog bli snyggt. En finputs på det där kan bli riktigt, riktigt bra!

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
JL76
1160 inlägg

josh skrev:

Vattendroppe skrev:

Ena skidan ser ut som en halv vagina.

Hmm, den övre ser ut som en ballongs nederdel med ett snöre som fladdrar under...

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook