MnO&Co presenterar: PROJECT OPINION

airman
141 inlägg
airman 3 mån sedan

Har snart åkt igenom hela opinion serien i alla olika längder och varianter från 98an o uppåt. Hitintills så är charger 108an favvon som ger samma lende både på stenhårt och halvlöst före. Men det enda som gjorde att det inte vart "årets skidval" för min del va att den skulle funnits i en lite längre längd närmare 2m. Så om man fortfarande får komma med önskningar av tommten så önskar jag mig en charger 108a i 200cm längd och lite lite längre radie till jul=)

Its al about rocker skiis... Citera
niillle
106 inlägg
niillle 2 mån sedan

Köpte förra året Carbon 108, 186 cm. Blev ca 10 dagar på de förra säsongen. Jag blir inte rikigt klok på de... Är inte snön super fluffig tycker jag tailen liksom fastnar. Är till exempel  snön minsta kompakt tycker jag att de  fastnar i svängen. Antar jag kanske har för mkt bakvikt?
Har försökt komma fram med vikten lite men får det inte rikigt att funka.. Kan en annan monteringspunkt hjälpa mot de "problem" jag upplever?

Har monterat de på strecket med Dynafit radical 2.0. I de sitter ett par Dynafit Mercury pjäxor.

Har även ett par k2 obsethed 179cm som jag inte alls upplever samma sak med.

Ska nu montera om bindningen med inserts, lite sugen på att testa nån annan monteringspunkt. Men vilken är frågan. Finns nån platta mina kan montera som för det möjligt att flytta tån?

MnO
2013 inlägg
MnO 2 mån sedan

niillle skrev:

Köpte förra året Carbon 108, 186 cm. Blev ca 10 dagar på de förra säsongen. Jag blir inte rikigt klok på de... Är inte snön super fluffig tycker jag tailen liksom fastnar. Är till exempel  snön minsta kompakt tycker jag att de  fastnar i svängen. Antar jag kanske har för mkt bakvikt?
Har försökt komma fram med vikten lite men får det inte rikigt att funka.. Kan en annan monteringspunkt hjälpa mot de "problem" jag upplever?

Har monterat de på strecket med Dynafit radical 2.0. I de sitter ett par Dynafit Mercury pjäxor.

Har även ett par k2 obsethed 179cm som jag inte alls upplever samma sak med.

Ska nu montera om bindningen med inserts, lite sugen på att testa nån annan monteringspunkt. Men vilken är frågan. Finns nån platta mina kan montera som för det möjligt att flytta tån?

Kör du på fabriksslip?

niillle
106 inlägg
niillle 2 mån sedan

MnO skrev:

niillle skrev:

....

Kör du på fabriksslip?

Jepp..

xSooLx
691 inlägg
xSooLx 2 mån sedan | Senast ändrad xSooLx (2 mån sedan)

niillle skrev:

Dynafit Radical har ju ganska ordentlig skillnad i höjd mella häl- och tådel så att. (Är dock inte hundra på att 2.0 har lika mycket som tidigare versioner) Många upplever detta som ett stort problem just ur balans- och tyngdpunktshänsyn (typ som att man hamnar på tå, vilket en del kompenserar med bakvikt) och brukar därför shimsa tådelarna med ett mellanlägg om ca 3-5 mm (och längre skruvar!) för att minska den s.k. deltan el. rampen.

Innan du borrar nya hål kan detta vara värt att testa. Fixa något provisoriskt mellanlägg för frambindningarna (masonite, grov kartong el. motsv.) och känn efter, och kolla din position från sidan i spegel om du kan, jämför båda varianterna.

Edit: det finns en del skrivet om detta ämnet, bl.a. denna artikel på Wildsnow som bara är lite mer av hur man kan göra.

The older I get, the faster I was. Citera
MnO
2013 inlägg
MnO 2 mån sedan

xSooLx skrev:

niillle skrev:

Dynafit Radical har ju ganska ordentlig skillnad i höjd mella häl- och tådel så att. (Är dock inte hundra på att 2.0 har lika mycket som tidigare versioner) Många upplever detta som ett stort problem just ur balans- och tyngdpunktshänsyn (typ som att man hamnar på tå, vilket en del kompenserar med bakvikt) och brukar därför shimsa tådelarna med ett mellanlägg om ca 3-5 mm (och längre skruvar!) för att minska den s.k. deltan el. rampen.

Innan du borrar nya hål kan detta vara värt att testa. Fixa något provisoriskt mellanlägg för frambindningarna (masonite, grov kartong el. motsv.) och känn efter, och kolla din position från sidan i spegel om du kan, jämför båda varianterna.

Edit: det finns en del skrivet om detta ämnet, bl.a. denna artikel på Wildsnow som bara är lite mer av hur man kan göra.

Jag tror också det kan ha något med rampvinkeln att göra. Jag har samma skida och jag tycker att den är väldigt neutral i balansen. Har du kört samma bindning och pjäxor på några andra skidor? Jag personligen gillar ganska mycket ramp, men får samma tendenser av att jag inte kommer ur svängen om vinkeln blir fel. Jag bytte pjäxor för några år sedan och fick inte ordning på åkningen alls förrän jag fixade till rampen.

niillle
106 inlägg
niillle 2 mån sedan

Jag har tyvärr bara testat pjäxan på andra skidor, då i Kingpin Demo och Duke. Upplever inte samma där men helt andra skidor då, Völkl bmt 109 och k2 obsethed.

Köpte lite plexiglas (4 och 6mm) på Biltema som jag tänkte såga till shims av. Eftersom plexiglaset kommer sista stumt mellan bindning och skida borde risken för att det spricker vara relativt liten tycker jag. Återkommer när jag testat om ett par veckor!

yiu-han
167 inlägg
yiu-han 2 mån sedan

niillle skrev:

Jag har tyvärr bara testat pjäxan på andra skidor, då i Kingpin Demo och Duke. Upplever inte samma där men helt andra skidor då, Völkl bmt 109 och k2 obsethed.

Köpte lite plexiglas (4 och 6mm) på Biltema som jag tänkte såga till shims av. Eftersom plexiglaset kommer sista stumt mellan bindning och skida borde risken för att det spricker vara relativt liten tycker jag. Återkommer när jag testat om ett par veckor!

Var försiktig när du borrar bara och gör hålen lite extra stora så du inte startar sprickor med bindningarnas skruvar så borde det inte vara några problem.

MarkusO
1000 inlägg
MarkusO 1 vecka sedan

Jag luftade den slutliga versionen av Second Opinion 118 lite i helgen. Den har fått nytt material i kärnan, är upplättad och har fått nollspann (i princip) för ett livligare och lekfullare paket. Plus ny grafik förstås. Skidan drar därmed lite mer mot puderkomplement så här i smal-skide-trend-tider. Inte fel tycker jag.

Monterade den med inserts + Kingpin för ett lite lagom lätt paket.

Testa om ni får tillfälle! Jag tyckte den gick riktigt riktigt jäkla fint! big_smile Mindre steg upp till 118 nu om man kommer från 100-110-segmentet. Poppig och livlig men fint bibehållen stabilitet i flytet.
http://i68.tinypic.com/70cso8.jpg

- Hel och ren? - Citera
Corin
1074 inlägg
Corin 1 vecka sedan

MarkusO skrev:

Jag luftade den slutliga versionen av Second Opinion 118 lite i helgen. Den har fått nytt material i kärnan, är upplättad och har fått nollspann (i princip) för ett livligare och lekfullare paket. Plus ny grafik förstås. Skidan drar därmed lite mer mot puderkomplement så här i smal-skide-trend-tider. Inte fel tycker jag.

Monterade den med inserts + Kingpin för ett lite lagom lätt paket.

Testa om ni får tillfälle! Jag tyckte den gick riktigt riktigt jäkla fint! big_smile Mindre steg upp till 118 nu om man kommer från 100-110-segmentet. Poppig och livlig men fint bibehållen stabilitet i flytet.
http://i68.tinypic.com/70cso8.jpg

Kommer någon upp till gränsen innan vintern är slut med någon demovariant? Hade varit sjukt kul att prova!

livet är en semester Citera
Hawk100
512 inlägg
Hawk100 1 vecka sedan

Finns den att testa i Åre i helgen?
Mina 118 LDE börjar bli lite slitna så jag funderar på vad nästa ska bli....

Vattendroppe
Online 2644 inlägg
Vattendroppe 1 vecka sedan

Hawk100 skrev:

+1, i alla fall på det där med slitna LDE. Test i Åre gör mig inte gladare, det sätter mitt ena knä stopp för hmm

www.randoscando.com/ Citera
Hawk100
512 inlägg
Hawk100 1 vecka sedan

Men visst är LDE-grafiken fortfarande den snyggaste!!!!

Vattendroppe
Online 2644 inlägg
Vattendroppe 1 vecka sedan

Hawk100 skrev:

Jag tycker inte jag kan bedöma den frågan rättvist wink

www.randoscando.com/ Citera
PatrickSthlm
79 inlägg
PatrickSthlm 1 vecka sedan

Vattendroppe skrev:

Hawk100 skrev:

Jag tycker inte jag kan bedöma den frågan rättvist wink

...och LDE med röd sidewall är vassast!

Corin
1074 inlägg
Corin 1 vecka sedan

Hawk100 skrev:

Så sant som det var sagt! Mina har efter lite räknande 37 borrhål per skida. Belaget är fortfarande rätt okej dock!

Mountain_Man
Online 3983 inlägg
Mountain_Man 1 vecka sedan

Corin skrev:

Hawk100 skrev:

Så sant som det var sagt! Mina har efter lite räknande 37 borrhål per skida. Belaget är fortfarande rätt okej dock!

Lättade till touringskidor alltså ... Opinion 118 LDE Air ... ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
MnO
2013 inlägg
MnO 1 vecka sedan | Senast ändrad MnO (1 vecka sedan)

Jag körde också ett par dagar på den nya Second Opinion 118 under påskhelgen. Precis som MarkusO säger har skidan justerats en del för att bättre passa in i hur marknaden ser ut idag. I takt med att snittbredden på skidor har gått neråt i målgruppen är 118mm nu för många en skida som främst används till puderdagar. Sedan originalversionen gjordes har också fokuset ökat på vikt och turegenskaper, även i den aktuella breddklassen. Både jag och många andra åkare har vant sig vid lägre vikter och framförallt låga svingvikter. Opinion har alltid varit en relativt lätt skida, men det fanns utrymme för en uppdatering. Det som kändes lätt för tre år sedan är marknadsmedel idag. Med den här justeringen får Opinion 118 nytt liv och håller sig kvar i framkanten av marknaden som jag ser det. Rockerkurvan är som sagt i stort sett likadan, förutom att spannet i mittsektionen har sänkts till nästan noll.

Slutversionen av Second Opinion 118 väger nu 1950 gram i 187cm, vilket får ses som riktigt bra för en skida i den bredden med de egenskaperna, speciellt med tanke på att vi medvetet har valt att inte blanda in kolfiber. Istället har vi jobbat med att optimera träkärnan och välja rätt typ av glasfiber. Åre Skidfabriks tillverkning med pre-preg istället för våtlayup gör också att det går att dosera mängden epoxi väldigt exakt i jämförelse, vilket både drar ner totalvikten och utjämnar de variationer som uppstår när man laminerar med burk och pensel. Många andra tillverkare har gått mot mer eller mindre carboninblandning de senaste åren, men det har vi valt att inte göra. Det kan kräva en kommentar kan jag tycka. Anledningen till att vi inte går mot kolfiber är att det som vi ser det är långt från självklart att det är en bra idé även om det låter fräckt.

Förra vintern testades kolfiber i 118-bredden, vilket vi inte har gjort sedan första prototypserien back in the days. Varken jag eller någon annan hittade rätt på de varianterna. I 98 och 108 fungerar det, speciellt om man eftersträvar minimal vikt, men i 118 tyckte jag och de andra att det inte blev bra. Det blev för sprättigt och aggressivt, alternativt för tungt(!). Det senare eftersom man för att eliminera nackdelarna i det reaktiva carbonet måste lägga in mer dämpning. Och dämpning väger om det ska ge någon tydlig effekt. Med kol+mer dämpning är man snart tillbaka på samma vikt som med enbart glasfiber, fast man har fått en betydligt dyrare skida med väldigt låg grad av åkkänsla. Skidan blir för tung för att det ska vara motiverat med kol. En glasfiberbaserad skida behöver inte lika mycket dämpning och så länge kärnan är lätt och rätt väv väljs kan man hamna på låga vikter utan att blanda in kol. Jag gillar personligen känslan i rena glasfiberskidor betydligt bättre än kolstinna varianter. Direkt, men inte nervöst. I många fall handlar inblandningen av carbon mer om marknadsföring och inte om att optimera egenskaper. På riktigt lätta skidor har carbon såklart en viktig funktion, men då accepterar man sämre åkegenskaper till förmån till låg vikt. Med den nya kärnan (som jag i skrivande stund inte riktigt har koll på vad den innehåller) har Extrem fått till en riktigt lätt variant som ändå har mycket svar i sig.

Jag är den i projektgruppen som hela tiden har propagerat för mer närvaro, högre grad av snökänsla, lättare och mer svävande känsla i planande åkning och ett allmänt mer poppigt och reaktivt beteende. På andra sidan finns dämpning, lugn och stabilitet på bekostnad av det förstnämnda. Hela projektet har haft en stark demokratisk bas och dämpningsgraden har hela tiden legat lite över vad jag föredrar. Speciellt i den senaste versionen av 118, dvs den som kallades Opinion 118 2.0 här i tråden, ligger mer fokus på stabilitet och trygghet. För mig gick den lite för långt mot dämpning för att vara riktigt rolig i puder, även om den var helt makalöst bra i stök och slagigt underlag. Jag har dock aldrig haft problem med att inse att skidor byggs inte just för mig personligen utan mot en marknad. Tur för mig då att marknaden har gått mot det jag gillar. Det är som vanligt en avvägning när det gäller allroundskidor men nu var tiden mogen för att gå att mot en lättare konstruktion med mer känsla. För mig resulterar det i ren och skär glädje vid test. Jag trivs helt suveränt på skidan och det är ett riktigt lyckopiller i orörd snö, samtidigt som den för mig är fullt tillräckligt stabil i pisten. Det är inte så att vi totalt byter skepnad, men skillnaden är tillräckligt stor för att smilbanden verkligen fastnar vid öronen på mig under den första åkdagen. Känslan är lätt och smidig och precis sådär lagom reaktiv utan att det blir oroligt. Jubel och klangspel från MnO och jag har äntligen fått den Opinion jag för min egen egoistiska del har velat ha hela tiden. Det var nog ett antal påsklovsfirare som undrade vad det för konstig prick som åkte och tjoade mellan fjällbjörkarna på långfredagen... Ingen anledning till oro. Det var bara jag som var nöjd med 2nd Op smile Dessutom tycker jag att 118 passar in bättre nu i den nuvarande Opinionlinjen, eftersom de som vill ha mer stabilitet och tryck i skidan istället både kan välja och också istället väljer 108 Charger.

Jag skulle tro att linjen på sikt bantas en aning. Konstruktionen i Second Opinion är stabil nog för att ersätta standardkonstruktionen och lätt nog för att ge Carbon-linjen en match i de smalare bredderna. Nu har jag inte testat någon smalare variant i 2nd-konstruktion än, men det ska bli intressant om fabriken bestämmer sig för att bygga sådana.

Som förtydligande: För den som vill ha maximal stabilitet, trygghet och högfartsprestanda rekommenderas Charger 108 nu tydligare än innan. Men till den som gillar lekfullhet i kombination med Opinions behagliga geometri kan jag inte säga annat än att ni ska försöka få till ett testpar åk på 2nd!

Här är den officiella bilden av grafiken:

https://s12.postimg.org/9hgldo8x9/Second_Opinion.jpg

Dekadent
117 inlägg
Dekadent 1 vecka sedan

Hejsan allt taggat folk!
Då jag lyckades köra sönder ett par skidor i vintras så spanar jag nu efter ett par nyare. Kollat runt en massa och fastnat för det stora engagemang och tagg som lags ner i tråden och i utvecklandet utav just Opinion så känner mig mer och mer sugen på ett par 108:or. Har ett par 123mm BentChetlers så tänker mer ett par nya skidor för lite allmän "varjedags-åkning" än midjedjupt.

Nu är däremot problemet att jag inte verkar hitta något ställe som har just 108:or på lager, originalvarianten - ej Charger/Carbon. (ej heller genom prisjakt eller kring en massa olika sidor).
Är jag helt ute och cyklar eller är det verkligen så svårt att få tag på ett par? Hjälp hade uppskattats!

MarkusO
1000 inlägg
MarkusO 1 vecka sedan

Dekadent skrev:

Nu är däremot problemet att jag inte verkar hitta något ställe som har just 108:or på lager,
Är jag helt ute och cyklar eller är det verkligen så svårt att få tag på ett par? Hjälp hade uppskattats!

Kan nog vara rätt tunt med såna, ja. Jag har en känsla av att den varit populär och de byggs (byggdes) ju inte i ohemula mängder direkt. Du får kanske vänta på att röd-kråke-varianten kommer färsk ur pressen nån gång i sommar. Hör med fabriken.

- Hel och ren? - Citera
Corin
1074 inlägg
Corin 6 dagar sedan

MnO skrev:

skidgodis

Snälla snälla skicka ett demoex till oss i Gränsen. Jävlar vad detta låter bra, blir det Kanada igen nästa vinter råder det ingen tvekan om vilka skidor som åker med dit.

AreSkidfabrik
52 inlägg
AreSkidfabrik 6 dagar sedan

@Hawk100 -> Yes, den finns för test i Åre i helgen. Ring mig på 0703475339 så löser vi smidigt överlämnande.

@Corin -> Yes, vi skulle kunna lösa ett par till Gränsen (eventuellt ska Åka Skidors testpatrull göra pudertestet där även i år och då kommer de vara på plats i maj, annars kan vi säkert lösa på annat sätt.

// Calle på Skidfabriken

Hawk100
512 inlägg
Hawk100 6 dagar sedan

AreSkidfabrik skrev:

@Hawk100 -> Yes, den finns för test i Åre i helgen. Ring mig på 0703475339 så löser vi smidigt överlämnande.

// Calle på Skidfabriken

Kanon! Det är verkligen något extra med ett skidmärke som finns så nära sina kunder!!!

free_fall
96 inlägg
free_fall 2 dagar sedan

Second Opinion låter ju verkligen som något i min smak. Dock nyfiken på hur det ser ut på monterinspunktsfronten nu efter förändringarna? @MnO @MarkusO

Hellre pist med puderlagg än puder med pistlagg! Citera
MnO
2013 inlägg
MnO 2 dagar sedan

free_fall skrev:

Second Opinion låter ju verkligen som något i min smak. Dock nyfiken på hur det ser ut på monteringspunktsfronten nu efter förändringarna? @MnO @MarkusO

Kärnbalansen har inte förändrats och därmed inte heller monteringspunkten. Den är kvar på -5 som utgångspunkt och den går bra där. Eftersom kärnan har samma profil som den uppdaterade nuvarande versionen är den fortsatt ganska okänslig för monteringspunkter i jämförelse med den LDE/Version 1. Max frammontering tycker jag är -3,5 och längre bak än -6 ska den inte monteras. Men -5 fungerar bra för dom allra flesta.

free_fall
96 inlägg
free_fall 1 dag sedan

MnO skrev:

free_fall skrev:

Second Opinion låter ju verkligen som något i min smak. Dock nyfiken på hur det ser ut på monteringspunktsfronten nu efter förändringarna? @MnO @MarkusO

Kärnbalansen har inte förändrats och därmed inte heller monteringspunkten. Den är kvar på -5 som utgångspunkt och den går bra där. Eftersom kärnan har samma profil som den uppdaterade nuvarande versionen är den fortsatt ganska okänslig för monteringspunkter i jämförelse med den LDE/Version 1. Max frammontering tycker jag är -3,5 och längre bak än -6 ska den inte monteras. Men -5 fungerar bra för dom allra flesta.

Tack! Jag gillar ju centrerat... körde mina LDE på -3,5 och det va riktigt bra så tänker nog nånting liknande det om det blir ett par Second Opinion smile

Hellre pist med puderlagg än puder med pistlagg! Citera
Nosskire
Online 912 inlägg
Nosskire 1 dag sedan

Dekadent skrev:

Hejsan allt taggat folk!
Då jag lyckades köra sönder ett par skidor i vintras så spanar jag nu efter ett par nyare. Kollat runt en massa och fastnat för det stora engagemang och tagg som lags ner i tråden och i utvecklandet utav just Opinion så känner mig mer och mer sugen på ett par 108:or. Har ett par 123mm BentChetlers så tänker mer ett par nya skidor för lite allmän "varjedags-åkning" än midjedjupt.

Nu är däremot problemet att jag inte verkar hitta något ställe som har just 108:or på lager, originalvarianten - ej Charger/Carbon. (ej heller genom prisjakt eller kring en massa olika sidor).

Hej! För 1 vecka sedan hade skitotal i Uppsala ett par Opinion 108 i 186 kvar. Lite osäker på vilken grafik dock men de kostade ca 4600 kr.

MarkusO
1000 inlägg
MarkusO 1 dag sedan

free_fall skrev:

MnO skrev:

free_fall skrev:

Tack! Jag gillar ju centrerat... körde mina LDE på -3,5 och det va riktigt bra så tänker nog nånting liknande det om det blir ett par Second Opinion smile

Jag satte min Second på -3,75 precis som på de gamla. Kändes rätt och bra, om man nu erkänner "den skolan"...

- Hel och ren? - Citera
yiu-han
167 inlägg
yiu-han 4 timmar sedan

MnO skrev:

Jag körde också ett par dagar på den nya Second Opinion 118 under påskhelgen......
Här är den officiella bilden av grafiken:

Väldigt snygga är dom iaf.

Har man kommit till rätta med den där känslan av okontroll när man slänger dom sidleds för att skrubba fart?

LawndartGustav
973 inlägg
LawndartGustav 2 timmar sedan

yiu-han skrev:

Har man kommit till rätta med den där känslan av okontroll när man slänger dom sidleds för att skrubba fart?

Sånt brukar ju mest ha med kanterna att göra tycker jag. Provat att hänga dom mer och göra dom lite slöa i tip och tail? är ju ett måste med många skidor.

Live free and die ...ing Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook