Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 4 år sedan

@Ruben Nej på alla dom frågorna, är varken hemma i byn eller har testat 2.0. Ännu. Men med tanke på vad jag hör om förändringarna så låter det klockrent och dom grejerna som jag upplevde som lite negativa förra vintern har fixats till.

I like big dumps and I cannot lie Citera
Ruben
57 inlägg
Ruben 57 inlägg 4 år sedan

@Glisseur ok. Det låter lovande.

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (4 år sedan)

Jag teståkte 108an idag i det skrotföre som fanns kvar i gästrappet fram mot eftermiddagen, upplevde inga hugg över huvud taget. I skär gick ju skidan som en dröm, lyckades pressa ur den riktigt bra. På sladd och latjandes runt på sockerpucklarna tyckte jag den betedde sig mycket likt mina "original" i 187 med totalt detune i hela tiprockern, mycket lugnt och stabilt. Inga direkta problem med att dumpa fart heller, bara ställa sig (bortsett från den tailnärvaron jag uppfattar som lite störande när skidor är så pass mittmonterade, men det är något som innfinner sig på nästan alla skidor som är monterade så centrerat).

Inte lyckats ta mig an 98an än, men det ska nog gå att få ihop de kommande dagarna!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
xJONx
57 inlägg
xJONx 57 inlägg 4 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/n/c39af253adb9772907a33283dceca5cf.jpg

jTre.se Citera
Franklin
118 inlägg
Franklin 118 inlägg 4 år sedan

Snyggt! Finns det någon bättre bild på nya grafiken?

agrindga
32 inlägg
agrindga 32 inlägg 4 år sedan

Jag har med stort nöje följt detta projekt från början och nu har även jag äntligen införskaffat ett par Opinion. Mitt par är av den första årsmodellen (13/14) och de är som många andra redan konstaterat en ren njutning att åka på. Det enda jag har att anmärka på är problemet med den något sträva ytan/top-sheeten på denna årsmodell som gör att det fastnar lite onödigt mycket snö på skidorna (vilket redan uppmärksammats och åtgärdats).

Nu till min fråga. Kan någon svara på om det finns något som man själv kan/vågar göra åt detta problem? Typ lackera ytan eller liknande?

notnA Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 4 år sedan

Nu blir jag nyfiken!
Vad hände med den urläckra Gagarin-grafiken som fanns i illustratörens webbportfolio som gjorde första årgången av Opinion? Världsläget? De svikande ryssveckorna i byn? Eller kändes det lite tråkigt att gå ut med en ny grafik som folk redan hade sett kanske?

@agrindga:
Har läst vid fler än en recension av puderlagg som man vill tura med att folk använt sig av "RainX" eller liknande behandlingar som man kan spraya på bilrutor/glas som man vill få en vattenfrånstötande finish på. Sen hur bra detta kommer fungera i verkligheten och hur ofta man måste spraya om laggen det vet jag inte.

Själv så står mina 13/14 Opinioner i träda här bakom mig i vardagsrummet, har ännu inte kommit mig för att montera upp mina "nya" BD O2 bindningar som kommer sitta som en smäck färgmässigt (och förhoppningsvis mäta sig bättre kraftmässigt än mina förra lite för klena råttfällor) med LDE:n. Väntar på snö och framsteg i telis-tekniken kanske.

yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 4 år sedan

Efter 22 månaders knä-rehab har jag också äntligen fått testa mina Opinion 187 som stått i källaren och väntat tålmodigt i 14 månader!

Har testat dom under några spridda dagar under jul/nyår i Kungsberget och är faktiskt ganska besviken på dom. Hade iofs väldigt höga förväntningar men jag tycker dom känns rätt veka och fladdriga och jag är inte så speciellt stor (180/80). Det känns som att styva upp dom under foten kan ha varit en bra idé!

Jag kommer inte våga ha dom som enda skida på alpresor och jag har väldigt svårt att tro att jag skulle uppskatta dom på baksidan i Åre när jag känner så här om dom i Kungsberget!

Men jag ska ge dom en ärlig chans under säsongen iaf och se om vi kommer att hitta varandra i slutändan.
Jag kanske bara har tappat referenserna under rehabandet. smile

//johan

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad MnO (4 år sedan)

yiu-han :

Efter 22 månaders knä-rehab har jag också äntligen fått testa mina Opinion 187 som stått i källaren och väntat tålmodigt i 14 månader!

Har testat dom under några spridda dagar under jul/nyår i Kungsberget och är faktiskt ganska besviken på dom. Hade iofs väldigt höga förväntningar men jag tycker dom känns rätt veka och fladdriga och jag är inte så speciellt stor (180/80). Det känns som att styva upp dom under foten kan ha varit en bra idé!

Jag kommer inte våga ha dom som enda skida på alpresor och jag har väldigt svårt att tro att jag skulle uppskatta dom på baksidan i Åre när jag känner så här om dom i Kungsberget!

Men jag ska ge dom en ärlig chans under säsongen iaf och se om vi kommer att hitta varandra i slutändan.
Jag kanske bara har tappat referenserna under rehabandet. smile

//johan

Kul att den äntligen fick luftas och väl rehabbat, men trist att du inte gillade den. Hoppas du får testa den i lite djupare snö bara för det är där geometrin verkligen kommer till sin rätt.

Opinion (version 1) har en flexkurva som är rund och lång, dvs väldigt linjärt cirkulär eller vad man ska kalla det på ett aningen konstruerat sätt. Inte i rent konkreta tal, eftersom skidan ändå är klart tjockare under foten än i ändarna, men i relation till medelskidan är kärnprofilen åt det jämna hållet. Det gör den lätt att böja igenom i lössnö och skidan blir väldigt lekfull och lätthanterlig i allmänhet. Jag gillar den verkligen och framförallt i planande åkning och på skär i pist. En av de svagare punkterna är kontrollen när man sladdar sig igenom ojämnheter, typ skrotsnö i outruns eller i återfrusen uppåkt snö och den typen av skravel. Då känns den en aning otrygg och det är en egenskap som vi har förbättrat tydligt i andra årsmodellen. Efter att ha testat en version som vi kallade Frankenpinion som var en Opinion 187 som var mjukare i tip och tail i original, men som sedan efterlaminerades med två lager glasfiber centralt under bindningen och ca 20cm framför och bakom. Vi ville med det testa vad som hände med geometrin med en annan flexkurva.

Den viktigaste förändringen till Opinon 2.0 är just att den är tydligt styvare under foten och lite mjukare i tip och tail, dvs vi har gått över till en mer progressiv flexkurva. Jag har precis testat 2.0 i alpmiljö (det är jag som är iklickad i bindningen ovan, strax ovanför ett insteg) och jag kan konstatera att Opinion av version 2 har gått precis åt det hållet vi ville. Den känns betydligt mer charge-ig trots att den är i princip lika lättkörd och i vissa fall tom mer lättåkt än den förra. Jag upplever det som att jag står på hårdare med mer komfort helt enkelt och med komfort menar jag trygghet i slag och ojämheter och diverse skit som dyker upp framför spetsarna. Med den första versionen (som jag också har åkt rätt mycket den senast veckan) känner jag här och där att ojämnheter slår igenom in under foten när man drar på över stökig snö, vilket ger ett uns av kontrollproblem utan förvarning. 2.0 har inget av det, trots att den känns i princip identisk i puder, om än med lite högre grad av dämpning.

LDE/Opinion 1.0 är fortfarande en riktigt bra skida i mina ögon, men naturligtvis skruvas det lite i konstruktionen efterhand och 2.0 är precis som det låter en uppgradering.

xviggenx
311 inlägg

Stötte på patrull idag i vm8an!
Stefan, Patrik och Calle var ute och sladdade runt på Op 98/108orna och jag fick hänga på lite med min lösa och sladdriga häl (praktiserade alltså telemarkande och kunde därför inte provköra). Fick se den spikade grafiken på bägge de nya smalare syskonen och det kommer bli en riktigt stilig trio! Enligt vad det som sades va det här den absolut sista lilla kalibreringen och samkörningen innan konstruktionen spikas 100% inför lansering nästa säsong, det kommer ju komma ut en liten begränsad upplaga redan nu i vinter så har man tur och är betrodd kan man få åka 98/108an redan denna säsongen.

Ska när jag har möjlighet i schemat glida förbi fabriken och få låna ut dom och förhoppningsvis få åka av mig lite. Har bara glada minnen från 98 prototypen från skidtesterna i Sälen/Åre så det ska bli kul om man kan märka av några förändringar gjorda sen dess.

Lovade att inte plåta av dom och läcka nått så några bilder blir det inte den här gången wink

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 4 år sedan

xviggenx :

Lovade att inte plåta av dom och läcka nått så några bilder blir det inte den här gången wink

Skäms! Hur KAN du prioritera människor du träffar i verkligheten över ett gäng med anonyma snubbar på teh interwebz! big_smile

Equal rights and Justice. Citera
yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 4 år sedan

MnO :

yiu-han :

...är faktiskt ganska besviken på dom...

...väldigt linjärt cirkulär...
...planande åkning...

Då känns den en aning otrygg....
...känner jag här och där att ojämnheter slår igenom in under foten när man drar på över stökig snö, vilket ger ett uns av kontrollproblem utan förvarning...

Både skönt och tråkigt att höra. Skönt att jag inte helt hade tappat referenserna och tråkigt att jag antagligen aldrig kommer trivas på dom. Dra på över stökig snö är ju faktiskt det man sysslar med mesta tiden om man ska vara ärlig. Åka skidors utlåtande "Lagom busig i låg fart" är väldigt beskrivande.

Ska dock bli kul att testa v2.0 och 108-varianten!

(För övrigt är "linjärt cirkulär" ett helt underbart uttryck i sann Ernst-anda! smile )

// johan

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (4 år sedan)

Vill bara påminna om min ide tidigt i denna tråd om en serie skidor med gemensamm bindning ... Snart saknas bara den väl dämpade pistmissilen Opinion 88 (låt Henrik L konsulta så är den klar på en kvart ...).

Förövrigt hade jag en intressant upplevelse i helgen när jag efter två åkdagar på Kuro (132) 195 cm (de styva) växlade till Opinion (118) 194 cm. Opinionen som normalt känns som en hyggligt stor skida var plötsligt lätt, kvick och lekfull! :-) jag tycker den är helt OK i uppkört och slagigt ... men det är definitivt ingen "charger".

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 4 år sedan

Tänkte bara kolla med er som har bra minne.
Körde i La Grave häromveckan. Skidorna blev ganska illa åtgångna mellan dalstation och P1.
Nu blir det således dags för en totalrenovering.
Min fråga till eliten är hängning. Är det 0,5 som gäller fr fabrik? Har för mig att det diskurerades planslipning och hängning runt 3mm.
Händer det ngt om man skulle prova att hänga kanterna 1mm istället för 0,5 (om det är vinkeln fr fabrik).

Skidorna blir bara bättre o bättre.
Ett plus skulle vara om man kunde beställa PO version II i limited esditon design wink
Drömma är ju alltid tillåtet he he.

Må bäst
G

Maxen99
110 inlägg
Maxen99 110 inlägg 4 år sedan

Jag testade 108an i julas och gillade den skarpt.
När kommer den börja säljas? För den har väll inte börjat säljas en?

mholm
389 inlägg
mholm 389 inlägg 4 år sedan

GALSAC :

Körde i La Grave häromveckan. Skidorna blev ganska illa åtgångna mellan dalstation och P1.
Min fråga till eliten är hängning. Är det 0,5 som gäller fr fabrik? Har för mig att det diskurerades planslipning och hängning runt 3mm.
Händer det ngt om man skulle prova att hänga kanterna 1mm istället för 0,5 (om det är vinkeln fr fabrik).

Ett plus skulle vara om man kunde beställa PO version II i limited esditon design wink

Må bäst
G

Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mm wink )

@xJONx skrev ett inlägg tidigare i tråden och tipsade om 3° hängning för att få en tryggare skida i högre hastighet och svårare snö.

precis. Citera
MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 4 år sedan

Maxen99 :

Jag testade 108an i julas och gillade den skarpt.
När kommer den börja säljas? För den har väll inte börjat säljas en?

Efter vad jag har hört kommer det att komma en mindre serie av 98, 108 och 118 2.0 den här säsongen. Det kommer alltså att gå att få tag på den i begränsat antal under senvintern. Men det dröjer till i höst innan den blir officiellt släppt i butikerna. Jag vet inga exakta detaljer, så där får Calle eller någon annan från skidfabriken fylla i.

GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 4 år sedan

mholm :

GALSAC :

Må bäst
G

Från fabrik leveras skidorna med en kantvinkel på 88° och en hängning på 0,5° (grader alltså, inte mm wink )

@xJONx skrev ett inlägg tidigare i tråden och tipsade om 3° hängning för att få en tryggare skida i högre hastighet och svårare snö.

Man tackar för infon.
Givetvis ska det vara grader. Skyller på att jag för stunden är tom i magen...
Återigen, TACK.

MnO
2234 inlägg
MnO 2234 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad MnO (4 år sedan)

mholm :

GALSAC :

Må bäst
G

Det stämmer bra. 0,5 graders hängning rekommenderas inte om man inte uttryckligen vill ha en skida med väldigt mycket spårvilja. Extrems och Hendryx skidor är i stor mån pistskidor och byggs ju i samma fabrik. Det var därför Opinion slipades som dessa skidor i början. Maskinerna var inställda på det helt enkelt. Numera levereras hela serien med 1 grads hängning och 88 graders sidokant. Minst 1 grad i hängning rekommenderas och om man vill ha lite mer känsla av att döda fallhöjd med mindre insats (dvs inte gå på råskär hela tiden på stora berg) kan man gå högre i hängningsgrader.

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 4 år sedan

MnO :

mholm :

GALSAC :

Må bäst
G

Det stämmer bra. 0,5 graders hängning rekommenderas inte om man inte uttryckligen vill ha en skida med väldigt mycket spårvilja. Extrems och Hendryx skidor är i stor mån pistskidor och byggs ju i samma fabrik. Det var därför Opinion slipades som dessa skidor i början. Maskinerna var inställda på det helt enkelt. Numera levereras hela serien med 1 grads hängning och 88 graders sidokant. Minst 1 grad i hängning rekommenderas och om man vill ha lite mer känsla av att döda fallhöjd med mindre insats (dvs inte gå på råskär hela tiden på stora berg) kan man gå högre i hängningsgrader.

Rättelse från skidsliparen i fabriken. Alla skidor 14/15 med bredare midjemått än 98mm slipas med 87/1grad. Under 98mm= 87/0,75grader

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Corin (4 år sedan)

Efter över ett år i min ägo, fick Opinionen i januari 2015 äntligen sällskap av ett par bindningar. Det blev gamm-duken från mina Patron. Skidorna blev lösningen på problemet som hade uppstått inför den stundande alp-säsongen. Patronerna var väldigt slut, och El Capon är inte riktigt en one ski quiver. Så Opinionen fick det bli.

Efter en veckas åkning hemma i Tärna, och nu dryga tre veckor i Verbier, Le Grand-Bornand och La Clusaz, är det dags för en slags summering av mina intryck och tankar. En typ av recension antar jag.

Bakgrund

Jag: 20 år, alpin bakgrund, inte särskilt kraftig, men med rätt så bra teknik. Åker mycket och på alla ställen. Skulle tippa på ca 1800-2000 skiddagar sedan 2002. Gillar puder och skogsåkning, men även rännor och brant-brant. Åkt mest på Nordica Patron februari 2011 - januari 2015. Kört El Capo på tävling, och gillar även Helldorado. Prövade många olika skidor 2011-2013.

Underlag: Varierat. Isig pist, mjuk pist, uppkörd pist, slask(!), uppkört hård offpist, uppkörd mjuk offpist, tungt puder (15-35cm), lätt puder (20-60cm) och sten.

Setup: Opinion 187, gammal Marker Duke S, Nordica Patron Pro 25,5, kanterna slipade 90°, ingen hängning (förutom från fabrik, eller?). Grundvallade med gult blandat med lila (Swix) första 7 åkdagarna. Monteringspunkt ca -2,5, en halv cm framför det främre strecket.

Det jag gillar:

De är fantastiska i puder. Helt otroligt bra. Planar och flyter, men levererar ändå många fler faceshots än någon annan skida jag provat. Jag gissar att det har att göra med den väl avvägda tapern och tiprockern. Mycket bra. De är lättmanövrerade, och känns inte alls särskilt stora i skogen.

De är mjuka, men stabila. Antagligen de skidor som är stabilast i förhållande till sin mjukhet, av de skidor jag har provat i alla fall. Hört att folk har klagat på att de är för dämpade, men själv förstår jag inte riktigt hur dämpning någonsin kan vara negativt. Det är ju en klar skillnad på dämpning och styvhet, där dämpningen endast gör skidorna mer lättåkta i typ alla situationer. Skidor kan aldrig vara ”livlösa”, de kan vara tunga och hårda och därför svårmanövrerade, men det är ju verkligen inte Opinion.

Flexkurvan är bra. Alltså jämnheten i flexet längs hela skidan. Det var även en favoritgrej med Patronen, det jag kallar för en ”dynamisk flexkurva”.

Förvånansvärt bra kantgrepp. Jag har hållit min kanter i relativt bra skick, men de är inte direkt sylvassa. Att inte åka på sten här i Verbier är i princip omöjligt, så det blir lite slitningar på kanterna. Detta till trots håller de skärande sväng rätt så bra, särskilt när det går lite långsammare.

Vikten/svingvikten är riktigt trevlig. De är markant lättare än Patron, men ändå stabila i luftfärder och liknande. Shiftys och backskratchers går av bara farten.

Rockerkurvan är ju otroligt fin. Helt perfekt i min mening.

Det jag skulle ändra:

Jag tror att jag skulle vilja åka Sverres version. Eller ett par lite styvare i alla fall. Som det är nu händer det att jag ”trampar igenom” tippen, vilket inte är så himla gött. Jag väger inte mycket (~65kg), så det känns inte som att lilla jag borde vara kapabel till det. Att göra skidorna styvare endast under foten känns för mig helt bakvänt, att man då förlorar den där goa, dynamiska känslan. Men jag har ju inte provat den nya versionen än.

När man kör på skär i högre hastigheter i stökigare underlag, kan skidorna bli ganska oroliga, och (förutom att ”gå igenom” där fram) inte riktigt vilja hålla skäret. Detta kan delvis bero på ojämna kanter, men jag upplevde det även innan jag hade åkt ner till alperna och kört på sten. 23m är en ganska bra radie egentligen, men i hög fart känns det onekligen kort.

Jag är rätt så säker på att jag har monterat mina för långt fram. Jag körde Patron på -1,5, och gillade det, men borde kanske inte jämfört så mycket. Möjligen skulle många av de problem jag upplever inte vara lika påtagliga om jag flyttade bak bindningen en cm eller två.

Övrigt

Har hört på flera håll att den är dålig i uppkört, och det tänker jag inte ställa upp på. Visst, den skulle kunna vara ännu bättre (om man inte tryckte igenom tippen, typ), men det finns många skidor, både mjukare och styvare, som är sämre i uppkört.

LDE-grafiken är trevlig, den vanliga grafiken är ful, och den nya är helt ok.

Sammanfattning

Som one quiver i Alperna får den klart godkänd, med förbättringspotential. Jag gillar dem, och jag kommer fortsätta åka på dem, men jag kommer mest troligt flytta bak bindningen. Jag är oerhört intresserad av att pröva de andra varianterna. Det finns ett par 108:or här i byn som jag ska få testa nån dag, men skulle även vara kul att pröva den smala och såklart Sverres lagg. Spontant känns kombon Sverres flex + 108:an i 194 som en ultimat Nordals-slaktare. Om Sverres nu är styvare det vill säga.

Säg gärna till om ni tycker något är helt åt helvete!

livet är en semester Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 4 år sedan

@Corin
Utmärkt recension, jag antar att det är ett par 187 du kör...

@Alla
Är Sverreversionen som sålts i butik en uppstyvad version eller bara en "dekaltrimmad"?

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
xJONx
57 inlägg
xJONx 57 inlägg 4 år sedan

Mycket bra recension @Corin. Kul att du gillar skidorna!
Jag håller med om det mesta. Framförallt puderegenskaperna. Kan inte komma på att jag åkt något bättre, eller ens lika bra. Och jag har åkt rätt många olika skidor.

Några kommentarer och funderingar:
Menar du att du stod TC -1,5 cm på Patronen?
Jag körde tidigare Salomon Rocker2 122 184 monterad TC -2,5 cm och tyckte det var lagom. På Opinion testade jag att flytta fram mer än TC -3,5 som är det främre strecket och tyckte inte det gav någon direkt fördel. Det blev ännu lite slidigare men det kändes som framdelen blev lite mjuk. Flyttar du bak något kommer nog skidan kännas något styvare framför bindningen.

Jag har kört 2-3 veckor på den nya konstruktionen nu och känner inga negativa effekter av att den är styvare under foten, vilket f.ö. känns som ett lite slarvigt uttryck. I princip kan man säga att den är lite styvare nästan hela vägen fram till där träkärnan slutar, men störst skillnad är det under foten. Åkmässigt tycker jag den nya konstruktionen framförallt bidrar med två saker:
1. Man känner tydligt att skidan greppar mest rakt under foten istället som tidigare lite framför foten, dessutom är greppet lite bättre.
2. Skidan är stabilare. Det du beskriver som ”trampar igenom tippen" upplevde jag också på den gamla, framförallt när snön var tung. Jag kände det då som att skidan vek sig precis framför bindningen. Den viker sig lite fortfarande, men nu klart lägre fram vilket är bättre. För mig inbjuder den nya konstruktionen mer till att åka fort än den gamla.

Ska jag säga något negativt om den nya kan jag tycka att greppet är lite för bra. Det kanske låter korkat, men jag gillar inte när breda skidor greppar för mycket utan vill gärna ha dem lite slidiga.

Jag har inte åkt så mycket på de två smalare i bra snö, men jag har sett andra göra det smile. Även 98an ser ut att gå riktigt bra. Inte lika lätt att plöja genom uppkört, men flytet verkar fungera riktigt bra även i den längden.

När det gäller konstruktionen av Sverremodellen tror jag bara det finns en variant (Fabriken får rätta mig om jag har fel) och tailen är platt på den och den är rejält uppstyvad fram och jätteuppstyvad bak.
Flex fram: mycket styvare.
Flex bak: Nej.

Jag har inte kört den, men är inte så förtjust i helt platt tail och tror den är väl styv för mig efter att ha provat några av de styvare prototyperna, men prova hade varit kul.

jTre.se Citera
Eric_W
929 inlägg
Eric_W 929 inlägg 4 år sedan

Sverre jobbar inte med flex. Flexet jobbar med Sverre!

Rädda träden. ät en bäver Citera
Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan

xJONx :

Några kommentarer och funderingar:
Menar du att du stod TC -1,5 cm på Patronen?

Japp, jag tror då det i alla fall. Jag hade demobindingar på mitt första par, så jag prövade runt lite olika, och se monterade jag -1,5 på andra paret. Det sista är jag inte helt hundra på var jag satta dom, men har för mig att det var samma som innan.

xJONx :

Jag körde tidigare Salomon Rocker2 122 184 monterad TC -2,5 cm och tyckte det var lagom. På Opinion testade jag att flytta fram mer än TC -3,5 som är det främre strecket och tyckte inte det gav någon direkt fördel. Det blev ännu lite slidigare men det kändes som framdelen blev lite mjuk. Flyttar du bak något kommer nog skidan kännas något styvare framför bindningen.

Efter några åk med nya bindningar är jag helt lyrisk. Istället för min gamla sletna duke, kom jag över ett par Jester Pro, som skruvades fast nån cm längre bak, mitt emellan de två strecken. Så sjukt mycket bättre. Dels var det skönt att komma ner lite, slippa glapp och såklart att slippa oroa sig för att de ska släppa i varje sväng. Men bootcenter längre bak gjorde verkligen skillnad! Skidorna är lite segare upp på kant, men greppar bättre, och det är lättare att hålla i svängen. De känns lugnare i hög fart, både på skär och på sladd. Och de känns nästan styvare rakt igenom, vilket jag tycker verkar lite skumt, men väldigt väldigt trevligt. Det gick ju att köra fort i skitsnö med dom innan också, men nu var det inte alls lika läskigt. Och eftersom en skiddag i Verbier just nu består till stor del av att åka uppkört och pucklar så fort som det bara går, känns detta såklart skitbra!

xJONx :

Jag har kört 2-3 veckor på den nya konstruktionen nu och känner inga negativa effekter av att den är styvare under foten, vilket f.ö. känns som ett lite slarvigt uttryck. I princip kan man säga att den är lite styvare nästan hela vägen fram till där träkärnan slutar, men störst skillnad är det under foten. Åkmässigt tycker jag den nya konstruktionen framförallt bidrar med två saker:
1. Man känner tydligt att skidan greppar mest rakt under foten istället som tidigare lite framför foten, dessutom är greppet lite bättre.
2. Skidan är stabilare. Det du beskriver som ”trampar igenom tippen" upplevde jag också på den gamla, framförallt när snön var tung. Jag kände det då som att skidan vek sig precis framför bindningen. Den viker sig lite fortfarande, men nu klart lägre fram vilket är bättre. För mig inbjuder den nya konstruktionen mer till att åka fort än den gamla.

Bra förklaring, låter mycket bra!

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 4 år sedan

Har åkt två dagar på 108an. Hur snabbt kan man få ett par?

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 4 år sedan

Finns att köpa på vissa utvalda butiker, se Extrems facebooksida...https://www.facebook.com/Extremskis?fref=ts

AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 4 år sedan

@Corin. Kul att du gillar skidorna! Kolla Skistore.se, vi skickade dem 1x Opinion 98 och 1x Opinion 108 förra veckan.

// Calle

zupermac
161 inlägg
zupermac 161 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad zupermac (4 år sedan)

@Franklin, hjälper det här?
https://www.freeride.se/img/photo/n/8458128d619157e625b1ad0376d786ea.jpg

Den ger för övrigt väldigt bra svar på tryck även i pisten. Jag tyckte att den svängde väldigt fint, oavsett hur mycket jag pressade skidan. Bara att lägga upp och trycka.
Stabila men kanske en aningens plastiga för min smak, jämfört med PT84 (två olika skidor men ändå). Eller kanske inte plastiga men det var något jag inte gillade med den. Upplevde det i liftkön/liften när jag stampade av snön. I backen tänkte jag inte ens på det.
Jag är ganska van vid smala midjor och tror att jag skulle gilla den mer med lite fler timmar. Att gå från 69 till 98 är ganska mycket men absolut inte skrämmande. Det är väl knappast meningen att Opinion ska köras i morgonpisten men jag byter gärna till den när det blir uppåkt på eftermiddagen eller om jag ska utanför.

Bra jobbat!

...det heter brandgul... Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad Vattendroppe (4 år sedan)

Nu var det väl ändå för länge sen det skrevs i dem här tråden! Jag såg ett rykte om opinion 98 i carbon-version. Ryktet sade också en attraktiv vikt på runt 1500 gram skidan. Finns det någon som kan bidra med en insikt i hur de hanterar?

Jag letar efter ny turskida med mindre vikt, mer centerorienterad åkning och mer förlåtande tail jämfört med mina nuvarande, skitgamla, hardside. Eftersom jag stortrivs på mina opinion 1.0 tänkte jag 98an har stor potential att fylla den platsen!

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 4 år sedan

Vattendroppe :

Nu var det väl ändå för länge sen det skrevs i dem här tråden! Jag såg ett rykte om opinion 98 i carbon-version. Ryktet sade också en attraktiv vikt på runt 1500 gram skidan. Finns det någon som kan bidra med en insikt i hur de hanterar?

Jag letar efter ny turskida med mindre vikt, mer centerorienterad åkning och mer förlåtande tail jämfört med mina nuvarande, skitgamla, hardside. Eftersom jag stortrivs på mina opinion 1.0 tänkte jag 98an har stor potential att fylla den platsen!

Kommer en Opinion 108 i carbon oxå om jag inte har fel wink Eller vad säger @AreSkidfabrik ??

AreSkidfabrik
63 inlägg

Hej alla,

Under våren utvecklade vi Opinion 98 Carbon efter att ha testat flertalet konstruktionsvarianter (allt från 1375 g till 1685 g). Vinnaren bland prototyperna var en avancerad konstruktion med en speciell träkärna (isocore, poppel, bok och bambu), två lager pre-preg glasfiber, två lager formskuren pre-preg kolfiber samt tubecomb i tip och tail. Anledningen till att just denna konstruktion "vann" var kombinationen av lätt skida och väldigt bra åkegenskaper. Superlätt på foten och lekfullt poppig, men ändå stabil nog att ligga på fulla skär på hårdare underlag. Precis de egenskaper vi sökte. Opinion 98 Carbon i 186 cm längd kommer att landa på ca 1590 g / skidan.

Egentligen var tanken att lansera Opinion Carbon-serien hösten 2016, men eftersom vi kom så långt i produktutvecklingen i år så siktar vi på att lansera Carbon-serien redan nu till hösten.

Vi ska göra små justeringar nu under försommaren och testa dessa sista detaljer i Stryn i juli, därefter hoppas vi kunna presentera följande skidor till hösten:

Opinion 88 Carbon_179 + 186 cm
Opinion 98 Carbon_179 + 186 cm
Opinion 108 Carbon_179 + 186 cm

// Calle

xviggenx
311 inlägg

Alltså 88 Carbon kan ju bli den nya ultimata "Åre-skidan" för turande här i dalen, ujuj va kul det där kan bli!

@AreSkidfabrik / Calle:
Det är inte så att ni vill släppa iväg en 98 carbon på test till helgen? J
ag ska just till Stryn fre-sön och det står topptur på schemat!

AreSkidfabrik
63 inlägg

@xviggenx: Absolut, kul att du vill testa! Det är Kingpin demo monterat + att vi har Kohla-hudar skurna till dem. Slå en signal (0703-475 339) så bestämmer vi tid.

// Calle

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 4 år sedan

En 88 alltså. Mycket fint tal om jag får säga det själv. Men vad händer då med 128/Nipponion? wink

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 4 år sedan

Heddious :

En 88 alltså. Mycket fint tal om jag får säga det själv. Men vad händer då med 128/Nipponion? wink

Hysch, avslöja inte mitt hemliga busprojekt!

xviggenx
311 inlägg

Ska plocka upp kokos 98an på torsdag, ska försöka skriva ner tankar om den när jag åkt lite på den sköna nya skapelsen!

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 4 år sedan

Ohh, carbon!
Dessutom i 179!

Vad blir priset på dessa modeller?

telemarkus
200 inlägg
telemarkus 200 inlägg 4 år sedan

Jag gissar på dyrt! För övrigt skulle ett par 108 Carbon 179 inte alls sitta fel...

Ski now work later Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 3 år sedan

Det verkar som att jag fått chansen att (delvis) besvara min egen fråga som jag skrev ner ovan! big_smile

Sladdade slask med @xviggenx på Snashögarna och Åreskutan i slutet av Juni, vi lyckades till och med få till lite film från tillfället: Jag åkte då på en av carbon 98-protosarna, ryktet säger att jag testade den proton som blir närmst det som ska gå i produktion till höst.

Jag börjar med en liten disclaimer, det var inte så väldigt varierande underlag som fanns tillgängligt, och inget jävligt. Antingen perfekt corn/slask eller sådan som riktigt suger fast, något annat fanns inte direkt tillgängligt.

I stora drag, på det underlaget som fanns tillgängligt i alla fall, kan jag inte mer än hålla med min vapendragare på snön. Skidan är total åkglädje i lättviktsformat. Det känns som att en fått superkrafter och en flyger iväg över snön med total kontroll och kan göra precis vad tusan en vill! Riktigt mäktig känsla. Skidan går (i detta bra före i alla fall) riktigt bra i brant, teknisk terräng såväl som långt carvande på snöfält. Carvea på en femöring, inga problem, hoppsvängar inga problem, lägga elvor inga problem helt enkelt. I bra före kan jag gå i god för att det är en skida som klarar allt galant. Jämfört med mina K2 hardside är den (inte så förvånande kanske) betydligt mer modern i hur den vill drivas och har en betydligt mer centrerad och balaserad känsla. Här får skidan helt enkelt högsta betyg!

Om jag fick välja skulle jag vilja testa skidan också i lite skrotigare före. Det är trots allt en carbon-skida med, för en sådan här skidas snitt, rejält tilltagen rocker i både tip och tail samt lite kortare radie (19-ish meter om jag inte minns fel?). Min erfarenhet säger mig att det kan vara jobbigare att ha att göra med vid strulare före, speciellt i mer teknisk och brant terräng.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook