Länkade produkter
Extrem Opinion
7 recensioner, betyg 4,4
Extrem Opinion 108
5 recensioner, betyg 4,6
Extrem Opinion 108 Carbon
Extrem Second Opinion 118

MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

Ruben
57 inlägg
Ruben 57 inlägg 2 år sedan

@Vattendroppe tackar.

MnO
2233 inlägg
MnO 2233 inlägg 2 år sedan

kappakomplett :

Tack för det utförliga svaret! Det var ju tur jag frågade, det verkar som Project 90 är mer som mina hendryx funk (senaste, eller tyvärr kanske man ska säga sista, modellen). Det var dock tänkt att de här nya skulle komplettera dessa så det är ju klart då att Opinion vore det rätta. Kanske skulle man t. om. ta carbon versionen? Blir den ännu lekfullare utanför och mer fartkänslig på pisten?

Funk är ett snäpp till upp till i biffighet och laddpotential, men det är ändå snarlikt Project 90 i aspekten pistinriktning på bekostnad av egenskaper utanför pisten. Känslan i snökontakten och dämpningen i metallaminatet är väldigt lika i alla dubbeltitanalskidor från Åre Skidfabrik, inkl Funk. Den är ju dock rejält mycket styvare. Vill du komplettera med något som är roligare utanför pisten är Opinion ett givet val. Jag hade dock funderat på 98:an iom att den är vansinnigt smidig i sitt storlekssegment, även om jag medger att 88:an är ett litet lyckopiller. Jag har aldrig ens reflekterat över att 98:an skulle kännas för stor. Carbon är helt onödigt och rent av dumt om du inte vill prioritera låg vikt på vägen upp. Precis som du säger tappar man prestanda på hårt och slagigt underlag till förmån för lägre vikt.

MnO
2233 inlägg

Ruben :

Funderar på köpa turutrustning i år och har lite funderingar.
Opinion 108 + kingpin. Men nu till frågan. Ska jag köpa 186cm längden eller 179cm. Läser och folk säger att turskidor ska inte vara längre än dig. Pga svårt med lapp-kast etc.
Hade jag köpt med "vanlig" bindning hade jag valt 186cm, men med det jag har läst mig till ska den ju inte vara längre än mig ..
Jag är 183cm och 90kg

Ping @MnO @MarkusO @Areskidfabrik

Jag röstar tveklöst på 186. Jag turar på Op108 Carbon i 186cm och är 180cm lång och väger 79kg. Jag har aldrig känt att den är för stor, vare sig i uppförsgång eller i lappkast. Dessutom ska man ju ner också förr eller senare.

Ruben
57 inlägg

@MnO tackar. Det är väl lite så jag tänker oxså, att man ska ju ner oxså. Haha.. Läste lite i tråden före posten. Och du har inga Kingpin på dina , det var bror din som hade det va?!? Jag har för mig att han skulle flytta fram 1cm från märket. För att få mer styrbarhet i nosen?! Gjorde han det eller är han kvar på märket?!

MarkusO
1016 inlägg
MarkusO 1016 inlägg 2 år sedan

Ruben :

@MnO tackar. Det är väl lite så jag tänker oxså, att man ska ju ner oxså. Haha.. Läste lite i tråden före posten. Och du har inga Kingpin på dina , det var bror din som hade det va?!? Jag har för mig att han skulle flytta fram 1cm från märket. För att få mer styrbarhet i nosen?! Gjorde han det eller är han kvar på märket?!

Har inte flyttat fram än, men det är ju inte jättevinter än heller. Tar det som en påminnelse. Går lite ut över lappkasten, men jag anser att märket sitter lite väl konservativt långt bak relativt min egen smak.

179:an, kanske lite bakmonterad rentav, hade ju tveklöst varit aningen smidigare att gå med, men... Tjaaa.. Jag hade även jag gått på den långa. Eller... Det har jag ju redan gjort snarare då. Inte ångrat.

- Hel och ren? - Citera
Ruben
57 inlägg

@MarkusO bara att tacka för att ni svarar. Nä det är ju inte vinter än , men det är aldrig förtidigt för att planera,Resor, utrustning etc.
Blir nog på märket för mig. Första tech-bindning för mig, så får väl känna mig fram.
Sen är ju en intressant diskution det här om pjäxstorlek som har varit uppe här förut (eller i en annan tråd) Min pjäxa är 326 mm mot någon annans på tex 305mm ,får skidan samma egenskaper vid märket på dessa två olika storlekar. Eller ska man inkludera denna parameter oxså vid montering av bindning. Jag vet inte , men man flyttar ju fram eller bak 1 eller 2 cm och får olika karaktär på skidan. Då kke man ska ta med pjäxstorleken oxså som en parameter menar jag vid montering. Bara en fundering jag har

lmk30
143 inlägg
lmk30 143 inlägg 2 år sedan

MnO :

lmk30 :

Förvisso vet jag att tjejerna inspireusse håller på och jobbar med en skida men är lite ledsen över att opinion- serien bara görs i längder som är för långa för en stor andel av skidåkande tjejer. Några planer på att bredda urvalet av längder?

Dessvärre inte vad jag vet. Jag tror att tjejprojektet tar över den rollen framöver. Vi får hoppas att det kommer ut något riktigt bra ur det projektet.

Det är både tekniskt svårt och dyrt att bygga en kort Opinion. Det beror på att fabriken då måste utveckla en ny rocker och nya pressblock. Rockern i Opinion är utvecklad för skidor ner till 179cm och den måste designas om för att det ska fungera i en kortare längd. Tillverkningsmässigt krävs också investeringar i form av pressblock. Skidpressen är ställbar i rockerform och ändblocksposition inom ett visst intervall och därmed kan man använda samma pressblock till alla de nuvarande tre längderna. Men bordet går inte att justera hur mycket som helst och ska vi göra en 170:a tex krävs det att nya pressblock tas fram. Rockern fram och bak är av samma grundform på alla tre nuvarande längder, men sen justeras bordet upp eller ner för att det ska bli samma sluthöjd på tip och tail och för att det ska passa den längd som byggs just då. Inom de tre längderna som finns nu är det möjligt att justera pressbordet för att få den rocker vi önskar, men om man ska göra en kortare skida måste rockern göras annorlunda för att det ska få plats inom en kortare längd, Annars blir rockern för lång i förhållande till skidans längd och den platta/spannsektionen skulle bli för kort. 179 är bara någon centimeter över den undre gränsen för justeringsmånen om jag kommer ihåg det rätt från längddiskussionen när det begav sig. Även om det skulle uppskattas storligen med en kortare längd så skulle försäljningssiffrorna för den bli blygsamma med största sannolikhet. Det är då svårt att motivera investeringen, både i tid och pengar, speciellt när ett parallellt projekt för att nå samma målgrupp just har startats upp.

Tack för ditt som alltid utförliga svar! Förstår problematiken. Men är ändå lite ledsen i ögat över att inte kunna testa när den nu verkar så bra!

Jon
39 inlägg
Jon 39 inlägg 2 år sedan

Hnrk :

Så, vad säger expertisen? Ska jag köra Recommended som jag lutar åt eller gå framåt ett snäpp?

Jag är långt ifrån någon expert, men är sjukt nöjd med mina på -5. Så jag tror inte att du kommer vantrivas i den positionen, även fast du jibbar mer än jag.

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 2 år sedan

Första paret på den australiensiska kontinenten?https://www.freeride.se/img/photo/n/c91afd6d206fb647affc91d1c9baaf40.jpg

Utter for president! Citera
GALSAC
102 inlägg
GALSAC 102 inlägg 2 år sedan

I år ska det bli kul att på riktigt prova Opinon 108. Förra året gick i stort sett bort pga olika omständigheter. Jag är dock extremt kluven då val av längd föll på 179 fg år. Eventuellt blir det ett telefonsamtal och ett par längre.

Tittar man på årets skidor börjar snart 118 tillhöra den absolut biffigaste kategorin. Det känns som att marknaden mognat och att midjemått runt 98-108 börjar bli det mest vanliga.

Jag ser dock inga hinder för 118. Project Opinionskidorna går som på räls i pist, bortsett från där det är is. Men det tror jag alla vet vid det här laget.

Nu kan jag i alla fall börja räkna dagar tills dess att jag står på skidor igen och det ska bli fantastiskt skönt. Hur ser det ut i gruppen nuförtiden? Åker ni fortfarande på Opinion 118?

G

Hawk100
622 inlägg
Hawk100 622 inlägg 2 år sedan

GALSAC :

I år ska det bli kul att på riktigt prova Opinon 108. Förra året gick i stort sett bort pga olika omständigheter. Jag är dock extremt kluven då val av längd föll på 179 fg år. Eventuellt blir det ett telefonsamtal och ett par längre.

Tittar man på årets skidor börjar snart 118 tillhöra den absolut biffigaste kategorin. Det känns som att marknaden mognat och att midjemått runt 98-108 börjar bli det mest vanliga.

Jag ser dock inga hinder för 118. Project Opinionskidorna går som på räls i pist, bortsett från där det är is. Men det tror jag alla vet vid det här laget.

Nu kan jag i alla fall börja räkna dagar tills dess att jag står på skidor igen och det ska bli fantastiskt skönt. Hur ser det ut i gruppen nuförtiden? Åker ni fortfarande på Opinion 118?

G

Japp! Ska bara få tid att montera på nya bindningarna....

Ake_Astrom
316 inlägg
Ake_Astrom 316 inlägg 2 år sedan

GALSAC :

G

Japp! Allt utanför pisten sker på den smile

MarkusO
1016 inlägg

GALSAC :

Åker ni fortfarande på Opinion 118?
G

Det blev mycket 108 + tech förra året faktiskt... roll
Men 118 borde få mer tid. Kanske ska dra på dynafits på den också...? big_smile

- Hel och ren? - Citera
krokodi1
10 inlägg
krokodi1 10 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad krokodi1 (2 år sedan)

Jag har börjat om att åka skidor igen efter 15 år på bräda och köpte, efter att på riktigt ha blivit biten av offpiståkning under en ucpa-resa förra vintern, ett par opinion 108+tour f12 som inte är monterade.

Nu börjar säsongen närma sig igen och det är dags att montera bindningen, men här behöver jag lite hjälp. Vad är att föredra? Montering efter markeringen eller har ni några andra rekommendationer?

Skidorna är 179 cm, jag 177 cm och 65 kilo.

Tanken är att jag ska tura en del mot vårkanten i Lofoten och Riksgränsen bland annat.

Friede
37 inlägg
Friede 37 inlägg 2 år sedan

krokodi1 :

Nu börjar säsongen närma sig igen och det är dags att montera bindningen, men här behöver jag lite hjälp. Vad är att föredra? Montering efter markeringen eller har ni några andra rekommendationer?

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88254&p=32
Kolla på sid 32 en bit ner och framåt, här finns det massor att nörda ner sig i gällande monteringspunkt, trevlig helg smile

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 2 år sedan

krokodi1 :

hjälp. Vad är att föredra? Montering efter markeringen eller har ni några andra rekommendationer?

På linjen. Punkt. Om du ska tura ska du definitivt inte gå framför linjen, tailen är redan lång som den är vilket inte är optimalt när du gör slag uppför.

I like big dumps and I cannot lie Citera
MarkusO
1016 inlägg

Glisseur :

krokodi1 :

hjälp. Vad är att föredra? Montering efter markeringen eller har ni några andra rekommendationer?

På linjen. Punkt. Om du ska tura ska du definitivt inte gå framför linjen, tailen är redan lång som den är vilket inte är optimalt när du gör slag uppför.

Korta längden också, så håller med. På märket.

- Hel och ren? - Citera
krokodi1
10 inlägg
krokodi1 10 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad krokodi1 (2 år sedan)

Glisseur :

krokodi1 :

Tack för svar Glisseur och MarkusO! Jag hade precis bestämt mig för att placera bindningen på -4 efter att ha läst in mig på vad som skrivits långt tidigare i tråden, men kommer att sätta den på märket istället. Det blir nog bra just med tanke på att gå på tur och den kortare längden. smile

LawndartGustav
Online 1098 inlägg
LawndartGustav 1098 inlägg 2 år sedan

Montering på 108 och 118 kan ju te sig olika och de har även olika rekommenderad monteringspunkt.
Jag tycker Charger 108 funkar fint på rekommenderad som är -6 och även på -7. -8 däremot blev knas smile 186 jag har.

Linjen funkar fint enligt mig helt enkelt, vissa säger annat wink Håller dock med om lång tail så jag skulle inte gå fram men jag är heller inget fan av mittmonterat wink

Åk mer jobba mindre! Citera
Herkaperka
41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Herkaperka (2 år sedan)

Köpte dessa snygga trälook opinion 118 beggade i våras. Håller just nu på att ta bort lite skavanker som blivit i skidan och lägger på några nya lager lack då den kanske inte tål allt för för mycket topsheeten. Men nu till problemet jag har, jag ska montera nya bindningar men hittar inga som helst markeringar på skidan. Jag vill montera på strecket. Finns det något mått exakt mått jag kan få från tip eller tail på skidan upp till det rekomenderade strecket så jag kan mäta mig fram till vart jag ska montera.

MnO :

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/35cc40297bef5c3990edf3d7268a29be.jpg[/url]

Jag har själv varit i monteringstagen i dagarna. Till vänster ett par 108 Carbon2 med nästa vinters produktionsgrafik (i övrigt samma som LTD:n) från ISPO-batchen med Marker F12 EPF. De ska testas snarast... Till höger en specialare i form av en handlackad 118 med kolfiber, ektopsheet och bambusidewalls. Den sistnämnda var på gränsen att jag ens ville borra i får jag erkänna. Den är riktigt snygg med instansade logotyper i mörkt trä. Jag får köra bredbent så att jag inte repar upp den smile

MnO
2233 inlägg
MnO 2233 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad MnO (2 år sedan)

Herkaperka :

Köpte dessa snygga trälook opinion 118 beggade i våras. Håller just nu på att ta bort lite skavanker som blivit i skidan och lägger på några nya lager lack då den kanske inte tål allt för för mycket topsheeten. Men nu till problemet jag har, jag ska montera nya bindningar men hittar inga som helst markeringar på skidan. Jag vill montera på strecket. Finns det något mått exakt mått jag kan få från tip eller tail på skidan upp till det rekommenderade strecket så jag kan mäta mig fram till vart jag ska montera.

Därja! En raritet onekligen. Det är ju en modell som aldrig såldes ut i butiker. Topsheetet är känslig eftersom det inte bara är "trälook" utan verkligt trä som dessutom inte har något plastskikt över sig utan det är handlackat med pensel. De kräver med andra ord lite omvårdnad för att hålla sig fräscha, men det verkar du ju redan ha satt igång med. Jag mätte ut centrum och utgick från det när jag monterade. Den generationen 118 har rekommenderad monteringspunkt -5cm.

Skidan skiljer sig i känsla rejält från den vanliga 118 i känsla för övrigt. Den är klart hårdare och samtidigt direktare i känslan pga kolfiber.

Herkaperka
41 inlägg
Herkaperka 41 inlägg 2 år sedan

Ok så bara mäta 187/2 och sen ta -5 från det om jag fattar det rätt ?
Ska bli kul att testa den och hårdare och direktare låter ju riktigt trevligt.

MnO :

Herkaperka :

Köpte dessa snygga trälook opinion 118 beggade i våras. Håller just nu på att ta bort lite skavanker som blivit i skidan och lägger på några nya lager lack då den kanske inte tål allt för för mycket topsheeten. Men nu till problemet jag har, jag ska montera nya bindningar men hittar inga som helst markeringar på skidan. Jag vill montera på strecket. Finns det något mått exakt mått jag kan få från tip eller tail på skidan upp till det rekommenderade strecket så jag kan mäta mig fram till vart jag ska montera.

Därja! En raritet onekligen. Det är ju en modell som aldrig såldes ut i butiker. Topsheetet är känslig eftersom det inte bara är "trälook" utan verkligt trä som dessutom inte har något plastskikt över sig utan det är handlackat med pensel. De kräver med andra ord lite omvårdnad för att hålla sig fräscha, men det verkar du ju redan ha satt igång med. Jag mätte ut centrum och utgick från det när jag monterade. Den generationen 118 har rekommenderad monteringspunkt -5cm.

Skidan skiljer sig i känsla rejält från den vanliga 118 i känsla för övrigt. Den är klart hårdare och samtidigt direktare i känslan pga kolfiber.

MnO
2233 inlägg

Jag skulle föreslå att du mäter och märker ut 94cm från tippen och samma från tailen. True Center kommer då att vara mitt emellan dessa två märken. Du kanske får en aning förskjutning pga rockerformen, men det är försumbart. Mät sedan 5cm bakåt från det märket.

Herkaperka :

Ok så bara mäta 187/2 och sen ta -5 från det om jag fattar det rätt ?
Ska bli kul att testa den och hårdare och direktare låter ju riktigt trevligt.

MnO :

Herkaperka :

Skals-Benno
9 inlägg
Skals-Benno 9 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Skals-Benno (2 år sedan)

Ska komplettera mina PT 92 med en lekfullare skida och tetstade Opinion 98 i Åre förra helgen. Fantastiskt rolig skida! Nu lutar jag nog ändå åt Opinion 108 för att få lite mer surf när det är puder. Vad skulle ni säga att jag förlorar i pisten med 108 i jämförelse med 98? Blir ändå en del pist över en säsong och gillar inte att glida och sladda på isen.
88 kg, 180 cm,

MnO
2233 inlägg

Skals-Benno :

Ska komplettera mina PT 92 med en lekfullare skida och tetstade Opinion 98 i Åre förra helgen. Fantastiskt rolig skida! Nu litar jag nog ändå åt Opinion 108 för att få lite mer surf när det är puder. Vad skulle ni säga att jag förlorar i pisten med 108 i jämförelse med 98? Blir ändå en del pist över en säsong och gillar inte att glida och sladda på isen.
88 kg, 180 cm,

98 är kvickare i svängväxlingar än 108:an och är lite allmänt mer lekfull i karaktären, men i övrigt är grundkonceptet lika. Personligen föredrar jag 108:an även i pist. Den visar upp ett snäpper mer pondus och stabilitet utan att bli tråkig. Du behöver inte oroa dig om att du kommer att behöva sladda mer, men den kommer inte att bli riktigt lika rapp i vändningarna, dock i de allra flesta fall på ett positivt sätt. Ska du komplettera PT92 tycker jag det är nästan givet att du ska kliva upp på 108.

Skals-Benno
9 inlägg
Skals-Benno 9 inlägg 2 år sedan

MnO :

98 är kvickare i svängväxlingar än 108:an och är lite allmänt mer lekfull i karaktären, men i övrigt är grundkonceptet lika. Personligen föredrar jag 108:an även i pist. Den visar upp ett snäpper mer pondus och stabilitet utan att bli tråkig. Du behöver inte oroa dig om att du kommer att behöva sladda mer, men den kommer inte att bli riktigt lika rapp i vändningarna, dock i de allra flesta fall på ett positivt sätt. Ska du komplettera PT92 tycker jag det är nästan givet att du ska kliva upp på 108.

Tack MnO! Just kvickheten var väldigt kul med 98:an men det får nog bli 108.

Offerdal
3 inlägg
Offerdal 3 inlägg 2 år sedan

Hej, en ny monteringsfråga.
Opinion Charger 193 ska monteras med sth 16 wtr. Ska användas som sverigeskida, och gillar att köra
rätt hårt. Pjäxstorlek 317mm, vikt 85kg.
Ska den monteras på "linjen" eller något bakom?
Tacksam för svar

ElloK
34 inlägg
ElloK 34 inlägg 2 år sedan

Ngn som turar med carbonvarianterna? Hur är de uppför? Förlorar man mycket uppför med 108 ist f 98 (eller ska man t o m köra 88)? Tanken är i så fall att montera kingpin eller motsvarande och, i alla fall initialt, köra med en inte renodlad techsko (salomon qst) med monterbara techsulor. Prio med setup:n är uppför, men båda riktningarna är viktiga. Eller finns det mycket bättre alternativ?

Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 2 år sedan

En fråga gällande montering:

Suger på charger 193, har en beast som jag tänkte smacka på skidan, vad tycker forumet om monteringspunkt? rent spontant känns det att jag ska köra på rekommenderad linje, eller blir det för mycket tail när man ska tura?

Damn what nice Citera
Glisseur
946 inlägg

Udesen :

Suger på charger 193, har en beast som jag tänkte smacka på skidan, vad tycker forumet om monteringspunkt? rent spontant känns det att jag ska köra på rekommenderad linje, eller blir det för mycket tail när man ska tura?

Scrolla upp några kommentarer så får du svar på exakt det ämnet.

Ruben
57 inlägg

@Glisseur Såg att du varit i Japan och prickade in Dumpet där förra veckan, vilken jävla dröm. Hade du med Opinion i år oxså?? Eller vad åkte du på i år?

Udesen
103 inlägg
Udesen 103 inlägg 2 år sedan

Glisseur :

Udesen :

Scrolla upp några kommentarer så får du svar på exakt det ämnet.

Sorry, slappt av mig!

En grej jag inte riktigt blir klok på dock, så pratas det en hel del om -5 eller -3.5 från TC, och två linjer som ska representera detta. Dock så har bara de skidor jag tittat på haft en linje. Har en av monteringslinjerna tagits bort?

Damn what nice Citera
AreSkidfabrik
63 inlägg
AreSkidfabrik 63 inlägg 2 år sedan

@Udesen Det är bara Opinion 118 som har monteringspunkterna -3,5 och -5 från TC. Övriga modeller i Opinionserien har lite annan geometri och har därför bara monteringspunkten -6 från TC. // Calle på skidfabriken

Wikingen
67 inlägg
Wikingen 67 inlägg 2 år sedan

@Areskidfabrik @Mno @MarkusO och alla som kan

Köpte precis ett par beggade Opinion 108 186 15/16 - efter att blivit lite kär i både den och chargern vid årets skidtestarhelg. Köpte utan bindning och funderar på montering. Har kört -2 TC (ca 1,5cm framför recommended) rocker2 122 de senaste åren vilket har funkat kanon och tycker oftast att ju mer mittmonterat desto bättre om shape tillåter - tror jag.

Var tusan ska jag nu montera? Satt och kollade på profilen jämför med rocker2 122 och tyckte de va hyfsat lika fast opinionen har flackare rocker kurvor, speciellt där bak såklart. Vågar man köra -4 TC eller ska nöja mig med -5 eller recommended och "get used to it"?

Tack på förhand!

/Carl

Glisseur
946 inlägg

Udesen :

En grej jag inte riktigt blir klok på dock, så pratas det en hel del om -5 eller -3.5 från TC, och två linjer som ska representera detta. Dock så har bara de skidor jag tittat på haft en linje. Har en av monteringslinjerna tagits bort?

Japp, -3,5-linjen på 118 togs bort inför i år till vissas förtret och vissa andras högljudda applåder.

Glisseur
946 inlägg
Glisseur 946 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Glisseur (2 år sedan)

Ruben :

@Glisseur Såg att du varit i Japan och prickade in Dumpet där förra veckan, vilken jävla dröm. Hade du med Opinion i år oxså?? Eller vad åkte du på i år?

Proto på Second Opinion 118_194 monterade med Kingpin. Vet inte hur mycket jag ska gå in på omdöme om den eftersom konstruktionen inte är helt satt, @AreSkidfabrik får redogöra för exakt vad som ändrats. Men den är i alla fall 15% lättare (om jag minns rätt), mindre dämpad och med lite mjukare flex. Förändringarna har gjort skidan smidigare och med bättre flyt än den gamla konstruktionen så jag skulle säga att det är ett bra kliv framåt. Sen har jag en del idéer och tankar som jag snackat med @PNyberg och Calle Geijer om.

MnO
2233 inlägg

Wikingen :

Köpte precis ett par beggade Opinion 108 186 15/16 - efter att blivit lite kär i både den och chargern vid årets skidtestarhelg. Köpte utan bindning och funderar på montering. Har kört -2 TC (ca 1,5cm framför recommended) rocker2 122 de senaste åren vilket har funkat kanon och tycker oftast att ju mer mittmonterat desto bättre om shape tillåter - tror jag.

Var tusan ska jag nu montera? Satt och kollade på profilen jämför med rocker2 122 och tyckte de va hyfsat lika fast opinionen har flackare rocker kurvor, speciellt där bak såklart. Vågar man köra -4 TC eller ska nöja mig med -5 eller recommended och "get used to it"?

Tack på förhand!

/Carl

Jag tycker att man är tvungen att stå lite längre bak på skidor under 110mm, oavsett om det är Opinion eller ej. 122mm under foten ger tillsammans med rätt rocker så pass mycket flyt att man utan några som helst problem kan stå riktigt långt fram. -2 är för långt fram på 108:an, men -4 tycker inte jag är något problem. Lågfartsflytet kommer såklart att bli sämre än med Op118 och R2 122, men det är du ju redan van vid om du har kört på -2 innan. Jag har monterat mina Op108 på -5 och det upplever jag inte alls som det är på gränsen. -4 börjar nog närma sig gränsen, men det tror jag inte är för långt fram. Kör säger jag.

Ruben
57 inlägg

@Glisseur. Å fan ,intressant en ny 118 på ingång. Kul. Som sagt såg på din insta att ni fått gott om det vita guldet där borta. Har @Areskidfabrik något ni vill dela med er om skidan tro?

MarkusO
1016 inlägg

Wikingen :

Tack på förhand!

/Carl

Givet det du säger definitivt inte märke iaf. Känslan säger -4,5 till -5.
Jag körde 122:an på -3,8 har jag för mig och behöver komma fram nån cm från linjen på 108:an för att hitta helt rätt. Lite mindre yta dock, så man får leva med några mm längre bak än 120mm:are tycker jag. För tryggare flyt.

- Hel och ren? - Citera
Wikingen
67 inlägg
Wikingen 67 inlägg 2 år sedan | Senast ändrad Wikingen (2 år sedan)

@MnO och @MarkusO Tack!

Går och lämnar in dem idag och tror jag har bestämt mig för -4,5. Man vill väl borra så långt från nuvarande hål också så kanske detta få avgöra. Kan ju klart tänka mig -4 också från era kommentarer. Grymt med er input iaf. Återkopplar efter borrning!

Mvh
Carl

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook