Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Hasse_Lindborg
2928 inlägg
Hasse_Lindborg 2928 inlägg 3 år sedan

MnO :

xviggenx :

Men alltså @MnO, det är ju nästan helgerån att montera ett par så tunga "härken" till bindningar som Tour 12or på så lätta fina lagg! Gör om, gör rätt!
Tech för hela slanten va wink

Har för övrigt också haft närkontakt med Carbon 118 el-topsheet edition. Riktigt jävla fina skidor som dessutom har riktigt fin spänst i det beryktade handflex-testet! Vet att dom fått godkänd Japan-stämpel av Stefan och Putte.

Det är dåligt med pjux i tech-stallet för mig än så länge. Jag har inte hittat nåt som sitter ok än. Du kommer att få se mig på tech dagen efter att Lange/Ross släpper en techcarbondojja baserad på RS-lästen...

Är det inte det de just gjorde?(opåläst om den)

xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

MnO :

Det är dåligt med pjux i tech-stallet för mig än så länge. Jag har inte hittat nåt som sitter ok än. Du kommer att få se mig på tech dagen efter att Lange/Ross släpper en techcarbondojja baserad på RS-lästen...

Hmm ja jo så kan det ju va! Men alltså den nya Lange-stöveln till 16/17 bygger väl på RX lästen som är lite "komfort-inriktad" än RS:en. Det är så jag förstår det i alla fall. Åker själv med mina tunna fötter i ett par RS 130 LV med påbyggt hälgrepp. Det är ju en helt jävla himmelsk upplevelse att åka i.

Men har du gått på MTN LAB något? Den är ju en true 98 läst byggd på solly:s X-Max 130. Den sitter riktigt fint på min ruskigt tunna läst i varje fall.

Annars kanske nya Zero G-linjen (16/17) från Tecnica skulle kunna vara nått att prova?

MarkusO
1018 inlägg
MarkusO 1018 inlägg 3 år sedan

Nya grafiken skymtar:

- Hel och ren? - Citera
Von_vettet
Online 144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 3 år sedan

Då är man inne på tredje säsongen på Opinion, skidan fortsätter att leverera i alla förhållanden utan problem!
https://www.freeride.se/img/photo/n/dbbb297a4ce6886f074d2452e11b3140.jpg

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 3 år sedan

Sådär då har jag testkört mina nya carbon 98:or, dock endast i pist pga snöförhållanden. Känns riktigt bra! Funderar dock lite på om jag skulle detuna dom lite? lite väl bra grepp, lite svårssladdat när man vill ta ner farten. Ni som åkt mer på Opinion än jag, hur gör ni? Bindning speed radical, pjäxor atomic backland.

MarkusO
1018 inlägg

DrJ :

Sådär då har jag testkört mina nya carbon 98:or, dock endast i pist pga snöförhållanden. Känns riktigt bra! Funderar dock lite på om jag skulle detuna dom lite? lite väl bra grepp, lite svårssladdat när man vill ta ner farten. Ni som åkt mer på Opinion än jag, hur gör ni? Bindning speed radical, pjäxor atomic backland.

Raila in dom. lol

- Hel och ren? - Citera
DrJ
489 inlägg

MarkusO :

DrJ :

Raila in dom. lol

Blir det inte svårt att bara träffa kanten vid rockern om man railar? Fast det kanske är jag som saknar skillz... smile

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 3 år sedan

DrJ :

MarkusO :

DrJ :

Raila in dom. lol

Blir det inte svårt att bara träffa kanten vid rockern om man railar? Fast det kanske är jag som saknar skillz... smile

Ge det några dagar så att nybettet försvinner. Om problemet kvarstår efter 5-7 åkdagar kan du detuna genom att hänga kanten med nån halvgrad extra.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 3 år sedan

DrJ :

Jag har detunat både mina 118 och mina 108 Charger för att slippa hugg på sladd och göra dom mindre aggressiva, det gjorde en rejäl skillnad. Gick ungefär hela rockern med ett par drag på brynet. Sen om man egentligen ska behöva göra det är väl en större fråga om själva konstruktionen.

I like big dumps and I cannot lie Citera
yiu-han
Online 210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 3 år sedan

Hur är flexkurvan i charger jämfört med 118?

Jag köpte första Opinion 118 men gillade inte alls flexet. Läste att efterföljande modeller blev lite styvare under foten och att det löst lite av problemet. Är väldigt nyfiken på 108 Charger.

MarkusO
1018 inlägg
MarkusO 1018 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad MarkusO (3 år sedan)

yiu-han :

Hur är flexkurvan i charger jämfört med 118?

Jag köpte första Opinion 118 men gillade inte alls flexet. Läste att efterföljande modeller blev lite styvare under foten och att det löst lite av problemet. Är väldigt nyfiken på 108 Charger.

108 Charger har samma flexkurva som Opinion V2, dvs (tydligt) styvare under foten relativt V1. Det var en breddad utfräsning för gummistringer som gjorde att V1 blev en aning mjukare än planerat.

Chargern har även dubbeltitanal + gummi i tip och tail istf Koroyd. Dvs i princip en Project 100 men med form av en Opinion 108. (Den går fasen sjukt bra imo).

- Hel och ren? - Citera
Ogi-June
50 inlägg
Ogi-June 50 inlägg 3 år sedan

Nu har det gått så långt att man känner sig som en halv man att inte äga ett par Opinion oavsett modell:(
Men man blir lika glad när det uppdateras i denna tråd av alla entusiaster eller lobbyister.
När ser vi "Opinion" i en superläcker produktion av skidfilmer , låt säga 3 delar: Plan , Do , Act ?

DrJ
489 inlägg

Nyss hemkomen efter en veckas turande i Italien, strålande sol, bra snö, god mat och Opinion carbon 98 under fötterna gjorde susen! Riktigt nöjd både med skidor och pjäxor (Backland). Möjligen skulle jag monterat 1-2 cm bakom rekommenderat för lite smidigare lappkast, men jag har rätt långa ben så tycker inte det var några större problem.

sackelman
32 inlägg
sackelman 32 inlägg 3 år sedan

Är det någon skillnad på 2015/16 skidan (den med bergssiluetten framför solen? http://www.extremskis.com/wp-content/up … 00x650.jpg)
Jämfört med 2016/17 skidan (den med renen)
Nu börjar det ju bli bra reapriser på 15/16 modellen, men den nya designen är ju snäppet roligare smile, Så frågan är om det finns fler anledningar att vänta på nästa års modell mer än utseende? (och alltså betala mer för den)

MarkusO
1018 inlägg

sackelman :

Är det någon skillnad på 2015/16 skidan (den med bergssiluetten framför solen? http://www.extremskis.com/wp-content/up … 00x650.jpg)
Jämfört med 2016/17 skidan (den med renen)
Nu börjar det ju bli bra reapriser på 15/16 modellen, men den nya designen är ju snäppet roligare smile, Så frågan är om det finns fler anledningar att vänta på nästa års modell mer än utseende? (och alltså betala mer för den)

Den ska vara oförändrad till nästa år.

Själv har jag skavt runt på det här kittet ett tag nu:
https://www.freeride.se/img/photo/n/08e741dcb9105f9f8fb56a3f7ff709de.jpg
Dvs Lupo Ti Carbon + Op 108 utan kol eller plåt + KingPin. Fasen sjukt all round får jag säga. Riktigt grab and go.

- Hel och ren? - Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan

Älskar Kerma-stavarna <3

Jag har dragit runt på 98 Carbon + MTN Lab + Radical FT12 ett bra tag nu, måste säga att jag verkligen älskar dom. Riktigt gjutna skidor över hela berget och i alla fören jag hittills stött på.

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 3 år sedan

Hej!

Hur upplevs 108 skidan i jämförelse med Rocker 2 108, SFB, Annex 108 och andra populära skidor i samma breddklass?

Är riktigt intresserad av Opinion i 108 storlek.

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@xviggenx
Efter att bokstavligen släpat runt mina Opinion 118 194cm med Atomic Tracker på diverse alpsluttningar är jag just nu extremt sugen på ett lätt paket ...

Har du fått chansen att köra dina 98 Carbon i lite djupare snö och i så fall hur bra är flytet? Eller är det läge att kika på 108 Carbon för en man som väger in på omkring 95 kg?

/MM

PS! Flyttade bak bindningen 3 cm från min första montering (modern stance) och hamnar då strax bakom classic, stor förbättring för mig, skidan känns mer stabil nu, tidigare lätt överstyrd. DS!

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
DrJ
489 inlägg

Tyckte att mina 98or flöt riktigt fint, det var väl inte det lättaste champagnepudret, några dagar sedan snöfall men mkt fin orörd kallsnö på hög höjd. Väger knappt 80 kg. Men 108orna väger väl bara 100g mer än 98orna så i ditt fall är väl 108or kattens pyjamas?

MarkusO
1018 inlägg

Mountain_Man :

PS! Flyttade bak bindningen 3 cm från min första montering (modern stance) och hamnar då strax bakom classic, stor förbättring för mig... DS!

https://www.freeride.se/img/photo/n/539a3574ab8a358b64ed48670a46d94f.jpg

Jag monterade mina 108:or på märke (-6 är det va?), och har lätt magont över att det nog är för långt bak för min smak trots allt... Tappar lite av den där goa styrbarheten i nosen och det symmetriska flacka flytet som jag verkligen uppskattar. Ska nog osta upp den och flytta fram KingPinen lite.

För övrigt synd att KingPIn 13 inte finns med demo. Av lite blandade anledningar.

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Oldschool stance ... borde vara markerat! ;-)

/MM

Herkaperka
41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 3 år sedan

Vad är vikten på 108 charger såg att ni inte vågat skriva ut den på hemsidan ?

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad xSooLx (3 år sedan)

Mountain_Man :

Flyttade bak bindningen 3 cm från min första montering (modern stance) och hamnar då strax bakom classic, stor förbättring för mig, skidan känns mer stabil nu, tidigare lätt överstyrd. DS!

Men ser man på... Känns lite som, ehum, vad var det jag sa! (för drygt två år sedan) wink big_smile cool

Synd bara att den inte går lika skönt i puder med oldschool stance. Men, ett ickeproblem för mig längre.

108 Charger vore kul att prova men hade hellre sett en 118 Charger. Får susa vidare på Down 114M istället, inte dumt det heller!

The older I get, the faster I was. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 år sedan)

Nu hamnar jag omkring TC - 6,5 cm, vilket är allt annat än "bakmonterat" på ett par 194 or ... ;-)

En fundering är hur skostorlek och typ av bindning påverkar. Måste ju rimligtvis vara så att det har stor betydelse för hur skidan belastas. Någon som tänkt till i denna fråga?

/MM

MarkusO
1018 inlägg

Mountain_Man :

Nu hamnar jag omkring TC - 6,5 cm, vilket är allt annat än "bakmonterat" på ett par 194 or ... ;-)

En fundering är hur skostorlek och typ av bindning påverkar. Måste ju rimligtvis vara så att det har stor betydelse för hur skidan belastas. Någon som tänkt till i denna fråga?

/MM

Ah. Visste inte att du hade stl 56. lol

(För övrigt hade jag nog förträngt att du har den långa)

- Hel och ren? - Citera
iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

/MM

Det ventilerades väl ganska flitigt i tråden tidigare. Iofs kan jag tycka att det skjuter vid sidan om målet att ens diskutera Opinion generation 1 längre eftersom den gjordes om mht till de issues med i första hand flexet som flera åkare upplevt.

Men i stort så gäller väl standardparametrarna även här, dvs upprätta pjux, låg ramp och liten delta på bindningarna lämpar sig i regel för framflyttat. Vill du åka bindning med högre delta eller pjux med mer framåtstuk hittar du i regel bättre förutsättningar en bit längre bak. Tror jag testade alla kombos utom nolldelta på mina LDE...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (3 år sedan)

Jo ... jag har inte hängt med i alla diskussioner avseende bindningens placering, och ja, mina är ju första generationen.

Men funderingen kring skostorlek och bindningsutformning är faktiskt seriös från min sida. Rimligtvis borde exempelvis bindningen hålbild, läge och anläggningsyta påverka hur skidan beter sig och således påverka var bindningen monteras. Och det skiljer ju faktiskt omkring 5 cm i sullängd mellan ett par 5 (38) och 10 (44) vilket rimligtvis också har betydelse. Bara en reflexion ...

/MM

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan

I det avseendet kan jag nog hålla med dig, iaf i teorin. Det är väl just därför tillverkare (av i första hand pistutrustning) tar fram bryggor som freeflex, ARC och allt vad de heter.

Jag skulle inte bli förvånad om man på en friåkningskombo av lagg, bindningar och pjux kan mäta upp böjskillnader på olika setups i labbet iaf. Bla pga att att böja en skida till en viss form runt en längre sula än en kortare kräver att bindningen måste flexa mer i längdriktningen men förmodligen också för att kontaktpunkterna är längre ifrån varandra. Allt förutsatt att andra parametrar såsom vikt, vinklar och krafter är lika.

Det var i teorin det.

I praktiken, som är den vi lever i, gäller det ju att hitta en kombo som passar just dina önskemål och förutsättningar. Och jag tror, generellt, att åkare med så olika stora fötter inte trivs på samma lagg pga andra orsaker än fotstorlek.

Men, det påstås ju av vissa, att tex Look Pivot/Ross FKS med sitt korta avstånd mellan tå- och häldelarnas fästskruvar ska vara fördelaktigt ur skidflexsynpunkt. Jag har inga egna erfarenheter som motsäger det, snarare tvärtom..!

nostar
124 inlägg
nostar 124 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad nostar (3 år sedan)

Edit: Den som söker skall fina!

Någon som vet något om nästa års design/grafik på 108 och 118?

Corin
1178 inlägg
Corin 1178 inlägg 3 år sedan

MarkusO :

Själv har jag skavt runt på det här kittet ett tag nu:
https://www.freeride.se/img/photo/n/08e … f709de.jpg
Dvs Lupo Ti Carbon + Op 108 utan kol eller plåt + KingPin. Fasen sjukt all round får jag säga. Riktigt grab and go.

Jag har burnat runt på 108 Orginal med Beast och Vulcan i snart 100 åkdagar. Klart bästa skidorna någonsin faktiskt. Funkar fan asbra jämt, man blir helt förvånad fortfarande. Har kört 40 cm puder, droppat ganska rejält och straightlinat stökiga linjer. Turat en vecka på Island och kört varvat branten i Gränsen. Nästa skida blir nog samma. Möjligen ett par Carbon med FT2 eller nåt där emellan.

livet är en semester Citera
xviggenx
311 inlägg
xviggenx 311 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad xviggenx (3 år sedan)

Mountain_Man :

@xviggenx
Efter att bokstavligen släpat runt mina Opinion 118 194cm med Atomic Tracker på diverse alpsluttningar är jag just nu extremt sugen på ett lätt paket ...

Har du fått chansen att köra dina 98 Carbon i lite djupare snö och i så fall hur bra är flytet? Eller är det läge att kika på 108 Carbon för en man som väger in på omkring 95 kg?

/MM

Ledsen för otroligt långsamt svar!

Men nja är väl svaret på din fråga, har varit ute i Äkta Svenskt Puder™ aka pjäxdjupt på mina 98:or. Kanske knädjupt i någon sväng här och var. Men inga heldagar i magisk midjedjup champagne, än. Men intrycket är att den har riktigt fint flyt (nu har jag 186an och väger in på modest flugvikt känd som 70kg) och går som tåget. Det lagom köttiga brättet och den mjuka fina tiprockern gör att den beter sig som en betydligt bredare skida än vad måtten skvallrar om. Men jag antar att du skulle uppleva den som kanske lite för smal med tanke på att du ligger inne med ett par fler kilon på kroppen än vad jag gör. Oavsett vilken du väljer kommer det ju vara B E T Y D L I G T lättare än tracker på 118.

För att jämföra så har jag också släpat runt lite på mina LDE i 186 med FT12:or, visst den väger en del (betydligt med än mina motsvarande 98C) men avsaknaden av att behöva släpa bindningen i varje steg gör att det inte känns så värst. Det skulle vara på väldigt flacka och långa partier det skulle märkas.
@Vattendroppe har ju också erfarenhet av den kombon.

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 3 år sedan

Från det ena till det andra... neutral

Blir det nån Opinion 88 ?

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 3 år sedan

Realmode :

Om du tittar på klippet i länken några inlägg upp,så ser du 88:an längst till vänster.

Kommer i 179 samt 186 längd,och även som carbonmodell.
/H

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 3 år sedan | Senast ändrad MnO (3 år sedan)

Realmode :

Japp!

Jag har inte testat den än, men det lär vara en rolig liten sak. Det var nog ingen som var beredd på en 88mm-version, men efter vad jag har hört var det Patrik på skidfabriken som i smyg var sugen på en smalare variant. Han tog då ett antal inofficiella övertidstimmar vid ritbordet och några sena kvällar vid pressen och plötsligt fanns det en smal Opinion som ingen visste vart den kom ifrån. Med tanke på vad den herrn brukar lyckas med i skidkonstruktioner lär den gå riktigt fint. I sådana lägen blir jag avundsjuk på de som har en egen skidfabrik att roa sig med smile

88:an i Carbonversion blir garanterat en turskida av äkta rang.

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 3 år sedan

När börjar dessa komma "i butik" månne tro ?

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 3 år sedan

Realmode :

När börjar dessa komma "i butik" månne tro ?

Kommer ut med första utleveranserna till butikerna i sep-okt.

MarkusO
1018 inlägg

Jag känner en märklig reaktion på 88:an här. Plötsligt vill jag liksom ha en. hmm
Jag klurar också lite hur den hade gått i chargerversion...

Som om det inte fanns nog med lagg.

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Mountain_Man :

Som om det inte fanns nog med lagg ...

Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.

Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?

Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

Jag tar tillfället i akt att ännu en gång citera mitt 3 år gamla inlägg i tråden ... nu är det tamejf#n dags för någon form av erkännande ... ;-)

/MM

MarkusO
1018 inlägg

Mountain_Man :

Jag tar tillfället i akt att ännu en gång citera mitt 3 år gamla inlägg i tråden ... nu är det tamejf#n dags för någon form av erkännande ... ;-)
/MM

Det var ju alltså ditt gamla klassiska citat ur tråden som jag återciterade... Tyckte det var dags för den igen.. big_smile

Jo. I viss mån har du fått rätt med facit i hand. Ändå fortsatt lite tveksam till de lite mer logistiska idéerna du presenterade. Känns lite för mycket dagsländekoncept och ett för stort paket med hög tröskel.

Sen är det nuvarande Op-upplägg ändå nån slags naturlig fortsättning på den första skidan. Geometrin blev ändå jäkligt go, och det är ju kul att testa den i lite i lite blandade bredder och byggen. Sen var ju den ursprungliga idén ingen riktigt total one-ski-quiver, utan uttryckligen en everyday för alpmiljö typ. Sen dess har breddreferenserna flyttats lite nedåt.

Vidare måste jag verkligen säga att 108:an i orginalmaterial är väldigt nära vad jag just nu skulle kalla en optimal one-ski-quiver. Ordentligt nöjd med den i kombo med Kingpin. Ska montera fram lite bara... wink

- Hel och ren? - Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

:-) Visst, extremt (!) tveksamt om det finns någon marknad för det här konceptet men nu kommer jag i alla fall att kunna sätta ihop min egen Opinionquiever ... Men visst blir det unikt med en serie skidor i olika bredder med samma namn och likartad utformning?

/MM

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook