Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Alfakrull
316 inlägg
Alfakrull 316 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

Men visst blir det unikt med en serie skidor i olika bredder med samma namn och likartad utformning?

/MM

Nja, Dynastars cham-serie har ju haft nästan samma omfattning även om de bantat den lite nu men 87mm-127mm med 10mm-intervall och sen topptursvarianter på 87-97-107.
Sen tror jag att vi är många som betydligt hellre åker på opinionserien men det var ju inte det som var frågan

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se/?201704201322205979 Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 3 år sedan

@Alfakrull
Helt rätt ... missade det! :-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 3 år sedan

Mountain_Man :

Mountain_Man :

Som om det inte fanns nog med lagg ...

Måste säga att det inte känns speciellt nyskapande att sätta ihop ännu en onequiver/everyday skida. Det blir lite som att skärpa morakniven i ett fåfängt försök att få den att matcha ett multifunktionsverktyg. Och ärligt talat är det ju så mycket roligare med kompromisslösa specialverktyg som verkligen glänser inom sitt användningsområde.

Mitt råd är, skit i everydaykonceptet och lös det problem som vi alla stöter på när det ska ut och köras stora och små berg. Vilken skida ska jag ta med idag? Det är oftast något som hindrar att man får med sig alla fyra skidorna utan av plats eller viktskäl får nöja sig med ett par.

Ta fram ett koncept där man lätt och smidigt kan få med sig 3 skidor utan större vikt eller utrymmesproblem. Vad jag tänker mig är ett kit/quiver med 3 olika skidor och en bindning. Bindningen ska kunna fraktas separat och med ett lätt handgrepp flyttas mellan skidorna. Skidorna förvaras i ett specialtillverkat multifodral vilket gör det lätt att transportera och hantera dem. Visst är det det här vi alla egentligen vill ha ... eller?

Jag tänker mig ett grundkit med tre skidor och en bindning (gärna med gåfunktion). Skidorna ska vara special inom följande område.

A. Pistskida
B. Offpistskida
C. Lössnöskida

Tänkte inte fördjupa mig i detaljerna, men varje skida bör vara "top of the line" i sin kategori.

Tänk nytt - tänk rätt!
;-) /MM

Jag tar tillfället i akt att ännu en gång citera mitt 3 år gamla inlägg i tråden ... nu är det tamejf#n dags för någon form av erkännande ... ;-)

/MM

Får du in en topptursskida där så har du ultimata fyraskidorskogret wink

Men visst:
Project 100 i pist carbon
98/108 som topptur
Charger 108 offpist
118 som lösssnö så är vi ju där wink

Åk mer jobba mindre! Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 3 år sedan

Alfakrull :

Mountain_Man :

Men visst blir det unikt med en serie skidor i olika bredder med samma namn och likartad utformning?

/MM

Nja, Dynastars cham-serie har ju haft nästan samma omfattning även om de bantat den lite nu men 87mm-127mm med 10mm-intervall och sen topptursvarianter på 87-97-107.
Sen tror jag att vi är många som betydligt hellre åker på opinionserien men det var ju inte det som var frågan

Samt 4frnt KYE som kommer som 95, 110 och 120
Annars så är ju även Hjorleifsons serie bygd efter samma tänk: 102, 112 och 122 ...fast där är ju namnen olika. Raven, Hoji, Renegade.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 3 år sedan

Line Sick Day respektive Supernatural är två till serier som byggts i flera olika bredder under samma namn.

The older I get, the faster I was. Citera
oskarkarlsson
47 inlägg
oskarkarlsson 47 inlägg 2 år sedan

Freerides eget pet-project syns just nu 2-3 gånger i varje reklampaus under OS, närmare bestämt i bet365s reklam!

If you dont ski it someone else will. Citera
Sqoon
4 inlägg
Sqoon 4 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Sqoon (2 år sedan)

Funderar på att köpa Opinion 98 och undrar vilken längd jag ska ha. Jag har tänkt att använda skidorna på hela berget, men kommer nog inte göra några toppturer. Är 183cm och väger nåt kilo under 80.
Nån rekommendation på bindningar som passar skulle också vara super!

DrJ
489 inlägg
DrJ 489 inlägg 2 år sedan

186 cm utan tvekan!

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 2 år sedan

Bump. Det var ett tag sedan jag hängde på FR. Skyller det på arbetsliv och en flytt till fångön down under. Skidintresset finns dock kvar. Nu till problematiken, där jag behöver @MnO, @PNyberg eller @Nojlas för att guida mig rätt:

1. Råkade inhandla Dynafit Beast
2. Behöver en skida att sätta Dynafit Beast på

Användningsområde; Lite överallt. Drop, hopp, puder och skare. Per och Nicklas vet ju hur jag åker. Topptur när känslan faller på.

Har lyckats uppdatera mig något. Det verkar som att "man ska ha" Opinion i dessa dagar (och jag sponsrar gladeligen Åre Skidfabrik). Så, nu till frågan. 193 Opinion 108 eller 193 Opinion Charger 108?

Skidorna kommer provas in till vintern i japan, där de kompletteras av mina gamla goda Rocker2 122 med P18.

What do you say?

Utter for president! Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 2 år sedan

Sqoon :

Funderar på att köpa Opinion 98 och undrar vilken längd jag ska ha. Jag har tänkt att använda skidorna på hela berget, men kommer nog inte göra några toppturer. Är 183cm och väger nåt kilo under 80.

Jag bifaller DrJ. 186cm helt solklart.
Angående bindning beror det ju mycket på hur turigt du vill få paketet. Kör du inte tech gillar jag Marker Baron bäst. Det är en bra kombo mellan tillräcklig fasthållning för dom flesta och helt ok vikt i relation till alpinbindningar. Marker Tour bör undvikas om du kör på skapligt hårt. Duke behöver du inte om du inte är van vid din över 12. Salomon Guardian är ingen bindning jag gillar. Efter en problemfylld säsong med den gick jag tillbaka till Marker och har inte ångrat mig.

Sqoon
4 inlägg
Sqoon 4 inlägg 2 år sedan

MnO :

Sqoon :

Jag bifaller DrJ. 186cm helt solklart.
Angående bindning beror det ju mycket på hur turigt du vill få paketet. Kör du inte tech gillar jag Marker Baron bäst. Det är en bra kombo mellan tillräcklig fasthållning för dom flesta och helt ok vikt i relation till alpinbindningar. Marker Tour bör undvikas om du kör på skapligt hårt. Duke behöver du inte om du inte är van vid din över 12. Salomon Guardian är ingen bindning jag gillar. Efter en problemfylld säsong med den gick jag tillbaka till Marker och har inte ångrat mig.

Okej, tack för svar.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad MnO (2 år sedan)

Heinz_p :

Bump. Det var ett tag sedan jag hängde på FR. Skyller det på arbetsliv och en flytt till fångön down under. Skidintresset finns dock kvar. Nu till problematiken, där jag behöver @MnO, @PNyberg eller @Nojlas för att guida mig rätt:

1. Råkade inhandla Dynafit Beast
2. Behöver en skida att sätta Dynafit Beast på

Användningsområde; Lite överallt. Drop, hopp, puder och skare. Per och Nicklas vet ju hur jag åker. Topptur när känslan faller på.

Har lyckats uppdatera mig något. Det verkar som att "man ska ha" Opinion i dessa dagar (och jag sponsrar gladeligen Åre Skidfabrik). Så, nu till frågan. 193 Opinion 108 eller 193 Opinion Charger 108?

Skidorna kommer provas in till vintern i japan, där de kompletteras av mina gamla goda Rocker2 122 med P18.

What do you say?

Det valet handlar om vad du vill ha för känsla och karaktär du eftersträvar i skidorna. Både original Opinion och Op Charger går riktigt fint, men det skiljer en del i uppträdande.

Opinion 108 är en i sammanhanget relativt lekfull skida som går lättare på snön och känns rapp och svängvillig i klassisk Opinonanda. Personligen tycker jag att det är en riktigt lagom mix mellan stabilitet och lekfullhet och den passar mig. Snökontakten är glasfiberburet neutral och det är en skida som väldigt många hittar rätt på snabbt men det är en skida som drar åt lättsamhet snarare än stabilitet. Över lag är det en bekymmersfri kamrat på berget som accepterar allt som kan tänkas dyka upp framför spetsarna. Jag har nog aldrig känt mig obekväm med 108:an på fötterna, oavsett underlag. De finns dock de som uppskattar stabilare skidor. För att blidka den typen av åkare lades Charger till i linjen. På bekostnad av en del av livligheten och direktheten i snökontakten får man då mer stabilitet och trygghet, både på skär och sladd.

Charger kliver upp ett par snäpp på laddmösseskalan, utan att för den skull bli en omänsklig full on compski. Den har ett metalliskt lugnt inom sig som komplement till Opinions lättsamma geometri. Charger är byggd för att vara en Opinion on steroids, men ändå med bibehållen grundkänsla. Jämfört med Opinion i standardmaterialet är den bettigare i både skär och sladd och det kräver en aning mer kraft samtidigt som den ökade kraftinputen också ger mer svar tillbaka. Som vanligt i skidkonstruktion är det hela tiden avvägningar och jag tycker personligen att det är riktigt bra att Chargern blev till eftersom man då kan hålla standardOpinion lite lättsammare och hänvisa de som vill ha lite mer stuns till Charger. Charger spårar råare med drag av GS-lagg och ger en större trygghet, speciellt vid högre fart och tryck. I lösare snö får man betala för stabiliteten med en lite dovare och tystare kontakt med underlaget.

Egentligen säger namnet allt. Charger är bättre när det är uppkört och skrot, riktigt hårt eller om du ska köra fort för de som kan driva en skida med mer kraft. Opinion standard är en lekfull allrounder för den som föredrar det. Jag tycker dock att det är viktigt att framhäva att Charger inte är något järnspett, utan det finns fortfarande mycket Opinion-DNA i form av allsidighet och hanterbarhet. Båda går som sagt kanon och det handlar enbart om personliga preferenser rörande vad man letar efter i en skida.

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 2 år sedan

I vanlig anda @MnO, stort tack för ett väldigt utförligt svar. Med tanke på min längd, tyngd och åkstil så lutar det faktiskt åt Chargern. Såg dessutom på extremskis.com att det skiljer extremt lite i vikt (60 gram) mellan skidorna.

Tack igen och ser fram emot att få lägga mina första svängar med skidorna i vinter!

Utter for president! Citera
MarkusO
1019 inlägg
MarkusO 1019 inlägg 2 år sedan

Årets varianter finns nu publicerade på Extrems sida:
https://www.freeride.se/img/photo/n/6fda6a3f7860aea4c823d2d6b497586b.jpg
https://www.freeride.se/img/photo/n/3b44b59d9f459f5789911b69c91e9378.jpg

98:an är en favorit rent visuellt för mig får jag säga. Ser pigg ut!

- Hel och ren? - Citera
Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 2 år sedan

Det är så sjukt synd att de bommat färgsättningen på lättskidorna och kört svart hmm

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
yiu-han
210 inlägg
yiu-han 210 inlägg 2 år sedan

Vad hände med den här designen? Den var ju otroligt cool.

https://www.freeride.se/img/photo/n/5668682a97263dd73941e7c8d97032ed.jpg

Hnrk
Online 94 inlägg
Hnrk 94 inlägg 2 år sedan

Monteringspunkt?

Jag har precis fått hem ett par 187 cm Opinion 118 2.0 men är lite fundersam över monteringspunkten. -5 cm är Recommended och -3,5 cm är Progressive. Läser jag i tråden så känns det som om många monterar närmare -3,5 snarare än -5..... Jag vill ha en trygg stabil skida som jag kan lita på i uppkört, bristande osv, men ändå vara så lekfull som möjligt.

Jamför jag med mina gamla 186 cm Moment Night Train som är BC-jibbiga (inte för att jag jibbar) så är deras rekommenderade i princip likvärdig med -5 på Opinion. Det är en monteringspunkt som jag gillar skarpt, sjukt bra i pisten, alltid rena skär men ändå kvick o lekfull utan att vara orolig utanför.

Så, vad säger expertisen? Ska jag köra Recommended som jag lutar åt eller gå framåt ett snäpp?

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 2 år sedan

Jag föredrar -5, @xJONx eller vad han nu heter här gillar längre fram. Dock hade jag version ett men gillar generellt längre bak, iofs provat de nya en del oxå men då -3.5. Funkar dock bra -3,5 också, roligare i pist där men jag vill ha lite mer nos och stabilitet ändå.

ZDLR
11 inlägg
ZDLR 11 inlägg 2 år sedan

Om man är ute efter en 108 Charger, är det att beställa direkt från Extrem som gäller då? Med vänlig hälsning fattig student big_smilesad

iSooLi
872 inlägg
iSooLi 872 inlägg 2 år sedan

Den finns ute i handeln också, t.ex. på Skistore fast du lär inte bli mindre fattig för det...

The older I get, the faster I was. Citera
Hawk100
634 inlägg
Hawk100 634 inlägg 2 år sedan

yiu-han :

Vad hände med den här designen? Den var ju otroligt cool.

https://www.freeride.se/img/photo/n/566 … 7032ed.jpg

Ja det har jag också undrat.....

Realmode
114 inlägg
Realmode 114 inlägg 2 år sedan

Sitter på "kammarn" å funderar lite, ska nog testa ett par 88:or, de passar in i mitt garage nu. Med tanke på användningsområdet för dessa och att jag överhuvudtaget föredrar lätta skidor, så har jag föreställt mig att carbonvarianten ska passa mig bra.
Men.?
När det nu ändå finns folk som åkt och jämfört varianterna carbon och inte, så skulle jag uppskatta lite omdömen om vad som skiljer dem åt, om man tittar på åkegenskaper enbart och struntar i vikt. neutral

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad LawndartGustav (2 år sedan)

@Realmode vilken 88 är du sugen på och till vad? Hur åker du? Hur duktig längd vikt osv. Jag personligen inte testat någon 88. Min pistskida är 98 i midja...
Men rent krasst är de lättare lite mer nervösa. Man känner mer skit helt enkelt. De är dock grymma i pist allihopa, bettar som fan smile

Realmode
114 inlägg

@LawndartGustav
är sugen på carbon 88 och tänkte nog handla den men nu efter ditt inlägg känner jag mig lite tveksam.
jag kommer inte använda den i pist mer än köra in mig/vänja/öva mig på skidan i fråga. Kanske fel tänkt där om den är ämnad som pistracer och då har jag missuppfattat skidans anv.område. Det är ju attans så bra att få reda på smile får titta efter annat då.
ang. åkstil så åker jag nog lagom bra smile Det spelar ingen roll för hur skidans egenskaper beskrivs. jag anpassar mig efter svaret och kanske efter skidan också om jag gillar den smile
181cm 81kg.
Det var det där du skriver om nervös osv. som jag funderade på och det i jämförelse med "opinion 88". Det är modernt att handla Jämtländskt i mina trakter nu, därför är jag extra intresserad av dem smile

ExtremHacke
111 inlägg
ExtremHacke 111 inlägg 2 år sedan

Varför inte prova dom på nån av skidtestarhelgerna....

Realmode
114 inlägg

Jo, skidtestardagarna är bra, fast då tror jag att jag handlat det jag ska för i år.
Jag var egentligen bara ute efter en liten diskussion om fördelar och nackdelar med carbonvarianten.

LawndartGustav
1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 2 år sedan

Personligen föredrar jag mer dämpning i pist men smaken är som baken. Bra skidor oavsett wink

SNUGEN
38 inlägg
SNUGEN 38 inlägg 2 år sedan

Jag har personligen funderat på att införskaffa och använda 108 an i carbon versionen för turer, framförallt i svenska fjäll. Jag är medveten om att en lättare skor i carbon blir mer orolig, men hur hanterar den övergångar mellan olika snöförhållanden, t.ex. från puder till vindpiskade snö om skidan har skär? I flera skidor, bland annat salomons r2 108, har jag upplevt att skidan blir överbelastad i nosen och viker sig. Är det något man får förvänta sig även av den här modellen och är den isåfall ännu oroligare på grund av kolfibern och den låga vikten eller har dem fått till rockerkurvan och flexprofilen på ett så bra sätt att den klarar sig undan detta? Förstår ju självklart att de lär vara ganska oroliga om man kör en elva utan någon kantning men hur hanterar de oroligheterna med lite kant?

macmac
148 inlägg
macmac 148 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad macmac (2 år sedan)

Opinion 108 + Inserts + Beast 14 + Rottafella Freedom = ?

ElloK
34 inlägg
ElloK 34 inlägg 2 år sedan

Vilken längd på respektive skida av 98 och 108 har varit "modellängden" vid testning inför framtagande av slutprodukten? Eller testas/utvärderas alla längder lika mycket?

MnO
2236 inlägg

ElloK :

Vilken längd på respektive skida av 98 och 108 har varit "modellängden" vid testning inför framtagande av slutprodukten? Eller testas/utvärderas alla längder lika mycket?

18x har varit den formella utgångspunkten i alla modeller hittills, men det har testats mycket även i längre längder, eftersom flera av åkarna från fabriken och i testgruppen åker på 19x. 17x har fått mindre testtid av den omvända anledningen. Totalt sett skulle jag säga att 18x och 19x har testats och diskuterats lika mycket genom åren. All testning av materialval som fiberplacering och kärnmaterial osv är baserade på 18x och 19x. 17x-skidorna har hittills alltid byggts något senare i processen och där har det testats framförallt flexhårdhet och dämpningsgrad för att anpassa detta till den kortare längden. Patrik, som är den som bygger prototyper och testar fram flexkurvor mm, är otroligt bra på att skala skidor i längder efter många års skidbyggande och han träffar ofta väldigt nära snabbt vid tillägg av fler längder. Det har blivit mindre justeringar av de kortare längderna, men det har aldrig varit tal om några grövre justeringar.

ElloK
34 inlägg
ElloK 34 inlägg 2 år sedan

Tack för svar!

vjakob
68 inlägg
vjakob 68 inlägg 2 år sedan

Vilken punkt monterar folk 108 Charger på, är det linjen som gäller?

Föredrar nog en aning bakmonterad skida jämfört med den rådande trenden. Tänker att det kan funka om tailen är lite styvare på chargern. Som referens så har jag ett par Shiro med ganska ordentlig bakmontering och det tycker jag funkar kanon, men ett par TST som jag hade med montering på recommended var snudd på oåkbara.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 år sedan

Vad är skillnaden mellan projekt 90 och opinion 88 (förutom bredden då...), funderar på något i den klassen och hör gärna om subjektiva och objektiva meningar.

lmk30
143 inlägg
lmk30 143 inlägg 2 år sedan

Förvisso vet jag att tjejerna inspireusse håller på och jobbar med en skida men är lite ledsen över att opinion- serien bara görs i längder som är för långa för en stor andel av skidåkande tjejer. Några planer på att bredda urvalet av längder?

MnO
2236 inlägg

lmk30 :

Förvisso vet jag att tjejerna inspireusse håller på och jobbar med en skida men är lite ledsen över att opinion- serien bara görs i längder som är för långa för en stor andel av skidåkande tjejer. Några planer på att bredda urvalet av längder?

Dessvärre inte vad jag vet. Jag tror att tjejprojektet tar över den rollen framöver. Vi får hoppas att det kommer ut något riktigt bra ur det projektet.

Det är både tekniskt svårt och dyrt att bygga en kort Opinion. Det beror på att fabriken då måste utveckla en ny rocker och nya pressblock. Rockern i Opinion är utvecklad för skidor ner till 179cm och den måste designas om för att det ska fungera i en kortare längd. Tillverkningsmässigt krävs också investeringar i form av pressblock. Skidpressen är ställbar i rockerform och ändblocksposition inom ett visst intervall och därmed kan man använda samma pressblock till alla de nuvarande tre längderna. Men bordet går inte att justera hur mycket som helst och ska vi göra en 170:a tex krävs det att nya pressblock tas fram. Rockern fram och bak är av samma grundform på alla tre nuvarande längder, men sen justeras bordet upp eller ner för att det ska bli samma sluthöjd på tip och tail och för att det ska passa den längd som byggs just då. Inom de tre längderna som finns nu är det möjligt att justera pressbordet för att få den rocker vi önskar, men om man ska göra en kortare skida måste rockern göras annorlunda för att det ska få plats inom en kortare längd, Annars blir rockern för lång i förhållande till skidans längd och den platta/spannsektionen skulle bli för kort. 179 är bara någon centimeter över den undre gränsen för justeringsmånen om jag kommer ihåg det rätt från längddiskussionen när det begav sig. Även om det skulle uppskattas storligen med en kortare längd så skulle försäljningssiffrorna för den bli blygsamma med största sannolikhet. Det är då svårt att motivera investeringen, både i tid och pengar, speciellt när ett parallellt projekt för att nå samma målgrupp just har startats upp.

MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad MnO (2 år sedan)

kappakomplett :

Vad är skillnaden mellan projekt 90 och opinion 88 (förutom bredden då...), funderar på något i den klassen och hör gärna om subjektiva och objektiva meningar.

Det är två skidor som kommer från helt olika håll. Project 90 är en skida som är baserad på pistskidor och som har breddats upp till 90mm. Konstruktionen är inriktad på prestanda på hård snö och är biffig med två fulla lager titanal. Det är en allmountainanpassad pistsmiskare som definitivt klarar av alla typer av snö, men som ändå har ett tydligt släktskap med rena pistskidor. Den går med tyngd och stabilitet genom terrängen om man jämför med Opinion.

Opinion 88 å andra sidan är en skida som härstammar från Opinion-seriens urfader 118, dvs det är en friåkningsskida som blandar lekfullhet med hårdsnöprestanda, hela tiden med undertonen att offpistprestanda har prioritet. Jämför man egenskaperna utanför pisten, framförallt i svår snö, är Opinion 88 (och 98) avsevärt smidigare och ger mer flyt i relation till Project 90 (och 100). Den är livligare och rappare i pisten, men håller inte sin stabilitet lika högt upp i fartregistret som Project. Vill du ha en lekfull och lätt känsla utanför pisten och kombinera detta med acceptabla hårdsnöprestanda? Opinion. Vill du kunna blåsa på riktigt rejält i pisten och ta dig fram acceptabelt utanför? Project.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 2 år sedan

MnO :

kappakomplett :

Det är två skidor som kommer från helt olika håll. Project 90 är en skida som är baserad på pistskidor och som har breddats upp till 90mm. Konstruktionen är inriktad på prestanda på hård snö och är biffig med två fulla lager titanal. Det är en allmountainanpassad pistsmiskare som definitivt klarar av alla typer av snö, men som ändå har ett tydligt släktskap med rena pistskidor. Den går med tyngd och stabilitet genom terrängen om man jämför med Opinion.

Opinion 88 å andra sidan är en skida som härstammar från Opinion-seriens urfader 118, dvs det är en friåkningsskida som blandar lekfullhet med hårdsnöprestanda, hela tiden med undertonen att offpistprestanda har prioritet. Jämför man egenskaperna utanför pisten, framförallt i svår snö, är Opinion 88 (och 98) avsevärt smidigare och ger mer flyt i relation till Project 90 (och 100). Den är livligare och rappare i pisten, men håller inte sin stabilitet lika högt upp i fartregistret som Project. Vill du ha en lekfull och lätt känsla utanför pisten och kombinera detta med acceptabla hårdsnöprestanda? Opinion. Vill du kunna blåsa på riktigt rejält i pisten och ta dig fram acceptabelt utanför? Project.

Tack för det utförliga svaret! Det var ju tur jag frågade, det verkar som Project 90 är mer som mina hendryx funk (senaste, eller tyvärr kanske man ska säga sista, modellen). Det var dock tänkt att de här nya skulle komplettera dessa så det är ju klart då att Opinion vore det rätta. Kanske skulle man t. om. ta carbon versionen? Blir den ännu lekfullare utanför och mer fartkänslig på pisten?

Ruben
57 inlägg
Ruben 57 inlägg 2 år sedan

Funderar på köpa turutrustning i år och har lite funderingar.
Opinion 108 + kingpin. Men nu till frågan. Ska jag köpa 186cm längden eller 179cm. Läser och folk säger att turskidor ska inte vara längre än dig. Pga svårt med lapp-kast etc.
Hade jag köpt med "vanlig" bindning hade jag valt 186cm, men med det jag har läst mig till ska den ju inte vara längre än mig ..
Jag är 183cm och 90kg

Ping @MnO @MarkusO @Areskidfabrik

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 2 år sedan

@Ruben Det är ändå en skida som är 108 i midjan, så egenskaperna för stökiga hudspår har du redan prioriterat ner. Kör på 186!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook